ennen remonttia mittasimmen radon arvon ja se oli 900, asennutimme ns. radon kaivon, uusi mittaus 2 vuoden päästä arvo 600. Onko vielä haittaa terveydelle ja miten sitä voisi vielä laskea?
RADON
9
3173
Vastaukset
- bbb
mikset siottas kuntaan/kaupunkiin
- terveysviranomaisilta.
Vanha raja oli 400, nykyinen 200. En muista muutosvuotta. 600 on melko liki vanhaa raja-arvoa. Pahimmillaan tiedän sisäilmasta mitatun 5000-6000, joka on jo selkeä terveysriski.
Rakenna kaivo tai pari lisää, niin saattaa laskea vielä. Samaten laatan kaikkien saumojen ja läpivientien tiivistäminen auttaa (mikäli ei jo tehty). Eipä juuri muita vaihtoehtoja ole.- eikäköjuupas
Eikö se raja ole 1000 nykyään. Meillä mitattiin 100 ja se oli kymmenesosa sallitusta.
- Aiempi kirjoittaja
eikäköjuupas kirjoitti:
Eikö se raja ole 1000 nykyään. Meillä mitattiin 100 ja se oli kymmenesosa sallitusta.
uudisrakennusten kohdalla (seikka, jota ei tainnut tuota esille aiemmassa kirjoituksessa).
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/radon/fi_FI/uudisrakentaminen/
Lainaus:
"Suomen rakentamismääräyskokoelman osan D2, Rakennusten sisäilmasto ja ilmanvaihto sekä Sosiaali- ja terveysministeriön päätöksen perusteella uudet rakennukset tulee suunnitella ja rakentaa siten, että sisäilman radonpitoisuus on alle 200 Bq/m3."
Teillä siis alle raja-arvon joka tapauksessa.
- RaakaRane
uudisrakennuksilla raja-arvo on 200 Bq/m3 ja vanhoilla rakennuksilla 400Bq/m3.
Jos teillä on 600Bq, ylittää se kyseisen päätöksen raja-arvon ja näin ollen voidaan päätellä sen aiheuttavan haittaa terveydelle. Kuinka paljon kyseinen raja-arvon ylitys todellisuudessa haittaa, sitä ei osaa kukaan arvioida.
Kun taloonne asennettiin radonkaivo, kuka sen suunnitteli ja pitikö sen alentaa radonpitoisuus jollekin rajalle?
Yleensä pelkkä radonkaivo ei riitä alentamaan pitoisuuksia riittävästi, tarvitaan myös ilmanvaihdon säätöä sekä alapohjan että putkiläpivientien tiivistämistä. - Ins.
Moni radonkaivoista osoittauttuu virallisilla mittauksilla toimimattomiksi. Pikamittauksillaham ne saa näyttämään aina hyvältä. Radon ei ole ihan niin yksinkertianen kuin markkinamiehet ja maanrakennusurakoitsijat kuvittelee.
Jokainen kohde on yksilö ja tulee se arvoida tapauskohtaisesti. Radon hakusanalla löytyy googlesta paljon tietoa. - Pekka L
Radonkaivo ei toimnut meilläkään kuin vuoden....
Oli ns takuut ja kaikki, mutta urakoitsijaa ei aisa enää sen jälkeen kiinnostanut.
Urakoitsija oli Lahden seudulta. - Nähnyt
Salaojakaivojen kanteen voi laittaa imurin, tällaisen olen nähnyt Ruotsissa. On kuulemma melkoisen tehokas eikä maksa paljon.
- Raadonikaivo
Radonkaivoissa on ollut kuulemma STUKin mukaan paljon ongelmia, etenkin hiekkaharjuilla. Itsekin olin tilaamassa kaivoa, mutta onneksi sitten radonimuri ratkaisi asian. Radonin tippuivat 3200->90bq
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559