DV nauhojen siirto tietokoneelle

wondermike

Olen lähdössä pitemmälle matkalle ja tällä kertaa ajattelin ostaa videokameran matkaan mukaan. Aikaisempaa kokemusta videokameroista minulla ei juuri ole.

Materiaalia tulee kuvattua varmasti joitain kymmeniä tunteja ja minua kiinnostaakin kuinka kauan matskun siirto DV-nauhalta tietokoneelle kestää?

Mietin pitäisikö ostaa DV- vai DVD-kamera käsittelyn ja editoinnin helppouden vuoksi?

8

3999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siirto

kestää saman kuin kuvaaminenkin eli tunnin kasetti tunnin. Ja DV-kamera jos haluat editoida helposti - kuvakin on parempi.

• wondermike

30 päivän reissussa tulee varmaankin kuvattua n. 15-30h?? eli aikamoinen homma siirtää matsku läppärille... DVD-kameralta siirto onnistuu varmaankin nopeammin??

Tarkoitus ostaa siis kamera reissua varten, sen jälkeen käyttö tulee olemaan erittäin vähäistä. Editointitaitoja ei ennestään ole lainkaan ja kuvauskokemuskin on vähäistä.

Olisi kuitenkin kiva saada siistiä jälkeä kuvattua ja editoitua jonkinlainen n.1-2h paketti matskuista.

Eli edellä mainitut tarpeeni huomioon ottaen minkälaista kameraa suosittelette? Hinta max n. 600€? Itse olen miettinyt erilaisia DVD-kameroita sekä Panasonicin NV-GS280 kameraa, pienen koon ja optisen kuvanvaikaimen vuoksi...

• kokemusta on
        wondermike kirjoitti:

30 päivän reissussa tulee varmaankin kuvattua n. 15-30h?? eli aikamoinen homma siirtää matsku läppärille... DVD-kameralta siirto onnistuu varmaankin nopeammin??

Tarkoitus ostaa siis kamera reissua varten, sen jälkeen käyttö tulee olemaan erittäin vähäistä. Editointitaitoja ei ennestään ole lainkaan ja kuvauskokemuskin on vähäistä.

Olisi kuitenkin kiva saada siistiä jälkeä kuvattua ja editoitua jonkinlainen n.1-2h paketti matskuista.

Eli edellä mainitut tarpeeni huomioon ottaen minkälaista kameraa suosittelette? Hinta max n. 600€? Itse olen miettinyt erilaisia DVD-kameroita sekä Panasonicin NV-GS280 kameraa, pienen koon ja optisen kuvanvaikaimen vuoksi...

Hanki kamera, jossa tulee mukana erillinen latauslaite akuille. Joidenkin kameroiden akut ladataan kamerassa. Ja sitten pari suurikapasiteettista akkua varalle. Panasonicilla on 3-6 h akkuja. Päivän tarve pitää kulkea mukana jos ainoa paikka ladata akkuja on hotelli. Jos olet menossa 30 päivän reissulle sähkön ulottumattomiin, niin sitten voi olla ongelmia. Latauslaitteita voi myös hankkia useamman.
        Jos aiot kuvata 30 tuntia, niin varaa kasetteja mukaan 40 tunnin tarpeeseen.

Kasetteihin hyvä luoda aikakoodit nauhoittamalla ne ensin tyhjää täyteen. Helpottaa editointia ja siirtoa koneelle. Jos tarkoitus siirtää joskus DVD:lle, äänenä kannattaa käyttää 16 bittistä, ei 12 bittistä ääntä.

miniDV:n siirtäminen koneelle kestää yhtä kauan kuin nauhakin. DVD-kameran tuotos pitää editointia varten yleensä konvertoida johonkin toiseen formaattiin ja siinä jo pakkaus on hävittänyt osan kuvainformaatiosta.

Kuvamateriaalille paras varasto on kasetti. 41 minuuttia filmiä on noin 9 gigaa levyllä omalla koneellani. 30 tuntia tarvitsee levytilaa noin 350 gigaa. Editoitaessa ainakin tuplasti.

• tuntia
        wondermike kirjoitti:

DV:tä vie yli 400 gigatavua, DVD-formaatti (MPEG2) noin 120 gigaa - ulkoisen kiintolevynkin hankinta kannettavan kaveriksi voi olla edessä? DVD-kamerasta siirtyy tunnin video alle kymmenessä minuutissa. Jos DVD-laatu riittää sinulle, sopisi JVC GZ-MG26 Everio - kiintolevylle tallentava kamera myös budjettiisi. Tosin silloin on jo reissussa oltava mukana jokin, johon välillä tyhjentää kiintolevyn. DVD:n editoinnin sanotaan olevan hankalampaa kuin DV:n, viisaammat kertokoot miksi...

• Digiootti
        wondermike kirjoitti:

Mini-DV kasetille tallentava kamera on järkevin vaihtoehto kuvanlaadun ja editoitavuuden kannalta.

Tätä kameraa suosittelen, siinä on hintaan nähden monipuoliset liitännät.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=19783

• on linkkejä
        tuntia kirjoitti:

DV:tä vie yli 400 gigatavua, DVD-formaatti (MPEG2) noin 120 gigaa - ulkoisen kiintolevynkin hankinta kannettavan kaveriksi voi olla edessä? DVD-kamerasta siirtyy tunnin video alle kymmenessä minuutissa. Jos DVD-laatu riittää sinulle, sopisi JVC GZ-MG26 Everio - kiintolevylle tallentava kamera myös budjettiisi. Tosin silloin on jo reissussa oltava mukana jokin, johon välillä tyhjentää kiintolevyn. DVD:n editoinnin sanotaan olevan hankalampaa kuin DV:n, viisaammat kertokoot miksi...

digivideo.fi foorumeille, joissa ihmiset kertovat katkeria kokemuksia DVD-videon ihanuuksista.
        Ainakin sonylla oli joitain malleja joiden levyjä pystyi lukemaan vain sonyn omalla asemalla.
        Monelta murheelta säästyy, jos pysyy DV-formaatissa.
        Editointisoftat on tehty DV-formaatille.

• 3CCD

• wondermike

Kiitos kaikille vastauksista ja kameravinkeistä. Olen kallistumassa kovalevyllisen kameran suuntaan. Sony DCR-SR30 kiinnostaisi kovasti. Onko kellään tietoa pystyykö kovalevylliseltä kameralta siirtämään ulkoiselle kovalevylle suoraan (ts. ilman tietokonetta)kuvatun materiaalin?

Lisäksi 250gb ulkoinen kovalevy reissuun mukaan ja kaksi vara-akkua olisi varmaankin melko pätevä kokonaisuus?? Kuvanlaatu ei varmaankaan ole lähelläkään Dv:n tasoa, mutta uskoisin, että vähempikin riittää kun materiaali tulee pelkästään kotikäyttöön...???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe