Tupakka tappaa

Mummu

vaikka ei polttaisikaan. Minulla ilmeisesti astma diaknoosi vaihtuukin keuhkoputken krooniseen ahtaumaan ja se on ihan vaan tupakan aikeuttamaa.....en ole koskaan polttanut.
Olen kyllä pienenä altistunut tupakansavulle. Keuhkolääkärini mukaan olen siis voinut pienenä vauvana altistua tupakansavulle, kun keuhkoni ovat vielä kehittyneet. Okei, mummoni ja pappani hoisivat minua ja pappani oli oikein kunnon Klubi-mies. Nyt odotan tukehtumisdiaknoosia ja suunnittelen loppueläämaani....

4

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juusos

      Tämä vaatii kyllä useamman vuoden tupakan polttelun _tai_ erään tietyn geenin ihmisessä, tai muistaakseni sen puutoksen. Ihan äkkiä en uskoisi, että COPD tulee ilman kunnon tupruttelua. Kaikkihan on kuitenkin mahdollista ja asia varmistuu FEV-mittauksella. HUOM! Keuhkojen toimintakyky ei laske rajusti, jos lopettaa tupakanpolton, joten sinulla on vielä monta vuotta jäljellä ;)

    • homeen kanssa

      tekemisissä jossain vaiheessa elämääsi? Kun oireesi kuulostavat niin kovin tavallisilta homeoireilta, pitkälle kehittyneiltä ja pahoilta sellaisilta, itse asiassa.

    • hätiköity

      Mietipä, mille kaikelle olet elämäsi aikana altistunut hengitysteitse.
      Ammatti on voinut vaikuttaa, myös miehen ammatti (jos liuottimien tms. kemikaalien kanssa tekemisissä); remontit (maaleineen ja lakkoineen), huonekalujen päästöt (sis. lastulevykaapit ja komerot); kodin pesu- ja puhdistusaineiden runsas käyttö; hajusteiden käyttö & ns. ilmanraikasteet; liikenteen päästöt, ja jo mainittu mahdollinen homealtistus, yms.

      • edellinen kirjoittaja jatkaa

        Kirjoitit viestiketjussa
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000020102944

        Itse allergisoitunut mukana...

        mm.

        ''Tämä rumba alkoi kolme vuotta sitten
        Kirjoittanut: Mummu 23.11.2006 klo 09.00

        ihan vaan jatkuvilla poskiontelon tulehduksilla. Söin altibiootteja... ja sitten tulivat keuhkoputken tulehdukset mukaan.''
        *snip*

        Et ole kertonut, mitä työtä olet tehnyt, oletko työssäsi mahdollisesti altistunut jollekin.
        Kirjoitit, ettet omasta mielestäsi ole itse aiheuttanut ongelmaasi - tarkoittanet, ettet ole hajusteiden suurkuluttaja.
        Kirjoitit myös:
        ''Nyt kun minulla ei ole enään hajuaistia lainkaan on vaikea välttää hajuja. En ole vielä tukehtunut, mutta huomaan hajut joille olen herkistynyt heti paineena poskionteloissani, otsaonteloissa ja korvissa.''

        Altistutko edelleen hajusteille? Tai muille kemikaaleille hengitysilmassa?

        Suomessa lääkärit ovat täysin hukassa, mitä tulee hajustekemikaalien terveyshaittoihin!
        Tietoa kyllä on, englanniksi, ruotsiksi ja tanskaksi - sekä saksaksikin - mutta ei suomeksi.
        Se on tasan tarkkaan varma, että hajustekemikaalit pystyvät aikaansaamaan keuhkoputken tulehduksen ja myös astman, tai muun kroonisen hengitystie-/keuhkosairauden.
        Niin kauan kuin lääkärikunta on näin tietämätöntä, ihmisiä sairastuu lisää ja heitä lääkitään, muttei ymmärretä, että he eivät parane, ellei altistus lopu. Välttäminen - lääkärikielellä: välttämisterapia - on ainut tepsivä hoito.

        Suomessa tupakka on syy joka sairauteen. Riittää, jos on elämänsä aikana ohittanut tupakkaa polttavan ihmisen - sairastuu varmasti passiivisen tupakoinnin takia.
        Voi halleluja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe