meillä tyttö 9kk. nukkui hyvin (heräsi 5-6 aikaan amulla syömään) vielä puolenvuoden vuoden iässä. kun ikää tuli n.6,5kk alkoi yöheräilyt. nyt herätään edelleen 4-8 kertaa yössä. joka kerralla laitan maitopullon suuhun, koska siten hän nukahtaa melkein saman tien uudelleen. mieheni käy töissä, joten minä hoidan heräilyt. olen ollut jo 2kk tosi väsynyt ja kiukkunen. jotain pitäisi tehdä. olen lukenut eri unikoulu juttuja, mutta en tiedä mikä olisi meille paras. joku mikä toimisi nopeasti. kokeiltiin tätä jo kerran, mutta se yritys meni mönkään. yöllä minulla menee tosi nopsaan hermot, koska olen TODELLA väsynyt.
eli olisi kiva kuulla vielä eri unikouluista, ja mikä teillä on toiminut ja mikä ei. kertokaa ihan lepposista silittelykouluista ja rankoista huudatuskouluista. kiitos jo etukäteen kaikille auttaneille!!
Unikoulu Apua
4
393
Vastaukset
- aniz
Hei.
Ensiksi, voisitko pyytää jotakuta läheistä hoitamaan vauvaa pariksi yöksi, jotta saisit nukuttua ja kerättyä voimia koitokseen? Olisi todella tärkeää, että jaksaisit toimia joka yö samalla tavalla,johdonmkaisesti sillä jos unikoulun aikana "repsahdat" vanhaan kaavaan, on koulutus taas vaikeampaa.
Voin kertoa omasta kokemuksestani. Meillä tyttö on 6,5 kk ja pienenä söi todella useasi yöllä. Puolen vuoden iässä hän söi noin 2 ja 5 aikaan. Söi päivällä myös kiinteitä ja neuvolasta sanottiin ettei tarvitse ravinnollisesti yösyöttöä ja olikin ihan sama annoinko 50 vai 100 ml, halusi vain nukahtaa pullolle. Niinpä päätin, että ainakin toinen, tuo klo 2 syöttö jätetään pois.
Kokeilin ensin vaunujen avulla. Laitoin tytön nukkumaan illalla vaunuihin ja kun yöllä alkoi itkemään, tutti suuhun ja vetelin edestakaisin. Tämä tepsikin ja ensimmäisinä öinä tyttö heräsi klo 6 ja 5 syömään.
No, tuli aika kun piti siirtää tyttö omaan sänkyyn. Siinä tuli hieman takapakkia, hän heräsi ensin klo 4, sitten 3 ja taas 2 vaatimaan pulloa.
Päätin olla kovana ja käänsin aina tytön kyljelleen, peitto päälle ja tutti suuhun, vähän aikaa saatoin pitää kättä päällä. Meillä tosin kun hän huomaa, että olen vieressä, vaatii kahta kauheammin. Eli istahdin aina omalle sängylle hänen katseelta piiloon ja niin monta rauhoittelua,tutitusta kuin vaatii. Ekana yönä näin mentiin tunti. Pikku hiljaa tyttö kuitenkinoppi, ettei saa pulloa ja tyytyy ensimmäiseen tutitukseen. Syötän hänet 5 aikaan, otan viereen ja sitten nukutaankin 9 asti.
Meillä ainakin tämä vaati useamman yön ja kokeilun mutta olen pyrkinyt olemaan johdonmukainen. Viime yönä tyttö tosin ei millään meinannut nukahtaa klo 1.30 jälkeen. Vielä 2.30 aikaan levottomasti pyöri,hänellä on nuha. Otin hänet viereen, jossa aikansa huusi pulloa kunnes tyytyi oloonsa ja nukahti. Heräsi syömään 5.20.
A ja O unikoulussa on johdonmukaisuus. Vauvasta riippuen voi viedä kolmesta yöstä viikkoon. En usko, että mitään pikakeinoja on. Mutta ihmeellisitä on, että vauvat oppivat. Minä lähdin sillä asenteella, että ei haittaa vaikka vähän huutaakin. Kun tiedän ettei vauvalla ole nälkä eikä kakka housuissa, huutakoot vähn. Eihän vauva protestoimatta luovu saavutetusta edusta. Rauhoitin hänet aina sänkyyn, koska hän ei rauhoitu sylissä.
Ilalla on samat rutiinit, hän syö vellipullon klo 19.30-20 aikaan, köllötellään vanhempien sängyssä. Klo 21 käärin hänet peitoonsa, syötän yölampun valossa vielä maitoa, heijailen ja lasken puoliunessa sänkyynsä.
Tässä meidän kokemuksia. Jos tulee kysyttävää,kysy
aniz- Zimba-83
eilen ajattelin kokeilla, että mitä se tulee sitten olemaan, ja tyttö meni nukkumaan 20.30. eka herääminen oli siinä 22.00. nopeasti nukahti uudelleen. sitten klo 23.00 tyttö huusi suoraa huutoa puoli tuntia. kannoin häntä sylissä ympäri kämppää. ei tuntunut mikään auttavan. kun hän vähän rauhottui, laitoin sänkyyn, ja nukahti 10 min. en voinut kuin antaa maitoa. oli tosi rankkaa. maitoa hän imi täyttä päätä 200ml. nukahti, eikä herännyt enää kui 2 krt.
eli onko tarkotus, että teen mitä vain, mutta en anna maitoa? eli voin ottaa syliin, ja kantaa, heijata? - Marianni
Zimba-83 kirjoitti:
eilen ajattelin kokeilla, että mitä se tulee sitten olemaan, ja tyttö meni nukkumaan 20.30. eka herääminen oli siinä 22.00. nopeasti nukahti uudelleen. sitten klo 23.00 tyttö huusi suoraa huutoa puoli tuntia. kannoin häntä sylissä ympäri kämppää. ei tuntunut mikään auttavan. kun hän vähän rauhottui, laitoin sänkyyn, ja nukahti 10 min. en voinut kuin antaa maitoa. oli tosi rankkaa. maitoa hän imi täyttä päätä 200ml. nukahti, eikä herännyt enää kui 2 krt.
eli onko tarkotus, että teen mitä vain, mutta en anna maitoa? eli voin ottaa syliin, ja kantaa, heijata?Hei!
Paras on, jos lapsen pitää sängyssä ja antaa tassutteluhoitoa, eli laskee käden selän ja pepun päälle ja painaa. Silittely, hyräily, rauhallinen puhe toimii joillain. Jos huuto yltyy aivan hysteeriseksi, ota syliin ja rauhoita sylissä. Kun rauhoittu, niin laske takaisin sänkyyn, ettei nukahda syliin, ja paina taas kädellä. Joskus veden tarjoaminen maidon sijaan voi auttaa. Eli kyllä, käytännössä tee mitä tahansa muuta, mutta älä anna maitoa :) Sitä maitoa hän juuri haluaa (vaikka ei tarvitsisi), ja kun oppii, ettei sitä yöllä tajoilla, niin lopettaa heräilyt.
Huutoa voi kestää tunninkin, useaan otteeseen ekoina öinä, mutta helpotta kyllä muutaman yön jälkeen. Joillain kestää jopa pari viikkoa, mutta kai se on harvinaisempaa. Lapsella ei ole hätää, vaikka huutaakin, kun on äiti (tai isä) lähellä.
Meillä heräiltiin tunnin välein koko yö, ja unikoulun aikana huusi kuin syötävä tunnin putkeen. Mutta parissa yössä alkoi heräilyt vähenemään ja pian jo nukkuaposotti koko yön!
- Koffi-82
Meillä on sama homma. Taas on pari yötä menny ihan hullusti. Minä en kans jaksa sitä huutamista. Teen melkein mitä vaan, mutta en kuuntele sitä. Koska tuun ihan hysteeriseksi. Alkaa tärisyttää ja tulee huono olo. Unikoulua oon välttäny viimeseen asti, vaan nyt se taitaa olla enää ainut vaihtoehto... PItää kait hommata korvatulpat ja ottaa oikein asiaksi. Muuten tässä alkaa seota pää. Toissayönäki vaan itkin ja kannoin poikaa. Ikää on 10kk melko tasan. Nukkunut ei ole ikinä. Sairaalassa jo heräili puolen tunnin-tunnin välein.
Ja minä oon hirmu huono oleen johdonmukainen, niinku unikoulu vaatis. En tiiä pitääkö laittaa mies/isä asialle, mutta sitte ite on aivan paniikissa, kun pitää tavallaan sivusta kuunnella... En tiiä.
Oisko kellään heittää mitään ikää, millon lapsen kans helpottaa yöt, vai onko aina vain ja ainoastaan vaihtoehtona unikoulu??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455150Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1241643Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151519Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "501436- 141215
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4111081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76999No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol19906Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60827