Haisevaa möniää

jonnas13

Meillä on syksyllä ostettu biolanin lämpökompostori. Ongelmia on sen käynnistämisen kanssa. Ilmanottoventtiilistä valuu haisevaa möniää lattialle, lämpötila ei ole koskaan ollut yli 40 astetta, nytkin vain 25. Olen toiminut ohjeen mukaan eli pohjalle kuiviketta, sitten täyttämään ja puolet jätteen määrästä kuiviketta! Lisäksi lisäsin pienen purkin herätettä täytön aikana. Nyt kompostori on täysi. Ei haise sisältä. Jäte ei ole kompostoitunut. Olen kerran ottanut tavaran kokonaan ulos ja möyhinyt hyvin kanankakan kanssa sekaisin mutta ei muutosta lämpötilassa. MISSÄ VIKA?

Olen myös laittanut sisään 3l kanisterin täytettynä kuumalla vedellä; ei muutosta!

Kun kaadatte vettä kompostoriin niin miten toimitte? Onko se keitettyä tuli kuumaa vai millaista ja kaadetaanko se kastelukannulla tasaisesti vai miten?

No johan tässä olikin juttua!

Kiitos avuista jos niitä löytyy!

9

5688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiivis

      Ei kannata turhaan sitä möyhiä jos se on ladattu sopivan ilmavista aineista se hajottaa ne sopivasti. Voi olla että se on liian tiivistä minä sekoitan vain pinta massan silloin kun laitan sinne tavaraa kuivikeseos voi olla myös liian tiivistä (puunlehdet)se vaikeuttaa palamista . Vettäkään ei tarvita jos jäte sisältää sitä sopivasti.
      Meillä tulee ämpärillinen viikossa ehkä puoliväliin asti siinä näyttää olevan nestettäkin kaadan joskus sinne jätteet liemineen ja esim. perunan kuorethan sisältää vettä. Saman verran laitan kuiviketta.Myös joskus heitän oksasilppua ristikkäin että jää ilmarakoja kyllä ne palaa aikanaan.Olen jemmannut hakeläjän pohjalta jo osaksi maatunutta haketta.Pidän sen verran pannuhuoneessa lämpimässä että toimii heti kun vien kompostoriin. En omista tuollaista hienoa lämpöeristettyäkään vaan olen vuorannut jätevilloin ja styroksein ja hyvin näyttää toimivan.

    • Gardener

      Mulle kävi samalla kompostorilla aikoinaan täsmälleen samalla tavalla. Homman nimi oli se, että nyt sun komposti mätänee. Se haiseva sisältö on mädäntynyttä jätettä. Tämä johtuu siitä, että kompostisi on liian tiivis, niin ainakin minulle kävi. Itse tyhjensin koko kompostin pihalle (haisi pahalle, en suosittele kesähelteellä) ja aloitin "lataamisen uudelleen". Tein hyvin ilmavan uuden latauksen ja homma lähti liikkeelle. Mädällä en enää kompostia täyttänyt. Ilmavuutta sain kompostiin laittamalla todella karkeaa tavaraa sinne eli oksia. Puru/puu silppu saattaa olla liian tiivistä sekin. Itse en saanut vippaskonsteilla mädäntyvää kompostiani heräämää vaan homma piti aloittaa tyhjästä kompostorista. Onnea hommaan....

      • pöhkö

        Kyllä minullakin on sitten opettelemista, jos minäkin olen saanut kompostorini mätänemään. Lupasin perheelleni kun ostin biolan kompostorin, ettei se haise ja nyt koko piha haisee kuin se olisi täynnä raatoja.
        Täytyypä yrittää laittaa sinne niitä oksia.
        Talvella minullakin jäätyi ja laitoin sinne kuumaa vettä sekaan, että sulaisi. Epäilin, että nyt se vesi on siellä liikaa ja siksi haisee. Olisiko vielä joitain muita vinkkejä hoitamiseen?
        Alakannen tiiviste repsottaa tulisiko haju myös sitä kautta?
        Minulla on valunut sieltä luukusta myös nestettä maahan.
        Auttakaa minua ettei tarvitse viedä koko kompostoria kaatopaikalle.
        T:Todella epätoivoinen


      • Anni
        pöhkö kirjoitti:

        Kyllä minullakin on sitten opettelemista, jos minäkin olen saanut kompostorini mätänemään. Lupasin perheelleni kun ostin biolan kompostorin, ettei se haise ja nyt koko piha haisee kuin se olisi täynnä raatoja.
        Täytyypä yrittää laittaa sinne niitä oksia.
        Talvella minullakin jäätyi ja laitoin sinne kuumaa vettä sekaan, että sulaisi. Epäilin, että nyt se vesi on siellä liikaa ja siksi haisee. Olisiko vielä joitain muita vinkkejä hoitamiseen?
        Alakannen tiiviste repsottaa tulisiko haju myös sitä kautta?
        Minulla on valunut sieltä luukusta myös nestettä maahan.
        Auttakaa minua ettei tarvitse viedä koko kompostoria kaatopaikalle.
        T:Todella epätoivoinen

        Meillä myös Biolanin lämpökompostori haisi. Aloitin täytön tyhjästä joulun jälkeen. Olin ohjeiden mukaan laittanut alle karkeaa kuiviketta ja sitten täytön yhteydessä "komposti ja huussi kuiviketta" puolet lisättävän jätteen määrästä. Välillä lisäsin myös kuumaa vettä ja kompostiherätettä, että olisin saanut kompostin lämpeämään. Missään vaiheessa komposti ei mennyt jäähän, muttei myöskään lämpo kohonnut yli 5 asteen. Nyt keväällä komposti oli melkein täynnä ja haisi pahalle eli mätäni.

        Olen nyt möyhentänyt kompostia pohjalta asti ja lisäännyt aika reilusti kuiviketta enkä ole lisännyt uutta jätettä kuukauteen. Samoin avasin alatuuletusräppänän ihan auki vaikkei lämpö vielä ollutkaan kohonnut. Nyt on lämpöä ollut 30-40 astetta ja aina kun lämpötila on lähtenyt laskuun olen taas möyhentänyt kunnolla. Haju on nyt poistunut ja muuttunut multaiseksi ja nyt olen taas uskaltanut laittaa lisää tavaraa.

        Kyllä se siitä pikku hiljaa. Pitää vain opetella ja kokeilla mikä toimii. Minusta tuntuu, että minulla oli liian tiivis ja liian märkä komposti.


      • pöhkö
        Anni kirjoitti:

        Meillä myös Biolanin lämpökompostori haisi. Aloitin täytön tyhjästä joulun jälkeen. Olin ohjeiden mukaan laittanut alle karkeaa kuiviketta ja sitten täytön yhteydessä "komposti ja huussi kuiviketta" puolet lisättävän jätteen määrästä. Välillä lisäsin myös kuumaa vettä ja kompostiherätettä, että olisin saanut kompostin lämpeämään. Missään vaiheessa komposti ei mennyt jäähän, muttei myöskään lämpo kohonnut yli 5 asteen. Nyt keväällä komposti oli melkein täynnä ja haisi pahalle eli mätäni.

        Olen nyt möyhentänyt kompostia pohjalta asti ja lisäännyt aika reilusti kuiviketta enkä ole lisännyt uutta jätettä kuukauteen. Samoin avasin alatuuletusräppänän ihan auki vaikkei lämpö vielä ollutkaan kohonnut. Nyt on lämpöä ollut 30-40 astetta ja aina kun lämpötila on lähtenyt laskuun olen taas möyhentänyt kunnolla. Haju on nyt poistunut ja muuttunut multaiseksi ja nyt olen taas uskaltanut laittaa lisää tavaraa.

        Kyllä se siitä pikku hiljaa. Pitää vain opetella ja kokeilla mikä toimii. Minusta tuntuu, että minulla oli liian tiivis ja liian märkä komposti.

        Onko oksasilppurilla silputtu oksasilppu sopivaa käytettäväksi kompostoriin? Entä sahanpurua vähän sekaan?
        Kannattaako aina pöyhiä pohjalta asti vai vain pintakerrosta?
        Nyt ei lämpö meinaa nousta yli 35 millään.
        Laittakaa vaan neuvoja minulle.


      • Combo
        pöhkö kirjoitti:

        Onko oksasilppurilla silputtu oksasilppu sopivaa käytettäväksi kompostoriin? Entä sahanpurua vähän sekaan?
        Kannattaako aina pöyhiä pohjalta asti vai vain pintakerrosta?
        Nyt ei lämpö meinaa nousta yli 35 millään.
        Laittakaa vaan neuvoja minulle.

        ...Noin niinkun tuohon ekaan kysymykseen vastaukseksi. Ei se meilläkään juuri yli 40 asteen nouse ennenkuin saa nurmikonleikkuujätettä.


      • pöhkö
        Combo kirjoitti:

        ...Noin niinkun tuohon ekaan kysymykseen vastaukseksi. Ei se meilläkään juuri yli 40 asteen nouse ennenkuin saa nurmikonleikkuujätettä.

        Luin jostain, että nurmikonleikkuujäte olisi liian tiivistä ainetta laittaa kompostoriin, se junttaantuu liian tiiviiksi, onko asiassa perää?
        Minulla kun on jo kerran mätäntynyt tuo jäte kompostorissa niin olen niin vainoharhainen kaikkeen.
        Nyt olen laittanut oksasilppurilla silputtua haketta niin ei ainakaan mätäne sillä.
        Kuinka usein te möyhennätte kompostoria?


      • ja silti haisee?
        Anni kirjoitti:

        Meillä myös Biolanin lämpökompostori haisi. Aloitin täytön tyhjästä joulun jälkeen. Olin ohjeiden mukaan laittanut alle karkeaa kuiviketta ja sitten täytön yhteydessä "komposti ja huussi kuiviketta" puolet lisättävän jätteen määrästä. Välillä lisäsin myös kuumaa vettä ja kompostiherätettä, että olisin saanut kompostin lämpeämään. Missään vaiheessa komposti ei mennyt jäähän, muttei myöskään lämpo kohonnut yli 5 asteen. Nyt keväällä komposti oli melkein täynnä ja haisi pahalle eli mätäni.

        Olen nyt möyhentänyt kompostia pohjalta asti ja lisäännyt aika reilusti kuiviketta enkä ole lisännyt uutta jätettä kuukauteen. Samoin avasin alatuuletusräppänän ihan auki vaikkei lämpö vielä ollutkaan kohonnut. Nyt on lämpöä ollut 30-40 astetta ja aina kun lämpötila on lähtenyt laskuun olen taas möyhentänyt kunnolla. Haju on nyt poistunut ja muuttunut multaiseksi ja nyt olen taas uskaltanut laittaa lisää tavaraa.

        Kyllä se siitä pikku hiljaa. Pitää vain opetella ja kokeilla mikä toimii. Minusta tuntuu, että minulla oli liian tiivis ja liian märkä komposti.

        eli lämpöä 50-60 astetta jatkuvasti ja silti se haisee. Kuivikkeen puutetta varmaan.


      • Combo
        pöhkö kirjoitti:

        Luin jostain, että nurmikonleikkuujäte olisi liian tiivistä ainetta laittaa kompostoriin, se junttaantuu liian tiiviiksi, onko asiassa perää?
        Minulla kun on jo kerran mätäntynyt tuo jäte kompostorissa niin olen niin vainoharhainen kaikkeen.
        Nyt olen laittanut oksasilppurilla silputtua haketta niin ei ainakaan mätäne sillä.
        Kuinka usein te möyhennätte kompostoria?

        Kyllähän se tiivistyy aika nopeasti siten, että saattaa pakkaantua liian tiiviiksi. Mutta niinkuin muutoinkin sekaan kannattaa sekoittaa kuiviketta tms. ilmavuutta lisäävää kamaa. Olen itsekin huomannut, että vaikka olen lisännyt sekaan aina kuiviketta, olen lisännyt sitä liian nuukasti. Kunnolla vaan kuiviketta sekaan niin ei mädänny. Meillä on kompostin lämpötila ollut aina keväisin 40-50 asteen välillä kunnes sekaan saa heitettyä nurmikonleikkuujätettä. Tällöin lämpötila kohoaa aina tuonne jopa 70 asteen tietämille.

        Olen myös todennut, että numikko kannattaa leikata usein jo siitäkin syystä, että hienompi eli lyhyempi nurmikkojäte kompostoituu paremmin kuin pidempi jäte.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe