Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

käsi-ihottuma

atopikko

Onko kenelläkään kokemusta vaikeasta käsi-ihottumasta? Tulee sellaista punoitusta ja sitten myös vesikelloja. Tätä esiintyy vaan toisessa kädessä. Olen juossut lääkärillä mutta ei mikään ole vielä tehonnut. Olen käyttänyt bemetson-k merkkistä voidetta. Iho kutisee myös todella paljon, olen ottanut kutinaan antihistamiinia. Jos joku osaa kertoo miten ihon saa paranemaan niin vinkkejä kiitos. Minulla on atooppinen iho.

21

12310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkejä

      Aika tuttua, paitsi että minulla on sitä molemmissa käsissä.
      Yksi, mikä on auttanut, on se, että taloustöitä tehdessä pitää suojakäsineitä, joiden alla on kosteutta imemässä puuvillahanskat. Sini-tuotteella on ns. allergiakäsineitä, jotka on valmistettu jostain muusta kuin lateksista, jolle moni on allerginen. Käsien hikoaminen on ainakin minulla yksi syy, miksi niitä vesikelloja tulee.

      Sitten kannattaa myös varoa muotovaahtoja yms. - tai ainakin huolella huutoa kädet niiden käytön jälkeen.
      Sitten vaan rasvausta, rasvausta ja rasvausta sekä tarvittaessa kortisonivoidetta.
      Nyt on tällä erää mennyt melkein vuosi, ettei kädet ole kokonaan "räjähtäneet". Täytyy vain muistaa ja malttaa olla pitkäjänteinen, välttää aineita, joiden huomaa aiheuttavan vesikelloja.
      Itse kuorin sitrushedelmätkin nykyään hanskat kädessä.

    • rekisteröitymätön

      Atooppinen ekseema on tosi ilkeä - se voi leimahtaa ilman mitään selvää syytä, pysyä vuosia poissa ja putkahtaa taas sitten esiin.

      Itselläni on ollut kausia, kun kädet ovat olleet ihan kamalat. Järkyttävä kutina, pieniä vesikelloja (vähän kuin iho kuplisi), jotka kutiavat tosi paljon. Erityisesti sormien välit olivat pahana.

      Lohduksi voin sanoa sen, että minultakin ihottuma poistui ajan kanssa. Käytä kortisonia säännöllisesti - sittenkin , kun ihottuma alkaa asettua ja senkin jälkeen, kun se näyttäisi jo parantuneen: tulehdus lymyää kudoksessa ja leimahtaa helposti uudestaan.

      Itselläni auttoi ruoka-aineiden karsiminen: en yleensä saa esim. tomaatista juurikaan oireita, mutta sen poisjättäminen kokonaan helpotti kutinaa. Kannattaa vältellä ruoka-aineita joille olet ollut tai epäilet olleesi/olevasi allerginen. Jos sinulla on kosketusekseemaa, ole nyt erityisen tarkkana: tulehtunut iho on aivan suojaton ja pienikin altistus esim. nikkelille, (jos olet sille yliherkkä) voi aiheuttaa ihottuman pahenemisen, joka taas tekee ihon entistä alttiimmaksi reagoimaan... Ikävä kierre, kun se kerran alkaa.

      Pesun jälkeen kuivaa kädet huolellisesti ja rasvaa ne. Laita yöksi paksumpaa rasvaa ja puuvillahanskat. Älä raavi, kyhnytä tai muuten ärsytä ihoa enää yhtään enempää (paraskin puhuja). Jos nukkuminen on vaikeaa tai unissasi kyhnytät käsiä, pyydä lääkäriltä Atarax - resepti. Se on väsyttävä, mutta vie kutinan (koska se on väsyttävä, en suosittele ottamaan sitä muuten kuin yöksi) Kuuma (hyvin lämmin) vesi voi tuntua hetken hyvältä, mutta se kuivattaa ja ärsyttää ihoa todella paljon.

      Käytä hanskoja ulkona: talvisin ilma on kuiva ja raaka.

      Valohoito voi auttaa. Useimmilla ihmisillä atopia rauhoittuu kesäksi paitsi kosteamman ilman, myös auringon ansiosta. Jos et pääse etelän lämpöön, kysy lääkäriltäsi onko häneltä mahdollisuutta saada lähete valohoitoon. Itse ei kannata ihoa käristää UV-lampulla tai solariumissa.

      Toivottavasti saat ihottuman kuriin. Tsemppiä!

    • tälläkin

      Mullakin oikea käsi menee vesikelloille ja punottaa aina silloin tällöin. Kävin usein uimahallissa ja lopulta huomasin uimahallin klooriveden laukaisevan tuon ihottuman. Nykyään se laukeaa myös esim. tiskaamisesta. Mullekin lääkäri määrsi jotain voimakasta kortisonia, mutta huomasin, että apteekin 2,5 %:n hydrocortison toimii paremmin (on rasvaisempaa). Ihmettelen vain, miksi tuo vasen käsi ei oireile koskaan eikä mitenkään!

      • ihottuma siis vasemmassa kädessä. ennen oli oikeassa. nyt kokonaan poissa oikeasta.


    • Nimetön

      ihottuma vaivaa vasenta kättä. Joku aika sitten se oli tuossa oikeassa kädessä. Haluaisin tosiaan pois koko ihottuman ja sen KUTINAN. Se kutina on todella inhottavaa. Pitää varmaan taas huomenna varata aika lekurille. Jatkuvasti saa olla siellä ravaamassa.

      • kutinaan

        Pyydä ihmeessä lääkäriltä Ataraxia kutinaan, se on juuri siihen tarkoitettu lääke. Poistaa kutinan, mutta hieman nukuttaa, joten ota illalla.


      • kutinaan kirjoitti:

        Pyydä ihmeessä lääkäriltä Ataraxia kutinaan, se on juuri siihen tarkoitettu lääke. Poistaa kutinan, mutta hieman nukuttaa, joten ota illalla.

        sain eilen ja sain myös suun kautta otettavan lääkekuurin. lääkäri sano vaan että pitäs jatkaa sillä bemetson-k rasvalla. tietty välil on pidettävä taukoja ettei iho ohene.


    • atoopikko myös

      Hej!

      itselläni on myös käsiihottumaa.Kylläkin molemmissa käsissä. Rasvaan käsi paksulla locobase voiteella päivittäin ja käytän kahden viikon kuureina kortisonia. Vesirakkuloita minulle ei ole ilmennyt. Sitä sanotaan että kosteaa vasten kosteaa...elikkä kun sinulla on aikaa kostutat esim pyyhkeen tai jonkun puuvilla liinan keittosuolaliuokseen ja laitat rakkuloiden päälle. Tämän pitäisi auttaa. Myös tärkeää että välttäisi liiallaista saippuan käyttöä koska se kuivattaa kovasti ihoa.

      • näyttäisi olevan ihottuma tällä hetkellä. ainakin on hävinnyt melkein kokonaan. pitää vaan muistaa rasvata. olen myös vähentänyt saippuan käytön minimiin. toivon todella että tämä paranee. inhottavaa kun haluais leipoa ym mutta pitäs tehdä kaikki hanskat kädes. mutta kyllä nyt näyttää jo paremmalta. ainakin jos jotain bakteereja jossain on niin antibiioottikuuri on siihen parhaillaan menos.


    • on ihottumaa

      molemmissa käsissä ja tiskaan työkseni joten olen aika pahassa kierteessä.

      • ihottumaa oli yläasteella kasvoissa, sitten ammattikoulussa kun opiskelin ruokapuolella niin puhkesi käsiin.


    • Kokemusta on

      Toivoa olen odottanut 40 vuotta .Jotkut lääkkeet ovat auttaneet esim.elocon . Mutta nyt ihottumani on muutunut ,nykyään sormenpääni turpoavat ja tulee kellukoita jotka ratkeavat seuraavana päivänä verestäville haavautumille.Kipeää tekee .Nyt ei käy enään tämä Elocon voide, koska sitä ei saa haavoille laittaa.Tilaan lääkärin ,ja toivon että pääsisin tästä hommasta eroon . Ikuinen optimisti 40 vuotta käsi-ihottumaa.

    • homma..

      Minä olen kärsinyt kuivista käsistä kausittaisesti. Aina silloin tällöin sormiin ilmestyy noita ilkeitä vesikellomaisia rakkuloita, jotka yleensä ajan kanssa lähtevät pois. Nyt olen kärsinyt noista näppylöistä melkein kuukauden ajan, eikä tämä ole ikinä äitynyt näin pahaksi. Ensin rakkuloita oli vain sormien alueella, ja nyt ne ovat siirtyneet sormista muualle kämmeneen. Kutiaminen öisin on aika ilkeää. Kutinaa saa lievitettyä päästämällä kuumaa vettä käsille, mutta se auttaa vain hetkellisesti, ja todennäköisesti vain pahentaa koko asiaa. Kuivuuteen olen käyttänyt Erisan -voidetta, joka kosteuttaa, mutta ei auta itse rakkuloihin. Tuubillinen apteekista saatavaa Daktacort -voidetta ei myöskään auttanut. Ensi viikolla täytyy käydä näyttämässä näitä käsiä lääkärillä.

      -V

    • useita kertoja

      päivässä. siis 2,5% hydrokortisooniin.

      Oletko saanut sen ihottuman alunperin koskemalla johonkin kovaan pesuaineeseen?

      esim. konetiski. vaatteiden konepesuaine? tms?
      .......ehkä Vim`?

      • alkuperää ei ole tiedossa. Se vaan ilmaantui jo vuosia sitten oikeaan kämmeneen ja sitten tulin raskaaksi ja ihottuma hävisi melkein kokonaan. Viimein hävisi mutta puhkesi vasempaan. En tiedä mistä johtuu kun välillä kutittaa vimmatusti mutta tällä hetkellä ei juurikaan vaivaa, vesikelloja on jokunen.


    • kärsivä

      mulla on eniten oikeassa kädesssä.joudun töissä käyttämään vinyylihanskoja ja pesemään usein käsiä hoitotyötä kun teen.nyt levinnyt käsivarsiin ja just aloitin kovat lääkekuurit.olen myös käyttänyt bemetson k voidetta ja se on auttanut .myös antibioottikuureja ollut ja välillä iho ollut parempi.pidän pumpulihanskoja myös yöllä ja sre helpottaa.

    • Tapani9090

      Itseäni vaivasi käsi-ihottuma noin 4 vuotta. Kummassakin kädessä, jokaisessa sormenvälissä se kiersi ja kummassakin kämmenessä ihottumaa ja vesikelloja. Todella karmea tunne kun ihottuma "räjähtänyt" kun aamulla heräsi. Käsien iho tuntui nahkealta ja paksulta ja aralta.

      Muutaman viikon sisällä ihottuma kuivahti, ja hilseili pois. Onnea kesti ehkä viikon, kun uusi sykli aina alkoi. Aina jaksoin kuitenkin olla toiveikas, että jos tällä kertaa se ei palaisikaan, vaikka 4 vuotta tätä kesti.

      Jännää muuten, että ihottuma aivankuin tuntui käyvän käsien jokakolkan läpi, ja sitten hiipui pois. Se alkoi sormenvälistä, levisi muihin väleihin, sieltä kämmeniin, ja viimeiseksi selkäpuolelle.

      Jossain vaiheessa toivo meinäs kyllä mennä, nimittäin iho vain paheni koko ajan tuon neljänvuoden ajan. Mutta ikäänkuin se saavutti jonkun huippunsa ja tuli jyristen alas.

      Ja niin siinä sitten kävi. Lääkärissä en käynyt, joten en mitään erityisiä hoitokeinoja kokeillut, mutta helpottamisen alettua, muutamissa kuukaississa se oli poissa.

      Tämä "ihmeparantuminen" alkoi samaan aikaan, kun aloin käyttämään Tummelia. En tiedä onko yhteensattuma vai paransiko Tummeli tosiaan noin pitkän ja sitkeän vaivan tuosta vaan.

      Joten muistakaa, että toivo elää!

      T: Atooppisenihon omaava

    • kirsse

      Olen kärsinyt samasta ongelmasta 30 vuotta ja ahkerasti juossut lääkärissä apua saamatta, kunnes vahingossa keksin siihen hoidon. Otin sinkkiä, kromia ja magnesiumia päivittäin, kädet tuli kuntoon kahdessa viikossa. Koska aloitin yhtäaikaa kaikki kolme en ole varma mikä näistä on se mikä auttaa, mutta luulen kuitenkin että sinkki. Kannattaa koittaa.

    • jotka saattaa

      tehota. elikkäs rasvaa. kannattaa mennä ihotautilääkärille, ei missään nimessä tavalliselle lääkärille, ei ne tiedä mitään! Ihotautilääkäri varmasti kehottaa käyttää kortisonivoiteita. Mutta voit myös itse kysyä niille reseptiä, koska kortisonivoiteitahan ei saa ilman reseptiä. Sitten jos raavit kättä unissasi, niin laita käsiin yöksi vaikka sukat, mutta jos otat ne unissasi pois, kannattaa kokeilla rukkasia jossa on kiristysremmi, niin se kyllä pysyy :)

    • käsihottumaa

      Minulla samoja oireita käsissä joka vuosi näihin aikoihin. Kortisoni auttaa pahimpiin vaiheisiin ja valohoitojaksot. Ostin jokin aika sitten farmaseutin suosituksesta uutta käsivoidetta, jossa oliiviöljyä ja nyt kädet ovat olleet kunnossa pidemmän aikaa. Voidetta saa ainakin apteekista ja nimi on Idea Toscana tai
      Prima Spremitura. www.primaspremitura.fi

      • Ainoa joka toimii!

        Lääkärit ei valitettavasti pystyvät tässä asiassa auttamaan. Puhun kokemuksesta. Atoopinen iho joka oli hoidettu ihotautilääkäreiden ohjeilla (kortisooni ja perusravat) lähes koko ikääni. Tästä ei ole ollut apua.
        Avun sain vasta kun menin homeopatille. Vuoden jälken ihottumat oli lähes kokonaan poissa. Ruokavaliota täytyy muutta pysyvästi mutta tämä on ainut keino joka todella toimii, siis vaihtoehtoinen lääketiede ja ruokavalion muuttaminen. A.Vogelin ohjeisiin kannattaa myös tutustua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe