Haluaisin kokemuksia niiltä vanhemmilta, jotka ovat vieneet lapsensa nuorena (n. 1v tai alle) päiväkotiin hoitoon.
1. Miksi valitsitte päiväkodin esim. perhepäivähoidon, kotihoitajan tai muiden vaihtoehtojen sijaan?
2. Minkäpituista päivää lapsi oli päiväkodissa 1 vuoden iässä (tai alle)?
3. Miten lapsi sopeutui sinne?
4. Miten te vanhemmat sopeuduitte lapsen hoitoon viemiseen niin nuorena?
5. Onko jotain mitä nyt myöhemmin tekisitte toisin?
Kiitos vastauksista.
Olen suunnitellut meneväni töihin, kun tyttäreni on 9 kk ja olemme kallistumassa hoitovaihtoehdoista päiväkotiin.
nuorena päiväkotiin
30
2046
Vastaukset
- voisi jäädä
tai isä) kothoidolle vielä muutamaksi kuukaudeksi?? edes 3 tai kk:ksi??? pyydän että harkitset... 9 kuinen on liian pieni tarhaan! (äitiysloman pitäisi olla pidempi, se ratakaisisi tän ongelman) omani meni 1v ja 7kk ja se oli jo hyvä ikä , ne kyllä kasvaa nopeesti tossa iässä... pysähdy kuuntelemaam äidin rakkauttasi!
- äiti-06
no huh huh... toinen kysyy ihan eri asioita mistä sä sit vouhkaat... Kun sillä äidin rakkaudella ei osteta sitä ruokaa ja makseta laskuja vaikka se olisi miten iso se äidin rakkaus!!! Meilläkin eessä tarhaan laitto jo noin nuorena koska ei ole vaihtoehtoa et jompikumpi jäisi kotiin hoitamaan lasta, siis sehän olisi ihanne tapaus jos voisi jäädä niin varmasti jäisin en miettis hetkeäkään. Mutta kun ei alle 300 eurolla pärjää mitenkään kun ei se riitä ees asuntolainan lyhennykseen... ja tosta summasta viel verot pois...
- liian pieni?
Minut laitettiin tarhaan juuri 9kk ikäisenä, kun ei paljon vaihtoehtoja ollut äidilläni (yksinhuoltaja), jonkun se oli asuminen ja eläminen maksettava. En kuulemma itkeskellyt, hyvin toimi tollanen järjestely. Eikä multa ole ikinä rakkautta puuttunut..
- jos ei oo vaihtoehtoja
liian pieni? kirjoitti:
Minut laitettiin tarhaan juuri 9kk ikäisenä, kun ei paljon vaihtoehtoja ollut äidilläni (yksinhuoltaja), jonkun se oli asuminen ja eläminen maksettava. En kuulemma itkeskellyt, hyvin toimi tollanen järjestely. Eikä multa ole ikinä rakkautta puuttunut..
oon itsekin yksinhuoltaja, mutta kai jokainen äiti jolla äidinvaistot toimii tajuu että 9 kuinen on liian pieni vauva!
ja kompensoi sitä sitten vaikka rakkaudella kotona jos ei oo vaihtoehtoja, mutta ettei oo sellasta sidettä vauvaansa ettei pidä 9 kuista pienenä. kukas sitä sitten pitää pienenä jos ei äiti?????koska sitä se tarvii! - äiti-06
jos ei oo vaihtoehtoja kirjoitti:
oon itsekin yksinhuoltaja, mutta kai jokainen äiti jolla äidinvaistot toimii tajuu että 9 kuinen on liian pieni vauva!
ja kompensoi sitä sitten vaikka rakkaudella kotona jos ei oo vaihtoehtoja, mutta ettei oo sellasta sidettä vauvaansa ettei pidä 9 kuista pienenä. kukas sitä sitten pitää pienenä jos ei äiti?????koska sitä se tarvii!siis oikeesti... ei sitä voi äidinvaistoon verrata. Totta kai 9kk vanha lapsi on pieni ja tarvitsee äitiä ei sitä kukaan ole väittänytkään. Mutta se että sen ikäistä ei voi laittaa päivähoitoon?? Esim äitini on joutunut menemään töihin jo kun veljeni on ollut 3kk vanha koska äitiysloma oli sen pituinen silloin...ja nyt on äitiysloma tämän pituinen ollaan siitä tyytyväisiä. Kun ei ole vaihtoehtoa jäädä kotiin niin sitten täytyy laittaa lapsi hoitoon!
- 70 luvulla imetettiin 3 kk
äiti-06 kirjoitti:
siis oikeesti... ei sitä voi äidinvaistoon verrata. Totta kai 9kk vanha lapsi on pieni ja tarvitsee äitiä ei sitä kukaan ole väittänytkään. Mutta se että sen ikäistä ei voi laittaa päivähoitoon?? Esim äitini on joutunut menemään töihin jo kun veljeni on ollut 3kk vanha koska äitiysloma oli sen pituinen silloin...ja nyt on äitiysloma tämän pituinen ollaan siitä tyytyväisiä. Kun ei ole vaihtoehtoa jäädä kotiin niin sitten täytyy laittaa lapsi hoitoon!
ja laitettiin lapset hoitoon onkin ollut valtava virhe, lyös vetoa että esim itse olen jäänyt jotain kummallista vaille , koska 3 kuinen tarvitsee äidin jatkuvaa ihokontaktia, se ettet aikuisena sitä tiedosta on ihan normaalia, tätä ei mkai ole liian vaikeaa tajuta.
9 kuinen ei ole pieni lapsi vaan VAUVA!
ja liian pieni tarhaan, kuka tahansa äiti joka lapsiaan rakastaa ymmärtää sen ja ymmärtää myös sen ettei ole eikä tule elämässä olemaan kenellekään muulle KORVAAMATON.
itse pystyin jäämään kotiin vaikka olen yksinhuoltaja, koska miunulla oli motivaatiota: lapseni on minulle tärkeintä maailmassa.
kyllä suomessa saa tukia sen verran että voi sinnitellä edes pari kuukautta vaikka syömällä perunoita jumalauta! ja vielä perheessä jossa on kummatkin vanhemmat!
ette ole hyviä äitejä, lapsenne pitäisi voida tukeutua teihin, silloinkin kun kehenkään muuhun ei voi tukeuta!
ja ennen kuiin joku lukutaidoton, tunnekylmä metsäläinen siellä ihmettelee että onkjo muka 9 kuinen pieni, niin ottakoon selvää asiantuntijoiden kannasta! enkä nyt tarkoita näitä tämän palsatan pervoja!
- asiallisia
1. Valitsimme päiväkodin perhepäivähoidon sijaan, koska päiväkodissa on useita hoitajia, ts. aikuiset kontrolloivat toisiaan. Yksittäinen aikuinenhan voi kohdella lapsia miten sattuu kun ei ole valvovia silmiä. Toiseksi, päivkodin tilat on suunniteltu lapsille: matalat pesualtaat, sopivan kokoiset tuolit, kivaa ohjelmaa ja virikkeitä. Kolmanneksi, ruoka tulee ulkopuolelta kun esim. perhepäivähoitajalla kuluu aikaa ruuanlaittoon. Tämä aika on poissa lapsilta.
2. Meidän tyttö aloitti 11 kk ja oli aluksi 08-15.
3. Oikein hyvin, ei mitään ongelmia missään vaiheessa.
4. Kyllähämn se vähän mietitytti aluksi, mutta kaikki on mennyt tosi hyvin. Olen myös itse onnellinen kun olen saanut tehdä työtäkin. Nautin kyllä myös kotiäitinä olosta, mutta kaipasin jotain muutakin.
5. Eipä tuu mieleen. Tsemppiä teille. - vaihtoehto!
Meillä meni poika samanikäisenä päiväkotiin ja viihtyi alusta alkaen todella hyvin. Kävelykin alkoi sujua hyvin n 11 kk vanhana. Piti kai päästä nopeasti muiden mukaan. Tein normaalia työpäivää ja lapsi viihtyi hyvin. Muutamia itkuisia eroja oli alkupäivinä ja itse olin kuin todella hermona muutaman päivän, mutta siitä se sitten lähti. Olimme ratkaisuun erittäin tyytyväisiä!
- niinkös
11 kuinen vauvasi sano, kuin joutui kokopäivä hoitoon? oikeesti mieti ja vastaa erehellisesti! mitä vauvasi sanoi? eikä varmaan itkenyt??
- tyytyväiseltä!
niinkös kirjoitti:
11 kuinen vauvasi sano, kuin joutui kokopäivä hoitoon? oikeesti mieti ja vastaa erehellisesti! mitä vauvasi sanoi? eikä varmaan itkenyt??
On muutenkin kovin vaudikas, ja nyt muutamia vuosia vanhempi, vauhti jatkuu. Päiväkodissa oli mukavasti puuhaa kokopäiväksi. Aina oli iloinen ja on edelleen! Odottelee innolla koulunalkamista. Olisin voinut kotiinkin jäädä, mutta valitettavasti tänäpäivänä on rahat lapsiperheissä tiukoilla, niin ettei kaikilla yksinkertaisesti varaa jäädä kotiin, vaikka siihen olisi halujakin.
- Mur
Itse olen viemässä lastani yksityiseen perhepäivähoitoon, kun lapseni on 10,5kk. Jätin ensin päiväkotipaikkahakemuksen, mutta kun päiväkodin johtaja ilmoitti, ettei päiväkoti ole niin pienten lasten paikka, ajattelin yksityistä. Olemme käyneet tutustumassa ja hyvältä näyttää, lapsiystävällinen paikka. Ei mielestäni päiväkoti huonovaihtoehto ole. Kotona hoitaja -> todella kallista! Itse myös lähdössä töihin, kaipaan myös jotain muutakin elämääni enkä pidä tätä ratkaisua huonona. Hoitopäivä noin 9-9,5h. Kun äiti voi hyvin, lapsi voi hyvin =)
- =)=)=)=)=)
minkälainen äiti voi hyvin kun luovuttaa 10 kuisen vauvan vieraaseen hoitoon KOKO päiväksi 5 päivää viikossa???
vitsi tää maailma on menossa kylmäksi kun ei omat, hyvinvoivat, tietokoneen ilmeisesti omistavat äidit enää halua hoitaa vauvojaan! - Mur
=)=)=)=)=) kirjoitti:
minkälainen äiti voi hyvin kun luovuttaa 10 kuisen vauvan vieraaseen hoitoon KOKO päiväksi 5 päivää viikossa???
vitsi tää maailma on menossa kylmäksi kun ei omat, hyvinvoivat, tietokoneen ilmeisesti omistavat äidit enää halua hoitaa vauvojaan!Halua hoitaa... väärä termi.Kyllä, haluan myös muuta elämääni, mutta ei se tarkoita, ettenkö haluaisi myös hoitaa lastani. Koulutetun vanhemman on pienellä paikkakunnalla otettava työ vastaan jos koulutusta vastaavaa työtä saa, mikäli ei halua kaupan kassalle. Paikkoja ei ole tarjolla jatkuvasti. Valitettavasti ei ole koulutusta vastaavaa paikkaa, jossa voisi työskennellä 4h/vrk. Tekisin kyllä, jos olisi. Rakastan lastani yli kaiken, samalla luon hänelle tulevaisuutta! Sitäpaitsi, kyllä lapsi sopeutuu, äidistä en niinkään varma. Päätökset on tehtävä, eikä ne todellakaan helppoja ole.
- myös koulutettu
Mur kirjoitti:
Halua hoitaa... väärä termi.Kyllä, haluan myös muuta elämääni, mutta ei se tarkoita, ettenkö haluaisi myös hoitaa lastani. Koulutetun vanhemman on pienellä paikkakunnalla otettava työ vastaan jos koulutusta vastaavaa työtä saa, mikäli ei halua kaupan kassalle. Paikkoja ei ole tarjolla jatkuvasti. Valitettavasti ei ole koulutusta vastaavaa paikkaa, jossa voisi työskennellä 4h/vrk. Tekisin kyllä, jos olisi. Rakastan lastani yli kaiken, samalla luon hänelle tulevaisuutta! Sitäpaitsi, kyllä lapsi sopeutuu, äidistä en niinkään varma. Päätökset on tehtävä, eikä ne todellakaan helppoja ole.
hyväpalkkainen , mutta olisin tehnyt mitä vaan etten olis laittanut 10-kuistani tarhaan. ja niin teinkin
- Mur
myös koulutettu kirjoitti:
hyväpalkkainen , mutta olisin tehnyt mitä vaan etten olis laittanut 10-kuistani tarhaan. ja niin teinkin
Hieno homma jos onnistuit siinä, kaikille ei käy yhtä hyvin. Monta tekijää jotka vaikuttavat, ei päätökset kuitenkaan niin mustavalkoisia. Hauskaa alkanutta Vuotta =)
- äiti itsekkin
minun mielestä 9kk on aivan liian pieni päiväkotiin, ihan senkin takia ettei niin pieni saa millään sitä samaa hoivaa ja turvaa kuin kotona äidin kanssa. PÄiväkodissa kun ei vaan rahkeet riitä. ja harvat perhepäivähoitajatkaan haluavat niin pientä vauvaa.
sääli pientä lasta käy.- Tehdäkö lapsia enää nykymaa...
Olen aivan samaa mieltä. Älä vaan kallistu päiväkoti-vaihtoehtoon. Nykyajan päiväkodit ovat niin täyteen tupattuja, myös vauvalat 20 lapsen ryhmineen ja 3-4 hoitajineen, ettei alle vuoden ikäinen saa sieltä mitenkään niin paljon huomiota kuin tarvitsisi. Jos mietit itsekin tuota suhdelukua, 5 vauvaa yhtä hoitajaa kohden. Ajattelepa omalle kohdalla.Pystyisitkö antamaan kaikille sen, mitä vauvat kaipaavat? Johtajat puhuvat alle 3-vuotiaiden ryhmässä suhdeluvun olevan 4 lasta yhdelle hoitajalle, mutta kuinka monessa päiväkodissa se todella toteutuu. Hyvä jos yhdessäkään. Todellisuudessa kirjoilla voi olla kolmelle hoitajalle esim. 16 vauvaa. Mietipä asiaa uudelleen. En tiedä, onko nykyään perhepäivähoito yhtään parempi muoto. Johan heillekin tungetaan seitsemää lasta hoitajaa kohden, vaikka mukana olisi vauvoja. Ryhmiksistä puhumattakaan. Luulenpa, että sen takia nykyään niin paljon vastustetaan vauvojen hoitoon viemistä. Hoitopaikat ovat muuttuneet täysin säilytyspaikoiksi ryhmäkokoylityksineen eikä laadusta voi enää puhua ollenkaan. Suomessa lasten asema on todella huono, päättäjät ei ajattele lapsia ollenkaan. Eiväthän he tuo veroeuroja, vievät vaan.
- miks????
Miks ihmeessä teet lapsia,jos et pysty hoitamaan niitä?Kuulostaa kauhealta laittaa noin pientä hoitoon kokopäiväksi,pari-kolme tuntia vielä ymmärtäisin mutta mutta..voi voi..mä olen karsinut menoja pois,että rahat riittää ja pystyn hoitamaan lastani kotona..Olis sun kannattanut miettiä ja hoitaa raha-asiasi kuntoon ennen kuin aloit haluta lasta..
- niin nuorena???
tarkoitatko nuorella 12 v. ?? vai 16 v? vai ejkä peräti 5v?
vai pistätkö pääsi pensaaseen käyttämällä tallaisia sanoja IMEVÄISESTÄ VAUVASTA ette t joutuisi kokemaan syyllisyyttä???? - 2:n lapsen äiti
Hyvät nykyajan äidit. Ja isät myös.
Teistä ja teidän lapsistanne ei välitä juuri kukaan. Ei ainakaan tämän maan päättäjät. Ja vanhempi polvi, n. sotavuosina syntyneet, ovat nähneet pelkkää elintason nousua koko aktiivi-iän, siksi tämän päivän resurssipula yksilötasolla ei heille näyttäydy. Heiltä puuttuu aisti siihen. Ja he suurilukuisena joukkona käyttävät äänioikeuttaan. Ja tiesitteköhän vielä että Suomessa on Euroopan vanhimmat päättäjät, europarlamentaarikotkin ovat yli 50-vuotiaita, muiden maiden n. 30-kymppisiä.
Vähintä mitä voitte tehdä niin älkää syyllistäkö niitä jotka joutuvat taloudellisista syistä laittamaan lapsensa sinne hoitoon kovin pienenä. Jos ensinnäkin meinaa tässä maassa asua eikä ole perintöprinsessa tai -keisari, niin se vaan on realiteetti.
Se 9 kk vanhempainloma on oikeasti, nykytiedon valossa kovin lyhyt. Siitä ei vaan haluta pitää meteliä vaikka asia onkin oikein hyvin tiedossa. Tämän maan politiikkaa ohjaa raha...ei niin että siinä kansalaisia yhtään todellisuudessa ajateltaisiin.
Lastenhoidossa kuuluisi olla todellisia vaihtoehtoja. Tai sitten pitäisi veroja alentaa niin että perheet voisivat itse kustantaa esim. hoitajansa. 70- luvulla oli vielä varaa alemman keskiluokan nuoren perheen palkata hoitaja kotiin
kuten vanhempani tekivät, nyt samaan pitää olla tooosi hyvät tulot.
Itse olen syntynyt 1969, siis olen tasan pullamössöä. Vanhempani tienasivat omakotitalon viiden vuoden asuntolainalla. Nyt itse asun suunnilleen samana vuonna rakennetussa omakotitalossa jota täytyy maksaa liki 20 vuotta. Ai niin, meillä oli kesämökkikin ollessani lapsi. Itse en tule pääsemään eläkkeelle. Vanhempani valittelevat että eläke ei riitä etelänmatkoihin kuten ennen.
Jo nämä kohutut F:n optiot olivat vanhalta valtionyhtiöltä samaa kokoluokkaa kuin koko maan sosiaali- ja terveysbudjetti. Meillä menee juttu läpi aika pienellä narinalla mutta ulkomaiden kanavia mm. BBC:tä seuranneena tapaus näyttää samanlaiselta touhulta kuin Venäjällä. pikku esimerkki tässä vaan...- täsmälleen samaa
mieltä edellisen kanssa!
silti, kun sain oman lapsen, tajusin etteai juuri hanestä pidä huolta kukaan muu kuin minä, ja olen yksinhuoltaja. siis jäin kotiin vaikka olisin voinut mennä höyläämään rahaa heti kun laki salli. mutta vauva kun ei rahalla tee mitään jos ei sillä ole äitinsä rakkautta ja ihokotaktia!
tiesittekö että persoonallisuushäiriö kehittyy ihmiselle enne toista ikävuottaan? ei sille lastaan kannata altistaa. - äskeinen
täsmälleen samaa kirjoitti:
mieltä edellisen kanssa!
silti, kun sain oman lapsen, tajusin etteai juuri hanestä pidä huolta kukaan muu kuin minä, ja olen yksinhuoltaja. siis jäin kotiin vaikka olisin voinut mennä höyläämään rahaa heti kun laki salli. mutta vauva kun ei rahalla tee mitään jos ei sillä ole äitinsä rakkautta ja ihokotaktia!
tiesittekö että persoonallisuushäiriö kehittyy ihmiselle enne toista ikävuottaan? ei sille lastaan kannata altistaa.Viittaan kirjoitukseeni Karua mutta totta, olen siis aivan samaa mieltä kanssasi.
Itsekin hoidimme kaksi lasta kotona kunnes vanhempi oli lähellä 5v-ikää, nuorempi tuli n.3-vuotiaaksi. Se kaikki ja samalla työtä tehden koska siihen meillä oli teoreettinen mahdollisuus. Talous meni retuperälle mutta tiedämme että huomioiden lastemme luonteet, se oli oikea ratkaisu. Jos olisimme tehneet ns. tyypillisesti ja järkevästi niin olen aivan varma että "edestä löytää minkä taakseen jättää", näin näiden lasten kohdalla.
Se mistä narisen on se, että näin tärkeä asia ei pitäisi olla yksin yksittäisten vanhempien varassa. On käytävä yksinäistä sissisotaa vain siksi että oikeita valinnanvaihtoehtoja ei ole. - faija
täsmälleen samaa kirjoitti:
mieltä edellisen kanssa!
tiesittekö että persoonallisuushäiriö kehittyy ihmiselle enne toista ikävuottaan? ei sille lastaan kannata altistaa.Persoonallisuushäiriö voi kehittyä kenelle tahansa "sopivissa olosuhteissa". Myös siis kokonaan kotona hoidetulle lapselle.
Tekisi mieleni todeta, että päiväkotilapsi on onnellisemmassa asemassa kotihoitolapseen nähden, sillä päiväkodissa lasta tarkkailevat lastenhoidon ja -kasvatuksen ammattilaiset. Tarhatäti on tyypillisesti hoitanut satoja lapsia, ja nähnyt lasten eri ikäkausille tyypilliset käyttäytymiset. Tarhan täti on aika hyvä arvioimaan mikä on lapselle normaalia käytöstä ja mikä ei.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tilasto persoonallisuushäiriöisten kasvatushistoriasta. Onko persoonallisuushäiriöitä eniten päiväkotilapsilla, vai vaikuttavatko persoonallisuushäiriön syntyyn sittenkin pääasiassa huonot KOTIolosuhteet? - se joka valittaen totesi
faija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriö voi kehittyä kenelle tahansa "sopivissa olosuhteissa". Myös siis kokonaan kotona hoidetulle lapselle.
Tekisi mieleni todeta, että päiväkotilapsi on onnellisemmassa asemassa kotihoitolapseen nähden, sillä päiväkodissa lasta tarkkailevat lastenhoidon ja -kasvatuksen ammattilaiset. Tarhatäti on tyypillisesti hoitanut satoja lapsia, ja nähnyt lasten eri ikäkausille tyypilliset käyttäytymiset. Tarhan täti on aika hyvä arvioimaan mikä on lapselle normaalia käytöstä ja mikä ei.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tilasto persoonallisuushäiriöisten kasvatushistoriasta. Onko persoonallisuushäiriöitä eniten päiväkotilapsilla, vai vaikuttavatko persoonallisuushäiriön syntyyn sittenkin pääasiassa huonot KOTIolosuhteet?Vaikka tarhatäti olisi kuinka pätevä tahansa ja omaisi huikean kokemuksen, ei sille tosiasialle voi mitään että hoitopaikoissa on lapsiryhmässä niin monta taaperoa että vaikka mimmoinen meedio se täti olisikin niin lapsi ei saa aikuiskontaktia niin paljon kuin pieni lapsi sitä oikeasti tarvitsee. Se on vaan fysikaalinen mahdottomuus.
Pieni lapsi tarvitsee lähinnä sitä primäärisuhdetta vielä pitkään 1-vuotiaana, sen kautta hän peilaa minuuttaan läheisen ihmisen, yleensä äidin kautta. Ammattikasvattajalla ei ole samalla tavalla tunteita pelissä kuin esim. omalla äidillä.
Hyötyä noin nuorelle on tietysti niissä tapauksissa joissa kotona eletään sellaista elämää että tarhakin isoine ryhmineen on pienempi paha, esim. alkoholistiperheissä. Eli selkeästi huonot kotiolosuhteet, nehän on luku erikseen.
Alle 1-vuotias ei todellakaan vielä tarvitse ryhmää tullakseen myöhemmin yhteiskuntakelpoiseksi aikuiseksi. Muiden lasten seuraa tarvitaan vasta myöhemmin.
Ei ne tädit kuule siellä tarhassa ehdi niin kamalan paljon tarkkailla.
Tilastoista sen verran tiedetään että päivähoito on yleistynyt 80-luvun lopulta ekspansiivisesti.Samanaikaisesti, noista ikäluokista alkaen murrosikäisten ja nuorten aikuisten masennusoireet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Jo ala-asteikäisillä on psykiatrista hoitoa vaativia häiriöitä melkein joka neljännellä. Ei ole omaa keksintöäni, uutisista mm. olen viimeksi mainitun bongannut. Ja suurella osalla on ihan hyvä ja riitävä koti... - erittäin asiallisesta
se joka valittaen totesi kirjoitti:
Vaikka tarhatäti olisi kuinka pätevä tahansa ja omaisi huikean kokemuksen, ei sille tosiasialle voi mitään että hoitopaikoissa on lapsiryhmässä niin monta taaperoa että vaikka mimmoinen meedio se täti olisikin niin lapsi ei saa aikuiskontaktia niin paljon kuin pieni lapsi sitä oikeasti tarvitsee. Se on vaan fysikaalinen mahdottomuus.
Pieni lapsi tarvitsee lähinnä sitä primäärisuhdetta vielä pitkään 1-vuotiaana, sen kautta hän peilaa minuuttaan läheisen ihmisen, yleensä äidin kautta. Ammattikasvattajalla ei ole samalla tavalla tunteita pelissä kuin esim. omalla äidillä.
Hyötyä noin nuorelle on tietysti niissä tapauksissa joissa kotona eletään sellaista elämää että tarhakin isoine ryhmineen on pienempi paha, esim. alkoholistiperheissä. Eli selkeästi huonot kotiolosuhteet, nehän on luku erikseen.
Alle 1-vuotias ei todellakaan vielä tarvitse ryhmää tullakseen myöhemmin yhteiskuntakelpoiseksi aikuiseksi. Muiden lasten seuraa tarvitaan vasta myöhemmin.
Ei ne tädit kuule siellä tarhassa ehdi niin kamalan paljon tarkkailla.
Tilastoista sen verran tiedetään että päivähoito on yleistynyt 80-luvun lopulta ekspansiivisesti.Samanaikaisesti, noista ikäluokista alkaen murrosikäisten ja nuorten aikuisten masennusoireet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Jo ala-asteikäisillä on psykiatrista hoitoa vaativia häiriöitä melkein joka neljännellä. Ei ole omaa keksintöäni, uutisista mm. olen viimeksi mainitun bongannut. Ja suurella osalla on ihan hyvä ja riitävä koti...ja asiapitoisesta kommentista.
yrtiän yksinkertaistaa metsäläiskielelle:
persoonalllisuushäiriöiden (psykoottisuuden ja psykopatian) syntymismekanismia ei tunneta, mutta hoidosta saadaan koko ajan uutta vallankumouksellista tietoa, siis hoidon tepsimisestä voi päätellä taudin aiheutajasta jotain,.
ei siitä sen enempää, mutta se tosiaan syntyy useiden tekijöiden , usein tuntemattomassa yhteisvaikutuksesta. se siitä
sen voi ainakiin todeta että jos pieneltä vauvalta (esim 9kk) riistetään sen vaistojen sanelemien tarpeiden tyydyttäjät (koska se on vielä täysin vaistovarainen olento, eikä siis ymmärrä rationaalisesti mitään) eli äidin jatkuva säännöllinen ihokontakti ja tuoksu , sen psykologinen kehitys häiriintyy, eikä se voi saavuta täysin ensimmäistä "perusturvallisuusvaihettaan" eli se joutuu ennen ymmärryksensä kehittymista kyseenalaistamaan eloonjäämisensä. koska sitä merkitsee vauvalle liian varhainen äidistä/primäärikontaktista luopuminen.
kukapa haluaisi lapselleen tällaistä elämänalkua, kun se on lisäksi haavoittumimmmillaan .? sen takia suurimmalle osalle äitejä muodostuu sellaiset äidinvaistot etteivät anna lastaan pitkäksi aikaa pois vieraalle. luonto on hoitanut sen , sitä kutsutaan osaksi evoluutiobiologiaa, mutta luontokin tekee virheitä, ja minä kutsun sitä häiriinyneeksi äitiydeksi.
piste.
- valittaen totean
Se on aika lailla lottopeliä - (viittaan mm. Keltikangas-Järviseen) että miten hyvin lapsi "selviää" aikaisesta hoidon aloittamisesta.
Riippuu juuri tasan mitä temperamenttityyppiä lapsi sattuu olemaan.
Ja vaikka lapsi päällisin puolin selviää niin moni ongelma puhkeaa sitten puberteetti-iässä tai aikuisiässä masennusongelmana. - virvea
1. Miksi valitsitte päiväkodin esim. perhepäivähoidon, kotihoitajan tai muiden vaihtoehtojen sijaan?
- Ei ollut tarjolla yhtään perhepäivähoitajaa ja kotihoitajaa ei edes harkittu. Yksityisen päiväkodin kannalla oltiin muutenkin, kun siellä on useampi hoitaja.
2. Minkäpituista päivää lapsi oli päiväkodissa 1 vuoden iässä (tai alle)?
- Tais olla jotain 8.00-16.00
3. Miten lapsi sopeutui sinne?
- Todella hyvin. Käytiin tutustumassa hoitopaikassa etukäteen pari tuntia viikossa. Mitään ongelmia ei ollut missään välissä. Ei jäänyt itkemään perään, kun vietiin yms. Tyttö kuulemma sai eniten huomiota sen takia, kun oli pienin ryhmässään. Eli ei sylin puutetta ollut =)
4. Miten te vanhemmat sopeuduitte lapsen hoitoon viemiseen niin nuorena?
- Olihan se pelottavaa ja jännittävää, mutta se vähän lohdutti, että jos hätä tulee niin työpaikaltani ei mene edes viittä minuuttia, kun autolla hurauttaa paikalle.
5. Onko jotain mitä nyt myöhemmin tekisitte toisin?
- Ei ole. Kaikki on sujunut hyvin ja en usko lapseni saaneen mitään traumoja siksi, että se vietiin niin aikaisin hoitoon. Me todellakin rakastamme lastamme ylikaiken, vaikka sitä joku voikin epäillä.
Nyt tyttö on 1v 8kk ja edelleen samassa päiväkodissa.- rakastat lastasi..
"yli kaiken" ja tiedät että olet töissä korvattavissa , mutta lapsellesi KORVAAMATON, miksi halusit hänestä eroon , kun hän oli vielä niin pieni vauva, joka ei osaa kävellä tai puhua? en ymmärrä, onko lapsesi adoptoitu?
- vastaus..
rakastat lastasi.. kirjoitti:
"yli kaiken" ja tiedät että olet töissä korvattavissa , mutta lapsellesi KORVAAMATON, miksi halusit hänestä eroon , kun hän oli vielä niin pieni vauva, joka ei osaa kävellä tai puhua? en ymmärrä, onko lapsesi adoptoitu?
meidän typy osas kävellä tuolloin. Menin töihin, koska tarvitsin kontaktia muuhun maailmaan ja aikuisiin ihmisiin. Outo paikkakunta, ei yhtään kaveria lähellä ja mies oli töissä aamusta iltaan. Eli olin lapseni kanssa päivät pitkät kahdestaan..meidän mielestämme tuo oli meille oikea ratkaisu. Kaikkeahan sun ei tarvitse ymmärtää..
- .....
vastaus.. kirjoitti:
meidän typy osas kävellä tuolloin. Menin töihin, koska tarvitsin kontaktia muuhun maailmaan ja aikuisiin ihmisiin. Outo paikkakunta, ei yhtään kaveria lähellä ja mies oli töissä aamusta iltaan. Eli olin lapseni kanssa päivät pitkät kahdestaan..meidän mielestämme tuo oli meille oikea ratkaisu. Kaikkeahan sun ei tarvitse ymmärtää..
Tuntemani lastenhoitaja, lastentarhanopettaja ja päiväkodin keittäjä halusivat kaikki lapsensa perhepäivähoitajalle. Päiväkodin arjen tuntevat eivät siis halua omaansa siihen pyöritykseen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella273019No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760