Epilepsia ja masennus

yhdistelmä tuttu

Tämä on tuttua, niin hetkellisesti kohtauksen jälkeen, kuin pidempänäkin olotilana. Eilen psykiatri vihjaisi, että masennuslääkityksestä voisi olla apua. Syön jo nyt Lamictalia, jota käytetään myös masennuksen hoitoon, mutta ei auta...
Kertokaa kokemuksianne!

14

3945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö25

      Minulla epilepsia puhkesi aikuisiällä, 22 vuotiaana. Ensimmäinen lääkkeeni oli deprakine, jonka annostusta jouduttiin kokoajan kohottamaan, että kohtaukset ja ennakko-oireet pysyivät poissa. Kun olin työtön, en vaan jotenkin ihmetellyt, että nukuin niin paljon. Sitten pääsin töihin, ja laitoin vaan laiskuuden piikkiin sen, että elämäni pyöri töiden ja nukkumisen välillä, ja lihoin. Syksyllä vuosi sitten aloitin koulun, johon olin monta kertaa hakenut. Se oli yhtä helvettiä. Nukuin yli 14 tuntia joka vuorokausi. En pystynyt keskittymään. Illat itkin kotona. Vasta tammikuussa menin sitten koulun terveydenhoitajalle itkemään väsymystä. Hän passitti minut lääkäriin ja lääkäri suoraan psykiatrille. Seurauksena oli seitsemän kuukauden sairasloma vakavan masennuksen takia. Näin jälkeenpäin tuntuu, että kuolin viime syksynä. Vakava masennus on kuin pieni kuolema, sitä joko syntyy uudelleen, tai tappaa itsensä. Itsemurha oli keväällä mielessä melkein koko ajan. Lääkkeeni vaihdettiin lamictaliin. Nyt syön lamictalia, sekä mielialalääkkeitä. Rakastuin, ja ihana poikaystäväni on tukenani silloin, kun vieläkin itken itken välillä itseni uneen ja mietin jaksanko enää huomista päivää. Aloitin koulun alusta, ja olen nyt onnekseni pärjännyt siellä, väsymys ja keskittymisvaikeudet ovat poissa, ja laihduin entiselleni.

      Tämän kirjoituksen sanoma on, että jos väsymys ja keskittymisvaikeudet haittaavat elämää, menkä lääkäriin!! Mittauttakaa lääkepitoisuudet, ja laittakaa neurologit koville; en halua kenellekkään sitä helvettiä, jonka itse jouduin käymään läpi. Nyt olen vahvempi, ja kyllähän masennukseen tietenkin vaikuttivat muutkin tekijät. Lääkkeiden kansssa pitää olla todella tarkka, ja masennuslääkkeitä ei pidä aloittaa syömään, jossei niille todella ole tarvetta. Itse en saa öitäni nukuttua ilman niitä, koska näen edelleen painajaisia. Voimia kaikille epileptikoille sekä masentuneille, koitetaan kestää päivä kerrallaan, ja nauttia niistä hyvistä ja onnellisista hetkistä, ehkä ne vielä voittavat ne mustat hetket. hyvää joulun odotusta kaikille!!

    • jouduin itse käymään viime kesänä kovan keskustelun itseni kanssa kun en enään pystynyt tv-mainoksia itkemättä katsomaan kun kohtaus tilanteeni meni niin huonoksi lääke muutoksien takia mua masensi aivan kaikki saatoin itkeä jopa pari tuntia yhtäsoittoa eikä mitään syytä edes tarvittu juttelin sitten lääkärini kanssa asiasta ja hän varasi minulle ajan neuropsykologille ja sain sellaisia soikeita pillereitä cipralex-nimeltään ja ne auttoi
      nyt ei itketä eikä masenna olen aina ollut vähän vastaan näitä masennus lääkeitä mutta kyllä niitä on ihan hyvä joskus syödä
      minulle ainakin siitä on ollut hyötyä

    • aina pärjää,mut nää

      sydänvaivat on yhtä helvettiä,ei tohi enää mennä metsäänkää yksin,jäis vielä sinne,on se entiselle metsurille vaa vit######ta,härmäs sataa. t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      • ystävä hyvä se

        alkoholi, niiden lääkkeiden kanssa. Ei kenenkään fysiikka kestä niitä yhdessä ja maksa ja munuaiset ovat vain yhdet. Moni on ne nuorena jo menettäneet ja huonosti on käynyt. Ei kannata riskeerata elämää. Ota muut harrastukset. Niitä löytyy sinunkin ajatuksista, kun rupeat oikein kunnolla kaivelemaan : )


      • mä en tabuja käytä
        ystävä hyvä se kirjoitti:

        alkoholi, niiden lääkkeiden kanssa. Ei kenenkään fysiikka kestä niitä yhdessä ja maksa ja munuaiset ovat vain yhdet. Moni on ne nuorena jo menettäneet ja huonosti on käynyt. Ei kannata riskeerata elämää. Ota muut harrastukset. Niitä löytyy sinunkin ajatuksista, kun rupeat oikein kunnolla kaivelemaan : )

        viinaa vaa mieliharmiin,nii prowoha tää tietenki oli,mut tulipaha warmuudenwuoksi sanottua,hörppy taas konjakkia,hörps napoleonia,teki terää,härmäs on poutaa nyt,mä meen ulos siiwoomaan.


      • unohtu
        mä en tabuja käytä kirjoitti:

        viinaa vaa mieliharmiin,nii prowoha tää tietenki oli,mut tulipaha warmuudenwuoksi sanottua,hörppy taas konjakkia,hörps napoleonia,teki terää,härmäs on poutaa nyt,mä meen ulos siiwoomaan.

        t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


    • sauvatar

      todettiin mulla masennus ja kävin muutaman
      kerran psykiatrin luona itkemässä ja
      puhumassa sairaudestani kuin koville
      se on ottanut.
      se auttoi.
      Syön Sepramia paniikkiin,
      mutta taitaa samalla pitää masennukseni
      poissa sillä sitä masennukseen
      myös määrätään.

      Kannattaa ottaa vakavasti ja käy
      ihmeessä puhumassa psykiatrin luona.

      • on valttia noiden masennuslääkkeiden kanssa, koska nekin voivat toimia laukaisijana kohtaukselle.

        Omia kokemuksia on.

        T. Artsi


      • sauvatar
        Miekans kirjoitti:

        on valttia noiden masennuslääkkeiden kanssa, koska nekin voivat toimia laukaisijana kohtaukselle.

        Omia kokemuksia on.

        T. Artsi

        vain 20mg/pv =))


    • neiti kesäheinä

      Mullekki masennuslääkkeet määrättiin mutta en syö. -Sivuvaikutuksena saattaa olla lisääntynyt kohtausriski(lähes kaikissa mielialalääkkeissä, kuulemma)

      Lääkärin mukaan riski on pieni, mutta pieni riski oli ainaki mulle liikaa.

    • Kokemusta on.

      Ei kannata masennenuksesta kärsiä on niitä sellaisiakin lääkkeitä jotka ei aiheuta masennusta. Ei muutako lääkkeitten vaihtoon.

    • Jossuliinitar

      Itse sain epilepsiaan toiseksi lääkkeeksi Keppran ja se lisää masentuneisuutta. Nyt tarkkailemme olotilaani ja pakko sanoa, että jotenkin epäilen tuon Keppran pahentaneen masennustani. Ainakin aggressiivisuus on tullut uutena (ja erittäin!) huolestuttavana piirteenä käytökseeni. Pelottaa, että mitähän sekin tekee lisää... *huokaus*

      Kysy neurologilta rohkeasti kaikesta mahdollisesta. Ja vaadi häntä kysymään kollegoiltaan, jos hän vähänkin epäröi asiassa.

      • Ansipa

        eiköhän tuossa epilepsiassa itsessään ole jo tarpeeksi ja siinä miten siihen edelleen suhtaudutaan.en laittaisi lääkkeiden syyksi masennusta.Mikä kumma tbu tämä sairaus edelleen on.Moni sitä sairastaa eikä tee ihmistä sen huonommaksi.kohtaukset on lieviä tai rankkoja ja siitä tietty seuraa toipumista.myöskin väsymystä lisää, myös lääkkeet.Päänuppi kun tarvitsee lepoa vaik olisi normaali niin silti nukutaan liian vähän.Alkoholi ja epilepsia ei sovi yhteen, senhän nyt sanoo järkikin, saati kun vielä syä kolmiolääkkeitä.Jokohan ois aika hyväksyä tämäkin sairaus ja alkaa miettiä sitä ihan normaalina asiana joita toisilla on ja toisilla ei.Pelkoa siinä aiheuttaa onnettomuus vaara jos on kova "painimaan" kohtauksen aikana ja tietty pitkittyneet kohtaukset.kannattaisi puhua avoimesti ja kertoa läheisille miten toimia kohtauksen sattuessa, jotta eivät suotta panikoi.tärkeää että on lähellä ihminen tai ihmisiä joihin voi turvata.Kun sen on alusta alkaen ollut niin ei sitä voi vikana pitää, näin vain on niin kuin ruskeat silmät.Ei kannata lääkkeitä syyttää kun voisi johtua ihan just siitä mikä on, epilepsia ja mitä tunteita se aiheuttaa.Asenne muutos niille joilla ei ole ja läheisille.Ja se alkoholi pois.


    • muisti hukassa

      Nostetaas tätä aihetta. Itselläni masennus on lisääntyneesti huomattavasti, kun muisti on huonontunut ja siitä itseluottamus huonontunut. Lisäksi arkea ovat väsymys ja aikaansaamattomuus, nyt olen työtön enkä jaksa oikein tehdä mitään tai saada aikaiseksi aloittaa jotain uutta, mikä voisi vaikka piristää. Epilepsian tuoma muistin huononeminen masentaa eniten ja ennen kaikkea pelottaa.

      Kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2669
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      344
      2521
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      65
      1564
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1533
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe