Kaihi pienellä lapsella

surusilmä

Onko kellään kokemuksia pienen lapsen harmaakaihesta? Miten sitä hoidetaan nykyään?
3-vuotiaalta tytöltä löytyi toisesta silmästä kaihi. Haittaa näkemistä ja aiheuttaa häikäisyä. Neuvolassa huomattiin kun ei ruvennut katsomaan sillä silmällä kuviotauluja. Ei karsasta ja toisessa silmässä on sen verran hyvä näkö että ei olla huomattu mitään. Aika on yliopistolliseen silmäpolille..

7

6281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blue eye

Mulla on synnynnäinen harmaakaihi molemmissa silmissä. Se huomattiin kun olin 3-vuotias. Leikkaus meinattiin tehdä silloin, mutta viime hetkellä lääkärit päättivät ettei leikatakaan, koska leikkaustekniikka oli aika alkutekijöissään niihin aikoihin.
      Nyt olen 25-vuotias. Olen elänyt ihan normaalia elämää kaihini kanssa. Eniten häiritsee häikäistyminen. Mua häikäisee kaikki kirkkaat valot ja melkein aina ulkona, vaikka aurinko ei kunnolla paistaisikaan.
      Viime aikoina olen uudelleen alkanut kiinnostua leikkausmahdollisuuksista. Jotenkin leikkaus silti pelottaa, koska yleensä niitä tehdään vain vanhuuden kaihiin.

• minullakin!

Hei! Olen nelikymppinen ja minulla on kummassakin silmässä synnynnäinen harmaakaihi.
        kaihi häiritsee pimeällä, kun valot häikäisevät kovasti. Autolla ajo pimeällä on yhtä tuskaa.
        kaihi on mustuaisten reunoilla ja häiritsee eniten hämärässä ja pimeässä, kun mustuaiset eivät laajene normaalisti.
        Minulle on tehty prk eximer leikkaus kumpaankin silmään muutama vuosi sitten. Näköni oli likinäkö -7 kummassakin silmässä. Silloin harkitsin lääkärini kanssa kaihileikkausta, mutta päädyttiin kuitenkin yhteisymmärryksessä tekemään vain eximer, koska oikeastaan muuta haittaa kuin hämärässä häikäistyminen valoista ei ollut.
        Isälläni on myös synnynnäinen kaihi ja nuoremmalla tyttärelläni on niinikään synnynnäinen kaihi kummassakin silmässä. Eli vahvasti perinnöllinen taitaapi olla. Leikkausta tietmykseni suositellaan siinä tapauksessa, että näölle on selkeästi haittaa ja monestihan kaihivauvat huomataan jo synnärillä ja leikkaukset tehdään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
        Jos haitta on häiritsevän suuri, niin leikkaus on suositeltavaa mutta itselleni kuitenkin pienijuttu, paitsi tietysti näin kaamosaikaan.. :)
        Tietämykseni mukaan leikkaukset ovat onnistuneet hyvin ja vanhuuden harmaakaihihan kasvaa sitten tämän synnynnäisen kaihin päälle jos sellaista on tullakseen.

• molemmissa silmissä

Moi! Mullakin on synnynäinen kaihi jota ei leikattu kun olin lapsi, harmittaa sillä enää sitä ei leikata. Näkö ei ole kehittynyt niissä kohdissa joissa kaihia on joten leikkauksesta tässä vaiheessa olisi enemmän harmia kuin hyötyä. Minulle kuitenkin sanottiin että jos omilla lapsillani on kahi kannattaa ehdottomasti leikata niin pian kuin vaan mahdollista, lääketiede on jo edistynyt sen verran että leikkaukset on turvallisia eikä kovin suuria operaatioita. Minun vaan täytyy elää oman kaihini kanssa, kovin kuulosti tutulta nuo aikaisemmat vastaukset.

• surusilmä

Kiitoksia vastauksista, on mukava tietää että ei välttämättä tarvi leikata. Erikoislääkärit kai osaa aika hyvin määrittää sen kaihin haitta-asteen..Toivottavasti tyttö saisi käyttökelpoisen näön silmäänsä. Ensi viikolla päästään lääkäriin.

Äidilläni (48v) on synnynnäinen harmaakaihi molemmissa silmissä, joten periytyvää tämäkin kai on. Pomppasi vain yhden sukupolven yli! Äitini toinen silmä on ollut pahempi ja leikattu silloisella tekniikalla kahdeksan vuotiaana. Tällä hetkellä hän ei näe sillä silmällä kuin valoa vähän. Toinen silmä hänellä on ollut parempi. Se on leikattu nykyaikaisella tekniikalla ja siihen tuli leikkauksen jälkeen parempi näkö.

• todettiin

harmaakaihi hänen ollessaan 3-vuotias. 2 vuotta myöhemmin löydettiin vakava alkava sairaus, jota oltiin luultu kaihiksi. Alussa vaikutti kaihilta, mutta ei sitä ollutkaan. Sairaudesta löytyy tietoa googlettamalla hakusanalla JNCL. Toivottavasti lapsellasi on vain kaihi, JNCL on harvinainen, geeniperinnöllinen sairaus, jota ei juurikaan ole muualla maailmassa kuin suomessa. Suvussa sairautta ei esiinny, sillä se periytyy resessiivisesti (molempien vanhempien on oltava sairauden kantajia ja lapsi on saanut molempien vanhempien 16. kromosomiparista virheellisen kromosomin).

• L3xDiamond

Toi on tosi ikävä tauti, mullakin pikkuveli(nyt 20wee)sairastaa samaa.Todella surullista ja hirveetä kattoo vierestä:(

• Kokenut, mutta nuori

Hei! (pakko kertoa, vaikka viimeisestä viestitsä onkin aikaa!)

Minulla on synnynnäinen harmaakaihi. Se huomattiin minun ollessa kaksi vuotias. Samana vuonna sain silmälasit. Silmälasit minulla on vieläkin.
      Vuonna 2008, ollessani 9 vuotias, minulta leikattiin harmaakaihi. Olin leikkauksen jälkeen viikon Helsingin keskussairaalassa. Leikkaus oli ilmeisesti sujunut hyvin.
      Nyt 15 vuotiaana minun vasemman silmäni "pohja" on samentunut reilusti, eli olin puoliksi värisokea. Vasemmassa ja oikeassa silmässä on poinnat sameentuneet. Minulla on kesäkuun alussa jälkiharmaakaihileikkaus, jonka jälkeen voin nähdä taas vasemmalla silmällä värejä, ja oikea silmäni näkeisi lähes mopitteettomasti. Sitä odotellessa!
      Harmaakaihi kannattaa aina leikata, mutta siinä on vain yksi huono puoli: sen voi tehdä vain kerran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18254
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      56
      5142
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4787
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      27
      4690
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      36
      4510
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      74
      4407
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      3973
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      3625
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      40
      2904
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      45
      2619
    Aihe