Ostin yamaha 20/25 hv:n perämoottorin Johnsonin 20/25 hv:n tilalle. Huomasin, että Johnsonissani oli yli 100 kuutiosenttimetriä isompi lohko kuin yamahassa. Tuleekohan tämä vaikuttamaan esim. kuormasietokykyyn, kun veneenä on buster r? En ole vielä itse päässyt toteamaan asiaa...
Tulenko pettymään?
12
4495
Vastaukset
- hyvä kone
Minä tein samanlaisen vaihdoksen muutama vuosi sitten ja en ole katunut hetkeäkään.
Ainakin polttoaineen kulutus yamahassa on huomattavasti pienempi, joka nykyisillä pensan hinnoilla on ihan mukava ominaisuus.
Tehoeroja en ole kyllä huomannut, ainakaan 5 metrisessä vanerilautaveneessä koneilla ei perstuntumalla ole mitään eroa.- TÄYSKAASULLA
Tunnu missään. Mutta isompi kuutiotilavuus taatusti antaa paremman kuorman sietokyvyn. Toinen seikka, joka vaikuttaa, on peränvälitys ja potkurin sopivuus.
- mmmmmmmmmmm
nauttikaa kesästä... .. ei kulutuksesta......
- Benqqu
Itse vaihdoin piristetyn 521 cc 20 hv Johnsonin 30 hv uuteen 2-t Yammuun. Melutaso laski huomattavasti - suorituskyvyssä ei eroja juuri ole. Veneenä Buster R
Benkku - Janne.
...jollet ole jo sitä tehnyt. Tällöin kone vastaa "käyttäytymiseltään" jo 30hp Johnsonia.
Lisäksi kuormansieto kasvaa rajusti ja polttoaineen kulutus pienenee, koska voit ajaa matalammilla kierroksilla samaa vauhtia...
Tätä mieltä olen, olkaa muut mitä tahansa :))- arska
porata prikka pois Yamahasta. Yamarin 4210 kulkee porauksen jälkeen 25,5 kn yhden (80kg) kuormalla, navigaattorin mukaan. Aika hyvä nopeus.
- Jyrä
Sekä Johnson 20GT:n että Jammu 2-kymppisen omistaneena ja kummankin muuntaneena pykälää korketehoisempaan myyntiversioonsa, totean että ainakin Finnark 450RK:ssa ei jammusta tullut yhtä tehokasta. Johnson 20GT/93 30hv:n kaasarilla oli solmun nopeampi ja sieti paremmin kuormaa. Polttoainetta meni jammulla vähemmän ja melua oli enemmän.
Lisättäköön vielä, että samassa veneessä oli myös Mariner/Mercury 25 ja sen polttoainetalous oli kalastuskäytössä jammuakin parempi. Suorituskyky melko tarkaan sama kuin Jammussa. - Yanppe
arska kirjoitti:
porata prikka pois Yamahasta. Yamarin 4210 kulkee porauksen jälkeen 25,5 kn yhden (80kg) kuormalla, navigaattorin mukaan. Aika hyvä nopeus.
Mulla otti Yamarinin 4220 46,7 kn 75kg:n kuormalla :) Veneenä se vaaleasininen aikaisempi malli.
Potkurina vakioalu (9 7/8 x 11 1/4).
Kone nostettuna 2 cm perälaudasta ylöspäin. Koneena prikaton Yamaha 20 hp.
Palataan asiaan, kunhan saan hommatuksi tuuman pari jyrkemmän potkurin. Josko saisi sen kolmekymppiä rikki? - Yanppe
Yanppe kirjoitti:
Mulla otti Yamarinin 4220 46,7 kn 75kg:n kuormalla :) Veneenä se vaaleasininen aikaisempi malli.
Potkurina vakioalu (9 7/8 x 11 1/4).
Kone nostettuna 2 cm perälaudasta ylöspäin. Koneena prikaton Yamaha 20 hp.
Palataan asiaan, kunhan saan hommatuksi tuuman pari jyrkemmän potkurin. Josko saisi sen kolmekymppiä rikki?että 26,7...sori.
- arska
Yanppe kirjoitti:
että 26,7...sori.
se kolmepymppiä. Mun mielestä päälle kahdenviidenkin nopeudet ovat tosi hyviä sille yhdistelmälle. Mulla vene on s-malli tuulilasilla, kone ja vene mallia -05.
- Yanppe
arska kirjoitti:
se kolmepymppiä. Mun mielestä päälle kahdenviidenkin nopeudet ovat tosi hyviä sille yhdistelmälle. Mulla vene on s-malli tuulilasilla, kone ja vene mallia -05.
kokeillaan nyt ensin. Väittäisin, että meikäläisen vm. 1999 vene on nykyisiä malleja reilusti kevyempi. Saattaa olla juuri niitä ratkaisevia kiloja??? Kone on vuodelta 2003.
Veneeni kuten kuvassa: http://www.rodinsmarin.se/BEGAGNAT/boats/YAMARIN4220.htm - Sivusta seuranneena
Yanppe kirjoitti:
kokeillaan nyt ensin. Väittäisin, että meikäläisen vm. 1999 vene on nykyisiä malleja reilusti kevyempi. Saattaa olla juuri niitä ratkaisevia kiloja??? Kone on vuodelta 2003.
Veneeni kuten kuvassa: http://www.rodinsmarin.se/BEGAGNAT/boats/YAMARIN4220.htmVaikka merkkini onkin Evari. Mulla oli Suvi 415r, ja siinä 20hv 87-malli. Avasin kaasuttajan kurkun takana olevan levyn ja laitoin 17 tuuman nousulla olevan potkurin.
ja eikun viivalle tietenkin. 55hv Jamaha, semmosella vähän litteällä bellan veneellä, jossa oli nopeusmittari,tuulilasilla varustettu, kuski kertoi sen kulkevan 35 solmua.
Aallokko oli yli puolimetristä, ja sivuvastainen, kun painettiin kahvat pohjaan. Ensimmäisen viidenkymmenen metrin aikana näytti, että en pärjää mutta sitten, potkuri sai otteen ja ilmalennot oli aallokossa noin kymmenen metrin pituisia,potkuri puri kuitenkin hyvin.
Ja kun kilometrin lenkin jälkeen palasimme rintarinnan laituriin, niin kysyin, että miksi hän ei painanu kaasua pohjaan, vaan ajoi yhtä lujaa, hän vastasi, että kaasu oli pohjassa koko ajan. Ja hän oli katellu minun menoa, että nyt lentää liian korkealla, että tulee voltti aallokon tähden koska tahansa.
ja nopeusmittari oli näyttäny 35 solmua. Mulla kyllä piti olla kantapäät lujasti veneen kulmisa, ja ratti kävi pisimpien hyppyjen aikana soikeana, mutta vene pysyi käsissä ja tasapainossa.
Moottori vihelsi silläkin potkurilla yli 6000 kierrosta. ja oli muuten miellyttävä kone uistinta vedettäessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894