Westö voitti!

Goya

Upeata! Kjell Westön Missä kuljimme kerran voitti juuri Finlandia-palkinnon! Upea kirja!
Upea päätös!

22

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruoholahden leijona

Sanoin jo silloin, ettei Finlandia mene muulle kuin ruotsinkieliselle. Ei ollut vaikeaa arvata. Vaikka Westö olisi pakertanut kokoon miten huonon räpellyksen, hän olisi voittanut palkinnon joka tapauksessa.

• Goya

Ei kai tämä mikään arvauskilpailu ole, kun niin sitä arvaamista painotat?
        Ja miksi palkinto ei olisi saanut mennä "ruotsinkieliselle"? Kirjahan ilmestyi suomeksikin samalla kuin ruotsiksi.
        Ennen kaikkea ihmetyttää, että lausut tuollaisia arvioita kilpailun ratkaisusta ilman että edes olet lukenut kirjaa.

Ja mitä ihmettä on tämä seuraava järjetön ajatuksesi:

>>>Vaikka Westö olisi pakertanut kokoon miten huonon räpellyksen, hän olisi voittanut palkinnon joka tapauksessa.

• Ruoholahden leijona
        Goya kirjoitti:

Ei kai tämä mikään arvauskilpailu ole, kun niin sitä arvaamista painotat?
        Ja miksi palkinto ei olisi saanut mennä "ruotsinkieliselle"? Kirjahan ilmestyi suomeksikin samalla kuin ruotsiksi.
        Ennen kaikkea ihmetyttää, että lausut tuollaisia arvioita kilpailun ratkaisusta ilman että edes olet lukenut kirjaa.

Ja mitä ihmettä on tämä seuraava järjetön ajatuksesi:

>>>Vaikka Westö olisi pakertanut kokoon miten huonon räpellyksen, hän olisi voittanut palkinnon joka tapauksessa.

Väität, etten ole lukenut kirjaa. Miksi tuollaista oletat?

Minulla ei ole mitään henkilökohtaista Westötä tai muitakaan ruotsinkielisiä vastaan. Puhun itsekin sujuvaa ruotsia - tällä hetkellä enemmän kuin suomea. Ruotsinkielinen kulttuuri on minulle tuttu ihan läpikotaisin.

Koko Finlandia-kilpailu vain on täysin vinoutunut. Raati, joka on ruotsinkielisillä painotettu, valitsee ehdokkaiksi jopa kirjallisuutta, joka selvästikin kuuluu Ruotsin kirjallisuuteen, ei Suomen. Moni todella hyvä ja huomiota ansaitseva suomenkielinen kirjailija ohitettiin muitta mutkitta.

Sitten YKSI HENKILÖ valitsee voittajan.

Voittaja oli helppo laskea noista ehdokkaista. Suomenkielistä ei haluttu, ei myöskään Ruotsissa asuvaa suomalaista.

Valittiin siis ruotsinkielinen, Suomessa asuva Westö. Hän olisi toki jatkossakin pärjännyt omillaan ja ruotsinkielisten kulttuurirahastojen turvin jo muutenkin, ei häntä olisi tarvinnut huomioida isolla rahapalkinnolla. Sen olisi tarvinnut mennä jollekin suomenkieliselle.

Mutta tämmöistä tämä ns. kulttuuritoiminta nykyään on. Ei voi muuta kuin huokaisten ottaa mitä ylhäältä annetaan.

P.S. Se minua vähän pisti Westön kirjassa vastaan, että Helsingin märehtiminen alkaa jo vähintäänkin lähestyä ns. navelskåderi. Piiri pieni pyörii ja sisäänlämpiävyys jne. jos kässäät.

Mutta jos sinä pidit kirjasta ihan varauksetta, niin mikäs siinä. Ei se ole minulta pois mitenkään.

• mieltä
        Ruoholahden leijona kirjoitti:

Minulla ei ole mitään henkilökohtaista Westötä tai muitakaan ruotsinkielisiä vastaan. Puhun itsekin sujuvaa ruotsia - tällä hetkellä enemmän kuin suomea. Ruotsinkielinen kulttuuri on minulle tuttu ihan läpikotaisin.

Koko Finlandia-kilpailu vain on täysin vinoutunut. Raati, joka on ruotsinkielisillä painotettu, valitsee ehdokkaiksi jopa kirjallisuutta, joka selvästikin kuuluu Ruotsin kirjallisuuteen, ei Suomen. Moni todella hyvä ja huomiota ansaitseva suomenkielinen kirjailija ohitettiin muitta mutkitta.

Voittaja oli helppo laskea noista ehdokkaista. Suomenkielistä ei haluttu, ei myöskään Ruotsissa asuvaa suomalaista.

Valittiin siis ruotsinkielinen, Suomessa asuva Westö. Hän olisi toki jatkossakin pärjännyt omillaan ja ruotsinkielisten kulttuurirahastojen turvin jo muutenkin, ei häntä olisi tarvinnut huomioida isolla rahapalkinnolla. Sen olisi tarvinnut mennä jollekin suomenkieliselle.

Mutta tämmöistä tämä ns. kulttuuritoiminta nykyään on. Ei voi muuta kuin huokaisten ottaa mitä ylhäältä annetaan.

P.S. Se minua vähän pisti Westön kirjassa vastaan, että Helsingin märehtiminen alkaa jo vähintäänkin lähestyä ns. navelskåderi. Piiri pieni pyörii ja sisäänlämpiävyys jne. jos kässäät.

Mutta jos sinä pidit kirjasta ihan varauksetta, niin mikäs siinä. Ei se ole minulta pois mitenkään.

Joo, yksi henkilö valitsee voittajan. Näin on tehty kautta tämän kilpailun historian. Mistä tämä yhtäkkinen kohu?

Huomioiden, että kyse on yhden ihmisen mielipiteestä, on Finlandia-palkinto yliarvostettu. Itseäni nyppii se, että Kari Hotakainen sai palkinnon huonoimmasta kirjastaan, Juoksuhaudantiestä. Monissa muissa vastaavissa kilpailuissa on raati tai jury, mutten pidä niitä juurikaan sen pätevämpinä.

Niin, kestosuosikki Westö. Hän kirjoittaa yllätyksetöntä, tasapaksun tarkkaa kuvausta, joka iskee monen suomalaisen lukijan makuun. Itse en pidä näin tahmeasta kerrontatekniikasta. Finlandia-palkinto on muodostunut vakiintuneiden, uutterien kirjailijoiden palkintojärjestelmäksi, jossa uran mittavuus painaa enemmän kuin ehdolla oleva teos.

• mieltä kirjoitti:

Joo, yksi henkilö valitsee voittajan. Näin on tehty kautta tämän kilpailun historian. Mistä tämä yhtäkkinen kohu?

Huomioiden, että kyse on yhden ihmisen mielipiteestä, on Finlandia-palkinto yliarvostettu. Itseäni nyppii se, että Kari Hotakainen sai palkinnon huonoimmasta kirjastaan, Juoksuhaudantiestä. Monissa muissa vastaavissa kilpailuissa on raati tai jury, mutten pidä niitä juurikaan sen pätevämpinä.

Niin, kestosuosikki Westö. Hän kirjoittaa yllätyksetöntä, tasapaksun tarkkaa kuvausta, joka iskee monen suomalaisen lukijan makuun. Itse en pidä näin tahmeasta kerrontatekniikasta. Finlandia-palkinto on muodostunut vakiintuneiden, uutterien kirjailijoiden palkintojärjestelmäksi, jossa uran mittavuus painaa enemmän kuin ehdolla oleva teos.

Sain juuri eilen luettua tuon Westön kirjan, en sitä lainatessani ja lukiessani tiennyt että kirja on ehdokkaana. En ole hänen aikaisempia kirjojaan lukenut, mutta tämä on HYVÄ, mielestäni voitto meni oikealle teokselle, nimenomaan kirjalle eikä kirjailijalle, kerrankin oikea kirja voitti.
        Näyttää siltä että tässä keskustelussa arvostellaan kirjaa vaikka sitä ei ole itse luettu. lukekaapa ja arvostelkaa vasta sen jälkeen.

• sanni00

Minäkin arvasin, mutta vain siksi, että Westö on minun mielestäni tämän päivän ykköskirjailija Suomessa ja kirja loistava. Turhaa ja säälittävää vetää aina tuota kielikorttia esiin.

• Flemarilainen

>>>P.S. Se minua vähän pisti Westön kirjassa vastaan, että Helsingin märehtiminen alkaa jo vähintäänkin lähestyä ns. navelskåderi. Piiri pieni pyörii ja sisäänlämpiävyys jne. jos kässäät.

• Goya

En minä oleta, ettet ole lukenut kyseistä kirjaa, minä tiedän, ettet ole lukenut sitä.

Vai on raati "ruotsinkielisillä painotettu"? Ja mielestäsi palkinto olisi pitänyt antaa armonlahjana sille kaikkein köyhimmälle (suomenkieliselle) ehdokkaalle? Mutta kun apurahajärjestelmät ovat ihan erikseen.

Tämä oli siis nyt viides kerta, kun palkinnon on saanut ruotsinkielinen. Entä ne 18 kertaa, jolloin sen on saanut suomenkielinen? Mistä silloin on ollut kyse, kun sinä nyt näille "ruotsinkielisille" ratkaisuille keksit niin "hyviä" salaliittoperusteita? Millä salaliitolla perustelet ne 18 muuta ratkaisua?

• Aina sama kaava
        sanni00 kirjoitti:

Minäkin arvasin, mutta vain siksi, että Westö on minun mielestäni tämän päivän ykköskirjailija Suomessa ja kirja loistava. Turhaa ja säälittävää vetää aina tuota kielikorttia esiin.

Minulle on täysin samantekevää, kuka milloinkin moisen palkinnon pokkaa. Onhan se tietysti kirjailijan uralle ja egolle hyväksi ja hienoa. Olen koko ikäni lukenut todella paljon, työskentelen ja harrastan kirjoittamisen parissa.

Joka ainoa lukemani suomeksi käännetty suomenruotsalainen kirja on jäänyt hyvin ohueksi kokemukseksi, enkä löydä tähän muuta syytä kuin alkukielen. Ajatukset eivät vain tunnu välittyvän. Ruotsista käännettyjen kirjojen kielessä ole tuntunut samaa ongelmaa. Miksi?

• S. Freud
        Aina sama kaava kirjoitti:

Minulle on täysin samantekevää, kuka milloinkin moisen palkinnon pokkaa. Onhan se tietysti kirjailijan uralle ja egolle hyväksi ja hienoa. Olen koko ikäni lukenut todella paljon, työskentelen ja harrastan kirjoittamisen parissa.

Joka ainoa lukemani suomeksi käännetty suomenruotsalainen kirja on jäänyt hyvin ohueksi kokemukseksi, enkä löydä tähän muuta syytä kuin alkukielen. Ajatukset eivät vain tunnu välittyvän. Ruotsista käännettyjen kirjojen kielessä ole tuntunut samaa ongelmaa. Miksi?

Jos tuo mitä väität nyt yleensä edes pitää paikkansa, on syy siihen yksinkertaisesti sinun kielteinen ennakkoasenteesi kaikkeen, mikä liittyy tavalla tai toisella suomenruotsalaisiin. Kas kun useimmat muut niistä, jotka yleensä lukevat monipuolisesti kaunokirjallisuutta, eivät ollenkaan ole tuota mieltä. Miksi? (Toki tiedän sinun vastauksesi siihen...)
        Huomautan lopuksi, että asenteesi on äärimmäisen kaunainen, ja se lähentelee eräänlaista rasismia.

• ihan se ja sama
        S. Freud kirjoitti:

Jos tuo mitä väität nyt yleensä edes pitää paikkansa, on syy siihen yksinkertaisesti sinun kielteinen ennakkoasenteesi kaikkeen, mikä liittyy tavalla tai toisella suomenruotsalaisiin. Kas kun useimmat muut niistä, jotka yleensä lukevat monipuolisesti kaunokirjallisuutta, eivät ollenkaan ole tuota mieltä. Miksi? (Toki tiedän sinun vastauksesi siihen...)
        Huomautan lopuksi, että asenteesi on äärimmäisen kaunainen, ja se lähentelee eräänlaista rasismia.

missä työskentelet ja mitä harrastat, jos et pysty ymmärtämään Westön kielen hienoutta. Puhun nyt Missä kerran kuljimme-teoksesta.

Jos unohtaa kirjan muut avut ja keskittyy pelkkään kieleen, se on hengästyttävän kaunista luettavaa. Kommentistasi tulee todellakin mieleen joko äärimmäisen kaunainen asenne tai jonkinlainen jämähtäneisyys ties minne.

• En ymmärrä
        Flemarilainen kirjoitti:

>>>P.S. Se minua vähän pisti Westön kirjassa vastaan, että Helsingin märehtiminen alkaa jo vähintäänkin lähestyä ns. navelskåderi. Piiri pieni pyörii ja sisäänlämpiävyys jne. jos kässäät.

Westö on jo aiemmin kirjoittanut kirjan Hesasta. Eikö jo ala itseäänkin tympiä?

• Aina sama kaava
        ihan se ja sama kirjoitti:

missä työskentelet ja mitä harrastat, jos et pysty ymmärtämään Westön kielen hienoutta. Puhun nyt Missä kerran kuljimme-teoksesta.

Jos unohtaa kirjan muut avut ja keskittyy pelkkään kieleen, se on hengästyttävän kaunista luettavaa. Kommentistasi tulee todellakin mieleen joko äärimmäisen kaunainen asenne tai jonkinlainen jämähtäneisyys ties minne.

Hassuja olette ihmiset te! Miksi ette kerro omista mielipiteistänne ja huomioistanne rähisemättä? Valistaisitte tietämätöntä hyökkäämisen sijaan. Keskustelu ja väittely on mielenkiintoista silloin, kun kaikki osallistujat oppivat jotain.

Tartun uudelleen ja nöyrin asentein Westön teoksiin. Varaan lähettyville myös höyryhengitystarpeet siltä varalta, että koen valaistumisen ja alkaa kovin hengästyttää. Luetteko muuten itse Westötä suomeksi vai ruotsiksi?

• !!!
        En ymmärrä kirjoitti:

Westö on jo aiemmin kirjoittanut kirjan Hesasta. Eikö jo ala itseäänkin tympiä?

Sinäkö määräät mistä Westö kirjoittaa? Ja katsopa viimeisimmän kirjan myyntilukuja. Ei taida monikaan olla kanssasi samaa mieltä, joten aika huono kirjallisuuskonsultti Westölle kyllä olet. Lähinnä olet vain säälittävä.

P.S. Muuten: montakohan kirjaa Kalle Päätalo kirjoitti Iijoesta...?
        Mutta ethän sinä mitään ymmärrä.

• !!!
        Aina sama kaava kirjoitti:

Hassuja olette ihmiset te! Miksi ette kerro omista mielipiteistänne ja huomioistanne rähisemättä? Valistaisitte tietämätöntä hyökkäämisen sijaan. Keskustelu ja väittely on mielenkiintoista silloin, kun kaikki osallistujat oppivat jotain.

Tartun uudelleen ja nöyrin asentein Westön teoksiin. Varaan lähettyville myös höyryhengitystarpeet siltä varalta, että koen valaistumisen ja alkaa kovin hengästyttää. Luetteko muuten itse Westötä suomeksi vai ruotsiksi?

Sinulle suosittelisin kyllä ihan vain pitäytymistä Jerry Cottoniin, Tex Willeriin ja Aku Ankkaan.
        Kyllä sinun pukinsorkkasi huomattiin jo heti ensimmäisessä kirjoituksessasi.

• K. Päätalo
        !!! kirjoitti:

Sinäkö määräät mistä Westö kirjoittaa? Ja katsopa viimeisimmän kirjan myyntilukuja. Ei taida monikaan olla kanssasi samaa mieltä, joten aika huono kirjallisuuskonsultti Westölle kyllä olet. Lähinnä olet vain säälittävä.

P.S. Muuten: montakohan kirjaa Kalle Päätalo kirjoitti Iijoesta...?
        Mutta ethän sinä mitään ymmärrä.

Tosiaan: Kalle Päätalon Iijokisarja koostuu 26 kirjasta. Ja kaikki yhdestä ja ainoasta joesta... Siinäpä vertailukohta muutamaan Helsinki-kirjaan tälle en jummarra-tyypille.

• Kaavake
        !!! kirjoitti:

Sinulle suosittelisin kyllä ihan vain pitäytymistä Jerry Cottoniin, Tex Willeriin ja Aku Ankkaan.
        Kyllä sinun pukinsorkkasi huomattiin jo heti ensimmäisessä kirjoituksessasi.

Kyllä, oi arvoisa Ylimmäinen Suosittelija!

Aku Ankalla aloitin mitättömän tavaajanurani kolmivuotiaana, Cottonit ja Willerit tankkasin menemään veljeni ne hylättyä ja siirryttyä muiden rähjäävien katupoikain joukkoon elämää oppimaan. Harmi, ettei minusta tullut yhtä voimakasta ja hyökkäävää kuin hän... Ehkä pärjäisin täällä teidän analfabeetikkojen joukossa paremmin ja kunnioittaisitte opinhaluani. Saattaisitte jopa nuolaista kenkäni pohjaa.

Mutta ei, takaisin vain höyryvadin ääreen muistelemaan tätä kohtaamista erinomaisena esimerkkinä suomalaisesta hengenmaisemasta.

• Teresita

Ei harmita minuakaan, että Westö voitti. Kyllä hän kannuksensa on ansainnut.
      Kirjallisuuspalkintojen oikeellisuudessa ei voi olla absoluuttista totuutta. Kun mennään huipulle ja hienosäätöihin, niin todellisen "voittajan" nimeäminen on mahdoton tehtävä. Voidaan vain hyväksyä, että valintakriteerit ovat erittäin subjektiiviset.
      Juoksukilpailussa sen sijaan on helppoa tietää voittaja, kun mittarina käytetään aikaa.

• scarabaeus

minulta myös Kjell Westölle
      nelinkertainen
      hurraa-hurraa-hurraa-hurraa!!!

• .Päivi1

palkinto, kirja oli paras ehdolla olleista. Ja kyllä, makuasioita ovat ja tämä on vain minun mielipiteeni.
        Onnea!

• qummamuzzi

Tuli lahjaksi, luin joulupäivänä.

Mielipiteitä: varsinkin alussa tekotaiteellista rasittavaa lausetta, pilkuttomuus itsetarkoituksellista, ärsyttävää.

Rakenne: miksi niin paljon sivuja, esim. keskiosan kirjeenvaihto tylsä kikka, kirjailijan vaivoja tosin säästelevä... Lopussa lukijan mielenkiinto väistämättä laskee.

Ärsyttävää: bättre folkin elämän kuitenkin niin sietämätön keveys. Kirjailijan tekotasapainoinen yritys valottaa stadista Kallion seutuja (kaikkihan kuitenkin tietävät että Munkinseudulta ollaan). Keksittyjen henkilöiden paperinukkemaisuus: hajuttomuus, "kauneus", "rappio", täydellisyys.

Summa summarum: kuitenkin vähän parempi kokonaisuus kuin mihin olin varautunut.

Tällaisia kirjoja sitä nykyään kirjoitetaan ja jopa palkitaan.

Pääskysen romaanin haluaisin lukea, olen pitänyt hänen teksteistään. Kaunista kieltä.

Onnea vaan Westölle lottovoitosta.

• haamuilija

litisti ja lätisti hienon ja palkitun kirjan roskaromaanien joukkoon. Löytämättä siitä mitään hyvää.

Jumallalle KIITOS, tää mutsi ei ole tuomaroimassa missään raadissa kirjoja, joita minä haluan lukea.

Tuommoinen yli-ihmisyys on kuvottavaa.
        Luinkas luetaan tarkaavaisesti 600 sivua päivässä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      149
      5828
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      35
      4243
    3. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      0
      3520
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      49
      2741
    5. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      31
      2554
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2520
    7. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      32
      2498
    8. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      16
      2408
    9. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      43
      2065
    10. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      26
      2025
    Aihe