Zyprexaa käyttävät yleisesti kertovat painon noususta, jopa huomattavasta kymmenien kilojen noususta melko lyhyellä aikavälillä.
Kinnostaa tietää onko kyse metabolisesta oireyhtymästä, eli Zyprexan jotenkin aiheuttamasta rasva-aineenvaihduntahäiriöstä vai psykologisesta ruokahalun lisääntymisestä Zyprexa-lääkityksen aikana.
Useinhan Zyprexaa määrätään nimenomaan Psykoosin estolääkitykseksi. Nämä psykoosinestolääkityksethän tasaavat mielen liikkeitä ja vähentävät näin käsittääkseni myös nautinnon tunteita. Koska ruokahalu on myös nautinnon lähde, korvaako ruoasta saatava nautinto vähentynyttä nautinnon saantia toisaalta, joka johtaa syömisen lisääntymeen ja painon nousuun.
Tiettävästi myös muut psykoosinestolääkkeet Risperdal jne. lisäävät jonkin verran ruokahalua, janontunnetta ja painoa.
Vähentääkö Zyprexan ja muiden psykoosinestolääkkeiden käyttö intoa liikkumiseen ja kuntoiluun. Tämäkin voisi olla syynä painon nousuun.
Laittakaapa tänne viestejä, miten Zyprexa (ja Risperdal) on mahdollisesti lisännyt ruokahaluanne ja vähentänyt liikuntahaluja sekä yleisesti latistanut nautinnontunnetta.
Tässä yksi ehdotus ruokavalioksi joka pitää painoa kurissa ja sopii myös kuntoilijalle:
Aamupala:
Täysjyvähiutaleita keitettynä (neljän vijan tai kaura)
Vehnänalkioita 1 rkl (puuron joukkoon)
Rasvaton maito (puuron joukkoon)
Kahvi
Aamupäivän välipala:
Maitorahka puoli purkkia (esim. Milbona)
Ananasta, banaania, kiiviä (rahkan joukkoon)
Lounas:
Tonnikala tai broilerisalaatti
Täysjyväruisleipä pari viipaletta ja kevyt leike
Rasvaton maito
Iltapäivän välipala:
Maitorahka puoli purkkia (esim. Milbona)
Ananasta, banaania, kiiviä (rahkan joukkoon)
Päivällinen:
Tonnikala tai broilerisalaatti
Rasvaton maito
Iltapala:
Rasvaton maito tai täystuoremehu
TONNIKALA/BROILERISALAATIN OHJE:
- Tonnikalan paloja vedessä 2prk / broilerin filepaloja 400g
- Keitettyä kananmunaa 2kpl
- Keitettyjä makaroneja 2dl (Fusilli-täysjyvämakaroni on erinomaista ja edullista)
- Kerä-, jäävuori- tai lehtisalaattia runsaasti
- Tomaattia 2kpl
- Kurkkua n. 1/3 kurkusta
- Eriväristä paprikaa n. 1/2 paprikasta
- Keskikokoinen sipuli silputtuna
- 2-3 rkl kylmäpuristettua neitsyt-oliiviöljyä
- Vajaa rkl basamico-viinietikkaa haluttaessa
Mahdollisesti lisäksi vielä vihreitä papuja ja herneita.
Erinomainen ruokasalaatti joka sisältää paljon ravinto- ja suoja-aineita muttei lihota.
Rasva-aineenvaihdunnan parantajaksi suosittelen lisäksi:
- Omega-3 kalaöljyjä
- Soijalesitiiniä (esim. Reformi soijales.rakeet)
- Monivitamiini-mineraalipilleriä
- Ginsengiä (Yleisen energisyyden lisäsäämiseksi. Gerimax on hyvä valmiste joka sisältää samassa pillerissä vitamiinit, mineraalit ja Ginsengin)
Näitä koittamalla ja mahdollisesti liikuntaa lisäämällä painon pitäminen hallinnassa on helpompaa.
Zyprexa ja painon nousu
21
5966
Vastaukset
Zyprexa lisää minun käsittääkseni ihmisellä ruokahalua ja näläntunnetta vaikka hän olisikin jo syönyt riittävästi.
Olen itse nähnyt Zyprexaa käyttäneen henkilön vetäisevän pelkästään iltapalaksi semmoset yhdeksän siivua paahtoleipää rasvalla ja juustolla höystettynä. Zyprexan myötä hänen painonsa nousi reippaasti.
Kun sitten Zyprexa vaihdettiin toiseen lääkkeeseen hänen ruokahalunsa väheni ja sitä mukaa myös syödyn ruoan määrä. Paino putosi varsin nopeasti lähtöpisteeseen tarvitsematta sen kovemmin harrastaa liikuntaa.- kemiaa
Moi! Mihin lääkkeeseen zyprexan vaihdettua putosi paino?
Mulla itellä ihan älyttömän nopeasti on paino noussut zyprexan myötä, eikä se sovi efexorin kanssa minusta ollenkaan.. - japavaan
Hei! Aivan kauheen tukkosta on ollut aamuisin herätä ja nousta zyprexan ja efexorin yhteisvaikutuksesta.Nyt jätin zyprexan pois ja levotsinia yöksi, niin olo paljon parempi.Lihoin myös aika lailla zyprexan vaikutuksesta.
- Potkulauta
Lisäävät ihmisen lihomista. Aineenvaihduntaan ei voi vaikuttaa lääkettä syödessään millään tavalla. Esittämäsi vuorokauden ruokailurytmi on sellaista lihottamisen vaikutusta jo sellaisenaan. Eihän sitä nykyisellään mitään 2 tunnin välipaloja syödä.
Vaikka lääkkeessä ei ole yhtään kaloria (jouletta) niin välipaloissa on. Tässä useimmiten syy lihavuuteen. - zyprexaa
Painoni nousi komeat 30kg 3kk..oli muuten helvettiä. Olin myös silloin suljetussa sairaala hoidossa ja nyt jälkeenpäin ihmetyttää miksi asiaan ei puututtu! Söin kuin hevonen..kyse ei ollut niinkään nautinnosta vaan siitä että ymmärtääkseni elimistöni jostain syystä lähetti virheellisiä "on nälkä" viestejä..olo oli kamala ja heikko. Siis en syönyt siksi, että "tekee mieli jotain". Aina kun sain mahdollisuuden syödä (esim.luvan käydä sairaalan kanttiinissa) söin todellakin reippaasti yli tarpeeni, kuten painon nousustakin näkyy.
Ruokahaluni palasi normaaliksi lääkityksen lopettamisen jälkeen joten painokin putosi "laihduttamatta".
Uskoisin, että kyseessä oli sekä oikea elimistön häiriötila, että psykologinen tarve syödä. Liikkumisen halu väheni luonnostaan, koska se kävi läskien myötä erittäin "kivuliaaksi".
Asiasta viisastuneena olen pysynyt kaukana näistä "lääkkeistä". Sairauteni on luojan kiitos sitä sorttia, että se pysyy hallinassa terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla (ja terapialla). - kokenut
zyprexa keräs mulla nestettä, joskin myös lihotti. hetkessä "lihoin" koosta 36 kokoon 40. kun zyprexa vaihdettiin risperdaliin niin paino laski nopeasti (ilman työtä) ja olen nyt kokoa 38.
eli ei ole minun mielestä pelkkää läskiä mitä zyprexalla tulee. - realist..
Käsittääkseni tuo lääke ei lisää ruokahaluja vaan jotenkin sekoittaa hormonit ja sokeriainenvaihdunnan. Monissa maissa annetaan karjalle hormoneja jotta ne lihoisi. Zypreksa ja Risperdal saattaa vaikuttaa jotenkin samalla tavalla. Vinkkinä antaisin että syö valkuaisainepitoista ruokaa ja myös kolesterolipitoisia ruokia. Näin painonlisäys ei kerry rasvaksi vaan lihaksiksi. Ja myös C-vitamiinia ja E-vitamiinia.
- lithium82
Tosiaan toi makean himon ja karkin himon..ja niillä eiväillä paino nousi 15kg. Suklaata meni älyttömästi ja karkkeja..Makean himo oli aivan valtava.. Ja muutenkin tuli syötyä liikaa..nyt lääke lopetettu ja paino pudonnut tähän mennessä 5kg ja suunta on alaspäin!...
Lopetin Zyprexan jota käytin kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa.. Ja olo on parempi ei väsytä ja ole olo kun "sumussa" päivisin, pieni annoshan mulla oli 10mg iltaisin mut kuitenkin. Olen virkeämpi ja aktiivisempi. Ja painokin alkanut pudota... Mut en kuitenkaan ylipirteä. Tuntuu et oma persoonallisuus on palautunut. Halu piirtää ja maalata. Jota ei ollut silloin ku nappailin zyprexaa. Paska lääke en sano muuta.. Manian oireita ei ole ollut siitä huolimatta vaikka lääkityksen lopetin.. Ei ihmisen kuulu olla lamaantunu Zombie, joka nukkuu 11h vuorokaudessa. Voi tietysti auttaa psykooseissa mut mulla ei tehny muuta ku nosti painoa ja vei elämänilon!! - lithium82:selle
lithium82 kirjoitti:
Tosiaan toi makean himon ja karkin himon..ja niillä eiväillä paino nousi 15kg. Suklaata meni älyttömästi ja karkkeja..Makean himo oli aivan valtava.. Ja muutenkin tuli syötyä liikaa..nyt lääke lopetettu ja paino pudonnut tähän mennessä 5kg ja suunta on alaspäin!...
Lopetin Zyprexan jota käytin kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa.. Ja olo on parempi ei väsytä ja ole olo kun "sumussa" päivisin, pieni annoshan mulla oli 10mg iltaisin mut kuitenkin. Olen virkeämpi ja aktiivisempi. Ja painokin alkanut pudota... Mut en kuitenkaan ylipirteä. Tuntuu et oma persoonallisuus on palautunut. Halu piirtää ja maalata. Jota ei ollut silloin ku nappailin zyprexaa. Paska lääke en sano muuta.. Manian oireita ei ole ollut siitä huolimatta vaikka lääkityksen lopetin.. Ei ihmisen kuulu olla lamaantunu Zombie, joka nukkuu 11h vuorokaudessa. Voi tietysti auttaa psykooseissa mut mulla ei tehny muuta ku nosti painoa ja vei elämänilon!!joo ite tein samoin kuin sinä söin zybrexaa paino nousi 20 kg tosin olen vielä " normaali" koska olin aluksi alipainoinen...kun lopetin paino laski mitään tekemättä varsin nopeasti n 10 kg...ja ajattelin että hyvä kaikki hyvin olin ilman lääkkeitä 7kk ja sitten puhkes mania...no olihan se rentoa ja hupaisevaa aikaa itselle ja varmaan vieraalle sivusta katsojalle muttei kyllä läheisille.....sairaus tavallaan muuttaa persoonaa maniassa niinkuin persoonallisuus häiriössä...mulla oli yks kaveri joka on itse asias ihan fiksu tutustuin siihen manias ja must tuntu et viihdyttii hyvin yhdes ku olin manias ja vietettiin paljon aikaa yhes...kun parannuin normaaliksi ja näin sitä viel muutaman kerran ei kyl olla oltu yhteydes sen jälkee...luulen et olin sille liian tylsä terveenä;D
- ZyprexaThumbsDown
Sanoisin, että omalla kohdallani Zyprexalla (ja Risperdalilla; käytän molemmat) ei ollut mitään vaikutusta ruokahaluuni. Tilanteeni on ja on ollut se, että syön keskimäärin 2 kertaa päivässä (melko pieniä annoksia) ja silti Zyprexan ja Risperdalin myötä paino on noussut melkein 20 kiloa.
Ja mitä tulee siihen olettamuksen, että Zyprexalla olisi taipumusta vähentää elämästä saattavaa nautintoa, niin oma kokemukseni ei tue sellaista: olen tupakoinut noin vuoden ajan sillä aikaa kun käytin Zyprexaa ja ihan hyvin olen pystynyt nauttimaan noista tupakointihetkistä. - 15+6
Ennen lääkitystä harrastin juoksua ja salilla käyntiä, kumpaakin kolmesti viikossa. Painoni oli 83kg joka sitten pahimmillaan nousi 124kg;hen asti. Lääkitys tuhosi elämäni täysin koska se laittoi minut mättämään käsittämättömiä määriä ruokaa (en oikein koskaan tullut kylläiseksi). Yritin harrastaa liikuntaa entiseen malliin mutta se oli turhaa rimpuilua sen lääkkeen kanssa, koska söin koko ajan liikaa kulutukseeni nähden. Lisäksi se hidasti aineen vaihduntaani, huomasin tämän ulostamis kertojen vähenemisestä (joskus saattoi mennä kolmekin päivää paskantamatta).
Sen jälkeen kun kerroin että sopivien vaatteiden löytymisestä on tullut melkoinen haaste sain vaihdettua tuon paskan pois (tosin olin myös lopettanut lääkitykseni oma ehtoisesti) toiseen paskaan (Peratsin), jonka kanssa koko elämä tuntuu vielä enemmän lattealta kuin Zyprexan kanssa. Tosin painoni on lähtenyt laskuun.
Olin tuossa vähän aikaa sitten taas pakkohoidossa ja huomasin että suurin osa potilaista mätti aivan levottomia määriä safkaa ja valittivat koko ajan nälkäänsä, kun kysyin heidän lääkityksestään niin poikkeuksetta sain aina saman vastauksen Zyprexa!!! ja ehkä jotain muuta siihen päälle. En käsitä kauanko tuota paskaa meinataan meille potilaille syöttää... Se tekee elämästä latteaa, väsyttää ja nälättää koko ajan ja siitä puhutaan aivan kuin se olisi joku vitun taivaanlahja psykiatrialle!!!
PS. Itse mieluummin hyppään junan alle kuin rupean Zyprexa lääkitykselle uudestaan. - zyprexa543532
Ei näytä hyvältä. Oma suositukseni:
1. Älä syö kuin yksi ateria päivässä - vältä liian lihan syömistä ja syö kalaa jos mahdollista.
2. Rasvaa tulee välttää, käytännössä korvaa kaikki muu paitsi varsinainen ateria marjoilla ja hedelmillä. Omega3 ja muut oliiviöljyvouhotukset ovat turhia. Mustaa pippuria syömällä LDL-tasot laskee (sotkee maksan metaboliaa seroquelin kanssa, mutta ei zyprexan kanssa) mahdollisesti yhtä hyvin kuin statiineja syömällä, avokadot vähentää hetkellisesti insuliinin eritystä mikä vähentää insuliiniresistanssia ja parantaa insuliinisignalointia ja saat siitä tarvittavat rasvat, adiponectin arvot ilmeisesti laskee ja aiheuttaa insuliini resistanssia, tätä varten syö vadelmia, sen lisäksi teen juonti parantaa insuliiniresistanssia joka on yhteydessä painon nousuun. Jos tilanne käy mahdottomaksi ja diabetes iskee syö berberiiniä (sivuvaikutuksia) tai sitten bitter melonia (iherb), joka pitää verensokerin kurissa niin kauan kuin sitä syö (palaa normaalille tasolle jos ei syö). Samaten sitruunan flavonoidit ja mansikka tekevät hyvää sydämelle ja verenkiertoelimistölle. Bergemotissa (harvinaisempi hedelmä) on verenkiertoelimistöönkin vaikuttavia aineita jotka vaikuttavat 5-HT2A reseptoreihin (DMT).
Eli syö yhden aterian (esim. puuro) lisäksi ainoastaan hedelmiä ja marjoja vihanneksia ja niistäkin vältä kaikkein suurimpia sokeripommeja. Juureksia kannattaa välttää, koska ne nostaa insuliinia aikapaljon. Kananmunat ja hunaja eivät nosta erityisesti insuliinia. Tämän lisäksi kuntoilua. Vihannesten syönti on hyväksi myös hengitystieoireiden parantamiseksi. Hedelmät ja marjat sisältävät paljon sokeria, mutta sisältävät paljon flavonoideja jotka epäsuorasti parantavat yleistä terveyttä - periaattessa jostain netistä saa lisäainevalmisteita joista sokeria on marjoista/hedelmistä keinotekoisesti vähennetty, mutta nämä ovat kalliita suhteessa kaupasta saataviin marjoihin.
Zyprexa sekoittaa monella tapaa metabolista aineen vaihduntaa, se sitoutuu korkeilla annoksilla M3-reseptoreihin, jotka vaikuttavat haiman toimintaan. Toiseksi antihistamiinina se aiheuttaa painon nousua ja annosta vähennettäessä mahdollisesti ateroskleroosia (histamiini H1), teoriassa kaiketi myös adiponectin arvot laskevat, joka aiheuttaa insuliiniresistanssia myös jne. Ei yhtään hyvä lääke. Lisäksi verenkiertoelimistötemppuilee ja sydämentoiminta ongelmia voi tulla (calcineurin signaling, MCIP1?). Dysautonomia seuraa erityisesti annoksia muutellessa, joka osaltaan voi hitaasti huonontaa sydämen toimintaa, aiheuttaa hengitysongelmia ja muuta. Lisäksi kaiketi hormonijärjestelmä jotenkin sekoaa ja tästä syntyy ongelmia ja autoimmuuni ja th1/th2 tasapaino voi mennä sekaisin, erityisesti annosta laskettaessa - vatsa voi mennä sekaisin myös jne.
Yleensä ottaen tälläiset lääkkeet ja hoidot ovat täysin järjetöntä lääketehtaiden tukemista. Kehitysmaissa ihmiset ovat terveempiä plasebon avulla, eikä siellä maksella sairaslomia kenellekkään vaan keskitytään ratkaisemaan ongelma (jos sitä edes "sairaan" mielestä on). Koko psykiatrinen järjestelmä on syöpäkasvain joka ei halua potilaitaan parantaa vaan koukuttaa vaarallisiin lääkityksiin joista on kyseenalaista hyötyä samalla lyhentää elinikää huomattavasti. Stimulantteja järkevästi käyttämällä (esim. kahvi, mahdollisesti psilocybin, ehkäpä ekstasi) aivojen yliaktiivisuus vähenee (ja järkevässä sairaalahoidossa viikon stimulanttihoidon sivuvaikutukset voidaan pitää minimissä), mutta kun yleensä ei ole kyse mistään aivokemian ongelmista niin millään lääkehoidolla ei ole mitään perusteita. => Ihmiset voi sulkea vaikka pomppulinnaan vähäksi aikaa rauhoittumaan tai sitten henkilö voi ottaa töistä lomaa (tai irtisanoutua jos tämä ei onnistu) ja lepuutella hermojaan valitsemassaan vähiten stressaavassa paikassa ja harjoitella vaikka meditaatiota tai joogaa (joitain vaikutuksia plaseboa).
ZyprexaKills.tar.gz (269.1 MB)
https://mega.co.nz/#!LAsFzZjS!bBk_W1n2KHBF04o0NKwLI37W02l7P9skSxNAgWSIQGU
http://www.psychotherapy.net/interview/thomas-szasz- zyprexa43232
Ainiin, unohtui vielä lisätä muutama muu linkki ja asia, eli Zyprexa ja muut antipsykootit ovat täysin törkeää ihmisten tuhoamista, erityisesti jos lääkkeet lopettaa.
http://nonpsychiatry.wordpress.com/
http://www.youtube.com/watch?v=g7rACI-WJEw
- kumpi parempi?
Kaikki on ihan hanurista. Mä lihoin 30kg. Syynä jotenkin loputtomalta tuntuva nälkä.. Kun yritin olla ilman zyprexaa, jouduin taas lataamoon. Lääkkeellä lihon, ilman elämäni muuttuu helvetiksi ja "pilaan" kaiken ihmissuhteista alkaen ja oloni on ihan sietämätön ja jopa kaupassa käynti vaikeaa, kun vittuunnun muista ihmisistä.
Nyt kokeilen sitä, että lopetan kaljan juonnin ja alan kävellä askelmittarini kanssa. Sillä sain muutama vuosi sitten painoa pois 10kg. Mut mikä johtuu mullakin mistäkin, kun on lähes kaikki diagnoosit otsaan lyöty.. En lannistu kuitenkaan ja lääkkeet nyt syön. Olen ennemmin paksu kuin että puolen vuoden päästä olisin vankilassa, mielisairaalassa tai montussa. En halua, että menetän kaiken hyvän, mitä oon saanu rakennettua elämääni viime vuosien aikana. Kokeilen nyt liikunnan lisäämistä, kun mun paino ei sitä estä ja olen kohtuullisessa kunnossakin. - Kröhöhöm
Miten mulla vaan ei lihota vaan viikossa 15mg annoksella lähteny pari kiloo veks. Hirvee nälkä ja heikko olo kokoajan, mutta vedellä olen itseäni täytellyt, kävelly ja hyppiny ja vähän lihsksiaki tehnyt, syöny alle 1000kcal per päivä. Itsekuria!
- Zyprexa30
Zyprexa 30mg lihotti minua 13kg 3:ssa viikossa, kunnes päätin, että nyt tulee stoppi lihomiselle. Osaan kontrolloida nälän tunnetta melko hyvin ja paino pysynyt suurinpiirtein samana.
- zyprexa_kills55
Zyprexa on paska lääke. Käytännössä ei pidä käyttää pitempiä aikoja.
Tappolääkkeitä joilla psykiatrit tekevät likaisen työn eli ihmisten järkestelmällisen tuhoamisen ja tapattamisen.
Seroquel on järkevämpi lääke (200mg-400mg), mutta sekin kannattaa lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä. Lopettaminen on vaativa prosessi, mutta mahdollista jos tukea on, rauhallinen annoksen lasku nollaan muutamassa kuukaudessa ja unettomuudesta kärsiminen 1-2 kuukautta lopettamisen jälkeen (ota lomaa toi jotain).
http://www.youtube.com/watch?v=gvdBSSUviys- avuksi...
Vinkki neuroleptien käyttäjille: Zeldox ja Abilify eivät lihota!
- varoitukseksi...
avuksi... kirjoitti:
Vinkki neuroleptien käyttäjille: Zeldox ja Abilify eivät lihota!
Varoitus harkitseville: Kaikki neuroleptit tuhoavat aivoja.
- läski yököttää
varoitukseksi... kirjoitti:
Varoitus harkitseville: Kaikki neuroleptit tuhoavat aivoja.
No nythän ei niistä ole kyse. Syyllinen Sannan lihavuuteen löytyy Sannasta itsestään. Käsi tunkee suuhun mättöä jatkuvalla syötöllä. Kaljaa, makkaraa, viiniä, karkkia, limukkaa, pitsaa, hampurilaisia, likööriä, kossua, suklaata, pullaa ja jälkkäriksi imetään molo Wa. Ja kaikki niellään:) suursyömäri ja juomari on kyseessä. Muuten ei noin läskiksi tule. Itselleni kans ruoka ja alko maistuu, mutta ylimääräistä on pahimmillaankin ollut 20kg. Sannassa sitä läskiä on varmaan 70 kg. Ei tuommosta läskimäärää saa itselleen vahingossa. Juoppo jolla on holtti pois ja joka mättää kaksinkäsin ruokaa turpaan, voi tulla noin läskiksi. Muuten ei onnistu. Ja liikunta Sannalla on sohvalta jääkaapille. Se kyllä näkyy päällepäin. Ja päällepäin näkyy sekin, että Sanna ei tuosta laihdu koskaan, vaan on lopun ikäänsä ällöttävä läski, joka ei saa miehillä seisomaan. Läski plösö.
- Shelly87
Ei ole ollut mitään vaikutuksia ruokahaluuni, mutta olen lääkkeen vaikutuksesta lihonut silti. Esim. olin ennen housuista kokoa 36 ja nyt 40 - 42.. :/
En syö kovin paljoa päivässä ja alkoa otan tosi harvoin. Liikuttuakin on tullöut, en siis makaa päiviänäi sängyn pohjalla.
Mitään muuta syytä en lihoamiselleni keksi, kuin tuo lääkitys, joka aloitettiin viime kesänä ja siitä lähtien on painonnousua ollut.
"Kiva" laihduttaa pois nyt kertyneet kilot, kun en niitä olisi itselleni koskaan esim. syönyt.. :/
En itse tästä syystä enää syö ko. lääkettä ja aion syksyllä vaihtaa toiseen, jolla ei samankaltaisia, epämiellyttäviä sivuvaikutuksia ole.
Tosi huono fiilis jäi tästä lääkkeestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63859
- 61835