joulutähti

kuolee

Tänä vuonna on jo ostettu joulutähti ja aikaisempien vuosien tapaan se kulahtaa hoidossani ennenaikaisesti, vaikka kuinka sitä yritän hoitaa! Kulahtamiseen ei tarvita kuin kaksi viikkoa. Nuppuja on mutta nekin tippuvat koskaan aukeamatta kunnolla. Aikaisemmin asuttiin kerrostalossa ja luulin epäonnistuneen hoidon johtuvan vetoisuudesta. Nyt asutaan terveellisesti hyvässä talossa. Ilma kaikin puolin hyvä, talo hengittää ja ei ole vetoisaa.

Silti kukka näyttää kuolemisen merkkejä.

Kysynkin, kuinka paljon vettä päivittäin tulee antaa yhdelle isokokoiselle joulutähdelle?

Kaupasta sanottiin 5 kertaa viikossa. Luin juuri äskettäin internetistä, että lämmintä vettä pitää antaa, jossa siis olen tehnyt virheen.

14

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalanchoe

      tappaa!!! Olet varmasti kastellut liikaa. Nyt on niin pimeää, ettei kasvi paljon vettä kuluta. Jos vielä on saanut vetoa, valmista tuli. Aina pitää kokeilla mullan märkyyttä työntämällä sormi kunnolla mullan sisälle, ennenkuin kastelee. Ei sen tarvitse olla kuin kostea.

    • ostat

      Kannatta myös katsoa mistä joulutähden ostaa...
      Joskus kukka saa vetoa jo kuljetuksen aikana ja se kuolee myöhemmin, siis sitten kun se on jo myyty. Jos joulutähdet kaupassa ovat jo rupsahtaneen näköisiä, älä osta. Todennäköisesti ne ovat jo kuolemankielissä. Monesti kaupassakin kastellaan liikaa tai kukat tulevat läpimärkinä kauppaan. Kylmä kuljetus siihen vielä lisäksi, niin selvän teki...

    • valon määrä?

      Kiitos vastauksista!

      Olen nyt antanut lämmintä vettä ja huomattavasti vähemmän ja jatkan veden annon tarkkailua mullan märkyyden mukaan.

      Entäpä, miten paljon joulukukka tarttee valoa näin joulun aikaan? Tunteina?

      Onko järkevää pitää päivällä esim. 6 tuntia tai enemmän ylhäällä katossa normaalia lamppua päällä, kun kukka on siis pöydällä sen läheisyydessä, muttei kuitenkaan liian lähellä.

      • tarvitsee...

        Niin,joulutähdenhän siinä vaiheessa kun se on kehittymisvaiheessa niin tarttis olla vaikka mustan harson tai muovin alla ilman minkäänläistä valoa jotta sen lehdet värittyvät kunnolla.
        Jotta joulutähti kehittyy hitaammin eli kukinto varmasti kestää joulun yli niin ccc ravinteella voi säädellä kasvua...
        Niin ja öisin joutähti saattaisi pitää pikkusen viileämmästä.
        Ja muuten,joulutähden kukinta kun loppuu niin olisi hyvä jos siitä tekisi viherkasvin ja antaisi pikkusen viileemmässä olla maaliskuuhun asti jolloin sen voisi leikata pieneksi ja kesällä istuttaa noin kolme pistokasta ja sitten elokuussa tapahtuu latvominen.


      • kysymyksiä lisää
        tarvitsee... kirjoitti:

        Niin,joulutähdenhän siinä vaiheessa kun se on kehittymisvaiheessa niin tarttis olla vaikka mustan harson tai muovin alla ilman minkäänläistä valoa jotta sen lehdet värittyvät kunnolla.
        Jotta joulutähti kehittyy hitaammin eli kukinto varmasti kestää joulun yli niin ccc ravinteella voi säädellä kasvua...
        Niin ja öisin joutähti saattaisi pitää pikkusen viileämmästä.
        Ja muuten,joulutähden kukinta kun loppuu niin olisi hyvä jos siitä tekisi viherkasvin ja antaisi pikkusen viileemmässä olla maaliskuuhun asti jolloin sen voisi leikata pieneksi ja kesällä istuttaa noin kolme pistokasta ja sitten elokuussa tapahtuu latvominen.

        "viileemmässä olla maaliskuuhun asti jolloin sen voisi leikata pieneksi ja kesällä istuttaa noin kolme pistokasta ja sitten elokuussa tapahtuu latvominen"

        Hei, tuohan olisi mielenkiintoista koettavaa. Mutta ei mitään aiempaa kokemusta kasvien kasvattamisesta. OK, leikkaan pieneksi, mutta kuinka pieneksi? Varresta? Entäpä miten se pistokkaiden istutus tapahtuu?


        PS. Sori nyt, nämä kuullostaa varmaan tosi tyhmiltä kysymyksiltä, mutta olen ihan aidosti tietämätön!


      • näin?
        tarvitsee... kirjoitti:

        Niin,joulutähdenhän siinä vaiheessa kun se on kehittymisvaiheessa niin tarttis olla vaikka mustan harson tai muovin alla ilman minkäänläistä valoa jotta sen lehdet värittyvät kunnolla.
        Jotta joulutähti kehittyy hitaammin eli kukinto varmasti kestää joulun yli niin ccc ravinteella voi säädellä kasvua...
        Niin ja öisin joutähti saattaisi pitää pikkusen viileämmästä.
        Ja muuten,joulutähden kukinta kun loppuu niin olisi hyvä jos siitä tekisi viherkasvin ja antaisi pikkusen viileemmässä olla maaliskuuhun asti jolloin sen voisi leikata pieneksi ja kesällä istuttaa noin kolme pistokasta ja sitten elokuussa tapahtuu latvominen.

        Yllä olevassa bantsu keskustelussa oli tämä: "Banaanin katkaiseminen tyvestä on ok ja tekee luultavasti vain hyvää kasvillesi, jonka pitäisi alkaa työntämään uusia varsoja "emokasvin" viereen. Ne voi sitte siitä varovasti irroitella ja laittaa kasvamaan omiin ruukkuihin."

        Noinko minun pitää menetellä joulutähden kanssa, kun teen pistokkaita?


      • en ymmärrä
        näin? kirjoitti:

        Yllä olevassa bantsu keskustelussa oli tämä: "Banaanin katkaiseminen tyvestä on ok ja tekee luultavasti vain hyvää kasvillesi, jonka pitäisi alkaa työntämään uusia varsoja "emokasvin" viereen. Ne voi sitte siitä varovasti irroitella ja laittaa kasvamaan omiin ruukkuihin."

        Noinko minun pitää menetellä joulutähden kanssa, kun teen pistokkaita?

        ....kun kysymyksen tekijä puhuu että joulutähdessä on nuppuja.Mutta ei se mitään.
        Joulutähti tarvitsee tehdäkseen punaisen latvan pimennyskauden ja viileän kauden jotka kyllä kotioloissa ainakin kaupungissa on aika hankalat toteuttaa ja kun ottaa huomioon vielä sen kukan hinnan nii tuntuu aika työläältä sellainen.
        Joulutähti on kaunis viherkasvi ja itse olen joskus saanut sen tekemään uudet punaiset lehdet pitämällä kesän ulkona .Kaipa se on saanut viilennystä ja pimennystä syyskesän päivinä.
        Joulutähti kannattaa kastella altapäin ja pitää vedottomassa paikassa .Sille riittää ihan normaali valo mitä kotona yleensä on talvella.
        Suurin syy yleensä on veto ja liika kastelu tai sitten liian kuivaksi päästäminen siihen että lehdet tippuu.
        Hyvää Joulun aikaa.


      • asiaa :)
        en ymmärrä kirjoitti:

        ....kun kysymyksen tekijä puhuu että joulutähdessä on nuppuja.Mutta ei se mitään.
        Joulutähti tarvitsee tehdäkseen punaisen latvan pimennyskauden ja viileän kauden jotka kyllä kotioloissa ainakin kaupungissa on aika hankalat toteuttaa ja kun ottaa huomioon vielä sen kukan hinnan nii tuntuu aika työläältä sellainen.
        Joulutähti on kaunis viherkasvi ja itse olen joskus saanut sen tekemään uudet punaiset lehdet pitämällä kesän ulkona .Kaipa se on saanut viilennystä ja pimennystä syyskesän päivinä.
        Joulutähti kannattaa kastella altapäin ja pitää vedottomassa paikassa .Sille riittää ihan normaali valo mitä kotona yleensä on talvella.
        Suurin syy yleensä on veto ja liika kastelu tai sitten liian kuivaksi päästäminen siihen että lehdet tippuu.
        Hyvää Joulun aikaa.

        Joo, nyt on nuppuja..joiden aukeamista odotan! Vähän ovat jo raottaneet ja jotain punaista näkyy.
        Vielä en siis ole kasvia julistanut kuolleeksi.:)

        Ajattelin tuota pistokas asiaa lähinnä tulevaisuudessa seuraavan kukan kanssa tai jos tämä yksilö kerkiää hengissä kevääseen asti, niin sitten kokeilisin mielelläni pistokas kylvöä tällekin.

        Kuten huomaatte niin aika sekavia puhun, mutta kasveja on paljon ja kullakin omat hoito niksinsä. Täällä kyselemällä oppii..on paljon asiantuntijoita vstaamassa.


      • asiaa2
        en ymmärrä kirjoitti:

        ....kun kysymyksen tekijä puhuu että joulutähdessä on nuppuja.Mutta ei se mitään.
        Joulutähti tarvitsee tehdäkseen punaisen latvan pimennyskauden ja viileän kauden jotka kyllä kotioloissa ainakin kaupungissa on aika hankalat toteuttaa ja kun ottaa huomioon vielä sen kukan hinnan nii tuntuu aika työläältä sellainen.
        Joulutähti on kaunis viherkasvi ja itse olen joskus saanut sen tekemään uudet punaiset lehdet pitämällä kesän ulkona .Kaipa se on saanut viilennystä ja pimennystä syyskesän päivinä.
        Joulutähti kannattaa kastella altapäin ja pitää vedottomassa paikassa .Sille riittää ihan normaali valo mitä kotona yleensä on talvella.
        Suurin syy yleensä on veto ja liika kastelu tai sitten liian kuivaksi päästäminen siihen että lehdet tippuu.
        Hyvää Joulun aikaa.

        Ai nyt taisin minä ymmärtää väärin..nuppuja ihmettelit..siinä kukassa on sellaisia vaalean vihreitä pallukoita..oletan niistä aukeavan punaisia (tai ;)) vihreitä) lehtiä. Niitä kutsuin nupuiksi.

        Mikäs' niiden oikea nimi olisi?


      • se on
        asiaa2 kirjoitti:

        Ai nyt taisin minä ymmärtää väärin..nuppuja ihmettelit..siinä kukassa on sellaisia vaalean vihreitä pallukoita..oletan niistä aukeavan punaisia (tai ;)) vihreitä) lehtiä. Niitä kutsuin nupuiksi.

        Mikäs' niiden oikea nimi olisi?

        Totta puhut.Siinä keskellä olevat pienet nystyrät ovat niitä varsinaisia kukkia jotka kuitenkin lakastuu ja karisee pois.Ei niistä aukea mitään kukkaa.Punaiset latvalehdet ovat itseasiassa ne kukat.
        Sittten kun ne kukat ts.punaiset lehdet varisee pois ja aiot säilyttää kasvin niin pidä viileässä ja kastele hyvin niukasti.Lokakuun alusta alkaa pimennys kausi. 14 tuntia vrk.ssa pimeää niin punaiset latvat alkaa kehittymään ja ovat jouluun mennessä taas loistossaan.


      • elää?
        se on kirjoitti:

        Totta puhut.Siinä keskellä olevat pienet nystyrät ovat niitä varsinaisia kukkia jotka kuitenkin lakastuu ja karisee pois.Ei niistä aukea mitään kukkaa.Punaiset latvalehdet ovat itseasiassa ne kukat.
        Sittten kun ne kukat ts.punaiset lehdet varisee pois ja aiot säilyttää kasvin niin pidä viileässä ja kastele hyvin niukasti.Lokakuun alusta alkaa pimennys kausi. 14 tuntia vrk.ssa pimeää niin punaiset latvat alkaa kehittymään ja ovat jouluun mennessä taas loistossaan.

        Nyt tuli hyvää neuvoa!

        Kukka on alkanut voimaan hyvin. Olen kiinnittänyt erityistä huomiota kasteluun jne.

        Moniko vuotinen joukutähti on?


      • roskiin
        elää? kirjoitti:

        Nyt tuli hyvää neuvoa!

        Kukka on alkanut voimaan hyvin. Olen kiinnittänyt erityistä huomiota kasteluun jne.

        Moniko vuotinen joukutähti on?

        Kyllä sen saa yleensä heittää joulun jälkeen roskiin,ei sitä saa 'kukkimaan' uudellee helposti.Mieluimmin ostaa uudeen seuraavana jouluna.Toki sitä voi pitää viherkasvina,mutta yleensä sen lehdet putoilee,ja on kamalan näköinen


      • Anonyymi
        se on kirjoitti:

        Totta puhut.Siinä keskellä olevat pienet nystyrät ovat niitä varsinaisia kukkia jotka kuitenkin lakastuu ja karisee pois.Ei niistä aukea mitään kukkaa.Punaiset latvalehdet ovat itseasiassa ne kukat.
        Sittten kun ne kukat ts.punaiset lehdet varisee pois ja aiot säilyttää kasvin niin pidä viileässä ja kastele hyvin niukasti.Lokakuun alusta alkaa pimennys kausi. 14 tuntia vrk.ssa pimeää niin punaiset latvat alkaa kehittymään ja ovat jouluun mennessä taas loistossaan.

        Kyllä mulla aukesi oikein selvästi kukinnot punaisten lehtien keskelle. Edelleen on kukka kunnossa ja voi hyvin. Korkeutta kasvilla on metrin verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mulla aukesi oikein selvästi kukinnot punaisten lehtien keskelle. Edelleen on kukka kunnossa ja voi hyvin. Korkeutta kasvilla on metrin verran.

        Onko pienilehtinen? Isolehtiset tiputtaa lehtensä ja kuolee paljon helpommin, mutta ei nuo pienilehtisetkään hyvännäköisinä itsellä ole pysyneet enkä jaksa edes yrittää kukittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe