Matkailun opiskelu (Heliassa ja muuallakin)

kannattaako mennä

Eli pääsin Porvooseen opiskelemaan. Pitäisi ilmoittaa 15.12. ottaako paikan vastaan. Opinnot alkaisi siis tammikuussa 2007 ja 3,5 vuotinen tutkinto. Ilmeisesti Suomessa on aika huonot matkailualan työllistymismahdollisuudet? Onko nähtävissä mitään parannusta? Kuitenkin siitä suurten ikäluokkien eläköitymisestä on puhuttu vaikka kuinka kauan...entäpä sitten se, että matkailu on maailman kasvavimpia aloja..luulisi, että alalle tulee lisää työpaikkoja, toisaalta taas moni yritys on siirtynyt täysin nettiin ja työntekijöitä vähennetty.

Jos ei sitten Suomessa töitä, niin entäpä ulkomaat? Saako restonomitutkinnolla helposti töitä ulkomailta? Luulisi ulkomailla olevan vaikka kuinka paljon matkailualan töitä. Minulla on tuttuja ulkomailla, joten sinänsä olisi helppoa muuttaa ulkomaille kunhan vaan löytäisi työn.

Muutenkin kaikki matkailualan opiskeluun ja myös työtilanteeseen liittyvä kiinnostaa. Onko opiskelu vaikeaa, raskasta, turhauttavaa jne. Miten opiskellaan? Paljon ryhmätöitä, millaisia tenttejä jne.

Kiitos kovasti jos joku jaksaa vastata!

9

3593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^Katri^

      itse opiskelen matkailua yo-pohjaisella linjalla ja kouluni kesto on 2v. Valmistua minun pitäisi toukokuussa. Opiskelu matkailualalla on (tämä on vain minun mielipiteeni) aika rankkaa, mutta hyvin palkitsevaa. opiskelun rankkuus voi osaltani johtua siitä että kahteen vuoteen on ängetty kolmen vuoden opinnot.

      Työllistymänäkymät ovat huonommat kuin esim. sähkömiehillä. Matkailualalla on hommia, riippuu täysin minkälaista työtä haluat tehdä. Toimistotyötä/oppaan hommia/liikuntapuolen hommia? Yksi tuttuni on ammatiltaan matkailurestonomi ja hän työskentelee nykyisin ulkomailla oppaana. Eli kyllä restonomikin voi saada ulkomailta töitä, jos vaan jaksaa etsiä. Jos sinulla on tuttuja ulkomailla, sitä parempi :)

      Itselläni on jo töitä valmistumisen jälkeen. olen yksi niistä onnekkaista joka sai työharjoittelupaikastaan extraajan homman ja sitten kun valmistun on jo paikka plakkarissa. Suosittelen kovasti matkailualalle opiskelemista, vaikka välillä opiskelu voi turhauttaakin (mutta eikös opiskelu miltei aina joskus turhauta vaikka opiskelisi mitä? :D). ryhmätöitä on paljon, erilaisia projekteja parin kanssa tai ilman sekä esseitä ja tutkimuksia.

      Jos olet Heliasta paikan saanut, ota ihmeessä paikka vastaan :) Tuttuni opiskelee myös siellä ja on tykännyt kovasti!

      Onnea uravalintaasi!

      ^Katri^

      • Ming Yue

        millaset paprut käy tonne matkailu puolelle?
        Onks kellään tietoa?


    • näitä.......

      Vähän sama tilanne kun sullakin. Pääsin Helian matkailupuolelle vuosi sitten. Otin paikan vastaan ja olen nyt lykännyt kouluu lähtöä jo siis sen vuoden ajan... Jotenkin sitä ei oikein tiedä kannattaako, onko järkeä muuttaa Porvooseen asti, kouluttautua restonomiksi...

      Tällä hetkellä opiskelen matkailun ohjelmapalveluja aikuisopistossa. Mietityttää kovin, riittäisikö alalle työllistymiseen ja muuhun amis-tasoinen tutkinto, vai pitäisikö olla amk-versio... Palkka tuskin juurikaan on parempi amk:sta valmistuneilla. Ja vaikka olisikin, niin tällä alalla se on joka tapauksessa huono.

      Esimerkiksi oppaaksi pääsyyn ei tarvita mitään pohjakoulutusta, matkafirmathan kouluttaa itse oppaansa. (maksullinen kurssi&reserviin kouluttaminen = hyvää bisnestä.)

      Heh, eipä tässä nyt ollut juurikaan vastauksia kysymyksiisi, kunhan voivottelin omaa samankaltaista tilannettani :) Noh, toivottavasti meille molemmille vielä valkenee jokin kaunis päivä, mitä haluamme&kannattaa tehdä... Peukut pystyyn!

    • -Mei-

      Minulla on matkailualan koulutus nimenomaan Porvoon Heliasta. Tämä koulu on muuttanut elämäni täysin enkä kadu yhtään sinne menoa. Olen asunut kaksi vuotta Ranskassa, reissannut ympäri Eurooppaa ja tällä hetkellä olen Suomessa matkailualan töissä erittäin hyvässä firmassa.

      Suosittelen lämpimästi. Koululla on erittäin hyvät opiskelumahdollisuudet. Heliassa on yleisesti ottaen erittäin kansainvälinen ilmapiiri ja loistavia bileitä ;) Itse asuin puolet ajasta Helsingissä, josta kävin Porvoossa. Aika rankkaahan se oli mutta omapahan oli valintani. Sitten lähdin vuodeksi vaihtoon Ranskaan ja palattuani asuin Porvoossa reilu puoli vuotta, joka oli ihanaa aikaa sekin. Käytin myös hyväkseni koulun tarjoaman mahdollisuuden lähteä ulkomaille tekemään työharjottelun ja asuin vuoden Pariisissa.

      Opiskelu on välillä rankkaa, kuten kai kaikkialla muuallakin. Ryhmätöitä on paljon sekä erilaisia raportteja ja projekteja riittämiin. Mutta kyllä niistä selviää.

      Matkailualalta saa kyllä töitä Suomesta jos jaksaa etsiä. Ja ulkomailta vielä paremmin. Maailma on avoin tämän koulun jälkeen. Suomalaista osaamista arvostetaan ulkomailla ja suomalaisena on helppoa saada töitä melkein maasta kuin maasta. Opiskelukaverini ovatkin jakautuneet ympäri maapalloa...yksi australiassa, yksi argentiinassa, yksi meksikossa, yksi jenkeissä, pari englannissa jne.

      Mene ihmeessä katsomaan millainen meno siellä on. Ainahan koulun voi keskeyttää, jos se ei olekaan sitä mitä haluat.

      -Mei-

      • ketjun aloittaja

        Työharjoittelusta vielä, että onko koulun kautta mahdollista saada ulkomailta työharjoittelupaikkaa? Onko koulun tarjoamiin paikkoihin paljon hakijoita? Jos on niin miten päätetään kuka valitaan? Vaikuttaako esim. käydyt opintopisteet ja niistä saadut arvosanat vai tehdäänkö valinta muilla perustein esim. vaan haastattelu tmv.

        Kiitos!


      • hööö
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Työharjoittelusta vielä, että onko koulun kautta mahdollista saada ulkomailta työharjoittelupaikkaa? Onko koulun tarjoamiin paikkoihin paljon hakijoita? Jos on niin miten päätetään kuka valitaan? Vaikuttaako esim. käydyt opintopisteet ja niistä saadut arvosanat vai tehdäänkö valinta muilla perustein esim. vaan haastattelu tmv.

        Kiitos!

        Koulu ei tarjoa harjoittelupaikkoja..tai ainakaa matkailun. Harjoittelupaikka haetaan aina itse. KOululta saattaa saada jotai yhteystietoja yrityksiin ja koulun ilmoitustauluilla on harjoittelupaikka ilmoituksia. Ulkomaille harjoitteluapaikkoja löytyy esim cimon (googleta) kautta.


      • Matkailija^^
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Työharjoittelusta vielä, että onko koulun kautta mahdollista saada ulkomailta työharjoittelupaikkaa? Onko koulun tarjoamiin paikkoihin paljon hakijoita? Jos on niin miten päätetään kuka valitaan? Vaikuttaako esim. käydyt opintopisteet ja niistä saadut arvosanat vai tehdäänkö valinta muilla perustein esim. vaan haastattelu tmv.

        Kiitos!

        Hei!

        Suosittelen ottamaan Heliasta liikematkailu linjan englannin kielellä. Avaa varmasti enemmän ovia tulevaisuudessa. Opiskelu ajoittain rankkaa, mutta antaa plajon kun sanot että suomalaisena opiskelet englanniksi.

        Itse olen lähdössä tekemään harjoittelua ulkomaille. Hakemuksia vaan eri firmoihin niin kyllä jotain aina löytyy :)


    • puusta tyveen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe