Pullokasvattina

huonon elämän alku

Huumorintajuton, pelokas, säikky, iloton, omaalootteeton jne. Muut määrää, minä en saa ajatella.

9

690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pullossa kasvanut

Kokemuksesta voin sanoa: Näin on

• Yliopistossa tunnistanut

Ja niin kauan se menettelee kun sitä ei itse huomaa...

Mutta nyt kun olen opiskelemassa ja aikuistunut, olen järkyttynyt siitä miten vastuuttomasti vanhempani ovat toimineet kasvatustyössään. Samoin ollessa töissä koulutettujen työkavereiden kanssa olen todennut että olen tosiaan tietämätön tollo monilla elämänalueilla. Se on muuten tosi kauheata! Onneksi olen hyvä oppimaan ja saan nyt päättää itse valinnoistani.

Omat lapseni eivät tule kasvamaan pullossa/tynnyrissä, sen olen päättänyt jo nyt.

• nolottaa kovasti:(
        Yliopistossa tunnistanut kirjoitti:

Ja niin kauan se menettelee kun sitä ei itse huomaa...

Mutta nyt kun olen opiskelemassa ja aikuistunut, olen järkyttynyt siitä miten vastuuttomasti vanhempani ovat toimineet kasvatustyössään. Samoin ollessa töissä koulutettujen työkavereiden kanssa olen todennut että olen tosiaan tietämätön tollo monilla elämänalueilla. Se on muuten tosi kauheata! Onneksi olen hyvä oppimaan ja saan nyt päättää itse valinnoistani.

Omat lapseni eivät tule kasvamaan pullossa/tynnyrissä, sen olen päättänyt jo nyt.

Minäkin sain ylisuojelevan kasvatuksen ja saan hävetä sitä vieläkin joskus. Olin monista asioista hyvin tietämätön. Luettiin lapsena vain tiettyjä kirjoja, lehtiä ja olisin niin kovin halunnut harrastaa musiikkiliikuntaa vaan en saanut osallistua. Minullekin silmät avautuivat yliopistossa ja ehkä jo lukiossa, mutta vielä lukiossa olin vanhempieni valvovan silmän alla, joten kyllä se kotoa muuttaminen oli se ratkaiseva piste, kun sai ruveta itse päättämään omista asioista kuten sinäkin asian ilmaisit. Meitä pullossa kasvaneita tulee täältä mutta me sivistämme itseämme... Pullo halkeaa.

• millainen oli

pullossakasvaminen?
      Jos tarkoitat, että kotona on uskosta sinulle puhuttu, ole onnellinen, että sait sellaisen kasvatuksen. Usko siunaa elämääsi. Sen olen niin usein nähnyt ympärilläni. Maailma ei mitään anna. Se tarjoaa ensin suloista, mutta antaa myrkkykäärmeen.
      Olen huomannut, kun nuori lähtee kotoaan, usko voi uusissa ympyröissä nopeasti hiipua, jos usko ei ole sydämellä, se on ollut ehkä vanhempien mieliksi uskomista.
      Maailman teiltä palannut rikkirevitty tuhlaajapoika tai -tyttö ymmärtää sen arvon. Mutta tulee liian monta turhaa haavaa,ne voivat vielä kauan kirvellä, vaikka synnit anteeksi taivaasta saakin.
      Kokemusta on.

• kyllä näin on

"Maailman teiltä palannut rikkirevitty tuhlaajapoika tai -tyttö ymmärtää sen arvon. Mutta tulee liian monta turhaa haavaa,ne voivat vielä kauan kirvellä, vaikka synnit anteeksi taivaasta saakin.
        Kokemusta on. "

Mutta kyllä se on niinkin, että voi maailmasta parannuksen tehnyt,, voi nähdä siellä maailmassa ollessaan jo, että tämä maailma ei voi mitään antaa. Vaikka hänellä ei ole edes vertailukohdetta. Siis ei ole koskaan ollut Jumalan valtakunnan asukkaana.

Mutta kun ei ole ollut tyytyväinen siihen, on joutunut pyytämään Jumalalta apua. Ja sitä että löytäis uskon. Mikä on löytynytkin.

Nämä uskovaiset, jotka ovat kieltäneet uskon. Heissä Jumalan työ on jäänyt kesken. He ovat jääneet näkemään viat ja virheet omissa vanhemmissa.

Vika ei varmaan ole yksin vanhemmissa, vaan siinä, että kun lapset on uskon kieltäneet näkö on pimentynyt. Ja tullut armoton ja anteeksiantamaton henki. Asioita ei ole siis selvitetty.

Ja oli uskovainen tai ei niin varmaan samat ongelmat on vanhempien ja lasten välillä aikuisuuden kynnyksellä, että ei ymmärretä toisia.

Ei kaikesta voi uskoa syyttää.

• havainto elämästä

Itsekin sanoit, että vanhempien mieliksi uskomista. Tätä on paljon vl:ssa. pakon edessä uskotaan, että suhteet säilyy perheeseen/ystäviin/joukkoon.

Mutta tuputettu usko on juuri tuota ylläolevaa. Sen sijaan tuputtamaton usko säilyy. Se on omavalinta, kukaan ei pakota vaan omasta halusta haluaa pitää uskosta kiinni vaikka joutuu pahassa maailmassa elämään.

• ja terveiden vuoksi
        havainto elämästä kirjoitti:

Itsekin sanoit, että vanhempien mieliksi uskomista. Tätä on paljon vl:ssa. pakon edessä uskotaan, että suhteet säilyy perheeseen/ystäviin/joukkoon.

Mutta tuputettu usko on juuri tuota ylläolevaa. Sen sijaan tuputtamaton usko säilyy. Se on omavalinta, kukaan ei pakota vaan omasta halusta haluaa pitää uskosta kiinni vaikka joutuu pahassa maailmassa elämään.

vaan hän kuoli syntisten vuoksi. Näiden vanhempienkin takia joiden vioista ja virheistä täällä puhutaan.

• sitä tarvitse

suinpäin syntiin syöksyä vaikkei vl olisikaan. Ja uskoa ei tarvitse jättää, vain toisten keksimät säännöt, jotka onkin vain "kontrollia" varten.

• pullossaolotila

kuis mennee, tiijätkö yhtää mittää.
      onko tullu oltua ulukona, mitä mielessä lestiikkerillä liikkuu, onko likaset saappaat, ookko kahtonu ikkää "salattuja elämiä" et varmaan, ookko kuunnellu ikkää iskelmiä, oot pullossa hah hah

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      313
      6116
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3606
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      146
      2790
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      225
      2167
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      100
      1728
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      67
      1182
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      81
      1045
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      144
      958
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      928
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      884
    Aihe