Tässä aiemmin kirjottelin viestiä, kuinka väsymyksestä olisi mahdollista saada saikkua raskauden aikana ja kyselin kuinka lääkärit ovat suhtautuneet asiaan kohdallenne.
Itse olin eilen yhteydessä hoitavaan neuvolalääkäriini. Kerroin kuinka väsynyt olen ollut jo 3 viikkoa, että unta piisaa yli 12 tuntia/vrk ja silti väsyttää migreenikohtaukset, joihin en ole saanut edes kunnon lääkitys meidän työterveyshuollossa, sen toki sain tältä lääkäriltä. Väsymyksestäni kysyi vain, että tarvitsisitko sen sitä nyt ja sanoin, että kyllä, että rupeaa silmänaluset olemaan mustaakin mustemmat. Lisäksi kaksi lähipiirin henkilöä on sanonut, että näytät todella väsyneeltä, että kannattaisiko jäädä töistä hetkeksi pois. Lääkäri vaan kysyi vain koska on seuraava neuvolakäyntini, johon vastasin, että 2 vk:n pääst, johon hän kommentoi, että koita kestää sinne saakka, jos th sitten kirjoittaisi saikkua. Siis MITEN SE VOI OLETTAA ETTÄ JAKSAN KAHDEN VIIKON PÄÄHÄN, JOS TÄÄ VÄSYMYS ON AKUUTTI??????? Tuntuu, että kukaan ei ymmärrä ja pelkään syntymättömän lapseni puolesta. Töissä tulee tehtyä virheitä ja bussi nukun pysäkkini ohi ja tasapaino tekee tepposia, kun meinaa pysyä hereillä. Työterveyshuoltooni on turha ottaa yhteyttä, koska sieltä ei saa edes lääkärin aikoja kuin 3 vk:n päähän, akuutteja aikoja ei ole kuin muutama/pv ja seuraavalle päivälle ei voi varata akuuttia aikaa tänään. Lisäksi työterv. huollossani ollaan sitä mieltä, että nämä asiat eivät edes kuulu heille vaan neuvolaan. Muutenkin tämä yliopistosairaalan hlökunnan työterv.huolto on aivan perseestä! Ja eihän siitä hoitajan vastaanotota ole hyötyä, kun lomaa saisi kolme päivää ja se nyt olisi aivan yhtä tyhjän kanssa. Tuntuu, että kukaan ei usko eikä välitä mun tai masussani olevan pienen kaverin hyvinvoinnista.
Pitääkö minun mennä yksityiselle ja maksaa parin viikon sairaslomasta n. 50 euroa? Saikkua tarvitsisin, mutta tuntuu typerältä, että en saa omasta työterveyshuollosta enkä kunnalliselta puolelta tarvitsemaani apua ns. ilmaiseksi, tuntuu väärältä.
en sitten saanut
12
913
Vastaukset
- -ninna-
mä tilasin ympyrätalon mehiläisestä yleislääkärille ajan kun neuvolassa ei kirjoittanut saikkua issias särkyyn. samantien lääkäri kirjoitti 3viikkoa saikkua ja maksoi yht.35euroa. kannattais tilata yksityiseltä vaan se aika, sitä mieltä olen. yksityisellä kirjoittaa paljon helpommin sairaslomaa kun neuvolassa ja mun mielestä ne ottaa paljon todemmin kaikki vaivat ku kunnallisessa
- meppe
kannattaa maksaa!
lyhyesti mielipiteeni.
- viuhti
sinun ja lapsen arvoa, joten kannattaa soittaa yksityiselle. Sinun ja pikkuisen hyvinvointi on tärkeintä. Neuvolaan kuitenkin kannattaa soittaa ensin, vaikka aika onkin viikkojen päästä..saattavat ottaa sinut sinne samantien juttelemaan ja saikkulapun kanssa hyvällä tuurilla pääset kotiin. Jos eivät kuitenkaan sieltä saikulle laita niin kilauta sinne yksityiselle.
- neuvolaan
ja pyydä sieltä sairaslomaa ... meillä ainakin voi koska vaan sopia ylimääräisen käynnin neuvolaan ja onhan niihin niitä soittoaikojakin yms. Ei tarvitse maksaa mitään.
- saada lääkäriaika
välittömästi joko neuvolan puolelta tai työterveyshuollosta. Jos et itse jaksa olla kovana ja vaatia sitä mitä sinulle kuuluu,niin pistä joku hyvä puheinen vahva ystäväsi soittamaan puolestasi. Perustelet tiukasti,että teet työssäsi virheitä ja olet vaaraksi liikenteelle siellä hoippuessasi.
Viime kädessä kannattaa tietty sinne yksityiselle,vaikka se maksaakin. - raskaus_
Todella kurjaa on se jos todella kokee itsenä noin väsyneeksi. Mutta on muistettava myös se että normaaliin raskauteen kuuluu väsymys!!! Ja siihen ei oikeasti lepo edes auta. Itse nukuin 15-16 tuntia vuorokaudesta ja silti olin väsynyt. Ei siihen työpäivän jälkeen paljoa hereilläoloaikaa jää. Se mikä ihaninta se on ohimenevää.
Työnantajasi ei tarvitse hyväksyä yksityisen kirjoittamaa sairaslomaa, koska sinulla on työterveyshuolto. Muistelin että et ole vielä loppuraskaudessa joten ensisijaisesti sairaslomasi kuuluu kirjoittaa nimenomaan työterveys ei neuvolalääkäri koska väsymys tuossa vaiheessa ei ole vaaraksi sikiölle eikä erikoisesti sinullekkaan. Ja eritoten jos olet "vaaraksi töissäsi" asia kuuluu ehdottomasti työterveyshuoltoon. Eli otappa yhteys sinne.
Muuten reipasta ulkoilua ja lepoa, sitä mitä kroppa vaatii. Uskallan sanoa, että kyllä se siitä helpottaa.- kirjoittanut taas
Kiitos teille, jotka jaksoitte kannustaa hakemaan saikkua yksityiseltä puolelta. Taidankin sen tehdä. Niin kuin kerroin, työterveyshuoltoon ei saa edes aikaa, saati että heitä oikeasti kiinnostaisi työntekijöiden terveys, töihin tullaan terveydenhoitoalalla vaikka pää olisi irti. Useamman ovat vähätelleet oireitani tth:ssa ja olen hakeutunut tk:een, jossa lääkäri vaan on ihmetellyt yliopistosairaalan tth:n toimintaa ja hoitanut vaivani/kirjoittanut saikkua.Monet lääkärit ovat itse olleen jossain vaiheessa siellä töissä ja tietävät talon tyylin.
Sen sijaan en ymmärrä tällaisia kommentteja, että väsyttää kuuluu ja siitä mitään saikkua haeta. Kumma kyllä, siitä kovin moni on saanut sairaslomaa. Minulle neuvolasta sitä ei annettu ja pitäisi siis odottaa 2 vk (mitä en aio odottaa) seuraavaan th:n käyntiin. Työnantajalleni onneksi kelpaa myös yksityisen lääkäriaseman sairaslomatoditus, koska aikaa ei omasta tth:sta saa. Ja se millä rv:lla on, sillä ei ole merkitystä, mistä sairaslomatodistus on haettu. Tth ei myöskään voi kirjoittaa saikkua kuin sen 3 pv, joten turha siellä on ravata koko ajan.
Lisäksi en halua kuulla, että mene ulkoilemaan, jos en jaksa mennä ulkoilemaan. Haluaisinkin mennä 2-3 x/vk ennen jumpissa/pacessa käyneenä, mutta en jaksa enää. Viime kerralla loukkasin itseni (jalassa hirviä mustelma), kun ei jaksa keskittyä enää kunnolla. Pitkäaikainen väsymys samoin kuin toisaalta valvominen aiheuttaa ihmiselle aina ns. ylimääräisen stressitilan, mikä ei ole hyväksi minulle (vaikka ei sikiöön vielä vaikuttaisikaan). Olisi tietysti myös mukava, että sosiaalinen elämäkään ei täysin kuolisi ja koko ajan tiuskisi ihmisille kun väsyttää. Jossain sekin raja menee. Itse et ilmeisesti ollut tarpeeksi väsynyt, koska jaksoit kuitenkin ulkoilla.
Taidan tehdä niin kuin eräs vastanneista, otan yhteyttä yksityislääkäriin. Se on vaan jännä huomata, että vaikka itse on töissä kunnallisella terv.huoltoalalla, niin sieltä ei saa sitten ko. järjestelmän hyväksy töitä tekevä edes apua. Monet sanovat, että teillä on varmasti hyvä tth, kun olet töissä yliop.sairaalassa. Niinpä niin. Sekin kun on budjetoitava shp:n budjettiin, niin kyllä näkyy laadussa. Kyllä yksityisellä työnantajalla töissä olevan tth:n (ostetut) palvelut paremmat. - mielestäni
vakavaa jos ihminen ei suoriudu työstään normaaliin tapaan väsymyksen takia. Selkeä syy sairaslomaan. Vielä kurjempaa jos väsyneenä työskennellessä aiheuttaa jotain vahinkoa työssään.
Vaikka se on kuinka normaalia,niin kun se invalidisoi ihmisen,ei sitä pidä vähätellä!!!
Kyllä yksityisen kirjoittama sairasloma on hyväksyttävä. Ainahan työterveyshuoltoon ei saa edes aikaa vaikka tarve on kuinka suuri.
Sä et vissiin ole sitten ollut ihan uuvuttavan väsynyt koskaan,koska et ymmärrä että silloin ei tosiaankaan ole voimia ulkoiluun. Hyvä kun selviytyy lähes normaaliin tapaan päivittäisistä askareista. Vaikka työpäivän lisäksi ne tuntuvat niin ylivoimaisilta,että koti tuppaa jäämään rempalleen. - Anneli 33
mielestäni kirjoitti:
vakavaa jos ihminen ei suoriudu työstään normaaliin tapaan väsymyksen takia. Selkeä syy sairaslomaan. Vielä kurjempaa jos väsyneenä työskennellessä aiheuttaa jotain vahinkoa työssään.
Vaikka se on kuinka normaalia,niin kun se invalidisoi ihmisen,ei sitä pidä vähätellä!!!
Kyllä yksityisen kirjoittama sairasloma on hyväksyttävä. Ainahan työterveyshuoltoon ei saa edes aikaa vaikka tarve on kuinka suuri.
Sä et vissiin ole sitten ollut ihan uuvuttavan väsynyt koskaan,koska et ymmärrä että silloin ei tosiaankaan ole voimia ulkoiluun. Hyvä kun selviytyy lähes normaaliin tapaan päivittäisistä askareista. Vaikka työpäivän lisäksi ne tuntuvat niin ylivoimaisilta,että koti tuppaa jäämään rempalleen.Moi
Olet selvästi ihan tosissaan asian kanssa ja tarvitset lepoa. Itse ihmettelen sitä kun minulle on nyt jo yli 1 kk tarjottu saikkee neuvolassa mutta olen yrittänyt jaksaa. Nyt soitin perjantaina että haluaisin sen todistuksen kun ei jaksa enää niin sain heti ajan.
Minulla on kyllä supistellut ja olen todella stressaavassa työssä. perjantaina meni hermot (mies)kollegan kanssa ja päätin että nyt loppu tai lapsi syntyy työpaikalle..
Ongelma varmaan on miksi saikkee ei tule ettei sinulla ole muuta oiretta kuten esim. supistelua.
Anneli - tahdo vähätellä
kirjoittanut taas kirjoitti:
Kiitos teille, jotka jaksoitte kannustaa hakemaan saikkua yksityiseltä puolelta. Taidankin sen tehdä. Niin kuin kerroin, työterveyshuoltoon ei saa edes aikaa, saati että heitä oikeasti kiinnostaisi työntekijöiden terveys, töihin tullaan terveydenhoitoalalla vaikka pää olisi irti. Useamman ovat vähätelleet oireitani tth:ssa ja olen hakeutunut tk:een, jossa lääkäri vaan on ihmetellyt yliopistosairaalan tth:n toimintaa ja hoitanut vaivani/kirjoittanut saikkua.Monet lääkärit ovat itse olleen jossain vaiheessa siellä töissä ja tietävät talon tyylin.
Sen sijaan en ymmärrä tällaisia kommentteja, että väsyttää kuuluu ja siitä mitään saikkua haeta. Kumma kyllä, siitä kovin moni on saanut sairaslomaa. Minulle neuvolasta sitä ei annettu ja pitäisi siis odottaa 2 vk (mitä en aio odottaa) seuraavaan th:n käyntiin. Työnantajalleni onneksi kelpaa myös yksityisen lääkäriaseman sairaslomatoditus, koska aikaa ei omasta tth:sta saa. Ja se millä rv:lla on, sillä ei ole merkitystä, mistä sairaslomatodistus on haettu. Tth ei myöskään voi kirjoittaa saikkua kuin sen 3 pv, joten turha siellä on ravata koko ajan.
Lisäksi en halua kuulla, että mene ulkoilemaan, jos en jaksa mennä ulkoilemaan. Haluaisinkin mennä 2-3 x/vk ennen jumpissa/pacessa käyneenä, mutta en jaksa enää. Viime kerralla loukkasin itseni (jalassa hirviä mustelma), kun ei jaksa keskittyä enää kunnolla. Pitkäaikainen väsymys samoin kuin toisaalta valvominen aiheuttaa ihmiselle aina ns. ylimääräisen stressitilan, mikä ei ole hyväksi minulle (vaikka ei sikiöön vielä vaikuttaisikaan). Olisi tietysti myös mukava, että sosiaalinen elämäkään ei täysin kuolisi ja koko ajan tiuskisi ihmisille kun väsyttää. Jossain sekin raja menee. Itse et ilmeisesti ollut tarpeeksi väsynyt, koska jaksoit kuitenkin ulkoilla.
Taidan tehdä niin kuin eräs vastanneista, otan yhteyttä yksityislääkäriin. Se on vaan jännä huomata, että vaikka itse on töissä kunnallisella terv.huoltoalalla, niin sieltä ei saa sitten ko. järjestelmän hyväksy töitä tekevä edes apua. Monet sanovat, että teillä on varmasti hyvä tth, kun olet töissä yliop.sairaalassa. Niinpä niin. Sekin kun on budjetoitava shp:n budjettiin, niin kyllä näkyy laadussa. Kyllä yksityisellä työnantajalla töissä olevan tth:n (ostetut) palvelut paremmat.Siis tarkoitus ei ollut loukata. Mutta usein asia vain on niin muiden mielestä esim lääkärin ja tth:n silmissä. Sinä itse tiedät mitä jaksat ja jos et jaksa niin tee se selväksi mistä sitten ikinä menetkään hakemaan sitä saikkua. Eikö teillä tth kuulu lääkätipalvelut kun ei voi kuin 3 päivää kirjoittaa??? Kyllä minä uskon että yksityinen sulle sitä kirjoittaa. Hoida itsesi kuntoon ja jaksamista ja joulun odotusta sinulle.
- lekuripalvelut
tahdo vähätellä kirjoitti:
Siis tarkoitus ei ollut loukata. Mutta usein asia vain on niin muiden mielestä esim lääkärin ja tth:n silmissä. Sinä itse tiedät mitä jaksat ja jos et jaksa niin tee se selväksi mistä sitten ikinä menetkään hakemaan sitä saikkua. Eikö teillä tth kuulu lääkätipalvelut kun ei voi kuin 3 päivää kirjoittaa??? Kyllä minä uskon että yksityinen sulle sitä kirjoittaa. Hoida itsesi kuntoon ja jaksamista ja joulun odotusta sinulle.
työterveyshuoltoon, mutta käytin viestissäni lyhennettä tth harhaanjohtavasti sekä työterveyshoitajasta että työterveyshuollosta. Hoitaja siis kirjottaa sen 3 pv ja lekuri pidempiä lomia. Töissä sinnittelen nyt edelleen, virheitä tulee tehtyä päivittäin ja sähköposteista ei saa mittään selvää, mutta katsotaan nyt kauanko jaksan...
- hyvä ihminen
lekuripalvelut kirjoitti:
työterveyshuoltoon, mutta käytin viestissäni lyhennettä tth harhaanjohtavasti sekä työterveyshoitajasta että työterveyshuollosta. Hoitaja siis kirjottaa sen 3 pv ja lekuri pidempiä lomia. Töissä sinnittelen nyt edelleen, virheitä tulee tehtyä päivittäin ja sähköposteista ei saa mittään selvää, mutta katsotaan nyt kauanko jaksan...
yksityiselle ennenkuin sattuu oikeasti jotain todella ikävää! Tsemppiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv142276Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.451870- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948