18 pyttyä. 36 mäntää. 3 kampialeksia.
Onko edes totta..?
katoppa tämä:
http://www.deltic9000.freeserve.co.uk/pu_rebuild_2.htm
mahtimylly.
20
4851
Vastaukset
- jukkisKyllä on iso möykky. Itse kerran hämmästeli erään laitoksen portilla valtavaa rautamötikkää joka selvästi näytti joltain koneelta (korkeus varmaan n. 3m) kyselin sitten mikä toi on ja vastaus oli laivan vaihdelaatikko. Oli jäänyt ylimääräiseksi ja pystytetty monumentiksi. 
- PetriKSaattaa olla vaan tavallisen kallis määräaikaishuolto tuossa koneessa, kun on noita pyttyjä ja laakereita noin paljon. Aika mielenkiintoinen linkki kaiken kaikkiaan. - masinisti>Saattaa olla vaan tavallisen kallis 
 >määräaikaishuolto tuossa koneessa...
 Vaan eipä ole venttiilien säätöä. On se sentään kaksitahtikone!
 Veturista? Miten minä olen muistelevinani, että jossakin moottoriveneessä olisin nähnyt vastaavanlaisen? Tai hyökkäysvaunussa?
 Mahtaa tuo ääntää muuten kipeästi...
- pekkamasinisti kirjoitti:>Saattaa olla vaan tavallisen kallis 
 >määräaikaishuolto tuossa koneessa...
 Vaan eipä ole venttiilien säätöä. On se sentään kaksitahtikone!
 Veturista? Miten minä olen muistelevinani, että jossakin moottoriveneessä olisin nähnyt vastaavanlaisen? Tai hyökkäysvaunussa?
 Mahtaa tuo ääntää muuten kipeästi...Muuan koulukomppis palveli laivastossa ja kertoi, että Taisto-luokan tykkiveneissä käytettiin kyseistä moottoria. 
- JHpekka kirjoitti:Muuan koulukomppis palveli laivastossa ja kertoi, että Taisto-luokan tykkiveneissä käytettiin kyseistä moottoria. Taisto-luokan tykkiveneissä on käytetty alunperin Isotta Fraschinin bensakoneita jotka olivat aiokoinaan mielettömän tehokkaita; aluksen huippunopeus oli jotain 50 solmua. Kulutus oli sen mukainen. 
 Elokuvassa "laivaston monnit maissa"tai jotain sinnepäin... oli pääosassa tällainen vene. Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää...
 Pohjan malli oli sellainen, että huippunopeuksilla vain potkurit ja veneen keulaosa
 olivat vedessä.
 Olin tämän samaisen veneen kyydissä kun se oli partiolippukunnan käytössä turussa Neptunus-nimisenä Scanian Dieseleillä varustettuna. Olin mukana myös jäähyväismatkalla kun päädyttiin karille...
- pekkaJH kirjoitti:Taisto-luokan tykkiveneissä on käytetty alunperin Isotta Fraschinin bensakoneita jotka olivat aiokoinaan mielettömän tehokkaita; aluksen huippunopeus oli jotain 50 solmua. Kulutus oli sen mukainen. 
 Elokuvassa "laivaston monnit maissa"tai jotain sinnepäin... oli pääosassa tällainen vene. Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää...
 Pohjan malli oli sellainen, että huippunopeuksilla vain potkurit ja veneen keulaosa
 olivat vedessä.
 Olin tämän samaisen veneen kyydissä kun se oli partiolippukunnan käytössä turussa Neptunus-nimisenä Scanian Dieseleillä varustettuna. Olin mukana myös jäähyväismatkalla kun päädyttiin karille..."Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää..." 
 Moottoripervertikkona en voi kuvitella mitä en antaisi jos vain olisin voinut päästä kuulemaan tuon sävelen.
 Mutta sen Delticin sävelet löytyvät netistä. Jossain brittiläisissä videoklipseissä (löytyy tuolta aikaisemman meilini linkeistä) Deltic-veturi tulee asemalle ja jyly on mahtavaa..!
- Deltic Fanpekka kirjoitti:"Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää..." 
 Moottoripervertikkona en voi kuvitella mitä en antaisi jos vain olisin voinut päästä kuulemaan tuon sävelen.
 Mutta sen Delticin sävelet löytyvät netistä. Jossain brittiläisissä videoklipseissä (löytyy tuolta aikaisemman meilini linkeistä) Deltic-veturi tulee asemalle ja jyly on mahtavaa..!Linkki semmoinen kuin http://www.55s.co.uk/ ja sieltä kohta "Soundfiles"! Taitaa saada yhden jos toisenkin moottoripervertikon syömmen soimaan! 
 Esikoispoikani taisi olla 3 kuukauden ikäinen, kun veimme hänet Svartvikin automuseoon Kirkkonummelle (äitienpäivänä, tietty!). Muut autot jättivät suht' kylmäksi, mutta Aulis Pakula -vainaan kaksi helmeä, Rolls Royce ja erityisesti kuvankaunis valkoinen Isotta Fraschini (1920-luvulta molemmat) saivat pikkumiehen viuhtomaan ja pörisemään aivan villisti!
 No, esikoispoika on nyt 26 eikä hänestä moottorimiestä tainnut sittenkään tulla – mikälie IT-DI ja tiedemies mahtaa vain sukeutua. Mutta nuoremmassa on sentään vielä lupauksia jäljellä!
 
- TapaniOlen kuullut tarinan, jonka mukaan laivastolla on ollut neuvostovalmisteisia merimoottoreita, joissa on ollut 56 pyttyä eli motori on kuulemma ollut kahdeksan seitsemänsylinterisen tähtimoottorin yhdistelmä. Mahtaneeko pitää paikkaansa ja jos, niin löytyisikö kuvaa? - JohannesJos tuo on totta, sen täytyy olla varsinainen kakkumoottori :o) 
 Olispa tosiaan kuvia tuommoisesta laitteesta!
- Matruusi2/83Tulee vähän myöhässä tämä tieto mutta totta on tuima-luokan ohjusveneissä oli tuollaiset moottorit peräti kolme kappaletta ja möly oli sanoinkuvaamaton niinkuin jytinä ja värinäkin vaikka itse en kyydissä ollutkaan vaan nämä olivat usein emälaiva louhen hinauksessa (jossa itse palvelin 1983-1984) koneiden ja polttoaineiden säästämiseksi. Googlaa vaikka OSA-II class boat millä nimellä se tunnetaan maailmalla tai vaikka Tuima-luokka millä se tunnetaan suomessa. 
- Matruusi2/83Johannes kirjoitti:Jos tuo on totta, sen täytyy olla varsinainen kakkumoottori :o) 
 Olispa tosiaan kuvia tuommoisesta laitteesta!http://articles.maritimepropulsion.com/article/Two-new-50-m-Patrol-Boats-for-Vietnam-Navy13881.aspx 
 http://articles.maritimepropulsion.com/image.axd?picture=2011/10/ZV_M534hr_56sw.jpg ja edeltäjä 42 sylinterinen http://en.wikipedia.org/wiki/Zvezda_M503
- AnonyymiMatruusi2/83 kirjoitti:Tulee vähän myöhässä tämä tieto mutta totta on tuima-luokan ohjusveneissä oli tuollaiset moottorit peräti kolme kappaletta ja möly oli sanoinkuvaamaton niinkuin jytinä ja värinäkin vaikka itse en kyydissä ollutkaan vaan nämä olivat usein emälaiva louhen hinauksessa (jossa itse palvelin 1983-1984) koneiden ja polttoaineiden säästämiseksi. Googlaa vaikka OSA-II class boat millä nimellä se tunnetaan maailmalla tai vaikka Tuima-luokka millä se tunnetaan suomessa. Palvelin varusmiehenä Tuiskulla ja Tuulella. Taisivat kuluttaa täydellä teholla 2,5tonnia dieseliä tunnissa. Takakannella ihan roiskui nafta. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Palvelin varusmiehenä Tuiskulla ja Tuulella. Taisivat kuluttaa täydellä teholla 2,5tonnia dieseliä tunnissa. Takakannella ihan roiskui nafta. Sama. Olin konemiehenä kaikilla Tuima-luokan aluksilla ja kyllä tiedot pitävät paikkansa. 
 
- Huhollut moottorinsuunnittelijalla mielikuvitusta :) 
- JHhttp://www.ptfnasty.com/ptfDeltic.html 
 Upea moottori; täysalumiininen ja sitä on käytetty vetureissa (niistä paljonkin tietoa) ja merimoottoreina koskapa kuvista ilmenee mm. merikytkimet ja jopa peruutusvaihdemahdollisuudet.
 Veturiversio on dieselsähköinen jolloin moottori pyörittää generaattoria ja sähkömoottorit hoitavat itse veturin liikuttelun. Tällaisia ovat perinteisesti meidänkin ratapihoillamme liikkuvat järjestelyveturit. Sähköinen voimansiirto on nopea eikä vaadi mielettömän kalliitta ja järeitä mekaanisia kytkimiä ja vaihteistoja.
 Samankaltaista systeemiä käytetään mm. jäänmurtajissa.
- sitroen.Neuvostoliiton ydinvoimaloissa noita Deltic -mootoreita käytettiin hätädieselmoottoreina eli mm hätäjäähdytyspumppujen ym sähkön tuottamiseen silloin, kun sähkön saanti muualta oli poikki. Sai ruveta kuormittamaan jo 1,5 minuuttia käynnistyskäskyn antamisesta. 
 Loviisassa hommaa hoiti turboahdetut V16 -moottorit ja niile sai panna täyden kuorman muistaakseni noin 15 s käynnistyskäskystä.- NopaLuokan aluksissa oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria. Niiden ääni oli niin voimakas, että ajon aikana sisätiloissa joutui käyttämään kuulosuojaimia. Koneiden säästämiseksi ne ajoivat omilla voimilla vain operaatioajossa, siirtokuljetukset tehtiin pitkään siten, että emälaiva Louhi hinasi niitä. 
- AnonyymiNopa kirjoitti:Luokan aluksissa oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria. Niiden ääni oli niin voimakas, että ajon aikana sisätiloissa joutui käyttämään kuulosuojaimia. Koneiden säästämiseksi ne ajoivat omilla voimilla vain operaatioajossa, siirtokuljetukset tehtiin pitkään siten, että emälaiva Louhi hinasi niitä. Palvelin 88-89 kaikilla neljällä tuima-luokan aluksilla. Veneet kulkivat upeasti aallokossakin eikä konemiehiä lukuunottamatta kellään ollut kuulosuojaimia. Mökkiläiset eivät oilein tykänneet parimetrisestä peräaallosta joka tuolla 13000 hp teholla saatiin aikaiseksi. Kyllä niitä veneitä ajettiin ihan Kotkasta Kokkolaan. 
 Suojaimet oli käytössä tykkiammunnoissa, jotka tärisyttivät lamputkin hajalle. Ohjuksen lähdettyä kannelta oli aina mukava huomata olevansa edelleen hengissä. Hiton vaarallisia nuo Termitit oli niin ampujille kuin kohteillekin.
 
- NopaTuossa on ylhäällä faktaa koneista 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset727337
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti845684
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut393816
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät153106
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1112945
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral962785
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k422760
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa132101
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161826
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2431703