Onko kokemuksia sijoitus koirista?
Olemme avopuolisoni kanssa tässä alkaneet katselemaan koiraa. 14vuotias koirani kuoli vuosi taaksepäin, joten hänen muistoaan kunnioittanen emme halua kiirehtiä uuden koiran kanssa joten mikään kiire ei ole.
Luin netistä sijoitus koirista, joka annetaan takuu rahaa vastaan, ja myöhemmin koiralla teetetään pentuja jotka sitten kasvattaja myy eteenpäin/hommaa kodin. Pentujen syntyessä takuusumman koirasta saa takaisin. Olenko käsittänyt oikein?
Rahan takia en ole sijoituskoiraa ottamassa. Lähinnä olisi hienoa jos niitä pentuja tulisi. Tosin omallakin koirallakin voi teettää pentuja jos haluaa mutta sitten huolettaa löytävätkö ne kaikki kodin..
Jos siis löydämme sydämmemme valloittavan sijoituskoiran, mitä hyötyjä ja haittoja siitä on? voiko olla että kasvattaja on ns. koko ajan perseessä kiinni eikä anna olla rauhassa koiran kanssa/pitää sitä omanaan???
Kiitoksia vastanneille.
Sijoituskoirista..
40
4062
Vastaukset
- ottais
kasvattajalta, jota en tunne entuudestaan ja tiedä, että toimeen tullaan.
Jos sopimuksessa on tarkat selkeät ohjeet, niin mikä ettei.
Kasvattaja usein laittaa sopimukseen myös näyttelykäyntejä. Selvitä, oletko sinä maksaja ja joudutko viemään niihin näyttelyihin, mihin kasvattaja käskee.
Selvitä myös, muuttuuko omistusoikeus 1 vai 3 pentueesta. Sopimuksessa on että yksi pentue, mutta jotkut yrittää sitä 3 pentuetta rajaksi. Myös yläikäraja kannattaa tarkistaa, eli jos narttu ei saakaan pentuja, niin se omistusoikeus muuttuu ait tietyssä iässä (yleensä 3 tai 4v).
Sopimukseen myös, kuka maksaa eläinlääkärikulut esim. rokotukset, tutkimukset, tapaturmat jne. - mallenaar
****** kirjoitti:
Jos sopimuksessa on tarkat selkeät ohjeet, niin mikä ettei.
Kasvattaja usein laittaa sopimukseen myös näyttelykäyntejä. Selvitä, oletko sinä maksaja ja joudutko viemään niihin näyttelyihin, mihin kasvattaja käskee.
Selvitä myös, muuttuuko omistusoikeus 1 vai 3 pentueesta. Sopimuksessa on että yksi pentue, mutta jotkut yrittää sitä 3 pentuetta rajaksi. Myös yläikäraja kannattaa tarkistaa, eli jos narttu ei saakaan pentuja, niin se omistusoikeus muuttuu ait tietyssä iässä (yleensä 3 tai 4v).
Sopimukseen myös, kuka maksaa eläinlääkärikulut esim. rokotukset, tutkimukset, tapaturmat jne.Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Pitääpäs ottaa asiasta oikein kunnollailla selvää että jos sijoituskoira meille tulee niin ei sitten tule yhtä helvettiä elää kasvattajan ehdoilla.. :)
- altavista
Ensinnäkin kannattaa keskustella kaikki asiat selväksi. Ihan kaikki, pienimmätkin mieltä askarruttavat. Sopimus tehdään kennelliiton kaavakkeelle ja erilliselle paperille lisäykset, jos on tarvetta. Oudommaltakin kasvattajalta voi ottaa, jos kemiat pelaavat ja tuntee, että erimielisyyksistä voi keskustella ja päästä yhteiseen sopimukseen.
Sijotuskoiran kasvattaminen on vastuullisempaa kuin oman. Sinun täytyy ruokkiia se kasvattajan ohjeiden mukaan ja totuttaa ja kouluttaa näyttelykäynteihin. Kasvattajalla on oikeus viedä koira aina halutessaan näyttelyyn.Kasvattaja on se, joka maksaa näyttelykäynnit. Paitsi jos haluat itse viedä, ilman kasvattajaa. Suostumus häneltä pitää olla. Kasvattaja maksaa myös pevisaan liittyvät kulut, röntgenit jne. Myös pennutukseen liittyvät kulut, astutukset, emon ruokinnan ennen syntymää jne. Sinä maksat arkielämään kuuluvat kulut, madotukset, rokotukset, ell. käynnit, ruokinnan jne.
Vakuutukseta sovitaan erikseen.
Ellei koira ole joku erikoinen ulkomaantuonti, ei kannata suostua kuin yhteen pentueeseen. Pentue on yksikin pentu, vaikka kuollutkin.
Yleensä koira pentuaa kasvattajan luona ja viipyy siellä 6-8 viikkoa. Jos pentuaa sinulla, olet oikeutettu korvaukseen.
Itselläni on kokemusta kahdesta sijoitusnartusta ja hyvin on molemmat menneet. - sijoitukseen
Olen ajatellut antaa sijoitukseen tulevan pennun. Tuleva pentu on paperiton rotukoira (?). En tiedä miksi synnyttävää narttua ei ole rekisteröity vaikka on rotukoira. Oma siitosuroksemme on rekattu. Syy, miksi haluan antaa sijoitukseen tulevan pennun on se, että näitä kalliita pikkukoiria on liian vähän ja haluan että sijoitusperhe tekee koiralla yhdet pennut. Sen jälkeen koira on sijoitusperheen oma. Sijoituskoirienkin kohdalla on sopimusvapaus. Kaikesta voi sopia. Itse otin yli kymmenen vuotta sitten sijoitukseen 7 vuotta vanhan kääpiökoiran. Sopimuksen mukaan tätä urosta olisi käytetty astutukseen neljä kertaa tai viimeistään kymmenen vuoden iässä se olisi ollut meidän. Kennelliitosta sain tietää että sijoitusaikana koira oltaisi voitu hakea meiltä minä päivänä vaan. Kesälomamatkat ym. kuuluivat myös tähän aikaan. Palautimme koiran takaisin kasvattajalle. Kiitos Kennelliiton neuvojalle.
- pennulle
Kasvattaja omistaa koiran niin kauan miten
sijoitussopimuksessa on sovittu.Ehdottomasti on hyvä tuntea niin kasvattaja kuin tuleva sijoituskoti/ihmiset .Kasvattajan on pakko puuttua jos koiran hoitoa esim. laimin lyödään ja näin pystyy purkaamaan myös sopimuksen.
Hyvä sijoituskoti on AO !!! - Haluat antaa
sijoitukseen rekkaamattoman koiran ja teettää sillä pentuja? Oletko ihan pönttö? Ensinnäkin, kuka haluaa ottaa sijoitukseen rekisteröimättämän eli "sekarotuisen" koiran? Oletko Kennelliiton jäsen? Virallisen kennelin omistaja? Toivottavasti et sillä toimintasi on kyseenalaista! Jos mulla olisi "siitosuros", en ikinä antaisi sen astua paperitonta koiraa. Siinä nartussahan on jotain vikaa jos se on puhdasrotuinen mutta ei rekisteröity!
- eeeme
Aivan käsittämätön ajatus. Kuka ottaa sijoitukseen sekarotuisen? Mitä näyttöjä sille saa, että olisi hyvä periyttäjä? Kuka antaa sekarotuiselle uroksen? Ei kukaan.
Sekarotuisia ei ole tapana sijoittaa. Ei ole mitään mieltä tehdä sitä.
Sijoituksen perimmäinen tarkoituskin on pennuttaa narttu, jolla on jotain annettavaa rodulle. Siis rodulle. - Sentään
eeeme kirjoitti:
Aivan käsittämätön ajatus. Kuka ottaa sijoitukseen sekarotuisen? Mitä näyttöjä sille saa, että olisi hyvä periyttäjä? Kuka antaa sekarotuiselle uroksen? Ei kukaan.
Sekarotuisia ei ole tapana sijoittaa. Ei ole mitään mieltä tehdä sitä.
Sijoituksen perimmäinen tarkoituskin on pennuttaa narttu, jolla on jotain annettavaa rodulle. Siis rodulle.Astutus on tapahtunut. Uros rekisteröity, narttu ei. Molemmat perhekoiria. Rotu on kallis pieni seurakoira. En minä tiedä miksi narttua ei ole rekattu. Uskalsimme nyt ihan lupia kysymättä tehdä näin. Näillä paperittomillakin rotukoirilla on suuri kysyntä. Miksi nämä olisivat sairaita ? Kaikilla ei ole varaa maksaa 1300 e koirasta. Siksi ajattelin tarjota sijoitukseen kohtuullisin ehdoin. Sopimusvapautta ei voi rajoittaa. Kalliiden rotukoirien sijoitus on mielestäni ahneiden ja tunteettomien ihmisten toimintaa joiden päässä pyörii raha jota he itse nimittävät jalostukseksi. Otin itse sijoitukseen uroksen. Onneksi Kennelliiton kautta sain tietoa siitä, mitä se olisi käytännössä tarkoittanut. Koira oli meillä puolitoista viikkoa ja kaksi viikkoa itkin kun palautimme sen kasvattajalle. Se siitä sijoituksesta.
- eeeme
Sentään kirjoitti:
Astutus on tapahtunut. Uros rekisteröity, narttu ei. Molemmat perhekoiria. Rotu on kallis pieni seurakoira. En minä tiedä miksi narttua ei ole rekattu. Uskalsimme nyt ihan lupia kysymättä tehdä näin. Näillä paperittomillakin rotukoirilla on suuri kysyntä. Miksi nämä olisivat sairaita ? Kaikilla ei ole varaa maksaa 1300 e koirasta. Siksi ajattelin tarjota sijoitukseen kohtuullisin ehdoin. Sopimusvapautta ei voi rajoittaa. Kalliiden rotukoirien sijoitus on mielestäni ahneiden ja tunteettomien ihmisten toimintaa joiden päässä pyörii raha jota he itse nimittävät jalostukseksi. Otin itse sijoitukseen uroksen. Onneksi Kennelliiton kautta sain tietoa siitä, mitä se olisi käytännössä tarkoittanut. Koira oli meillä puolitoista viikkoa ja kaksi viikkoa itkin kun palautimme sen kasvattajalle. Se siitä sijoituksesta.
..en tiedä, miksi narttuia ei ole rekattu... Jospa siellä on takana joku piilevä sairaus, eikä kasvattaja ole siksi halunnut rekata?
...rotu on kallis pieni seurakoira,jolla on kysyntää... Ymmärrän asian niin, ettet itsekään aio niitä 100 eurolla myydä, mikä on kennelliiton suositushinta paperitomalle koiralle.
Onko pentusi hinta tuon 1300 euroa? Sillä hinnalla saa jo rekisteröidyn pennun omaksi, ilman sijoituksia.
Sopimusten tulee olla kohtuullisia, kyllä oikeusasteissa niitä on rajoitettu.
En edelleenkään ymmärrä paperittoman sijoitusta. Sinänsä pennutukseen ja yhdistelmään en puutu. - pikkukoiria
eeeme kirjoitti:
..en tiedä, miksi narttuia ei ole rekattu... Jospa siellä on takana joku piilevä sairaus, eikä kasvattaja ole siksi halunnut rekata?
...rotu on kallis pieni seurakoira,jolla on kysyntää... Ymmärrän asian niin, ettet itsekään aio niitä 100 eurolla myydä, mikä on kennelliiton suositushinta paperitomalle koiralle.
Onko pentusi hinta tuon 1300 euroa? Sillä hinnalla saa jo rekisteröidyn pennun omaksi, ilman sijoituksia.
Sopimusten tulee olla kohtuullisia, kyllä oikeusasteissa niitä on rajoitettu.
En edelleenkään ymmärrä paperittoman sijoitusta. Sinänsä pennutukseen ja yhdistelmään en puutu.Et ilmeisesti muista edes mitä olen viestiin kirjoittanut. Tämä pikkukoira olisi menossa sijoitukseen (käytetään nyt vaikka tuota termiä). Sanakin on muuten hirveä. Eläin sijoitukseen ? Sanahan viittaa jo rahaan. Voitaisiin ajatella sitten vaikka niin, että annan koiran sillä ehdolla, että tuleva omistaja tekee sillä yhden pentueen. Olen kuullut että nartun pitäisi tehdä oman terveytensäkin vuoksi yhdet pennut. Toki voin hiukka rahastaa ja myydä koiran. Tai astuttaa rekatun nartun ja myydä/sijoittaa. Merkillistä tuo rotuvouhotus. Miksi ihmiset sitten ostavat sekarotuisia tai paperittomia koiria ? Oletko muuten koskaan kuullut, että paperiton koira olisi jotenkin sairaampi kuin paperillinen ? Ei lasketa mukaan niitä pikkukoirilla tienaavia rahasampoja. Tämä astutettu tyttö oli mielestäni erittäin terveen oloinen. Piilevä vikahan voi olla koirassa kuin koirassa. Etenkin pitkän jalostuksen tuloksena syntyneillä.
- eeeme
pikkukoiria kirjoitti:
Et ilmeisesti muista edes mitä olen viestiin kirjoittanut. Tämä pikkukoira olisi menossa sijoitukseen (käytetään nyt vaikka tuota termiä). Sanakin on muuten hirveä. Eläin sijoitukseen ? Sanahan viittaa jo rahaan. Voitaisiin ajatella sitten vaikka niin, että annan koiran sillä ehdolla, että tuleva omistaja tekee sillä yhden pentueen. Olen kuullut että nartun pitäisi tehdä oman terveytensäkin vuoksi yhdet pennut. Toki voin hiukka rahastaa ja myydä koiran. Tai astuttaa rekatun nartun ja myydä/sijoittaa. Merkillistä tuo rotuvouhotus. Miksi ihmiset sitten ostavat sekarotuisia tai paperittomia koiria ? Oletko muuten koskaan kuullut, että paperiton koira olisi jotenkin sairaampi kuin paperillinen ? Ei lasketa mukaan niitä pikkukoirilla tienaavia rahasampoja. Tämä astutettu tyttö oli mielestäni erittäin terveen oloinen. Piilevä vikahan voi olla koirassa kuin koirassa. Etenkin pitkän jalostuksen tuloksena syntyneillä.
Sana sijoitus viittaa rahaan, totta. Mutta sijoitus se sinunkin koirasi on, jos pentueen sillä teetät, otit vakuusrahan tai et. Sijoitushan merkitsee sitä, että pennutat koiran ja otat penturahat itsellesi. Vakuusrahahan maksetaan takaisin pennun ottajalle kun sijoitusehdot ovat täyttyneet, eli koira on pentueensa tehnyt. Niin myös sinun tulee tehdä.
Vanhaa puhetta tuo nartun pennuttaminen terveydellisistä syistä. Siinä ei ole mitään perää.
Paperittominen koirien terveystilannetta ei seurata niinkuin rekattujen. Ei niistä ole mitään terveystilastoja missään. Eikä niitä tutkitakaan niinkuin rekattuja.
Rotuvouhotus; koirarodut on jalostettu jotakin tiettyä tarkoitusta varten; metsästystä, palvelusta, paimennusta, veto-ominaisuuksia jne. On tärkeää, että rotuominaisuudet säilyvät ja koira voi palvella ja tehdä sitä työtä, mikä sille on ominaista. Kaikki eivät ole pieniä seurakoiria. - Vielä ?
eeeme kirjoitti:
Sana sijoitus viittaa rahaan, totta. Mutta sijoitus se sinunkin koirasi on, jos pentueen sillä teetät, otit vakuusrahan tai et. Sijoitushan merkitsee sitä, että pennutat koiran ja otat penturahat itsellesi. Vakuusrahahan maksetaan takaisin pennun ottajalle kun sijoitusehdot ovat täyttyneet, eli koira on pentueensa tehnyt. Niin myös sinun tulee tehdä.
Vanhaa puhetta tuo nartun pennuttaminen terveydellisistä syistä. Siinä ei ole mitään perää.
Paperittominen koirien terveystilannetta ei seurata niinkuin rekattujen. Ei niistä ole mitään terveystilastoja missään. Eikä niitä tutkitakaan niinkuin rekattuja.
Rotuvouhotus; koirarodut on jalostettu jotakin tiettyä tarkoitusta varten; metsästystä, palvelusta, paimennusta, veto-ominaisuuksia jne. On tärkeää, että rotuominaisuudet säilyvät ja koira voi palvella ja tehdä sitä työtä, mikä sille on ominaista. Kaikki eivät ole pieniä seurakoiria.En ole kirjoittanut ottavani mistään rahaa. Enkä ole senttiäkään ottanut. Mikä ihmeen vakuusraha. Kerrotko sinä minulle mitä minun tulee tehdä. Jalostuksen tuloksena on rotuja joilla on liian pitkä selkä, hengitysvaikeuksia, rakenteellisia ongelmia normaaliin synnytykseen ym. En ymmärrä mihin pyrit.
- eeeme
Vielä ? kirjoitti:
En ole kirjoittanut ottavani mistään rahaa. Enkä ole senttiäkään ottanut. Mikä ihmeen vakuusraha. Kerrotko sinä minulle mitä minun tulee tehdä. Jalostuksen tuloksena on rotuja joilla on liian pitkä selkä, hengitysvaikeuksia, rakenteellisia ongelmia normaaliin synnytykseen ym. En ymmärrä mihin pyrit.
Koiran sijoitus lyhykäisyydessään tarkoittaa:
-saat pennun n. puoleen hintaan (vakuusraha)
-hoidat ja kasvatat sitä kasvattajan ohjeiden mukaan
-koira suorittaa jalostukselliset toimenpiteet, pentuaa/astuu määrättyyn ikävuoteen mennessä
-kasvattaja palauttaa sen maksetun pennun hinnan sinulle (sen vakuusrahan)
- hän luovuttaa myös rekisteritodistuksen ja koira on sinun omaisuuttasi.
Mihin pyrin? Ymmärtämään, miksi ja miten sekarotuisen pennun voi sijoittaa? - sotp
eeeme kirjoitti:
-koira suorittaa jalostukselliset toimenpiteet, pentuaa/astuu määrättyyn ikävuoteen mennessä
Mihin pyrin? Ymmärtämään, miksi ja miten sekarotuisen pennun voi sijoittaa?Väitätkö olevasi kasvattaja, kun kasvatat paperittomia sekarotuisia tutkimattomia koiria???
Kehtaat vouhottaa jostain pilallejalostetusta kun et itse edes vaivaudu tutkimaa kasvatusmateriaalia? Mistä tiedät onko jonkun sukupolventakana sairaitakoiria kun niillä ei ole virallisia sukutauluja? Aika hurjalta kuulostaa tämä sinun "kasvattaminen", kannattaisiko vähän perehtyä jalostamiseen ja käydä vaikka pari kurssia niin ehkä sitten ymmärrät mistä se kasvattaminen ihan oikeasti on. Itselläni on sijoitusnarttu, ja aika vapaat kädet sain kasvattajalta. Meillä molemmilla on näyttely- ja kisaoikeus koiraan ja pennutus katsotaan että kummalla on järkevämpi tehdä ne. - Ja Raha
eeeme kirjoitti:
Mihin pyrin? Ymmärtämään, miksi ja miten sekarotuisen pennun voi sijoittaa?Olen sijoittamassa rotukoiran pentua. Sillä ehdolla, että sillä tehdään yhdet pennut. Sopimus voidaan tehdä vaikka Kennelliiton kaavakkeella mutta sopimuksen sisällöstä saa poiketa. Vielä kerran. Ei vakuusrahoja. Ainoastaan pentue. Tämä sijoituskin on vielä kypsyttämisasteella. Ehkä otamme itse pennun. On myös sukulaisia/tuttavia jotka haluavat samanrotuisen koiran kuin meillä. Yksi asia on ainakin varma, minä toimin juuri niinkuin parhaaksi näen. Jalostele sinä kaikessa rauhassa.
- ihmetyttää...
Ja Raha kirjoitti:
Olen sijoittamassa rotukoiran pentua. Sillä ehdolla, että sillä tehdään yhdet pennut. Sopimus voidaan tehdä vaikka Kennelliiton kaavakkeella mutta sopimuksen sisällöstä saa poiketa. Vielä kerran. Ei vakuusrahoja. Ainoastaan pentue. Tämä sijoituskin on vielä kypsyttämisasteella. Ehkä otamme itse pennun. On myös sukulaisia/tuttavia jotka haluavat samanrotuisen koiran kuin meillä. Yksi asia on ainakin varma, minä toimin juuri niinkuin parhaaksi näen. Jalostele sinä kaikessa rauhassa.
Minusta tuntuu että sulla on pallo hukassa tai ihan onnneton ulosanti, ei tuosta juuri selvää saa kuka on koiraa ottamassa tai antamassa jne.
Ja ihmettelen vielä että ei ole ottanut asioista selvää ennenkuin sijoituskoiran hommasi.
Sijoittaa sanaa voi käyttää myös paikan selvittämiseen, esim. Sijoitin lampun pöydälle kukkaruukun viereen. Tässä ei nyt ainakaan ole rahasta kyse!
Olenko ymmärtänyt oikein?
- sinä ANNAT jollekkin koiran sillä ehdolla että sillä teetetään tulevaisuudessa pentuja sijoitusperheessä
- emokoira on tuntemattomasta syystä paperiton
- sijoitettava koira on paperiton
- pentuja teetetään siitä syystä että kysyntä on kova
- mahdollisesti otatte tulevaisuudessa syntyvästä pentueesta itsellenne pennun
Kysymyksiä
- pikkukoirilla on usein terveysvaatimuksia, onko koirillesi teetetty terveystytkimuksia?
- mitä jos ANNETTAVA koira on sairas? pitääkö silti teettää pentuja?
- jos koiran haltija on tumpelo synnytysten ja koko pennutuksen suhteen? pitääkö silti pennuttaa vaarantaen kääpiökoiran terveys?
- miten sinä perustelet sijoitukseen antamisen jos kerran itse et omalle kohdallesi hyväksynyt vastaavaa järjestelyä sijoiutusperheen oikeuksia rikkovana? Palautitte siis koiran kasvattajalle.. - Oikein/väärin
ihmetyttää... kirjoitti:
Minusta tuntuu että sulla on pallo hukassa tai ihan onnneton ulosanti, ei tuosta juuri selvää saa kuka on koiraa ottamassa tai antamassa jne.
Ja ihmettelen vielä että ei ole ottanut asioista selvää ennenkuin sijoituskoiran hommasi.
Sijoittaa sanaa voi käyttää myös paikan selvittämiseen, esim. Sijoitin lampun pöydälle kukkaruukun viereen. Tässä ei nyt ainakaan ole rahasta kyse!
Olenko ymmärtänyt oikein?
- sinä ANNAT jollekkin koiran sillä ehdolla että sillä teetetään tulevaisuudessa pentuja sijoitusperheessä
- emokoira on tuntemattomasta syystä paperiton
- sijoitettava koira on paperiton
- pentuja teetetään siitä syystä että kysyntä on kova
- mahdollisesti otatte tulevaisuudessa syntyvästä pentueesta itsellenne pennun
Kysymyksiä
- pikkukoirilla on usein terveysvaatimuksia, onko koirillesi teetetty terveystytkimuksia?
- mitä jos ANNETTAVA koira on sairas? pitääkö silti teettää pentuja?
- jos koiran haltija on tumpelo synnytysten ja koko pennutuksen suhteen? pitääkö silti pennuttaa vaarantaen kääpiökoiran terveys?
- miten sinä perustelet sijoitukseen antamisen jos kerran itse et omalle kohdallesi hyväksynyt vastaavaa järjestelyä sijoiutusperheen oikeuksia rikkovana? Palautitte siis koiran kasvattajalle..Uroskoira astuu narttukoiran. Narttukoiran omistaja (josta tulee kasvattaja kun rekisteröi pennut) vastaa pentujen syntymisestä ym. siihen liittyvästä kun uros ei voi. Astutuspalkkiona uroskoiran omistaja saa pennun. Tämän pennun uroskoiran omistaja sijoittaa/antaa (käytä mitä termiä hakuat) jollekkin joka tekee sillä yhdet pennut. Siitä, tuleeko tulevasta pentueesta meille yksi tai ei mitään, on sovittavissa. Ei minun ole pakko käyttää sijoitussopimuksen ehtoja koska en halua. Se uroskoira joka meille oli aikanaan tulossa, oli vanha. Se olisi ollut meidän oma 10-vuotiaana. Sitä olisi haettu näyttelyihin ja astumaan ihan milloin vaan piittaamatta meidän lomista tai muista järjestelyistä. Siksi emme sitä sitten ottaneet. Nartun sijoittaminen on ehkä sijoitusperheelle inhimillisempää kun ovat tietoisia siitä yhdestä pentueesta. En muuten anna pentua kenellekkään jolla ei ole tarpeeksi tietoa koiran astuttamisesta, tiineydestä, synnytyksestä ja emän ja pentujen hoidosta.
- hupaistunut
Oikein/väärin kirjoitti:
Uroskoira astuu narttukoiran. Narttukoiran omistaja (josta tulee kasvattaja kun rekisteröi pennut) vastaa pentujen syntymisestä ym. siihen liittyvästä kun uros ei voi. Astutuspalkkiona uroskoiran omistaja saa pennun. Tämän pennun uroskoiran omistaja sijoittaa/antaa (käytä mitä termiä hakuat) jollekkin joka tekee sillä yhdet pennut. Siitä, tuleeko tulevasta pentueesta meille yksi tai ei mitään, on sovittavissa. Ei minun ole pakko käyttää sijoitussopimuksen ehtoja koska en halua. Se uroskoira joka meille oli aikanaan tulossa, oli vanha. Se olisi ollut meidän oma 10-vuotiaana. Sitä olisi haettu näyttelyihin ja astumaan ihan milloin vaan piittaamatta meidän lomista tai muista järjestelyistä. Siksi emme sitä sitten ottaneet. Nartun sijoittaminen on ehkä sijoitusperheelle inhimillisempää kun ovat tietoisia siitä yhdestä pentueesta. En muuten anna pentua kenellekkään jolla ei ole tarpeeksi tietoa koiran astuttamisesta, tiineydestä, synnytyksestä ja emän ja pentujen hoidosta.
Jäi ymmärtämättä, kuka myy/luovuttaa/saa tuoton tulevasta pentueesta? Sekö perhe, joka pennuttaa? Mitä sinä saat (sen mahdollisen pennun lisäksi)
Mielesstäni tässä ei ole kyse sijoittamisesta eikä kasvattamisesta sen perimmäisessä/oikeassa merkityksessä. Kunhan teeteteään pentuja - Kummastuttaa
hupaistunut kirjoitti:
Jäi ymmärtämättä, kuka myy/luovuttaa/saa tuoton tulevasta pentueesta? Sekö perhe, joka pennuttaa? Mitä sinä saat (sen mahdollisen pennun lisäksi)
Mielesstäni tässä ei ole kyse sijoittamisesta eikä kasvattamisesta sen perimmäisessä/oikeassa merkityksessä. Kunhan teeteteään pentujaNiin se vain on uskottava että et voi ikänä hallita maailman markkinoita etkä sitä, kuka synnyttää pentuja tähän maailmaan. Minä uskon siihen, että melkein kaikki koiranpennun ostajat haluavat itselleen mielensensä koiran ja tietävät mitä haluavat.
- ajatusmaailmaasi !
Oikein/väärin kirjoitti:
Uroskoira astuu narttukoiran. Narttukoiran omistaja (josta tulee kasvattaja kun rekisteröi pennut) vastaa pentujen syntymisestä ym. siihen liittyvästä kun uros ei voi. Astutuspalkkiona uroskoiran omistaja saa pennun. Tämän pennun uroskoiran omistaja sijoittaa/antaa (käytä mitä termiä hakuat) jollekkin joka tekee sillä yhdet pennut. Siitä, tuleeko tulevasta pentueesta meille yksi tai ei mitään, on sovittavissa. Ei minun ole pakko käyttää sijoitussopimuksen ehtoja koska en halua. Se uroskoira joka meille oli aikanaan tulossa, oli vanha. Se olisi ollut meidän oma 10-vuotiaana. Sitä olisi haettu näyttelyihin ja astumaan ihan milloin vaan piittaamatta meidän lomista tai muista järjestelyistä. Siksi emme sitä sitten ottaneet. Nartun sijoittaminen on ehkä sijoitusperheelle inhimillisempää kun ovat tietoisia siitä yhdestä pentueesta. En muuten anna pentua kenellekkään jolla ei ole tarpeeksi tietoa koiran astuttamisesta, tiineydestä, synnytyksestä ja emän ja pentujen hoidosta.
"Uroskoira astuu narttukoiran. Narttukoiran omistaja (josta tulee kasvattaja kun rekisteröi pennut) vastaa pentujen syntymisestä ym. siihen liittyvästä kun uros ei voi"
Kuulostaa uskomattomalta teorialta. Jokaisella on kyllä oikeus tehdä omaisuudellaan mitä tykkää ! Mutta jätä nyt noi termit kasvattaja ja rekisteröinti ym.. viralliset asiat viisaammille.
Tiedoksi jos nartulta puuttuu paperit , ei pentuja saa rekisteriin.
Näitä pikkusylipuudeleita rahdataan itärajan takaa auton takakontissa ja missä milloinkin tänne suomenmaahan ja tämä paperittomien halpatuonti ja myynti kukoistaa. Siihenkö tämä on menossa että tälläistä paperittomien koirien tehtailua kannattaa suosia. - Jack-in-the-box
pikkukoiria kirjoitti:
Et ilmeisesti muista edes mitä olen viestiin kirjoittanut. Tämä pikkukoira olisi menossa sijoitukseen (käytetään nyt vaikka tuota termiä). Sanakin on muuten hirveä. Eläin sijoitukseen ? Sanahan viittaa jo rahaan. Voitaisiin ajatella sitten vaikka niin, että annan koiran sillä ehdolla, että tuleva omistaja tekee sillä yhden pentueen. Olen kuullut että nartun pitäisi tehdä oman terveytensäkin vuoksi yhdet pennut. Toki voin hiukka rahastaa ja myydä koiran. Tai astuttaa rekatun nartun ja myydä/sijoittaa. Merkillistä tuo rotuvouhotus. Miksi ihmiset sitten ostavat sekarotuisia tai paperittomia koiria ? Oletko muuten koskaan kuullut, että paperiton koira olisi jotenkin sairaampi kuin paperillinen ? Ei lasketa mukaan niitä pikkukoirilla tienaavia rahasampoja. Tämä astutettu tyttö oli mielestäni erittäin terveen oloinen. Piilevä vikahan voi olla koirassa kuin koirassa. Etenkin pitkän jalostuksen tuloksena syntyneillä.
oikeasti on puhdasrotuinen,se on yhtä jalostettu ja kantaa mukanaan rotunsa perinnöllisiä sairauksia vaikka ne rekkaripaperit puuttuvatkin.Ja samoin sen pennut. Ei riitä että koira on mielestäsi terveen oloinen,se pitää tutkia samanlailla kuin samanrotuiset paperillisetkin.
Kysyitkö koirasi kasvattajalta miksi paperit puuttuvat? yleisimmät syyt papereiden puuttumiseen ovat liian tiheät pennutusvälit,sairaat/tutkimattomat vanhemmat tai rekisteröinti kiellossa oleva kasvattaja. - kun ei omassa
ajatusmaailmaasi ! kirjoitti:
"Uroskoira astuu narttukoiran. Narttukoiran omistaja (josta tulee kasvattaja kun rekisteröi pennut) vastaa pentujen syntymisestä ym. siihen liittyvästä kun uros ei voi"
Kuulostaa uskomattomalta teorialta. Jokaisella on kyllä oikeus tehdä omaisuudellaan mitä tykkää ! Mutta jätä nyt noi termit kasvattaja ja rekisteröinti ym.. viralliset asiat viisaammille.
Tiedoksi jos nartulta puuttuu paperit , ei pentuja saa rekisteriin.
Näitä pikkusylipuudeleita rahdataan itärajan takaa auton takakontissa ja missä milloinkin tänne suomenmaahan ja tämä paperittomien halpatuonti ja myynti kukoistaa. Siihenkö tämä on menossa että tälläistä paperittomien koirien tehtailua kannattaa suosia.Tottahan tuo oli mitä kirjoitin. Uroskoiran omistaja ei voi edes rekata pentuja. Eikö se ole ihan luonnollista että uroksen omistaja ei hoida pentuetta. Nartun omistajahan ne pennut haluaa tehdä koirallaan. Siihen tarvitaan urosta vain yhteen tarkoitukseen. Ei tarvitse olla mikään "viisaampi" tietääkseen termejä; kasvattaja, rekisteröinti ym. viralliset. Minulla on tietoa niin paljon kuin tarvitaan. Syntyvät pennut ovat 100% suomalaisia ja omani sukupuu suomalainen niin pitkälle kun olen sitä tutkinut.
- Pennut
Jack-in-the-box kirjoitti:
oikeasti on puhdasrotuinen,se on yhtä jalostettu ja kantaa mukanaan rotunsa perinnöllisiä sairauksia vaikka ne rekkaripaperit puuttuvatkin.Ja samoin sen pennut. Ei riitä että koira on mielestäsi terveen oloinen,se pitää tutkia samanlailla kuin samanrotuiset paperillisetkin.
Kysyitkö koirasi kasvattajalta miksi paperit puuttuvat? yleisimmät syyt papereiden puuttumiseen ovat liian tiheät pennutusvälit,sairaat/tutkimattomat vanhemmat tai rekisteröinti kiellossa oleva kasvattaja.Juu kysyin. En voi kirjoittaa vastausta. Mutta kuitenkin. Syy ei liity mihinkään tehtailuun. Jos tämä sitten olisikin liian paljon pennutetun nartun jälkeläinen, ei vaiva ole periytyvä. Oman koiran kohdalla tutkimukset on tehty. Muuten; koiran silmien tutkiminen ei anna mitään takuita edes siitä, että sille ei tulisi rodulle tyypillisiä silmäsairauksia. Täytyy vielä kysellä nartun omistajalta miksei koiraa ole rekattu. Me tavalliset koiranomistajat emme välttämättä ole niin tarkkoja ihan kaiken suhteen. Minä olisin voinut ostaa rekkaamattomankin koiran. Mielikuva ihmisistä ja olosuhteista joissa meidän koira syntyi ja kasvoi ekat viikkonsa, herättivät täydellisen luottamuksen.
- Jack-in-the-box
Pennut kirjoitti:
Juu kysyin. En voi kirjoittaa vastausta. Mutta kuitenkin. Syy ei liity mihinkään tehtailuun. Jos tämä sitten olisikin liian paljon pennutetun nartun jälkeläinen, ei vaiva ole periytyvä. Oman koiran kohdalla tutkimukset on tehty. Muuten; koiran silmien tutkiminen ei anna mitään takuita edes siitä, että sille ei tulisi rodulle tyypillisiä silmäsairauksia. Täytyy vielä kysellä nartun omistajalta miksei koiraa ole rekattu. Me tavalliset koiranomistajat emme välttämättä ole niin tarkkoja ihan kaiken suhteen. Minä olisin voinut ostaa rekkaamattomankin koiran. Mielikuva ihmisistä ja olosuhteista joissa meidän koira syntyi ja kasvoi ekat viikkonsa, herättivät täydellisen luottamuksen.
pennutus tietenkään periydy,mutta ostamalla sellaisen nartun jälkeläisen,tukee eläinrääkkäystä. Mutta hyvä jos tapaukseesi ei tälläistä liity.
Olisi hyvä jos myös te tavalliset koiraihmiset olisitte tarkkoja näistä asioista (rekisteröinneistä,terveystutkimuksista),koirien parhaaksihan se on.
itse pidän rekkaamattomuutta hyvänä hälytysmerkkinä siitä että kaikki ei ole ok. - eli paperittomasta
Sentään kirjoitti:
Astutus on tapahtunut. Uros rekisteröity, narttu ei. Molemmat perhekoiria. Rotu on kallis pieni seurakoira. En minä tiedä miksi narttua ei ole rekattu. Uskalsimme nyt ihan lupia kysymättä tehdä näin. Näillä paperittomillakin rotukoirilla on suuri kysyntä. Miksi nämä olisivat sairaita ? Kaikilla ei ole varaa maksaa 1300 e koirasta. Siksi ajattelin tarjota sijoitukseen kohtuullisin ehdoin. Sopimusvapautta ei voi rajoittaa. Kalliiden rotukoirien sijoitus on mielestäni ahneiden ja tunteettomien ihmisten toimintaa joiden päässä pyörii raha jota he itse nimittävät jalostukseksi. Otin itse sijoitukseen uroksen. Onneksi Kennelliiton kautta sain tietoa siitä, mitä se olisi käytännössä tarkoittanut. Koira oli meillä puolitoista viikkoa ja kaksi viikkoa itkin kun palautimme sen kasvattajalle. Se siitä sijoituksesta.
koirasta maksaisi kun 100 euroa!
- mitään tekemistä
pikkukoiria kirjoitti:
sen kanssa että nartusta tulisi terveempi!!! Päin vastoin, pennutus on nartulle aina enemmän tai vähemmän rasitus. Ainut mikä nartun pelastaa 100%:sti esim. kohtutulehdukselta on sterilisaatio!
- en minä ainakaan
kun ei omassa kirjoitti:
Tottahan tuo oli mitä kirjoitin. Uroskoiran omistaja ei voi edes rekata pentuja. Eikö se ole ihan luonnollista että uroksen omistaja ei hoida pentuetta. Nartun omistajahan ne pennut haluaa tehdä koirallaan. Siihen tarvitaan urosta vain yhteen tarkoitukseen. Ei tarvitse olla mikään "viisaampi" tietääkseen termejä; kasvattaja, rekisteröinti ym. viralliset. Minulla on tietoa niin paljon kuin tarvitaan. Syntyvät pennut ovat 100% suomalaisia ja omani sukupuu suomalainen niin pitkälle kun olen sitä tutkinut.
kun sulla ei ole rekisteripapereita! Suomen Kennelliiton suositushinta rekisteröimättömälle eli sekarotuiselle on 100 euroa. Sillä hinnallako aiot pennut myydä?
- herättävää
Pennut kirjoitti:
Juu kysyin. En voi kirjoittaa vastausta. Mutta kuitenkin. Syy ei liity mihinkään tehtailuun. Jos tämä sitten olisikin liian paljon pennutetun nartun jälkeläinen, ei vaiva ole periytyvä. Oman koiran kohdalla tutkimukset on tehty. Muuten; koiran silmien tutkiminen ei anna mitään takuita edes siitä, että sille ei tulisi rodulle tyypillisiä silmäsairauksia. Täytyy vielä kysellä nartun omistajalta miksei koiraa ole rekattu. Me tavalliset koiranomistajat emme välttämättä ole niin tarkkoja ihan kaiken suhteen. Minä olisin voinut ostaa rekkaamattomankin koiran. Mielikuva ihmisistä ja olosuhteista joissa meidän koira syntyi ja kasvoi ekat viikkonsa, herättivät täydellisen luottamuksen.
tuo pentujen teettäminen paperittomalla!
- omistaja on
Pennut kirjoitti:
Kennelliittoon kuuluva kasvattaja, ihmettelen todellakin hänen käytöstään! Kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja ei teetä pentuja paperittomalla koiralla!!!
- Koiralla
en minä ainakaan kirjoitti:
kun sulla ei ole rekisteripapereita! Suomen Kennelliiton suositushinta rekisteröimättömälle eli sekarotuiselle on 100 euroa. Sillä hinnallako aiot pennut myydä?
On rekisteripaperit.
- Vannoa
eli paperittomasta kirjoitti:
koirasta maksaisi kun 100 euroa!
Voin vaikka vannoa, että tämän rodun paperittomasta jälkeläisestä saa ihan kivan hinnan jos sitä alkaa myymään. Minä kuitenkin sijoitan sen. Uskokaa tai älkää, niin saan sen myytyä tai sijoitettua kymmeniä kertoja. Valitettavasti minulle kuuluvia pentuja tulee vain yksi.
- Jokusen koiran sijoittanut
Vannoa kirjoitti:
Voin vaikka vannoa, että tämän rodun paperittomasta jälkeläisestä saa ihan kivan hinnan jos sitä alkaa myymään. Minä kuitenkin sijoitan sen. Uskokaa tai älkää, niin saan sen myytyä tai sijoitettua kymmeniä kertoja. Valitettavasti minulle kuuluvia pentuja tulee vain yksi.
"Valitettavasti minulle jää vain yksi pentu"????? Miksi valittelet asiaa, sillä sinähän ne sijoitusehdot päätät!!!
"En ota vakuusrahaa"?????? Entäpäs, jos se sijoituskoirasi ei koskaan lisäänny? Roikutatko sijoitusperhettä löysässä hirressä, kunnes koira on siitoskyvytön?
Ei, ei ja ei. Vakuusrahan ottamatta jättäminen ei ole mikään sankariteko! Kun otat vakuusrahana puolet aikuisen koiran hinnasta, varmistat sijoitusperheen oikeuden koiraan siinä tapauksessa, että se ei kykene lisääntymään. Vakuusrahahan palautetaan KOKONAISUUDESSAAN, kun sijoitusehdot ovat täyttyneet, eli kun on syntynyt se/ne pentueet jotka ovat sijoitussopimuksessa mainittu. Jos koira ei ole saanut jälkeläisiä esim. 4-vuotta täytettyään, saa sijoitusperhe koiran omakseen sillä maksamallaan puolellahinnalla.
Ja kaikki ovat tyytyväisiä, sinä siihen että siitoskyvytön koira ei mennyt normaalihinnalla ja sijoitusperhe siihen, että saivat rakkaan lemmikin itselleen puoleenhintaan ja sinut pois niskastaan.
Yhdestä pennusta sijoittaminen on myös outoa sillä sinähän päätät sijoitusperheen puolesta heidän myyvän/sijoittavan loput pentueesta. Se ei välttämättä ole niin helppoa, kuin luulet vaikka kyse olisikin niinkin suositusta koirasta, kuin Chihuahua. Ai mistä tiedän rotusi -no villi arvaus se onkin, mutta Chihut ovat viimevuosina olleet kaikkein eniten väärinkäytösten kohteena! Kyllä pidän paperittomien täysirotuisten Chihujen tehtailua väärinkäytöksenä sillä rotu kuuluu PEVISAAN ja jokainen yksilö tulisi tutkia silmä- ja polvivaivojensa vuoksi, sillä ne ovat vammauttavia ja perinnöllisiä tauteja. Millä todennäköisyydellä viette paperittomia Chihujanne tutkimuksiin? No jos vaikka rotusi ei olisikaan Chihu, on lähes kaikilla muillakin kääpiökoiriaroduilla omat PEVISANSa.
Kun nyt kuitenkin ne sijoituspennut aiot teettää, tee reilu sopimus koko pentueesta ja jätä sijoitusperheelle vapaus päättää omista pennutuksistaan ihan itse. OK?
Et ole pentutehtailija yhden paperittoman pentueen perusteella. Pentutehtailu on jotain ihan muuta. Jotta koiria pennuttamalla rikastuisi, täytyisi niitä olla useita, siis vähintään 5 narttua ja oma uros.
- kokenut
Sanoisin että kannattaa aina tehdä kennelliiton sijoitussopimus. Ne erilaiset sopimukset voi johtaa vaikeuksiin ja oikeuden käynteihin ( sanon tämän kokemuksesta )Minulla on kokemus myös hyvästä sijoituksesta. Kannattaa kuitenkin laittaa kaikki selvästi paperille varsinkin jos ei tunne kasvattajaa entuudestaan. Esim.kulut ja synnytyspaikka ym. ym. Toivotan onnea kyllä sijoitukseen voi ottaa.
- sopimus
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/7958C8FB-2DB7-427E-8CDC-A7FEF4520278/0/skl_sopimussijoituksesta.pdf
Suosittelen sopimuksen tekemistä tällä lomakkeella, poikkeavia ehtoja ei kannata hyväksyä, ellet sitten tunne kasvattajaa henkilökohtaisesti ja pidä ehtoja sopivina teille.
Joku kirjoitti, että pentue on myöskin yksi kuollut pentu, muistelisin että pentueeksi lasketaan pentue, jossa on vähintään yksi elävä pentu. Tai sitten tietämissäni tapauksissa asia on erikseen sovittu lisäehtona.
Esim. tälläinen lisäehto olisi mielestäni kohtuullinen, mutta esim. kolme pentuetta ei.
Miksi haluatte juuri sijoituskoiran?
Se, että oma koira saa pennut kasvattajan toimesta tai omistajan aikaansaannoksena, ei kuulosta kovinkaan hyvältä syyltä! Etenkin kun kirjoitit "Tosin omallakin koirallakin voi teettää pentuja jos haluaa mutta sitten huolettaa löytävätkö ne kaikki kodin.. "
Tuon lauseen perusteella en antaisi sinulle koiraa sijoitukseen, enkä myisi edes täydellä hinnallakaan!- mallenaar
Sijoitus koira on vain yksi vaihto ehto. luin asiasta ja kiinnostuin ja kysyin, ja nyt olen maailman huonoin ihminen kun ajattelin yhtenä vaihtoehtona ottaa koiran sijoitukseetn?
On se kumma jos joku ei myisi/antaisi koiraa hyvään kotiin jossa sitä hoidetaan paremmin kuin hyvin.
Ja tähän muuhun keskusteluun sanoisin että en ole ottamassa koiraa jolla ei ole rekisteriä.
Tämä palsta on sitten kummallinen, ihan sama kuka kysyy ja mitä niin aina löytyy vouhottajia....
Nämä asiat selvitän kenneliltä ja laki puolen selvitän myös kunnolla. Jos sijoitukseen koiran siis otamme. Tässä tuli taas kärpäsestä härkänen, vaikka tarkoituksena on ottaa koira hyvään kotiin harrastuksiin ja perheeseen kuuluvaksi. - Toisaalta
mallenaar kirjoitti:
Sijoitus koira on vain yksi vaihto ehto. luin asiasta ja kiinnostuin ja kysyin, ja nyt olen maailman huonoin ihminen kun ajattelin yhtenä vaihtoehtona ottaa koiran sijoitukseetn?
On se kumma jos joku ei myisi/antaisi koiraa hyvään kotiin jossa sitä hoidetaan paremmin kuin hyvin.
Ja tähän muuhun keskusteluun sanoisin että en ole ottamassa koiraa jolla ei ole rekisteriä.
Tämä palsta on sitten kummallinen, ihan sama kuka kysyy ja mitä niin aina löytyy vouhottajia....
Nämä asiat selvitän kenneliltä ja laki puolen selvitän myös kunnolla. Jos sijoitukseen koiran siis otamme. Tässä tuli taas kärpäsestä härkänen, vaikka tarkoituksena on ottaa koira hyvään kotiin harrastuksiin ja perheeseen kuuluvaksi.Tämän vouhotuksen jälkeen sait toivottavasti tarpeellistakin tietoa.
- mallenaar
Toisaalta kirjoitti:
Tämän vouhotuksen jälkeen sait toivottavasti tarpeellistakin tietoa.
ainakin erillaisia mielipiteitä jos ei muuta :)
- kysyjälle
mallenaar kirjoitti:
ainakin erillaisia mielipiteitä jos ei muuta :)
vastauksia tuli vähän. Lopulta täällä käy aina niin, että jonkun vastaus niinkuin tässäkin ketjussa tapahtui, saa aikaan runsaasti vastauksia.Aidot koiraharrastajat onneksi taistelevat näitä paperittomia vastaan. Sinun tarkoitusperäsi eivät olleet kritiikin alla vaan tämä joka tarjosi rekkaamatonta sijoituskoiraa. No tsemppiä kuitenkin !
- Viuhti
kysyjälle kirjoitti:
vastauksia tuli vähän. Lopulta täällä käy aina niin, että jonkun vastaus niinkuin tässäkin ketjussa tapahtui, saa aikaan runsaasti vastauksia.Aidot koiraharrastajat onneksi taistelevat näitä paperittomia vastaan. Sinun tarkoitusperäsi eivät olleet kritiikin alla vaan tämä joka tarjosi rekkaamatonta sijoituskoiraa. No tsemppiä kuitenkin !
Meillä on ollut sijoitusnarttu reilun vuoden. Ihan sokkona valitsin kasvattajan rodun perusteella, mutta toki olisin perunut homman jos koiraa hakiessani kennelissä olisi ollut jotain epäilyttävää tai kasvattaja epämiellyttävän tuntuinen.
Sopimus tehtiin Kennelliiton kaavakkeella, mitään rahaa emme koirasta maksaneet. Kaksi pennutusta ja sitten koira on meidän. Koira on hyvistä vanhemmista ja kasvattaja on kiertänyt sen kanssa näyttelyitä (maksaa kulut). Itse olen pari kertaa myös ihan mielenkiinnosta käynyt koiran kanssa näyttelyssä, silloin tietenkin omaan piikkiin.
Astutuksesta ja synnytyksestä kulut kuluvat kasvattajalle, samoin tietyt perinnöllisiin sairauksiin kuuluvat el. kulut. Rokotukset yms. "normaalit" sairauden hoitokulut kuuluvat meille.
Koen, että sijoitus on ollut meille tosi hyvä vaihtoehto; olen saanut paljon neuvoja kokeneelta kasvattajalta ja käytännön apua (esim. ruokaa tukkuhintaan). Näyttelyissä käymisenkin kynnys on madaltunut kun on saanut niihin hommiin kädestä pitäen opastusta.
Kun narttu saa pennut on se 8 vk/kerta kasvattajalla, mutta mielestäni se on pieni hinta siitä, että saamme sitten tämän hauvamme loppuiäkseen itsellemme :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770