''Alikersantti'' vs. alikersantti?

Kertaus..

Jääkäristä tulee parilla kertausharjoituksella Alikersantti. Vai tuleeko sittenkään, koska oikeat alikersantithan ovat käyneet armeijaa hieman yli 2-kertaisen ajan?

23

16295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti

      Miehistöstä kertauksien ansiosta ylennetty ei esimerkiksi voi hakea pääsyä Maanpuolustuskorkeakouluun eikä myöskään saa SA-tehtäväkseen ainakaan useimpia aliupseeritason hommia, mikäli oikein muistan.

      • kadikseen

        MPKK:n haettaessa on 26 vuoden ikäraja.

        Näillä kertausharjoitusmäärillä harva jägsteri on siihen ikään mennessä ylennyt kertaamalla alikiksi.


      • mutta
        kadikseen kirjoitti:

        MPKK:n haettaessa on 26 vuoden ikäraja.

        Näillä kertausharjoitusmäärillä harva jägsteri on siihen ikään mennessä ylennyt kertaamalla alikiksi.

        AUK/RUK pitää joka tapauksessa olla käytynä, kertauksissa ylennetty miehistö tuskin saa kurssin todistusta tai johtaja-arvioita mitä kadikseen pääsyssä tarvitaan.


      • Laitamies

        Puolustusvoimissa on myös siviilierikoiskoulutuspohjaisia erikoisupseerivirkoja joihin valittavilla tulee olla AUK/RUK käytynä. Ilmeisesti res. ylennykset eivät riitä. Näihin virkoihin valittavat tosin otetaan joskus määräajaksi siviilivirkaan ja käyvät AUK:n soveltuvin osin varusmiesten mukana. Mahtaisi vaan harmittaa jos olisi jo ylennyt muutenkin alikiksi...


      • staff sergeant

        Niin, ylennyksiä voidaan antaa vain viiden vuoden välein..

        Jääkärinä kotiunut ei siis kovin nopeasti voi saada alikin natsoja


      • Anonyymi
        Laitamies kirjoitti:

        Puolustusvoimissa on myös siviilierikoiskoulutuspohjaisia erikoisupseerivirkoja joihin valittavilla tulee olla AUK/RUK käytynä. Ilmeisesti res. ylennykset eivät riitä. Näihin virkoihin valittavat tosin otetaan joskus määräajaksi siviilivirkaan ja käyvät AUK:n soveltuvin osin varusmiesten mukana. Mahtaisi vaan harmittaa jos olisi jo ylennyt muutenkin alikiksi...

        Omana kaukaisena AUK-aikana koulussa oli sotilassoittajan virassa työskenteleviä heppuja muutama.


    • Vänrikistä...

      ... kin tulla kertaamalla reservissä yliluutnantti tai vaikka kapteeni. Kantahenkilökunnan puolella samat ovat kouluttautuneet vähintään viisinkertaisen ajan.

      • että ne

        on sitten sitä kantahenkilökuntaa. Ammattisotilaita. Ei voi oikein verrata jägsteri - alikessu, upskok(vänr.) - ylil.


      • Rita-Rauta

        Olihan puolustusministeri Kääriäinenkin ennen virkaansa astumista yliluutnantti ja hänet ylennettiin oitis kapteeniksi.

        Itse olen vänrikki, eikä minun taitojani voi verratakkaan sellaiseen, vaikka sotilasmestariin jolla on kokemusta 20 vuotta.

        Jos suomen alueelle tulisi sodat, niin reserviläisen taito, verrattuna kantahenkilökunnan taitoihin on ehkä jotakin muuta kuin pelkkää osaamista. Itse ainakin tarttisin jonkin kantahenkilökuntan kuuluvan opastamaan minua, vaikka...mikä tahansa sotilasarvossa kelpaa. Ne unohtuu kun sitä herkkuu ei reserviläiselle ole yhtäpaljon kuin kantahenkilökuntaan kuuluvalle.


    • realissimus

      Kyllä tämmöinen kaveri on ihan samanlainen alikersantti kuin aukin käynyt. Erona on se, että siitä ei enää ylene (ainakaan rauhan aikana), kun taas aukin käynyt voi yletä teoriassa sotilasmestariksi asti. Ts. miehistöstä ylennyt päätyy siihen, mistä aukin käynyt aloittaa, noin niin kuin karkeasti yleistäen.

      • Vanha majuri

        Poikkeuksena miehistöstä ylenneillä ovat rt-palveluksessa olleet, joita voidaan ylentää kersanteiksi. Käyännössä ovat alhaalla olleet aliupseerien tehtävissä, joten käyneet tavallaan "rivi AUK:n".

        Lisäksi täytyy muistaa, että ohjeistus mahdollistaa vain yhden HC ylennyksen. Joten teoriassa varusmieskorppina kotiutunut voidaan ylentää muista kuin sotilaallisista ansioista alikersantiksi. Tälläinen muu ansio voisi olla vaikka vapaaehtoinen maanpuolustustyö, VSS-organisaatiossa toiminta tai muu maanpuolustusta tukeva työ.

        Muuten alikersanttiylennys miehistöstä vaatii sopivan sodanajan tehtävän, sopivuuden aliupseerin tehtävään ja vielä sijoituksen sellaiseen. Sen takia suuri osa onkin erikoisryhmien johtajia ja varajohtajia: radio-, lääkintä- ja kuljetus- tms, joilla siviilikoulutus tukee usein sodan ajan tehtävää.


      • minä poika
        Vanha majuri kirjoitti:

        Poikkeuksena miehistöstä ylenneillä ovat rt-palveluksessa olleet, joita voidaan ylentää kersanteiksi. Käyännössä ovat alhaalla olleet aliupseerien tehtävissä, joten käyneet tavallaan "rivi AUK:n".

        Lisäksi täytyy muistaa, että ohjeistus mahdollistaa vain yhden HC ylennyksen. Joten teoriassa varusmieskorppina kotiutunut voidaan ylentää muista kuin sotilaallisista ansioista alikersantiksi. Tälläinen muu ansio voisi olla vaikka vapaaehtoinen maanpuolustustyö, VSS-organisaatiossa toiminta tai muu maanpuolustusta tukeva työ.

        Muuten alikersanttiylennys miehistöstä vaatii sopivan sodanajan tehtävän, sopivuuden aliupseerin tehtävään ja vielä sijoituksen sellaiseen. Sen takia suuri osa onkin erikoisryhmien johtajia ja varajohtajia: radio-, lääkintä- ja kuljetus- tms, joilla siviilikoulutus tukee usein sodan ajan tehtävää.

        olen ylennyt? alikiksi.kotiutunut jääkärinä enkä ole ollut pohjalla enkä mene!,sijotus tst elätti.kaveri on samoin miehistöstä nostettu kers,eikä sekään ole ollut pohjalla!.ilmeisesti 3 kertausta tekee ihmeitä!?.


      • Seisminen
        minä poika kirjoitti:

        olen ylennyt? alikiksi.kotiutunut jääkärinä enkä ole ollut pohjalla enkä mene!,sijotus tst elätti.kaveri on samoin miehistöstä nostettu kers,eikä sekään ole ollut pohjalla!.ilmeisesti 3 kertausta tekee ihmeitä!?.

        mite köhän MInä oPPisi krijoittamaan omaa aidinkieltä?


      • Tumppi69

        Kyllä jääkärin yleneminen alikiksi reservissä on aika harvinaista. Pelkät KH-vrk:t ei todellakaan riitä. Arvostelut täytyy olla kiitettäviä tai vähintään "hyvä"- arvosanoja KH:ssa. Ja miehistö, muistakaa että arvostelut antaa oma ryhmyri eli kannattaa olla väleissä tämän tyypin kanssa siellä mettän keskellä.

        Ja muistakaa kaikki eivät voi olla korppeja tai alikkeja. Suurin osa on kuitenkin jääkäreitä tai stm, matruuseja yms.


    • alik

      12 vrk korpiksi, 10 vrk kertaus alikessuksi. Aikaa meni tosin vuosia.

      • ulos...

        14 pv ja alik. 15 vuotta yhteensä meni, joten ei ne välttämättä juu kovin nopsaan ylennykset tule :-)


      • Anonyymi
        ulos... kirjoitti:

        14 pv ja alik. 15 vuotta yhteensä meni, joten ei ne välttämättä juu kovin nopsaan ylennykset tule :-)

        Itellä meni nopsaa. Jääkärinä kotiutunut 2012, korpraaliksi ylennys 2016 ja alikersantiksi 2021


    • ylil

      Molemmat ovat oikeita alikersantteja.Leikkialikersantteja ei ole.

    • Anonyymi

      Aika harva miehistökorppi ylennetään alikessuksi, vaikka kertauksia olisi useampia. Meidän alalla osa porukkaa on varautumisiin liittyvissä jutuissa työn puolesta. Harjoituksista osa on kh-päiviä, osa ns. työn puolesta. Aliupseerit ylenevät noissa vähitellen suunnilleen vääpeleiksi, mutta miehistökoulutuksen saaneista karkeasti vain 1/4 tai 1/3 saa alikessun natsat 50 ikävuoteen mennessä. Tämä on ihan näppituntuma.

    • Anonyymi

      Mulle tuli postissa kirje, että minut ylennettiin korpraalista alikersantiksi ja kertausta on takana noin kolme viikkoa kolmen vuoden ajalta. En ole kuullut et muut sota-ajan korpraalitoverit olisivat ylentyneet alikiksi ja tuo voi tosiaan johtua siitä, että olen miehistöstä varmaan ainoa tyyppi joka työskentelee alalla joka on aika lähellä aselajiani ja toimin samalla projektien vetäjänä ja esimiehenä. Suoriuduin kertausharjoituksissa hiukan huonommilla arvioinneilla kuin muut paremmassa taistelukunnossa olevat korpraalit, mutta luultavasti positioni siviilissä vaikutti merkittävästi tuohon ylennykseen.

    • Anonyymi

      Voimaassaolevien sääntöjen mukaan alikersantiksi ylennettävän pitää olla korpraali ja edellisestä ylennyksestä on pitänyt kulua viisi vuotta. Kertausharjoitusvuorokausia pitää löytyä vähintään seitsemän.

      Nuo yllämainitut ovat kuitenkin vähimmäisvaatimuksia ja se on melko poikkeuksellista.

      Itse ylenin alikersantiksi kun korpraalin ylennyksestä oli kulunut kahdeksan vuotta ja takana oli noin 60 kertausharjoitusvuorokautta. Ylennys tuli sen jälkeen kun eräissä harjoituksissa toimin ryhmänjohtajana.

      Toki kukaan ei määrännyt minua ryhmänjohtajaksi vaan aloin itse johtamaan ryhmää alikersantin loukkaannuttua harjoituksessa. Ilmeisesti joukkueenjohtaja huomasi, että homma sujui ja ehdotti ylennystä.

      • Anonyymi

        Niin ....... tarvitaan ne KH-vuorokaudet, sopivuus tehtävään, sijoitus / sijoitettavuus ja sit ne ylennysesitykset. Kaikki KH-vuorokaudet eivät muuten ole ylennysperusteisiin hyväksiluettavia.

        Mutta, toisaalta ....... kunnon särmäily harjoituksessa, tai jonkun fataalin onnettomuuden estäminen voi poikia kenttäylennyksen harjoituksen lopuksi, tosin miehistössä (korppi ja alik.) ... MPK:n harjoituksen johtajan esityksestä (SOTVA-harj.), tai suoraan aluetoimiston päällikön päätöksellä (VEH / "kova" KH).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ....... tarvitaan ne KH-vuorokaudet, sopivuus tehtävään, sijoitus / sijoitettavuus ja sit ne ylennysesitykset. Kaikki KH-vuorokaudet eivät muuten ole ylennysperusteisiin hyväksiluettavia.

        Mutta, toisaalta ....... kunnon särmäily harjoituksessa, tai jonkun fataalin onnettomuuden estäminen voi poikia kenttäylennyksen harjoituksen lopuksi, tosin miehistössä (korppi ja alik.) ... MPK:n harjoituksen johtajan esityksestä (SOTVA-harj.), tai suoraan aluetoimiston päällikön päätöksellä (VEH / "kova" KH).

        ... ei kun siis VEH:n / kovan KH:n johtajan päätöksellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2315
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1940
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1735
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      169
      1703
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe