tutuuko saarnamiehet olevansa Jumalan tulkkeja puhuessaan seurakunna edessä, ja tuntevatko he puhuvansa Jumalan kautta. Suut vain liikku-niin suut vaahdossa, kuin enne sanottiin. Epäilen.
Ylimielisyys korostuu. Lakerikenkiä on kaupoissa. Kuin valkoisia paitojakin.
Vähän on kuitenkin saaramiehissä akatiimisia tupsulakkisia.
Ja teidän sanoja muka uskomme mikä syntiä, mikä ei.
Säälin teitä saarnamiehet.
Saarnamiesten jumalallisuus
10
933
Vastaukset
- rahasta
näin ilmoitan.
- tunnetusti
"ei ole muuta jumalaa"
Myös että joka "itsensä ylennetään jne" - rivi-vl
Seurakunta ja puhuja luottaa, että Jumala antaa palvelijalleen juuri niitä sanoja, mitä kuulijat sillä hetkellä tarvitsevat. Saarnamiehessä itsessään ei ole mitään suuruutta, on yhtä köyhä ja syntinen, kuin kaikki muutkin ihmiset. Armosta kaikki olemme uskomassa sen evankelimin uskomisen kautta. Syntisinä vanhurskaita uskossa osaksemme tulevan armon kautta.
Jumalan edessä siinä työssä vaaditaan uskoa, nöyryyttä ja kuuliaisuutta. Ei ole yhdentekevää, mitä siellä puhutaan. Puhuja on suuressa vastuussa Jumalan ja ihmisten edessä. Seurakunta valitsee ja asettaa puhujan. Seurakunta nyös kuulee, puhuuko puhuja omiaan. Ei puhuja ole itse sille paikalle pyrkinyt. Seurakunta voi myös erottaa puhujan paikalta, jos he kuulevat vieraan äänen.
Monet puhujat tuntevat omaa heikkoutta, pelkoa siitä. Antaako Jumala sanoja, vaikka Jumala on luvannut täyttää suun. "Ette te itse puhu, vaan Pyhä Henki teissä." Mitä olen kuunnellut saarnoja, kyllä minun aikanani he ovat olleet tosissaan, sen "äänen" olen tuntenut. Siinä on jotakin, mitä en ole löytänyt muualta.
1. Kor. 2:1-5
"Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan."- puhuja
muuttuu Pyhän hengen sanojen kertojaksi?
Tapahtuuko se jo hiukan ennen puhetta, vai vasta puhujapöntössä?
Voiko "elävää" saarnaa valmistella siten etukäteen esim. kotona? Onko puhuja silloin ns. normaalitilassa vai onko hän jo Pyhän hengen täyttämä?
Voiko hän saarnaa miettiessään tehdä syntiä esim kiivastumalla vaimolle ja lapsille, kun ei saa keskittymisrauhaa puheelle?
Entä jos puhuja seuroihin mennessään ajaa ylinopeutta aatoksissaan, onko se vielä ns. maallisen ihmisen tekemä rikkomus?
Kuka uskaltaa seuroissa ensimmäisenä epäillä puhujan puhetta siten, että puhuja puhuu "omiaan", eikä Pyhän hengen tuottamaa sanomaa?
Annetaanko puhujan jatkaa puhettaan jos se ei oikein "vastaa", vai keskeytetäänkö puhe, vai mennäänkö jälkikäteen puhujaa puhuttelemaan? - usein "hoitajia"
yhtenä saarnamiehistä hoitokokousvuosina.
Toisaalta missä saarnanaiset on????????.
Ääni kuuluu-huulet vähän liikkuu! - Etkö ole lukenut
usein "hoitajia" kirjoitti:
Ääni kuuluu-huulet vähän liikkuu!Raamatusta. Niin Jumala Raamatun mukaan puhuu.
- on Kristuksen ruumis
puhuja kirjoitti:
muuttuu Pyhän hengen sanojen kertojaksi?
Tapahtuuko se jo hiukan ennen puhetta, vai vasta puhujapöntössä?
Voiko "elävää" saarnaa valmistella siten etukäteen esim. kotona? Onko puhuja silloin ns. normaalitilassa vai onko hän jo Pyhän hengen täyttämä?
Voiko hän saarnaa miettiessään tehdä syntiä esim kiivastumalla vaimolle ja lapsille, kun ei saa keskittymisrauhaa puheelle?
Entä jos puhuja seuroihin mennessään ajaa ylinopeutta aatoksissaan, onko se vielä ns. maallisen ihmisen tekemä rikkomus?
Kuka uskaltaa seuroissa ensimmäisenä epäillä puhujan puhetta siten, että puhuja puhuu "omiaan", eikä Pyhän hengen tuottamaa sanomaa?
Annetaanko puhujan jatkaa puhettaan jos se ei oikein "vastaa", vai keskeytetäänkö puhe, vai mennäänkö jälkikäteen puhujaa puhuttelemaan?vedellä (Pyhällä Hengellä) pesty Kristuksen sanan kautta. Seurakunta on Kristukselle alamainen.
Ja....ei kai tämäkään ole höpöhöpöä. Silloinhan koko Raamattu olisi höpöhöpöä.
"Matt. 10:20
Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä. "
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1165612731452&search=seurakunta&rng=0&submit1=Hae&ref=Sananl. 3:7&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3= - pitäisi
tosiaan asettaa puhuja, mutta käykö oikeasti näin?
Minulle aina jonkun puhujaksi asettaminen on tullut täytenä yllätyksenä, samoin ystävilleni.
Mielestäni ry:n johtokunta on keskuudessaan päättänyt ketä milloinkin asetetaan puhujaksi.Sitten
asia on vain ilmoitettu seurakunnalle.
Onko johtokunta sama kuin seurakunta? - Joka puolella
usein "hoitajia" kirjoitti:
Ääni kuuluu-huulet vähän liikkuu!Ongelmia on joka puolella.
Vl-aikoina eritoten ihmetytti se, miksi
psykosomaatti`sista tai henkisistä oireistä kärsiviä ihmisiä kiusattiin uskonnollisilla argumenteilla ja myöhäisillan julkisilla puhutteluilla.
Olisi voinut olla hyvä saada esim. obsessive-compulsory tyyppisistä tai depresessiivisistä oireista kärsivälle
lähimmäiselle lääkitystä ja erikoislääkärin vastaanottoa. Onko vl-psykiatreja olemassa?
- Paperilla
Tulkintakysymyksiähän nämä ovat hyvin pitkälti.
Muistan vl-aikoina kun sai nimettömänä esittää
ahdistavia kysymyksiä paperilla ja niitä
sitten tulkittiin ja niihin vastattiin.
Yksi kysymys oli, onko liikkuva kuva syntiä.
Kysyjää ahdisti kun liikkuvaa kuvaa oli tarjolla
monella taholla. Vastaus oli silloin positiivinen,
ei liikkuva kuva sinänsä ole syntiä, vaikka televisio onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.3702874SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis662314Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj781969Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis731628- 1401552
- 691169
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021029Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön264965Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li10956- 39831