Moottorisahaa uusimassa...

Hyppyheikki

Ammattisahuri en ole, mutta ehkä aika vaativa ja jotain jo osaavakin harrastaja, joka ottaa leipänsä ihan muista hommista. Olen sahannut vuodesta 1979. Ensin oli pikku Kulloppi, sitten peräkkäin 2 mökki-Stihliä ja nyt yli 10 vuotta Jonsered Turbo 2055. Sahaan polttopuita, harvennan mettäplänttejä, yhden hirsimökinkin veistin pystymettästä sahaa apuna käyttäen, korjaan tuulenkaatoja ja kaadan pihapuita vaikeista paikoista. Eli haluan ns kunnon sahan, jossa voimaa tarpeeksi, säädöt pysyy kohdallaan ja toimii silloin kun tarvitaan ilman jatkuvaa pimplaamista. Nyt Jonseredini alkaa jo olla finaalissa, joten uutta olen alkanut kattelemaan.

Vaan mistäpä mulle oiva peli? Jotenkin luotan yhä noihin ruottalaisiin. Stihlikin varmaan on ihan hyvä, mutta Jonsku ja Husu ne vaan kaikertaa mielessä. Jonskulta olen kattellut noita 2145 -47 malleja, mutta toisaalta kiinnostaa myös Husse 55. Sellaisen saisi Virosta hakemalla vielä noin hintaan 350€, vaikka malli lienee jo vanha ja valmistus lopetettu. Monien mielestä se on hyvä ja luotettava, voimakas perussaha ilman turhia krumeluureja. Pankaas kertoen mitä kannattaisi tehdä? Ja onko noista uusista markkinoille yrittävistä ylipäätään tosihommissa mihinkään.

63

22087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huskulla

      Kunnon saha ei tarvi mietti sen enempää, tehoja, vääntöä, kierros herkkyyttä, jne.......
      huskun 357xp maksaa parin kolmen mökkisahan verran mutta työkin joutuu ja on ilo sahata kunnon sahalla.

      • puhut

        Näitä sahoja kehuu jopa pääasiassa koivutukkia tekevät metsurit. Siinä ei leluilla pärjää...


    • jonssin

      2145 on muovisaha, joten unohda se.

      • ei liene

        niin väliä kun vain ostaa metallirunkoisen ammattikäyttöön tarkoitetun sahan. Itselläni Husku ja Echo. Echo varma työjuhta. Huskun kanssa saa pelata ja pimplata.


      • Hyppyheikki
        ei liene kirjoitti:

        niin väliä kun vain ostaa metallirunkoisen ammattikäyttöön tarkoitetun sahan. Itselläni Husku ja Echo. Echo varma työjuhta. Huskun kanssa saa pelata ja pimplata.

        Kiitos vinkeistä. Jotain tuollaista arvelinkin. Mutta voisikos joku tietävämpi panna tänne luettelon varteenotettavimmista vaihtoehdoista niin, että muovisahat ja metallirunkosahat olisi eroteltu. Noista esitteistä kun ei sitten millään tahdo tuo kaiketi hyvinkin tärkeä ominaisuus ilmetä. Ihan näyttää siltä kuin valmistajat oikein tieten tahtoen yrittäisivät tätä juttua piilotella. Husse 55 lienee ainakin metaalirunkoinen vai miten?


      • vaihtoehto olis
        Hyppyheikki kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Jotain tuollaista arvelinkin. Mutta voisikos joku tietävämpi panna tänne luettelon varteenotettavimmista vaihtoehdoista niin, että muovisahat ja metallirunkosahat olisi eroteltu. Noista esitteistä kun ei sitten millään tahdo tuo kaiketi hyvinkin tärkeä ominaisuus ilmetä. Ihan näyttää siltä kuin valmistajat oikein tieten tahtoen yrittäisivät tätä juttua piilotella. Husse 55 lienee ainakin metaalirunkoinen vai miten?

        346 XP eikö tuo ainakin ole metallirunkoinen, itte ostin tuon vaikka ei niin hirveesti metsähommia ole mutta joka talvi kuitenkin jotakin.


      • hatchb
        Hyppyheikki kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Jotain tuollaista arvelinkin. Mutta voisikos joku tietävämpi panna tänne luettelon varteenotettavimmista vaihtoehdoista niin, että muovisahat ja metallirunkosahat olisi eroteltu. Noista esitteistä kun ei sitten millään tahdo tuo kaiketi hyvinkin tärkeä ominaisuus ilmetä. Ihan näyttää siltä kuin valmistajat oikein tieten tahtoen yrittäisivät tätä juttua piilotella. Husse 55 lienee ainakin metaalirunkoinen vai miten?

        Partnerin perussahoista P4200, P4900, P5300 ovat metallirungolla, pienemmät muovia. Ammattimallisto on vielä erikseen.


      • eka saha
        hatchb kirjoitti:

        Partnerin perussahoista P4200, P4900, P5300 ovat metallirungolla, pienemmät muovia. Ammattimallisto on vielä erikseen.

        Ostin partner 4200 en suosittele ei pysy teräöljyt sisällä huollossa sanottiin halvan sahan vika. Eli öly tuleee ulos sahan seisoessa käytössä pelaa,mutta ikavä kuljetella kaukalossa.


      • hatchb
        eka saha kirjoitti:

        Ostin partner 4200 en suosittele ei pysy teräöljyt sisällä huollossa sanottiin halvan sahan vika. Eli öly tuleee ulos sahan seisoessa käytössä pelaa,mutta ikavä kuljetella kaukalossa.

        Juu kyllä näin tekee myös 4900-malli. Tosin olen kuvitellut, että samaa vikaa on kaikissa ketjusahoissa.
        anteeksi meni nuo mallinumerot pieleen. P5300 sijasta piti olla P5100.


      • Anonyymi
        Hyppyheikki kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Jotain tuollaista arvelinkin. Mutta voisikos joku tietävämpi panna tänne luettelon varteenotettavimmista vaihtoehdoista niin, että muovisahat ja metallirunkosahat olisi eroteltu. Noista esitteistä kun ei sitten millään tahdo tuo kaiketi hyvinkin tärkeä ominaisuus ilmetä. Ihan näyttää siltä kuin valmistajat oikein tieten tahtoen yrittäisivät tätä juttua piilotella. Husse 55 lienee ainakin metaalirunkoinen vai miten?

        Echo , pienempi. Ongelma on kahvan pidike taiapidike katkeaa .
        Kahva on jousien varassa mutta pieni väkånen estää ettei kahva jää kokonaan käteen.
        Jos väkåsen viilaa pois venyy jouset suoraksi eikä kahva ole lainkaan kiinni.
        Taitaa olla vain hellekesän saha , pakkasella tuo kiinnike heltiää kuin jääpuikko.
        Olen pettynyt tuohon. Tanakassa ei moisia ongelmia ollut. Tanaka ei vain tehdä enää.
        Nykyisin on Hithaci , ja siinä mättää käynti , kipinä katkeilee ja käynti on pelkkää pätkää.
        Stihl , käyntiinlähtöongelmia koko elinkaari kuten huskussa.
        Vanhemmiten väsyttää metsurin niin että on valmis lähtemään vaimon viereen kun on saanut sahan käyntiin. Seuraavana aamuna sama juttu.
        Pidän ensiarvoisen tärkeänä että saha käynnistyy kun narusta vetää mieluummin käskystä kuten hevonen.


    • R.A

      Ei pitäis 55:sen valmistus olla vielä päättynyt?
      Kannattaa katsella sahaa ns. tarjouksista, niin sen voi saada suomesta tuohon viron hintaa tai jopa alle.
      Hiukan on 55:n tapahtunut kehitystä vuosien varrella, ainakin uudemmat on jo varustettu irtoketjupyörällä ja ilmanputsarikin nyt ruuvilla kiinni (ei enää irtoa)...

    • niin et varmasti

      tule pettymään.itselläni ollut husku 51 vuodesta 1998 saha on toiminut vallan mainiosti ja on pieniruokainen kokoonsa nähden.

    • kyyrölänarvo

      Jos olisi itselläni isohkon sahan tarvetta tällähetkellä niin nappaisin tämän tästä linkistä:

      http://cgi.ebay.de/Husqvarna-346XP-346-XP-NEU-Motorsaege-E-Tech-Kettensaege_W0QQitemZ140061940225QQihZ004QQcategoryZ19787QQrdZ1QQcmdZViewItem
      Hinta murto-osa Suomen kiskurihinnoista tällä merkillä ja mallilla ja parempaahan saa etsiä tuossa kokoluokassa. Jään itse odottamaan kunnes tulee hyväkuntoinen/uusi Stihl MS200/020 tuonne kaupan ja silloin painan itsekin "Sofort-Kaufen" nappia jolloin sahan saa heti itselleen ilman toisten huutojen kyttäämistä. Valitettavasti noita pikkutilhejä ei ole tuollakaan montaa tarjolla. Näkyvät olevan todella suosittuja joka paikassa. Heti on huutajia jonoksi asti kun sellainen uudehko tulee myyntiin.

      • äskeinen

      • huskua
        äskeinen kirjoitti:

        Toinen isompi vaihtoehto tuossa. Sekin parasta mitä rahalla saa ja hintakin jää todennäk. taas reilusti alle Suomen hintojen. Tosin huutoaikaa enää vajaa vrk. Linkki:

        http://cgi.ebay.de/NEUE-Motorsaege-Husqvarna-357XP-Top-Profisaege-357-xp_W0QQitemZ300056932529QQihZ020QQcategoryZ56559QQrdZ1QQcmdZViewItem

        On aivan käsittämätöntä miten huskujen toiminta varmuus on romahtanut.Viimeisin itsellä 346.n.Ja nyt tuli mitta täyteen,seuraava saha on stihl.Kokoa en vielä ole päättänyt mutta sen olen että huskua ei tälle miehelle enää tule!


      • mitä..
        huskua kirjoitti:

        On aivan käsittämätöntä miten huskujen toiminta varmuus on romahtanut.Viimeisin itsellä 346.n.Ja nyt tuli mitta täyteen,seuraava saha on stihl.Kokoa en vielä ole päättänyt mutta sen olen että huskua ei tälle miehelle enää tule!

        vikoja 346:ssa on ollut niin tiedän varoa kun tulin hankkineeksi sellaisen.


      • kyllästynyt
        huskua kirjoitti:

        On aivan käsittämätöntä miten huskujen toiminta varmuus on romahtanut.Viimeisin itsellä 346.n.Ja nyt tuli mitta täyteen,seuraava saha on stihl.Kokoa en vielä ole päättänyt mutta sen olen että huskua ei tälle miehelle enää tule!

        Syitä miksi ei (Sahana 026C). Ei käy käteen koska takakahva on liian ohut ja kaasuliipasin samoin käteen käymätön(painuu liiaksi kahvaan asti ja ei kaareva kuten huskeissa). Oikealla kädellä ei saa siis reilua kunnon otetta sahaan ollenkaan. Bensankulutus aivan sietämätön säätämisestä huolimatta. Tankki ei kestä kuin puoli tuntia vaikka sahan säätää vaikka kuinka laihalle tahansa. Korjaamo ei voinut asialle mitään. Sanoivat että kuuluu mallin asiaan. Tyhjäkäynti ei pysy pakkasten tullessa ja ilmanputsaria puhdistettava tiheään kun likaantuu niin äkkiä. Seuraava saha on taas Huski nimittäin edellinen saha oli HQ ja siinä kesti tankki n. tunnin ja istui sahaajan käteen ihan eri tavalla.


      • husku 55
        huskua kirjoitti:

        On aivan käsittämätöntä miten huskujen toiminta varmuus on romahtanut.Viimeisin itsellä 346.n.Ja nyt tuli mitta täyteen,seuraava saha on stihl.Kokoa en vielä ole päättänyt mutta sen olen että huskua ei tälle miehelle enää tule!

        ajatellaampa näin , jos haluaisit paljon voittoa tehtaallesi niin tekisitkö lujia sahoja. ja toisakseen ennen insinöörit oli taknisentyön taitajia , tiesivät mitä tekivät. Nyt istutaan koneen ääerellä ja suunnitellaan täyttä paskaa. No itse jos ostasin sthillin, niin vaihtaisin välittömästi kampiakselin laakerit parempimerkkisiin.Mutta kyllä se husku 55 on vielä kunnon saha, pikkasen painaa enmpi mutta ei haittaa.Ehkäpä tänäpäivänä ois hyvä olla kaksi sahaa ,isompi ja pienempi .Isommalla kaatelee puut ja pienemmällä karsii oksat,niin ei haittaa vaikka kaatosaha painais 20 kiloa ,kestäis ainakin .
        kyllähän ne tämänpäivän sahoista suurin osa on tuppervaaran vehkeitä . jos sahan kuutiotilavuutta pienennetään ja sitten viritetään ,niin eihän ne voi kestää.Nuo pienet ammattisahat pyörii kieroksia paljon enempi mitä isot takuuvarmat sahat .kyllä laakereiden merkillä ja koolla on suuri merkitys sahan kestossa.Vaikka kyllä sahan kuin sahan saa pilalle huonolla käytöllä ,jos esim
        jättää huoltamatta. Sahan jäähdytysrivat tulisi puhdistaa aika ajoin samoiten ilmansuodatin .ja tietenkin öljyllä on suuri vaikutus.


      • 2001.stä
        mitä.. kirjoitti:

        vikoja 346:ssa on ollut niin tiedän varoa kun tulin hankkineeksi sellaisen.

        Ja hyvin toiminut nyt syksyllä jouduin uusimaan bensaletkun kun happani sieltä tankin ja kaasuttajan välistä.
        Väittivät bensasta johtuvan kun olen itse sotkenut 95 tai 98,sta ja kumminkin käyttänyt hyvälaatuista 2-T öljyä.
        Itse epäilen syyksi etten ollut huomioinut talviläppää käännellä mutta tulipahan nuo käyttö-ohjeet nyt netistä luettua sen jälkeen.
        Muuten tehokas saha ja täysin riittävä.
        Maksoi silloin 300erkkiä ollut esittelykappaleena eli saanut varmaankin jenkaa mutta kumminkin myyjäliike lupasi 6kk takuun niiin mitäpä hävittävää tuossa oli kun saman rahan olisi joutunut maksamaan kuttaperkka mökkisahoista.


      • R.A
        kyllästynyt kirjoitti:

        Syitä miksi ei (Sahana 026C). Ei käy käteen koska takakahva on liian ohut ja kaasuliipasin samoin käteen käymätön(painuu liiaksi kahvaan asti ja ei kaareva kuten huskeissa). Oikealla kädellä ei saa siis reilua kunnon otetta sahaan ollenkaan. Bensankulutus aivan sietämätön säätämisestä huolimatta. Tankki ei kestä kuin puoli tuntia vaikka sahan säätää vaikka kuinka laihalle tahansa. Korjaamo ei voinut asialle mitään. Sanoivat että kuuluu mallin asiaan. Tyhjäkäynti ei pysy pakkasten tullessa ja ilmanputsaria puhdistettava tiheään kun likaantuu niin äkkiä. Seuraava saha on taas Huski nimittäin edellinen saha oli HQ ja siinä kesti tankki n. tunnin ja istui sahaajan käteen ihan eri tavalla.

        ..tuntuu olevan myös tuossa ms 260:ssä, eli vie "hiukan" enempi ainetta kuin vastaavan kokoinen husku. Huonot kelit kun tulee, niin ainakin tyhjäkäynti katoaa ensimmäisenä eli kaasari/putsari jäätyy helposti.
        Nyt tosin on tehnyt leudoillakin keleillä sitä, että saattaa sammuilla yht äkkiä tyhjäkäynnillä, kun narusta vetäsee niin taas kuitenkin lähtee käymään..


      • vika
        husku 55 kirjoitti:

        ajatellaampa näin , jos haluaisit paljon voittoa tehtaallesi niin tekisitkö lujia sahoja. ja toisakseen ennen insinöörit oli taknisentyön taitajia , tiesivät mitä tekivät. Nyt istutaan koneen ääerellä ja suunnitellaan täyttä paskaa. No itse jos ostasin sthillin, niin vaihtaisin välittömästi kampiakselin laakerit parempimerkkisiin.Mutta kyllä se husku 55 on vielä kunnon saha, pikkasen painaa enmpi mutta ei haittaa.Ehkäpä tänäpäivänä ois hyvä olla kaksi sahaa ,isompi ja pienempi .Isommalla kaatelee puut ja pienemmällä karsii oksat,niin ei haittaa vaikka kaatosaha painais 20 kiloa ,kestäis ainakin .
        kyllähän ne tämänpäivän sahoista suurin osa on tuppervaaran vehkeitä . jos sahan kuutiotilavuutta pienennetään ja sitten viritetään ,niin eihän ne voi kestää.Nuo pienet ammattisahat pyörii kieroksia paljon enempi mitä isot takuuvarmat sahat .kyllä laakereiden merkillä ja koolla on suuri merkitys sahan kestossa.Vaikka kyllä sahan kuin sahan saa pilalle huonolla käytöllä ,jos esim
        jättää huoltamatta. Sahan jäähdytysrivat tulisi puhdistaa aika ajoin samoiten ilmansuodatin .ja tietenkin öljyllä on suuri vaikutus.

        Näyttää olevan aina kaasuttajassa.


      • satunnainen sahailija
        kyllästynyt kirjoitti:

        Syitä miksi ei (Sahana 026C). Ei käy käteen koska takakahva on liian ohut ja kaasuliipasin samoin käteen käymätön(painuu liiaksi kahvaan asti ja ei kaareva kuten huskeissa). Oikealla kädellä ei saa siis reilua kunnon otetta sahaan ollenkaan. Bensankulutus aivan sietämätön säätämisestä huolimatta. Tankki ei kestä kuin puoli tuntia vaikka sahan säätää vaikka kuinka laihalle tahansa. Korjaamo ei voinut asialle mitään. Sanoivat että kuuluu mallin asiaan. Tyhjäkäynti ei pysy pakkasten tullessa ja ilmanputsaria puhdistettava tiheään kun likaantuu niin äkkiä. Seuraava saha on taas Huski nimittäin edellinen saha oli HQ ja siinä kesti tankki n. tunnin ja istui sahaajan käteen ihan eri tavalla.

        Minä ole ollut tyytyväinen Stihliin (026 malli noin 5 vuotta vanha), sillä on hoitunut kaikki sahailutarpeet tukkipuista risukoiden perkaukseen. Sitä ennen oli samantehoinen Partner, sekin muuten ok mutta oli jatkuvasti pikkuvikaa, Stihl ollut luotettavampi. Bensankulutus kyllä aika iso, mutta vei se Partnerikin vähintään saman verran. Ilmanputsari kannattaa pitää puhtaana kuten edellinen kirjoittaja mainitsi.


      • huskua
        mitä.. kirjoitti:

        vikoja 346:ssa on ollut niin tiedän varoa kun tulin hankkineeksi sellaisen.

        Suurin ongelma ko.sahassa on on tyhjäkäynti puolella.Saha on käytetty piirimyyjän huollossa lukuisia kertoja,sen jälkeen toimii muutaman tunnin ja sitten alkaa taas prenkata.Tuon hintaiselta sahalta odotan ettei minun tarvitse olla jatkuvasti ruuvarin kanssa säätämässä työssä ollessani.Esim pöllin päähän numeroalaittaessa saha useimmiten ehtii jo sammua.


      • vaihtanut..
        huskua kirjoitti:

        Suurin ongelma ko.sahassa on on tyhjäkäynti puolella.Saha on käytetty piirimyyjän huollossa lukuisia kertoja,sen jälkeen toimii muutaman tunnin ja sitten alkaa taas prenkata.Tuon hintaiselta sahalta odotan ettei minun tarvitse olla jatkuvasti ruuvarin kanssa säätämässä työssä ollessani.Esim pöllin päähän numeroalaittaessa saha useimmiten ehtii jo sammua.

        sen rikkinäisen polttoaineletkun! :D


      • ovelasta
        vaihtanut.. kirjoitti:

        sen rikkinäisen polttoaineletkun! :D

        Paikasta poikiva näin ainakin minulla.


      • homma täälläkin
        ovelasta kirjoitti:

        Paikasta poikiva näin ainakin minulla.

        ei millään tahtonut löytää vikaa, polttoaineputkessa reikä sellaisessa kohdassa mikä ei kovin helposti näy, läpivienti jonkinlaisen rungossa olevan korvakkeen läpi ja vuoto läpiviennin sisällä näkymättömissä. Samaa tyhjäkäyntihäiriötä aiheutti kun tuossa edellä kerrottiin.


      • Anonyymi
        ovelasta kirjoitti:

        Paikasta poikiva näin ainakin minulla.

        Joo maalasin isoa pokasahaa , hakkaa moottorisahan mennen tullen ja kevyt kantaa.
        No kirveellä kaatolovi piti tehdä mutta muuten luonikas värkki.
        Tosin terän kunnostaminen ei ole jokamiehen tehtävä. Tehdasterällä ei tee mitään.
        Pitää olla se vanhanmallinen piikki ja fuukaus tehdä itse sekä jako , teroitus huolella niin kyllä puree puuta niin että ilo kuunella. Hieno keksintö. Kevyt kantaa rikä lopu bensiini eikä valu öljy.


    • kaks....

      Sahaa..mulla on jonssin 2051turbo jossa on kivasti voimaa ja kierroksia, mutta on tajuton kanneltava oksiessa, niinpä ostin toiseksi 399xp enkä ole sitten jonssia enää juuri käteen ottanu, eihän sitä puuhun saa painaa, mutta kun terä on kunnos niin menee tosi makeesti katkaisussa ja oksimaan en millään muulla enää lähtisikkään rankametsässä se on ihan unelma, jaksaa päivän sahata eikä todellakaan ole tunnetta, että olis kuntosalilla käyny. Mutta jokainen tekee mitä haluaa.

    • juntti^

      Osta tilhin 260 ammattisaha. Loistosaha!

    • erittäin kohdallaan

      Koneliike Olenius on syksyn aikana myynyt 55 hussea hintaan 375euroa pienen tinkaamisen jälkeen ainakin stadin duunareille. Luulen, että onnistuu tinkiminen myös muiltakin.

      • pienempi saha

        niin taitaa ikä loppua ennen kuin sahat.osta vaikka pienemmäksi sthil.ja isommaksi husse 55


    • Osta Tilhiltä heti kaksi
      MS 200 pikkuhommiin ja esim MS 260 niihin isompiin.
      Käyntivarmuutta löytyy.

    • Fuscus

      Otsikossa on vastaus eli jos laatua haluut niin ostat dolmarin. 110 Dolmari vois riittää ja 115 riittää sit jo varmaan. Katso www.makita.fi niin sieltä löytyy mallit.

      • apteeraaja

        Mä oon samaa mieltä. Mite kaikki on unohtanu perinteikkään sahatehtaan tuotteet. Dolmarit on ammattiluokassa joku 100e halvempiikii kuin nää ruottalaiset ja tilhet. Uus 4600 dolmari olis aika näppärän näköne peli savottaa ku savottaa.


      • Tukka lähtee
        apteeraaja kirjoitti:

        Mä oon samaa mieltä. Mite kaikki on unohtanu perinteikkään sahatehtaan tuotteet. Dolmarit on ammattiluokassa joku 100e halvempiikii kuin nää ruottalaiset ja tilhet. Uus 4600 dolmari olis aika näppärän näköne peli savottaa ku savottaa.

        Eipä ollut muuta, kun harmia siitä sahasta. Tukkahan sen kanssa lähtee.


      • huhtaheikkilä
        apteeraaja kirjoitti:

        Mä oon samaa mieltä. Mite kaikki on unohtanu perinteikkään sahatehtaan tuotteet. Dolmarit on ammattiluokassa joku 100e halvempiikii kuin nää ruottalaiset ja tilhet. Uus 4600 dolmari olis aika näppärän näköne peli savottaa ku savottaa.

        yksi Dolmari oli, se riitti, takuuaikana jotain häikkää kaasarissa, huoltoliike lähetti maahantuojalle korjattavaksi, kesti iäisyyden ennenkuin tuli takaisin, ei pelaa talvikeleillä, varaosien saanti hidasta ja hankalaa, nyt on huskin 346, tähän mennessä paras saha, kymmenkunta konetta on vuosien varrella tullut sahattua loppuun, seuraava sahakin on taatusti huski.


      • Fuscus
        huhtaheikkilä kirjoitti:

        yksi Dolmari oli, se riitti, takuuaikana jotain häikkää kaasarissa, huoltoliike lähetti maahantuojalle korjattavaksi, kesti iäisyyden ennenkuin tuli takaisin, ei pelaa talvikeleillä, varaosien saanti hidasta ja hankalaa, nyt on huskin 346, tähän mennessä paras saha, kymmenkunta konetta on vuosien varrella tullut sahattua loppuun, seuraava sahakin on taatusti huski.

        Monista dolmareista,itse omistan 100 ja vanhan 114 ja kummassakaan ei ole ollut mitään ongelmia. Olen sahannut myös 109 ja 110 dolmreilla ja kyllä nämä ruottalaiset tuntuu muovisilta leluilta dolmarien rinnalla. Nämä ovat makuasioita mutta kuten eräs metsuri mulle totes että partner on paras Ruotsalainen mut dolamri on maailman paras ja tässä uskossa yhä elän...


    • nuorimetsuri

      Jos haluat ostaa parhaan sahan se on jokin näistä seuraavista: dolmar ps4600 tai ps5000, stihl ms260 tai ms361 , husse/jonsse 346/2147 tai 357/2156. Jonseredeisse ja husseissa ei ole muuta eroa kuin kahvan asento, väri ja hinta. Tai hintakin nykyään aika samoissa.

      Näillä ammatti miehet sahaa. Ja vaikka et ite oissikaan ammatti metsuri kannattaa olla samanlaiset vehkeet kuin ammatti miehillä, työ paljon mielekkäämpää. Jos vaan ihan huvikseen sahaat niin käy sahaksi. dolmar 115, stihl ms 250 tai ms280, husse 55 tai 353 jonsse 2150.

      Jos noita hirsihommia teet kannattaa kyllä valita näin iso saha. Ranka mettään sopisi hyvin stihl ms200.

      • Nimetön

        Onko kenellä kokemuksia Husqvarna 336:sta, kevyestä, alle 4 kg:n painoisesta sahasta. Tekeekö sahalla mitä? Itse olen harkinnut kevyen sahan ostoa rankapuiden kaatoon ja karsintaan. Ko. sahaa myydään tarjouksessa 299 euroa, joten se on hinnaltaan samaa luokaa kuin Dolmar 410. Dolmar on hiukan painavampi mitä em. Husqvarna.


    • Hyppyheikki

      Ihan kiva kun vastailitte. Mutta vaikeaksihan tämä näköjään menee. Näyttää olevan niin, että pääosa teistä kehuu omaa sahaansa ja haukkuu muiden. Vain muutamalla teistä on omakohtaisia huonoja kokemuksia jostain sahasta ja siksi ootte vaihtaneet johonkin toiseen. Taitaapi olla makuasioita suurin osa. Vähän niinkuin auton ostossa. Että kun on tullu rahansa johonkin roppanaan ostopäätöksen tehtyään laitettua, niin sitä pitää kehua retostella ja haukkua muiden ostoksia ikäänkuin oman itsetunnon pönkittämiseksi. Tämmösistä asioista mie en jo vanhempana miehenä perusta. Saha ei oo miulle mikkään miehisyyden jatke vaan raaka työkalu. Merkillä ei oo väli, kunhan toimii hyvin, on luotettava ja voimaa tarpeeksi.

      Taian ostaa japsilaisen tai onko se nyt Vinkuintiassa tehty - en tiiä - isoimman Echon ja huoltaa vielä vanhan Jonssini verstaaseen köykäsempiin harvennushommiin....

      • Fuscus

        Shindaiwa,oli ainakin pirun kevyt käynnistymää kun kokeilin näyttelyssä ja muistaakseni kilpailukykyinen hintakin.


      • Echoa

        Mulla oli yksi Echo, kun olin töikseni sahaamassa.
        Siinä oli kolmen kuukauden takuu, jonka aikana kaikki liikkuvat osat vaihdettiin. Lopulta saha leikkasi kiinni takuuaikana, mutta sitä ei korvattu, kun oli muka maahantuojan mielestä ollut liian vähän öljyä bensan seassa. Sahasin sitten Stihlillä ne loput bensat ilman ongelmia.
        Maahantuoja oli täysin ylimielinen silloin. ( 1993 )


      • sahojen korjailija

        Ehkäpä sahojen kestävyyteen vaikuttaa henkilö joka painaa sitä kaasukahvaa. Mutta kun olet jo vanha saha- konkari, niin tiedät itse varmaan mitä järkipäätöksiä teet sahan valinnassa.
        Tiedämme varmaan että sahaa pitää käsitellä samanlailla kuin
        me käsitellään vaimoja, niitä pitään huoltaa säänöllisesti ja olla hyvänä, niin aamulla kuin illallakin, ja sitten nakata sitä sahaa loukkoon työpäivän päätteeksi, vaan se saha huolletaan ja putsaillaan ,voi sille joskus jutellakkin.No pussaileen sitä sahaa ei nyt kuitenkaan kannata alkaa, voip maistua bensalle.
        Mutta kuten sanoin huolto ja rakkaus pitää lähimmäisemme kunnossa ,niin ihmis kuin kone puolellakin.Se kumppanin löytäminen on vaan joskus vaikeaa.


      • R.A

        Kannattaa hankkia sellainen saha jolla on toimivat myynti, huolto/varaosat ja aina parempi, jos on vielä omalta paikkakunnalta ;-)
        Jos saha on ahkerassa käytössä, niin yleensä niihin jotain vikaa ilmaantuu, enemmin tai myöhemmin.. silloin on mukava piipahtaa huoltomiehen juttusilla tai mahdollisesti hakea osat "hyllystä" ja korjata itse.

        Tästä syystä meillä on vain kaksi vaihtoehtoa mitä voi ostaa: husku ja stihl.
        Dolmaria ja partneriakin kyllä myyvät k-kaupassa, mutta mitään muuta niihin ei sitten saakaan, ainakaan niin hyvin kuin nähin "perinteisiin"
        Ja myönnän että olen himpun verran merkkiuskovainenkin :-) kuten varmasti moni muukin..
        Huskuja on vaan ollut talossa iät ja ajat. Isäukko metsuri urallaan sahasi "loppuun" niitä kymmeniä kappaleita.
        Poikkeuksena huskuista on tuo muutama vuosi sitten hankittu stihl. Käyntiongelmat kun siitä, sais pois niin se olis kans ihan kelvollinen saha.
        Pitää ilmeisesti pistää osiksi ja koota uudelleen ;-)


      • Aktiivi harrastaja

        Moottorisahan osto ei lainkaan vaikeaa. Valitset merkiksi STIHL. Malli käyttötarkoituksen mukaan. Olen kohtuullisen iso metsänomistaja ja käytän sahaa paljon. Itselläni on kolmas STIHL ja seuraavakin tulee olemaan. Nykyinen saha STIHL 320. Riittää tukkihommiin saakka. Tammikuussa vaihdan malliin 200. Meitä on serkuksia ja monia kavereita aika poppoo ja jokaisella on STIHL.
        Ps. en ole STIHLIN edustaja.


      • koomastanne!!!!!
        Aktiivi harrastaja kirjoitti:

        Moottorisahan osto ei lainkaan vaikeaa. Valitset merkiksi STIHL. Malli käyttötarkoituksen mukaan. Olen kohtuullisen iso metsänomistaja ja käytän sahaa paljon. Itselläni on kolmas STIHL ja seuraavakin tulee olemaan. Nykyinen saha STIHL 320. Riittää tukkihommiin saakka. Tammikuussa vaihdan malliin 200. Meitä on serkuksia ja monia kavereita aika poppoo ja jokaisella on STIHL.
        Ps. en ole STIHLIN edustaja.

        Ja sinäkin, kun vaihtaisit merkkisi husseen jäisi se viimeiseksi sahan ostoksi sinulle. Ei tarvitsisi alvariinsa vaihtaa sahaa, kun yhdellä pärjäisi arkkuun asti, muahahhahahahahahaha


      • ovat
        koomastanne!!!!! kirjoitti:

        Ja sinäkin, kun vaihtaisit merkkisi husseen jäisi se viimeiseksi sahan ostoksi sinulle. Ei tarvitsisi alvariinsa vaihtaa sahaa, kun yhdellä pärjäisi arkkuun asti, muahahhahahahahahaha

        Sahat ovat kulutustavaraa mikäli sahaa paljon. Tosin näitä paljon sahaavia ei käytännössä enää ole, harvesterillahan puuta korjataan.

        Mutta, noin kotitarpeisiin olen ollut ihan tyytyväinen MS200 MS026 yhdistelmään.


      • se hyvä merkki
        ovat kirjoitti:

        Sahat ovat kulutustavaraa mikäli sahaa paljon. Tosin näitä paljon sahaavia ei käytännössä enää ole, harvesterillahan puuta korjataan.

        Mutta, noin kotitarpeisiin olen ollut ihan tyytyväinen MS200 MS026 yhdistelmään.

        vaan pitkälleppä piti mennä ,ennen kuin asia selvisi.
        mutta mitä sanoo alkuperäinen ensimmäinen kirjoittaja, onko tyytväinen ehdotukseesi?. vai vieläkö jatketaan?:D))


      • kyllä valita huskunkin
        se hyvä merkki kirjoitti:

        vaan pitkälleppä piti mennä ,ennen kuin asia selvisi.
        mutta mitä sanoo alkuperäinen ensimmäinen kirjoittaja, onko tyytväinen ehdotukseesi?. vai vieläkö jatketaan?:D))

        Vaikka itselläni on stihlin yhdistelmä niin voin ihan hyvin suositella huskyn vastaavia malleja. Pointti siinä että parempi pitää kaksi erikokoista niin voi työn mukaan valita sahan.


    • average joe
      • KHE

        MIKÄ HYVÄ/HALPA VÄHÄPÄTÖISEEN KÄYTTÖÖN?


      • olisi..
        KHE kirjoitti:

        MIKÄ HYVÄ/HALPA VÄHÄPÄTÖISEEN KÄYTTÖÖN?

        käytetty ammattimalli.


      • käytetystä
        olisi.. kirjoitti:

        käytetty ammattimalli.

        aukaisee koneen .vaihtaa laakerit ja stefat.
        Näkee samalla mootorin sisuskalut.esim jonsered yksinkertainen purkaa ja kasata uudelleen.


      • männän ja
        käytetystä kirjoitti:

        aukaisee koneen .vaihtaa laakerit ja stefat.
        Näkee samalla mootorin sisuskalut.esim jonsered yksinkertainen purkaa ja kasata uudelleen.

        sylinterin.
        ja kampiakselin.


      • olisi..
        männän ja kirjoitti:

        sylinterin.
        ja kampiakselin.

        En tarkoittanut, että pitäisi ostaa loppuun ajettu. Esim. monta kertaa joku "kotimetsuri" ostaa innon puuskassa kalleimman ammattimallin ja kun huomataan että tämähän on liian raskas, niin käydään vaihtamassa pienempään rimpulaan. Näin jää todella hyviä vaihtokoneita.


      • looppuun sahattuja
        männän ja kirjoitti:

        sylinterin.
        ja kampiakselin.

        Vaan viisaat kyllä tietää mitä ostaa kaupasta.!!
        ja tyhmät ostaa romut.Jos ei ymmärrä sahanpäälle mitään ,niin silloin ei kannata käytettyä sahaa ostaa.


    • Hyppyheikki

      En ostanut suinpäin mitään. Sitten sain ykskaks sopivan tarjouksen mettäkoulun oppilaskäytössä reilun vuoden olleesta Stihl 026:sta. Sellainen on nyt mulle tulossa. Jos ei pelaa, saa kuulemma viedä takaisin. On huollettu koko ajan ja käytetty pelkästään valmista erikoisbensaa.

      Kertokaapa vielä Tilhi 026:sta käyttäneet, että mitä harmeja on odotettavissa vai onko mitään. En sahaa kovilla pakkasilla enkä kait pulverilumessa ollenkaan.

      • 026 mullakin

        eipä ongelmia ole paljoakaan ollut, yhen kerran on jouduttu uusiin se kumipehmuste sinne rungon väliin tärinöitä vaimentamaan, kun vanha hajos. talviviat hoitui talvisarjalla täysin, eli noi tyhjäkäynti, yms ongelmat. Tulppa ja laippa sekä tietenkin ketju on kulutustavaraa, niitä en laske mukaan, kun ovat kulutustavaraa siinä missä bensiinikin.

        Kun se on koululla ollut, niin katsoppa ekaksi, onko kuinka monet housut kietouteneenä sahan sisään. se on tyhjäkäynnin ongelmiin suurin syy. Aukaise kytkin siltä varalta, ettei siellä ole mitään ylimääräistä. Tietenkin toi ilmanputsari kannattaa katsoa myös ekaksi, kun se on huoltokohde numero yksi.Tuossa sahassa kun kiinnittää huomion ilman puhtauteen, niin on melkein ikuinen saha. Omallani olen sahannut tosi paljon, ja pois en sahastani luovu.

        Käytän muuten sahassani traktorin peräoljyä teräketjuun. On muuten parasta siihen tarkoitukseen.. sitkeetä ja lisäksi ilmaista. Kunhan vaan muistaa antaa sen sakan laskeutua ensin pöntön pohjalle. esim vuoden päästä se on tosi kirkasta. Kyse on siis uuden traktorin lähes käyttämättömästä ensi-vaihto öljystä, jossa on sen verran suuria raudanpaloja, että ne laskeutuu mukavasti sine pohjalle.


    • Kapuzio

      joo miulla on husqvarna 345 vm,2001 ,ostin uutena! öljypumppu meni rikki kerran ja käynnistysnarun palautusjousi,sen jälkeen on toiminut erittäin hyvin !kaasutin on säädetty vain yhden kerran sisäänajon jälkeen,,kylmänä lähtee käyntiin noin 6-8 kerralla,kuumana lähtee aina ekalla,ei ole primeria,puolipuristus löytyy!,hyvä saha !oli aika kallis saha uutena ostaa ,tehot riittää hyvin myös tukki puihin ja keloihin ,säädöt kestää hyvin kohdillaan kaasuttimessa!olen ollut tyytyväinen huskiin myöhemmin ostin saman laisen käytetyn siinä tuli pientä remppaaa ryyppyvivut piti vaihttaa uusi ja käunnistys katkaisija ! sen jälkeen on toiminut hyvin ,on varmaan enemmin sahattu saha !voin suositella 345 sta!

    • hemmo

      kyllä partner 5300 on metalli rungolla .on hyvä saha hinta laatu ja tehojen puoleen.olen jonkin verran sahannut ja toimii varsin hyvin.olen ollut tyytyväinen tähän sahaan ja tehot riittäävät myöskin isoihin puihin.

    • japsitkestää

      Suosittelisin Japanin poikien sahoja Shindaiwaa ja Echoa jos haluaa käyttövarmuutta ja tehokkuutta. Ne valmistetaan aidosti Japanissa eikä Kiinassa.. 5vuoden takuu on merkki varmuudesta, miettikääpä sitä.

      • ninnpä jj

        Ei paskempia vehkeitä joo. Tuo viiden vuoden takuu vaan koskee harrastelijoita ja vaatii vuosittaisen takuuhuollon. Taitaa olla takuu lähinnä liiketoimintaa ja näkyvyyden keräämistä. Halvemmalla selviää kun pitää riskin itsellä ja korjaa laitetta kuin maksaa takuuhuolloista. Viat ja takuut ei kuitenkaan koske normaalia kulumista...


      • Anonyymi
        ninnpä jj kirjoitti:

        Ei paskempia vehkeitä joo. Tuo viiden vuoden takuu vaan koskee harrastelijoita ja vaatii vuosittaisen takuuhuollon. Taitaa olla takuu lähinnä liiketoimintaa ja näkyvyyden keräämistä. Halvemmalla selviää kun pitää riskin itsellä ja korjaa laitetta kuin maksaa takuuhuolloista. Viat ja takuut ei kuitenkaan koske normaalia kulumista...

        echo 5v takuu ja japanilainen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe