Meillä tälläinen ongelma: Vanhimman (9 v) lapseni kummi on tämmöinen välinptämätön tapaus, muistaa kun itse haluaa, eli yleensä ei. Nuorempien kummit toisenlaisia.
Eilen laittelimme sitten kummeille paketteja; itse kehystetty valokuva ja jotakin pientä lisäksi. Kun tuli vanhimman vuoro, hän ilmoitti ettei halua. Kun kummastetelin tätä (on ollut aina innokkain) hän sanoi, ettei halua, koska ei kummikaan muista koskaan häntä, ei koskaan nimipäivänä, harvoin syntymäpäivänä ja jouluna. Minä sitten yritin sanoa, että jouluna vähän kuuluu muistaa ja voihan poika muistaa, vaikka kummi ei jne.... mutta poika oli järkkymätön. Haluaa ennemmin muistaa pikkusisartensa kummeja "kun ne muistaa muakin".
Meillä on kummeina oma ja miehen sisruksia ja ikinä ei lapsi ole reagoinut näin. En ole mustamaalannut kummia pojalle, vaan päinvastoin yrittänyt selittää "paremmin päin".
Mikä neuvoksi? En halua itse pakettia kummille laittaa, koska tarkoitukseni silloin vesittyy. Olen lapsille yrittänyt neuvoa, että saamastaan pitää kiittää (piti siitä tai ei) ja myös toisia muistaa, ei voi itse olla aina saamapuolella (no, poika on enemmän ollut antopuolella).
Niin, ja kaiken huipuksi poika vielä valisti minua, kun laitoin pakettia tämän kummin pojalle (olemme ristiin kummeja), että "älä säkään laita sille, en mäkään sieltä mitään saa".
Huh. Miten lapsi oppii noin kostonhimoiseksi?
Joulu tulossa 2
11
697
Vastaukset
- muutamaan
erittäin epäasialliseen kommentiin, missä sinut äitinä mollataan tavarankipeäksi, tietämättömäksi kotiäidiksi, jonka elänä pyörii lasten ympärillä. ja että pohdit aivan jonninjoutavaa asiaa ja että poikasi kummi toimii itseasiassa oikein - ei hänen kuulukaan muistaa. jätä ne omaan arvoonsa.siellä kirjoittevat kummit, joiden omatunto kolkuttelee, kun on kunniatehtävä aikanaan hoidettu heikoin eväin.
noh, tapauksesi on kuin omasta elämästä. olemme myös miehen siskon ( miehen) kanssa ristiin kummeja lapsillemme. meidän kummipoikamme on jo täysi-ikäinen. oma poikani huomasi kanssa 10 korvilla, että me olemme olleet enemmän anto - kuin saamapuolella. eli meidän kummipojalle oli paketit laitettu aikanaan ja kuulumiset kyselty, (useimmiten kiitosta saamatta).
kun poika sitten huomasi, että hänen kummiltaan jäikin useimmiten lahjat lähettämättä ja soitot ja yhteydenotot tapahtuivat pojan puolelta hän myös päätti, ettei enää ota yhteyttä. Ei auttanut minun selittelyt (olen sitä tehnyt aika paljon), poika sanoi, ettei hänenkään tarvi. mikään ei kääntänyt hänen päätään.
Niin metsä vastaa jne. En enää selitellyt. Sanoin vain pojan toteamuksiin, että niin se kai on. Olin hänen poikaansa lahjonut parikymppiseksi (velvollisuudesta - kiitosta ei tullut kuin silloin kun puolipahallani kysyin onko lahja tullut perille). Lopetin senkin. Tosin sen jälkeen kummin perheessä "herättiin". Kun meidän kummipojan synttärit oli menneet eikä tavanomaista rahalähetystäni saapunutkaan. sieltä soiteltiin ja kierreltiin ja kaarreltiin että kyllä pojan opiskelu on kallista jne.. tuli jopa paketti minun pojalleni seuraavana synttärinä - vauvalelun tasoinen kylpylelu 8-vuotiaalle.
mutta en ole enää vaivautunut. eikä poikanikaan. pärjäämme ilman tätä kummia, mutta kumma kyllä, hän ei tunnukaan pärjäävän ilman meitä. tasaisin väliajoin sieltä soitellaan ja ollaan jotain vailla (yleenä rahaa tai autoa lainaksi). en ole noihin pyyntöihin ottanut kantaa, mutta mieheni (veljensä) on tehnyt päätöksen, että ei tipu, kummilla oli monta vuotta aikaa näyttää välittämisensä eikä sitä tapahtunut kuin silloin, kun itsellä jotain uupui.
unohtakaa tekin pojan kummi. jos hän noin kauan on ollut tuommoinen, ei muuksi muutu. ja miksi lahjot hänen poikaansa? "unohda" hänenkin lahjansa kerran ja osta sillä rahalla se paketti, mitä kummilta ei tule. luultavasti heräävät. ja jos eivät, et mitään menetä.- että jotkut
mieluummin ottavat kuin antavat.
Tämmöiset ihmiset eivät koskaan katso peiliin eivätkä mieti, että jotakin voisi parantaa.
Miksi tämmöinen ihminen edes suostui kummiksi?
On se ihme, kun joillekin kummius ei merkkaa mitään. Ristiäisiin kyllä tullaan juhlahepenet päällä ja pidellään vauvaa mairea hymy huulilla, mutta sitten ei mitään.
Itse ainakin olen sitä mieltä, että kummius on kunniatehtävä ja siihen pitäisi paneutua. Jos ei kristilliseen kasvatukseen kykene, niin pitäisi edes yhteyttä kummilapseen.
- tuttu juttu
Mikä ongelma tuo on. Älkää laittako kummille pakettia! Miksi noin naurettavaa asiaa tarvitsee edes noin suurieleisesti kailottaa. Niin tosiaan, mistä lapsi oppii noin kostonhimoiseksi.......
- Piip
että minulta olisi kuullut voivotteluja kummin käytöksestä. Kun ei ole. En ole pahaa sanonut, pikemminkin vain hyvää ja yrittänyt selitellä kummista parhain päin.
Ongelma on se, että muut lapset laittavat itse kehystetyn valokuvan ja jotain pientä lisäksi. Eli tämän kummin kaksoissisar saa nuoremmalta lapseltani ja heillä on tapana ollut pitää sukulaisten kuvat esillä (kuten minullakin). Kummin tiedän olevan läheinen tämän kaksosensa kanssa, asuvat ihan vierekkäin ja käyvät usein toisissaan.
Uskon kummin kuitenkin loukkaantuvan, jos nuorempi lapseni laittaa kummilleen ja poikani ei. Hän saa sen kuitenkin kuulla.
Poika kielsi ehdottomasti paketin laiton- en haluaisi laittaa sitä häneltä salaa. Ja muutenkin - yritän opettaa, että pyyteetöntäkin antamista olisí. Itse voisi jouluna muistaa, vaikkei toinen muistaisikaan.
Eli ihmettelen kovasti, mistä poika on oppinut noin itsekästä ajattelua. Ennen tuota ei ole ilmennyt. Tietenkin poika on ihmetellyt tai surrut kummin muistamattomuutta merkkipäivinä, mutta on tähän asti tyytynyt selityksiin, että kummi matkoilla ja muistaa sitten joskus tms. - ei aina kotona
Piip kirjoitti:
että minulta olisi kuullut voivotteluja kummin käytöksestä. Kun ei ole. En ole pahaa sanonut, pikemminkin vain hyvää ja yrittänyt selitellä kummista parhain päin.
Ongelma on se, että muut lapset laittavat itse kehystetyn valokuvan ja jotain pientä lisäksi. Eli tämän kummin kaksoissisar saa nuoremmalta lapseltani ja heillä on tapana ollut pitää sukulaisten kuvat esillä (kuten minullakin). Kummin tiedän olevan läheinen tämän kaksosensa kanssa, asuvat ihan vierekkäin ja käyvät usein toisissaan.
Uskon kummin kuitenkin loukkaantuvan, jos nuorempi lapseni laittaa kummilleen ja poikani ei. Hän saa sen kuitenkin kuulla.
Poika kielsi ehdottomasti paketin laiton- en haluaisi laittaa sitä häneltä salaa. Ja muutenkin - yritän opettaa, että pyyteetöntäkin antamista olisí. Itse voisi jouluna muistaa, vaikkei toinen muistaisikaan.
Eli ihmettelen kovasti, mistä poika on oppinut noin itsekästä ajattelua. Ennen tuota ei ole ilmennyt. Tietenkin poika on ihmetellyt tai surrut kummin muistamattomuutta merkkipäivinä, mutta on tähän asti tyytynyt selityksiin, että kummi matkoilla ja muistaa sitten joskus tms.muilta lapsilta oppii. Jos kavereiden perheissä on tapana ollut käsitellä nämä ei-toivotut kummit heitä mollaamalla, niin eiköhän nuo jutut siirry poikasi ikäisillä jo kaveripiirissä eteenpäin. Etenkin nyt joulun alla saattaa jotkut kummikeskeiset lahjan monkujat vertailla kummeilta edellisjouluna saamiaan lahjoja. Tästä se johtuu, mutta sen varmaan jo käsitit itsekin.
- äiti kans
lapsesi toivetta jos hän ei halua kummilleen antaa lahjaa niin älä ainakaan pakota tai anna salaa.Kyllä 9v osaa ajatella, kummihan on jotenkin pettänyt hänet.
- Piip
Olen nyt pojan kanssa jutellut ja tulimme tulokseen, että paketti laitetaan. Poikani hyväksyi sen sillä perusteella, että jos kummi vaikka ilahtuisi ja kuva muistuttaisi että poika on olemassa.
On silti vieläkin sitä mieltä, että hänellä on surkea kummi ja välillä oli äiti ja isikin surkeita, kun hänet tehtävään pyydettiin - miksi hänelle ei pyydetty siskojen kummeja.
Mutta tämä joulu näin, ensi vuonna en ehkä enää vaivaudu tämmöiseen tahtojen sotaan.
- arvoisa Piip
suhtaudut tuohon kummiasiaan aivan turhan tosinokkaisesti.
Ei se kummina olo kaikille merkitse suurta elämäntehtävää. Ongelma on lähinnä siinä, että kun kummiksi pyydetään, niin siitä ei moni kehtaa kieltäytyä.
Olisi varmaan ihan hyvä asia, että tällainen huoleton kummi ilmoittaisi tähän pyhään tehtävään pyydettäessä, että OK, mutta minusta tulee sitten huono kummi, ottakaa tai jättäkää.- Piip
Meillä kummi itse tarjoutui tehtävään. Olisin itse pyytänyt esikoiselle nuorempaa siskoani, sillä hän on itselleni läheisin. Tämä kummi itse tarjoutui sanoen, että voi kun olisi ihanaa saada oma kummilapsi, kun ei meillä ole. Ja kun tekin ootte meidän pojalle... jne. Ja meillä oli silloin (ja on vieläkin) ihan hyvät välit. Ja pari ekaa vuotta kummi olikin innoissaan, sitten vai into jostain syystä lopahti. Syytä en tiedä, ei meillä mitään erimielisyyttä ole ollut. Esim ei minulla mahdottomia lahjatoiveita tai muutakaan. Kun kummi yhden kerran kysyi synttärilahjatoivetta, sanoin, että vaikka yöpuku olisi kiva... Kerran erehdyin minäkin kysymään lahjatoivetta hänen pojalleen ja arvatkaapa mitä pyysi; uutta kännykkä, arvo n. 150 euroa, hänen haluamalleen mallille - en ostanut.
- jkkjjkjkjk
se kummius mitenkään elämää suurempi elämäntehtävä kummille olekaan, ei liene kenellekään kummille ylivoimaista muistaa jouluna ja vaikka synttärinä ja vaikka nimpparina kortilla. Eihän?
jos tuommoista pitää liian suurena urakkana, on kyseessä todella laiska ihminen tai sitten muuten vaan saamaton.
kiva, jos kummi tuommoista ilmoittaisi, mutta kun eivät ilmoita.
minunkin lapseni kummi suorastaan tyrkyttäytyi itse tehtävään vähäsen samaten kuin "piipin". eli kertoili, miten heillä ei oo kummilasta ja miten ihana olis taas pienelle laittaa pakettia ja viedä elokuviin ja ketäs te olittekaan ajatelleen kummiksi...? no, hyvä ystävä ja sukulainen kun oli kyseessä, niin pyysimme tätä naista miehineen.
eka vuosi oli ihanaa lepertelyhuumaa, laittoi jopa lapselle puolivuotislahjankin yms... sitten, kun lapsi alkoi liikkumaan ja vaatimaan vähän muutakin huomiota kuin sylissä nukutttamisen, into lopahti tälläkin kummilla.
nyt on lapsi 12 eikä mainitse enää kummia tai kummin muistamattomuutta, kun ensin kränäsi, että miksi veljen kummi muistaa, mun ei... ja se muistaminen ja yhteydenpito kyllä tapahtui myös meidän osalta.
- päätin
tänä syksynä, etten kutsu toista pojan kummitädeistä enää synttäreille (poika täytti 10v.).
Olen joka vuosi kutsunut, kummi on viimeksi tainnut käydä ehkä 6 vuotta sitten. Aina on niin kiire, ettei ehdi muulloinkaan.
Jouluksi olen vienyt joulukukan kummille, joka on sitten siinä samalla antanut synttäri- (2 kk myöhässä) ja joulupaketin kummilapselleen.
Kummitäti ei koskaan soita ja kysy kuulumisia, minä olen ollut vuosien ajan se, joka soittelee.
Nyt, kun poika täytti 10v. ei kummitädiltä tullut edes korttia. Kyse ei voinut olla edes unohduksesta, oli varmasti nähnyt lehdessä meidän laittamamme kuvallisen onnittelun pojalle.
Ajattelin, etten enää jatka tätä keinotekoista kummisuhdetta, se saattaa olla helpotus kummitädillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915896
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252036Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48754