Moi vaan kaikille!
Itse sain suoraan astmadiagnoosin, kun menin lääkäriin flunssan takia joka ei parantunut. Sain antibiootit koska yskös vihreää limaa, ei poskionteloista vaan KEUHKOISTA tosiaan. Lisäksi keuhkoissa hirvittävä rahina. Diagnoosi oli sillä selvä. En tarvitse mennä enää minnenkään puhalluskokeisiin tai vastaaviin. Kotonakaan pef-mittari ei ole vieraillut koskaan.
Lääkärissä jouduin puhaltamaan kolmesti mittariin ennen hapen ottoa ja sitten hapen ja hengitettvän lääkkeen kanssa. Lääkäri kirjoitti suoraan flicoa ja ventoa. Sanoi että 50% korvaus astuu voimaan heti ja astuikin, totesin sen kun kävin apteekissa hakemassa lääkkeet.
Onko jollakin muulla ollut diagnoosi selvä heti kerralla?
Itse olen pelännyt spirometrikoetta sun muuta astman toteamiseen kokeita, muttei mun tarvi niihin enää mennäkää, kun kaikki hoitui kerralla. Lääkäri sanoi, että seuraava aika suoraan lääkärille. Lääke siis flixo kuitenkin loppui ja vein reseptin uusintaan ja lääkkeet tuli että napsahti ilman lääkärissä käyntiä. Lääkärini on ilmeisesti ihan tyytyväinen ,että YLEENSÄ OTAN LÄÄKKEENI.
Onkos muilla ollut näin "helppoa" lääkekorvauksien saannissa ja siinä että on saanut lääkkeet yhdellä ainoalla käynnillä eikä ole tarvinnut puhallellla sun muita testejä?
Selvä astma
18
5096
Vastaukset
- Mikähän "ihmelääkäri...
sinua on tutkinut, kun "kaikki tuli kerralla selväksi", koska tuli vihreää räkää keuhkoista! Minusta tuntuu aika uskomattomalta, että tuollainen menee edes läpi Kelassa...Astmakokeethan tehdään AINA asianomaisilla poliklinikoilla, joissa on astman varmistamiseksi ja muista keuhkosairauksista (joita on paljon!) erottamiseksi tarvittavat mittausjärjestelmät. Mitä pelättävää spirometriassa on muka? Siinähän puhalletaan vaan suukappaleella putkeen! Minun astmani diagnosointi kesti aikoinaan parisen viikkoa, koska kävin kolme eri kertaa tutkimuksissa. Toki sain lääkitystä heti eka kerran jälkeen, mutta "asthma bronchiale"-diagnoosi sairausvakuutuskorttini taakse tuli vasta kolmen viikon jälkeen! Kyllä sinua on nyt taidellu "jymäyttää" - itse en ainakaan uskoisi koko diagnoosiin! Oliko kyse keuhkosairauksien erikoislääkäristä kuitenkin? Aika oudolta tuntuu...Mutta jos olosi helpottui, sehän tietty on hyvä. Mutta diagnoosi voi olla muukin, kuin astma...
- ja erityiskorvattavuuden
keskenään, tuo 50%, tosiasiassa se on kylläkin 42%, se tulee KAIKILLE ja KAIKISTA peruskorvattavista lääkkeistä jos lääkäri on ruksannut reseptiin "sairauden hoitoon"-kohdan.
Erityiskorvattavuus taasen on ihan toinen juttu, KELA-kortissasi tuskin on kääntöpuolella merkintää 203 jolla saisit lääkkeen 72%:n korvauksella, joka on ERITYISKORVATTAVUUS! Sen anomiseen tarvitaan B-lausunto KELA:n ja lääkkeen käyttöä 6 kk ennen kuin sen saa!!!
JOS lääkärisi ei ole toimittanut B-lausuntoa, yleensä edes tehnyt sitä, et ole ns. virallisesti astmaatikko ja muutenkin, nuo "tutkimukset", ne ovat yhtä tyhjän kanssa, ei astmaa noin diagnosoida.
Kuka tahansa saa apteekissa näyttäessään KELA-kortin tuon mainitsemani 42-perusprosenttikorvauksen, vaikka ei olisikaan astmadiagnoosia, en oikein ymmärrä miksi lääkärisi on puhunut ensinnäkin 50% korvauksesta, korvaus on 42% ja olisi voinut selventää että sen saavat kaikki, myöskin ei-astmaatikoT.
Itselläni on astma, KELA-kortissa tietysti siitä merkintä, maksan 72 % lääkkeeistäni, eli 30 % vähemmän kuin sinä.
Puolisollani ei ole varsinaista astmadiagnoosia, mutta kovan flunssan aikana ottaa (kuten määrätään monelle muullekin, joko oraalisesti yskänlääkkeen muodossa, tai sitten inhaloitavana) salbutamolia sis.lääkettä.
Kait sinä haluat lääkkeesi erityiskorvattavaksi, oletan...siihen tarvitaan siis se B-lausunto sinne KELA:n. Onko lääkärisi kenties toimittanut sen sinne?
ET ole saanut mitään helppoa lääkekorvausta, olet saanut aivan tavallisen PERUSKORVATTAVUUDEN, kuten kuka tahansa saa.
Tutustuhan vaikka KELA:n nettisivuille, sieltä lääkkeiden korvattavuus, samoin sinuna kurkkaisin Yliopston Apteekin nettisivuille, siellä on laskuri.
Ja tosiaan, otahan selvää onko KELA:n lähtenyt B-lausunto vai ei.
Vaikka et olisikaan saanut astmadiagnoosia tällä ensim. kerralla (lääkärin touhu on kyllä kyseenalaista....) vaan olisit saanut kokeeksi astmalääkkeet, niin silti olisit saanut sen peruskorvattavuuden.
Eipä ole kummonen lääkärikään ollut kun ei tiedä edes korvattavuusprosenttia...- astmadiagnoosin
työterveyslaitokselta. Mukana oli puhallusseuranta. Siellä tehtiin puhallustestit ja sillä selvä.
Nopeasti tuli ohjeet asman hoitoon jne.
Tuo meni nopeasti. Kelan korvaus tuli sitten ehkä vuoden päästä, sen sain myös kerta anomuksella. - tiedoksi!
>>>>>>>Puolisollani ei ole varsinaista astmadiagnoosia, mutta kovan flunssan aikana ottaa (kuten määrätään monelle muullekin, joko oraalisesti yskänlääkkeen muodossa, tai sitten inhaloitavana) salbutamolia sis.lääkettä. >>>>>>
Saako puolisosi siis Ventolinea tai vastaavaa avaavaa lääkettä vain? Vai onko käytössä myös tulehdusta hoitava lääke esim. flixotide?
On ihan eri asia jos saa vain AVAAVAA lääkettä flunssaan tai että määrätään sekä avaava että flixotide molemmat käytettäväksi.
Kortisonilääkitystä ei noin vain saa lopettaa.
Tässä on huima ero! - Korvaukset
Voi sentään!
Onhan se nyt jotain jos lääkäri laittaa ruksin sairauden hoitoon kohdalle.
Muuten sinä et saa todellakaan centiäkään kelakorvausta lääkkeeseen!
Kukapa sitä nyt heti täysiä korvauksia edes tarvitsee?
Kuitenkin lähes puolet korvataan, vaikka ei menisi toista kertaa lekurille, vain uusisi reseptejä.
Mitä tulee tuohon hintoihin yleensä; jos käytät säännöllisesti hoitavaa kiekkoa, niin silloin ei enää avaavaa tarvitse ottaa niin paljoa eli toisin sanoen:
Ostat hiukan alle 50% alehintaan yhden venton joka kestää jopa kaksi kuukautta hinta näin 9 euroa about
Ennen hoitavaa olet joutunut ostamaan joka kuukausi vähintään kaksi ventoa, joten hinta kuukaudessa ollut 18 euroa about pelkistä avaavista ja tarvittaessa jopa enemmän.
Nyt ostat hoitavan hintaan 18 about euroa peruskorvauksilla ja kestää kuukauden.
Ei tarvitse avaavaa ostaa enää níin paljon vaan yksi avaava 9 euron vento kestää jopa kaksi kuukautta, niin kyllä säästöä tulee ja lisäksi oireet hoituukin hoitavalla lääkkeellä.
Säästöä tuleejoka tapauksessa vaikka ei yhteiskunnan varoista saisikaan AIVAN täysiä korvauksia!
Ja jos vointi paranee, ja tarvitset vähemmän avaavaa lääkettä, niin säästöä ja hyvinvointia se on vaikka ei aivan INVAVÄHENNYSTÄ OLEKAAN !
Kyllä sitä rahaa kuluu kuukaudessa aivan varmasti tyhjänpäiväiseen asiaankin tuon erotushinnan noin 9 euroa, joten tuskin sitä nyt konkurssi tulee kenellekään, vaikka ei heti hae kelakorvaustaksaa täysiin mittoihin. - niin itselläni
Korvaukset kirjoitti:
Voi sentään!
Onhan se nyt jotain jos lääkäri laittaa ruksin sairauden hoitoon kohdalle.
Muuten sinä et saa todellakaan centiäkään kelakorvausta lääkkeeseen!
Kukapa sitä nyt heti täysiä korvauksia edes tarvitsee?
Kuitenkin lähes puolet korvataan, vaikka ei menisi toista kertaa lekurille, vain uusisi reseptejä.
Mitä tulee tuohon hintoihin yleensä; jos käytät säännöllisesti hoitavaa kiekkoa, niin silloin ei enää avaavaa tarvitse ottaa niin paljoa eli toisin sanoen:
Ostat hiukan alle 50% alehintaan yhden venton joka kestää jopa kaksi kuukautta hinta näin 9 euroa about
Ennen hoitavaa olet joutunut ostamaan joka kuukausi vähintään kaksi ventoa, joten hinta kuukaudessa ollut 18 euroa about pelkistä avaavista ja tarvittaessa jopa enemmän.
Nyt ostat hoitavan hintaan 18 about euroa peruskorvauksilla ja kestää kuukauden.
Ei tarvitse avaavaa ostaa enää níin paljon vaan yksi avaava 9 euron vento kestää jopa kaksi kuukautta, niin kyllä säästöä tulee ja lisäksi oireet hoituukin hoitavalla lääkkeellä.
Säästöä tuleejoka tapauksessa vaikka ei yhteiskunnan varoista saisikaan AIVAN täysiä korvauksia!
Ja jos vointi paranee, ja tarvitset vähemmän avaavaa lääkettä, niin säästöä ja hyvinvointia se on vaikka ei aivan INVAVÄHENNYSTÄ OLEKAAN !
Kyllä sitä rahaa kuluu kuukaudessa aivan varmasti tyhjänpäiväiseen asiaankin tuon erotushinnan noin 9 euroa, joten tuskin sitä nyt konkurssi tulee kenellekään, vaikka ei heti hae kelakorvaustaksaa täysiin mittoihin.on tällä hetkellä käytössä SYMBICORT ja olen tyytyväinen että minulla on 203-merkintä KELA-kortissani....peruskorvattava lääke on suht kallis, n. 46 euroa/kuukauden satsi, tosin siinä ovat yhdessä molemmat, hoitava ja avaava. Varasta minulla on toki avaavakin erikseen, tällä hetkellä Bricanyl.
Ventoline taitaa olla tällä(kin) hetkellä edullisin..
Nimerkki "Korvaukset", kaikille eivät käy kaikki lääkkeet, annoit esimerkissä Ventolinen, itse esim. en sitä voi, ole koskaan voinut käyttää.
Ja hoitavalle lääkkeelle annat hinnan n. 18 euroa...jaa, omani maksaa tosiaan yli tuplaten...
Eli JOS ei määrätä lääkkeitä sieltä halvimmasta päästä, niin kyllä sillä korvauksella kroonisen sairauden kohdalla ON merkitystä, ainakin itselleni, eli kuten jo totesin, onneksi minulla on 203-merkintä kun kerran tämä sairaus nyt sitten on olemassa.
Mikä ihmeen invavähennys?! Toki invavähennyksiäkin on, muttei tässä tapausessa... - monellakin
niin itselläni kirjoitti:
on tällä hetkellä käytössä SYMBICORT ja olen tyytyväinen että minulla on 203-merkintä KELA-kortissani....peruskorvattava lääke on suht kallis, n. 46 euroa/kuukauden satsi, tosin siinä ovat yhdessä molemmat, hoitava ja avaava. Varasta minulla on toki avaavakin erikseen, tällä hetkellä Bricanyl.
Ventoline taitaa olla tällä(kin) hetkellä edullisin..
Nimerkki "Korvaukset", kaikille eivät käy kaikki lääkkeet, annoit esimerkissä Ventolinen, itse esim. en sitä voi, ole koskaan voinut käyttää.
Ja hoitavalle lääkkeelle annat hinnan n. 18 euroa...jaa, omani maksaa tosiaan yli tuplaten...
Eli JOS ei määrätä lääkkeitä sieltä halvimmasta päästä, niin kyllä sillä korvauksella kroonisen sairauden kohdalla ON merkitystä, ainakin itselleni, eli kuten jo totesin, onneksi minulla on 203-merkintä kun kerran tämä sairaus nyt sitten on olemassa.
Mikä ihmeen invavähennys?! Toki invavähennyksiäkin on, muttei tässä tapausessa...olemassa, mutta kaikki eivät vain mene alkututkimuksia pidemmälle, mutta silti astma on!
Siitä hyvä sairaus että saa itse päättää monia asioita, kunhan henki kulkee. Pitää olla hyvä itsetuntemus ja tuntea oireensa että osaa ottaa lääkkensä oikein.
- Miina I
Vaan siihen tarvitaan spirometriakoe ja kahden viikon pef-mittaukset kotona, verikoe ja röntgenkuvaus. Usein tehdään myös allergiatestit. Sen jälkeen anotaan KELALTA erikoiskorvausta lääkkeisiin. KELA-kortiin saa sitten erikoistunnuksen ensin viideksi vuodeksi, (ja sitten ilmeisesti pysyvästi), jolla saa lääkkeisiin suuremman alennuksen. Minä haen parhaillaan uutta tunnusta. Astmalääkkeet ovat aivan hirveän kalliita. Monesti potilaat laiminlyövät niiden ottamisen sen takia.
- KELA
Ventoline maksaa minulla 9, jotain alle 10 euroa joka tapauksessa. Flixotide maksaa 18, jotain eli alle 19 euroa. Kyllä tuo summa kuukaudessa menee muuallekin ja monen monta kertaa kuukaudessa. Lääkkeistä saa sentään apua!
- ?????
JOS ei voiolla enää ilman lääkettä EI VOI spirometriaa enää tehdä koska ei voi olla ilman lääkettä. Tajusitko???
- Krisse K
...astmatutkimuksessa? Tulehdusarvojako?
- yksi astmaatikko taas
KELA kirjoitti:
Ventoline maksaa minulla 9, jotain alle 10 euroa joka tapauksessa. Flixotide maksaa 18, jotain eli alle 19 euroa. Kyllä tuo summa kuukaudessa menee muuallekin ja monen monta kertaa kuukaudessa. Lääkkeistä saa sentään apua!
Mulla käytössä yhdistelmälääke, jossa kortisoni (hengitettävä) ja pitkäaikainen avaava, Seretide 50/500, ja hinta jotain 50 euroa kpl peruskorvauksella. Olen juuri yksi niistä ihmisistä, jotka eivät ole käyttäneet tarpeeksi lääkkeitä kun ovat liian kalliita, eivät siksi saaneet KELAn erityiskorvausta, eikä siksi ole vieläkään rahaa ostaa lääkkeitä. Sattuu lisäksi olemaan selkärankareuma (jota KELA ei hyväksy liian uuden kuvantamismenetelmän takia, ei siis siitäkään erityiskorvattavuutta) ja neuropaattinen hermosärky kolmoishermossa (leikkauksessa tehty vaurio), sekä paha allergia. Lääkkeitä menee ja niihin rahaa. Kaikkea ei ole vain varaa ostaa työttömällä!
- jos sairastaa
yksi astmaatikko taas kirjoitti:
Mulla käytössä yhdistelmälääke, jossa kortisoni (hengitettävä) ja pitkäaikainen avaava, Seretide 50/500, ja hinta jotain 50 euroa kpl peruskorvauksella. Olen juuri yksi niistä ihmisistä, jotka eivät ole käyttäneet tarpeeksi lääkkeitä kun ovat liian kalliita, eivät siksi saaneet KELAn erityiskorvausta, eikä siksi ole vieläkään rahaa ostaa lääkkeitä. Sattuu lisäksi olemaan selkärankareuma (jota KELA ei hyväksy liian uuden kuvantamismenetelmän takia, ei siis siitäkään erityiskorvattavuutta) ja neuropaattinen hermosärky kolmoishermossa (leikkauksessa tehty vaurio), sekä paha allergia. Lääkkeitä menee ja niihin rahaa. Kaikkea ei ole vain varaa ostaa työttömällä!
useampaa sairautta johon tarvitsee lääkkeitä. Sen kyllä sitten ymmärtää, ettei raha voi riittää. Lähinnä tuli mieleen sellaiset tapaukset, joissa ei mene työkyky ja pelkkä astma joihin tehoaa ns. halvimmat lääkkeet. Onhan astmaan myynnistä jytykalliitakin kuten kaikissa lääkkeissä on halvin ja kallein muoto, viakka sama teho, mutta tarkoitin jos voi käyttää halvimpia niin silloin ei paljon maksa, jos vain yhteen sairaukseen tarvii lääkkeet.
On tosi valitettavaa monta sairauttta sairastavat ja heidän kurjuutensa. Sairaudet muutenkin haittaa niin paljon elämää ettei saisi kyllä enää mitkään lääkkeiden hinnat olla este.
- olla vaan kiirus
Aika uskaliasta luvata sinulle astmadiagnoosi ja jopa lääkealennus heti kerralla ja se erityiskorvausalennus on mielestäni tällä hetkellä 72%. Jospa hän on antanut ventolinea esim. siksi että keuhkosi paremmin tyhjentyisi kerääntynestä limasta (tupakoitko vaikuttaa limaankin).Itse ainakin ja tuhansia muita joutuu ensiksi puoli vuotta kustantamaan lääkkeensä itse eli saaden pelkän kelakortin alennuksen ja lääkäri toimittaa lausunnon kelaan lääkekorvauksia varten jota joudut anomaan kelalta. Mutta hyvä jos lääkkeet auttaa.
- TARKEMMIN
Potilas kirjoittaa saaneensa myös flixotidea sekä ventolinea. Ei pelkästään ventoa jota jaetaan nykyään joka yskänpuuskaan lähes joka potilaalle kun vain sanoo yskänsä jatkuneen muutaman viikon. ON IHAN ERI ASIA saada flixoa sitä ei "myönnetä" kuin selvissä tapauksissa. Lukekaapas ja sitten myös ymmärtäkää lukemaa.
- loikka
TARKEMMIN kirjoitti:
Potilas kirjoittaa saaneensa myös flixotidea sekä ventolinea. Ei pelkästään ventoa jota jaetaan nykyään joka yskänpuuskaan lähes joka potilaalle kun vain sanoo yskänsä jatkuneen muutaman viikon. ON IHAN ERI ASIA saada flixoa sitä ei "myönnetä" kuin selvissä tapauksissa. Lukekaapas ja sitten myös ymmärtäkää lukemaa.
selville tarkemmin. Kyllä flixoa myönnetään ilman tutkimuksiakin. Se poistaa tulehdusta.Luulisin, että jossain vaiheessa aletaan tutkimaan tarkemmin, esimerkiksi käsketään jättämään lääkkeet pois ja katsotaan sitten mikä on sen vaikutus keuhkotilanteeseen.Ei kortisonia määrätä ihmisille ilman tutkimuksia. Mieti itsekin myös.
- Luetunymmärtäminen
loikka kirjoitti:
selville tarkemmin. Kyllä flixoa myönnetään ilman tutkimuksiakin. Se poistaa tulehdusta.Luulisin, että jossain vaiheessa aletaan tutkimaan tarkemmin, esimerkiksi käsketään jättämään lääkkeet pois ja katsotaan sitten mikä on sen vaikutus keuhkotilanteeseen.Ei kortisonia määrätä ihmisille ilman tutkimuksia. Mieti itsekin myös.
>>>>Ei kortisonia määrätä ihmisille ilman tutkimuksia.
Ei niin! Alkuperäinenhän on käynyt tutkimuksissa eli lääkäri on tutkinut! Voi äimänkäki sentään.
Lääkäri tutkii ja antaa lääkkeet. Eihän sitä kortisonia ilman lääkäriä saa apteekista, ei ainakaan kortisonikiekkoa! Joten on jo tutkittu ja hutkittu sen verran että sai kortisonia!
- astmaatikko
lääkkeeni (Pulmicort turbuhaler, Oxis turbuhaler, ventoline evohaler, accolate ja solomet kortisonitabletit) maksavat yhteensä (jos ostan kaikki lääkkeet kerralla) 3kk satsi 53,16 €, kun kela korvaa niistä 72%. Minulla astmadiagnoosi tehtiin jo vauvana, joten en muista kuinka pian sain erityiskorvattavuuden niihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864