Heippa ! Olen hankkimassa kannettavaan koneeseen karttasoftaa ja olen kallistumassa Genimapin Veneily CD- tuotteiden puolelle koska ne ovat niin edullisia muihin verrattuna (esim. Elmeri tai Loisto). Mutta minulla on yksi ongelma ja se on se, että kannettavassa koneessa ei ole ollenkaan sarjaporttia vaan minun pitäisi laittaa Garminin GPS koneeseen kiinni 'USB to serial'-adapterin välityksellä koneeseen eli käytännössä siis GPS tulee sitten koneeseen kiinni USB portin kautta.
Juttelin tänään Genimapin tuen kanssa ja he eivät ole testailleet ollenkaan Veneily tai Merikartta CD:en toimintaa USB-portin kautta liitetyillä GPS:llä ja eivät siis takaa, että ohjelmat toimii. Tämä on minusta ongelmallista sillä eihän nykyään uusissa koneissa tuota sarjaporttia enään ole ja USB on tätä päivää.
Nyt haluaisinkin tietää, että onko kukaan onnistuneesti saanut Genimapin CD-kartat toimimaan koneessaan kun GPS on liitetty adapterin välityksellä USB porttiin ?
Pikaista vastausta toivon sillä ohjelma pitäisi saada koneeseen mahdollisimman pian.
- Satu
Toimivatko Genimapin CD Merikartat ja Veneily CD:t USB portin kautta
13
6851
Vastaukset
- kiire kiire
Minä käytän (enkä ole ainoa ;)) MeriCD:tä USB-liitäntäisellä Navibe GM621-moduulilla sujuvasti. GPS:n mukana tuli ajuri, jolla homma hoituu.
- Satulm
Eli tarkoitus olisi laittaa tuo softa macciin (bootcampin kautta) sekä PC:hen ja tarvitsisin siis ajurit kummallekin. Eli löytyykö esim. tuosta Navibe GM621-vastaanottimesta myös Mac-ajurit ?
- valmistajalta
Satulm kirjoitti:
Eli tarkoitus olisi laittaa tuo softa macciin (bootcampin kautta) sekä PC:hen ja tarvitsisin siis ajurit kummallekin. Eli löytyykö esim. tuosta Navibe GM621-vastaanottimesta myös Mac-ajurit ?
niin sitten ei löydy mistään. tosin mäkki on kyllä semmoinen rimpula, että jos omistat katapultin, niin käytä sitä mäkkäriin.
- mile
Mulla on sama juttu työn alla, olen juuri tilannut Navibe GPS-vastaanotin USB GM621 gps hiiren ja aion hankkia veneily CD:n. Homma toimii jos vain tuo gps USB driveri näkyy virtuaalisena COM porttina Windows:ssa. En ole saanut tähän varmistusta, joten täytyy katsoa miten on.
- ja autuus
Ihme pellejä noi karttamestari. Sarjaportti on 80 luvun hömpötyksiä. Mikäli ei toimi USB:n kautta, niin ihan aiheesta voi ottaa itkuraivarit.
- ht-mies
Ja tuolla asiantuntemuksella varmaan tiesit, että ainut yhteys mikä siirtää NMEA-dataa läppäriin on nimenomaan sarjaliitäntä?
Juuri tämän vuoksi tarvitaan USB-to-serial -adapteri. Näissä USB-gepsuissa se vaan on rakennettu sen vastaanottimen sisään, joten niistä tulee vaan se USB-piuha.
- Juuso
Mulla on USB-porttiin liitetty GPS ja homma toimii ongelmitta.
- riippuu,
Kun läppäriin asennetaan sarja-USB -sovitin, niin sen ajuri luo wintoosaan virtuallisen sarjaportin (näkyy laitehallinnassa esim. Com8). Com-portin numero riippuu, mitä muita sarjaportteja koneessa jo aikaisemmin on.
En olu tuota VenelyCD:tä nähnyt, onko siinä rajoittettu Com-porttivalikoimaan (esim. Com1-4). Mikäli rajoituksia on, voi yrittää ensin tappaa muita virtuaalicommeja ja asentaa tuon USB-sovittimen ensin, jolloin sille saa mahd. pienen numeron. - on susi
Uusi veneily-cd on täysin eri ohjelma kuin
vanha mericd.
Tämä pohjautuu access- tietokantaan ja toimii
tökkimättä vain uusimmissa ja tehokkaimmissa
läppäreissä ?
Harkitkaa tarkoin, ainakin kokeilemani selkämeri
ei pyöri edes gigan keskusmuistilla.Jollei pyöri gigan muistilla on jotain todella pielessä...
Kerro lisää, miten olet päättynyt siihen että on muistista kiinni?- on susi
LonelyBird kirjoitti:
Jollei pyöri gigan muistilla on jotain todella pielessä...
Kerro lisää, miten olet päättynyt siihen että on muistista kiinni?Tietsarina IBM:n t23 -läppäri.
Prossu reilu giga, muistia samoin.
Ohjelma pyörii asiallistesti IBM:N pöytäköneessa, jossa 3gigan prossu ja 500 megaa muistia.
Molemmissa sama käyttis.
Suurin osa veneilykäytössä olevista läppäreistä
on juuri tollasia kun mulla; tai heikompia.
- k30
olen liittänyt Win XP läppäriin USB väylään USB- RS232 adapterin ja vanhan Garmin 12XL:n. Ohjelmana Meri CD:t. Ei ongelmia, kun muistaa tsekata moelmpiin samat koordinaattijärjestelmät (WGS84 tai KKJ). Kirjastosta saa lainattua kokeeksi Meri CD:t.
- Nimetön
Moi!
Ongelmaan löytyy ratkaisu http://franson.com/gpsgate/
Ihan hyvä softa joka näyttää myös GPS-statuksen ikonissaan. Eikä maksa paljoa. Kyseisen softan saa jonkun GPS-antennin mukanakin.
t Timppa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458690Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472499Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282307- 382262
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1861779- 961775
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221610Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik81066Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61056