18 pyttyä. 36 mäntää. 3 kampialeksia.
Onko edes totta..?
katoppa tämä:
http://www.deltic9000.freeserve.co.uk/pu_rebuild_2.htm
mahtimylly.
20
4512
Vastaukset
- jukkis
Kyllä on iso möykky. Itse kerran hämmästeli erään laitoksen portilla valtavaa rautamötikkää joka selvästi näytti joltain koneelta (korkeus varmaan n. 3m) kyselin sitten mikä toi on ja vastaus oli laivan vaihdelaatikko. Oli jäänyt ylimääräiseksi ja pystytetty monumentiksi.
- PetriK
Saattaa olla vaan tavallisen kallis määräaikaishuolto tuossa koneessa, kun on noita pyttyjä ja laakereita noin paljon. Aika mielenkiintoinen linkki kaiken kaikkiaan.
- masinisti
>Saattaa olla vaan tavallisen kallis
>määräaikaishuolto tuossa koneessa...
Vaan eipä ole venttiilien säätöä. On se sentään kaksitahtikone!
Veturista? Miten minä olen muistelevinani, että jossakin moottoriveneessä olisin nähnyt vastaavanlaisen? Tai hyökkäysvaunussa?
Mahtaa tuo ääntää muuten kipeästi... - pekka
masinisti kirjoitti:
>Saattaa olla vaan tavallisen kallis
>määräaikaishuolto tuossa koneessa...
Vaan eipä ole venttiilien säätöä. On se sentään kaksitahtikone!
Veturista? Miten minä olen muistelevinani, että jossakin moottoriveneessä olisin nähnyt vastaavanlaisen? Tai hyökkäysvaunussa?
Mahtaa tuo ääntää muuten kipeästi...Muuan koulukomppis palveli laivastossa ja kertoi, että Taisto-luokan tykkiveneissä käytettiin kyseistä moottoria.
- JH
pekka kirjoitti:
Muuan koulukomppis palveli laivastossa ja kertoi, että Taisto-luokan tykkiveneissä käytettiin kyseistä moottoria.
Taisto-luokan tykkiveneissä on käytetty alunperin Isotta Fraschinin bensakoneita jotka olivat aiokoinaan mielettömän tehokkaita; aluksen huippunopeus oli jotain 50 solmua. Kulutus oli sen mukainen.
Elokuvassa "laivaston monnit maissa"tai jotain sinnepäin... oli pääosassa tällainen vene. Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää...
Pohjan malli oli sellainen, että huippunopeuksilla vain potkurit ja veneen keulaosa
olivat vedessä.
Olin tämän samaisen veneen kyydissä kun se oli partiolippukunnan käytössä turussa Neptunus-nimisenä Scanian Dieseleillä varustettuna. Olin mukana myös jäähyväismatkalla kun päädyttiin karille... - pekka
JH kirjoitti:
Taisto-luokan tykkiveneissä on käytetty alunperin Isotta Fraschinin bensakoneita jotka olivat aiokoinaan mielettömän tehokkaita; aluksen huippunopeus oli jotain 50 solmua. Kulutus oli sen mukainen.
Elokuvassa "laivaston monnit maissa"tai jotain sinnepäin... oli pääosassa tällainen vene. Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää...
Pohjan malli oli sellainen, että huippunopeuksilla vain potkurit ja veneen keulaosa
olivat vedessä.
Olin tämän samaisen veneen kyydissä kun se oli partiolippukunnan käytössä turussa Neptunus-nimisenä Scanian Dieseleillä varustettuna. Olin mukana myös jäähyväismatkalla kun päädyttiin karille..."Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää..."
Moottoripervertikkona en voi kuvitella mitä en antaisi jos vain olisin voinut päästä kuulemaan tuon sävelen.
Mutta sen Delticin sävelet löytyvät netistä. Jossain brittiläisissä videoklipseissä (löytyy tuolta aikaisemman meilini linkeistä) Deltic-veturi tulee asemalle ja jyly on mahtavaa..! - Deltic Fan
pekka kirjoitti:
"Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää..."
Moottoripervertikkona en voi kuvitella mitä en antaisi jos vain olisin voinut päästä kuulemaan tuon sävelen.
Mutta sen Delticin sävelet löytyvät netistä. Jossain brittiläisissä videoklipseissä (löytyy tuolta aikaisemman meilini linkeistä) Deltic-veturi tulee asemalle ja jyly on mahtavaa..!Linkki semmoinen kuin http://www.55s.co.uk/ ja sieltä kohta "Soundfiles"! Taitaa saada yhden jos toisenkin moottoripervertikon syömmen soimaan!
Esikoispoikani taisi olla 3 kuukauden ikäinen, kun veimme hänet Svartvikin automuseoon Kirkkonummelle (äitienpäivänä, tietty!). Muut autot jättivät suht' kylmäksi, mutta Aulis Pakula -vainaan kaksi helmeä, Rolls Royce ja erityisesti kuvankaunis valkoinen Isotta Fraschini (1920-luvulta molemmat) saivat pikkumiehen viuhtomaan ja pörisemään aivan villisti!
No, esikoispoika on nyt 26 eikä hänestä moottorimiestä tainnut sittenkään tulla – mikälie IT-DI ja tiedemies mahtaa vain sukeutua. Mutta nuoremmassa on sentään vielä lupauksia jäljellä!
- Tapani
Olen kuullut tarinan, jonka mukaan laivastolla on ollut neuvostovalmisteisia merimoottoreita, joissa on ollut 56 pyttyä eli motori on kuulemma ollut kahdeksan seitsemänsylinterisen tähtimoottorin yhdistelmä. Mahtaneeko pitää paikkaansa ja jos, niin löytyisikö kuvaa?
- Johannes
Jos tuo on totta, sen täytyy olla varsinainen kakkumoottori :o)
Olispa tosiaan kuvia tuommoisesta laitteesta! - Matruusi2/83
Tulee vähän myöhässä tämä tieto mutta totta on tuima-luokan ohjusveneissä oli tuollaiset moottorit peräti kolme kappaletta ja möly oli sanoinkuvaamaton niinkuin jytinä ja värinäkin vaikka itse en kyydissä ollutkaan vaan nämä olivat usein emälaiva louhen hinauksessa (jossa itse palvelin 1983-1984) koneiden ja polttoaineiden säästämiseksi. Googlaa vaikka OSA-II class boat millä nimellä se tunnetaan maailmalla tai vaikka Tuima-luokka millä se tunnetaan suomessa.
- Matruusi2/83
Johannes kirjoitti:
Jos tuo on totta, sen täytyy olla varsinainen kakkumoottori :o)
Olispa tosiaan kuvia tuommoisesta laitteesta!http://articles.maritimepropulsion.com/article/Two-new-50-m-Patrol-Boats-for-Vietnam-Navy13881.aspx
http://articles.maritimepropulsion.com/image.axd?picture=2011/10/ZV_M534hr_56sw.jpg ja edeltäjä 42 sylinterinen http://en.wikipedia.org/wiki/Zvezda_M503 - Anonyymi
Matruusi2/83 kirjoitti:
Tulee vähän myöhässä tämä tieto mutta totta on tuima-luokan ohjusveneissä oli tuollaiset moottorit peräti kolme kappaletta ja möly oli sanoinkuvaamaton niinkuin jytinä ja värinäkin vaikka itse en kyydissä ollutkaan vaan nämä olivat usein emälaiva louhen hinauksessa (jossa itse palvelin 1983-1984) koneiden ja polttoaineiden säästämiseksi. Googlaa vaikka OSA-II class boat millä nimellä se tunnetaan maailmalla tai vaikka Tuima-luokka millä se tunnetaan suomessa.
Palvelin varusmiehenä Tuiskulla ja Tuulella. Taisivat kuluttaa täydellä teholla 2,5tonnia dieseliä tunnissa. Takakannella ihan roiskui nafta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palvelin varusmiehenä Tuiskulla ja Tuulella. Taisivat kuluttaa täydellä teholla 2,5tonnia dieseliä tunnissa. Takakannella ihan roiskui nafta.
Sama. Olin konemiehenä kaikilla Tuima-luokan aluksilla ja kyllä tiedot pitävät paikkansa.
- Huh
ollut moottorinsuunnittelijalla mielikuvitusta :)
- JH
http://www.ptfnasty.com/ptfDeltic.html
Upea moottori; täysalumiininen ja sitä on käytetty vetureissa (niistä paljonkin tietoa) ja merimoottoreina koskapa kuvista ilmenee mm. merikytkimet ja jopa peruutusvaihdemahdollisuudet.
Veturiversio on dieselsähköinen jolloin moottori pyörittää generaattoria ja sähkömoottorit hoitavat itse veturin liikuttelun. Tällaisia ovat perinteisesti meidänkin ratapihoillamme liikkuvat järjestelyveturit. Sähköinen voimansiirto on nopea eikä vaadi mielettömän kalliitta ja järeitä mekaanisia kytkimiä ja vaihteistoja.
Samankaltaista systeemiä käytetään mm. jäänmurtajissa. - sitroen.
Neuvostoliiton ydinvoimaloissa noita Deltic -mootoreita käytettiin hätädieselmoottoreina eli mm hätäjäähdytyspumppujen ym sähkön tuottamiseen silloin, kun sähkön saanti muualta oli poikki. Sai ruveta kuormittamaan jo 1,5 minuuttia käynnistyskäskyn antamisesta.
Loviisassa hommaa hoiti turboahdetut V16 -moottorit ja niile sai panna täyden kuorman muistaakseni noin 15 s käynnistyskäskystä.- Nopa
Luokan aluksissa oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria. Niiden ääni oli niin voimakas, että ajon aikana sisätiloissa joutui käyttämään kuulosuojaimia. Koneiden säästämiseksi ne ajoivat omilla voimilla vain operaatioajossa, siirtokuljetukset tehtiin pitkään siten, että emälaiva Louhi hinasi niitä.
- Anonyymi
Nopa kirjoitti:
Luokan aluksissa oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria. Niiden ääni oli niin voimakas, että ajon aikana sisätiloissa joutui käyttämään kuulosuojaimia. Koneiden säästämiseksi ne ajoivat omilla voimilla vain operaatioajossa, siirtokuljetukset tehtiin pitkään siten, että emälaiva Louhi hinasi niitä.
Palvelin 88-89 kaikilla neljällä tuima-luokan aluksilla. Veneet kulkivat upeasti aallokossakin eikä konemiehiä lukuunottamatta kellään ollut kuulosuojaimia. Mökkiläiset eivät oilein tykänneet parimetrisestä peräaallosta joka tuolla 13000 hp teholla saatiin aikaiseksi. Kyllä niitä veneitä ajettiin ihan Kotkasta Kokkolaan.
Suojaimet oli käytössä tykkiammunnoissa, jotka tärisyttivät lamputkin hajalle. Ohjuksen lähdettyä kannelta oli aina mukava huomata olevansa edelleen hengissä. Hiton vaarallisia nuo Termitit oli niin ampujille kuin kohteillekin.
- Nopa
Tuossa on ylhäällä faktaa koneista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859