Työkaveri

mömmöissä

Työkaverini on mielisairas. Hän on ollut osastolla hoidossa ja on nyt avohoidossa. Syö useita eri lääkkeitä yhtäaikaisesti, itse kertonut. Joudun työskentelemään hänen kanssaan samassa tilassa ja kuuntelemaan hänen sairaita juttujaan. Hän on aamulla töihin tullessaan jo ihan mömmöissä ja jutut on ihan levottomia ja hänen käytös on ihan arvaamatonta. Pari kertaa ollaan oltu jo käsirysyssäkin työaikana. Tämä on kauheeta. Miten sairaana ihminen saa töihin tulla, kun kännissä ei saa. Työpaikkapalaverissa oli hänen lääkärinsäkin ja sanoin suoraan, etten jaksa katsoa ja kuunnella tätä kaveria. Lääkärin mielipide oli, että on tälle sairaalle on hyväksi kun käy työssä. Siis ei muista väliä, tuota sairasta ajatellaan...olen itsekin jo ihan sairasloman partaalla ja odotan muutamaa vapaapäivää joululomalla, että saisi itsensä taas kooottua.

7

652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on outoa...

Siis,millaisesta työstä nyt on kyse ja millaisesta työpaikasta?Sen voin sanoa,että jos tunnet sinun voimasi hujenneen ja työilmapiirin haittaavan elämääsi,niin pyydä siirtoa muulle.Kokemuksesta tiedän sen,että lopulta,hiljalleen ne jutut vievät sinun oman teräsi ja imaisee enegiasi.Sitähän et anna tapahtua,vai mitä?Yleensä ne lääkkeet ovat ns.kolmiolääkkeitä,ja usein rauhoittavia käytetään pitkin päivää... ja todellakin on"mömmöissä"Ihmettelen mistä työstä on kyse.Ps.lääkäri tai kukaan ei voi pakottaa ketään "pakkotyöhön"jos et voi kertakaikkiaan työskennellä sairaan kanssa,se ei ole sairaallekkaan hyväksi.

• että vastasit

vastasit. Minustakin. on väärin, että joudun terapoimaan työkaveriani. Mutta näin vain on. Ajattelin, että voisko pyytää jotain testaamaan, onko hän huumeissa. Mutta kun siis on! Lääkärinsäkin myönsi, että henkilö kuuluisi sairaalaan, mutta kun... hoito on kallista ja kun työnteko on niin tervehdyttävää. Itkeäkö vai nauraa. Kukaan ei ajattele minua, paitsi minä itse.

• ...
        että vastasit kirjoitti:

vastasit. Minustakin. on väärin, että joudun terapoimaan työkaveriani. Mutta näin vain on. Ajattelin, että voisko pyytää jotain testaamaan, onko hän huumeissa. Mutta kun siis on! Lääkärinsäkin myönsi, että henkilö kuuluisi sairaalaan, mutta kun... hoito on kallista ja kun työnteko on niin tervehdyttävää. Itkeäkö vai nauraa. Kukaan ei ajattele minua, paitsi minä itse.

tarvitse kiittää.Tulipa mieleen,että voisiko sinua auttaa esim.joku työsuojeluvaltuutettu tai sellainen(en ole varma millä nimikkeellä he nyk.menevät)Jokatapauksessa sinun työtäsi ja terveyttäsi uhkaa jo tollaiset käsirysyt ja ahdistus,eikä sinua voida pakottamaan työhön tai tilanteeseen jossa molemmat työtekijät kärsivät.Eihän töissä saa työkaveria muutenkaan ahdistella...millään tavoin ja sinulla on oikeus tehdä työtäsi ilman häiriötekijöitä.

• mene esimiehesi

puheille.
      Kerro, miltä sinusta tuntuu päivästä toiseen.
      Esimies ei osaa ajatellakaan, että sulla on noin paha olo.

Usko pois, tilanne kohenee.

• minusta

ei huomaa töissä mitään kun on niin pieni lääkemäärä. Muutenkin hiljenen omista asioista.

• juliaana-

Niin, auttaisi paljon tietää minkälainen työpaikkasi on; mitä työtä tehdään, millainen henkilökunta, millainen työnantaja jne. -näitä et varmaan enempää halua valottaa yksityisyyssyistä.

Tietenkään se lääkäri ei ole mahdollistanut sitä, että noin pahassa kunnossa oleva ihminen käy töissä. Siihenhän tarvitaan työnantajan suostumus?

Riippuu niin paljon työpaikastasi, onko yhdistys tai valtion- tai kunnanvirasto, yritys, suuri vai pieni, selkeät vai epäselvät ihmissuhde- ja työtoverikuviot. Työpaikkoja on joka lähtöön.

Työsuojelupiiri on joka tapauksessa se taho, joka hoitaa asiaasi. Työsuojelupiiri on puolueeton ja se tutkii ja ottaa aktiivisestikin kantaa työolosuhteisiin.

Työkaveri mömmöissä on ehkä jonkinlaista "kuntouttavaa työtä" tekevä, mutta sen ei pidä tuottaa harmia eikä haittaa sinulle; sinulla on ehdottomasti oikeus käydä työpaikallasi ilman käsirysyä. Jos toisen sekavuus tai huono työnlaatu vaativat sinulta lisätyötä, sekään ei ole oikein.

Mitä järkeä siinä on että yhden terveyttä ajatellaan ja sillä kustannuksella toinen on kohta sairaslomalla? Lääkäri ajattelee nyt vain omaa potilastaan.

Tuo on aika harvinainen järjestely että lääkäri toimii potilaan puolestapuhujana työpaikalla.

Mutta ota yhteyttä työsuojelupiiriin. Siellä autetaan ja neuvotaan ja kuunnellaan.

• Pimeyden Ruhtinas

Pitäisikö sinun pomosi siis antaa potkut sinun työkaverillesi, koska sinä et tykkää hänestä?! Mistäs lähtien se noin on toiminut? Yleensä se menee niin että pitää itse ottaa lopputili jos ei halua työskennellä työkaveriensa kanssa. Niin minäkin jouduin tekemään kun työkaverillani oli niin sairaat ja pervot jutut etten kestänyt niitä kuunnella. En minä voinut käskeä pomoa häntä erottamaan sen takia etten tykkää hänen vitseistään. Ei se niin mene. Eikä sillä ole mitään väliä onko kaverisi sitten mielisairas vai ei. Kyllä niitä on sairaita juttuja terveilläkin ihmisillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2681
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      32
      2403
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1914
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1559
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe