miehet synnytyssalissa?

etukäteenmiettinyt

..että jos käy näin että kun nainen menee synnyttämään ja mies tulee mukaan, mies järkyttyy ja esim. pyörtyy? :D
en itse ole raskaana mutta monesti miettinyt että miten miehille käy synnytyksessä, onko tullut yllätyksiä tai kokonaan uusia piirteitä näkyviin? mieheni haluaisi mukaan synnytykseen sitten joskus.. mutta itse miettinyt että mitenköhän käy että olisiko parempi naisten kesken.. :D
synnyttäneet joilla oli mies mukana, kertokaa :)
mm. oliko heistä apua vai ei :D

16

2427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piti minut

järjissäni.

Oli käsi, jota sain puristaa niin lujaa kuin halusin ja upottaa kynteni siihen.

• olen itsekkin

miettinyt..Tosin mieheni ilmoitti jo aikoja sitten että kun lapsia hankitaan hän jää pois synnytyksestä. Ei kestä nähdä verta yms ällötyksiä. Tahtoo nähdä minut sekä lapsen vain ja ainoastaan puhtaina. Siinäpä vasta ihana mies =/ Eiks oo miehillä helppoa, pääsevät tekeemän lasta mutta naisen on se tehtävä kaikki muu =(

• alkup.

Itekki kauhistellu että jos mies vahingossa vaikka pyörtyykin kesken synnytyksen ja koko talosta loppuis hoitajat kun kaikki olisivakki miehen kimpussa sitten.. :D
        ei varmasti lääkärit ja hoitajat lopu mutta onhan vaan hassu ajatus x)

• ole tehtävä

kaikkea muuta. Jos lapsensaaminen tuntuu ylivoimaiselta, niin aina voi käyttää ehkäisyä ja olla tekemättä lasta.

Jos itse suostut miehesi kantaan, niin omapa on asiasi.

• Auliina

Mulla ei vielä ole lapsia, mutta olen ajatellut, että jos/kun niitä joskus tulee, haluaisin synnyttää ilman miestä. Jotkut pitää mua kyllä varmaan outona. Jotenkin mä en vaan haluaisi, että mies näkisi mun paikkoja silloin tai sitä miten kipeetä se ehkä tekis.

Mun miehellä on jo yksi lapsi ja hän on silloin ollut synnytyksessä mukana. Mies on minulle kertonut, miten nainen repi häneltä melkein silmät päästä ym. ja miten kauheaa siellä oli. Ymmärsin, ettei hän välittäisi kokea sellaista uudelleen. Silti hän on joskus sanonut, että tottakai tulisi mukaan, jos synnyttäisin.

Joten onko julmaa kieltää mieheltä synnytykseen mukaan tuleminen, jos hän sitä itse haluaa? Mä kuitenkin haluaisin mennä sinne yksin, ja mua ehkä lähinnä häiritsis ja vaivais jos hän olis paikalla.

En halua, että kellään koskaan olis mahdollisuutta puhua mun synnytyksestä muille mitään yksityiskohtia. Ei mun miehenkään tartte sitä tietää, huudanko mä vai en. Saati sitten kenenkään muun. Ja muutenkin. Mä en varmaan pystyisi siinä tilanteessa huomioimaan miestäni enkä myöskään ottamaan mitään tukea hänestä.

• päinvastoin

halusin, että mieheni jakaa kaiken tuskan kanssani ja näkee, miten paljon joudun itsestäni antamaan.
        Mieheni oli mitä parhain tukihenkilö, leikkasi napanuoran, kylvetti vauvan, silitti hiuksiani, luki minulle lehteä, vaihtoi musiikkia, kun se loppui. Näli vauvan ensimmäiset hengenvedot ja pääsi vuvaa koskettamaan. Piti puoliani joka käänteessä ja näki myös sen kaiken veren ja repeämisen ja oli tuskassani mukana, kun vauvan sydänäänet heikkenivät. Antoi todella minulle voimaa ja tukea, etten tuntenut synyttäväni yksi vaan kaksin.

• tarkoituksellisesti

Mieheni ei ollut innokas tulemaan mukaan synnytykseen. Minä en ollut innokas ottamaan miestä mukaani. Tiedän että olisin saanut miehen ylipuhutuksi, mutta en tahtonut. Synnytys meni hyvin ja kokoajan oli joku ammattitaitoinen henkilö läsnä, koska olin yksin. Kääärön synnyttyä soitin miehelleni ja hän tuli katsomaan meitä.

• Happiest mom on earth

Mieheni oli mukana synnytyksessä ja vaikka kokemus olikin karu (mutta samalla kaunis) molemmille, on se mielestämme yksi elämää suurempia asioita jonka saimme yhdessä kokea.

Mieheni arveli ennen synnytystä, että häneltä lähtee taju jos näkee/katsoo kun vauva tulee maailmaan (onhan se veristä touhua) mutta jälkikäteen totesi, että kyllä pahinta oli katsoa vierestä rakkaansa kärsimyksiä kun ei itse voinut tehdä oikein muuta kuin olla valmiina tarjoamassa henkistä tukea, juotavaa, hierontaa, silitystä ja kättä jota rutistaa.

Kukin tavallaan, mutta me koettiin kyseinen keikka maailman maagisimpana juttuna mikä lähensi meitä entisestään (ollaan oltu yhdessä pian 13 vuotta). Lisäksi meillä oli perhehuone joten lapsen isukki oli alusta asti hyvin tiiviisti messissä vauvatouhuissa :)

Selviäähän siitä varmaan ilman miestäkin mutta itselleni puolison läsnäolo synnytyksessä toi tietyllä tavalla turvallisuuden tunnetta, mikä oli varsin tervetullutta kun tuumin niiden tuskien keskellä, että kohta se henki varmaan lähtee.

• yhen-äiti-80

Ei se synnytys ihan sellasta ole niinku elokuvissa, en mä ainakaan huutanu eikä veri roiskunu, mies siinä vaan silitteli päätä ja kannusti kun ponnistin ja vauva liukui nätisti ulos, ei mitään draamaa.
      Tosin mies vahingossa näki välilihan leikkaamisen ja siitä jäi inhottava kuva mieleen mutta muuten mieskin muistelee lämmöllä oman lapsensa syntymää.
      En kyllä ois voinu kuvitellakkaa että mies siellä pyörtyilisi tms.

• käy

Jos äiti ja isä haluaa, voi isä tulla mukaan synnytykseen, mikään pakko se ei ole. Jos kummasta tahansa tuntuu ajatus vieraalta, ei isän ole pakko tulla mukaan. Tukihenkilöksi voi valita jonkun muun innokkaan tai mennä yksin. Tärkeintä on äidin ja vauvan hyvinvointi, ei "synnytyskokemus" isälle tai parisuhteelle. Jotkut kokee synnytyksen lähentävän puolisoita, hienoa, upeaa! Nykyisin tuntuu kuitenkin olevan vallalla käsitys, että isän kuuluu tulla synnytykseen; valittipa joku isä oikeuksiaan isänä loukatun, kun äiti halusi synnyttää yksin. Mettään mennään ja lujaa! En mitenkään väheksy isän osuutta lapsen elämässä, mutta ne pari ekaa tuntia voi odottaa, vauva on pieni ja "tuore" vielä pitkään syntymänsä jälkeenkin.

• isä on

selvinpäin... niin on apua kovastikin. Jaettu kipuhan ei ole niin paha ja muutenkin siinä ollaan ihan yksin, jos ei isä ole mukana. Ei kätilö jouda olemaan läsnä kokoaikaa. Sillä saattaa olla kolmekin salia yhtäaikaa hoidettavanaan.

• Omppu

Olen ainakin ihan onnellinen, että miehekkeeni tuli mukaan synnytykseen. Kun olimme käyrillä odottelemassa, että tutkimushuone vapautuisi, oli ihanaa, että mies oli tukemassa kovien supistusten aikana. Hän haki hoitajaa paikalle, kun kivut olivat todella kovat. Ponnistusvaihe kesti hieman yli tunnin ja kätilö joutui antamaan supistusten tehoa lisäävää lääkettäkin maksimimäärän, kun supistukset harvenivat loppuvaiheessa. Hän pyyhki otsaani kylmällä pyyhkeellä ja antoi mehua. Synnytys oli suht helppo, vaikka sain vain kohdunkaulan puudutuksen, mutta mitä jos olisin ollut yksin ja jokin olisikin mennyt vikaan? Olisin varmasti ollut aivan hysteerinen! Onneksi kultani oli innokas tulemaan mukaan.

• mieltä

Ensimmäistä ollaan menossa synnyttämään toukokuussa, ja minä tein jo ennen raskautta selväksi että mitään lasta ei tule jos mies ei ole synnytyksessä mukana. Haluan hänet sinne oikeastaan siksi että hän todella näkee sen tuskan ja hirveyden minkä se synnytys aiheuttaa ja tajuaa sen ettei ne vauvat synny vaaleenpunaset potkarit jalassa..ei mies voi tajuta siitä helvetistä mitään jos se on ollut vaan käytäviä mittailemassa ja ei ole nähnyt sitä itse asiaa alusta loppuun. Minä en välitä pätkääkään mitä se siellä näkee, vaikka repeisin kahtia. Luulisi sen jälkeen miehenkin olevan vähän aikaa hiljaa, että on tullut tehtyä iso työ minunkin tällä kertaa! =D No, aika tiukkaa tekstiä mutta näin minä olen asian ajatellut.

• mamma1982

eihän siellä miehellä hirveästi tekemistä ole, mutta kyllä minulle ainakin oli todella tärkeä että isä oli mukana. Meillä oli jakkara synnytys ja isä tuki selästä koko ponnistusvaiheen ajan. aivan mahtavaa että oli käsi josta puristaa ja se helpotti kun toinen tsemppasi!

• tapä

minä ainakin haluan että mieheni tulee mukaan synnytykseen tueksi ja turvaksi.tottakai jos liian kauheelta tuntuu voi mies lähtee salista pois mutta on se varmaan ainut tuki mitä mä haluan ja toivon saavani.en ole vielä raskaana mutta kovasti yritetään.

• meillä näin...

Lapsi on myös miehen... Ei me sitä yksin hankita!

Itse otan ilolla mieheni mukaan jakamaan kokemuksen ja tukemaan. Hän odottaa innolla että saa katkaista napanuoran ja tehdä ekan pesun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      101
      6349
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      81
      4879
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      103
      3144
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2972
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2195
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1576
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      93
      1149
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      338
      1145
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1066
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      844
    Aihe