Joulujuhlia muistossa? Minä kerron omastani kun sieltä kotiudun.
Onko kenelläkään lasten järjestämiä..
26
756
Vastaukset
- sinihelmikki
juhlat olivat ihania, isovanhemmat mukana. Sitten juhlat korvattiin kirkossakäynnillä Ilmeisesti opettajat eivät jaksaneet ohjata. Siitä on seurannut, että kukaan ei enää osaa järjestää juhlia. Monelle nuorelle ja vanhemmalle juhla=juopottelu?
- koululaisilta
niin, ja mikä vielä kauheampaa, juuri tuo kun sanoit, että juhla on yhtä kuin juopottelu!
- Tase pappa
Sinihelmikki- totta turiset. Ennen omilla lapsillamme oli koulussa kauniit kuusijuhlat leikkeineen ja lauluineen.Ketään ei unohdettu.Jokainen sai esiintyä juhlassa taitojensa mukaan.Kuusijuhlia odotettiin hartaasti. Mitä on nyt? Lapsenlapseni ( kaikkiaan 5 mukeloa) JOUTUVAT viettämään hartaat joulujuhlat kaupunkinsa Kirkossa. Olin kerran mukana tällaisessa juhlassa, enkä toiste mene katsomaan lasten pettymystä.Opettajien suosikit esiintyvät. Joitakin lapsia pääsee jonkin sorttiseen kynttiläkulkueeseen. Muut kuuntelevat opettajien ja Papin hartaita sanoja Kirkon penkissä, jännityksestä jäykkänä,istuen. Missä lasten luonnollinen iloisuus ja eloisuus? kysyn vaan.Jos tällaisella tavalla syötetään lapsille "pakkopullaa", en ihmettele jos nuoret eivät enää osaa juhlia luonnollisella tavalla, vaan uskottelee itselleen että viina ja möykkä kuuluu juhlaan.Kyllä kouluissa pitäisi ,mielestäni,järjestää juhla,vaikka kuinka pienimuotoinen, kunhan se olisi lasten oma juhla.
- Angi *
Juhlien järjestelyistä olisi hyvä perustaa kurssi, samalla harjoiteltaisiin asian tiimoilla.
- Angi *
koululaisilta kirjoitti:
niin, ja mikä vielä kauheampaa, juuri tuo kun sanoit, että juhla on yhtä kuin juopottelu!
Jos lapsi ei jo pienenä saa kokeilla taitojaan kuinka hän voisi aikuisenakaan sellaista osata?
- marjapensas
monet monituiset kerrat lasteni (2), sekä lastenlasteni(4) joulujuhlissa, kouluissa ja tarhoissa,liikuttuuhan siinä, kun lapset on niin hartaasti panostaneet esiintymiseensä, mutta ehkä tarkoitat omien lasten perheineen järjestämää joulua???
- Angi *
Tänään olen ollut kaksissa juhlissa. Toisesta kun lopulta pääsin pois niin menin toiseen. Viimeiset juhlat olivat ne parhaat joista minä tykkään. Nimittäin lasten esityksiä. Oli enkeliä ja tonttuja. Laulettiin iloisia lauluja
Kilisee, kiilisee kulkuunen,
helkkyyen ja välkkyyen.
Voi että miten ihanaa. Minusta ei tule koskaan niin vanha ettenkö jaksaisi lasten joulujuhlissa käydä.
Nämä aikuisten juhlat olivat myös mukavat toisella tavalla. Ei ollut viinaa. Kahvia ja leivonnaisia vain. Angi * kirjoitti:
Tänään olen ollut kaksissa juhlissa. Toisesta kun lopulta pääsin pois niin menin toiseen. Viimeiset juhlat olivat ne parhaat joista minä tykkään. Nimittäin lasten esityksiä. Oli enkeliä ja tonttuja. Laulettiin iloisia lauluja
Kilisee, kiilisee kulkuunen,
helkkyyen ja välkkyyen.
Voi että miten ihanaa. Minusta ei tule koskaan niin vanha ettenkö jaksaisi lasten joulujuhlissa käydä.
Nämä aikuisten juhlat olivat myös mukavat toisella tavalla. Ei ollut viinaa. Kahvia ja leivonnaisia vain.Olla täällä ruotsissa tyttäreni tyttären ja pojan joulujuhlissa ,niistä on kyllä jo yli 10v , Pojalla on jo itsellä pikkunen tyttö . Ne olivat tosi ihania ,ihan mummun silmään meinas väkisin tulla kyyneliä.
Kyllä on sanottava että omilla lapsillani siellä suomessa oli paljon totisemmat juhlat ,niissä kun aikoinani kävin .
Omia koulun juhlia muistan että jännitin niitä usein ihan hirveesti,koska aina jouduin esiintymään ,joko laullulla tai sitten tonttuleikissä ,kerrankin esitin soolon tonttuleikissä. Olin kova voimistelemaan ja kai se oli hauskaa kun tonttu teki kaikenlaisia kivoja liikkeitä. Mutta se laulu oli paljon jännittävämpää.
Samoin poikani joutui esiintymään ,hänkun osasi soittaa ja oli hyvä laulaankin . Hän oli siinä lapsikuorossakin Nekalan lapsikuorossa tekivät oikein levynkin silloin.- Angi *
ullamirjami kirjoitti:
Olla täällä ruotsissa tyttäreni tyttären ja pojan joulujuhlissa ,niistä on kyllä jo yli 10v , Pojalla on jo itsellä pikkunen tyttö . Ne olivat tosi ihania ,ihan mummun silmään meinas väkisin tulla kyyneliä.
Kyllä on sanottava että omilla lapsillani siellä suomessa oli paljon totisemmat juhlat ,niissä kun aikoinani kävin .
Omia koulun juhlia muistan että jännitin niitä usein ihan hirveesti,koska aina jouduin esiintymään ,joko laullulla tai sitten tonttuleikissä ,kerrankin esitin soolon tonttuleikissä. Olin kova voimistelemaan ja kai se oli hauskaa kun tonttu teki kaikenlaisia kivoja liikkeitä. Mutta se laulu oli paljon jännittävämpää.
Samoin poikani joutui esiintymään ,hänkun osasi soittaa ja oli hyvä laulaankin . Hän oli siinä lapsikuorossakin Nekalan lapsikuorossa tekivät oikein levynkin silloin.niin minäkin. Olen syntynyt ja kasvanut Tampereella aikuisseksi. Muistatko mitään erikoisia joulujuhlia Tampereelta? Muita kuin koulun?
Angi * kirjoitti:
niin minäkin. Olen syntynyt ja kasvanut Tampereella aikuisseksi. Muistatko mitään erikoisia joulujuhlia Tampereelta? Muita kuin koulun?
pikkujouluja tuli jokavuosi vietettyä ,työmaan ja
urheiluseuran olikin mieleenpainumammat ,a mieheni työmaan kanssa koska ne oli kaupungin järjestämät.
Nyt tiistaina on ruotsin suomalaisten ,n 20 henkee pikkujoulu ,me kaikki tuodaan ennalta määrättyjä ruokia sinne ,koska meillä ei ole hyvää keittiöö siellä missä kokoonnumme.
Minä teen lanttulaatikon ,ja vanhemmille sitten annamme ne mitä jää tähteeksi . Ja jäähän niitä ,olemme sen niin järjestäneet.Paljon tulee ruokaa ,niinkun on Suomalaisilla Jouluna tapana.
Olen nyt juuri saanut keitettyä lantut ,huomena paistan . Saavat sitten sen laittaa pakkaseen kun ei ole aikaisemmin ollut pakkasessa.
Olisihan niitä ollut jo tähän ikään ollut jos jonkinlaisia jouluja . Se oli surullisin kun mieheni kuoli ja sain viettää lasten kanssa joulun ,poika 17v ja tyttö oli 15v.
Nyt niitä yksinäisiä jouluja saisin viettää Suomessa jos en olisi tullut tänne Ruotsiin ,olen tosi iloinen että me kaikki ollaan nyt täällä lähekkäin.- Angi *
ullamirjami kirjoitti:
pikkujouluja tuli jokavuosi vietettyä ,työmaan ja
urheiluseuran olikin mieleenpainumammat ,a mieheni työmaan kanssa koska ne oli kaupungin järjestämät.
Nyt tiistaina on ruotsin suomalaisten ,n 20 henkee pikkujoulu ,me kaikki tuodaan ennalta määrättyjä ruokia sinne ,koska meillä ei ole hyvää keittiöö siellä missä kokoonnumme.
Minä teen lanttulaatikon ,ja vanhemmille sitten annamme ne mitä jää tähteeksi . Ja jäähän niitä ,olemme sen niin järjestäneet.Paljon tulee ruokaa ,niinkun on Suomalaisilla Jouluna tapana.
Olen nyt juuri saanut keitettyä lantut ,huomena paistan . Saavat sitten sen laittaa pakkaseen kun ei ole aikaisemmin ollut pakkasessa.
Olisihan niitä ollut jo tähän ikään ollut jos jonkinlaisia jouluja . Se oli surullisin kun mieheni kuoli ja sain viettää lasten kanssa joulun ,poika 17v ja tyttö oli 15v.
Nyt niitä yksinäisiä jouluja saisin viettää Suomessa jos en olisi tullut tänne Ruotsiin ,olen tosi iloinen että me kaikki ollaan nyt täällä lähekkäin.ruotsista... minä olen 031 alueleelta..
Angi * kirjoitti:
ruotsista... minä olen 031 alueleelta..
olen Tukholmassa ,en kykkäkään ihan ydinkeskustassa mutta kuitenkin suur tukholman aluella.
Puhelin numeron eteen ainakin ´tulee 08 --kun soittaa ulkopuolelta ,tämä on Nacka.- Angi *
ullamirjami kirjoitti:
olen Tukholmassa ,en kykkäkään ihan ydinkeskustassa mutta kuitenkin suur tukholman aluella.
Puhelin numeron eteen ainakin ´tulee 08 --kun soittaa ulkopuolelta ,tämä on Nacka.suunnalta. No ei olla, ollaan todella etäällä toisistamme. Kävimme siellä Tukholmassa viime kesänä. Meillä oli tosi mukava reissu vaikka sattuikin olemaan kuumat päivät ja ukkoskuuroja muutama. Kävimme GrönaLundin huvi puistossakin. Hämmästyin todella sitä että oli niin pieni. Ei voi verrata meidän Lisseberg:iin on ainakin koossa eroa.
Sitten käytiin Canssenilla laulaa lurauttamassa eikä varmasti kukaan meitä nähnyt siellä vaikka olivat silmä kovana katsoneet telkkaa.
Siellä on myös mukavia pikku hemuleita siellä eläintarhan puolella. Ne oli niin sulosia etten malttanut olla koskematta niihin vaikka varoituslappuja oli ympäriinsä. Ei ne minua ainakaan purrut.
- Anu.1
Minulla ei nyt ole Tampereelta
joulujuhlista mitään hajuakaan,
mutta sieltä leirintäalueelta on.
Mutta se onkin jo toinen asia.
Jaa että lasten julkisista joulujuhlista,
no onhan niitä näitten vuosien
varrella kertynyt jos jonkinmoisia.
Olin tuolla poikanitytön joulujuhlissa,
voi,voi siitäkin on aikaa jo
melkein 20 vuotta,mutta sen muistan,
kun ruotsiksi lauloivat
ja tytöllä olí
enkelinsiivet selässä.
Ei siellä kuivaa silmää
varmaan ollut kenelläkään,
oli se niin
juhlallista.
Ja sittenhän niitä juhlia onkin piisannut,
kun lapsista kukin vuorollaan on joulujuhlia
viettänyt,nykyään ei enää sellaisia juhlia
kouluissa järjestetäkkään, ainakaan täälläpäin.
Kylätoimikunta järjesti joulujuhlan kun pokani oli 6 vuotias ja hän oli tiernapojissa,
sekin oli mieleen painuva juhla, poika sitten vielä lauloi ja soitti kitaraa,mutta siitäkin on jo noin 40 vuotta- Angi *
Monien kohdalla on nämä pitkät vuosimäärät jotka himmentävät ja hämärtävät muistoja. Eiköhän se ole kuitenkin niin että aina kun muistamme jonkun julista niin muistamme kenen se oli ja miksi olin siellä. Mukavia muistoja kuitenkin.
- Pelle1Peloton
Tapahtui kerran, Tapaninpäivänä, ylensyöneinä Pukintuomia kirjoja lueskellessamme, että Pirtin oveen kolkutettiin, ja neljä pikkukakaraa, 3-5v tunkeutuivat sisään mikähän miksikin naamioituneena, ja esittivät pyynnön saadakseen tulla laulamaan meidänkin majaan, ilman mitään viekkautta tai vääryyttä!
No se lupahan heltisi heti, ja lapset lauloivat "tähtipojat" tosi reippaasti kykyjensä mukaan, ohjaajansa ihan pikkusen avustamana. Saivat kypäräänsä lantit ja tähteensä kynttelit.
Niin, nämä yllätystiernapojat olivat omat lapseni, tyttö ja poika, ja siskon samanikäiset lapset, kaksi poikaa. Kaikki esiintyjät 3-5v ikäisiä.
Outi-sisko heidän kanssaan jaksoi telkuta, etsiä vaatteet ja opettaa vuorosanat.
Lapsille se oli mahottoman jännää, luulen, että tärkeimpiä varhaiselämänsä kokemuksia.- ujo piimä
joulu- ja muut juhlat pelkkää painajaista. Ei muuten, mutta se oma esiintyminen...
- Angi *
Nytkyään kun on niin kamalan vähän tälläisiä hauskoja yllätyksiä.
- Angi *
ujo piimä kirjoitti:
joulu- ja muut juhlat pelkkää painajaista. Ei muuten, mutta se oma esiintyminen...
jälkeen. Ei vaikka kuinka uhkailivat.
että ainakin Oulun seudulla on oikeen kilpailut tiernapojilla , ainahan ME Suomalaiset ollaan osattu teatteria esittää ,sehän kuuluu meidän kulttuuriinkin.
- sinihelmikki
paikkakunnalla. Esikoulu oli päiväkodissa yhteinen molemmille kieliryhmille ja joku esikoululaisista oli Lucia. Nuorempi tyttäreni oli Lucia, vanhempi tähtityttö tässä vaiheessa. Mielestäni molemmat olivat suloisia, nuorempi vieläkin kuvia katsellessaan harmittelee, kun tukka oli leikattu vähän ennen lyhyeksi. Kaikki saivat esiintyä jossakin ohjelmanumerossa ja juhliin tultiin perhekunnittain.
- vietetty
ennen kolinan koulullakin
vietetty kirjoitti:
ennen kolinan koulullakin
vietetty tänäkin vuonna ,vaan eri porukoissa kun nuorempana . Olin niissä Ruotsin Suomalaisten joulujujlassa ,( ei ollut onneksi pappia paikalla)
Lauloimme keskenämme Joululauluja ,oli oikeen hyvä vetäjä joka sai kaikki laulamaan . Sitten söimme Jouluherkkuja oikeen vanhaan malliin, kaikkia oli paitsi livekalaa ,jota aijonkin huomena ostaa itselleni . Kaikki kun eivät voi siittä tykätä. Täällä Ruotsissa sitä on ollut jo kauan kaupoissa ,ja hyvin näkyvät täkäläiset siittä tykkäävän.
Aion ottaakkin Joulun rauhassa , minulla on kaksi kokkia jotka pitävät ruuista huolen .No kun tarkemmin ajattelen ,he laittavat sen Ruotsalaiseen tapaan Janssoninkiusausta ,lihapullia ,silliä ,ja muita arki ruokia=:)
No, kai sentään laitan Maksalaatikkoa ja samallahan siinä tulee vaikka porkkana laatikotkin , lanttulaatikot teinkin jo,jos vaikka tulevat minulle joku päivä syömään .Koitan päästä helpolla niin paljon kuin vaan on mahdollista=:)
Vaikka tiedän, että kun on ne, vanhat perinteet niin syvällä ,ei niistä niin helpolla pääse.
Joulu on ihan hieno Juhla kun se tulee tähän pimeään talveen,sitten alkaakin se kevätpuoli.- Angi *
ullamirjami kirjoitti:
vietetty tänäkin vuonna ,vaan eri porukoissa kun nuorempana . Olin niissä Ruotsin Suomalaisten joulujujlassa ,( ei ollut onneksi pappia paikalla)
Lauloimme keskenämme Joululauluja ,oli oikeen hyvä vetäjä joka sai kaikki laulamaan . Sitten söimme Jouluherkkuja oikeen vanhaan malliin, kaikkia oli paitsi livekalaa ,jota aijonkin huomena ostaa itselleni . Kaikki kun eivät voi siittä tykätä. Täällä Ruotsissa sitä on ollut jo kauan kaupoissa ,ja hyvin näkyvät täkäläiset siittä tykkäävän.
Aion ottaakkin Joulun rauhassa , minulla on kaksi kokkia jotka pitävät ruuista huolen .No kun tarkemmin ajattelen ,he laittavat sen Ruotsalaiseen tapaan Janssoninkiusausta ,lihapullia ,silliä ,ja muita arki ruokia=:)
No, kai sentään laitan Maksalaatikkoa ja samallahan siinä tulee vaikka porkkana laatikotkin , lanttulaatikot teinkin jo,jos vaikka tulevat minulle joku päivä syömään .Koitan päästä helpolla niin paljon kuin vaan on mahdollista=:)
Vaikka tiedän, että kun on ne, vanhat perinteet niin syvällä ,ei niistä niin helpolla pääse.
Joulu on ihan hieno Juhla kun se tulee tähän pimeään talveen,sitten alkaakin se kevätpuoli.kevät tulee... Se tulee Maaliskuussa. On se vaan niin äärettömän pitkä odotus, se sitten vasta pitkältä tuntuukin. Siinä odotellessa kerkiää hyvin saamaan talvi masennuksen.
Angi * kirjoitti:
kevät tulee... Se tulee Maaliskuussa. On se vaan niin äärettömän pitkä odotus, se sitten vasta pitkältä tuntuukin. Siinä odotellessa kerkiää hyvin saamaan talvi masennuksen.
positiivisesti ,äläkä uhkaile semmosilla masennuksilla ,sillain se tulee varmasti. Laita kynttilät palamaan ja laula lurauta jokin kaunis Joululaulu !
- Angi *
ullamirjami kirjoitti:
positiivisesti ,äläkä uhkaile semmosilla masennuksilla ,sillain se tulee varmasti. Laita kynttilät palamaan ja laula lurauta jokin kaunis Joululaulu !
Ja neuvosta miten talvesta selvitään. Niinpä minä laulelen enkä masentela. Muistan aina sinut kun rupeaa masentaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708