Arkkitehtiä ei enää tarvita

Nyky-yhteiskunnassa

Arkkitehti on varmaankin tällä hetkellä huonommin arvostettu kuin siivooja. Eikä minustakaan ihan syyttä, ei tarvitse avata kuin TV, Radio, Internet tai käydä työmailla. Kaikki haukkuu nykypäivän arkkitehdin.

Arkkitehdit itse aina valittavat että asiakkaat eivät luota, herranjumala, kaikki tuntemani arkkitehdit kun omaa taloaan ovat rakentaneet ovat itse suunnitelleet talonsa, eivät ne edes luota toisiina senkään vertaa mitä rakentajat keskimäärin. Insinööri, ekonomi, lääkäri sentään antaa toisen saman alan ammattilaisen tehdä asioita ja omia hommia, mutta arkkitehdit ei, mikään tai kukaan ei ole rakennustyömaalla niin kateellinen kuin arkkitehti toiselle.

1700 ja 1800 luvulla kun suurin osa eli pellossa tai pellosta ja vain harva oli kouluja käynyt ja maailmalla matkaillut myös arkkitehtuuriin oli omat ammattilaiset. Nykyään suurin osa ihmisistä omaa täysin vastaavan ja hyvin usein paremman koulutuksen joten tavallisen arkkitehdin "osaaminen" ei todellakaan enää häikäise yhtään ketään, odotukset ja tulokset ovat hyvin vaatimattomia, itse mietin rakennus aikana että itse olisi pystynyt täysin samaan, jopa paljon parempaan jos olisin itse suunnitellut. Olen siis itse käyttänyt palveluita ja voin rehellisesti sanoa että kestävyys mielessä isoisäni sekä isoäitini kotitalo on paremmin suunniteltu.

Talo ja kaupunki suunnittelun tuleekin nopeasti kehittyä siihen suuntaan että sitä suunnitelee talon ja alueen asukkaat, eikä mikään arkkitehti toimisto joka ei talossa koskaan tule asumaan tai muuta kaupungin-osaan elämään.

Valta pois arkkitehdeiltä ja paljon suurempi suunnitteluvalta tavallisille ihmisille, niille jotka alueella joutuvat asumaan: asukkaille, kauppiaille, roskakuskeille, poliisi/ambulanssi kuskeille jne...

18

2303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaisillälaillasitätaasnäitä...

      "Valta pois arkkitehdeiltä ja paljon suurempi suunnitteluvalta tavallisille ihmisille..."

      Toi vaatisi myös sen,että kaavoitus vapautettaisiin. Olisikin mielenkiintoista nähdä syntyisikö ns. amerikkalaista ympäristöä vai mitä? Kokeiluluontoisesti tuon voisi suorittaa jossain tarkoin rajatulla alueella, mikäköhän kunta suostuisi kokeiluun? Tulisiko asunnoista kestäviä, toimivia, esteettisesti mielenkiintoisia?

    • ent.ark.

      Ei enää lääkäreitä - kyllä naapurintäti tietää parannuskeinot. Ei enää inssejä - kyllä serkkupoika sähköt asentaa! Ei enää koulutusta eikä kouluja - kyllä me ilmankin pärjätään. Ei enää sähköä eikä viemäreitä eikä vettä eikä teitä eikä autoja eikä taloja eikä mitään - kyllä me osataan luolissa asua. Vai mitä?

      • tarpeellisuuttaan lääkäriin

        tms. elämää ja sitä yllä pitäviin ammattilaisiin, tai edes muihin välttämättömiin ja tarpeellisiin ammatteihin ja ammattilaisiin. Miksi emme tulisi toimeen ilman arkkitehtejä, on tultu aiemminkin ja huomattavasti kauniimmalla elinympäristöllä.


      • ja nauru.
        tarpeellisuuttaan lääkäriin kirjoitti:

        tms. elämää ja sitä yllä pitäviin ammattilaisiin, tai edes muihin välttämättömiin ja tarpeellisiin ammatteihin ja ammattilaisiin. Miksi emme tulisi toimeen ilman arkkitehtejä, on tultu aiemminkin ja huomattavasti kauniimmalla elinympäristöllä.

        Täältä kyllä saa aamun huumoripläjäyksen ihan pyytämättä. Nytkin nauran niin, että kyyneleet tuppaavat silmäkulmaan.

        "Valta pois arkkitehdeiltä ja paljon suurempi suunnitteluvalta tavallisille ihmisille..."
        Raah, aah. Olin kuvitellut, että arkkitehteja kadehditaan täällä heidän ammattitaidostaan tai vaikkapa vain tittelistä, mutta... buaaah.

        Ja kuules, mitä jos arkkitehti suunnitteleekin sairaalan? Eikö hän silloin ole elämää yllä pitävä ammattilainen?

        Niisk. Snif.


      • ongelmat ja muutokset
        ja nauru. kirjoitti:

        Täältä kyllä saa aamun huumoripläjäyksen ihan pyytämättä. Nytkin nauran niin, että kyyneleet tuppaavat silmäkulmaan.

        "Valta pois arkkitehdeiltä ja paljon suurempi suunnitteluvalta tavallisille ihmisille..."
        Raah, aah. Olin kuvitellut, että arkkitehteja kadehditaan täällä heidän ammattitaidostaan tai vaikkapa vain tittelistä, mutta... buaaah.

        Ja kuules, mitä jos arkkitehti suunnitteleekin sairaalan? Eikö hän silloin ole elämää yllä pitävä ammattilainen?

        Niisk. Snif.

        alkavatkin, kun pitää muiden saada siitä sairaalasta sellainen että siellä voi niitä "sairaalahommia" tehdä. Arkkitehti ei sairaalasta ja sen toiminnasta, sen paremmin kuin sen vaatimista tiloista ymmärrä hevon v;tä. Että kyllä tosiaan saapi nauraa näiden "ammattilaisten" kanssa itsensä tärviölle, kun kuvittelevat olevansa jotain jumalan lahjoja maailmalle. Joutoveikkoja hyvinnii pitkälti.


      • ent ark
        ongelmat ja muutokset kirjoitti:

        alkavatkin, kun pitää muiden saada siitä sairaalasta sellainen että siellä voi niitä "sairaalahommia" tehdä. Arkkitehti ei sairaalasta ja sen toiminnasta, sen paremmin kuin sen vaatimista tiloista ymmärrä hevon v;tä. Että kyllä tosiaan saapi nauraa näiden "ammattilaisten" kanssa itsensä tärviölle, kun kuvittelevat olevansa jotain jumalan lahjoja maailmalle. Joutoveikkoja hyvinnii pitkälti.

        Kun päivät pitkät toimit viemärintyhjentäjän apupoikana niin eihän siinä muuten voi käydä kuin että pää vähitellen täyttyy paskalla.

        Sieltä kuopastasi sitten katkerana kurkit kun kalliisti pukeutunut arkkitehti rupattelee urakoitsijoiden kanssa.

        Otan osaa mutta jonkunhan ne paskatkin pitää lapioida.


      • ne ovat kun niiltä haluaa
        ent ark kirjoitti:

        Kun päivät pitkät toimit viemärintyhjentäjän apupoikana niin eihän siinä muuten voi käydä kuin että pää vähitellen täyttyy paskalla.

        Sieltä kuopastasi sitten katkerana kurkit kun kalliisti pukeutunut arkkitehti rupattelee urakoitsijoiden kanssa.

        Otan osaa mutta jonkunhan ne paskatkin pitää lapioida.

        vähän käsitystä miten ovat ajatelleet hienoudet (paperilla) totutettaviksi työmaalla. Kovin ovat kalpeita änkyttäviä henkilöitä. Eivät tietenkään kaikki, mutta itseriittoisimmat projektien alkaessa olleet kylläkin.


      • arxitehti
        tarpeellisuuttaan lääkäriin kirjoitti:

        tms. elämää ja sitä yllä pitäviin ammattilaisiin, tai edes muihin välttämättömiin ja tarpeellisiin ammatteihin ja ammattilaisiin. Miksi emme tulisi toimeen ilman arkkitehtejä, on tultu aiemminkin ja huomattavasti kauniimmalla elinympäristöllä.

        Mietipä kuinka suuren osan päivästäsi vietät rakennetussa ympäristössä tai rakennuksissa sisällä? Miten tulisit toimeen vaikkapa marraskuussa kokonaan ilman rakennuksia? Tässä mielessä rakennukset ovat ellintärkeitä. Vaikea kuvitella leikkaustakaan suoritettavaksi vaikka tammikuussa Suomenlahden jäällä.

        Kyllä rakennuksia tarvitaan. Arkkitehdit ovat niitä tehneet tuhansia vuosia.


    • arxitehti

      "Arkkitehti on varmaankin tällä hetkellä huonommin arvostettu kuin siivooja. Eikä minustakaan ihan syyttä, ei tarvitse avata kuin TV, Radio, Internet tai käydä työmailla. Kaikki haukkuu nykypäivän arkkitehdin."

      Niin on. Mitähän se mahtaa kertoa? Suomalainen sananlaskukin sanoo jotakin sinnepäin, että "Totuudenpuhuja ei tunnetusti ole yösijaa saanut"

      "Arkkitehdit itse aina valittavat että asiakkaat eivät luota, herranjumala, kaikki tuntemani arkkitehdit kun omaa taloaan ovat rakentaneet ovat itse suunnitelleet talonsa, eivät ne edes luota toisiina senkään vertaa mitä rakentajat keskimäärin. Insinööri, ekonomi, lääkäri sentään antaa toisen saman alan ammattilaisen tehdä asioita ja omia hommia, mutta arkkitehdit ei, mikään tai kukaan ei ole rakennustyömaalla niin kateellinen kuin arkkitehti toiselle."

      Tuossakin menee rankasti ojan puolelle. Tällä ei ole mitään tekemistä kateuden kanssa. Vähän sama kuin sanoisi että kummallisen kateellisia nuo martat toisilleen kun tekevät itse ruokansa...

      "1700 ja 1800 luvulla kun suurin osa eli pellossa tai pellosta ja vain harva oli kouluja käynyt ja maailmalla matkaillut myös arkkitehtuuriin oli omat ammattilaiset. Nykyään suurin osa ihmisistä omaa täysin vastaavan ja hyvin usein paremman koulutuksen joten tavallisen arkkitehdin "osaaminen" ei todellakaan enää häikäise yhtään ketään,"

      Lähes kaikki suomalaiset ovat käyneet jo majorkalla, kreetalla tai alanjassa niin mitäs sitä muuta koulutusta enää tarviikaan....

      "odotukset ja tulokset ovat hyvin vaatimattomia"

      Sittenhän mitään ristiriitaa ei ole kun odotukset ja tulokset ovat tasapainossa. Kaikki hyvin. Sittenhän olisi piru merrassa jos odotukset olisivat korkealla ja tulokset vaatimattomia.

      "Olen siis itse käyttänyt palveluita ja voin rehellisesti sanoa että kestävyys mielessä isoisäni sekä isoäitini kotitalo on paremmin suunniteltu."

      Niin jos minullakin olisi koko ajan tuo kestävyys mielessä niin väkisinkin sitä ote herpaantuisi. Mutta onneksi sitä on muutakin mielessä. Niikuin vaikkapa Matilla.

      "Talo ja kaupunki suunnittelun tuleekin nopeasti kehittyä siihen suuntaan että sitä suunnitelee talon ja alueen asukkaat,"

      Tervetuloa vaan suunnittelemaan talo- ja kaupunkisuunnittelua. Kokonaan toinen juttu on tulevien asukkaiden osallistuminen jonkin alueen suunnitteluun.

      "eikä mikään arkkitehti toimisto joka ei talossa koskaan tule asumaan tai muuta kaupungin-osaan elämään."

      Arkkitehti Toimisto ei ollut tavattavissa joten pitää tyytyä Sankari Arkkitehtiin. Tuosta suunnittelusta toistan vielä sen verran että: jos ha-lu-aa voi kau-pung-in-o-san suun-nit-te-luun jo ot-taa o-saa. Toinen asia on sitten se, että kuinka kauan asukas jollakin tietyllä alueella asustaa, elämäntilanteet kun muuttuvat koko ajan. Voi käydä niinkin, ettei kaikkien asukkaiden mielenkiinto suunnitteluun kestä riittävän kauan.

      "Valta pois arkkitehdeiltä ja paljon suurempi suunnitteluvalta tavallisille ihmisille, niille jotka alueella joutuvat asumaan: asukkaille, kauppiaille, roskakuskeille, poliisi/ambulanssi kuskeille jne..."

      Poliisivalta pois poliisilta niille jotka oikeasti niitä rikoksia tekevät ja siinä ympäristössä pyörivät, -kele.

      • vastauksesi

        Niin on. Mitähän se mahtaa kertoa? Suomalainen sananlaskukin sanoo jotakin sinnepäin, että "Totuudenpuhuja ei tunnetusti ole yösijaa saanut

        -Kaikki kritiikki on siis kielletyyä ja koko yhteiskunta on tietämättömiä moukkia. Asia selvä. Onnea vaan sinulle.

        Tuossakin menee rankasti ojan puolelle. Tällä ei ole mitään tekemistä kateuden kanssa. Vähän sama kuin sanoisi että kummallisen kateellisia nuo martat toisilleen kun tekevät itse ruokansa...

        -Mikset vastaa varsinaiseen huomioon eli eivätkö arkkitehdit luota toisiinsa oman asunnon suunnittelussa ?

        Lähes kaikki suomalaiset ovat käyneet jo majorkalla, kreetalla tai alanjassa niin mitäs sitä muuta koulutusta enää tarviikaan....

        -Niin... mitä sitten ????

        Poliisivalta pois poliisilta niille jotka oikeasti niitä rikoksia tekevät ja siinä ympäristössä pyörivät, -kele.

        -Kuka on puhunut mitään kenestään muusta kuin arkkitehdistä ?

        -Ei se ole meidän muiden syy jos teitä ei arvosteta, perkele !


      • arxitehti
        vastauksesi kirjoitti:

        Niin on. Mitähän se mahtaa kertoa? Suomalainen sananlaskukin sanoo jotakin sinnepäin, että "Totuudenpuhuja ei tunnetusti ole yösijaa saanut

        -Kaikki kritiikki on siis kielletyyä ja koko yhteiskunta on tietämättömiä moukkia. Asia selvä. Onnea vaan sinulle.

        Tuossakin menee rankasti ojan puolelle. Tällä ei ole mitään tekemistä kateuden kanssa. Vähän sama kuin sanoisi että kummallisen kateellisia nuo martat toisilleen kun tekevät itse ruokansa...

        -Mikset vastaa varsinaiseen huomioon eli eivätkö arkkitehdit luota toisiinsa oman asunnon suunnittelussa ?

        Lähes kaikki suomalaiset ovat käyneet jo majorkalla, kreetalla tai alanjassa niin mitäs sitä muuta koulutusta enää tarviikaan....

        -Niin... mitä sitten ????

        Poliisivalta pois poliisilta niille jotka oikeasti niitä rikoksia tekevät ja siinä ympäristössä pyörivät, -kele.

        -Kuka on puhunut mitään kenestään muusta kuin arkkitehdistä ?

        -Ei se ole meidän muiden syy jos teitä ei arvosteta, perkele !

        "Niin on. Mitähän se mahtaa kertoa? Suomalainen sananlaskukin sanoo jotakin sinnepäin, että "Totuudenpuhuja ei tunnetusti ole yösijaa saanut"

        "Kaikki kritiikki on siis kielletyyä ja koko yhteiskunta on tietämättömiä moukkia. Asia selvä. Onnea vaan sinulle."

        Mistäköhän tällaisiin johtopäätöksiin tulit? Sananlasku oli vastaus kommenttiisi "Kaikki haukkuu nykypäivän arkkitehdin".

        "Mikset vastaa varsinaiseen huomioon eli eivätkö arkkitehdit luota toisiinsa oman asunnon suunnittelussa?"

        Ei tämä huomio mikään uusi suhteellisuusteoria ole. Arkkitehdit suunnittelevat omat talonsa siksi, että pääseevät kokeilemaan poikkeuksellisia suunnitteluratkaisuja - eivät siksi etteivät luottaisi toisiinsa.

        "Kuka on puhunut mitään kenestään muusta kuin arkkitehdistä?"

        Asioita käsitellään aika usein metaforan kautta - mediassa ja yleisemminkin retoriikassa jotta väite nähtäisiin toisessa valossa. Joskus nämä käytetyt metaforat ovat osuvia.

        "Ei se ole meidän muiden syy jos teitä ei arvosteta, perkele !"

        Kukaan ei sitä "teidän" syyksi väitäkään.


    • Tietäjätekijä

      Herrajumala, jos Sinulla on rahaa?
      Voit aloittaa rakentamisesi vaikka tekemällä toimitilat liikeyrityksellesi..

      Kuvitellaan vaan, jookosta...

      Miten aloitat? Kansalaisena tiedät kai että

      " 119 §
      Huolehtimisvelvollisuus rakentamisessa

      Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Hänellä tulee olla hankkeen vaativuus huomioon ottaen riittävät edellytykset sen toteuttamiseen sekä käytettävissään pätevä henkilöstö."

      Mitä kuvittelet tuon "pätevä henkilöstö" tarkoittavan? Ja miten arvelet rakennusvalvonnan sitä tulkitsevan?

      Mites nyt suu pannaan?
      Muutetaankos Lakia?

    • arkarkakrkark

      ..mutta sillehän ei kukaan voi mitään.

    • Tavisark

      No sä varmaan tykkäisit että insinöörit muotoilis autot ja Noksun kännykät, kauppiaat duunais itse mainoksensa telkkariin, potilaat päättäis itse mitä mömmöjä niiden pitää vetää ja työmaalla tehtäis kaikki itse puusta niinku ennen wanhaan.

      Tää on 2006 eikä mikään 1930-luvun agraari-Suomi.

      • en nyt

        oikeen snaijannu tätä juttuu, ku esmes Ido 59 dunkkaa aika vtun paskalle, ku siihen on kunnon tortut töräytetty, varsinkin krapulapäissään. Miks näin pitäs olla? Eiks helvata arkkisössöt vois veivata tsydeemii siihen suuntaan, ettei tarttis kaiken maailman paskoja himassaan haistella? Mihin kaikkeen vesalanalaasteen skeidaan näitä koulutushivakoita käytetään,ku vita ei tunnuta saavan ees perusasioita kondikseen??


    • ***
    • arvostus_on_POHJASSA

      Oli ammatti mikä tahansa niin jos yhteisö on yleisesti sitä mieltä että ammatti on erittain tarpeellinen ja kokee saavansa rahalle vastinetta niin... KAIKKI, JOKA IKINEN KÄYTTÄÄ ARKKITEHTIA ja kaikki tahot KEHUU ne, vähän sama kuin sairaanhoitajat, kaikki arvostaa niitä.

      Käykää kuulkaa arkkitehdit rakennustyömailla kuuntelemassa mitä mieltä siellä ollaan teidän tekeleistä.

      • arxitehti

        Kyllä arkkitehdit työmaalla ovat käyneet. Tietenkään rakennustyömaalla ei pidetä arkkitehdista.

        Tämä johtuu siitä, että arkkitehti kehtaa joskus vaatia rakentajilta enemmän osaamista. Jos osaamista ei vaadittaisi rakentajat tekisivät kaikki työt juuri niinkuin ovat tottuneet tekemään ja helpoimman kautta. Kyllähän tuo herättää närää kun joudutaan tekemään eri tavalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe