Pitkä matikka on välttämätön

aaasi

Pitkä matematiikka on välttämätön TKK:lle. Se nyt vain on niin. Tämä on nyt toivottavasti selvä.

Muut mielipiteet ->

11

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkämatikka

      Tulin ko. opinahjoon -94. Olin kirjoittanut L:n pitkästä matikasta. Kahlasin pakolliset matikat, noin suurinpiirtein lukematta ja laskuharkat kopsaamalla arvosanoilla 1 ja 2...

      Valmistuin DI:ksi 2000 ja aina siitä lähtien olen ollut työelämässä (jopa koulutustani vastaavassa) asiantuntijatehtävissä ja myös kaupallisella puolella.

      Matikankurssien jälkeen en ole korkeakoulumatematiikkaa tarvinnut...

      Mutta periaatteessa olet ihan oikeassa, meinaan siinä, että matematiikkaa tarvitaan. Matematiikka nimittäin ei välttämättä ole laskentoa, eikä kaavoja vaan ajatusmalli, joka mahdollistaa ns. insinöörimäisen lähestymistavan asioihin.

      • toteamus_

        Puhumattkaan siitä, että matemaattinen osaaminen korreloi kohtuullisen hyvin loogisen päättelykyvyn kansa -ja sitä ilman ei insinööri pärjää.


    • Paniikki & masennus

      Voi ei! Miksi tuota ei kukaan minulle kertonut? Olenko minä
      ihan turhaan suorittanut lähes kaikki kurssit (myös matikat),
      jos minulla ei kerran ole mitään toivoa valmistua? Täytyy sitten
      ilmeisesti vaihtaa alaa, vaikka valmistuminen onkin enää
      muutamaa kurssia diplomityötä vailla.

      Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että takuulla
      pärjää ilmankin, kunhan on motivaatio kohdallaan ja
      omaa jonkinlaista matemaattista lahjakkuutta. Sitten
      täytyy vain uhrata enemmän aikaa niiden matemaattisten
      juttujen opiskelemiseen, jos ne eivät ole ennestään
      tuttuja.

      • aaasi

        Ihan vain kysymyksenä, että kuinka pääsit sisään ja selvisit kursseista opiskelematta koskaan pitkän matematiikan aiheita? Helpoimmatkin peruskurssit pohjautuvat niiden osaamiseen.

        No, oli miten oli, ei kannata keskittyä poikkeuksiin. Bill Gates taisi jättää lukion kesken, mutta toisaalta moniko kouluttamaton peruspöljä on Bill Gates, maailman rikkain yrittäjä?


      • lyhyen matematiikan opiskelija
        aaasi kirjoitti:

        Ihan vain kysymyksenä, että kuinka pääsit sisään ja selvisit kursseista opiskelematta koskaan pitkän matematiikan aiheita? Helpoimmatkin peruskurssit pohjautuvat niiden osaamiseen.

        No, oli miten oli, ei kannata keskittyä poikkeuksiin. Bill Gates taisi jättää lukion kesken, mutta toisaalta moniko kouluttamaton peruspöljä on Bill Gates, maailman rikkain yrittäjä?

        ja pääsin tutalle lyhyen matematiikan ja fysiikan turvin. Olin tosin lukenut vuoden verran yliopistossa matematiikkaa ja fysiikkaa ennen pyrkimistä tutalle.
        Syy miksi en opiskellut lukiossa pitkää matematiikkaa oli yksinkertaisesti se, että olin sairaana (sairaalassa) hyvin monta kuukautta vakavan sairauden takia ja siksi oli mahdotonta pysyä muiden luokkatoverien kanssa mukana kuin lukemalla lukio lyhyimmän kautta.
        Joten älkääs nyt tulko sanomaan, että on pakko lukea, kyllä sinne muutenkin pääsee.
        Ja ihan hyvin pärjäsin opiskelussa, töitä sain tehdä mutta valmistuin samaan tahtiin kuin muutkin kurssitoverit.


      • Paniikki & masennus
        aaasi kirjoitti:

        Ihan vain kysymyksenä, että kuinka pääsit sisään ja selvisit kursseista opiskelematta koskaan pitkän matematiikan aiheita? Helpoimmatkin peruskurssit pohjautuvat niiden osaamiseen.

        No, oli miten oli, ei kannata keskittyä poikkeuksiin. Bill Gates taisi jättää lukion kesken, mutta toisaalta moniko kouluttamaton peruspöljä on Bill Gates, maailman rikkain yrittäjä?

        Lukemalla aaasiseni, lukemalla. Se etten lukenut aikoinani
        pitkää matematiikkaa, ei tarkoita sitä, etten pystyisi sen
        sisältöä oppimaan. Luultavasti olisin selvinnyt vähemmällä
        opiskelulla jatkossa jos olisin pitkän matematiikan lukenut,
        mutta kyllä niistä kursseista selviää kunhan jaksaa opiskella.

        Ei se matematiikka mitään rakettitiedettä sentään ole.
        Jos joku juttu ei heti auennut, niin sitten täytyi kaivaa
        kirjoista tai netistä lisää aiheeseen liittyvää teoriaa
        ja opiskella niiden avulla. Täytyi siis opiskella ensin
        ne asiat, jotka pitkän matematiikan lukeneet opiskelivat
        jo lukiossa.


      • aaasi
        Paniikki & masennus kirjoitti:

        Lukemalla aaasiseni, lukemalla. Se etten lukenut aikoinani
        pitkää matematiikkaa, ei tarkoita sitä, etten pystyisi sen
        sisältöä oppimaan. Luultavasti olisin selvinnyt vähemmällä
        opiskelulla jatkossa jos olisin pitkän matematiikan lukenut,
        mutta kyllä niistä kursseista selviää kunhan jaksaa opiskella.

        Ei se matematiikka mitään rakettitiedettä sentään ole.
        Jos joku juttu ei heti auennut, niin sitten täytyi kaivaa
        kirjoista tai netistä lisää aiheeseen liittyvää teoriaa
        ja opiskella niiden avulla. Täytyi siis opiskella ensin
        ne asiat, jotka pitkän matematiikan lukeneet opiskelivat
        jo lukiossa.

        Eli lopputulos on siis sama: opiskelit pitkän matikan asiat. Niitä opiskelematta et päässyt mihinkään.

        Täällä kun moni tuntuu kysyvän, että pääseekö täysin ilman.


      • Mitäs minä täällä :)
        Paniikki & masennus kirjoitti:

        Lukemalla aaasiseni, lukemalla. Se etten lukenut aikoinani
        pitkää matematiikkaa, ei tarkoita sitä, etten pystyisi sen
        sisältöä oppimaan. Luultavasti olisin selvinnyt vähemmällä
        opiskelulla jatkossa jos olisin pitkän matematiikan lukenut,
        mutta kyllä niistä kursseista selviää kunhan jaksaa opiskella.

        Ei se matematiikka mitään rakettitiedettä sentään ole.
        Jos joku juttu ei heti auennut, niin sitten täytyi kaivaa
        kirjoista tai netistä lisää aiheeseen liittyvää teoriaa
        ja opiskella niiden avulla. Täytyi siis opiskella ensin
        ne asiat, jotka pitkän matematiikan lukeneet opiskelivat
        jo lukiossa.

        tapaa päästä hakemaan yliopistoon sisään lyhyellä matematiikalla. Mutta näille lyhyen matikan opiskelijoille on kertauskurssi tai mikä täydennyskurssi sen nimi nyt onkaan, joka on lyhyen matematiikan lukeneille pakollinen. Kurssi on aika raskas ja iso paketti, mutta ymmärtäähän sen...ja matematiikkaa olisi hyvä myös osatakkin.

        En teidä, onko tekniikan puolella tällainen käytäntö kenties? Ajattelin tätä vaihtoehtoa, koska jotkut ovat aiemmin tässä kirjoitteneet, että ovat päässeet sisään lyhyellä matematiikalla ilman, ettö kukaan ole pistänyt hanttiin.


      • sama kuin ed.
        Mitäs minä täällä :) kirjoitti:

        tapaa päästä hakemaan yliopistoon sisään lyhyellä matematiikalla. Mutta näille lyhyen matikan opiskelijoille on kertauskurssi tai mikä täydennyskurssi sen nimi nyt onkaan, joka on lyhyen matematiikan lukeneille pakollinen. Kurssi on aika raskas ja iso paketti, mutta ymmärtäähän sen...ja matematiikkaa olisi hyvä myös osatakkin.

        En teidä, onko tekniikan puolella tällainen käytäntö kenties? Ajattelin tätä vaihtoehtoa, koska jotkut ovat aiemmin tässä kirjoitteneet, että ovat päässeet sisään lyhyellä matematiikalla ilman, ettö kukaan ole pistänyt hanttiin.

        sen verran, että kurssilla (mukamas) korotaan kiinni se lyhyen ja pitkän matematiikan välinen ero. Yleensä opiskelutahti on kurssilla ihan mielettömän nopea...eli kotihommia saa tehdä rutkasti. Luennoilla ehtii suurinpiirtein vain kopsia asiat ylös, että pysyy opetuksessa mukana.

        Mutta hyvähän se on, että moinen kurssi järjestetään.


      • sama
        sama kuin ed. kirjoitti:

        sen verran, että kurssilla (mukamas) korotaan kiinni se lyhyen ja pitkän matematiikan välinen ero. Yleensä opiskelutahti on kurssilla ihan mielettömän nopea...eli kotihommia saa tehdä rutkasti. Luennoilla ehtii suurinpiirtein vain kopsia asiat ylös, että pysyy opetuksessa mukana.

        Mutta hyvähän se on, että moinen kurssi järjestetään.

        Jaha, palstalla on niin paljon Espoon porukkaa kirjoittamassa, että pitää selventää, että tarkoitin kauppatieteiden opiskelua muissa (normi)yliopistoissa kuin teknillisissä yliopistoissa. Et en tiedä esim. TKK:n kauppatieteitä sisältävien alojen matikka-menettelyistä.


    • pitkä matikka

      ja lyhyt fyssa.

      Matikan kurssit meni hyvin mutta fyssa kyllä oli kamalan vaikeeta. Kursseista sain 2x2. En tajunnut yhtään mitään luennoilla ja laskarit kopioin. En kyllä ole ikinä ollut niin pihalla tentissä kuin fyssan toisessa tentissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe