Elikkäs miten opettaa pennulle/koiralle ylipäätään se että se tulee kutsusta takaisin? Aina meno on sitä että kun koiran päästää irti, niin se lähtee ku ohjus ja sen jlkn. ei näy. Joskus se tuli katsomaan kun kutsui/vihelti, sit tajus ettei mitn. mielenkiintoa tulla kutsusta takaisin, vaikka namin antanut aina, nykyään vaan painaa menemään! Miten jotkut onnistuu siinä jo ihan pennusta asti, että pentu tulee suunnilleen salamana takaisin??
Koiran irtipäästäminen
8
729
Vastaukset
- Joodå
Minkä ikäinen, rotuinen ja uros vai narttu?
Itse olen käyttänyt hieman vaihtelevia palkintoja, nameja, palloa, motivointipatukkaa ja tietenkin iloisia kehuja. Koiran mielenkiinto luoksetuloon pysyy paremmin, jos se ei tiedä, mitä on odotettavissa. Jos esim. käyttää yksipuolisesti nameja, niin niiden täytyy olla toosi hyviä. Muuten koira ehkä ajattelee, että jaha, nyt se kutsuu ja sitten mä saan taas sen puolikuivan namin, että enpä taida pitää sen kummempaa kiirettä. Jos taas vaihtelee, niin se tulee, koska se on utelias näkemään, että mitähän tällä kertaa. Tiedän, että oma koira tulee siinä toivossa, että heitän sille palloa, mutta namit ja kehutkin kelpaa.- alk.peräinen kirjoittaja..
Eli siis 5kk ja narttu.. labradorin noutajan sekoitus..
- Joodå
alk.peräinen kirjoittaja.. kirjoitti:
Eli siis 5kk ja narttu.. labradorin noutajan sekoitus..
Koita opettaa se noutamaan,ihan siis leikin varjolla, eikä tarvitse välttämättä olla noutokapula, vaan esim. palloa, siitä se ehkä tykkäisi. Labradorin noutajahan on nimenomaan jalostettu noutajaksi ja pitää "työnteosta". Opeta noutamaan ja koira ehkä tulee helpommin luokse myös kutsusta, kun toivoo pääsevänsä "töihin":-)
- Joodå
Ajattelin vaan sitä vielä, että koirasta huomaa, että se on hieman pettynyt, jos se saa vain kehut tai naminkin tullessaan, mutta se on vain hyvä, koska seuraavalla kutsulla se tulee vielä rivakammin. Näin sitä palkitsemista juuri kannattaa vaihdella. Tarkkaile koiraasi, että opit mikä on sille kaikkein mieluisin palkka, ja käytä sitä palkintoa vain kaikkein nopeimmissa luoksetuloissa.
- että koirani
oli lähes aina pienenä pentuna irti. Aloin pitämään sitä enemmän hihnassa vasta kun se oli 4-5kk. Tietysti harjoittelimme myös hihnassa kulkemista. Eli se oppi siihen että ei siinä vapaudessa mitään niin ihmeellistä ole. Se oppi myös siihen että se seuraa minua enkä minä sitä. Kun pentuni etääntyi minusta liikaa, menin piiloon, jolloin sillä tuli kova hätä etsiä minut. Jos koira on pääasiassa kiinni, se hurmaantuu täysin päästessään vapaaksi, eikä silloin kuuntele.
- m&h käppänöitä
minä olen opettanut koiria luoksetuloon jo hyvin pienestä pennusta. käytän nameja, lelua ja leikkiä luoksetulossa juuri niinkuin täällä on muutkin kertoneet. Luoksetulosta pitää tehdä riemuisa, mielenkiintoinen ja AINA positiivinen. Jos sinulla on mahdollisuus antaa koirasi juosta aidatulla alueella irti niin anna sen touhuta siellä ensin ja leiki sen kanssa jotta enimmät energiat menisi pois ja sitten aloitat luoksetulo harjoitukset. Pitkä nnaru/ talutin olisi hyvä apu. Laita koiralle talutin ja jatka vaikka alueella oloa ja aina välillä kutsut koiraa luokse päätä mitä sanaa käytät onko se tänne ja taputus reiteen, tai käden vienti houkuttelevasti taskulle jolloin koiran mielenkiintoa saadaan lisättyä. Kun koira on taluttimessa voidaan aina varmistta se että se tulee jokaisella kutsulla itse tai avustaen hihnasta luoksesi ja sitten kehut. Harjoittele ensin taluttimen avulla ja voit tehdä tätä myös kotona, tee usein mutta älä pitkiä jaksoja kerrallaan ja muista aina kehua ja olla innostava.
Koiran joka on kovasti reihakas päästessään vapaaksi olisi saatava huomaamaan että aina kun käsky luoksetuloon tulee sillä ei saisi olla vaihtoehtoja sen toteuttamisessa siksi narulla harjoittelu on hyvästä kun siinä koira saa pidemmän etäisyyden ihmiseen mutta huomaa että sen on toteltava siitä huolimatta ja siitä seuraa kuitenkin jotain kivaa eikä se tarkoita aina sitä että kytketään lyhyeen taluttimeen.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta päästää koiraa vapaaksi turvallisella alueella koita tehdä se ensin sellaisissa paikoissa missä olisi aukeaa ja tee ensin hyvä lenkki ja väsytä koiraa ja tee tämä nälkäiselle koiralle eli ei juuri ruokailujen jälkeen.Tee kuitenkin taluttimen kanssa näitä kytkettynä harjoituksia ja tee niin kauan kun olet saanut ne menemään koiralle läpi eli että koira lähes aina tulee luoksesi omaehtoisesti ilman että "avustat" taluttimella.Ota mukaan koiran lempilelu, namia ja tee koiralle selväksi että sinulle on ne mukana.
Juttele paljon koiralle jotta teillä on hyvä "yhteys" ja sitten päästä koira ihan sen kummemmitta seremonioita vapaaksi ja aloita sen kanssa leikki. Pidä pitkää narua koiran perässä jossa ei ole lenkkiä ja mielummin pantaa mikä ei ole kuristava, jos sattuu käymään että koira karkaa ei se takerru kiinni niin helposti mihinkään maastossa. Aina välillä sitten kutsut koiraa ja ole sellaisella etäisyydellä jotta saat kiinni narusta jos huomaat että koira ei meinaa kuunnella sinua ja nopea nyppäys ja kehut heti kun koira tulee. - Donna kakkonen
Edellinen oli aivan omaa luokkaansa.
jos päästin vapaaksi pururadalla aamuisin, Jänön kun näki kotiutui kun tuli väsy.
Ruotsissa kun asuin,
oli minulla koulurttaja:
Totesi mahdoton tapaus ei kannata jatkaa,
työkseen kouluttaa Islannissa Rottiksia Poliisi koiriksi.
Nyt tämä uusi jos lähtee huudan "heippa" ja pinkaisen metsään piiloon.
Tulee kiiruusti takaisin.
Tämä ei tehonnut edellisellä.
Eläinlääkäri kerran totesi:Onko tämä Ajokaoira vai mitä??
Paljon siis luonteeltaan täysin erilaisia vaikka sama rotu.
Mitä nyt Lapsirakkaita tietty ja muutenkin ihmis rakkaita molemmat.
Kokeile sitä että häivyt ja huudat sen Heippa!
Koira pelästyy että jää yksin.
Niinkuin sanoin kaikkiin ei tehoa, muuta kannattaa silti yrittää... - Minä,.,..
päästän pennun aina talon päässä vapaaksi, ja tosiaan hän menee suoraan rapun eteen... vaikka ihmisiä kävelisi niin aina kotiin. vaikka pentu haukkuukin... ensimmäisestä päivästä kun pentu tuli taloon niin on ollut vapaana juuri sen takia että vanhempana se ei karkaisi. :) kannattaa pitää jotain koiran herkkua mukana ja ennen kuin päästät vaapaaksi niin annat pennun maistaa hieman herkkua ja katso lähteekö se karkuun. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872