HUOMIO LEIKKAUKSESSA OLLEET!

e:hen kyllästynyt

Muutamia kysymyksiä leikkauksessa olleille. Kaikkiin ei tarvitse vastata mutta mahdollisimman paljon haluan tietoa ja kokemuksia. Kiitos! :)

- koska sinut leikattiin?
- millainen leikkauskokemus oli, suositteletko?
- kauanko sinulla oli epilepsia ennen leikkausta?
- minkätyyppinen epilepsia sinulla oli?
- kauanko jonotit leikkaukseen?
- miten toivuit leikkauksesta, hyvää/huonoa? koska esim. harrastit liikuntaa seuraavan kerran tms?
- tuliko komplikaatioita?
- ovatko kohtaukset pysyneet poissa?
- syötkö edelleen lääkkeitä?
- miten leikkaus käytännössä toteutettiin? hiukset pois ohimolta? :)
- olitko hereillä leikkauksen aikana?
- kauanko olit sairauslomalla?


Kiitos vastanneille jo etukäteen!!!

22

6598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leijonamieli

      Kävin leikkauksessa viime jouluna, olin pyhät sairaalassa. Ei se mitenkään kauhea. Alkuun kyllä päätä särki aika voimakkaasti ja oli se hiukan turvonnut. Jonkin aikaa meni ennenkuin tasaantui. Särkylääkkeitä (ihan Burana, Panadol) meni aluksi aika tiuhaan tahtiin, nykyään enää satunnaisesti. En tiedä, voiko se särky olla merkki jostain "haamukohtauksesta". Mulla oli 13 vuotta. Koko ajan hiukan hiipivästi paheni eikä millään lääkkeillä saatu kohtauksia pois, vaikka annokset oli aikas korkeita.

      Olin ensin omassa sairaalassa tutkimuksissa syksyllä 2004 (magneettikuvat, video-eeg ja jotain muitakin). Nämä tulokset eivät vielä ihan selvästi kertoneet, missä "vika" on. Sitten keväällä 2005 lähetettiin Kuopioon jatkotutkimuksiin ja syksyllä olin Kuopiossa videotelemetriassa pari viikkoa. Siitä sitten parin kuukauden päästä oli varsinainen leikkaus. Eli siitä kun omassa sairaalassa aloitettiin tämä projekti, meni reilu vuosi leikkaukseen.

      Ei siitä oikein mitään muuta harmittavaista ole jäänyt kuin päänsärky välillä. Alussa lääkärit suositteli välttämään voimakasta rasitusta ja varomaan sitä avattua kohtaa kallossa, että se ehtii kunnolla luutua kiinni.

      Mulla on kohtaukset pysyneet poissa. Tosi ihana olo.
      *koputtaa puuta, siis päätä*

      Lääkkeitä ei vielä ole vähennetty. Sitä ei yleensä aleta suunnitella ainakaan ennenkuin vuosi leikkaukseen. Silloinkin se tehdään tosi pikkuhiljaa, ettei ne kohtaukset ainakaan alkaisi uudestaan.

      Kyllä onneksi nukutettiin leikkauksen ajaksi. Hiukset oli ihan höylällä poistettu siltä alueelta, josta kallo sahattiin auki. Sitten sen leikkauksen jälkeen ihosauma laitettiin kiinni isommilla niiteillä, jotka poistettiin viikkoa myöhemmin. Täällä kuva viikon päästä leikkauksen jälkeisestä näkymästäni:
      http://www.geocities.com/niitit56/niitit.jpg

      Sairaslomaa tuli 3 kuukautta, jonka lopussa oli sitten ensimmäinen kontrollikäynti. Siellä testataan sitten, onko tilanne parantunut/huonontunut. Mulla pysyi suunnilleen samana. Nyt seuraava on vuosi leikkauksesta, mulla alkuvuodesta.

      Tässä mun tarina. Kysele lisää :)

      • haamu

        Kävitkö wadan testissä, jos, niin minkälainen se oli?


      • tammetar
        haamu kirjoitti:

        Kävitkö wadan testissä, jos, niin minkälainen se oli?

        kysymys on osoitettu Leijonamielelle.

        Wada tehdään kaikille leikkaukseen meneville.
        Wada oli tutkimuksista ehkä se kamalin. Minulle se tehtiin leikkausta edeltävänä päivänä. Siinä testataan muistia niin, että aivopuoliskot vuorotellen nukutetaan. Eli tarkoitus on kartoittaa sen aivopuoliskon muisti jolla epilepsia pesäke ei sijaitse ja tuleeko sillä muistikapasiteetilla toimeen, jos toisen aivopuoliskon muisti jonkin verran heikkenee toiselta aivopuoliskolta.


      • leijonamieli
        tammetar kirjoitti:

        kysymys on osoitettu Leijonamielelle.

        Wada tehdään kaikille leikkaukseen meneville.
        Wada oli tutkimuksista ehkä se kamalin. Minulle se tehtiin leikkausta edeltävänä päivänä. Siinä testataan muistia niin, että aivopuoliskot vuorotellen nukutetaan. Eli tarkoitus on kartoittaa sen aivopuoliskon muisti jolla epilepsia pesäke ei sijaitse ja tuleeko sillä muistikapasiteetilla toimeen, jos toisen aivopuoliskon muisti jonkin verran heikkenee toiselta aivopuoliskolta.

        Kiitos Tammetar!

        En olisi paremmin osannut selittää. Mä kävin siinä wada-testissä jo ennen videotelemetriaa, noin puolisen vuotta ennen leikkausta. Nämä tutkimusten aikataulut tietysti vaihtelee tapauskohtaisesti.

        Outo kokemus on kyllä kun on hereillä, mutta ei esim. pysty puhumaan tai numeroiden luetteleminen 1-10 on vaikeaa etu/takaperin. :)


      • haamu
        leijonamieli kirjoitti:

        Kiitos Tammetar!

        En olisi paremmin osannut selittää. Mä kävin siinä wada-testissä jo ennen videotelemetriaa, noin puolisen vuotta ennen leikkausta. Nämä tutkimusten aikataulut tietysti vaihtelee tapauskohtaisesti.

        Outo kokemus on kyllä kun on hereillä, mutta ei esim. pysty puhumaan tai numeroiden luetteleminen 1-10 on vaikeaa etu/takaperin. :)

        Tuo wadan testi on varmasti henkisesti raskas koe. Ainakin, jos pelkää muistin huonontuneen jo nyt,(eikä hyväksy sitä).


      • tammetar
        haamu kirjoitti:

        Tuo wadan testi on varmasti henkisesti raskas koe. Ainakin, jos pelkää muistin huonontuneen jo nyt,(eikä hyväksy sitä).

        huomaa ennen wadan testiä. Sillä sitä ennen psykologi tekee erilaisia muistitestejä, joissa katsotaan eri muistialueiden taso.
        Wadassa kamalinta oli se minusta, ettei saanut sanottua sanaakaan, kun oikea aivopuolisko oli nukutettuna. Sanat jäi kurkkuun ja olis pitänyt luetella numerot 20 alaspäin. Vasen puoli nukutettuna ne meni sujuvasti, mutta mitään ei tullut sitten oikea puoli nukutettuna.
        Tutkimusta ei kuitenkaan tarvitse pelätä tai kammoksua.


      • Oletko vasenkätinen?
        tammetar kirjoitti:

        huomaa ennen wadan testiä. Sillä sitä ennen psykologi tekee erilaisia muistitestejä, joissa katsotaan eri muistialueiden taso.
        Wadassa kamalinta oli se minusta, ettei saanut sanottua sanaakaan, kun oikea aivopuolisko oli nukutettuna. Sanat jäi kurkkuun ja olis pitänyt luetella numerot 20 alaspäin. Vasen puoli nukutettuna ne meni sujuvasti, mutta mitään ei tullut sitten oikea puoli nukutettuna.
        Tutkimusta ei kuitenkaan tarvitse pelätä tai kammoksua.

        Yleensä (tietysti raaka jako) toisinpäin, vasemmalla puhekeskus.


      • tammetar
        Oletko vasenkätinen? kirjoitti:

        Yleensä (tietysti raaka jako) toisinpäin, vasemmalla puhekeskus.

        eli raaka jako on niin että oikeakätisillä puhekeskus on vasemmalla puolella ja vasenkätisillä taas päinvastoin tai sitten vähän kummallakin puolella.


      • siis vasemmalla
        tammetar kirjoitti:

        eli raaka jako on niin että oikeakätisillä puhekeskus on vasemmalla puolella ja vasenkätisillä taas päinvastoin tai sitten vähän kummallakin puolella.

        puolella, mutta joskus on havaittu, että vasenkätisillä oikea aivopuolisko on ottanut osan kielellisistä komponenteista tehtäväkseen. Tämä yleensä huomataan esim. niin, että vasemman puoleisesta aivovammasta ei ole aiheutunut sellaista vauriota kuin voisi "olettaa" ja ihminen on osoittautunut vasenkätiseksi. Siksi kysyin...


      • tammetar
        siis vasemmalla kirjoitti:

        puolella, mutta joskus on havaittu, että vasenkätisillä oikea aivopuolisko on ottanut osan kielellisistä komponenteista tehtäväkseen. Tämä yleensä huomataan esim. niin, että vasemman puoleisesta aivovammasta ei ole aiheutunut sellaista vauriota kuin voisi "olettaa" ja ihminen on osoittautunut vasenkätiseksi. Siksi kysyin...

        Helpotuin huomattavasti kun wadassa selvis, että mulla oli puhe täysin vasemmalla puolella. Leikkaus kun tehtiin oikealle ohimolohkolle.


      • leijonamieli
        tammetar kirjoitti:

        eli raaka jako on niin että oikeakätisillä puhekeskus on vasemmalla puolella ja vasenkätisillä taas päinvastoin tai sitten vähän kummallakin puolella.

        Mulla todettiin WADAssa justiin puhekeskus jakautuneeksi. Silloinhan ei puhekyvyn menettäminen kokonaan ole niin suuri uhka, vaikka voikin heiketä. Jos puhekeskus vain yhdellä puolella, riski on hiukan suurempi.

        Kyllä siellä kuitenkin tarkkaan tutkitaan ja osaavat arvioida, mikä kannattaa.

        Jo ennen leikkausta minulla oli puhevaikeuksia, eikä leikkauksen jälkeen ole oikeastaan muuttunut mihinkään suuntaan.


      • t***a
        leijonamieli kirjoitti:

        Mulla todettiin WADAssa justiin puhekeskus jakautuneeksi. Silloinhan ei puhekyvyn menettäminen kokonaan ole niin suuri uhka, vaikka voikin heiketä. Jos puhekeskus vain yhdellä puolella, riski on hiukan suurempi.

        Kyllä siellä kuitenkin tarkkaan tutkitaan ja osaavat arvioida, mikä kannattaa.

        Jo ennen leikkausta minulla oli puhevaikeuksia, eikä leikkauksen jälkeen ole oikeastaan muuttunut mihinkään suuntaan.

        Olen ihmetellyt, miksei minulla kummankaan puolen nukutus vaikuttanut juuri missään. Ei haitannut puhumista, vain yhdessä pidemmässä sanassa tuli jatkuvasti tavausvirhe. Muistitestissä en ainakaan itse huomannut eroa.

        Onko sinulla tietoa tuosta puhekeskuksen jakautumisesta? Mitä se merkitsee, onko sillä vaikutuksia kielellisiin kykyihin tms.? Olen etsinyt asiasta tietoa, mutta en ole löytänyt.

        Taidan olla hieman sekakätinen, pärjään tarvittaessa vasemmalla monessa asiassa (mm. kirjoitan ihan luettavaa), mutta käytän oikeaa. Äitini on vasenkätinen, ehkä perimässäni on hitunen sitä.


    • tammetar

      Minut leikattiin lokakuussa 2004 eli kaksi vuotta sitten. Minulla oli oikean puoleinen ohimolohkoepilepsia. Suosittelen leikkausta, jos sitä ehdotetaan sinulle. Epilepsiaa olin sairastanut 12 vuotta ennen leikkausta eikä lääkkeet olleet auttaneet. En tarkkaan osaa sanoa kuinka kauan loppujen lopuksi jonotin leikkaukseen, mutta tarpeeksi kauan.
      Toivuin erittäin hyvin leikkauksesta. Riskihän on suurissa leikkauksissa leikkauksen jälkeinen masennus. Yritin joka päivä leikkauksen jälkeen tehdä edes lyhyen lenkin ulkona raikkaassa ilmassa, mutta uskaltauduin rasittamaan fyysisesti itseäni vasta 4 kk kuluttua leikkauksesta.
      Minulla on kohtaukset pysyneet poissa leikkauksen jälkeen. Yhä olen lääkityksellä, koska tuota lääkitysta ei voida eikä kannata liian nopeasti purkaa, kun elimistö on siihen niin tottunut.
      Hiuksia tosiaan lähti ohimolohkolta korvan yläpuolelta sellainen kämmenen kokoinen alue, mutta sitä ei kukaan huomannut, kun muut hiukset peittivät alueen.
      Leikkauksen ajaksi minut nukutettiin.
      Sairaslomaa annettiin 3kk lyhyempi sairasloma kyllä olisi minulle riittänyt, sillä toivuin leikkauksesta niin hyvin.

      Toivottavasti tästä nyt jotain selvää saa

      • oikea ohimolohko

        Ovatko hiuksesi kasvaneet takaisin? Näkyykö arpi?


      • tammetar
        oikea ohimolohko kirjoitti:

        Ovatko hiuksesi kasvaneet takaisin? Näkyykö arpi?

        sentti per kuukausi, eikä kukaan huomannut joulukuussa siskoni lakkiaisissa leikattua aluetta, koska pidemmät hiukset peittivät sen hyvin. Tällä hetkellä hiukseni on kasvaneet aivan samaan pituuteen kuin ne oli ennen leikkaustakin. Arpi peittyy täysin hiusten sekaan. Vain kampaajat näkevät sen, mutta se pitääkin oikein etsiä sieltä.


    • neitokainen

      Mut on leikattu vuonna -04 ja -06. Eka leikkaus vähensi kohtauksia huomattavasti, mutta kohtaustyyppi muuttui. Siispä tuo toinen leikkaus, joka viivästyi koska lähete "jäi jumiin".
      Leikkaukset kokemuksena ihan jees. Ekasta vuorokaudesta kun selviää,niin siinä se sitte meneeki jo. Eli kivut eivät ole mielettömiä vuorokausikaupalla, vaan jokainen seuraava päivä on edellistä parempi:) Leikkaukseen meno oli mulle itsestään selvä, kun sitä mulle suositeltiin ja jos riskit eivät ole valtavat, niin suosittelen.
      Mulla oli ollu epilepsia 3 vuotta ennen ekaa leikkausta. Tyypiltänsä paikallisalkuinen. Kohtaukset enimmäkseen poissaoloja, toisinaan 20minuuttinen kouristelu.
      Kun leikkastutkimuksiin menin niin, ekan tutkimuksen ja leikkauksen välillä vajaa vuosi.
      Pikku kävelyllä kävin jo 3 viikon päästä leikkauksesta, koulussa 6päästä. eli äkkiä toivuin. Komplikaatioita ei tullut. 2. leikkauksen jälkeen oli vähän "alavireisyyttä", mutta aika pikkunen vaiva. Toi masennushan on noissa päänalueen leikkauksissa enemmän sääntö ku poikkeus. Lääkkeitä syön, ja tulen syömään vielä monta vuotta.
      Leikkaus toteutettiin nukutuksessa siten, että menin ed. iltana sairaalaan. Aamulla leikkaukseen jonottavien osastolle ja sieltä leikkaussaliin. Siellä uneen ja heräsin sitte tarkkailuosastolle. Sielä seuraavaan aamuun, josta tavalliselle osastolle siirto. Hiuksia leikattiin ainoastaan 2cm leikkaushaavan viereltä. Eli ei käytännössä huomannut kukaan:)
      Sairaslomaa sain 8vkoa ja tokalla kerralla 2vkoa(sanottiin että hae lisää jos tarvit), en kuitenkaa tarvinnu koulua varten ja sairauspäiväraha niin pieni etten hakenu.

    • Mut leikattiin 1973, oikeasta temporaalilohkosta astrosytoma ja sit päälle aika pitkä sädehoito-jakso. Tuohon aikaan ei vielä ollut MRI-laitteita, vaan kuvaukset oli melko ikäviä esim.
      varjoaine kaularangasta/nivusista aivoihin ja ilmakuvaukset joissa aivoihin laitettiin selkärangan kautta ilmaa, joka sitten muljahteli ikävästi parin viikon ajan päässä ja aiheutti kovia päänsärkyjä. Kasvain aiheutti poissaolokohtauksia, jotka loppuivat melkein heti leikkauksen jälkeen, mut heräsivät uudelleen noin 30 vuoden kuluttua unihäiriöiden ja väärin määrätyn masennuslääkkeen johdosta.

      Niin siitä tukasta, kaikki pois, itseasiassa kahteen kertaan kun sädehoito vei nekin mitä välissä kerkesi kasvamaan.
      Samanlainen reikä mullakin oli kuin Leijonamiehellä, tosin en noita niittejä koskaan nähnyt.

      Kyllähän mun vointi on huomattavasti parempi, mitä oli ennen kasvaimen kanssa.

      T. Artsi

      • saa-h

        hirveesti vakuttumaan epilepsiaa sairastavan lapsen äitiä.. Näin ensialkuun..


    • reikäpää

      Mut leikattiin viime viikolla, ja olo on kuin mitään ei olisi tehty. Epilepsiadiagnoosi ehti olla sitä ennen 7 vuotta. Suosittelen, kohtauksiakaan ei ole sittemmin ollut.
      Ei ole edes pää kipeä. Vähän vain väsyttää normaalia enemmän.

    • PasiJKL

      -Leikattiin 1993
      -7-8vuotta
      -Ohimolohkoepilepsia, poissaolokohtauksia, lääkkeet ei auttaneet
      -Menin leikkaukseen 15-vuotiaana, ymmärtääkseni nuoremmille ei oikein suositella leikkausta.(aivot vielä kehitysvaiheessa)
      -Karmein muisto oli herätä heräämöstä mutta pian ne lääkkeitä antoi ja meni ohi, ihan kohtalaisessa järjessä olin jo päivän parin päästä leikkauksesta, mutta käveleminen piti opetella kuntoutuksen kautta, täysin pystyin liikkumaan ehkä 1-1,5 kuukauden päästä leikkauksesta.
      -Ei komplikaatioita leikkauksesta
      -Kohtauksia ollut 6 tai 7 (krapula aamuina vaikka käyttänyt alkoholia välillä reilusti). Viimeiset kaksi kohtausta kuukauden sisällä, johtunee väsymyksestä.
      -En ole halunnut aloittaa lääkitystä mutta lienee pakko jos näitä alkaa kerran kuussa tulemaan.
      -Leikkauksessa otettiin hiukset pois ohimonalueelta, eli kalju olin siinä vähän aikaa. Hiukset kuitenkin kasvoivat ihan hyvin myös lähelle leikkausarpea.
      -Leikkauksen aikana hereillä?, tuskinpa kukaan on ollut.
      -Leikkaus oli 5.8 ja koulu alkoi viikon parin päästä, muistaakseni menin kouluun syyskuun 5-15.päivän paikkeilla.

    • only

      - koska sinut leikattiin?
      03
      - millainen leikkauskokemus oli, suositteletko?
      Menin leikkaukseen 10-vuotiaana, joten paljoa en muista, mutta traumoja ei ole jäänyt
      - kauanko sinulla oli epilepsia ennen leikkausta?
      2vuotta
      - minkätyyppinen epilepsia sinulla oli?
      vaikeahoitoinen/harvinainen
      - kauanko jonotit leikkaukseen?
      ei mitään muistikuvaa
      - miten toivuit leikkauksesta, hyvää/huonoa? koska esim. harrastit liikuntaa seuraavan kerran tms?
      toipuminen eteni hienosti, tasapainon kanssa oli pieniä ongelmia
      - tuliko komplikaatioita?
      ei muistaakseni
      - ovatko kohtaukset pysyneet poissa?
      ei
      - syötkö edelleen lääkkeitä?
      kyllä
      - miten leikkaus käytännössä toteutettiin? hiukset pois ohimolta? :)
      juurikin näin:)
      - olitko hereillä leikkauksen aikana?
      en
      - kauanko olit sairauslomalla?
      ainakin kaksi kuukautta, ellen enemmänkin.

    • - elokuussa 2013
      - muista hieman poikkeava, nopea toipuminen, suosittelen
      - melkein 20 vuotta
      - päätöksestä 3kk
      - toivuin fyysisesti nopeasti, muisti jäi hieman pätkimään leikkauskohdan takia, liikuntaa harrastin melko nopeasti, mutta hikoiluttava oli kielletty
      - ei
      - ovat
      - syön
      - hiukset ajettiin pois alueelta
      - en
      - 3kk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe