tänä päivänä

kasi

Alkuteksteissä ei ole välimerkkejä (alla esimerkkinä Luuk. 19:42 ja Luuk. 23:43)

Luuk. 19:42 (alkuteksti)
λεγων οτι ει εγνως και συ και γε εν τη ημερα σου ταυτη τα προς ειρηνην σου νυν δε εκρυβη απο οφθαλμων σου

= käännettynä suoraan ilman välimerkkejä:
ja sanoi Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä mikä rauhaasi sopii mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu

Alkuteksti näyttää tältä sen jälkeen kun siihen on lisätty välimerkit:
ja sanoi: "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.

------------------

Luuk. 23:43 (alkuteksti)
και ειπεν αυτω ο ιησους αμην λεγω σοι σημερον μετ εμου εση εν τω παραδεισω

= käännettynä suoraan ilman välimerkkejä:
niin Jeesus sanoi hänelle totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa

Alkuteksti näyttää tältä sen jälkeen kun siihen on lisätty välimerkit:
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Sen voisi ”välimerkittää” myökin näin:
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä, pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
--
Päättele itse kumpi on oikein ”välimerkitetty.

127

2327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuntemato

Mitä järkeä Jeesuksella olisi ollut sanoa ryövärille: "Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä: sinä olet oleva minun kanssani paratiisissa."

Eihän se olisi loogista kenenkään muunkaan puheeksi ajateltuna, puhumattakaan nyt Jeesuksen, vieläpä syvimmän mahdollisimman tuskan vallassa kärsiessään ristillä. Tuskin on ollut mikään yleinen sanontatapakaan sanoa: "Minä sanon sinulle tänä päivänä sitä tai tätä". Jo tämän logiikan perusteella sanoilla täytyy olla se merkitys, että Jeesus ilmoitti ryövärille, mitä juuri sinä päivänä oli tapahtuva.

• e j l

Eihän logiikka voi olla tämä.Tänä päivänä sanon sinulle.Tai yli-huomenna sanon sinulle.Tai viikon päästä sanon sinulle.Vaan logiikka on siinä,että tänä päivänä olet oleva kanssani paratiisissa.

• kasi

On kuitenkin hyvä tietää että alkutekstit olivat ILMAN välimerkkejä.

Jos katsoo tuota ensimmäistä esimerkkiä, siinä oli "tänä päivänä" sanontaa käytetty juuri siten mikä mielestäsi ei ole loogísta.

Luuk. 19:42
        ja sanoi: "Jospa tietäisit sinäkin TÄNÄ PÄIVÄNÄ, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.

• Tuntemato
        kasi kirjoitti:

Jos katsoo tuota ensimmäistä esimerkkiä, siinä oli "tänä päivänä" sanontaa käytetty juuri siten mikä mielestäsi ei ole loogísta.

ja sanoi: "Jospa tietäisit sinäkin TÄNÄ PÄIVÄNÄ, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.

Tuossa viimeksi lainaamassasi raamatunpaikassa onkin aivan eri logiikka kuin ristillä lausutussa sanoissa. Totta kai Jeesus tarkoitti, että Jerusalemin tulisi tietää, mitä sen rauhaan sopii TÄNÄ PÄIVÄNÄ. Pitää yrittää ymmärtää asioiden sisältö, ottaa "järki käteen".

• kasi
        Tuntemato kirjoitti:

Tuossa viimeksi lainaamassasi raamatunpaikassa onkin aivan eri logiikka kuin ristillä lausutussa sanoissa. Totta kai Jeesus tarkoitti, että Jerusalemin tulisi tietää, mitä sen rauhaan sopii TÄNÄ PÄIVÄNÄ. Pitää yrittää ymmärtää asioiden sisältö, ottaa "järki käteen".

seuraavat Raamatun sanat:
        Luuk. 9:22
        ja sanoi: "Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta KOLMANTENA PÄIVÄNÄ HÄN NOUSEE KUOLLEISTA." [Luuk. 9:44, 13:33, 18:31-33].

• Tuntemato
        kasi kirjoitti:

seuraavat Raamatun sanat:
        Luuk. 9:22
        ja sanoi: "Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta KOLMANTENA PÄIVÄNÄ HÄN NOUSEE KUOLLEISTA." [Luuk. 9:44, 13:33, 18:31-33].

Taas talonpoikaisjärki käyttöön. Asiayhteys kertoo jo paljon. Tässä tapauksessa sen, että Jeesus ilmoitti kolmantena päivänä nousevansa kuolleista, mikä sinänsä oli Vanhan Testamentin profetioiden täyttymys sekin. Jeesus itse viittasi Joonaan esimerkkiin, sillä hänhän oli meripedon vatsassa kolme päivää.

Mitä järkeä taaskaan olisi ollut, jos Jeesus olisi sanonut: Minä sanon sinulle kolmen päivän kuluttua sitä tai tätä, ellei sitten nimenomaan olisi ollut kysymys sellaisesta asiasta, johon hän olisi ilmoittanut palaavansa kolmen päivän kuluttua. Sellaisesta ei taida olla esimerkkiä evankeliumeissa. Hänen ei tarvinnut fundeerata asioita "nukkumalla yön yli".

• kasi
        Tuntemato kirjoitti:

Taas talonpoikaisjärki käyttöön. Asiayhteys kertoo jo paljon. Tässä tapauksessa sen, että Jeesus ilmoitti kolmantena päivänä nousevansa kuolleista, mikä sinänsä oli Vanhan Testamentin profetioiden täyttymys sekin. Jeesus itse viittasi Joonaan esimerkkiin, sillä hänhän oli meripedon vatsassa kolme päivää.

Mitä järkeä taaskaan olisi ollut, jos Jeesus olisi sanonut: Minä sanon sinulle kolmen päivän kuluttua sitä tai tätä, ellei sitten nimenomaan olisi ollut kysymys sellaisesta asiasta, johon hän olisi ilmoittanut palaavansa kolmen päivän kuluttua. Sellaisesta ei taida olla esimerkkiä evankeliumeissa. Hänen ei tarvinnut fundeerata asioita "nukkumalla yön yli".

yhteen Raamatun opetuksen kanssa.

Raamatussa kuolema = tuonelaan meno.
        Raamatussa kerrotaan myös että Jeesus kuoli (niinkuin kaikki ennen häntä olivat kuolleet). Hän meni siis tuonelaan josta Jumala hänet vapautti kolmantena päivänä.

Mutta ei kannata väitellä - en usko että tullaan yhteisymmärrykseen ja sinulla ei kyllä ole vastausta kysymykseen. :) pääasia että uskotaan samaan Jeesukseen - eikö.

• tästä saat
        kasi kirjoitti:

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,/................./????????????/!!!!!!!!!!!!!!! Mikä Jeesuksen sanoissa oli tärkein tieto tuolle rosvolle? Kysyikö tuo rosvo, minä päivänä Jeesus vastaa hänen kysymykseensä?

• tästä saat (ei mennyt kerra...
        kasi kirjoitti:

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,/................./????????????/!!!!!!!!!!!!!!! Mikä Jeesuksen sanoissa oli tärkein tieto tuolle rosvolle? Kysyikö tuo rosvo, minä päivänä Jeesus vastaa hänen kysymykseensä? Näyttääkin sille, että näillä selittelyillä adventistit pyrkivät vain korjaamaan puheittensa erehdyksiä. Heidän suupaltti profeettansahan on puhunut niin paljon mömmöä, että nyt on kulunut jo sata vuotta, eikä olla kuin päästy vähän alkuun noiden kömmien korjailuissa.

• kasi
        tästä saat (ei mennyt kerra... kirjoitti:

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,/................./????????????/!!!!!!!!!!!!!!! Mikä Jeesuksen sanoissa oli tärkein tieto tuolle rosvolle? Kysyikö tuo rosvo, minä päivänä Jeesus vastaa hänen kysymykseensä? Näyttääkin sille, että näillä selittelyillä adventistit pyrkivät vain korjaamaan puheittensa erehdyksiä. Heidän suupaltti profeettansahan on puhunut niin paljon mömmöä, että nyt on kulunut jo sata vuotta, eikä olla kuin päästy vähän alkuun noiden kömmien korjailuissa.

mitä mitä ihmiset täällä kirjoittelevat niin olisit jo kauan sitten tiennyt etten minä ole adventisti.

Ja mitäs sinä minulle valitat jos et pärjää adventistien kanssa. Omahan on asiasi. Ehkä auttaa jos opettelet käyttytymään niinkuin kristityn ihmisen sopii. Ja vaikka et noista 10 käskystä ehkä pidäkään niin yhdesä niistä sanotaan että ÄLÄ LAUSU VÄÄRÄÄ TODISTUSTA - minkä juuri teit.

Olet korskea poika ja puhut suurella suulla.

kasi

• se on

Onko totta, että oppineet adventistit yrittävät pilkkuja siirtelemällä saada Raamatun tekstit itselleen paremmin sopiviksi?

• kasi

ole osallistunut yhtään adventistia (tähän mennessä).

kasi

• kasi
        kasi kirjoitti:

kasi

ota myöskin huomioon että alkuteksteissä ei ollut mitään pilkkuja tai pisteitä, vaan ne on sinne lisätty jälkeenpäin. Jos nyt lukiessa Raamattua tulee vastaan (ainakin näennäisiä) ristiriitaisuuksia on mielestäni hyvä jos ne selvittää itselleen, koska minä uskon että Raamatun tekstit ovat sopusoinnussa itsensä kanssa ja jos e eivät ole silloin on vika ihmisessä ei teksteissä.

Joten jos et halua keskustella ASIASTA, niin älä keskustele ollenkaan.

• tiedät?
        kasi kirjoitti:

kasi

Jos olet noin varma asiasta, niin olet itse kirjoittanut kaikki edellä olevat tekstit. :) Voisit kyllä jo myöntää olevasi adventisti, niin loistavasti myötäilet heidän oppiaan.

• kasi
        tiedät? kirjoitti:

Jos olet noin varma asiasta, niin olet itse kirjoittanut kaikki edellä olevat tekstit. :) Voisit kyllä jo myöntää olevasi adventisti, niin loistavasti myötäilet heidän oppiaan.

Näe asia näin:
        Se joka on myönteinen adventismiin sanoisi minulle: VAI VÄITÄT OLEVASI ADVENTIST VAIKKA ET OLE.

Kun taas sinun kaltaisesi adventismin vastustajat yrittävät sijoittaa jokaisen joka vähänkin ajattelee kuten adventistit heidän kirkkoonsa.

Tosiasia on että sinullakin on enemmän samoja ajatuksia heidän kanssaan kuin haluat tunnustaa. Esimerkiksi pelastuksesta ja Jeesuksesta,

Omasta puolestani näen nuo kirjoituksesi vain itse asian välttelemisenä. :)

• kuinka viisas!
        kasi kirjoitti:

Näe asia näin:
        Se joka on myönteinen adventismiin sanoisi minulle: VAI VÄITÄT OLEVASI ADVENTIST VAIKKA ET OLE.

Kun taas sinun kaltaisesi adventismin vastustajat yrittävät sijoittaa jokaisen joka vähänkin ajattelee kuten adventistit heidän kirkkoonsa.

Tosiasia on että sinullakin on enemmän samoja ajatuksia heidän kanssaan kuin haluat tunnustaa. Esimerkiksi pelastuksesta ja Jeesuksesta,

Minun ajatuksista sinä et todellakaan tiedä yhtään mitään, turha edes arvailla :)

• kasi
        kuinka viisas! kirjoitti:

Minun ajatuksista sinä et todellakaan tiedä yhtään mitään, turha edes arvailla :)

kyllä se nyt olit sinä joka arvailit. :) Etkös huomannut?

• adventismi
        kuinka viisas! kirjoitti:

Oppi,haluaa kumota sen mitä raamattu tarkoittaa,käyttämällä tätä pilkun-siirto taktiikkaa,tai toteamalla selvästä ilmoituksesta,että se on vertaus kuvallista,jopa luvusta 144000 että se on vertaus-kuvallista.

• totuuden tuntemista
        tiedät? kirjoitti:

Jumala on herättänyt Kasin julistamaan totuuden sanomaa, kun hänellä on totuutta kaipaava sydän sillä Jumala pääsee hänelle puhumaan oikeata sanomaa, Pyhä Henki ei pakoita ketään, vaan jos Hän näkee kuka janoaa, Hän on valmis opettamaan ja Hän on nähnyt että Kasi janoaa totuutta.

• Riitta Liisa
        kasi kirjoitti:

ota myöskin huomioon että alkuteksteissä ei ollut mitään pilkkuja tai pisteitä, vaan ne on sinne lisätty jälkeenpäin. Jos nyt lukiessa Raamattua tulee vastaan (ainakin näennäisiä) ristiriitaisuuksia on mielestäni hyvä jos ne selvittää itselleen, koska minä uskon että Raamatun tekstit ovat sopusoinnussa itsensä kanssa ja jos e eivät ole silloin on vika ihmisessä ei teksteissä.

Joten jos et halua keskustella ASIASTA, niin älä keskustele ollenkaan.

että Jeesus käytti sitä tavanomaista sanontaa siihen aikaan:

"Minä sanon sinulle tänäpäivänä,sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa".

Tarkoittaa samaa kuin:

"Minä sanon sinulle,tässä ja nyt."

Koska,eihän Jeesus ollut sinä päivänä vielä taivaassa,vaan hänen taivaaseen astumisensa päivä on vasta helatorstaina.

Jeesushan oli täällä maanpäällä siihen saakka ja jopa sanoikin sen ettei hän ollut vielä mennyt Isänsä tykö,eikä teidän Isänne tykö,

mutta kun minä menen Isäni tykö,niin minä pyydän Isää lähettämään teille Pyhän Hengen.

Sillä en minä jätä teitä yksin,vaan Pyhä Henki tulee teihin,ei kauan näiden päivien jälkeen.

Anteeksi kun laitoin nämä ulkomuistin mukaan,kun on kiire,mutta jokainen voi itse tarkistaa asian paikkansa pitävyyden omasta raamatustaan.

• haluaa
        totuuden tuntemista kirjoitti:

Jumala on herättänyt Kasin julistamaan totuuden sanomaa, kun hänellä on totuutta kaipaava sydän sillä Jumala pääsee hänelle puhumaan oikeata sanomaa, Pyhä Henki ei pakoita ketään, vaan jos Hän näkee kuka janoaa, Hän on valmis opettamaan ja Hän on nähnyt että Kasi janoaa totuutta.

Tehdä tyhjäksi raamatun-ilmoituksen.Se on nähty täällä monta kertaa,ja tuoda oman Ellen tulkintansa tilalle.

• totta :)
        totuuden tuntemista kirjoitti:

Minullakin on totuutta kaipaava sydän, mutta sinne ei mahdu Ellenin "totuudet".

• Tuntemato
        Riitta Liisa kirjoitti:

Tarkoittaa samaa kuin:

Koska,eihän Jeesus ollut sinä päivänä vielä taivaassa,vaan hänen taivaaseen astumisensa päivä on vasta helatorstaina.

Jeesushan oli täällä maanpäällä siihen saakka ja jopa sanoikin sen ettei hän ollut vielä mennyt Isänsä tykö,eikä teidän Isänne tykö,

mutta kun minä menen Isäni tykö,niin minä pyydän Isää lähettämään teille Pyhän Hengen.

Sillä en minä jätä teitä yksin,vaan Pyhä Henki tulee teihin,ei kauan näiden päivien jälkeen.

Anteeksi kun laitoin nämä ulkomuistin mukaan,kun on kiire,mutta jokainen voi itse tarkistaa asian paikkansa pitävyyden omasta raamatustaan.

Mistä tiedät, että sanonta, sanon sinulle tänä päivänä, oli siellä ja siihen aikaan yleinen sanontatapa?

• kasi
        adventismi kirjoitti:

Oppi,haluaa kumota sen mitä raamattu tarkoittaa,käyttämällä tätä pilkun-siirto taktiikkaa,tai toteamalla selvästä ilmoituksesta,että se on vertaus kuvallista,jopa luvusta 144000 että se on vertaus-kuvallista.

tässä ei nyt puhuttu muuta kuin tuosta "tänä päivänä" asiasta.

On nimittäin totta totta, että alku teksteissä EI ollut pisteitä tai pilkkuja tai välimerkkejä yleensäkään.

Alla (vain esimerkkinä) koko Lukas 1

1 επειδηπερ πολλοι επεχειρησαν αναταξασθαι διηγησιν περι των πεπληροφορημενων εν ημιν πραγματων
        2 καθως παρεδοσαν ημιν οι απ αρχης αυτοπται και υπηρεται γενομενοι του λογου
        3 εδοξεν καμοι παρηκολουθηκοτι ανωθεν πασιν ακριβως καθεξης σοι γραψαι κρατιστε θεοφιλε
        4 ινα επιγνως περι ων κατηχηθης λογων την ασφαλειαν
        5 εγενετο εν ταις ημεραις ηρωδου του βασιλεως της ιουδαιας ιερευς τις ονοματι ζαχαριας εξ εφημεριας αβια και η γυνη αυτου εκ των θυγατερων ααρων και το ονομα αυτης ελισαβετ
        6 ησαν δε δικαιοι αμφοτεροι ενωπιον του θεου πορευομενοι εν πασαις ταις εντολαις και δικαιωμασιν του κυριου αμεμπτοι
        7 και ουκ ην αυτοις τεκνον καθοτι η ελισαβετ ην στειρα και αμφοτεροι προβεβηκοτες εν ταις ημεραις αυτων ησαν
        8 εγενετο δε εν τω ιερατευειν αυτον εν τη ταξει της εφημεριας αυτου εναντι του θεου
        9 κατα το εθος της ιερατειας ελαχεν του θυμιασαι εισελθων εις τον ναον του κυριου
        10 και παν το πληθος ην του λαου προσευχομενον εξω τη ωρα του θυμιαματος
        11 ωφθη δε αυτω αγγελος κυριου εστως εκ δεξιων του θυσιαστηριου του θυμιαματος
        12 και εταραχθη ζαχαριας ιδων και φοβος επεπεσεν επ αυτον
        13 ειπεν δε προς αυτον ο αγγελος μη φοβου ζαχαρια διοτι εισηκουσθη η δεησις σου και η γυνη σου ελισαβετ γεννησει υιον σοι και καλεσεις το ονομα αυτου ιωαννην
        14 και εσται χαρα σοι και αγαλλιασις και πολλοι επι τη γεννησει αυτου χαρησονται
        15 εσται γαρ μεγας ενωπιον [του] κυριου και οινον και σικερα ου μη πιη και πνευματος αγιου πλησθησεται ετι εκ κοιλιας μητρος αυτου
        16 και πολλους των υιων ισραηλ επιστρεψει επι κυριον τον θεον αυτων
        17 και αυτος προελευσεται ενωπιον αυτου εν πνευματι και δυναμει ηλιου επιστρεψαι καρδιας πατερων επι τεκνα και απειθεις εν φρονησει δικαιων ετοιμασαι κυριω λαον κατεσκευασμενον
        18 και ειπεν ζαχαριας προς τον αγγελον κατα τι γνωσομαι τουτο εγω γαρ ειμι πρεσβυτης και η γυνη μου προβεβηκυια εν ταις ημεραις αυτης
        19 και αποκριθεις ο αγγελος ειπεν αυτω εγω ειμι γαβριηλ ο παρεστηκως ενωπιον του θεου και απεσταλην λαλησαι προς σε και ευαγγελισασθαι σοι ταυτα
        20 και ιδου εση σιωπων και μη δυναμενος λαλησαι αχρι ης ημερας γενηται ταυτα ανθ ων ουκ επιστευσας τοις λογοις μου οιτινες πληρωθησονται εις τον καιρον αυτων
        21 και ην ο λαος προσδοκων τον ζαχαριαν και εθαυμαζον εν τω χρονιζειν αυτον εν τω ναω
        22 εξελθων δε ουκ ηδυνατο λαλησαι αυτοις και επεγνωσαν οτι οπτασιαν εωρακεν εν τω ναω και αυτος ην διανευων αυτοις και διεμενεν κωφος
        23 και εγενετο ως επλησθησαν αι ημεραι της λειτουργιας αυτου απηλθεν εις τον οικον αυτου
        24 μετα δε ταυτας τας ημερας συνελαβεν ελισαβετ η γυνη αυτου και περιεκρυβεν εαυτην μηνας πεντε λεγουσα
        25 οτι ουτως μοι πεποιηκεν ο κυριος εν ημεραις αις επειδεν αφελειν το ονειδος μου εν ανθρωποις
        26 εν δε τω μηνι τω εκτω απεσταλη ο αγγελος γαβριηλ υπο του θεου εις πολιν της γαλιλαιας η ονομα ναζαρετ
        27 προς παρθενον μεμνηστευμενην ανδρι ω ονομα ιωσηφ εξ οικου δαυιδ και το ονομα της παρθενου μαριαμ
        28 και εισελθων ο αγγελος προς αυτην ειπεν χαιρε κεχαριτωμενη ο κυριος μετα σου ευλογημενη συ εν γυναιξιν
        29 η δε ιδουσα διεταραχθη επι τω λογω αυτου και διελογιζετο ποταπος ειη ο ασπασμος ουτος
        30 και ειπεν ο αγγελος αυτη μη φοβου μαριαμ ευρες γαρ χαριν παρα τω θεω
        31 και ιδου συλληψη εν γαστρι και τεξη υιον και καλεσεις το ονομα αυτου ιησουν
        32 ουτος εσται μεγας και υιος υψιστου κληθησεται και δωσει αυτω κυριος ο θεος τον θρονον δαυιδ του πατρος αυτου
        33 και βασιλευσει επι τον οικον ιακωβ εις τους αιωνας και της βασιλειας αυτου ουκ εσται τελος
        34 ειπεν δε μαριαμ προς τον αγγελον πως εσται τουτο επει ανδρα ου γινωσκω
        35 και αποκριθεις ο αγγελος ειπεν αυτη πνευμα αγιον επελευσεται επι σε και δυναμις υψιστου επισκιασει σοι διο και το γεννωμενον αγιον κληθησεται υιος θεου
        36 και ιδου ελισαβετ η συγγενης σου και αυτη συνειληφυια υιον εν γηρει αυτης και ουτος μην εκτος εστιν αυτη τη καλουμενη στειρα
        37 οτι ουκ αδυνατησει παρα τω θεω παν ρημα
        38 ειπεν δε μαριαμ ιδου η δουλη κυριου γενοιτο μοι κατα το ρημα σου και απηλθεν απ αυτης ο αγγελος
        39 αναστασα δε μαριαμ εν ταις ημεραις ταυταις επορευθη εις την ορεινην μετα σπουδης εις πολιν ιουδα
        40 και εισηλθεν εις τον οικον ζαχαριου και ησπασατο την ελισαβετ
        41 και εγενετο ως ηκουσεν η ελισαβετ τον ασπασμον της μαριας εσκιρτησεν το βρεφος εν τη κοιλια αυτης και επλησθη πνευματος αγιου η ελισαβετ
        42 και ανεφωνησεν φωνη μεγαλη και ειπεν ευλογημενη συ εν γυναιξιν και ευλογημενος ο καρπος της κοιλιας σου
        43 και ποθεν μοι τουτο ινα ελθη η μητηρ του κυριου μου προς με
        44 ιδου γαρ ως εγενετο η φωνη του ασπασμου σου εις τα ωτα μου εσκιρτησεν το βρεφος εν αγαλλιασει εν τη κοιλια μου
        45 και μακαρια η πιστευσασα οτι εσται τελειωσις τοις λελαλημενοις αυτη παρα κυριου
        46 και ειπεν μαριαμ μεγαλυνει η ψυχη μου τον κυριον
        47 και ηγαλλιασεν το πνευμα μου επι τω θεω τω σωτηρι μου
        48 οτι επεβλεψεν επι την ταπεινωσιν της δουλης αυτου ιδου γαρ απο του νυν μακαριουσιν με πασαι αι γενεαι
        49 οτι εποιησεν μοι μεγαλεια ο δυνατος και αγιον το ονομα αυτου
        50 και το ελεος αυτου εις γενεας γενεων τοις φοβουμενοις αυτον
        51 εποιησεν κρατος εν βραχιονι αυτου διεσκορπισεν υπερηφανους διανοια καρδιας αυτων
        52 καθειλεν δυναστας απο θρονων και υψωσεν ταπεινους
        53 πεινωντας ενεπλησεν αγαθων και πλουτουντας εξαπεστειλεν κενους
        54 αντελαβετο ισραηλ παιδος αυτου μνησθηναι ελεους
        55 καθως ελαλησεν προς τους πατερας ημων τω αβρααμ και τω σπερματι αυτου εις τον αιωνα
        56 εμεινεν δε μαριαμ συν αυτη ωσει μηνας τρεις και υπεστρεψεν εις τον οικον αυτης
        57 τη δε ελισαβετ επλησθη ο χρονος του τεκειν αυτην και εγεννησεν υιον
        58 και ηκουσαν οι περιοικοι και οι συγγενεις αυτης οτι εμεγαλυνεν κυριος το ελεος αυτου μετ αυτης και συνεχαιρον αυτη
        59 και εγενετο εν τη ογδοη ημερα ηλθον περιτεμειν το παιδιον και εκαλουν αυτο επι τω ονοματι του πατρος αυτου ζαχαριαν
        60 και αποκριθεισα η μητηρ αυτου ειπεν ουχι αλλα κληθησεται ιωαννης
        61 και ειπον προς αυτην οτι ουδεις εστιν εν τη συγγενεια σου ος καλειται τω ονοματι τουτω
        62 ενενευον δε τω πατρι αυτου το τι αν θελοι καλεισθαι αυτον
        63 και αιτησας πινακιδιον εγραψεν λεγων ιωαννης εστιν το ονομα αυτου και εθαυμασαν παντες
        64 ανεωχθη δε το στομα αυτου παραχρημα και η γλωσσα αυτου και ελαλει ευλογων τον θεον
        65 και εγενετο επι παντας φοβος τους περιοικουντας αυτους και εν ολη τη ορεινη της ιουδαιας διελαλειτο παντα τα ρηματα ταυτα
        66 και εθεντο παντες οι ακουσαντες εν τη καρδια αυτων λεγοντες τι αρα το παιδιον τουτο εσται και χειρ κυριου ην μετ αυτου
        67 και ζαχαριας ο πατηρ αυτου επλησθη πνευματος αγιου και προεφητευσεν λεγων
        68 ευλογητος κυριος ο θεος του ισραηλ οτι επεσκεψατο και εποιησεν λυτρωσιν τω λαω αυτου
        69 και ηγειρεν κερας σωτηριας ημιν εν τω οικω δαυιδ του παιδος αυτου
        70 καθως ελαλησεν δια στοματος των αγιων των απ αιωνος προφητων αυτου
        71 σωτηριαν εξ εχθρων ημων και εκ χειρος παντων των μισουντων ημας
        72 ποιησαι ελεος μετα των πατερων ημων και μνησθηναι διαθηκης αγιας αυτου
        73 ορκον ον ωμοσεν προς αβρααμ τον πατερα ημων του δουναι ημιν
        74 αφοβως εκ χειρος των εχθρων ημων ρυσθεντας λατρευειν αυτω
        75 εν οσιοτητι και δικαιοσυνη ενωπιον αυτου πασας τας ημερας της ζωης ημων
        76 και συ παιδιον προφητης υψιστου κληθηση προπορευση γαρ προ προσωπου κυριου ετοιμασαι οδους αυτου
        77 του δουναι γνωσιν σωτηριας τω λαω αυτου εν αφεσει αμαρτιων αυτων
        78 δια σπλαγχνα ελεους θεου ημων εν οις επεσκεψατο ημας ανατολη εξ υψους
        79 επιφαναι τοις εν σκοτει και σκια θανατου καθημενοις του κατευθυναι τους ποδας ημων εις οδον ειρηνης
        80 το δε παιδιον ηυξανεν και εκραταιουτο πνευματι και ην εν ταις ερημοις εως ημερας αναδειξεως αυτου προς τον ισραηλ

----------------------------------------------------------------------------
        Ne on sitten välimerkitetty jälkeen päin Raamattuun ja niihin on myös lisätty mm viittaukset:

1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
        2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
        3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
        4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
        5 Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana oli pappi, nimeltä Sakarias, Abian osastoa. Ja hänen vaimonsa oli Aaronin tyttäriä, ja tämän nimi oli Elisabet.
        6 He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina.
        7 Mutta heillä ei ollut lasta, sillä Elisabet oli hedelmätön; ja he olivat molemmat tulleet iällisiksi.
        8 Niin tapahtui, kun hänen osastonsa palvelusvuoro tuli ja hän toimitti papillisia tehtäviä Jumalan edessä,
        9 että hän tavanmukaisessa pappistehtävien arpomisessa sai osaksensa mennä Herran temppeliin suitsuttamaan.
        10 Ja kaikki kansa oli suitsuttamisen aikana ulkopuolella rukoilemassa.
        11 Silloin ilmestyi hänelle Herran enkeli seisoen suitsutusalttarin oikealla puolella.
        12 Ja hänet nähdessään Sakarias hämmästyi, ja hänet valtasi pelko.
        13 Mutta enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes.
        14 Ja hän on oleva sinulle iloksi ja riemuksi, ja monet iloitsevat hänen syntymisestään.
        15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
        16 Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.
        17 Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
        18 Niin Sakarias sanoi enkelille: "Kuinka minä tämän käsittäisin? Sillä minä olen vanha, ja minun vaimoni on iälliseksi tullut."
        19 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Minä olen Gabriel, joka seison Jumalan edessä, ja minä olen lähetetty puhumaan sinulle ja julistamaan sinulle tämän ilosanoman.
        20 Ja katso, sinä tulet mykäksi etkä kykene mitään puhumaan siihen päivään saakka, jona tämä tapahtuu, sentähden ettet uskonut minun sanojani, jotka käyvät aikanansa toteen."
        21 Ja kansa oli odottamassa Sakariasta, ja he ihmettelivät, että hän niin kauan viipyi temppelissä.
        22 Mutta ulos tullessaan hän ei kyennyt puhumaan heille; silloin he ymmärsivät, että hän oli nähnyt näyn temppelissä. Ja hän viittoi heille ja jäi mykäksi.
        23 Ja kun hänen virkatoimensa päivät olivat päättyneet, meni hän kotiinsa.
        24 Ja niiden päiväin perästä Elisabet, hänen vaimonsa, tuli raskaaksi ja pysytteli salassa viisi kuukautta, sanoen:
        25 "Näin on Herra tehnyt minulle niinä päivinä, jolloin hän katsoi minun puoleeni poistaaksensa minusta ihmisten ylenkatseen".
        26 Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret,
        27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.
        28 Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: "Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi."
        29 Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa.
        30 Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä.
        31 Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.
        32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,
        33 ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."
        34 Niin Maria sanoi enkelille: "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?"
        35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
        36 Ja katso, sinun sukulaisesi Elisabet, hänkin kantaa kohdussaan poikaa vanhalla iällään, ja tämä on kuudes kuukausi hänellä, jota sanottiin hedelmättömäksi;
        37 sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."
        38 Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan". Ja enkeli lähti hänen tyköänsä.
        39 Niinä päivinä Maria nousi ja kulki kiiruusti vuorimaahan erääseen Juudan kaupunkiin
        40 ja meni Sakariaan kotiin ja tervehti Elisabetia.
        41 Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
        42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
        43 Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
        44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
        45 Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
        46 Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
        47 ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
        48 sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
        49 Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
        50 ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
        51 Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
        52 Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
        53 Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
        54 Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
        55 Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut."
        56 Ja Maria oli hänen tykönänsä noin kolme kuukautta ja palasi jälleen kotiinsa.
        57 Mutta Elisabetin synnyttämisen aika tuli; ja hän synnytti pojan.
        58 Ja kun hänen naapurinsa ja sukulaisensa kuulivat, että Herra oli tehnyt hänelle suuren laupeuden, iloitsivat he hänen kanssansa.
        59 Ja kahdeksantena päivänä he tulivat ympärileikkaamaan lasta ja tahtoivat antaa hänelle hänen isänsä mukaan nimen Sakarias.
        60 Mutta hänen äitinsä vastasi ja sanoi: "Ei suinkaan, vaan hänen nimensä on oleva Johannes".
        61 Niin he sanoivat hänelle: "Eihän sinun suvussasi ole ketään, jolla on se nimi".
        62 Ja he kysyivät viittomalla lapsen isältä, minkä nimen hän tahtoi hänelle annettavaksi.
        63 Niin hän pyysi taulun ja kirjoitti siihen nämä sanat: "Johannes on hänen nimensä". Ja kaikki ihmettelivät.
        64 Ja kohta hänen suunsa aukeni, ja hänen kielensä vapautui, ja hän puhui kiittäen Jumalaa.
        65 Ja tuli pelko kaikille heidän ympärillään asuvaisille, ja koko Juudean vuorimaassa puhuttiin kaikista näistä tapahtumista;
        66 ja kaikki, jotka niistä kuulivat, panivat ne mieleensä ja sanoivat: "Mikähän tästä lapsesta tulee?" Sillä Herran käsi oli hänen kanssansa.
        67 Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:
        68 "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen
        69 ja kohottanut meille pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta
        70 -niinkuin hän on puhunut hamasta ikiajoista pyhäin profeettainsa suun kautta-
        71 pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat,
        72 tehdäkseen laupeuden meidän isillemme ja muistaakseen pyhän liittonsa,
        73 sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme;
        74 suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä
        75 pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme.
        76 Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,
        77 antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,
        78 meidän Jumalamme sydämellisen laupeuden tähden, jonka kautta meidän puoleemme katsoo aamun koitto korkeudesta,
        79 loistaen meille, jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle."

80 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui hengessä. Ja hän oli erämaassa siihen päivään asti, jona hän oli astuva Israelin eteen.

• Tuntemato
        Riitta Liisa kirjoitti:

Tarkoittaa samaa kuin:

Tuli mieleen se evankeliuimin paikka, jossa Jeesus sanoi, että "Ihmisen Pojalla on valta MAAN PÄÄLLÄ antaa syntejä anteeksi".

Miksei Jeesus sitten sanonut ristin ryövärille vaikkapa näin: "Minä sanon sinulle MAAN PÄÄLLÄ, sinä olet oleva kanssani paratiisissa"?

Ei, koska Hänen sanomisissaan oli aina järki ja logiikka paikallaan. Hänestähän sanottiin, että "Hän puhui niin kuin se, jolla on valta, eikä niin kuin heidän (juutalaisten) kirjanoppineensa".

• uskoa?
        Riitta Liisa kirjoitti:

Tarkoittaa samaa kuin:

Riitta-Liisa: "Minä sanon sinulle tänäpäivänä,sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa".

Raamattu: Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

• sen Ellenin
        haluaa kirjoitti:

Tehdä tyhjäksi raamatun-ilmoituksen.Se on nähty täällä monta kertaa,ja tuoda oman Ellen tulkintansa tilalle.

taas koppasit, enhän minä maininnut sanaakaan hänestä,enkä minä halua Raamatun sanaa tehdä tyhjäksi, minä luen ihan suomalaista Raamattua, vaikka en asukkaan siellä,miksi me uskovat olemme niin kateellisia toisillemme, että jos et usko samoin kuin minä, et ole ystäväni, tätä minä en käsitä, kuinka me mahdumme sitten samaan taivaaseen,me emme vie muuta kuin luonteemme sinne, ja jos se ei murru Kristus kallioon jo täällä, se taitaa olla liian myöhäistä murtua sielläkään.

• kasi
        haluaa kirjoitti:

että en edes minä joka EN ole adventisti saa keskustella mistään asiasta ilman että nämä adventismin vastustajat sekoittavat siihen oman "anti-adventisminsa". Tällä menolla ei mistään Raamatun asiasta enää voi keskustella Raamatun pohjalta. Se mikä vie luottamuksen näiden anti-adventistien "hyökkäyksistä" on se että he eivät lähes koskaan vetoa Raamattuun väitteissään vaan vain omaan adventismin vastaisuuteensa.

• Raamatun käännös
        uskoa? kirjoitti:

Riitta-Liisa: "Minä sanon sinulle tänäpäivänä,sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa".

Raamattu: Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

39 Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!" 40 Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? 41 Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa." 42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." 43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

• ole tarpeellistakaan
        totta :) kirjoitti:

Minullakin on totuutta kaipaava sydän, mutta sinne ei mahdu Ellenin "totuudet".

Jos sinulla on Kristus sydämmessäsi, niin sinä jätät E.G.Whiten rauhassa lepäämään,pidät huolta vain siitä että nimesi on elämän kirjassa, ja rakastat lähimäisiäsi niin kuin itseäsi myöskin E,G.Whitea, niin Jeesuskin rakastaa meitä sanomattomalla rakkaudella.

• kasi
        ole tarpeellistakaan kirjoitti:

Jos sinulla on Kristus sydämmessäsi, niin sinä jätät E.G.Whiten rauhassa lepäämään,pidät huolta vain siitä että nimesi on elämän kirjassa, ja rakastat lähimäisiäsi niin kuin itseäsi myöskin E,G.Whitea, niin Jeesuskin rakastaa meitä sanomattomalla rakkaudella.

oikeudenmukainen rakkaus lähimmäisiinsä, Jeesukseen tienä Jumalan läheisyyteen riittää. Ei siinä tarvita muita. Mutta en tässä aloitteessanin nyt keskustellutkaan siitä vaan aivan muusta. :)

• kasi
        Tuntemato kirjoitti:

Tuli mieleen se evankeliuimin paikka, jossa Jeesus sanoi, että "Ihmisen Pojalla on valta MAAN PÄÄLLÄ antaa syntejä anteeksi".

Miksei Jeesus sitten sanonut ristin ryövärille vaikkapa näin: "Minä sanon sinulle MAAN PÄÄLLÄ, sinä olet oleva kanssani paratiisissa"?

Ei, koska Hänen sanomisissaan oli aina järki ja logiikka paikallaan. Hänestähän sanottiin, että "Hän puhui niin kuin se, jolla on valta, eikä niin kuin heidän (juutalaisten) kirjanoppineensa".

niin tai näin.
        Minä kyllä kysyi sitä mitä hän sanoi. Uskon että hän sanoi tuon tänä päivänä, mutta koska se ei koska se on alkuteksteissä kirjoitettu ilman välimerkkejä ja koska se ei sovi yhteen muiden tekstien kanssa - herää kysymys: Onko välimerkit pantu oikeaan paikkaan koska teksti ei sovi yhteen muun tekstin kanssa.

Ota huomioon että jos minä luen tekstin niinkuin se on kirjoitettu alkuteksteissä - silloin tekstin EI tarvitse olle ristiriidassa itsensä kanssa.

Ja - kuule älä vain ala puhumaan adventisteista, ensinnäkin minä en ole adventisti ja toiseksi siitä ei ole kyse.

kasi :)

• kasi
        uskoa? kirjoitti:

näin: totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa - alkutekstien mukaan.

• siirrolla
        kasi kirjoitti:

että en edes minä joka EN ole adventisti saa keskustella mistään asiasta ilman että nämä adventismin vastustajat sekoittavat siihen oman "anti-adventisminsa". Tällä menolla ei mistään Raamatun asiasta enää voi keskustella Raamatun pohjalta. Se mikä vie luottamuksen näiden anti-adventistien "hyökkäyksistä" on se että he eivät lähes koskaan vetoa Raamattuun väitteissään vaan vain omaan adventismin vastaisuuteensa.

Halutaan puolustella,että sielu on kuolleessa tilassa.jos myönnettäisiin-että tänä päivänä:Täytyisi tunnustaa,että sielu,ei kuole.Mitä se muuta on kuin adv,jehovien,ja ateistien oppia.

• Riitta-Liisa
        Tuntemato kirjoitti:

Mistä tiedät, että sanonta, sanon sinulle tänä päivänä, oli siellä ja siihen aikaan yleinen sanontatapa?

eri yhteyksissä.Kyllähän se oli hyvä uutinen ryövärille,kun itse ristin Herra antoi lupauksen,että sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa.

Miksi Jeesus sitten sanoi opetuslapsilleen myöhemmin,ettei hän VIELÄ olut mennyt Isänsä tykö?Vaan minä MENEN,minun Isäni ja teidän Isänne tykö.

Ja Jeesus ilmoitti opetuslapsilleen sen,koska hän meni taivaaseen ja ellen väärin muista,niin sillä tapahtumalla oli näkijöitä aika paljon,ei ainoastaan opetuslapsia,vaan muitakin ihmisiä.

• kasi
        siirrolla kirjoitti:

Halutaan puolustella,että sielu on kuolleessa tilassa.jos myönnettäisiin-että tänä päivänä:Täytyisi tunnustaa,että sielu,ei kuole.Mitä se muuta on kuin adv,jehovien,ja ateistien oppia.

No nyt alan ymmärtää miksi koko kysymys on joillekin kuin kuuma kekäle. Asiahan on niin että tuo ei sano mitään sielun kuolemattomuudesta tai kuolevaisuudesta. Jeesus kuoli ja meni tuonelaan, tässä aikaisemmin yritimme keskustella siitä mikä tuonela ja mitä se sanoo meille itsekullekin. Luulisin että jokaisen uskon mukaan ihminen kuoltuaan menee tuonelaan - ja niin teki myös Jeesus. Vai oletko eri mieltä tästäkin? Ja sekään ei sano mitään siitä onko sielu loppujen lopuksi kuolematon vai ei.

Joten en ymmärrä alkuunkaan mitä tarkoitat.

• ettet ymmärrä !
        kasi kirjoitti:

No nyt alan ymmärtää miksi koko kysymys on joillekin kuin kuuma kekäle. Asiahan on niin että tuo ei sano mitään sielun kuolemattomuudesta tai kuolevaisuudesta. Jeesus kuoli ja meni tuonelaan, tässä aikaisemmin yritimme keskustella siitä mikä tuonela ja mitä se sanoo meille itsekullekin. Luulisin että jokaisen uskon mukaan ihminen kuoltuaan menee tuonelaan - ja niin teki myös Jeesus. Vai oletko eri mieltä tästäkin? Ja sekään ei sano mitään siitä onko sielu loppujen lopuksi kuolematon vai ei.

Joten en ymmärrä alkuunkaan mitä tarkoitat.

Käytännyt vähän järkeä vai etkö halua käyttää adv,n tapaan.Ei kai Jeesus tarkoittanut että,kuolleena olet oleva kanssani paratiisissa.

• Sirkka Iita.
        kasi kirjoitti:

oikeudenmukainen rakkaus lähimmäisiinsä, Jeesukseen tienä Jumalan läheisyyteen riittää. Ei siinä tarvita muita. Mutta en tässä aloitteessanin nyt keskustellutkaan siitä vaan aivan muusta. :)

Ettei Jeesus mennyt paratiisiin,eikä nukkunut haudassaan,vaan "-astui alas tuonelaan ja nousi kolmantena päivänä kuolleista."

Jeesushan kävi tuonelassa ja otti iäksi kuoleman avaimet haltuunsa,niin että ainoastaan hänellä on valta sitoa,tai vapauttaa.

Näin minä tämän olen käsittänyt,niin että molemmat ovat osaksi oikeassa ja osaksi väärässä!

Siunausta kaikille Kristuksen lunastamille yli kaikkien seurakuntarajojen.

Ja ennenkaikkea niille jotka eivät ole vielä löytäneet Jeesusta Vapahtajakseen,että hänen rakkautensa saisi vetää jokaikisen ihmisen hänen verensä puhdistettavaksi ja armon perilliseksi.

tv.Sirkka Iita.

• Sirkka Iita.
        siirrolla kirjoitti:

Raamatun sana sanoo selvästi:"Astui alas tuonelaan,nousi kolmantena päivänä kuoilleista."

Jeesus oli tuonelassa ja otti pois kuolemalta ikuisen elämän avaimet,niin että ainoastaan Jeesuksella on valta päättää,että kuka saa iankaikkisen elämän ja kuka ei.

Senvuoksi Jeesus sanoikin,ettei YKSIKÄÄN voi tulla Isän tykö,muuta kuin minun kauttani.Yksin Jeesus on tie,totuus ja elämä.Vain hänen luvallaan voidaan ihmiseltä evätä lupa iankaikkiseen elämään.

• kasi
        ettet ymmärrä ! kirjoitti:

Käytännyt vähän järkeä vai etkö halua käyttää adv,n tapaan.Ei kai Jeesus tarkoittanut että,kuolleena olet oleva kanssani paratiisissa.

?? meni kuoltuaan - minne? tuonelaan vai paratiisiin? Kaikki kuolleet menevät tuonelaan, siis myös Jeesus - Raamatun mukaan (Enkä ymärrä miksi sitä pitäisi edes epäillä) ja nousi kolmantena päivänä Jumalan herättämänä ylös.

Vai onko sinulla joku uusi Raamatun käännös missä tämä on muutettu muuksi?

Matt. 16:21
        Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman TAPETUKSI ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ NOUSEMAN YLÖS.

Matt 17
        22 Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin,
        23 ja he TAPPAVAT HÄNET, ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ HÄN NOUSEE YLÖS". Ja he tulivat kovin murheellisiksi.

Luuk 18
        Ja hän otti tykönsä ne kaksitoista ja sanoi heille: "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja kaikki on täysin toteutuva, mitä profeettain kautta on kirjoitettu Ihmisen Pojasta.
        32 Sillä hänet annetaan PAKANAIN KÄSIIN, ja häntä pilkataan ja häväistään ja syljetään;
        33 ja ruoskittuaan he TAPPAVAT HÄNET, ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ HÄN NOUSEE YLÖS."
        34 Mutta he eivät ymmärtäneet tästä mitään, ja tämä puhe oli heiltä niin salattu, etteivät he käsittäneet, mitä sanottiin.

Luuk 24
        6 Ei hän ole täällä, HÄN ON NOUSSUT YLÖS. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
        7 sanoen: 'Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää KOLMANTENA PÄIVÄNÄ NOUSEMAN YLÖS."
        8 Niin he muistivat hänen sanansa.

Luuk. 24:
        46 Ja hän sanoi heille: "Niin on KIRJOITETTU, että Kristus oli kärsivä ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ NOUSEVA KUOLLEISTA,

1. Kor. 15:4
        ja että hänet HAUDATTIIN ja että HÄN NUOSI KUOLLEISTA KOLMANTENA PÄIVÄNÄ, KIRJOITUSTEN MUKAAN,
        5 ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.
        6 Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.

40 Hänet Jumala HERÄTTI KOLMANTENA PÄIVÄNÄ ja antoi hänen ilmestyä,
        41 ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan SEN JÄLKEEN, KUIN HÄN OLI KUOLLEISTA NOUSSUT.

• on Henki
        kasi kirjoitti:

?? meni kuoltuaan - minne? tuonelaan vai paratiisiin? Kaikki kuolleet menevät tuonelaan, siis myös Jeesus - Raamatun mukaan (Enkä ymärrä miksi sitä pitäisi edes epäillä) ja nousi kolmantena päivänä Jumalan herättämänä ylös.

Vai onko sinulla joku uusi Raamatun käännös missä tämä on muutettu muuksi?

Matt. 16:21
        Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman TAPETUKSI ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ NOUSEMAN YLÖS.

Matt 17
        22 Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin,
        23 ja he TAPPAVAT HÄNET, ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ HÄN NOUSEE YLÖS". Ja he tulivat kovin murheellisiksi.

Luuk 18
        Ja hän otti tykönsä ne kaksitoista ja sanoi heille: "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja kaikki on täysin toteutuva, mitä profeettain kautta on kirjoitettu Ihmisen Pojasta.
        32 Sillä hänet annetaan PAKANAIN KÄSIIN, ja häntä pilkataan ja häväistään ja syljetään;
        33 ja ruoskittuaan he TAPPAVAT HÄNET, ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ HÄN NOUSEE YLÖS."
        34 Mutta he eivät ymmärtäneet tästä mitään, ja tämä puhe oli heiltä niin salattu, etteivät he käsittäneet, mitä sanottiin.

Luuk 24
        6 Ei hän ole täällä, HÄN ON NOUSSUT YLÖS. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
        7 sanoen: 'Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää KOLMANTENA PÄIVÄNÄ NOUSEMAN YLÖS."
        8 Niin he muistivat hänen sanansa.

Luuk. 24:
        46 Ja hän sanoi heille: "Niin on KIRJOITETTU, että Kristus oli kärsivä ja KOLMANTENA PÄIVÄNÄ NOUSEVA KUOLLEISTA,

1. Kor. 15:4
        ja että hänet HAUDATTIIN ja että HÄN NUOSI KUOLLEISTA KOLMANTENA PÄIVÄNÄ, KIRJOITUSTEN MUKAAN,
        5 ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.
        6 Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.

40 Hänet Jumala HERÄTTI KOLMANTENA PÄIVÄNÄ ja antoi hänen ilmestyä,
        41 ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan SEN JÄLKEEN, KUIN HÄN OLI KUOLLEISTA NOUSSUT.

Hän voi olla siinä 3 päivän aikana ihan missä vain,ennenkö Jeesuksem ruumis herätetään.Tai hän herätti itse itsensä Jeesushan oli lihaksi tullut Jumala.Enkä siis usko että Jeesus tarkoitti,tänään olet oleva kanssani kuolleena paratiisissa.

• kasi
        on Henki kirjoitti:

Hän voi olla siinä 3 päivän aikana ihan missä vain,ennenkö Jeesuksem ruumis herätetään.Tai hän herätti itse itsensä Jeesushan oli lihaksi tullut Jumala.Enkä siis usko että Jeesus tarkoitti,tänään olet oleva kanssani kuolleena paratiisissa.

ei nyt muuteta koko Raamattua, yhden pilkun tähden. Jeesus kuoli ja haudattiin ja nousi kolmantena päivänä kuolleista. Sen hän sanoi opetuslapsilleen jo ennen kuin se tapahtui. Joten jätetään kaikki spekulointi pois. Ja siitä kirjoittivat monet jälkeen päin. :)

• on ongelma
        kasi kirjoitti:

ei nyt muuteta koko Raamattua, yhden pilkun tähden. Jeesus kuoli ja haudattiin ja nousi kolmantena päivänä kuolleista. Sen hän sanoi opetuslapsilleen jo ennen kuin se tapahtui. Joten jätetään kaikki spekulointi pois. Ja siitä kirjoittivat monet jälkeen päin. :)

Ei muille(Jeesuksen sanat ryövärille)

• kasi
        on ongelma kirjoitti:

Ei muille(Jeesuksen sanat ryövärille)

En usko että tämä on ongelma adventisteille heille tämä ihan selvä asia. :) He ovat nimittäin täysin varmoja että pilkut on väärässä paikassa ja tuntuu siltä että ei kukaan pysty heitä vastaankaan sanomaan ei ainakaan Raamatun sanalla. Ei se ole mikään suuri ongelma minullekaan, mutta nimä (näin luterilaisena :))alan vähän ihmetellä. Nimittäin, kun minä luen Raamattua niin haluan ymmärtää asiat oikein ja tässä kohtaa Raamattu näennäisesti sanoo itseään vastaan, kuitenkin minä olen täysin vakuuttunut että jos mennään alkutekstien ajatuksen mukaan, niin Raamattu ei puhu itseään vastaan, vaan vika on joko lukijan ymmärryksessä tai sitten teksti on jotenkin vääristynyt matkan varrella.

• esim
        kasi kirjoitti:

En usko että tämä on ongelma adventisteille heille tämä ihan selvä asia. :) He ovat nimittäin täysin varmoja että pilkut on väärässä paikassa ja tuntuu siltä että ei kukaan pysty heitä vastaankaan sanomaan ei ainakaan Raamatun sanalla. Ei se ole mikään suuri ongelma minullekaan, mutta nimä (näin luterilaisena :))alan vähän ihmetellä. Nimittäin, kun minä luen Raamattua niin haluan ymmärtää asiat oikein ja tässä kohtaa Raamattu näennäisesti sanoo itseään vastaan, kuitenkin minä olen täysin vakuuttunut että jos mennään alkutekstien ajatuksen mukaan, niin Raamattu ei puhu itseään vastaan, vaan vika on joko lukijan ymmärryksessä tai sitten teksti on jotenkin vääristynyt matkan varrella.

Uskova1 tuonelan opetus et voi väittää että,ei perustella raamatun paikoilla.Sinun opissasi mieluummin verotaan käännös virheisiin tai jopa(Maximus)väittänyt,että alkup.kirjoitukset olisi varastettu,tai vertaus-kuvallista,kunhan vaan,ei tarvitse uskoa raamattua.

• kasi
        esim kirjoitti:

Uskova1 tuonelan opetus et voi väittää että,ei perustella raamatun paikoilla.Sinun opissasi mieluummin verotaan käännös virheisiin tai jopa(Maximus)väittänyt,että alkup.kirjoitukset olisi varastettu,tai vertaus-kuvallista,kunhan vaan,ei tarvitse uskoa raamattua.

minun opissani kysytään MIKSI näin on.

uskova-1 kertoi kerrankin asiallisesti käsityksestään tuonelasta ja mielestäni hänellä oli monta oivallusta siinä mitä sanoi.
        Sai ainakin jonkinlaisen kuvan mihin tyttö uskoo.
        Joten älä viitsi - annat vain itsestäsi kummallisen kuvan ..

• kasi
        kasi kirjoitti:

uskova-1 kertoi kerrankin asiallisesti käsityksestään tuonelasta ja mielestäni hänellä oli monta oivallusta siinä mitä sanoi.

Kuka on Maximus ja mitä sillä on tekemistä tämän kanssa ?

• kirje
        kasi kirjoitti:

4/8 hän astui ylös korkeuteen hän otti vankeja saaliikseen,hän antoi lahjoja ihmisille.4/10 hän joka on astunut alas on se joka myös astui ylös,kaikkia taivaita ylemmäksi,täyttääkseen kaikki.Tuossahan se on Jeesuksen käynti taivaassa ristin-kuoleman jälkeen,mutta eihän te tietenkään usko.selitykset aina löytyy jotta pysyttäisiin ahtaassa opissa.

• kasi
        kirje kirjoitti:

4/8 hän astui ylös korkeuteen hän otti vankeja saaliikseen,hän antoi lahjoja ihmisille.4/10 hän joka on astunut alas on se joka myös astui ylös,kaikkia taivaita ylemmäksi,täyttääkseen kaikki.Tuossahan se on Jeesuksen käynti taivaassa ristin-kuoleman jälkeen,mutta eihän te tietenkään usko.selitykset aina löytyy jotta pysyttäisiin ahtaassa opissa.

selitähän vähän tarkemmin miten tuon ymmärrät?

• elina
        Sirkka Iita. kirjoitti:

Raamatun sana sanoo selvästi:"Astui alas tuonelaan,nousi kolmantena päivänä kuoilleista."

Jeesus oli tuonelassa ja otti pois kuolemalta ikuisen elämän avaimet,niin että ainoastaan Jeesuksella on valta päättää,että kuka saa iankaikkisen elämän ja kuka ei.

Senvuoksi Jeesus sanoikin,ettei YKSIKÄÄN voi tulla Isän tykö,muuta kuin minun kauttani.Yksin Jeesus on tie,totuus ja elämä.Vain hänen luvallaan voidaan ihmiseltä evätä lupa iankaikkiseen elämään.

mutta sinähän sanoit tuon Raamatun kohdan jossa sanotaan astui alas tuonelaan ja nousi kolmantena päivänä ylös, etkös huomaa hän oli kuollut siellä tuonelassa ja siksi toisekseen, tuonelasta ja haudasta käytetään samaa nimitystä, mietipä näitä niin voit päästä selvyyteen että Jeesus vain lepäsi haudassa ja nousi kolmantena päivänä ylös, mormooni kirkko opettaa että Jeesus oli tuonelassa ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,mutta minä uskon että Jeesus lepäsi haudassa.

• koko ydin
        kasi kirjoitti:

Näe asia näin:

Koko asian ydin on siinä, että tuon sanamuotokohdan ovat nimenomaan adventistit ottaneet tarkempaan tutkintaan juuri vain heidän omabn oppinsa vuoksi. Sinä teit nyt aivan samoin, ja väkäätkin vielä samaan merkityksen hyväksymisen perään. SIKSUIKÖ, että adventismille saataisiin pieni etu tulkinnan kautta. Heillähän kaikki pitää muuttaa tulkiten, jotta heidän oppinsa pysyisi pystyssä. Raamatun alusta lähtien ne tulkinnat, joissa adventisteilla on oma tulkinta, ovat tulleet heille siksi, että muuten ne kumoaisivat adventismin uskottavuutta. Tämähän on syynä siihenkin, että heillä on tärkeää todistaa, että Paratiisissa oli muitakin käskyjä kuin kielto syödä tietystä puusta. Nyt olikin adventistien opin mukaan monta eri mahdollisuutta olla tottelematon Jumalalle. Näin tämän ensimmäisen tottelemattomuuden merkitys muuttuukin olennaisesti toiseksi kuin kristinuskossa. Samoin merkitys muuttuu toiseksi kuin minkä Raamattua lukien voi saada. Näitä Raamatun ulkopuolisdia selityksiä keräämällä koko Jeesukswenkin sovitusoppi on eri asia adventismin sisältämien merkitysten ollessa voimassa, Samoin muuttuu koko Jumalan ja Israelin kanssa tehty liitto erilaiseksi kuin se on Raamatussa. Pienistä asioista kertyy Vanhaakin Testamenttia muuttamalla tilanne, joka muuttaa koko Jeesuksen toiminnan ja ristinkuoleman merkityksen sellaiseksi, että sitä ei edes adventtikirkko selitä millään. SIKSI EMME VOI hyväksyä Adventtikirkon tulkintoja!

• lnne
        kasi kirjoitti:

Näe asia näin:

Adventisteilla on tietyntyyppinen hankala luonne. Tuohon kirkkokuntaan valikoituvat sellaiset luonteet, jotka ovat itsevaltiaan tavoin käyttäytyviä ja tahtovat olla muiden päällysmiehinä ja komentelijoina. He puhuvat aina kuin tietäisivät kaikki asiat muidenkin puolesta. Sinuun kyllä adventismin oppi sopii!

• sejasama
        kasi kirjoitti:

Siinäs näet: Ei täällä adventisteja vastaan olla vaan adventismin Sanan väärennystä vastaan. Ole vaikka kuinka luterilainen niin emme voi hyväksyä luterilaisenkaan väärentävän sanaa. Raamattu on ihan selkeää sanomaa ilman noita tulkintojakin, joita adventismissa tehdään joka kohtaan joka ei heidän oppiinsa sovi. He muuttavat joka asian adventismin mukaiseksi, Ja se on karkeasti väärin. Silloinhan meidän åpitäisikin mieluimmin lukea adventtikirkon omia kirjoja eikä Raamattua, jos heidän oppinsa on selkokielistä Raamatun opetusta, niinkuin he yrittävät väittää. He käyvät jokaisen kimppuun joka lukee Raamatusta siinä kirjoitetun ajatuksen sellaisenaan. Kaikki pitää heidän mielestään käydä adventtikirkon komissioon kautta hyväksytettynä ennenkuin sen saa uskoa. Adventtikirkko OPETTAA!NÄÄS!

• elina kirjoitti:

mutta sinähän sanoit tuon Raamatun kohdan jossa sanotaan astui alas tuonelaan ja nousi kolmantena päivänä ylös, etkös huomaa hän oli kuollut siellä tuonelassa ja siksi toisekseen, tuonelasta ja haudasta käytetään samaa nimitystä, mietipä näitä niin voit päästä selvyyteen että Jeesus vain lepäsi haudassa ja nousi kolmantena päivänä ylös, mormooni kirkko opettaa että Jeesus oli tuonelassa ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,mutta minä uskon että Jeesus lepäsi haudassa.

Jopas taas tuli hätä käteen, kun joku ymmärsi yhden asian Raamatun mukaisesti. Etkös juuri itse kehottanut Sirkka Iitaa tutkimaan Raamattua ja nyt se ei sinulle kelpaakaan, vaan alat häntä moittimaan ja tuomaan Ellen Whiteä Raamatun tilalle!

Vielä yrität mormoneille pelotella, vaikka adventismi on samanlainen harhaoppi.

• kasi
        koko ydin kirjoitti:

Koko asian ydin on siinä, että tuon sanamuotokohdan ovat nimenomaan adventistit ottaneet tarkempaan tutkintaan juuri vain heidän omabn oppinsa vuoksi. Sinä teit nyt aivan samoin, ja väkäätkin vielä samaan merkityksen hyväksymisen perään. SIKSUIKÖ, että adventismille saataisiin pieni etu tulkinnan kautta. Heillähän kaikki pitää muuttaa tulkiten, jotta heidän oppinsa pysyisi pystyssä. Raamatun alusta lähtien ne tulkinnat, joissa adventisteilla on oma tulkinta, ovat tulleet heille siksi, että muuten ne kumoaisivat adventismin uskottavuutta. Tämähän on syynä siihenkin, että heillä on tärkeää todistaa, että Paratiisissa oli muitakin käskyjä kuin kielto syödä tietystä puusta. Nyt olikin adventistien opin mukaan monta eri mahdollisuutta olla tottelematon Jumalalle. Näin tämän ensimmäisen tottelemattomuuden merkitys muuttuukin olennaisesti toiseksi kuin kristinuskossa. Samoin merkitys muuttuu toiseksi kuin minkä Raamattua lukien voi saada. Näitä Raamatun ulkopuolisdia selityksiä keräämällä koko Jeesukswenkin sovitusoppi on eri asia adventismin sisältämien merkitysten ollessa voimassa, Samoin muuttuu koko Jumalan ja Israelin kanssa tehty liitto erilaiseksi kuin se on Raamatussa. Pienistä asioista kertyy Vanhaakin Testamenttia muuttamalla tilanne, joka muuttaa koko Jeesuksen toiminnan ja ristinkuoleman merkityksen sellaiseksi, että sitä ei edes adventtikirkko selitä millään. SIKSI EMME VOI hyväksyä Adventtikirkon tulkintoja!

Sen mitä muut tekevät, mitä siitä minulle jupiset. Ja pidä omat luulosi itselläsi, luule minusta mitä luulet, omathan ovat luulosi. Minä halusin puhua Raamatusta ja ASIAA. Sinä et osaa puhua muuta kuin tuota samaa hölyn pölyä - adventistit sinne ja tänne. Minä en ole adventisti vaan oma itseni, joka haluan tutkia Raamattua ja kuulun luterilaiseen kirkkoon. Joten jos vielä kerran alat laulamaan tuota samaa virttä niin silloin olet VALEHTELIJA Jumalan kaikkivaltiaan edessä. Aamen.

• Sirkka Iita.
        elina kirjoitti:

18)Kärsihän Kristuskin ainut kertaisen kuoleman syntien tähden,syytön syyllisten puolesta,johdattaakseen teidät Jumalan luo.

HÄNEN RUUMIINSA SURMATTIIN,MUTTA HENGESSÄ HÄNET TEHTIIN ELÄVÄKSI.

19)Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville HENGILLE,

• johan se
        kasi kirjoitti:

Adventismin olemus on sanan tulkintaa pois selkokielestä.

• kasi
        lnne kirjoitti:

Adventisteilla on tietyntyyppinen hankala luonne. Tuohon kirkkokuntaan valikoituvat sellaiset luonteet, jotka ovat itsevaltiaan tavoin käyttäytyviä ja tahtovat olla muiden päällysmiehinä ja komentelijoina. He puhuvat aina kuin tietäisivät kaikki asiat muidenkin puolesta. Sinuun kyllä adventismin oppi sopii!

ja täytyy vain todeta että olet yksi niistä jotka eivät osaa enää puhua muusta kuin adventisteista. Sen sanan täytyy olla kuin piikki takapuolessa teille - aina kun argumentit loppuvat niin - ai! adventisti. Se aika lapsellista touhua joten voit lopetta tähän ja hypätä vaikka minun kirjoitusteni yli vastaisuudessa.

kasi (yhä vain luterilainen)

• kasi
        sejasama kirjoitti:

Siinäs näet: Ei täällä adventisteja vastaan olla vaan adventismin Sanan väärennystä vastaan. Ole vaikka kuinka luterilainen niin emme voi hyväksyä luterilaisenkaan väärentävän sanaa. Raamattu on ihan selkeää sanomaa ilman noita tulkintojakin, joita adventismissa tehdään joka kohtaan joka ei heidän oppiinsa sovi. He muuttavat joka asian adventismin mukaiseksi, Ja se on karkeasti väärin. Silloinhan meidän åpitäisikin mieluimmin lukea adventtikirkon omia kirjoja eikä Raamattua, jos heidän oppinsa on selkokielistä Raamatun opetusta, niinkuin he yrittävät väittää. He käyvät jokaisen kimppuun joka lukee Raamatusta siinä kirjoitetun ajatuksen sellaisenaan. Kaikki pitää heidän mielestään käydä adventtikirkon komissioon kautta hyväksytettynä ennenkuin sen saa uskoa. Adventtikirkko OPETTAA!NÄÄS!

nyt sitten voit lakata puhumasta adventisteista ja mennä itse asiaan (mikä oli tämän viestin tarkoitus). Siis vastata tuohon aloitteeseen.

Ja jos nyt et vieläkään vastaa sitä oikeaoppista vastaustasi - niin pidän alan uskoa ettet tiedä edes mistä on kysymys - kunha vetelet adventismia.

• kysynkin
        kasi kirjoitti:

nyt sitten voit lakata puhumasta adventisteista ja mennä itse asiaan (mikä oli tämän viestin tarkoitus). Siis vastata tuohon aloitteeseen.

Ja jos nyt et vieläkään vastaa sitä oikeaoppista vastaustasi - niin pidän alan uskoa ettet tiedä edes mistä on kysymys - kunha vetelet adventismia.

Sitäkö tuo ryöväri halusi tietää, että koska Jeesus sanoo vastauksensa,tänään vaiko huomenna?

• kasi
        Sirkka Iita. kirjoitti:

Ettei Jeesus mennyt paratiisiin,eikä nukkunut haudassaan,vaan "-astui alas tuonelaan ja nousi kolmantena päivänä kuolleista."

Jeesushan kävi tuonelassa ja otti iäksi kuoleman avaimet haltuunsa,niin että ainoastaan hänellä on valta sitoa,tai vapauttaa.

Näin minä tämän olen käsittänyt,niin että molemmat ovat osaksi oikeassa ja osaksi väärässä!

Siunausta kaikille Kristuksen lunastamille yli kaikkien seurakuntarajojen.

Ja ennenkaikkea niille jotka eivät ole vielä löytäneet Jeesusta Vapahtajakseen,että hänen rakkautensa saisi vetää jokaikisen ihmisen hänen verensä puhdistettavaksi ja armon perilliseksi.

tv.Sirkka Iita.

Minun uskoni mukaan Jeesus meni tuonelaan, kun hän kuoli. Koska Jeesus maksoi meistä sen hinnan mikä minkä me olisimme joutuneet maksamaan ja synnin palkka on kuolema ja silloin mennään tuonelaan. Jos muistat niin tuonela mainittiin 75 kertaa raamatussa. Raamattu kertoo että ihminen kuolessaan menee tuonelaan. Siitä minkälaista siellä on - ovat ihmiset täälää erimieltä, toiset jakavat tuonelan pelastettuihin ja kadotettuihin, kun taas toiset uskovat että siellä vain nukutaan. Kuinka tahansa on tuon kanssa niin Jeesus kyllä meni tuonelaan ja Raamattu kertoo tästä että hän kuoli, haudattiin ja Jumala herätti hänet kolmantena päivänä kuolleista. Se joka ei usko tähän - jaa-a silloin hänen täytyy myös kertoa miksi hän ei usko.

Älä anna minkään horjuttaa mieltäsi tai horjuttaa uskoasi Jumalaan ja Jumalan armoon Jeesuksessa. Ei sinun tarvitse olle mikään kaikkitietävä pelastuaksesi, pidä kiinni Jeesuksesta kaikkina aikoina - se riittää ja rukoile rehellisellä sydämmelläsi. Äläkä anna kaikkien näiden rumien ja pahojen riitojen täällä netissä turmella suhdettasi Jumalaan. Sinulla on rakkauden lahja ja sen haluaa moni turmella. Jos osallistut keskusteluun täällä sinulla tulee olla vahva niin usko Jeesuksen uhriin että se kestää kaikkien pahat yritykset turmella ja kovettaa sisintäsi.

Jumalan siunausta
        kasi

• kasi
        kysynkin kirjoitti:

Sitäkö tuo ryöväri halusi tietää, että koska Jeesus sanoo vastauksensa,tänään vaiko huomenna?

kysyn niiltä jotka hauavat keskustella asiasta.
        Lue aloitus kerran vielä ennekuin vastaat.

• elina
        uskova_1 kirjoitti:

Jopas taas tuli hätä käteen, kun joku ymmärsi yhden asian Raamatun mukaisesti. Etkös juuri itse kehottanut Sirkka Iitaa tutkimaan Raamattua ja nyt se ei sinulle kelpaakaan, vaan alat häntä moittimaan ja tuomaan Ellen Whiteä Raamatun tilalle!

Vielä yrität mormoneille pelotella, vaikka adventismi on samanlainen harhaoppi.

Kyllä sinä taas käsitit väärin , että minä olen moittinut Sirkka Iitaa, vai halusitko taas ilkeillä niinkuin tavallista, sinunhan ei olis tarvinnut vastata siihen lainkaan kun se ei ollut sinulle tarkoittu, puhuinkos minä E.G.White:testa sanaakaan, minä sanoin vain kuinka Raamattu sanoo, mutta jokainen saa uskoa niinkuin tahtoo, en minä pakoita ketään uskomaan niinkuin minä uskon, eihän Jumalakaan pakoita ketään,ja se mormooni uskomus on niinkuin sanoin, olen tutkinut heidän opetuksiaan, ja sinä näytät uskovan juuri samalla tavalla tämän tuonela asian, mutta jos sinä olet happy siinä uskossasi niin saat olla, en käännytä sinua adventistiin.

• elina
        Sirkka Iita. kirjoitti:

18)Kärsihän Kristuskin ainut kertaisen kuoleman syntien tähden,syytön syyllisten puolesta,johdattaakseen teidät Jumalan luo.

HÄNEN RUUMIINSA SURMATTIIN,MUTTA HENGESSÄ HÄNET TEHTIIN ELÄVÄKSI.

19)Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville HENGILLE,

Minä luulin että uskot kuin Kasi tuon sielu jutun sillä minä kirjoitin sinulle siitä tuonelasta, mutta huomasin vastauksestasi että taidat uskoa että sielu sittenkin elää vaikka ihminen on kuollut, kun mainitsit Jeesuksesta että Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä Hänet tehtiin eläväksi.Minä taas uskon että kun ihminen kuolee niin hän kuolee,ja se henki jonka Jumala puhalsi ihmiseen että hän sai elämän, menee Jumalan luo jonka Hän on antanutkin, ja sitten kun Jeesus saapuu omansa noutamaan niin jotka ovat haudassa kuulevat Hänen äänensä ja nousevat tomuvuoteiltaan Herraansa vastaan yläilmoihin ja niin he saavat olla Herran kanssa, minusta tämä on Raamatullisin oppi, älä pahastu vaikka minä uskomukseni laitoin tähän, en sillä laittanut että haluaisin sinua käännyttää omaan uskooni, jos sinulla on toinen näkemys näistä.

• Tuntemato
        Sirkka Iita. kirjoitti:

"Astui alas Tuonelaan" lausumme uskontunnustuksessa. Tämä sinänsä pitää Raamatun mukaan paikkansa.

Jeesuksen omista ja muista Uuden Testamentin opetuksista on pääteltävissä kuolemanjälkeisen olotilan ennen ylösnousemusta olevan jo kaksiosainen, on Paratiisi, jossa pelastuneet ovat Aabrahamin helmassa ja kadotetut Tuonelassa, jossa heitä jo nyt vaivataan, vaikkakaan paikka ei vielä ole lopullinen helvetti. Tätä näkemystä tukee Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta Luukkaan evankeliumin 16. luvussa. Voihan olla, että adventistit jehovantodistajien tapaan pitävät Jeesuksen kertomusta vertauksena. Mikäli näin olisi, kysymys kuuluisi: Vertaus mistä?

Jeesus sanoi siis ristillä ryövärille, että he olisivat sinä päivänä yhdessä Paratiisissa. Toisaalta sanotaan, että Jeesus meni kuolemansa jälkeen Tuonelaan ja saarnasi siellä vankeudessa oleville hengille, kuten 1. Piet. 3. luvussa kerrotaan. Jeesus siis pystyi ylittämään sen kuilun, joka Luukkaan 16. luvun mukaan on muuten ylittämätön.

Onnistuneesta tuonelanretkestä kerrotaan myös Matteuksen evankeliumissa, jossa sanotaan, että Jeesuksen kuoleman hetkellä "...temppelin väliverho repesi kahtia ylhäältä alas asti, maa järisi, kalliot halkeilivat, HAUTOJA AUKENI, JA MONIEN POISNUKKUNEIDEN PYHIEN RUUMIIT NOUSIVAT YLÖS. HE LÄHTIVÄT HAUDOISTAAN, TULIVAT HÄNEN YLÖSNOUSEMUKSENSA JÄLKEEN PYHÄÄN KAUPUNKIIN JA NÄYTTÄYTYIVÄT MONILLE..." Matt. 27:51-53. (korostus tikkukirjaimin nimimerkin).

• Sirkka Iita.
        elina kirjoitti:

Minä luulin että uskot kuin Kasi tuon sielu jutun sillä minä kirjoitin sinulle siitä tuonelasta, mutta huomasin vastauksestasi että taidat uskoa että sielu sittenkin elää vaikka ihminen on kuollut, kun mainitsit Jeesuksesta että Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä Hänet tehtiin eläväksi.Minä taas uskon että kun ihminen kuolee niin hän kuolee,ja se henki jonka Jumala puhalsi ihmiseen että hän sai elämän, menee Jumalan luo jonka Hän on antanutkin, ja sitten kun Jeesus saapuu omansa noutamaan niin jotka ovat haudassa kuulevat Hänen äänensä ja nousevat tomuvuoteiltaan Herraansa vastaan yläilmoihin ja niin he saavat olla Herran kanssa, minusta tämä on Raamatullisin oppi, älä pahastu vaikka minä uskomukseni laitoin tähän, en sillä laittanut että haluaisin sinua käännyttää omaan uskooni, jos sinulla on toinen näkemys näistä.

Lainasin ainoastaan sen tekstin raamatusta,joten en halua sotkea tähän omia luulujani,vaan puhukoon Jumalan sana puolestani.

Siunausta sinulle.tv.Sirkka Iita.

• Sirkka Iita.
        kasi kirjoitti:

Minun uskoni mukaan Jeesus meni tuonelaan, kun hän kuoli. Koska Jeesus maksoi meistä sen hinnan mikä minkä me olisimme joutuneet maksamaan ja synnin palkka on kuolema ja silloin mennään tuonelaan. Jos muistat niin tuonela mainittiin 75 kertaa raamatussa. Raamattu kertoo että ihminen kuolessaan menee tuonelaan. Siitä minkälaista siellä on - ovat ihmiset täälää erimieltä, toiset jakavat tuonelan pelastettuihin ja kadotettuihin, kun taas toiset uskovat että siellä vain nukutaan. Kuinka tahansa on tuon kanssa niin Jeesus kyllä meni tuonelaan ja Raamattu kertoo tästä että hän kuoli, haudattiin ja Jumala herätti hänet kolmantena päivänä kuolleista. Se joka ei usko tähän - jaa-a silloin hänen täytyy myös kertoa miksi hän ei usko.

Älä anna minkään horjuttaa mieltäsi tai horjuttaa uskoasi Jumalaan ja Jumalan armoon Jeesuksessa. Ei sinun tarvitse olle mikään kaikkitietävä pelastuaksesi, pidä kiinni Jeesuksesta kaikkina aikoina - se riittää ja rukoile rehellisellä sydämmelläsi. Äläkä anna kaikkien näiden rumien ja pahojen riitojen täällä netissä turmella suhdettasi Jumalaan. Sinulla on rakkauden lahja ja sen haluaa moni turmella. Jos osallistut keskusteluun täällä sinulla tulee olla vahva niin usko Jeesuksen uhriin että se kestää kaikkien pahat yritykset turmella ja kovettaa sisintäsi.

Jumalan siunausta
        kasi

Me kaikki olemme keskenkasvuisija aina Kristuksen edessä.Saakoon hänen Pyhä Henkensä meitä johdattaa päivä päivältä lähemmä Jumalan lupaamaa taivaskotia.

Niin että siinäkin missä vielä olemme vajavaisia, saisimme hänen armossaan kasvaa ja vahvistua.

Siunausta ja hyvää viikonloppua sinulle veljeni Herrassa.tv.Sirkka Iita.

Ps.

Muista olla paljon ulkona lasten kanssa viikonloppuna!

• Sirkka Iita.
        elina kirjoitti:

Minähän tässä olen sinulta anteeksipyynnön velkaa!Minä käsitin itse väärin,kun otin irrallisen tekstin Pietarin kirj.Kun nyt sitten luin tuolta alhaalta jonkun kirjoittamana sen asiayhteydessään,huomasin että se tarkoittikin ihan muuta asiaa.

Miten on tämän asian kanssa,kun olen aina ymmärtänyt,että Jeesuksella on hallussaan tuonelankin avaimet,että hänellä ainoalla on valta joko tuomita tai vapauttaa?

Minulla on vielä paljon oppimista näissä opin kysymyksissä,jos aion näistä keskustella,vaikka pidänkin pelastus kysymystä tärkeimpänä.

Siunausta sinulle sisareni Herrassa.tv.Sirkka Iita.

• elina kirjoitti:

Kyllä sinä taas käsitit väärin , että minä olen moittinut Sirkka Iitaa, vai halusitko taas ilkeillä niinkuin tavallista, sinunhan ei olis tarvinnut vastata siihen lainkaan kun se ei ollut sinulle tarkoittu, puhuinkos minä E.G.White:testa sanaakaan, minä sanoin vain kuinka Raamattu sanoo, mutta jokainen saa uskoa niinkuin tahtoo, en minä pakoita ketään uskomaan niinkuin minä uskon, eihän Jumalakaan pakoita ketään,ja se mormooni uskomus on niinkuin sanoin, olen tutkinut heidän opetuksiaan, ja sinä näytät uskovan juuri samalla tavalla tämän tuonela asian, mutta jos sinä olet happy siinä uskossasi niin saat olla, en käännytä sinua adventistiin.

Siinähän se ärtymyksesi onkin, että minä käsitin oikein.

Yritit valheellisesti kietoa Sirkka Iitaa siihen uskoon, että olisit Raamatun asialla ja hänen pitää ottaa sinun tuomasi ellenismi vastaan Jumalan pelossa.

Kyllä sinä paatuneena ellenistinä osaat sanojasi käytellä ja olet tottunut siihen, että ne jotka eivät ole uskossa tai ovat uskossa kylmenneet eksyvät, kun oikein niillä kiedot.

Mutta älä luulekaan, etteikö Jumala palaville uskoville paljastaisi, mitä puhut ja millä motiiveilla. Uskovissa on Pyhä Henki ja valhe, jota myös eksytys on, on tunnistettavissa, vaikka kuinka kauniiseen kääröön sen pakkaisit.

• Sirkka Iita. kirjoitti:

Minähän tässä olen sinulta anteeksipyynnön velkaa!Minä käsitin itse väärin,kun otin irrallisen tekstin Pietarin kirj.Kun nyt sitten luin tuolta alhaalta jonkun kirjoittamana sen asiayhteydessään,huomasin että se tarkoittikin ihan muuta asiaa.

Miten on tämän asian kanssa,kun olen aina ymmärtänyt,että Jeesuksella on hallussaan tuonelankin avaimet,että hänellä ainoalla on valta joko tuomita tai vapauttaa?

Minulla on vielä paljon oppimista näissä opin kysymyksissä,jos aion näistä keskustella,vaikka pidänkin pelastus kysymystä tärkeimpänä.

No niin, etkös jo taas lankea tuon kietovan adventistielinan eksytykseen, kun hän kaikella valheen voimalla sinua kietoo pois selvää Jumalan sanaa näkemästä.

Ota nyt Sirkka Iita huomioon, että adventisteissa vaikuttaa se sama demonihenki, joka oli Ellen Whitessä ja näytti hänelle niitä Raamatun vastaisia näkyjä. Etkö huomaa kuinkan epätervettä sanomaa heillä on!

Alunperinkin uskonelämäsi meni pilalle juuri siinä, että aloit ottaa sisareltasi, serkultasi ja muilta adventisteilta tuota pahojen henkien eksytystä. Jos yhä vain olet heidän vietävissään, ei sinusta tule ikinä uskovaista. Kasi ei-uskovana on myös taho, joka haluaa estää sinun uudelleen uskoon tulemisesi.

Eikö sinun olisi jo aika ihan kokonaan lyödä poikki yhteydet adventisteihin ja lakata lukemasta heidän eksytyksiään siihen asti, kunnes tulet itse uskoon ja kasvat uskossa niin, että voit sitten evankelioida sen siskosi ja serkkusikin etkä enää anna heidän antievankelioida sinua.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021859660

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021859563

• elina
        Sirkka Iita. kirjoitti:

Ei sinun tarvitse pyytää minulta anteeksi, mehän olemme kaikki tässä vain armon kerjäläisiä, on mukava näin netin avullakin vaihdella ajatuksia, puoleen ja toiseen,vaikka matkaa onkin välillämme pitkälti, minulla on myös paljon oppimista uskon asioissa, emmehän koskaan tule täydellisiksi tässä lihassa,aina teemme virheitä,mutta Jeesus hyväksyy meidät sellaisena kun olemme,Hän ymmärtää mitä tekoa me olemme luottakaamme Häneen ja Hänen armoonsa ja Hänen rakkauteensa meitä kohtaan,rakastakaamme myös toisiamme ja rukoilkaamme toistemme puolesta, että kerran saisimme olla kaikki yhdessä Jeesuksen luona, siunausta sinulle siskoni myös kaukomaan elinalta.

• elina
        uskova_1 kirjoitti:

No niin, etkös jo taas lankea tuon kietovan adventistielinan eksytykseen, kun hän kaikella valheen voimalla sinua kietoo pois selvää Jumalan sanaa näkemästä.

Ota nyt Sirkka Iita huomioon, että adventisteissa vaikuttaa se sama demonihenki, joka oli Ellen Whitessä ja näytti hänelle niitä Raamatun vastaisia näkyjä. Etkö huomaa kuinkan epätervettä sanomaa heillä on!

Alunperinkin uskonelämäsi meni pilalle juuri siinä, että aloit ottaa sisareltasi, serkultasi ja muilta adventisteilta tuota pahojen henkien eksytystä. Jos yhä vain olet heidän vietävissään, ei sinusta tule ikinä uskovaista. Kasi ei-uskovana on myös taho, joka haluaa estää sinun uudelleen uskoon tulemisesi.

Eikö sinun olisi jo aika ihan kokonaan lyödä poikki yhteydet adventisteihin ja lakata lukemasta heidän eksytyksiään siihen asti, kunnes tulet itse uskoon ja kasvat uskossa niin, että voit sitten evankelioida sen siskosi ja serkkusikin etkä enää anna heidän antievankelioida sinua.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021859660

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021859563

En minä ole minkään hengen vietävänä älä sinä aina joutavia puhu, miksi sinun pitää aina puhua totuuden vierestä asiat, etkö huomaa se ei ole Jumalasta tuommoinen käytös, ei edes kunnon uskomaton käyttäydy noin,tekeekö se pimeä vuoden aika sinut noin negatiiviseksi, sinä muutoin olisit aivan hauska ihminen, kun jättäisit tuon pahan puhumisen pois, rukoile että Jumala antaisi sinulle rakkauden sinun sydämmeesi, kanssa ihmisiä kohtaan.

• elina kirjoitti:

En minä ole minkään hengen vietävänä älä sinä aina joutavia puhu, miksi sinun pitää aina puhua totuuden vierestä asiat, etkö huomaa se ei ole Jumalasta tuommoinen käytös, ei edes kunnon uskomaton käyttäydy noin,tekeekö se pimeä vuoden aika sinut noin negatiiviseksi, sinä muutoin olisit aivan hauska ihminen, kun jättäisit tuon pahan puhumisen pois, rukoile että Jumala antaisi sinulle rakkauden sinun sydämmeesi, kanssa ihmisiä kohtaan.

Alkoipa taas raivoisa säksätys, kun päästiin asiaan.

• Sirkka Iita.
        uskova_1 kirjoitti:

adventismin kanssa mitään tekemistä.

Sinä itsekkin olisit anteeksipyynnön velkaa,koska juuri se antamasi raamatun paikka sai minutkin eksytettyä.

Mutta ei ole tarvista siitä syyttää,kuin omaa huolimattomuuttani,kun en lukenut sitä asiayhteyttä tarkemmin.

Koeta nyt sinäkin ymmärtää se että puhutaan raamatun asioista mutta ei mennä henkilökohtaisuuksiin toistemme taivaskelpoiseksi tai kelvottomaksi julistamisessa,

koska Jeesus ainoastaan on sydänten tuntija.

• elina kirjoitti:

Ei sinun tarvitse pyytää minulta anteeksi, mehän olemme kaikki tässä vain armon kerjäläisiä, on mukava näin netin avullakin vaihdella ajatuksia, puoleen ja toiseen,vaikka matkaa onkin välillämme pitkälti, minulla on myös paljon oppimista uskon asioissa, emmehän koskaan tule täydellisiksi tässä lihassa,aina teemme virheitä,mutta Jeesus hyväksyy meidät sellaisena kun olemme,Hän ymmärtää mitä tekoa me olemme luottakaamme Häneen ja Hänen armoonsa ja Hänen rakkauteensa meitä kohtaan,rakastakaamme myös toisiamme ja rukoilkaamme toistemme puolesta, että kerran saisimme olla kaikki yhdessä Jeesuksen luona, siunausta sinulle siskoni myös kaukomaan elinalta.

Ja kerjäläiseksi jäätkin, jollet sanoudu irti adventismista ja tule uskoon.

adventismin kanssa mitään tekemistä.

Sinä itsekkin olisit anteeksipyynnön velkaa,koska juuri se antamasi raamatun paikka sai minutkin eksytettyä.

Mutta ei ole tarvista siitä syyttää,kuin omaa huolimattomuuttani,kun en lukenut sitä asiayhteyttä tarkemmin.

Koeta nyt sinäkin ymmärtää se että puhutaan raamatun asioista mutta ei mennä henkilökohtaisuuksiin toistemme taivaskelpoiseksi tai kelvottomaksi julistamisessa,

koska Jeesus ainoastaan on sydänten tuntija.

Minkä kohdan annoin väärin Raamatusta! En yhtäkään kohtaa antanut väärää.

Mutta olet juuri sellainen tienohi, josta Jeesus puhuu, että kun kuulet jonkin Raamatun sanan, niin linnut eli adventistit saavat ne siitä paljaaltaan nokkia pois, koska ne eivät idä sinussa ollenkaan:

"Ja hän puhui heille paljon vertauksilla ja sanoi: "Katso, kylväjä meni kylvämään. Ja hänen kylväessään putosivat muutamat siemenet tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät ne." (Matt 13:3-4)

• Sirkka Iita.
        uskova_1 kirjoitti:

Minkä kohdan annoin väärin Raamatusta! En yhtäkään kohtaa antanut väärää.

Mutta olet juuri sellainen tienohi, josta Jeesus puhuu, että kun kuulet jonkin Raamatun sanan, niin linnut eli adventistit saavat ne siitä paljaaltaan nokkia pois, koska ne eivät idä sinussa ollenkaan:

"Ja hän puhui heille paljon vertauksilla ja sanoi: "Katso, kylväjä meni kylvämään. Ja hänen kylväessään putosivat muutamat siemenet tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät ne." (Matt 13:3-4)

Tämän sinä annoit ja minähän sanoin että oma tyhmyyteni,kun uskoin asian noin olevan,lukematta raamatusta sitä että missä yhteydessä se oli.

Sinä sanoit näin,kasin viestiketjussa:

"Asiallinen keskustelu tuonelasta."

joka on siirtynyt nyt jo toiselle sivulle,voit sieltä tarkistaa ihan itse vastauksestasi

"Tuonela pidemmässä muodossa."Sinä sanoit siinä näin:
        >>hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnaa eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle

Tämän sinä annoit ja minähän sanoin että oma tyhmyyteni,kun uskoin asian noin olevan,lukematta raamatusta sitä että missä yhteydessä se oli.

Sinä sanoit näin,kasin viestiketjussa:

"Asiallinen keskustelu tuonelasta."

joka on siirtynyt nyt jo toiselle sivulle,voit sieltä tarkistaa ihan itse vastauksestasi

"Tuonela pidemmässä muodossa."Sinä sanoit siinä näin:
        >>hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnaa eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle

Mitä. Tuossahan puhutaan kasteesta ja Jeesuksen taivaaseen menemisestä.

Tuonelaosuus on jakeissa 1 Piet.3:18-20.18:
        - jae 18 Jeesus kuoli
        - jae 19 Jeesus meni tuonelaan ja saarnasi vankeudessa oleville hengille
        - jae 20 lisää keille saarnasi
        -------
        - jae 21 uskovan kuuluu olla myös vesikastettu, sillä se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta (Mark 16:16)
        - jae 22 Jeesus nousi taivaaseen ja kaikki on alistettu Hänen alleen.

En kyllä käsitä, mikä noissa kahdessa viimeisessä jakeessa nyt mielestäsi kumoaa nuo kolme ensimmäistä jaetta.

• Ei Usskova 1
        esim kirjoitti:

viesteissä ole mitään järkeä,eikä varsinkaan totuutta.Hän irroittelee raamatunlauseita teksti yhteydestään,niin että ne saavat aivan toisen merkityksen.

Hän kuvittelee olevansa joku Jumalan lähettiläs,mutta hänen sanansa puhuvat omaa kieltään?

Ei röyhkeys ole rohkeutta,eikä häijyily uskon synnyttämää Kristuksen rakkautta!Miten paljon pahaa hän on jo saanut täällä aikaan?Hän ei ole Herramme asialla!

• laaki

Viimeinen oli kovin kömpelösti sanottu. Joten tuskin tarkoitus. Jos vielä olisi ollut tärkoitettuna antaa se käsitys, että joskus tuotulee tapahtumaan, niin "tänä päivänä" ilmaisu olisi ollut turhaa lisäilyä. Eikä tähän nyt kelpaa mikään savolaisten murreteoria sanankäytöstä!

• vaikka ruotsi ja

englanti ja sanat saattavat tulla aivan erijärjestyksessä ja tuntua meistä jopa kömpelöiltä,ja asiaan sopimittomilta!

• kasi
        vaikka ruotsi ja kirjoitti:

englanti ja sanat saattavat tulla aivan erijärjestyksessä ja tuntua meistä jopa kömpelöiltä,ja asiaan sopimittomilta!

mutta en halua muuttaa sanajärjestystä, vaikka suomalaisessa käännöksessä luonnollisesti kääntäjä panee sanat siihen järjestykseen että ne lmaisevat sen mitä hän haluaa sanoa. Epäilen kuitenkin että käänös on väärin tehty, koska se ei sovi muualla annettuu tekstiin.

• käännös
        kasi kirjoitti:

mutta en halua muuttaa sanajärjestystä, vaikka suomalaisessa käännöksessä luonnollisesti kääntäjä panee sanat siihen järjestykseen että ne lmaisevat sen mitä hän haluaa sanoa. Epäilen kuitenkin että käänös on väärin tehty, koska se ei sovi muualla annettuu tekstiin.

Kun,ei sovi adv.oppiin.Kristittyjen oppiin sopii mikähän siinä on?

• kasi kirjoitti:

Eikö sinua kasi ollenkaan ihmetytä edes se, että opettajasi jarlau joutuu syömään skitsofrenialääkkeitä?

"Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa." (Luuk 6:40)

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Eikö sinua kasi ollenkaan ihmetytä edes se, että opettajasi jarlau joutuu syömään skitsofrenialääkkeitä?

"Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa." (Luuk 6:40)

En tiedä itkeäkö vai nauraa kun luen näitä viestejäsi. :) :( .. Sääliksi käy sinuakin..
        Ajattelisit ensin ja kirjoittaisit sitten.

Ensinnäkin jarlau ei ole minun opettajani :) vaikka häntä ihmisenä pidänkin. Sehän tässä onkin aina vikana kun sinun kanssasi keskustelee - ensin teet päättömän olettamuksen josta jonka perusteella sitten syyttelet muita ja sitten esittelet kysymyksiä omien olettamuksiesi perusteella.
        Ja nyt olet sitten olettanut että jarlau on minun opettajani, ja vain siksi että yritän käyttäytyä häntä kohtaan niinkuin kristitylle ihmiselle sopii. Ei sillä ketään auteta sillä että haukkutaan ihmisiä ja vielä vähemmän jos haukutaan ihmisiä joilla syystä tai toisesta on vaikeuksia ja kaikkein vähiten jos he ovat sairaistuneet. Luuletko että Jeesus tekisi niin? Minä en luule.

Ei täällä palstalla ole yhtään viatonta täysin oppinutta - koeta ymmärtää - ei jarlau sen enempää kuin sinäkään. Tämä on keskustelu palsta, miksi tehdä siitä riitely palsta. :) siis jos haluat keskustella ja puolustaa uskoasi niin tee se Raamattuun perustellen. Eihän sellainen ole mitään keskustelemista että jos joku esittää aiheeksi jonkun Raamatunkohdan, niin sinä ja kaltaisesi alatte argumenttien puutteessa vain haukkumaan että olet adventisti, böö böö. Kovin on yksinkertainen tuo keskustelunne - sopisi paremmin hiekkalaatikoon (mielestäni) Koko ajan sama laulu ... adventistit sinne ja adventistit tänne... aletaan alusta joka kerta kun argumentit loppuvat, oli aloittaja sitten adventisti tai ei.
        Surkeaa - eikö vain ..

Joten lopettaisit tuon lörpöttelysi. :)
        kasi

• Jarin lähimäinen
        uskova_1 kirjoitti:

lähimäisen selkään puukotusta!Kuinka saatat tehdä tuollaista,eikö omatuntosi ollenkaan syytä sinua?

Ei täällä kukaan itse määrää sairastumistaan,senenempää kuin sitäkään,että saa mielenterveytensäkkin pitää,

jos vaikka niin olisikin käynyt.

Tuo on todella,halpamaista ja ala-arvoista sinulta,mutta se on myöskin kunnian loukkausta!

Voitko todistaa väitteesi?

Näistä asioista ovat jopa lääkäritkin vaitiolo velvollisia,sillä niin arkoja aiheita ne ovat vielä tänäkin päivänä.

Sitäpaitsi on aivan eriasia sairastua loppuunpalamiseen,kuin sairastaa kitsofreeniaa,joka on synnynnäinen ja yleensä periintyvä sairaus.

Jari on tainnut puhua tuosta edellisestä joskus?

Se on nyky-yhteiskunnassa yleinen ilmiö,ettei ihminen jaksa henkisesti,vaan joutuu antamaan itselleen aikaa selvitä.

Eikä se liity mitenkään mielisairauteen.

• kasi kirjoitti:

En tiedä itkeäkö vai nauraa kun luen näitä viestejäsi. :) :( .. Sääliksi käy sinuakin..
        Ajattelisit ensin ja kirjoittaisit sitten.

Ensinnäkin jarlau ei ole minun opettajani :) vaikka häntä ihmisenä pidänkin. Sehän tässä onkin aina vikana kun sinun kanssasi keskustelee - ensin teet päättömän olettamuksen josta jonka perusteella sitten syyttelet muita ja sitten esittelet kysymyksiä omien olettamuksiesi perusteella.
        Ja nyt olet sitten olettanut että jarlau on minun opettajani, ja vain siksi että yritän käyttäytyä häntä kohtaan niinkuin kristitylle ihmiselle sopii. Ei sillä ketään auteta sillä että haukkutaan ihmisiä ja vielä vähemmän jos haukutaan ihmisiä joilla syystä tai toisesta on vaikeuksia ja kaikkein vähiten jos he ovat sairaistuneet. Luuletko että Jeesus tekisi niin? Minä en luule.

Ei täällä palstalla ole yhtään viatonta täysin oppinutta - koeta ymmärtää - ei jarlau sen enempää kuin sinäkään. Tämä on keskustelu palsta, miksi tehdä siitä riitely palsta. :) siis jos haluat keskustella ja puolustaa uskoasi niin tee se Raamattuun perustellen. Eihän sellainen ole mitään keskustelemista että jos joku esittää aiheeksi jonkun Raamatunkohdan, niin sinä ja kaltaisesi alatte argumenttien puutteessa vain haukkumaan että olet adventisti, böö böö. Kovin on yksinkertainen tuo keskustelunne - sopisi paremmin hiekkalaatikoon (mielestäni) Koko ajan sama laulu ... adventistit sinne ja adventistit tänne... aletaan alusta joka kerta kun argumentit loppuvat, oli aloittaja sitten adventisti tai ei.
        Surkeaa - eikö vain ..

Joten lopettaisit tuon lörpöttelysi. :)
        kasi

Alusta asti olet ollut innokkaana jarlaun oppilaana ja oikein suositellut tai suorastaan käskenyt muittenkin ottaa hänet omaksi opettajakseen:

"….Sen tähden ehdotankin, että kaikki ne jotka haluavat todella tietää mitä adventistit opettavat voisivat käväistä jarlaun hotellissa ja lukea itse - jarlau kun ON itse adventisti ja opettaa raamattua niinkuin adventistit tekevät. On ainakin viisasta ottaa selvää mistä on kyse eikä yksinomaan lukea näitä adventisteja vastaan kirjoitettuja kirjoituksia."
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000016377473

Etkä suinkaan ole ollut epätietoinen jarlaun asettumisesta sinulle ja muille tänne opettajaksi, joten tietoisesti häntä suosittelit:

"jarlaun sivut ovat asia erikseen koska hän suoraan sanoo olevansa täällä siksi, että hän haluaa opettaa A-kirkon käsityksiä Raamatun opeista omien sivujensa välityksellä." http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021811956#22000000021811956

Ja kirjoitukseen, jossa jarlau selitti Ellen Whiten kolmen enkelin sanomaa ja babylonia ja liitti 14 opetuskirjettään, vastasit:

"Hyvä ja kiinnostava
        Kirjoittanut: kasi 18.8.2006 klo 09.51
        keskustelun aihe mielestäni.
        Miksi?
        Koska Babylonin merkitystä nykyaikana ei monikaan tuo esille tai ajattele muutoin kuin eräänlaisena "tunteena" pahuudesta ja ehkä Paavista ja katolisen kirkon "systeemistä".
        Luin kiinnostuksella ja kopioin jopa koneeseeni myöhempää tarkempaa tutkimusta varten (oli aika monta Raamatun kohtaa).. niin että kiitos vaan .."

• Jarin lähimäinen kirjoitti:

lähimäisen selkään puukotusta!Kuinka saatat tehdä tuollaista,eikö omatuntosi ollenkaan syytä sinua?

Ei täällä kukaan itse määrää sairastumistaan,senenempää kuin sitäkään,että saa mielenterveytensäkkin pitää,

jos vaikka niin olisikin käynyt.

Tuo on todella,halpamaista ja ala-arvoista sinulta,mutta se on myöskin kunnian loukkausta!

Voitko todistaa väitteesi?

Näistä asioista ovat jopa lääkäritkin vaitiolo velvollisia,sillä niin arkoja aiheita ne ovat vielä tänäkin päivänä.

Sitäpaitsi on aivan eriasia sairastua loppuunpalamiseen,kuin sairastaa kitsofreeniaa,joka on synnynnäinen ja yleensä periintyvä sairaus.

Jari on tainnut puhua tuosta edellisestä joskus?

Se on nyky-yhteiskunnassa yleinen ilmiö,ettei ihminen jaksa henkisesti,vaan joutuu antamaan itselleen aikaa selvitä.

Eikä se liity mitenkään mielisairauteen.

Ei ole minun keksintöäni, vaan itse jarlau tuota skitsofrenialääkkeiden käyttöään tuolla ketjussa on julkisesti selostanut:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021880987

Vakavasti masentunut hän on sanonut olleensa ja 21 vuotta:

"Siihen liittyi vakava masennus alkaen -85, ja bourn out.
        15 vuotta meni toivottomuudessa ja jäytävässä tuskassa. Alkoholisoiduin. Pillereitä. Ei työtä, ei rahaa, ei ystäviä."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000012724630#22000000012724630

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Alusta asti olet ollut innokkaana jarlaun oppilaana ja oikein suositellut tai suorastaan käskenyt muittenkin ottaa hänet omaksi opettajakseen:

"….Sen tähden ehdotankin, että kaikki ne jotka haluavat todella tietää mitä adventistit opettavat voisivat käväistä jarlaun hotellissa ja lukea itse - jarlau kun ON itse adventisti ja opettaa raamattua niinkuin adventistit tekevät. On ainakin viisasta ottaa selvää mistä on kyse eikä yksinomaan lukea näitä adventisteja vastaan kirjoitettuja kirjoituksia."
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000016377473

Etkä suinkaan ole ollut epätietoinen jarlaun asettumisesta sinulle ja muille tänne opettajaksi, joten tietoisesti häntä suosittelit:

"jarlaun sivut ovat asia erikseen koska hän suoraan sanoo olevansa täällä siksi, että hän haluaa opettaa A-kirkon käsityksiä Raamatun opeista omien sivujensa välityksellä." http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021811956#22000000021811956

Ja kirjoitukseen, jossa jarlau selitti Ellen Whiten kolmen enkelin sanomaa ja babylonia ja liitti 14 opetuskirjettään, vastasit:

"Hyvä ja kiinnostava
        Kirjoittanut: kasi 18.8.2006 klo 09.51
        keskustelun aihe mielestäni.
        Miksi?
        Koska Babylonin merkitystä nykyaikana ei monikaan tuo esille tai ajattele muutoin kuin eräänlaisena "tunteena" pahuudesta ja ehkä Paavista ja katolisen kirkon "systeemistä".
        Luin kiinnostuksella ja kopioin jopa koneeseeni myöhempää tarkempaa tutkimusta varten (oli aika monta Raamatun kohtaa).. niin että kiitos vaan .."

Taas kerran puhut "ei totuutta".

jarlaun onkin rehellisesti sanonut kantansa. Eikä hauku ihmisiä (esimerkiksi sinun laillasi ja kanattajiesi lailla)

Sinä kylvät valheita adventisteista, siksi ehdotin että ne jotka TODELLA haluavat TIETÄÄ mitä adventistit opettavat voivat esimerkiksi mennä jarlaun hotelliin (koska sinä et ole adventisti sen enempää kuin minäkään).

----
        "jarlaun sivut ovat asia erikseen koska hän suoraan sanoo olevansa täällä siksi, että hän haluaa opettaa A-kirkon käsityksiä Raamatun opeista omien sivujensa välityksellä."

Eihän tuo ole suosittelemista vaan toteamista.
        ----
        ja seuraava väitölsedi on yhtä typerä kun sanot että keskustelu jarlaun kanssa on sama asia kuin että hän olisi opettajani

totesin että asia kiinnosti minua:

Ja voin sanoa että olen kopioinut sinunkin kirjoituksiasi koneeseeni - esimerkiki tuon vastauksesi tuonela keskustelussa - kun kerrankin sait kyhätyksi asiallisen vastauksen - mutta en silti pidä sinuakaan opettajani. Koeta ymmärtää minä olen todella kiinnostunut Raamatusta Jumalan sanana. Raamattu ei ole minulle mikään PELI.

Minä haluan tutkia mitä Raamattu sanoo eri asioista ja olen oppinut paljon matkan varrella, mutta paljon on opittaavaa vielä. Sen tähden minä esitän kysymykset MIKSI. En väitä että tieto tekee autuaaksi, vain usko Jeesuksen veriuhriin, mutta Raamattu on ERITTÄIN HYVÄ OPPIKIRJA SILLE JOKA HALUAA ...

Kehoitin sinua aikaisemmin keskustelemaan jonkun viisaamman henkilön kanssa siitä kuinka krititty käyttäytyy ja myös jos on tarvis menemään lääkäriin. Kehoitukseni on yhä voimassa.

Olet suorastaan mahdoton väitöksisäsi. :)

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Ei ole minun keksintöäni, vaan itse jarlau tuota skitsofrenialääkkeiden käyttöään tuolla ketjussa on julkisesti selostanut:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021880987

Vakavasti masentunut hän on sanonut olleensa ja 21 vuotta:

"Siihen liittyi vakava masennus alkaen -85, ja bourn out.
        15 vuotta meni toivottomuudessa ja jäytävässä tuskassa. Alkoholisoiduin. Pillereitä. Ei työtä, ei rahaa, ei ystäviä."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000012724630#22000000012724630

Käyttäydyt huonosti ja syytät muita. Tällä kertaa jarlauta - mitäs sairastui - olet todella pieni tytön hupakko - tai sitten todella röyhkeä.

valitse itse

• kasi kirjoitti:

Taas kerran puhut "ei totuutta".

jarlaun onkin rehellisesti sanonut kantansa. Eikä hauku ihmisiä (esimerkiksi sinun laillasi ja kanattajiesi lailla)

Sinä kylvät valheita adventisteista, siksi ehdotin että ne jotka TODELLA haluavat TIETÄÄ mitä adventistit opettavat voivat esimerkiksi mennä jarlaun hotelliin (koska sinä et ole adventisti sen enempää kuin minäkään).

----
        "jarlaun sivut ovat asia erikseen koska hän suoraan sanoo olevansa täällä siksi, että hän haluaa opettaa A-kirkon käsityksiä Raamatun opeista omien sivujensa välityksellä."

Eihän tuo ole suosittelemista vaan toteamista.
        ----
        ja seuraava väitölsedi on yhtä typerä kun sanot että keskustelu jarlaun kanssa on sama asia kuin että hän olisi opettajani

totesin että asia kiinnosti minua:

Ja voin sanoa että olen kopioinut sinunkin kirjoituksiasi koneeseeni - esimerkiki tuon vastauksesi tuonela keskustelussa - kun kerrankin sait kyhätyksi asiallisen vastauksen - mutta en silti pidä sinuakaan opettajani. Koeta ymmärtää minä olen todella kiinnostunut Raamatusta Jumalan sanana. Raamattu ei ole minulle mikään PELI.

Minä haluan tutkia mitä Raamattu sanoo eri asioista ja olen oppinut paljon matkan varrella, mutta paljon on opittaavaa vielä. Sen tähden minä esitän kysymykset MIKSI. En väitä että tieto tekee autuaaksi, vain usko Jeesuksen veriuhriin, mutta Raamattu on ERITTÄIN HYVÄ OPPIKIRJA SILLE JOKA HALUAA ...

Kehoitin sinua aikaisemmin keskustelemaan jonkun viisaamman henkilön kanssa siitä kuinka krititty käyttäytyy ja myös jos on tarvis menemään lääkäriin. Kehoitukseni on yhä voimassa.

Olet suorastaan mahdoton väitöksisäsi. :)

Siis tervepäisen pitää tulla mielisairaaksi, jotta hän käyttäytyisi sinun mielestäsi kristillisesti. Tuo on sitä ei-uskovan logiikkaa.

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Siis tervepäisen pitää tulla mielisairaaksi, jotta hän käyttäytyisi sinun mielestäsi kristillisesti. Tuo on sitä ei-uskovan logiikkaa.

Ihminen joka kirjoittaa tällaista lahimmäisitään ei ole mikään Jeesuksen seuraaja.

Eikä sinun tarvirse ruveta selittelemään mitään - ainoa tapa selvitä on että pyydät anteeksi asianomaiselta.

kasi

• kasi kirjoitti:

Ihminen joka kirjoittaa tällaista lahimmäisitään ei ole mikään Jeesuksen seuraaja.

Eikä sinun tarvirse ruveta selittelemään mitään - ainoa tapa selvitä on että pyydät anteeksi asianomaiselta.

kasi

Pelkurina jaksat piilostasi nimettömänä hokea minun nimeäni päivin ja öin ja nimitellä minua syyttä hulluksi.

Pelästyttikö kirjoitukseni sittenkin sinut? Alkoiko arveluttamaan pitää jarlauta opettajanasi? Ja mieti sitä, kuka on adventistien alkuopettaja! Ellen White! Ja mitä jumalattomia hourenäkyjä hän saikaan. "Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa." (Luuk 6:40)

Ja tuommoisia sinä täällä vuodesta toiseen suosittelet ja ihmisiä siihen pakkokäännytät. Ja vielä haukut Raamatussa pitäytyviä pilkkaajiksi ja epäkristillisesti käyttäytyviksi, vaikka he tekevät juuri sen mitä pitää: "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti" (Tiit 3:10)

Mutta sinä ei-uskovana Jumalan vastustajana olet tietyski ikikiitollinen jokaisesta eksytetystä ja eksyvästä. Siksi toimit täällä ikäänkuin itsevalittuna kapellimestarina, joka pakottaa kaikki laulamaan Ellen Whiten lauluja.

• kasi kirjoitti:

Käyttäydyt huonosti ja syytät muita. Tällä kertaa jarlauta - mitäs sairastui - olet todella pieni tytön hupakko - tai sitten todella röyhkeä.

valitse itse

Tasan nolla kertaa olen nähnyt sinun evankelioivan adventistia uskoon. Kristittyjä sen sijaan monin keinoin yrittänyt syyllistää kristillisyydestä ja taivuttaa heitä harhaoppeihin pois Jumalasta.

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Pelkurina jaksat piilostasi nimettömänä hokea minun nimeäni päivin ja öin ja nimitellä minua syyttä hulluksi.

Pelästyttikö kirjoitukseni sittenkin sinut? Alkoiko arveluttamaan pitää jarlauta opettajanasi? Ja mieti sitä, kuka on adventistien alkuopettaja! Ellen White! Ja mitä jumalattomia hourenäkyjä hän saikaan. "Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa." (Luuk 6:40)

Ja tuommoisia sinä täällä vuodesta toiseen suosittelet ja ihmisiä siihen pakkokäännytät. Ja vielä haukut Raamatussa pitäytyviä pilkkaajiksi ja epäkristillisesti käyttäytyviksi, vaikka he tekevät juuri sen mitä pitää: "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti" (Tiit 3:10)

Mutta sinä ei-uskovana Jumalan vastustajana olet tietyski ikikiitollinen jokaisesta eksytetystä ja eksyvästä. Siksi toimit täällä ikäänkuin itsevalittuna kapellimestarina, joka pakottaa kaikki laulamaan Ellen Whiten lauluja.

koska et ole kyvykäs siihen vastaamaan alat haukkua ihmisiä. Niitä jotka osallistuvat keskusteluun ja niitä jotka eivät osallistu. Vetelet heidän todellisia ja oletettuja sairauksiaan "todisteeksi" että olet Jeesuksen palvelija. Käytöksesi sanoo aivan muuta ja on alla kaiken kritiikin. Siispä tyttö vastaa, viestin aiheeseen jos osaat ja jos et osaa niin vaikene.

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Tasan nolla kertaa olen nähnyt sinun evankelioivan adventistia uskoon. Kristittyjä sen sijaan monin keinoin yrittänyt syyllistää kristillisyydestä ja taivuttaa heitä harhaoppeihin pois Jumalasta.

ja vastaat valheestasi jos et kadu.

• kasi kirjoitti:

koska et ole kyvykäs siihen vastaamaan alat haukkua ihmisiä. Niitä jotka osallistuvat keskusteluun ja niitä jotka eivät osallistu. Vetelet heidän todellisia ja oletettuja sairauksiaan "todisteeksi" että olet Jeesuksen palvelija. Käytöksesi sanoo aivan muuta ja on alla kaiken kritiikin. Siispä tyttö vastaa, viestin aiheeseen jos osaat ja jos et osaa niin vaikene.

Tarkoitat, että en vastaa sinulle mieluisasti.
        Vastasin:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021889839

Odotatko, että vastaisin myöntyväni tähän seuraavaan, se kai olisi mielestäsi kristillistä käytöstä: "Mahdotonta Kirjoittanut: kirjoitettu on 7.12.2006 klo 19.54 Väärin. Ryöväri ei voinut mennä paratiisin, koska hän kuoli. Paratiisiin pääsee vain elävät. Jeesus kuoli ristillä meidän puolestamme, ei siis mennyt paratiisiin lekottelemaan. Jeesus sanoi itse naisille ylösnousemuksensa jälkeen ettei ollut vielä käynyt Isänsä luona, joka olisi ollut mahdotontakin, sillä Jeesushan kuoli puolestamme. Vai väitätkö ettei Jeesus kuollutkaan oikeasti? "

• kasi kirjoitti:

ja vastaat valheestasi jos et kadu.

Minä voin samantien juoksuttaa sinulle sadoittain kirjoituksiasi, joissa olet yrittänyt eksyttää kristittyjä pois kristinuskosta ja Jumalasta, mutta sinä et pysty esittämään yhtäkään tähänastista kirjoitustasi, jossa olisit yrittänyt evankelioida adventistia uskoon.

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Minä voin samantien juoksuttaa sinulle sadoittain kirjoituksiasi, joissa olet yrittänyt eksyttää kristittyjä pois kristinuskosta ja Jumalasta, mutta sinä et pysty esittämään yhtäkään tähänastista kirjoitustasi, jossa olisit yrittänyt evankelioida adventistia uskoon.

sinä voit tuoda tänne kirjoituksia eri keskusteluista ja monessa niissä olen erimieltä kanssasi MUTTA keskustelu on keskustelua ja minä kirjoitan omasta puolestani ja sinä omastasi. Olet joko tyhmä tai valehtelija ja sen lisäksi ihminen joka vetelet toisten sairauksia ja pilkkaat heitä heidän heikkouksistaan - tyttö parka. Sääliksi käy.

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Tarkoitat, että en vastaa sinulle mieluisasti.
        Vastasin:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021889839

Odotatko, että vastaisin myöntyväni tähän seuraavaan, se kai olisi mielestäsi kristillistä käytöstä: "Mahdotonta Kirjoittanut: kirjoitettu on 7.12.2006 klo 19.54 Väärin. Ryöväri ei voinut mennä paratiisin, koska hän kuoli. Paratiisiin pääsee vain elävät. Jeesus kuoli ristillä meidän puolestamme, ei siis mennyt paratiisiin lekottelemaan. Jeesus sanoi itse naisille ylösnousemuksensa jälkeen ettei ollut vielä käynyt Isänsä luona, joka olisi ollut mahdotontakin, sillä Jeesushan kuoli puolestamme. Vai väitätkö ettei Jeesus kuollutkaan oikeasti? "

"vastauksesi":

kieliopilla et voi perustella Ellen Whiteltä adventistien kautta oppimaasi tuonelan poistoa, sillä Paavalin ja Ilmestyskirjan mukaan kyseinen Jeesuksen lausuma ei voi tarkoittaa mitään muuta, kuin että ristin rosvo sinä samana päivänä pääsi paratiisiin suoraan ristiltä.
        ---------------------------------------------------------------------------
        Kuulehan nyt: Raamattu sanoo:

A. Jeesuksen opettaneen että hän tulee kuolemaan ja nousemaan kolmantena päivänä kuolleista.

B. Että näin kävi.

Kysymys viestissäni oli: Mitenkä voi yllä olevan saada yhtymään sen tosiasian, että Jeesus ristillä Raamatun sanan mukaan sanoi ryövärille, että hän tulisi samana päivänä olemaan hänen kanssaan paratiisissa.

Otin esiin myös sen tosiasian että Raamatun alkuteksteissä ei ole lainkaan välimerkkejä. Ja jos lukee lauseen ilman välimerkkejä siitä voi saada kaksi eri käsitystä. Sen minkä voi lukea Raamatusta ja toisen mikä sinänsä paremmin sopisi siihen Raamatun tekstiin että Jeesus oli kuolleena kunnes Jumala heräti hänet kolmantena päivänä.

TAJUSITKO? ei sanaakaan "Ellenistä", "tuonelan pois ottamisesta" vaan vain rehellinen kysymys kuinka tämä on ymmärrettävissä että kaksi Raamatun kohtaa näennäisesti puhuvat toisiaan vastaan.

Epäilen tosissani että osaat vastata, mutta et vain voi sitä tunnustaa ja siksi alat tapasi mukaan haukkumaan - miksi? - kärsiikö se kaikkitietäjän maineesi jota yrität rakentaa vai mistä on kysymys? Ja eihän sinun edes tarvitse vastata jos et halua.

• kasi kirjoitti:

"vastauksesi":

kieliopilla et voi perustella Ellen Whiteltä adventistien kautta oppimaasi tuonelan poistoa, sillä Paavalin ja Ilmestyskirjan mukaan kyseinen Jeesuksen lausuma ei voi tarkoittaa mitään muuta, kuin että ristin rosvo sinä samana päivänä pääsi paratiisiin suoraan ristiltä.
        ---------------------------------------------------------------------------
        Kuulehan nyt: Raamattu sanoo:

A. Jeesuksen opettaneen että hän tulee kuolemaan ja nousemaan kolmantena päivänä kuolleista.

B. Että näin kävi.

Kysymys viestissäni oli: Mitenkä voi yllä olevan saada yhtymään sen tosiasian, että Jeesus ristillä Raamatun sanan mukaan sanoi ryövärille, että hän tulisi samana päivänä olemaan hänen kanssaan paratiisissa.

Otin esiin myös sen tosiasian että Raamatun alkuteksteissä ei ole lainkaan välimerkkejä. Ja jos lukee lauseen ilman välimerkkejä siitä voi saada kaksi eri käsitystä. Sen minkä voi lukea Raamatusta ja toisen mikä sinänsä paremmin sopisi siihen Raamatun tekstiin että Jeesus oli kuolleena kunnes Jumala heräti hänet kolmantena päivänä.

TAJUSITKO? ei sanaakaan "Ellenistä", "tuonelan pois ottamisesta" vaan vain rehellinen kysymys kuinka tämä on ymmärrettävissä että kaksi Raamatun kohtaa näennäisesti puhuvat toisiaan vastaan.

Epäilen tosissani että osaat vastata, mutta et vain voi sitä tunnustaa ja siksi alat tapasi mukaan haukkumaan - miksi? - kärsiikö se kaikkitietäjän maineesi jota yrität rakentaa vai mistä on kysymys? Ja eihän sinun edes tarvitse vastata jos et halua.

Sanoin: "Paavalin ja Ilmestyskirjan mukaan kyseinen Jeesuksen lausuma ei voi tarkoittaa mitään muuta, kuin että ristin rosvo sinä samana päivänä pääsi paratiisiin suoraan ristiltä. linkki http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021889839 eli kirjoitukseeni:

Tuonela pidemmässä muodossa:
        Kirjoittanut: uskova_1 6.12.2006 klo 03.22
        Poista oma viesti

Tuonela on kaksiosainen paikka.

Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

- ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

• kasi kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021900141

Huomasin, että tässä välissä olit taas käynyt lipomassa opettajaasi jarlauta (hyi kun ruskea on kielesi) ja niinpä siitäkään yhteydenotostasi häneen ei tullut evankelioimistapahtumaa (joka olisi ollut ensimmäinen kerta koskaan, kun olisit adventistia evankelioinut), vaan ainoastaan vahvistit häntä pysymään ei-uskovana ja jälleen kerran haukuit siellä uskovia paskan puhujiksi.

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Huomasin, että tässä välissä olit taas käynyt lipomassa opettajaasi jarlauta (hyi kun ruskea on kielesi) ja niinpä siitäkään yhteydenotostasi häneen ei tullut evankelioimistapahtumaa (joka olisi ollut ensimmäinen kerta koskaan, kun olisit adventistia evankelioinut), vaan ainoastaan vahvistit häntä pysymään ei-uskovana ja jälleen kerran haukuit siellä uskovia paskan puhujiksi.

Käy sinä vaikka haukkunassa joku niin pääset taas tasapainoon. :) Mutta älä ota niin koville että ihan sekoat.

• kasi
        uskova_1 kirjoitti:

Sanoin: "Paavalin ja Ilmestyskirjan mukaan kyseinen Jeesuksen lausuma ei voi tarkoittaa mitään muuta, kuin että ristin rosvo sinä samana päivänä pääsi paratiisiin suoraan ristiltä. linkki http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000021889839 eli kirjoitukseeni:

Tuonela pidemmässä muodossa:
        Kirjoittanut: uskova_1 6.12.2006 klo 03.22
        Poista oma viesti

Tuonela on kaksiosainen paikka.

Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

- ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

Tosiasia on että ole niin suuren pulman edessä ette osaa vastata. Eikä se mitään tee, ei kukaan kaikkea osaa, mutta olet niin heikko kun et voi tunnustaa että tuo on liikaa.

• Selväpäinen
        uskova_1 kirjoitti:

Ihmeitten aika ei ole vielä ohi. Jos todella olet selväpäinen, niin kirjoita sitten,niinkuin
        selväpäinen Kirjoittaa. Joka paikassa sinä kirjoitat, niinkuin ammattimainen Stöörääjä.
        Oikolukia

• kasi

Kuka tässä on tuonelan poistanut.
        Mitäs taas olet keksinyt :)

• kirjoitettu on

Väärin. Ryöväri ei voinut mennä paratiisin, koska hän kuoli. Paratiisiin pääsee vain elävät. Jeesus kuoli ristillä meidän puolestamme, ei siis mennyt paratiisiin lekottelemaan. Jeesus sanoi itse naisille ylösnousemuksensa jälkeen ettei ollut vielä käynyt Isänsä luona, joka olisi ollut mahdotontakin, sillä Jeesushan kuoli puolestamme. Vai väitätkö ettei Jeesus kuollutkaan oikeasti?

• jokuska
        kasi kirjoitti:

Kuka tässä on tuonelan poistanut.
        Mitäs taas olet keksinyt :)

Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa sen jälkeen kun tämä Adventismi-palsta avattiin. En ole enää muutenkaan käynyt aktiivisesti tekstejä lukemassa.

Aiemmin tuolla Herätysliikkeet-palstalla vaadittiin adventisteja sieltä häipymään ja perustamaan oman palstan, että "oikeaoppiset" saavat keskustella rauhassa.

Kun tämä on nyt tapahtunut, niin ei sillä palstalla juuri keskustelua näytä käytävän. Tätä kirjoittaessani oli Herätysliikkeet-palstalle tänään kirjoitettu 3 kertaa ja tälle palstalle 112 kertaa.

Tämänkin sinun asiallisen avauksesi perusteella voidaan vetää johtopäätös, että ne "räävijät" ja "häiriköt" ovat seuranneet perässä. Heillä ei ole muuta tarkoitusta kuin provosoida, ilman mitään asiallista keskustelua.

Uskova1, jolla on joskus ollut jotain tolkkuakin kirjoituksissaan, on nyt lähtenyt tielle, johon ei todellinen Jumalan lapsi missään vaiheessa sorru eikä saa sortua. Tekemään pilkkaa toisen mahdollisesta sairaudesta. Sellaista ei Pyhän Hengen johdossa oleva varmasti tee.
        Toisen sairaus, oli se mitä laatua tahansa, ei ole koskaan uskovalle minkäänlaisen pilkan aihe.

Kysymyksen asettelulla, "tiesitkö että ... käyttää skitsofrenialääkkeitä?", Uskova1 haluaa osoittaa sinulle, että älä usko kyseisen henkilön kirjoituksia, koska hänellä "viiraa".
        Muuten, niillä henkilöillä, jotka syövät kyseiset lääkkeensä säännöllisesti, ei "viiraa", vaan niillä jotka jättävät ne syömättä.

Jatka sinä "kasi" asiallisia kirjoituksiasi, ole rohkea edelleen mielipiteissäsi ja säilytä kunnioituksesi toisin ajattelevia uskovia kohtaan. Runsasta siunausta sinulle!

• kasi
        jokuska kirjoitti:

Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa sen jälkeen kun tämä Adventismi-palsta avattiin. En ole enää muutenkaan käynyt aktiivisesti tekstejä lukemassa.

Aiemmin tuolla Herätysliikkeet-palstalla vaadittiin adventisteja sieltä häipymään ja perustamaan oman palstan, että "oikeaoppiset" saavat keskustella rauhassa.

Kun tämä on nyt tapahtunut, niin ei sillä palstalla juuri keskustelua näytä käytävän. Tätä kirjoittaessani oli Herätysliikkeet-palstalle tänään kirjoitettu 3 kertaa ja tälle palstalle 112 kertaa.

Tämänkin sinun asiallisen avauksesi perusteella voidaan vetää johtopäätös, että ne "räävijät" ja "häiriköt" ovat seuranneet perässä. Heillä ei ole muuta tarkoitusta kuin provosoida, ilman mitään asiallista keskustelua.

Uskova1, jolla on joskus ollut jotain tolkkuakin kirjoituksissaan, on nyt lähtenyt tielle, johon ei todellinen Jumalan lapsi missään vaiheessa sorru eikä saa sortua. Tekemään pilkkaa toisen mahdollisesta sairaudesta. Sellaista ei Pyhän Hengen johdossa oleva varmasti tee.
        Toisen sairaus, oli se mitä laatua tahansa, ei ole koskaan uskovalle minkäänlaisen pilkan aihe.

Kysymyksen asettelulla, "tiesitkö että ... käyttää skitsofrenialääkkeitä?", Uskova1 haluaa osoittaa sinulle, että älä usko kyseisen henkilön kirjoituksia, koska hänellä "viiraa".
        Muuten, niillä henkilöillä, jotka syövät kyseiset lääkkeensä säännöllisesti, ei "viiraa", vaan niillä jotka jättävät ne syömättä.

Jatka sinä "kasi" asiallisia kirjoituksiasi, ole rohkea edelleen mielipiteissäsi ja säilytä kunnioituksesi toisin ajattelevia uskovia kohtaan. Runsasta siunausta sinulle!

Valitettavasti on tuo haukkuja joukko muuttanut tänne nyt kun herätyspalstalla ei ole enää haukuttavaa.

Olen todennut saman asian uskova_1 luisuu yhä kauemmaksi Jumalasta adventismin vihassaan. Kaikki asiat mitkä eivät sovi hänen omaan uskoonsa ovat adventismia :) (se on melkein naurettavaa) ja joskus jopa kääntää asioita toisiksi vain saadakseen ne näyttämään adventismilta. Ja toisaalta - jos minua haukkuu - se on kuin kärpäsen surinaa korvissani. Odottelen vain jos joskus kirjoittaisi vaikka jotain varteen otettavaa, vaikka taitaa olla turha toivo.

Kiitos ystävällisyydestäsi ja
        Jumala olkoon kanssasi nyt ja aina.

kasi

• pentu pahaisille,
        jokuska kirjoitti:

että ei saa pilkata vanhuksia,eikä minkään sortin vaivaisia,eikä sairaita!Ei mielen terveyskään ole omissa käsissään!

Mutta eiköhän anneta tuolle ykköselle anteeksi,sehän ei voi itselleen mitään,kun sillä on niin kiire sanoa,ettei ehdi ajatella ennenkuin jäljestä käsin!

Näin uskoisin?

• kasi
        pentu pahaisille, kirjoitti:

että ei saa pilkata vanhuksia,eikä minkään sortin vaivaisia,eikä sairaita!Ei mielen terveyskään ole omissa käsissään!

Mutta eiköhän anneta tuolle ykköselle anteeksi,sehän ei voi itselleen mitään,kun sillä on niin kiire sanoa,ettei ehdi ajatella ennenkuin jäljestä käsin!

Näin uskoisin?

anteeksi annetaan - aivan varmasti. Se on yksi etu mikä uskovaiselle on annettu, antaa ja saada anteeksi. :)

• jokuska kirjoitti:

En pilkkaa, vaan olen esittänyt siihen poispääsyn eli sen, että tulee uskoon. Ei ole apu kelvannut ja niin sama meininki tulee jatkumaan.

• kirjoitettu on kirjoitti:

Väärin. Ryöväri ei voinut mennä paratiisin, koska hän kuoli. Paratiisiin pääsee vain elävät. Jeesus kuoli ristillä meidän puolestamme, ei siis mennyt paratiisiin lekottelemaan. Jeesus sanoi itse naisille ylösnousemuksensa jälkeen ettei ollut vielä käynyt Isänsä luona, joka olisi ollut mahdotontakin, sillä Jeesushan kuoli puolestamme. Vai väitätkö ettei Jeesus kuollutkaan oikeasti?

Kuolema ei koskaan Raamatussa ole tyhjiin häipymistä. Niinpä kun Jeesus kuoli ristillä, Hän meni tuonelaan, sen molemmille puolille ja saarnasi siellä.

Jeesus ei jäänyt hautaan, vain hänen ruumiinsa jäi. Samoin ei kumpikaan ryöväreistä jäänyt hautaansa, vain heidän ruumiinsa jäivät, vaan toinen meni tuonelan pahalle puolelle odottamaan viimeistä tuomiota ja toinen taivaaseen tai jos kuoli ennen Jeesusta niin meni Aabrahamin helman kautta taivaaseen.

• Sivusta seuraaja
        uskova_1 kirjoitti:

Kuolema ei koskaan Raamatussa ole tyhjiin häipymistä. Niinpä kun Jeesus kuoli ristillä, Hän meni tuonelaan, sen molemmille puolille ja saarnasi siellä.

Jeesus ei jäänyt hautaan, vain hänen ruumiinsa jäi. Samoin ei kumpikaan ryöväreistä jäänyt hautaansa, vain heidän ruumiinsa jäivät, vaan toinen meni tuonelan pahalle puolelle odottamaan viimeistä tuomiota ja toinen taivaaseen tai jos kuoli ennen Jeesusta niin meni Aabrahamin helman kautta taivaaseen.

Seuraaja: Tarinahan on nyt täyttä Mormoonien Evankeliumia: Kohta kai alat etsiä Katamattomia
        Sukulaisiasi ja mennä kasteelle heidän puolestaan. Irroitit taas tässä yhteydessä olleen lauseen: Pietarin ensimmäinen kirje: 3: 19
        Jossahän meni pois ja saarnasi vankeudessa
        oleville hengille,
        20:Jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun
        Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä,
        silloin kun valmistettiin arkkia, Jossa vain

muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat
        vedenkautta.
        21: Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin
        pelastaa, kasteena--Joka ei ole lihan saastan
        poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä
        Jumalalta- JeesuksenKristuksen ylösnousemuksen
        kautta.
        Siis tässä kohtaa ei kyllä ole mainittu Jeesuksen
        menneen tuonelaan saarnaamaan Hengille.

Joteen Tämä Kuolleille saarnaaminen on ihan varma satu kun lukee asiayhteyden loppuun. Lopeta
        satuilut hyvä uskova. Sivusta seuraaja

• Sirkka Iita.
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

Seuraaja: Tarinahan on nyt täyttä Mormoonien Evankeliumia: Kohta kai alat etsiä Katamattomia
        Sukulaisiasi ja mennä kasteelle heidän puolestaan. Irroitit taas tässä yhteydessä olleen lauseen: Pietarin ensimmäinen kirje: 3: 19
        Jossahän meni pois ja saarnasi vankeudessa
        oleville hengille,
        20:Jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun
        Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä,
        silloin kun valmistettiin arkkia, Jossa vain

muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat
        vedenkautta.
        21: Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin
        pelastaa, kasteena--Joka ei ole lihan saastan
        poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä
        Jumalalta- JeesuksenKristuksen ylösnousemuksen
        kautta.
        Siis tässä kohtaa ei kyllä ole mainittu Jeesuksen
        menneen tuonelaan saarnaamaan Hengille.

Joteen Tämä Kuolleille saarnaaminen on ihan varma satu kun lukee asiayhteyden loppuun. Lopeta
        satuilut hyvä uskova. Sivusta seuraaja

Näin minä olen ymmärtänyt,että hänellä ainoalla on valta sitoa tai päästää!

Anteeksi!

Tuon Pietarin kirjeenkin katsoin liian vailinaisesti.Olisi pitänyt lukea se asia yhteys.

Täst edes lupaan olla huolellisempi.

Kiitos että huomautit tuosta asiasta ja toit sen asia yhteydessään esille.

• kysyit onko
        Sirkka Iita. kirjoitti:

Anteeksi!

Tuon Pietarin kirjeenkin katsoin liian vailinaisesti.Olisi pitänyt lukea se asia yhteys.

onko Jeesuksella kuoleman ja tuonelan avaimet, katsoin Raamatusta Ilmestysk 1luku:18 kohta sanoo että Jeesuksella on kuoleman ja tuonelan avaimet, ja ensimäinen kirje Korint:15 luku luulisin myös auttavan tähän samaan asiaan.

• Sirkka Iita.
        kysyit onko kirjoitti:

onko Jeesuksella kuoleman ja tuonelan avaimet, katsoin Raamatusta Ilmestysk 1luku:18 kohta sanoo että Jeesuksella on kuoleman ja tuonelan avaimet, ja ensimäinen kirje Korint:15 luku luulisin myös auttavan tähän samaan asiaan.

No onneksi se paikka sitten oli raamatunmukainen,vaikka laitoinkin sen vain ulkomuistista.

Anteeksi!

Kuten huomaat Jeesuksen omasta todistuksesta, että aikaisemmin ja vielä Jeesuksen ollessa maan päällä, siis ennen ristiinnaulitsemista, olivat ihmiset kahdella puolella tuonelassa, jonka voit lukea Luukas 16:19-31. Tuo on tapahtunut tosiasia, sillä Jeesus ei sano, että se on vertausta niinkuin adventistit yrittävät väittää, että heidän väärän profeettansa tuonelanpoisto menisi läpi kuulijassa.

Mutta sitten, kun Jeesus kuoli (ruumis jäi hautaan) Hän meni tuonelaan ja saarnasi siellä niin pahalla kuin hyvälläkin puolella. Mutta sen lisäksi Hän otti tuonelan ja kuoleman avaimet ja päästi tuonelan hyvällä puolella eli Aabrahamin helmassa olleet taivaaseen (Ef 4:8-10). Osan hän päästi takaisin maan päällekin (Matt 27:52-53).

Jos Jeesus ei olisi käynyt tuonelassa kuoltuaan ottamassa noita avaimia ja päästämässä uskovia sieltä taivaaseen, niin tuskinpa Paavali sanoisi, että hän kaipaa Jeesuksen luo (2 Kor 5:6-8). Vanhan testamentin aikaan eivät uskovatkaan kovin riemullisesti puhuneet tuonelan hyvälle puolellekaan menosta, koska se kuitenkin oli kuoleman paikka. Tuosta korinttolaiskirjeen kohdasta käy muutenkin selväksi, että ihmiset muuttavat pois ruumiistaan, eli ruumis ja sielu eivät ole yhtenäinen möykky, kuten Ellen Whiten seuraajat on eksytetty uskomaan. Ja koti Herran tykönä ei ole missään muualla kuin taivaassa ja sinne uskovan ihmisen sielu ja henki lähtevät samantien, kun ruumis lakkaa elämästä.

Mutta Paavali kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen (Fil 1:23), juuri niinkuin Stefanuskin, kun hänen ruumiinsa tapettiin siihen ja jäi siihen kuolleena, mutta sielu ja henki meni juuri sinne taivaaseen, jonka hän näki auenneena itseään varten, ja jossa hän näki Jeesuksen taivaassa Jumalan oikealla puolella jo häntä odottavan (Apt 7:55-60).

Ennen menivät myös uskovat tuonelaan, Aabrahamin helmaan, mutta Jeesuksen sovitustyön jälkeen kaikki uskovat ovat menneet ja menevät suoraan taivaaseen, kun heidän ruumiinsa kuolee. He eivät enää maista kuolemaa (Luuk 9:27).

• Una Fortuna
        uskova_1 kirjoitti:

Kuten huomaat Jeesuksen omasta todistuksesta, että aikaisemmin ja vielä Jeesuksen ollessa maan päällä, siis ennen ristiinnaulitsemista, olivat ihmiset kahdella puolella tuonelassa, jonka voit lukea Luukas 16:19-31. Tuo on tapahtunut tosiasia, sillä Jeesus ei sano, että se on vertausta niinkuin adventistit yrittävät väittää, että heidän väärän profeettansa tuonelanpoisto menisi läpi kuulijassa.

Mutta sitten, kun Jeesus kuoli (ruumis jäi hautaan) Hän meni tuonelaan ja saarnasi siellä niin pahalla kuin hyvälläkin puolella. Mutta sen lisäksi Hän otti tuonelan ja kuoleman avaimet ja päästi tuonelan hyvällä puolella eli Aabrahamin helmassa olleet taivaaseen (Ef 4:8-10). Osan hän päästi takaisin maan päällekin (Matt 27:52-53).

Jos Jeesus ei olisi käynyt tuonelassa kuoltuaan ottamassa noita avaimia ja päästämässä uskovia sieltä taivaaseen, niin tuskinpa Paavali sanoisi, että hän kaipaa Jeesuksen luo (2 Kor 5:6-8). Vanhan testamentin aikaan eivät uskovatkaan kovin riemullisesti puhuneet tuonelan hyvälle puolellekaan menosta, koska se kuitenkin oli kuoleman paikka. Tuosta korinttolaiskirjeen kohdasta käy muutenkin selväksi, että ihmiset muuttavat pois ruumiistaan, eli ruumis ja sielu eivät ole yhtenäinen möykky, kuten Ellen Whiten seuraajat on eksytetty uskomaan. Ja koti Herran tykönä ei ole missään muualla kuin taivaassa ja sinne uskovan ihmisen sielu ja henki lähtevät samantien, kun ruumis lakkaa elämästä.

Mutta Paavali kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen (Fil 1:23), juuri niinkuin Stefanuskin, kun hänen ruumiinsa tapettiin siihen ja jäi siihen kuolleena, mutta sielu ja henki meni juuri sinne taivaaseen, jonka hän näki auenneena itseään varten, ja jossa hän näki Jeesuksen taivaassa Jumalan oikealla puolella jo häntä odottavan (Apt 7:55-60).

Ennen menivät myös uskovat tuonelaan, Aabrahamin helmaan, mutta Jeesuksen sovitustyön jälkeen kaikki uskovat ovat menneet ja menevät suoraan taivaaseen, kun heidän ruumiinsa kuolee. He eivät enää maista kuolemaa (Luuk 9:27).

Käsityksiäsi asia yhteyksistä kerättyjen asioiden varaan, Lue asia yhteys huolella.
        Älä sotke asioita muotoon kuten erä sinunlaisesi
        Evankelista kertoi näin: Juudas Hirtti itsensä:
        Tee sinä samoin: tällaisia päätelmiä saamme aikaan kun sotkemme asia yhteydet keskenään
        Siksi Raamatun asioiden kokonaisuus on tärkeä.

Siksi älkäämme tehkö irallisten lauseiden mukaan
        omia teorioita, Vaan pitkäämme kokonaisuus
        tallella. Ole hyvä. Älä rakenna rakenna asia yhteyksistään poissa olevista lauseista omia palapelejäsi. Neuvoisin sinua lopeta Stöörääminen ja puhu Puhdasta Evankeliumia. Nykyään teet vain vahinkoa Jeesuksen Evankeliumille. Toivotan sinulle paranemista
        Jeesuksen vapahtajamme kautta. Hänellä ainoalla
        on totuuden avaimet. Lopeta tosi asiain vääristely. Pikaista paranemista sinulle
        Una Fortuna: Ei kannata vasta sinulle.

• Una Fortuna kirjoitti:

Käsityksiäsi asia yhteyksistä kerättyjen asioiden varaan, Lue asia yhteys huolella.
        Älä sotke asioita muotoon kuten erä sinunlaisesi
        Evankelista kertoi näin: Juudas Hirtti itsensä:
        Tee sinä samoin: tällaisia päätelmiä saamme aikaan kun sotkemme asia yhteydet keskenään
        Siksi Raamatun asioiden kokonaisuus on tärkeä.

Siksi älkäämme tehkö irallisten lauseiden mukaan
        omia teorioita, Vaan pitkäämme kokonaisuus
        tallella. Ole hyvä. Älä rakenna rakenna asia yhteyksistään poissa olevista lauseista omia palapelejäsi. Neuvoisin sinua lopeta Stöörääminen ja puhu Puhdasta Evankeliumia. Nykyään teet vain vahinkoa Jeesuksen Evankeliumille. Toivotan sinulle paranemista
        Jeesuksen vapahtajamme kautta. Hänellä ainoalla
        on totuuden avaimet. Lopeta tosi asiain vääristely. Pikaista paranemista sinulle
        Una Fortuna: Ei kannata vasta sinulle.

Niin, häiritsenhän pahasti adventistien eksytyksen unta, jopa niin, että jotkut ovat heränneet ja tulleet uskoon.

Eivätkä saa edes rauhassa toimia nukuttajana eli eksyttää uusia ellenistejä, kun siinäkin olen häiritsemässä.

• on ajankohtainen

asia...ja tässä oli vain murto-osa esimerkkejä tulkintojen sekavuudesta ja tarkoituksellisestakin hämäämisestä?!

Joka on Pyhän hengen eli Luojan johdatuksessa löytää totuuden vaikka luonnosta...ilamn Raamattua, mutta Raamattu toki on myös uskoville todistuksena Jumalásta ja ihmisestä?!

• kasi

Tällä keskustelulla on tosiasiassa etupäässä se merkitys että se osoittaa meille kuinka Raamattu on luettava. Jos otamme Raamatun todellisena Jumalan sanana emme voi lukea sitä niin että yksi paikka puhuu toista paikkaa vastaan. Miksi olisimme niin itsepäisiä että panisimme omat teoriamma ohjaamaan sitä miten ymmärrämme mitä luemme. Sen ihmisen joka niin tekee on paljon vaikeampi ymmärtää koko Raamatun sanoma.

Vaikkakin pelastukseen riittää, että rakastamme Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseämme ja että tunnustamme syntimme ja otamme vastaan armahduksen Jeesuksen veriuhrin kautta - on silti hyväksi tutustua koko Jumalan lupaukseen mikä ilmenee Raamatussa.

Sen tähden minä otin esille tämän asian, koska tässä Raamattu näennäisesti puhuu itseään vastaan, (mikä ei mielestäni ole mahdollista). On aika luonnollista että tällaisesta asiasta on ihmisillä erilaisia uskomuksia ja asia osoittautuikin "kuumaksi kekäleeksi" monelle.

Haluan omasta puolestani ymmärtää Raamatusta niin paljon kuin vain mahdollista, mutta minulle ei riitä että joku sanoo "että näin se on" vaan minun täytyy itse ymmärtää asia. Koska alkutekstit ovat ilman välimerkkejä on selvääkin selvempää että ihmiselle jää tulkinnan varaa ja se että asia tulkitaan väärin on siksi mahdollista. Mistä sitten on seurauksena että pisteet pannaan väärään paikkaan. En ole mikään alkutekstien asiantuntija, mutta jos Raamatussa esiintyy selviä vastakohtaisuuksia on jotain väärin, eikö? Tänään ymmärrän tämän asian niin, että nuo Jeesuksen sanat on luettava ilman MITÄÄN pilkkuja tai pisteitä, juuri siten kun ne on alkuteksteihin kirjoitettu. Olisi mielenkiintoista jos joku asiantuntija kääntäisi nuo sanat meille tarkalleen ...SANA SANALTA ..

• Ellenin tekstit
        kasi kirjoitti:

Tällä keskustelulla on tosiasiassa etupäässä se merkitys että se osoittaa meille kuinka Raamattu on luettava. Jos otamme Raamatun todellisena Jumalan sanana emme voi lukea sitä niin että yksi paikka puhuu toista paikkaa vastaan. Miksi olisimme niin itsepäisiä että panisimme omat teoriamma ohjaamaan sitä miten ymmärrämme mitä luemme. Sen ihmisen joka niin tekee on paljon vaikeampi ymmärtää koko Raamatun sanoma.

Vaikkakin pelastukseen riittää, että rakastamme Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseämme ja että tunnustamme syntimme ja otamme vastaan armahduksen Jeesuksen veriuhrin kautta - on silti hyväksi tutustua koko Jumalan lupaukseen mikä ilmenee Raamatussa.

Sen tähden minä otin esille tämän asian, koska tässä Raamattu näennäisesti puhuu itseään vastaan, (mikä ei mielestäni ole mahdollista). On aika luonnollista että tällaisesta asiasta on ihmisillä erilaisia uskomuksia ja asia osoittautuikin "kuumaksi kekäleeksi" monelle.

Haluan omasta puolestani ymmärtää Raamatusta niin paljon kuin vain mahdollista, mutta minulle ei riitä että joku sanoo "että näin se on" vaan minun täytyy itse ymmärtää asia. Koska alkutekstit ovat ilman välimerkkejä on selvääkin selvempää että ihmiselle jää tulkinnan varaa ja se että asia tulkitaan väärin on siksi mahdollista. Mistä sitten on seurauksena että pisteet pannaan väärään paikkaan. En ole mikään alkutekstien asiantuntija, mutta jos Raamatussa esiintyy selviä vastakohtaisuuksia on jotain väärin, eikö? Tänään ymmärrän tämän asian niin, että nuo Jeesuksen sanat on luettava ilman MITÄÄN pilkkuja tai pisteitä, juuri siten kun ne on alkuteksteihin kirjoitettu. Olisi mielenkiintoista jos joku asiantuntija kääntäisi nuo sanat meille tarkalleen ...SANA SANALTA ..

EGW:n kirjoitukset eivät adventismissa ole mitä tahansa "teologista pohdintaa" tai yksittäisen ihmisen tulkintaa, johon voisi suhtautua miten hyväksi näkee, vaan:

"Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta.” ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.

• kasi
        Ellenin tekstit kirjoitti:

EGW:n kirjoitukset eivät adventismissa ole mitä tahansa "teologista pohdintaa" tai yksittäisen ihmisen tulkintaa, johon voisi suhtautua miten hyväksi näkee, vaan:

"Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta.” ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.

että minä en ole adventisti vaan luterilainen.

Et kai voi tosissasi tarkoittaa että en saisi tutkia Raamattua?

Täällä on tuollainen "adventisti kauhu" meneillään ja siitä saa vakavasti aloitetutkin keskustelunaiheet kärsiä. Ainakin jos ottaa esille jonkun sellaisen kohdan mitä on vaikea kenenkään selittää. Mutta juuri siksihän sellainen kohta on kiinnostavakin. :)

Luullakseni monet ovat saaneet sen käsityksen että olen adventisti siksi että en suostu haukkumaan heitä (vaikken kaikessa heidän kanssaan samaa mieltä olekaan)

ja toinen syy on että olen "ikuisen piinan opin" vastustaja ja adventistit eivät usko ikuiseen piinaan myöskään.

MUTTA minä uskon siihen mihin uskon ja se on minun uskoni ja siihen liittyy päätekijänä Jeesus Kristus ja Golgatan uhriveri.

Siis jätä Ellen pois jos keskustelet kanssani, enhän minäkään tuputa sinun niskaasi ketään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4188
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3163
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      929
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe