Kilpailusta

Steinerin kannattaja

Miksi täällä jotkut valittavat siitä, että steinerkoulussa on vähemmän kilpailua kuin peruskoulussa. Kilpailu on moraalitonta toisen alistamista (tämän mielipiteen on tuonut esiin Pentti Linkola, jonka kirjoja olen lukenut. Voin suositella Linkolan lukemista kaikille, ja kannatan useimpia hänen mielipiteitään.) Vaimoni on raskaana, laskettu aika on huhtikuussa. Olemme päättäneet, että laitamme lapsemme vuonna 2014 steinerkouluun. Vaimoni ja minä olemme molemmat käyneet peruskoulun. Olemme ateisteja, mutta ei steineristinen maailmankatsomus haittaa. Ei se vahingoita, vaikka hölynpölyä onkin. Jos lapsestamme tulee kovin lukeva ja koulumotivoitunut, niin hän kyllä saa steinerkoulussa yhtä hyvän opetuksen kuin peruskoulussa saisi. Jos hänestä ei tule lukevaa, niin ei häntä pidä siihen pakottaa, kuten peruskoulussa tehdään.

6

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJJJJJJJJJ

      että, jos lapsesi ei halua lukea niin häntä ei tule siihen pakottaa? Vaikka lapseni olisi kuinka laiska haluan että hän oppii akateemiset perustaidot vaikka pakottaen. Luultavasti hän on aikuisena tyytyväinen että osaa lukea, vaikka hän ei olisi lapsena halunnut opetella ja peruskoulussa siihen pakotettu. Jos lapsen mielen mukaan eletään niin meillähän syötäisiin vaan karkkia, ei siivottaisi omia jälkiä, valvottaisiin myöhään ... tietenkin on hyvä jos lapsi on motivoitunut opiskelija, mutta muuten mielestäni vaikka "pakolla"!

      • Steinerin kannattaja

        Sanalla "lukeva" en tarkoittanut ketä tahansa, joka osaa lukea, vaan sellaista, joka pitää teoreettisista asioista ja opiskelee mielellään ahkerasti ja paljon. Ei steinerkouluakaan kukaan tietenkään mene läpi oppimatta lukemaan. Miksi kaikkien pitäisi oppia "akateemiset perustaidot"? Pitäisikö kaikkien opiskella oppivelvollisuuden jälkeen lukiossa ja sitten yliopistossa? Itse olen opiskellut yliopistossa, mutta ymmärrän, ettei kaikkien pidä tehdä niin, vaan käytännön osaajiakin tarvitaan. Olet vastuuton, jos haluaisit opettaa lapselle väkisin "akateemiset perustaidot". Lukemaan kyllä pitää opettaa vaikka väkisin, mutta ei kaikisa voi tulla tohtoreita.


    • LLLHLÖK

      Kokeiden tarkoitushan on tarkastaa opetettu sisältö, onko taidot siitä hyvät vai pitääkö harjoitella lisää. Oppilaiden on tarkoitus verrata kokeita omiin aikaisempiin. Ei ope niitä numeroita ääneen siellä koulussa huutele, se on jokaisen oma asia jos haluaa kilpailla muiden kanssa ja kertoa numeronsa. Moni lapsi on myös tykkää kilpailla ja numerot on "porkkanoita". Se että lapsi on luonteeltaan kilpailuhenkinen ei välttämättä ole yhtään huono asia. Myöskin kotona on helppo pysyä lapsen oppimisesta kärryillä kun kokeet kertoo tilanteen.

      • on myös

        verrata oppilaita toisiinsa, toimivathan numerot jatko-opiskelun karsintakriteereinä.

        Jos numero olisi vain yksilöllisen osaamisen kehittymisen mittari, oltaisiin tilanteessa, joissa valinta keskiasteen oppilaitoksiin olisi täysin satunnaista.

        Nykyään on ohejistus, jossa numero kahdeksan tarkoittaa opetetun oppisisällön hallitsemista. Kannusteena tai esim. häirinnän vuoksi opettaja voi poiketa tästä yhdellä numerolla ylös- tai alaspäin harkintansa mukaan.

        Yhdeksikköön tarvitaan jo harrastuneisuutta ja kymppi on jo ikään kuin "omaa alaa". Näin on yritetty saada koko skaala nelosesta kymppiin paremmin käyttöön.


    • Steinerkoulun käynyt

      En voi kun ihmetellä logiikkaasi. Itse myönnät, että Steinerin ajatukset ovat hölynpölyä. Silti kuitenkin valitset nimimerkiksesi Steinerin kannattajan. Kuulostaa hieman paradoksaaliselta ja epäjohdonmukaiselta.

      Mielestäsi steinerilainen maailmankatsomus ei vahingoita. Rohkenen olla tästä asiasta hieman eri mieltä vuosikausia täysin epäpätevän, hurmoshenkisen opettajan hölynpölyä kuunnelleena. Elämäni synkimmät muistot liittyvät steinerkouluun, opettajan vähättelevään ja epäasialliseen opetustyyliin sekä taustalla vaikuttavaan synkkään uskontoon, joka tuntui jo pikkulapsena ahdistavalta.

      Suomalaisen peruskoulun opetus on sen rinnalla asiallista, ja perustuu sentään faktatietoon. Varmasti myös peruskoulusta löytyy epäkohtia, mutta oman kokemukseni mukaan opetus oli siellä selvästi asiallisempaa ja parempaa. Steinerkoulussa epäkohdat ovat sisäsyntyisiä, ja ne liittyvät Steinerin eriskummalliseen uskonnolliseen maailmankatsomukseen.

    • Steinerlaisten äiti

      Olen monessa asiassa samaa mieltä kanssasi, mutta...
      Itse olen sitä mieltä, että riippuu kyllä lapsestakin ja juuri hänelle "osuvasta" opettajasta, valitsisinko steinerkoulun lapselleni vai en. En todellakaan olisi päättäänyt vielä raskaanaollessani, että laitanko esikoisen peruskouluun vai steineriin. Kieltämättä steinerkoulu kiehtoi jo silloin ajatuksena, mutta kyllä siitä paljon piti ottaa selvää enenn päätöstä.
      Nuorin on vielä steinerpäiväkodissa ja sen verran olen kouluvalintaa miettinyt, että riippuen tulevasta opettajasta, hänkin voi steinerkouluun mennä, mutta kokemuksesta tiedän opettajalla olevan niin paljon merkitystä lapsen tulevaisuuteen steinerkoulussa, että lopullinen päätös odottakoot vielä melkein 4 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3434
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2002
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1921
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1405
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe