Äitilläni on ollut koko ikäni (olen päälle 30v) alkoholiongelma. Päivisin hän on selvä ja täysijärkinen, iltaisin pullon korkki aukeaa. Raivostuttaa kun suku varmasti tietää mistä on kyse, mutta varsinkin äidin isoveli tuo hänelle aina tuliaispullon! Ja mitä vahvenpaa, sen parempi. Välillä saattaa olla pitkäkin tovi ilman viinan tippaa, kunnes taas tulee puhelinsoitto umpihumalassa. Joskus voi olla että on useana iltana putkeen päissään.
Asia on aina huolestuttanut minua, mutta nyt kun äiti on isäni kuoleman jälkeen jäänyt yksin ja tavallaan kukaan ei siis häntä enää "vahdi", on pullon korkki auennut entistä useammin. Hirvittää että hautaanhan tuo vie! Miten asia ottaa äidille puheeksi? Tiedän, että alkoholismista "paranee" vasta kun itse on myöntänyt ongelman, mutta haluaisin herättää äitini näkemään asian minun silmin. Huoleni on todella suuri. Osaisiko kukaan auttaa? Kiitos etukäteen.
Miten ottaa puheeksi?
3
468
Vastaukset
- calmato
Jos on luontevaa keskustella, niin kerro ystävällisesti että olet huolissasi ja mitä tunteita äidin juominen sinussa on herättänyt ja herättää. Jos hän on päihtynyt, puhuminen on turhaa. Mahtaako selvää sopivaa hetkeä tulla?
Jos kirjoittaminen on sinulle helppo tapa ilmaista, niin lähetä hänelle kirje. Kirjeeseen voi myös laittaa perustietoa alkoholismista ja yhteystiedot, mistä voi hakea apua.
Paljon muuta ei voi tehdä. Jokainen peruskoululainenkin tietää, mitä haittoja alkoholista on. Jos se olisi tiedosta kiinni, ei kukaan joisi alkoholistisesti. Mutta kun se ei ole, vaan on kysymys sairaudesta.
Tekstiviesti ja puhelin eivät ole minun mielestäni hyviä välineitä tärkeiden asioiden selvittelemiseen, niissä on niin paljon väärinkäsittämisen mahdollisuuksia. Mutta jos teillä on luontevat ja helpot puhelinvälit, niin voihan sitäkin sitten käyttää. - U-Ö
Kirjoittaessa on enemmän harkinta-aikaa, joten voit laittaa paperille syvimmätkin tuntosi hänen juomisestaan, ja siten koettaa ravistaa hänet huomaamaan, mitä tekee itselleen ja ympäristölleen.
- toipilas x
helpottuu kun puhuu siitä jollekin ja parempi jos luottohenkilönä on vieras ihminen. Lähi-sukulaisen kautta on vaikeampaa ottaa neuvoja myöskin alkoholiongelmaisen ja ehkäpä tutuissasi on joku ongelmaansa hoitava henkilö. Kerro asiasi hänelle ja uskoisin toipuvan alkoholistin olevan paras tuki äidillesi. Totta on, että alkoholiongelmasta voi toipua vasta kun alkoholisti myöntää ongelmansa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 342745
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392476Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511945Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151579- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1791228
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070