gerbiilin kuonotulehdus

janhu

Millai parannetaan gerbiilin kuonotulehdus?

7

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daisy..

Sun täytyy viedä se eläinlääkäriin ja se sitten kirjoittaa sinulle reseptin, jolla saat lääkettä gerbullesi. Meillä ainakin toimi näin :) Sain lisäksi myös toista ainetta, joka sisälsi kortisoonia ja helpotti kutinaa. Jos olet täysin varma, että kyseessä on kuonotulehdus, voit käyttää vaikkapa kaupungin eläinlääkärillä (tulee halvemmaksi, kuin yksityinen). Itse käytin kaupunginlääkärillä, kun tiesin, mistä on kyse ja mitä tarvitsen, ja hän sitten vain kirjoitti reseptin apteekkiin. Jos et ole varma, kannattaa varmaankin sitten viedä lääkärille, joka tietää jotain myös pienistä nisäkääistä. :) Toivottavasti gerbusi nenu paranee! ^^

• Kaisa_

Gerbiilit saavat usein kuonotulehduksen, kun ne jyrsivät häkin kaltereita. Siksi terraarion hankkiminen gerbiileille on paljon turvallisempaa. Omat gerbiilini asuvat terraariossa, joten ne eivät tuohon ole sairastuneet. Jos gerbiilin kuono on kovin tulehtunut, vie eläin eläinlääkäriin. (kannattaa muuten tehdä, vaikkei kuono niin tulehtunut olisikaan) Muuta tapaa en tiedä, paitsi voit VAROVASTI laittaa pumpulilla desinfiointiainetta gerbiilin kuonoon.

• janhu

Elikkä mitä sitten,jos gerbiili asuu muovidunassa ja ei ole edes vesipulloa nenää hinkaamassa, mutta silti on jatkuvasti nenä rikki? Ei ole auttanut pölytönkään puru. Onko niin , että tämä ei sitten parannu koskaan? gerbiilin väri on agouti ja olen lukenut, että näillä värityksillä on useasti kuonotulehduksia.

• agoutilla
        janhu kirjoitti:

Elikkä mitä sitten,jos gerbiili asuu muovidunassa ja ei ole edes vesipulloa nenää hinkaamassa, mutta silti on jatkuvasti nenä rikki? Ei ole auttanut pölytönkään puru. Onko niin , että tämä ei sitten parannu koskaan? gerbiilin väri on agouti ja olen lukenut, että näillä värityksillä on useasti kuonotulehduksia.

Yhdelläkään agoutillani ei ole ollut kuonotulehdusta. Ei se ole väristä kiinni. Yhdellä dovellani on ollut, mutta ei yhdelläkään muulla. Gerbiili kasvatusta takana jo 6 vuotta.

• Kaisa_
        janhu kirjoitti:

Jatkoa vähän äskettäiseen viestiini:
        "Gerbiilin väri on agouti ja olen lukenut, että näillä värityksillä on useasti kuonotulehduksia."

Minustakaan se ei ole väristä kiinni, onko gerbiilillä kuonotulehduksia. Tuo kyllä kuulostaa hieman siltä, (kun dunasta on kyse) että gerbiilit eivät saa kunnolla ilmaa. Allergia voi olla myös syynä, joten kannattaa antaa eri ruokaa -ja puruja. Pölytön puru ei aina tarkoita sitä, ettei gerbiili olisi allerginen sille. Esim. Kaverini osti pölyämätöntä Mörtti Röpöä ja hänen toinen gerbiilinsä oli allerginen sille. Kaverini vaihdettua tavalliseen pienjyrsijäkuivikkeeseen, gerbiili ei enää kovin kauaa oireillut. Asia saattaa tietysti vaihdella, joillain gerbuilla tuo ei tehoa, joillain tehoaa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Ja muista, että allergiaa voi auttaa myös vääränlainen ruoka.

• Kaisa_
        Kaisa_ kirjoitti:

Jatkoa vähän äskettäiseen viestiini:
        "Gerbiilin väri on agouti ja olen lukenut, että näillä värityksillä on useasti kuonotulehduksia."

Minustakaan se ei ole väristä kiinni, onko gerbiilillä kuonotulehduksia. Tuo kyllä kuulostaa hieman siltä, (kun dunasta on kyse) että gerbiilit eivät saa kunnolla ilmaa. Allergia voi olla myös syynä, joten kannattaa antaa eri ruokaa -ja puruja. Pölytön puru ei aina tarkoita sitä, ettei gerbiili olisi allerginen sille. Esim. Kaverini osti pölyämätöntä Mörtti Röpöä ja hänen toinen gerbiilinsä oli allerginen sille. Kaverini vaihdettua tavalliseen pienjyrsijäkuivikkeeseen, gerbiili ei enää kovin kauaa oireillut. Asia saattaa tietysti vaihdella, joillain gerbuilla tuo ei tehoa, joillain tehoaa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Ja muista, että allergiaa voi auttaa myös vääränlainen ruoka.

Viimeisellä rivillä oleva: "Ja muista, että allergiaa voi auttaa myös vääränlainen ruoka."
        Kirjoitin vahingossa sanan AUTTAA, vaikka piti kirjoittaa aiheuttaa. Eli tarkoitin:
        "Ja muista, että allergiaa voi aiheuttaa myös vääränlainen ruoka." :)

• janhu
        Kaisa_ kirjoitti:

Viimeisellä rivillä oleva: "Ja muista, että allergiaa voi auttaa myös vääränlainen ruoka."
        Kirjoitin vahingossa sanan AUTTAA, vaikka piti kirjoittaa aiheuttaa. Eli tarkoitin:
        "Ja muista, että allergiaa voi aiheuttaa myös vääränlainen ruoka." :)

Voiko wc paperi rullille ja talouspaperi rullille olla allerginen niiden liimoille? Ja voiko ne aiheuttaa kosteutta gerbiilin muoviterraarioon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      108
      4711
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3443
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2400
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1524
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1246
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1162
    8. 164
      1050
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1048
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen