Toden aloittaman...

Exmoro

...keskustelun inspiroimana ajattelin pöyhiä pyhiä kirjoituksia uutena aloituksena:

Mormoneja morkataan ns. kristittyjen toimesta, koska mormonit kertovat saavansa hengellisen todistuksen Mormonin kirjasta ja sitä myöden koko MAP-uskonnosta. Tuota hengellistä todistusta pidetään naiivina, koska "kristittyjen" alkuoletus on se, että MK on potaskaa.

Ateistien ja monien muiden kuin kristittyjen mielestä kristityt ovat melkoisen naiiveja, koska he uskovat Raamatun kertomuksiin, joista ei ole minkäänlaista järjellisesti ymmärrettävää todistusaineistoa. Kristityt perustelevat, että Pyhä Henki todistaa heille Raamatun totuudesta, ihan samaan tapaan kuin se todistaa mormoneille MK:n totuudesta. No miten tämä "kristittyjen" todistus eroaa siis mormonien todistuksesta? Ei millään tavalla, jos asiaa tutkitaan jollain muulla kriteerillä kuin hihhulihurmoshengellä.

Minä olen melko varma, että JS kirjoitti MK:n pitkälti omasta mielikuvituksestaan lainailemalla KJ:n raamattua sekä Spaldingin yms ajatuksia. Tämä on tosin vaan minun mielipiteeni, joten mormonit saavat olla vapaasti eri mieltä asiasta.
Minä olen myös melko varma siitä, että Raamatun kirjoitukset ovat suullisen kansanperinteen ja legendojen kokoelma. Tiedättehän miten tarinat muuttuu sukupolvien myötä ja miten kertojat lisäävät ja muuttavat asioita omien mielitekojensa mukaisesti. VT sisältää paljon muiden kansojen legendoja, joista mainittakoon esim Gilgamesh, joka on vanhempi kuin yksikään Raamatun kirjoitus. Gilgamesh kertoo niin vedenpaisumuksesta kuin Jaakobinpainista, yms, mutta sillä erolla että nuo tarinat tulevat Babyloniasta ja pääosassa ei suinkaan ole Israelin Jumala vaan Babylonilaisten Jumalat. UT:n yksikään kirja ei ole peräisin alkuperäiseltä kirjoittajalta. Jotkut muut henkilöt kuin MMLJ ovat kirjoittaneet evankeliumit. Ja taas, paljon paljon myöhemmin kuin milloin niissä kerrotut tapahtumat on kirjoitettu. Raamatusta löytyy kyllä ns. "alkuperäisiä" käsikirjoituksia, mutta siis missä mielessä ne ovat alkuperäisiä? Mielestäni ihan samassa mielessä kun JS:n MK:n käsikirjoitus. 2000 vuoden päästä voidaan elvistellä, että kyllä MK on totta, koska siitä on olemassa 2000v vanhoja käsikirjoituksia ja painoksia.

Jos järjen ottaa käteensä, niin ei voi kun ihmetellä uskovaisten ihmisten Raamattusokeutta, subjektiivisyyttä ja putkinäköä.

Uskallan väittää, että Raamattuun uskovalla ihmisellä ei ole yhtään parempia perusteita uskolleen, kuin mormonilla, joka on saanut Pyhän Hengen todistuksen omalta mielikuvitukseltaan MK:n totuudesta. Samaan tapaan on Raamattuun uskovat saaneet todistuksensa.

Mutta sitten koko kirjoitukseni pääpointtiin: en minä tiedä onko Jumalaa olemassa tai onko Jeesus Jumala. Minulle silti sopii vallan hyvin, että joku haluaa USKOA näihin asioihin. Sensijaan en voi ymmärtää miten joku voi kinata toisten uskovaisten kanssa asioista, joissa ollaan samalla tasolla ja yhtä tietämättömiä totuuksista. Korneinta on vääntää kättä jostain Jumalan olomuodosta, kolminaisuudesta ja vaikkapa verettömästä lihaluuruumiista. Tuosta kolminaisuudesta vielä sen verran, että se ei perustu edes Raamattuun vaan ihmisten sopimukseen kirkolliskokouksessa. Jos joku on varmaa, niin se on se, että Raamattu ei ole tullut faksilla taivaasta vaan sen ovat ihmiset kirjoittaneet, kuten on kirjoittanut MK:nkin. Raamatun perään on sitten kehitelty oppeja ja liturgioita, yms, kuolleiden kastamisia. Kaikki peräisin ihmisestä. Kerrassaan karmeaa.

Pidin joskus sellaisia ihmisiä korneina, jotka olivat uskovaisia, mutta jotka eivät TIENNEET henkimaailman asioista yhtään mitään. Nykyään pidän sellaisia uskovaisia viisaimpina. Mitä tyhmemmäksi itsensä tässä asiassa myöntää, sen parempi. Ehkäpä tässä onkin pointti sille UT:n opetukselle, että viisaiden on vaikea päästä Jumalan valtakuntaan, mutta "hengessä köyhille" se on helpompaa.

Pidin aikaisemmin vähän naiiveina sellaisia uskovaisia, jotka sanoivat että "Jumala on rakkaus". Nykyään olen eri mieltä: RAKKAUS on ainoa asia joka tällä meidän maallisella vaelluksellamme jotain merkitsee. Jos meillä on rakkautta lähimmäisiämme kohtaan, me kohtelemme heitä kuten Jeesus opettaa.

No, minkälaiseksi ihmiseksi minun pitäisi itseni luokitella? Haluan uskoa hyvään, oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen. Jos siihen liittyy jotain yliluonnollista, niin kyllä sekin minulle sopii. Vaikea minun olisi uskoa, että koko elämämme olisi sattumaa, joten kaipa inä uskon Jumalaan. En silti usko mihinkään ihmisten oppeihin, ja niihin luen myös perinteisen kristinuskon. Luotan omaan järkeeni ja omatuntooni, mihin muuhun voisin luottaa näissä asioissa? Pyrin olemaan mahdollisimman rehellinen ja objektiivinen, vaikka ne eivät aina ole homo sapiensin vahvimpia puolia.

....olenko oikeilla jäljillä?

11

466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • to...

pyhien kirjoitusten lähde on yhtä todistamaton,niiden jumalalliseen alkuperään vain uskotaan, omaan, mutta ei toisten, perusteet jotenkin muuuttuvat kun puhutaan itselle vieraan uskonnon "ilmoituksista". Ei-uskovana olen ihmetellyt samaa kuin sinä, ainoa mistä oikeastaan voi keskustella on uskontoihin mahdolliset liittyvät tunnetut historialliset faktat ja /tai jos myöhemmin tullut uskonto yrittää jälkikäteen muuttaa vanhempaa, sen menoja tai uskonkäsityksiä tukemaan omaa ilmoitustaan. Tätä kyllä yrittävät kaikki samaan historialliseen jatkumoon kuuluvat uskonnot:kristinusko teki niin juutalaisuudelle, islam sekä juutalaisuudelle että kristinuskolle, mormonismi juutalaisuudelle (esim. ennen tuntemattomat temppelimenot) ja kristinuskolle.

• puuttuu

ja sen mukana kaikki: Usko Joseph Smithin profetaalisuuteen. Se todistaisi sinulle myös mormonin kirjan todellisuudesta.

• Exmoro

Minulla on ollut selvä todistus, jopa Tapanin mainitsemaan "tietämiseen" viittaava todistus. Olin aivan varma MAP-kirkon totuudesta, MK:sta ja opeista. Niin varma kuin jostain voi vaan olla varma. Tuo todistus katosi vuosien epäaktiivisuuden jälkeen. Joidenkin mielestä kyse oli siitä että PH jätti minut syntieni ja valintojeni tähden, toisten mielestä kyse oli siitä että sain pääkoppani tyhjäksi lapsesta saakka jatkuneesta MAP-ohjelmoinnista. Jaa-a, en tiedä itsekkään kummasta oli kysymys, mutta veikkaisin tuota jälkimmäistä. Ihmisen on nimittäin melko vaikea suhtautua itseensä objektiivisesti :-)

• zoool

Sinun luokittelusi on vaikeaa, koska toisaalta suhtaudut asioihin niin kriittisesti, että vaikutat ateistilta. Toisaalta taas tunnut uskovan korkeampaan voimaan. Olisiko agnostikko sinulle sopiva luokittelu?

Pistät mormonismin ja muut kirkot samaan kastiin ja saman epävarmuuden listalle. Itse olen agnostikko, mutta olisi kiva saada tähän keskusteluun muidenkin kommentteja, eli mormonien ja mainitsemisi "kristittyjen" kommentteja. Pyhien tekstien kommenttisi ovat nimittäin hyvin valideja, joten valtavirran kristittyjen kommentit olisi kiva nähdä. Vai tarkoittaako tämä sitä että sopivaa kommenttia ei löydy?

• Kielitaitoinen

ja sisälsi paljon asiaa. En ole ehtinyt siihen perusteellisesti syventyä. Muutamia ajatuksia se kuitenkin herätti.
      Raamatusta ja Mormonin kirjasta: Monetkin kristityt uskovat Raamattuun sen sisältämän sanoman takia. Aika harvoilla on tarkkaa kuvaa sen alkuperästä. Läheskään kaikkia se ei edes kiinnosta. Heille riittää, että he tuntevat saavansa sen lukemisesta sielulleen ravintoa ja ylennystä.
      Jotkut kokevat Mormonin kirjan samoin. He ovat yleensä mormoneita. Luulen, että monien mormonien todistus Mormonin kirjasta koskee nimenomaan sen sisältöä.
      Monet tällä palstalla kirjoittavat vaatisivat nähtävikseen "kultalevyt". Uteliaisuus siitä tietysti tyydyttyisi, mutta kuinka moni uskoisi niitä alkuperäisiksi? Ja kuinka moni ymmärtäisi, mitä niissä sanotaan? Ainakin käännöstä epäiltäisiin väärennökseksi. Monellakaan ei olisi mitään edellytyksiä nähdä levyjä, saati saada niistä mitään selvää. Entä kuinka moni Raamattuun uskova on nähnyt alkuperäistekstit?
      Olen sitä mieltä, että kultalevyihin uskominen ei pelasta ketään, mutta Jumalan sanaan uskominen ja sen mukaan eläminen pelastaa. (Älköön kukaan nyt ryhtykö saivartelemaan sanan "pelastaa" käytöstä tässä yhteydessä.)
      Toinen kysymys: Millaiseksi ihmiseksi sinun pitäisi itsesi luokitella? Siihen minulla on vastaus. Sinun ei "pidä" mitään eikä varsinkaan "luokitella". Ihmisiä ei yleensäkään pitäisi luokitella, ja mahdotonta se olisikin. Aikoinaan tiede pyrki luokittelemaan ilmiöitä mahdollisimman tarkasti, mutta nyttemmin useilla tieteenaloilla on siitä luovuttu. Tavoitteena on ennemminkin ilmiön kuvaaminen. Siis on siirrytty preskriptiivisestä deskriptiiviseen lähestysmistapaan. Sitähän jo osaatkin tekstistäsi päätellen toteuttaa.
      Et tarvitse muiden mielipiteitä etkä lupia, varsinkaan meidän tuikituntemattomien.
      Sen verran kuitenkin kommentoin, että rakkausasiassa olemme samoilla linjoilla. Uskontojen tarkoitushan on juuri se, että ihmiset oppisivat rakastamaan - Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niinkuin itseään. Tässäkin pitää varmaan paikkansa se, ettei uskontoon uskominen pelasta ketään, vaan sen opettamiin oppeihin uskominen ja niiden noudattaminen.

• Tuomas M

Olet aivan oikeassa sanoessasi, ettei uskontoon uskominen pelasta ketään. Mutta on myös niin, ettei edes uskonnon opettamiin oppeihin uskominen ja niiden noudattaminen pelasta ketään. Jälkimmäisestä on hyvänä esimerkkinä juutalaisuus. Juutalaisuuden oppeihin uskottiin ja niitä noudatettiin, mutta silti Jumala antoi lupauksen paremmasta. Se oli lakihenkinen uskonto, jossa noudatettiin pikkutarkasti annettuja ohjeita. Monessa mielessä mormonien uskonto kuuluu samaan kategoriaan.

Jos katsomme uskomista raamatullisen kristinuskon näkökulmasta, voimme sanoa, ettei uskominen Jumalan sanaan ja sen mukaan eläminen sinänsä pelasta ketään. Jeesus sanoi, että hän itse on portti. "Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu." Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti elävää suhdetta Jeesukseen Kristukseen. Ilman sitä ei kukaan pelastu.

• Richard_Roe
        Tuomas M kirjoitti:

Olet aivan oikeassa sanoessasi, ettei uskontoon uskominen pelasta ketään. Mutta on myös niin, ettei edes uskonnon opettamiin oppeihin uskominen ja niiden noudattaminen pelasta ketään. Jälkimmäisestä on hyvänä esimerkkinä juutalaisuus. Juutalaisuuden oppeihin uskottiin ja niitä noudatettiin, mutta silti Jumala antoi lupauksen paremmasta. Se oli lakihenkinen uskonto, jossa noudatettiin pikkutarkasti annettuja ohjeita. Monessa mielessä mormonien uskonto kuuluu samaan kategoriaan.

Jos katsomme uskomista raamatullisen kristinuskon näkökulmasta, voimme sanoa, ettei uskominen Jumalan sanaan ja sen mukaan eläminen sinänsä pelasta ketään. Jeesus sanoi, että hän itse on portti. "Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu." Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti elävää suhdetta Jeesukseen Kristukseen. Ilman sitä ei kukaan pelastu.

elävä suhde Jeesukseen Kristukseen? Miten se käytännössä näkyy jokapäiväisessä elämässä?

• löytäjä

Et tunne Jumalaa etkä kykene ymmärtämään todellista uskoa. Todellinen usko syntyy uskomalla ja oikean uskon voi todellakin löytää. Sinä lukeudut itse niihin "viisaisiin", jotka eivät ymmärrä Jumalaa eivätkä uskoa. Luot itsellesi kynnyksen, joka estää pelastumisesi. Vain usko Jeesukseen voi sinut pelastaa, muussa tapauksessa joudut kadotukseen piinattavaksi. Siellä sinulla tosin on paljon MAP-ystäviä.

• Exmoro

...ettei tämä avaus herättänyt mitään keskustelua pyhien kirjoitusten luotettavuudesta ja "oikeasta" uskosta. Olikohan aloitus liian pitkä eikä kukaan jaksanut sitä lukea. Minusta tämän tyyppinen kirjoitusten alkuperän analysointi ja omien "totuuksien" arviointi olisi jokaiselle uskovaiselle joskus paikallaan.

Voi tosiaan olla, että en ole ymmärtänyt sen tyyppistä uskovaisuutta mitä sinä edustat. Olen kyllä aikoinani ollut kovasti uskovainen ja tavallaan ymmärrän senkin näkökulman.

• akkeli

mitä hyötyä on uskosta jos se ei ole elävä. Hyvä esimerkki: Käyn kirkossa istun sellä joka sunnuntai vakavan näköisenä nuttura niskassa. Kun tulen kotiin en huomaa naapuriani joka makaa rapussa oksennuksessaan, riitelen naapurini kanssa kun hän käyttää WC:tä 10,00 jälkeen illalla.Jne. jne.Kristus antoi elävän esimerkin miten meidän tulisi kohdella lähimmäisiämme, siihen ei usko Kristukseen ihan riitä. "Usko ilman tekoja on kuollut".Mutta kyllä, parhaammekin tehtyämme armo tulee lppujen lopuksi osaksemme.

Kyllä tunnen ihan tavallsia ateisteja,(sukulaisiani)jotka joskus tuntuvat olevan kristittyja tietämättään.Ja uskon että vaikka he eivät voi uskoa, niin Jumala on niin oikeudenmukainen, että Hän otaa huomioon heidätkin
        myönteisessä mielessä.

Joskus harmittaa kuinka ihminen on niin herkkä tuomitsemaan "rankimman mukaan". Olisi parempi pitää "omatontti" puhtaana, ettei satu vaan omaan "nilkkaan".

• uskotko

miten "elävän veden lähde Jeesus kristus näkyy omassa olemässäsi? Ehkä voisin oppia jotain sinulta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe