Mihin rahani menevät?

*miettii*

Mietin tässä että mistähän koiranpennun hinta koostuu? Tiedän kyllä, että näyttelyt, pennuttaminen, ruoka, eläinlääkäri ym. maksaa, mutta kun miettii...jos koira maksaa 1200 euroa, ja pentuja syntyy vaikkapa 6, niin meneekö yhden emon kuluihin yli 7000 euroa rahaa? Ja vaikka menisikin, niin onko se pennunostajan tehtävä maksaa kaikki kulut ja vielä vähän päälle?
Siis tokihan kasvattajan täytyy saada korvaus "vaivoistaan", ja jos pyytää yli tonnin niin mikäs siinä, mutta miksi kasvattajat sitten sanovat, että mitään ei muka jää taskuun, kaikki menee kuluihin.Meneekö muka tosiaan? Vai katetaanko rahoilla koko kennelin pyöritys?
En tarkoita että pentuja pitäisi puoli-ilmaiseksi jakaa, ja itse koiraa hankkivana maksan kyllä mitä täytyy jotta saan kunnollisen kaverin, enkä todellakaan paperitonta koiraa hankkisi mistään hinnasta (ellen olisi varma ettei kyseessä ole pentutehtailu, vaan vaikka salaromanssi Nellin ja naapurin Mustin välillä..) mutta haluaisin tietää että mihin rahani oikeastaan menevät??

77

3179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

Kasvattajalle jää aika paljon ihan kiitettävästi kulujenkin jälkeen. Jos synnytyksestä ei aiheudu kuluja, niin kulut muodostuvat nartun astutuksesta ja penujen rekisteröinnistä ja ell. kuluista. Yleensä pentue viedään yhtäaikaa ell:lle. Ell. antaa usein alennusta.

• kasvattanut

Hanki ensin koira kasvata se, astuta, maksa astutusmaksu, odota, narttu jää tyhjäksi. Astuta puolenvuoden tai vuoden kuluttua uudelleen maksa taas, jos tärpää kuljeta ultrassa maksa, odota, synnytys mahdollisesti viikonloppuna yöllä, tarvitaan eläinlääkäriä kun ei suju niinkuin pitäisi, ja maksaaaaa. Ruoki pennut tai pentu kuluu rahaa. Kuljeta emä tarkastuksessa että kaikki on kunnossa, taas maksaa. Rekisteröi pennut taas tarvitaan rahaa.Etsi pennuille mahdollisimman hyvä koti, Mikrosiruta ja tarkastuta pennut lääkärillä tarvitaan taas rahaa. Maksa uroksen omistajalle noin 10% joka pennun hinnasta. Olet viettänyt 7-8 viikkoa unettomia tai vähäunisia öitä huolehtiessasi että pennut saa ruokansa ja emä voi hyvin ym. Kysyn sen jälkeen jääkö siitä liikaa kasvattajalle. Voi myös käydä niin että osa tai kaikki pennut kuolee ja kuluja on silti melkoisesti. Eli jos pentueita on esim. yksi voudessa tai kahdessa niin ei varmasti rikastu turha kadehtia.

• Sitten
        kasvattanut kirjoitti:

Hanki ensin koira kasvata se, astuta, maksa astutusmaksu, odota, narttu jää tyhjäksi. Astuta puolenvuoden tai vuoden kuluttua uudelleen maksa taas, jos tärpää kuljeta ultrassa maksa, odota, synnytys mahdollisesti viikonloppuna yöllä, tarvitaan eläinlääkäriä kun ei suju niinkuin pitäisi, ja maksaaaaa. Ruoki pennut tai pentu kuluu rahaa. Kuljeta emä tarkastuksessa että kaikki on kunnossa, taas maksaa. Rekisteröi pennut taas tarvitaan rahaa.Etsi pennuille mahdollisimman hyvä koti, Mikrosiruta ja tarkastuta pennut lääkärillä tarvitaan taas rahaa. Maksa uroksen omistajalle noin 10% joka pennun hinnasta. Olet viettänyt 7-8 viikkoa unettomia tai vähäunisia öitä huolehtiessasi että pennut saa ruokansa ja emä voi hyvin ym. Kysyn sen jälkeen jääkö siitä liikaa kasvattajalle. Voi myös käydä niin että osa tai kaikki pennut kuolee ja kuluja on silti melkoisesti. Eli jos pentueita on esim. yksi voudessa tai kahdessa niin ei varmasti rikastu turha kadehtia.

Mikähän on sitten kasvattajan mottivi pennuttaa jos se on noin vaikeeta.

• Jack-in-the-box
        Sitten kirjoitti:

Mikähän on sitten kasvattajan mottivi pennuttaa jos se on noin vaikeeta.

rakkaus koiriin/rotuun.

• inkkuri

Hei joo, aletaan kaikki kasvattaan koiria! Rahahuolet on kerralla pyyhitty pois.

Ostan auton ja uuden taulu tv:n, digiboxin ja käydään koko perhe ainakin kerran vuodessa etelässä...
        Ostetaan omakotitalo maalta ja vielä toinen auto, uudet huonekalut...

Voi vitsi kun tulee kivaa!!!

Ainoa mutta vaan on että ei ole oikein varaa ostaa sitä ensimmäistäkään emäkoiraa vielä, ja sitten kun on, siihen ruokintaan, rokotuksiin, näyttelyihin ja kaikkeen mahdolliseen menee paljon rahaa ennen kun voin sen astuttaa.

Mutta sitten kun ollaan pari vuotta syydetty rahaa siihen, astutan sen. Mutta millä rahalla maksan atutusmaksut, pentujen kaikki kulut... Joo, saan varmasti lainaks rahaa. Ja sit maksan takas kun pennut on myyty! Hienoa.

Sitten saan ostettua auton ja vaikka mitä. Tosin kun kaikki penturahat menee lainattujen rahojen takasmaksuun, ei ole varaa edes uuteen kännykkään.

Mutta pääasia että naapurit ja täällä netissä pentutienesteistä kadehtivat luulee että ollaan rikkaita, on se vaan makeeta se!

• hahahohohaha

Kunnon kaverin voi saada millaisesta koirasta tahansa. Ei aina ole pakko olla se rekisteröity puhdas suuriarvoinen rotukoira.

• m-li

Just joo, jos haluaa vain kaverin. Rekkaamattomalla ei paljon muuta teekään.

• äippä

Jos on ihan virallinen kenneli niin siellä maksetaan myös veroa. Kennelin pitäminen ei ole verovapaata toimintaa!!!

• eeemil

Koiranpito maksaa ennen pennutusta, pennutuksen aikana ja sen jälkeenkin.
      Kasvattajallekin pitää, kuten sanoit, jäädä jotakin vaivoista.
      Elikkä siihen koiran (koirien)pitämiseen ne rahat menevät.

• Kokenut

Meidän urosta käytettiin astutukseen ja kasvattaja on tuttu. Kymmenestä pennusta meni meille yhden hinta, kaikkien pentujen eläinlääkärikulut sirutus maksoi ekalta pennulta 60 e ja lopuilta 40 e kappale. Ultraa ei tehty eikä kumpikaan nartuista ollut näyttelykoiria. Synnytys meni normaalisti. Hmm.nettona 9 x 1200 = 10 800 euroa miinus em. kulut. Jokainen päätelköön itse mikä on se "jotain" mitä kasvattajallekin jäi. Kuukauden kuluttua näiden jälkeen syntyi seuraava pentue, 6 pentua.

• myynnissä
        Kokenut kirjoitti:

Meidän urosta käytettiin astutukseen ja kasvattaja on tuttu. Kymmenestä pennusta meni meille yhden hinta, kaikkien pentujen eläinlääkärikulut sirutus maksoi ekalta pennulta 60 e ja lopuilta 40 e kappale. Ultraa ei tehty eikä kumpikaan nartuista ollut näyttelykoiria. Synnytys meni normaalisti. Hmm.nettona 9 x 1200 = 10 800 euroa miinus em. kulut. Jokainen päätelköön itse mikä on se "jotain" mitä kasvattajallekin jäi. Kuukauden kuluttua näiden jälkeen syntyi seuraava pentue, 6 pentua.

Toisilla kasvattajilla on 3 pentuettakin yhtä
        aikaa myynnissä !?? aika tehtailua minusta !!

• Minusta
        myynnissä kirjoitti:

Toisilla kasvattajilla on 3 pentuettakin yhtä
        aikaa myynnissä !?? aika tehtailua minusta !!

Puhumattakaan Kennel-toiminnasta. Kyllä täällä Suomessakin osataan. Ei tarvitse olla veitsen terävä äly laskeakseen hyödyn. Itse otin koiran kotikasvattajalta jolla oli vain yksi pentue eikä hän ole niitä montaa sen jälkeen tehnyt kun olen seurannut hänen kotisivuja.

• uroksesi
        Kokenut kirjoitti:

astutukseen noin epälyttävälle kasvattajalle?!?! Kaikki eivät ole samanlaisia! Minä itse en tekisi pentuja huonoilla koirilla, käyttäisin ultrassa, teettäisin terveystutkimukset jne... Ja meneehän sitä rahaa myös ruokintaan, madotukseen...

• ei palkoille

Esim. 2-4 pentua emo ultrattu,syntyy keisarinleikkauksella,astutusmaksu uroksellen a/ n.100euroa ,astutusmatkat ,eläinlääkärin todistukset rekkarit , pentupaketit, madotukset ,hyvänlaatuista koiranruokaa ,näyttelymaksut,viralliset ell tarkastukset ja kuvaukset vanhemmille,valvomiset,
      pyykinpesut,siivomiset,lääkkeet,ym.ym..ei siitä
      vaivanpalkkaa pahemmin jää , edes kuluja peittämään ???!!

• Maalla kasvanut

Hevosurheilua ja varsan kasvatusta sitten mietitte kannattaako ei!Miksi koiran emonkin eli oman lemmikin pitäisi pennuilla kattaa kulut.Kyllä jää kasvattajalle vaivanpalkkaa.Ajatteles tammavarsan osto, kasvatus,raveissa käynnit ei sitä voi takapenkille laittaa.Monet maksut enemmän kuin koiralla.Ei kukaan kuvittele emän kuluja saavankaan.Vie ensin oriille,astutus ja varsamaksut jen,,,Ja koska olisi hyvä aika myydä opettamaton vaiko vähän opetettu.Sitten kahden vuoden kuluttua!!Sivusta kumpaakin olen seurannut koirankasvattaja saa palkkaakin!

• Puhut
        Maalla kasvanut kirjoitti:

Hevosurheilua ja varsan kasvatusta sitten mietitte kannattaako ei!Miksi koiran emonkin eli oman lemmikin pitäisi pennuilla kattaa kulut.Kyllä jää kasvattajalle vaivanpalkkaa.Ajatteles tammavarsan osto, kasvatus,raveissa käynnit ei sitä voi takapenkille laittaa.Monet maksut enemmän kuin koiralla.Ei kukaan kuvittele emän kuluja saavankaan.Vie ensin oriille,astutus ja varsamaksut jen,,,Ja koska olisi hyvä aika myydä opettamaton vaiko vähän opetettu.Sitten kahden vuoden kuluttua!!Sivusta kumpaakin olen seurannut koirankasvattaja saa palkkaakin!

Hevosten pitäminen on varmasti kallista. Eikä tiettävästi ole HeppaKenneliä.
        Meidän koira on perheenjäsen. Sellaiseksi se on hankittu. Joskus tulee paha mieli kun lukee näitä ihmisten välisiä erimielisyyksiä jotka lähes aina liittyvät suorasti tai epäsuorasti rahaan.

• muutamaa asiaa

Miksi pennun ostajan pitää maksaa juuri kaikki matkakulut ja emän näyttelymaksut? Tuohonhan pitäs vielä lisätä etä uroksen näyttelymatkat ja ja kaikki kulut..... Harrastaminen on harrastamista ja pennunostajan ei pitäisi maksaa siitä! Kyllähän mullakin menee rahaa kaikenlaiseen eikä kukaan korvaa enkä todellakaan laita pennunostajaa maksaa harrastuksiani..Vai alanko säilyttää bensakuitit? ja lasken siitä..t..

Ei se nyt niin viakeeta voi olla pennuttaminen ja kohtuu hinnan laittaminen. JA kasvatustyötä pitäisi tehdä rakkaudesta rotuun eikä rahasta. Itse olen jopa pari kertaa antanut pennun ilmaisena...Repikää siitä..

• ostaminen
        muutamaa asiaa kirjoitti:

Miksi pennun ostajan pitää maksaa juuri kaikki matkakulut ja emän näyttelymaksut? Tuohonhan pitäs vielä lisätä etä uroksen näyttelymatkat ja ja kaikki kulut..... Harrastaminen on harrastamista ja pennunostajan ei pitäisi maksaa siitä! Kyllähän mullakin menee rahaa kaikenlaiseen eikä kukaan korvaa enkä todellakaan laita pennunostajaa maksaa harrastuksiani..Vai alanko säilyttää bensakuitit? ja lasken siitä..t..

Ei se nyt niin viakeeta voi olla pennuttaminen ja kohtuu hinnan laittaminen. JA kasvatustyötä pitäisi tehdä rakkaudesta rotuun eikä rahasta. Itse olen jopa pari kertaa antanut pennun ilmaisena...Repikää siitä..

Jollet halua maksaa pennusta , ÄLÄ OSTA !!
        Saahan niitä ilmaiseksikin koiran ,otappa sieltä !!!
        Pennun voi ostaa RAKKAUDESTA rotuun
        omaksi ihanaksi lemmikiksi , kyllä minä olen siitä valmis maksamaan kasvattajalle.

• maalle muuttanut

Hevosurheilu on kallista puuhaa,siinä puhutaan jo niin isoista summista ettei sitä voi koiraharrastukseen edes verrata!Sitä ei köyhä harrasta ?
        Köyhemmät harrastaa koirilla ja rahakkaat hevosilla :)Pääasia että hoidetaan eläimet hyvin ja pidetään niistä todella hyvää huolta
        maksoi mitä maksoi ! Hyvä kun jokainen voi laittaa rahansa mihin haluaa ..eikö niin ??
        Hevosista kyllä saa EU-tukea :(aikas väärin !!!

• harrastus

tytöt tekee talleilla ilmaista työtä kovasti!
        Kyllä tallivuokratkin maksaa ja hyvän voiton saavat , kovasti uusia ratsastustalleja perustetaan jatkuvasti .Kannattava pisnes näköjään!!
        Tukiaiset päälle kun peltoa ja hevosia on tarpeeksi ?Kyllä hevoastalli rahallisesti kannattaa näin myös sivusta seuranneena.

• vastuuta sinullekkin
        muutamaa asiaa kirjoitti:

Ei pidä maksaa -ÄLÄ OSTA KOIRAA- !Myyjä määrittelee itse minkä arvoiseksi katsoo oman
        koiransa olevan , hinta on se mikä on OTA tai JÄTÄ !!Ei tarvitse polkea hintoja hyvästä
        pennusta , kyllä pentutehtailu on täysin eri asia ja tuomittava asia!!

• turhaa jauhantaa
        vastuuta sinullekkin kirjoitti:

Ei pidä maksaa -ÄLÄ OSTA KOIRAA- !Myyjä määrittelee itse minkä arvoiseksi katsoo oman
        koiransa olevan , hinta on se mikä on OTA tai JÄTÄ !!Ei tarvitse polkea hintoja hyvästä
        pennusta , kyllä pentutehtailu on täysin eri asia ja tuomittava asia!!

jaahas, joko se on epntutehtilua kun on antanut pennun ilmaiseksi. Voi teitä kiihkoilijoita :)

Et tiedä todellakaan syitä miksi olen antanut muutaman pennun ilmaiseksi, mutta voin sanoa, että ovat saanneet todella rakastaivaiset kodit! Tällä hetkellä kyseiset koirat ovat 9 vuotiaita... ja hyvin menee...

• kallista
        turhaa jauhantaa kirjoitti:

jaahas, joko se on epntutehtilua kun on antanut pennun ilmaiseksi. Voi teitä kiihkoilijoita :)

Et tiedä todellakaan syitä miksi olen antanut muutaman pennun ilmaiseksi, mutta voin sanoa, että ovat saanneet todella rakastaivaiset kodit! Tällä hetkellä kyseiset koirat ovat 9 vuotiaita... ja hyvin menee...

9 vuotta sitten kaikki muukin oli halvempaa ??:)
        Entinen markka on nyt euro ja sen mukaan kaikki,
        siis KAIKKI HINNAT NOUSSEET HIRSEESTI !

• ja jaa

se on kysynnän ja tarjonnan laki. Ei se oo tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Ylihinnoitellut pennut sit jää käteen. Toisaalta se karsii ostajaehdokkaita, se hankintahintahan ei ole kun pisara meressä koiranpidon kustannuksissa...

• nyt ottaa

Jos haluaa pennun hyvistä ja palkituista vanhemmista. Mahdollisesti vielä kisatuloksilla saavutettua mainetta ym. Voisi verrata siis hyvään tuotebrändiin. On aitoja tuotteita ja halpoja kopiotuotteita jne...
      Jos haluaa hyvän, niin maksaa pitää myös enemmän. Näitä halpojakin valitettavasti löytyy.
      Itse en ole pätkääkään kade kasvattajalle maksamisesta vaikka aina se tonni kirpaisee. Kun tietää saavansa terveystakuun ja hyvin maineekkaan kasvattajan koiranpennun. Valinta on aina oma. Kyllä jos jaksaa jalostustyötä tehdä niin on myös siitä palkkaakin joskus saatava.
      Mieluimmin niin kuin parilla sadalla huoltiksen takapihalta ns. tuontikoiranpentuja.

Ensin miettikää mikä on ns. kenneli ja sen tomintaperiaate.
      Kasvattaa hyviä rodun edustajia.
      Mitä se kasvatustyö pitää sisällään?
      Laajentaakseen geenikantaa, monet kasvattajat hakevat uutta verta ulkomailta.
      Käyttökoiria käytetään pk-kilpailuissa, maksetaan jäsenmaksuja ja koemaksuja ja ajetaan satoja kilometrejä kisapaikalle, koska aina se kisa ei ole nurkan takana. Minä en ainakaan osta käyttökoiraa, jonka vanhemmilla ei ole mitään näyttöä käyttöpuolelta. Eikä sitä käyttökoiraa osta kukaan ko. lajiin "vihkiytynyt" harrastaja.
      Eli koetoiminta on osa rodun jalostusta.
      Myös näyttelyt on vain jalostusta varten kehitelty. Siellä kasvattaja näkee oman kennelin jälkeläisnäytön. Sen mitä oma koira on tai mitä se jättää.
      Yhtälailla näyttelyt kuuluvat osana jalostamiseen.
      Lisäksi moni luonnetestauttaa, dna-tastauttaa koirat joita käyttää jalostukseen.
      Sitten eläinlääkärikulut.. joku sanoi että eläinlääkäri antaa alennusta kun käyttää kaikki pennut yhtäaikaa. Kyllä niillä eläinlääkäreillä on valmiiksi oma taksa esim. pentueen tarkistamiselle ja siruttamiselle, eikä niistä listanhinnoista yleensä alennuksia saa.
      Myös ultraaminen maksaa.
      Ja ei aina narttu tee pentuja.Se ehditään tutkituttaa pevisan mukaisesti. Sen kanssa käydään treeneissä ja haetaan sille tulosta käyttöpuolelta. Sen kanssa käydään näyttelyissä ja saadaan näyttöä sieltäkin puolelta. Viimein käytetään hyvällä kalliilla uroksella.. ultrassa ja narttu onkin tyhjä. Ja jos narttu ei saakaan pentuja koko ikänä, niin lysti meni miinukselle ja paljon.
      http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN22536/97&R=147

Tuossa esim. yksi narttu, miettikää mitkä ovat kulut olleet jalostustyötä ajtellen.

• HC2

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN 22536/97&R=147

Tuossa esim. yksi narttu, miettikää mitkä ovat kulut olleet jalostustyötä ajtellen.
        -------------

Siis tämän nartun terveystiedot!!!
        Kuinka sinä tänne näin typerän esimerkin laitoit? En itse olisi KOSKAAN käyttänyt jalostukseen koiraa, joka periyttää HC:tä eli kaihia!!!

Nartun pentuesisaruksella oli todettu jo vuosia aiemmin, ennen pentuja, vaikea-asteinen kaihi ja tästä huolimatta narttua on käytetty jalostukseen kolme kertaa.

Kahdelle pennuistansa on periyttänyt kaihin, kaikkia ei ole edes tutkittu.

Järki ei ole paljoa omistajan päätä pakottanut, käyttö ja näyttö tuloksista viis, narttu periyttää vakavaa silmäsairautta.

• tutustuppa urokseen
        HC2 kirjoitti:

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN 22536/97&R=147

-------------

Siis tämän nartun terveystiedot!!!
        Kuinka sinä tänne näin typerän esimerkin laitoit? En itse olisi KOSKAAN käyttänyt jalostukseen koiraa, joka periyttää HC:tä eli kaihia!!!

Nartun pentuesisaruksella oli todettu jo vuosia aiemmin, ennen pentuja, vaikea-asteinen kaihi ja tästä huolimatta narttua on käytetty jalostukseen kolme kertaa.

Kahdelle pennuistansa on periyttänyt kaihin, kaikkia ei ole edes tutkittu.

Järki ei ole paljoa omistajan päätä pakottanut, käyttö ja näyttö tuloksista viis, narttu periyttää vakavaa silmäsairautta.

Katsoppa sen uroksen jälkeläismeriittejä ja silmien terveyttä...
        Toisen uroksen kanssa narttu on jättänyt tervettä silmää.

• HC2
        tutustuppa urokseen kirjoitti:

Katsoppa sen uroksen jälkeläismeriittejä ja silmien terveyttä...
        Toisen uroksen kanssa narttu on jättänyt tervettä silmää.

Kerkesi kuitenkin 'kasvattaja' typeryyksissään saattaa maailmaan kaksi pentuetta HC:n kantajia joista kaksi on jo sairastunut!

Kolmen uroksen kanssa 16 pentua, vain kuusi tutkittu joista kaksi sairastunutta, 10 ei tutkittu lainkaan. Karua faktaa.

Todennäköisesti toisenkin uroksen kanssa saadusta pentueesta joku sairastuu, sillä KAIKKI ovat kantajia.

Oletko täysin tietämätön perinnöllisistä silmäsairauksista?
        Omistako siis tämän nartun vai jomman kumman uroksista kun niin täytyy puolustella omia typeryyksiään?

Ps. Se narttu on se kaihin periyttäjä, vaikka pennuttaisit kuu-ukon kanssa, pennut kantavat tai sairastuvat kaihiin.

• preikku

Koiran pito maksaa. Jos vielä on menestynyt koira, aina enemmän.
      Pennun ostajat siitä maksaa. Ei kai se kasvattajankaan tehtävä ole lahjoitella menestyneiden vanhempien pentuja maailmalle.
      Ja rahat menee, kuten joku jo sanoikin, koiran elättämiseen, meriittien hankkimiseen jalostustyöhön jne.
      Jos et ole valmis siitä maksamaan, älä osta.

• Hmmm..

Kaikki tuntemani yrittäjät, siis muutkin kuin koiran kasvattajat sanovat, ettei mitään jää taskuun, vaan firma pyörii juuri ja juuri ympäri.
      Noin sanotaan, ettei syntyisi kateutta. Jos olisin yrittäjä, niin sanoisin samoin, samasta syystä.

• suosittelen

Hmmm..Kannattaa kokeilla yrittämistä ,kyllä työ
        itsensä palkitsee ?. Kyllä kannattaa ruveta
        kasvattamaan koiria helppoa ja halpaa touhua ,
        sittenpä näet mitä jää käteen kun kaikki
        tehdään oikeaoppisesti ,hyvin,vastuulla ja virallisesti.

• että monet

kasvattajat käyvät näyttelyissä tai harrastavat jotain muuta koiriensa kanssa? Ja sehän vasta kallista on! Lisäksi myös koirien terveystutkimukset ynnä muut... En minä ainakaan aio tulevaisuudessa alle tonnilla koiriani myydä! Oletko myös ottanut huomioon että se koiran hankintahinta on kuitenkin pienin kulu?

• itse,

harrastuksensa. Miksi pennun ostajan pitäisi kustantaa kasvattajien harrastuksetkin?

• löytyy
        itse, kirjoitti:

harrastuksensa. Miksi pennun ostajan pitäisi kustantaa kasvattajien harrastuksetkin?

huom. on rotuja missä vaaditaan näyttely- ja
        koetuloksia jollotta voidaan narttua / urosta
        käyttää jalostukseen ! se palvelee kyllä myös
        pennun ostajaa .Näköjään et valitettavasti tiedä mitään -rotukoiran- jalostukseen pohjautuvia
        normeja ? taidat olla pentutehtailun kannattaja ?

• olla
        löytyy kirjoitti:

huom. on rotuja missä vaaditaan näyttely- ja
        koetuloksia jollotta voidaan narttua / urosta
        käyttää jalostukseen ! se palvelee kyllä myös
        pennun ostajaa .Näköjään et valitettavasti tiedä mitään -rotukoiran- jalostukseen pohjautuvia
        normeja ? taidat olla pentutehtailun kannattaja ?

itse ylihintaisia koiria tuottava rotukoirakasvattaja, joka haluaa harrastuksensakin maksattaa pentujen ostajilla???

Kerro nyt hieman niitä normeja.

• mitä kitiset
        olla kirjoitti:

itse ylihintaisia koiria tuottava rotukoirakasvattaja, joka haluaa harrastuksensakin maksattaa pentujen ostajilla???

Näyttelytulos ja kilpailutulos alentaa rekisteröintimaksua. Lisäksi päästäkseen rotuyhdistyksen pentulistalle, tietyt tulokset ovat pakollisia. Lisäksi koe-ja näyttelytulokset ovat merkittäväosa jalostustyötä.
        Miksi ihmeessä niitä ei saisi huomioida pennun hinnassa? Ilmaiseksiko se pentu pitäisi saada?
        Jos ei ole rahaa ostaa, niin jätä toki ostamatta. Eihän koiran omistaminen mikään velvollisuus ole.
        Itse en ole kasvattaja, mutta silti olen rekatun pennun ostanut ja itkemättä maksanut siitä sen mitä on kasvattaja pyytänyt.

• kasvatuksessa
        olla kirjoitti:

En myös kasvata koiria , se on aika työläistä
        touhua mitä olen sivusta seurannut.Silti arvostan hyvää kasvatustyötä ja rakkaudella
        hoidettuja pentuja- sydän mukana :-D
        Kyllä siitä pennusta jo maksankin sen mitä
        pyydetään. Olisitko itse pentutehtailija ??HYI !!

• kyse
        itse, kirjoitti:

Ihmisestä jolla EI ole varaa ostaa hyvää
        pentua ? Haiskahtaa että kateus on SUURI :(
        Eikä minkään moista käsitystä HYVÄSTÄ KASVATUSTYÖSTÄ ?

• kasvatus
        kyse kirjoitti:

Ihmisestä jolla EI ole varaa ostaa hyvää
        pentua ? Haiskahtaa että kateus on SUURI :(
        Eikä minkään moista käsitystä HYVÄSTÄ KASVATUSTYÖSTÄ ?

on vähän sellainen satujuttu. Kaikki siitä puhuu mutta oikeasti sitä ei juurikaan ole. Sillä kuvitellulla asialla yritetään selittää rotukoirien kiskurihintoja.

• sitä että
        mitä kitiset kirjoitti:

Näyttelytulos ja kilpailutulos alentaa rekisteröintimaksua. Lisäksi päästäkseen rotuyhdistyksen pentulistalle, tietyt tulokset ovat pakollisia. Lisäksi koe-ja näyttelytulokset ovat merkittäväosa jalostustyötä.
        Miksi ihmeessä niitä ei saisi huomioida pennun hinnassa? Ilmaiseksiko se pentu pitäisi saada?
        Jos ei ole rahaa ostaa, niin jätä toki ostamatta. Eihän koiran omistaminen mikään velvollisuus ole.
        Itse en ole kasvattaja, mutta silti olen rekatun pennun ostanut ja itkemättä maksanut siitä sen mitä on kasvattaja pyytänyt.

hyväuskoisia ostajia huijataan maksamaan kiskurihintoja koirista.

• ei ilmaiseksi
        kasvatus kirjoitti:

on vähän sellainen satujuttu. Kaikki siitä puhuu mutta oikeasti sitä ei juurikaan ole. Sillä kuvitellulla asialla yritetään selittää rotukoirien kiskurihintoja.

Hyvä kun hinnat ovat korkeita niin eipä
        pentu parat joudu uuteen kotiin hetken huumasta !
        Pennun osto on aina "vakava" päätös ja hinta
        pistää tarkemmin harkitsemaan hankintaa :)
        Tarpeeksi kun on noita hylättyjä sekarotuisia
        siis( halpoja)koiria johon heti pian kyllästytään
        ja koira parat kärsii ja jäävät heitteille ihmisten tyhmyydestä !!!!

• niitä
        ei ilmaiseksi kirjoitti:

Hyvä kun hinnat ovat korkeita niin eipä
        pentu parat joudu uuteen kotiin hetken huumasta !
        Pennun osto on aina "vakava" päätös ja hinta
        pistää tarkemmin harkitsemaan hankintaa :)
        Tarpeeksi kun on noita hylättyjä sekarotuisia
        siis( halpoja)koiria johon heti pian kyllästytään
        ja koira parat kärsii ja jäävät heitteille ihmisten tyhmyydestä !!!!

sekarotuisia paljoakaan Suomessa hylätä.

• ei tietoa ?
        kasvatus kirjoitti:

Kasvattajissa (pennuntekijöissä) on kyllä tosi valtava ero !! Aivan laidasta laitaan , tiesitkö?
        tunnetko yhtään kunnon kasvattajaa? Tuskin,
        koska se on kaukana jostain sadusta .

• tietenkin

Kyllä sitä pitää kysyä sitten kaikista ostamisista , verojen maksamisista , tai mistä
      palkkani oikein kertyy ? teenkö sen palkan edestä
      töitä ?
      Eikö rahasi mennyt ostamasi pennun kasvattajalle
      hänen tehdystä työstä ?

• sinä

Älkää hyvät ihmiset ostako koiraa maineikkailta kasvattajilta, jotka ihan oikesti ovat sitä kasvatustyötä tehneet. Ei kun sinne marketin parkkipaikoille tai viron torille, ei tarvi maksaa ei. Sitten ei tarvii kadehtia kun saavat vain 150 euroo ja Ladalla ajavat, eivätkä jälkeenpäin kysele kuulumisia ja turhaan ole häiritsemässä. Kunnon kasvattaja saattaa meinaan senkin tehdä, piru vie !
        Ja mitäs niistä vanhempien tuloksista piitata, kun ette kuitenkaan mitään harrasta. Lonkkatuloksistakaan ei tarvii välittää, teillä käy kuitenkin niin hyvä pulla että koira saa A, B, C lonkat kaikki kolme. Ja kyynärpäät laitetaan suoraan kolmosluokkaan.
        Vitsi vitsi !
        Miettikää nyt mistä valitatte !

• m-li

Itse ajattelen tätä kirjoittaessani suurehkoa pk-rotuista koiraa, jonka pennun hinta lie siinä 700-1000 eur /kipale.

Kuluja ennen kuin koira on sen n. 3-4 v, että pennut voi tehdä:

Reenikulut, matkat autolla paikasta toiseen:jumalaton summa
      Auton vaihtaminen, häkit autoon, koirakärry, reenivehkeet (vaatteet itselle, koiran tarvikkeet, hihat) jne. Kaikki ihan realistisia.
      Nämä siis sitä varten, että koiralle saadaan niitä koulareita, jolla sitä jalostusarvoa mitataan. Jalostustarkastettu koira on tullut maksamaan omistajalleen taatusti usemman pentueen hinnan.

Ruoka, rokotukset, ellkäynnit, madotukset, lonkka- silmä ym. kuvaukset, häkkien rakentaminen, ylläpito..

miettikää vähän.

Ja kokeilkaa pois, jos tuntuu mukavalle!!

• rahaa/vaivaa

Vaatii kovasti viitseläisyyttä ,en karehdi .

• kulut ja menot kenellekkään

kuuluu, samoin kuin tulot?? No ehkä verottajalle, mutta enpä keksi muita.

Tällä palstalla on aika paljon sellaista neukkuporukkaa, jotka ovat tottuneet siihen, että hinnat lyödään lukkoon nyt ja seuraavan kerran ne lyödään lukkoon viiden vuoden päästä uudelleen.

Mikä ero tuossa koirabisneksessä on muka muuhun bisnekseen?? Onko se muka irroitettu jotenkin vapaasta kilpailusta?
        Kilpailuvirastoon on kaikilla oikeus valittaa. Jos on jotai kartelliepäilyjä, niin siitä vaan. Samat lait ne koirakauppa koskee, kuin muutakin kauppaa.

Kyllä se on niin, että kysyä saa mitä haluaa. Ostaa ei ole pakko. Eikä myydä. Kysynnän ja tarjonnanlaki määrää todellisuudessa hinnat. Ei mikään puoluekoneisto.

Jos rotukoiran haluaa, niin se maksaa. Maksaa ne mersutkin. Mutta aina voi itse kehitellä kikkoja millä sen mersun saa halvemmalla.

Ihmisillä on aivan helvetinmoiset vaatimukset rotukoirille, mutta ne pitäisi ilmaiseksi saada. Hyvähän se on että olisi halvat hinnat. Mutta kun se on se kysynnän ja tarjonnanlaki, eikä Marxinteoria, mikä jyllää nykyään.

Eihän täällä kukaan voi sille, että kinukit tekee ja myy halvalla vähän kaikkea. Koiria ne ei ole vielä älynnyt tuoda tänne. Mutta kyllä ne hinnat sitten laskee.

Älkää menettäkö toivorikkautta tämän asian suhteen.

• Kommarit vaatii säännöstelyä.
        kulut ja menot kenellekkään kirjoitti:

kuuluu, samoin kuin tulot?? No ehkä verottajalle, mutta enpä keksi muita.

Tällä palstalla on aika paljon sellaista neukkuporukkaa, jotka ovat tottuneet siihen, että hinnat lyödään lukkoon nyt ja seuraavan kerran ne lyödään lukkoon viiden vuoden päästä uudelleen.

Mikä ero tuossa koirabisneksessä on muka muuhun bisnekseen?? Onko se muka irroitettu jotenkin vapaasta kilpailusta?
        Kilpailuvirastoon on kaikilla oikeus valittaa. Jos on jotai kartelliepäilyjä, niin siitä vaan. Samat lait ne koirakauppa koskee, kuin muutakin kauppaa.

Kyllä se on niin, että kysyä saa mitä haluaa. Ostaa ei ole pakko. Eikä myydä. Kysynnän ja tarjonnanlaki määrää todellisuudessa hinnat. Ei mikään puoluekoneisto.

Jos rotukoiran haluaa, niin se maksaa. Maksaa ne mersutkin. Mutta aina voi itse kehitellä kikkoja millä sen mersun saa halvemmalla.

Ihmisillä on aivan helvetinmoiset vaatimukset rotukoirille, mutta ne pitäisi ilmaiseksi saada. Hyvähän se on että olisi halvat hinnat. Mutta kun se on se kysynnän ja tarjonnanlaki, eikä Marxinteoria, mikä jyllää nykyään.

Eihän täällä kukaan voi sille, että kinukit tekee ja myy halvalla vähän kaikkea. Koiria ne ei ole vielä älynnyt tuoda tänne. Mutta kyllä ne hinnat sitten laskee.

Älkää menettäkö toivorikkautta tämän asian suhteen.

Minä sanon ei kiitos. Olen lapsuuteni elänyt 70-luvulla. Ne kokemukset riittää siitä järjestelmästä.
        Nykyisin markkinat järjestelee kyllä hinnat kohdalleen. Se järjestelmä sopii mulle paremmin.

• ihan totta
        Kommarit vaatii säännöstelyä. kirjoitti:

Minä sanon ei kiitos. Olen lapsuuteni elänyt 70-luvulla. Ne kokemukset riittää siitä järjestelmästä.
        Nykyisin markkinat järjestelee kyllä hinnat kohdalleen. Se järjestelmä sopii mulle paremmin.

Ajelen minäkin ennen uudella,virheettömällä
        Mersulla kuin vanhalla rikkinäisellä Ladalla .
        Ostan mieluimmin hyvältä kunnolliselta ihmiseltä
        rekatun pennun kuin tehtailevalta kasvattajalta .

• on se
        ihan totta kirjoitti:

Ajelen minäkin ennen uudella,virheettömällä
        Mersulla kuin vanhalla rikkinäisellä Ladalla .
        Ostan mieluimmin hyvältä kunnolliselta ihmiseltä
        rekatun pennun kuin tehtailevalta kasvattajalta .

hyvä puoli että halvalla saa paremman koiran kuin kiskurihinnalla. Ostamalla sekarotuisen kukkaro ei paljoa kevene ja koirat yleensä kuitenkin ovat rotukoiria terveempiä.

• -.,-.;-:;-:
        on se kirjoitti:

hyvä puoli että halvalla saa paremman koiran kuin kiskurihinnalla. Ostamalla sekarotuisen kukkaro ei paljoa kevene ja koirat yleensä kuitenkin ovat rotukoiria terveempiä.

500-800e maksavat tehtaillut,rajan takaa salakuljetetut seropipennut kovin halpoja ole,harvoin edes terveitä.

• ROP-pentu
        on se kirjoitti:

mistä ihmeestä tämä luulo tulee?

"yleensä kuitenkin ovat rotukoiria terveempiä"

ettäkö ne sekarotuiset sikiäsivät jostain ihmeellisestä sekarotuisten erittäin terveiden koirien populasta?

kyllä nillä sekarotuisilla on ihan ne samat sairaudet piilemässsä kuin vanhemmillaan (niitä vaan ei tiedetä, kun ei ole sitä rekisteriä).
        Onhan se halvempaa hankkia uusi sekarotuinen sairaan tilalle, kuin hoitaa ja lääkitä, ja niin näyttää että ei ole sairaita sekarotuisia; on vaan terveitä tai kuolleita.

• terveempiä
        on se kirjoitti:

sammaa koirasukua kaikki :)
        Sekarotuisissa kovin sairaita yksilöitä,
        pentueet yleensä huonosti hoidettuja.Tiedän tapauksen jossa sekarotuinen synnytti talvella
        ulkona ladossa !!! pennut olivat rikkinäisten
        lattialautojen välissä ! Naapuri oli huomannut ladossa koiran ja löytänyt sitten pennut joista
        2 enää hengissä .Tiesi kenen narttu oli ja teki
        ilmoituksen jonka jälkeen pennut vietiin ladosta
        pois . Nartun omistaja MYI sitten jäljelle jäänneet 2 pentua. Samalla alueella on myös
        Lehmätila jossa vanhan rakennuksen kellarissa
        narttu joka juoksusta penikoi ... pennun ostajia
        kyllä riitti . Voi narttu parkoja ja väliinpitäämättömiä koiran omistajia ,JÄRKYTTÄVÄÄ TOUHUA !

• yleensä
        ROP-pentu kirjoitti:

ettäkö ne sekarotuiset sikiäsivät jostain ihmeellisestä sekarotuisten erittäin terveiden koirien populasta?

kyllä nillä sekarotuisilla on ihan ne samat sairaudet piilemässsä kuin vanhemmillaan (niitä vaan ei tiedetä, kun ei ole sitä rekisteriä).
        Onhan se halvempaa hankkia uusi sekarotuinen sairaan tilalle, kuin hoitaa ja lääkitä, ja niin näyttää että ei ole sairaita sekarotuisia; on vaan terveitä tai kuolleita.

Ei toki aina, mutta sekarotuisia päätyy myös aika epämääräisille ihmisille alhaisen hinnan johdosta. Jos koira sattuu sairastumaan, ladon taakse ja kuula kalloon vaan. Ei ne sen terveempiä ole, vaikea tietysti pitää mitään pevisa-tilastoa seropeista, kun niissä voi olla hyvinkin kohtalokkaiden rotujen yhdistelmiä, joissa geeneissä on edellytykset kaikille harvinaisillekin sairauksille.

• Seropi myös
        on se kirjoitti:

lisäksi nämä sekarotuiset.
        Siinä rotukoiratouhussa on monenlaista sutenööritoimintaan viittaavaa juttua ja raha liikkuu. Yleensähän se on se siittäjä siinä rotukoira touhussa se, joka ottaa maksun seksipalveluistaan. Minkä pennuiksi kutsutaan poikasia sitten? Senhän voi vaan arvata. Mitä ihmeen hienoa koiralla on olla seksipalveluja avoimesti myyvän koiran poikanen?

Sekarotuiset ovat väkisinkin jalosukuisia noihin ns. rotukoiriin verrattuna.

• vaan tieto
        ROP-pentu kirjoitti:

ja se tieto tulee asiantuntijoiden tekemistä tutkimuksista.

http://www.koiranjalostus.fi/sekarotu.html

• ne ovat
        yleensä kirjoitti:

Ei toki aina, mutta sekarotuisia päätyy myös aika epämääräisille ihmisille alhaisen hinnan johdosta. Jos koira sattuu sairastumaan, ladon taakse ja kuula kalloon vaan. Ei ne sen terveempiä ole, vaikea tietysti pitää mitään pevisa-tilastoa seropeista, kun niissä voi olla hyvinkin kohtalokkaiden rotujen yhdistelmiä, joissa geeneissä on edellytykset kaikille harvinaisillekin sairauksille.

terveempiä. Tutkimukset ovat sen selkeästi osoittaneet.

• ovat
        terveempiä kirjoitti:

sammaa koirasukua kaikki :)
        Sekarotuisissa kovin sairaita yksilöitä,
        pentueet yleensä huonosti hoidettuja.Tiedän tapauksen jossa sekarotuinen synnytti talvella
        ulkona ladossa !!! pennut olivat rikkinäisten
        lattialautojen välissä ! Naapuri oli huomannut ladossa koiran ja löytänyt sitten pennut joista
        2 enää hengissä .Tiesi kenen narttu oli ja teki
        ilmoituksen jonka jälkeen pennut vietiin ladosta
        pois . Nartun omistaja MYI sitten jäljelle jäänneet 2 pentua. Samalla alueella on myös
        Lehmätila jossa vanhan rakennuksen kellarissa
        narttu joka juoksusta penikoi ... pennun ostajia
        kyllä riitti . Voi narttu parkoja ja väliinpitäämättömiä koiran omistajia ,JÄRKYTTÄVÄÄ TOUHUA !

terveempiä. Tutkimukset sen kertovat.

• eikä välittämistä
        ovat kirjoitti:

terveempiä. Tutkimukset sen kertovat.

Tutkimukset eivät yllä maaseudun takakyliin.
        Eivät käytä eläinlääkäri ,eivät kissoistaan /koiristaan mitään piittaa!Juoksevat pitkin metsää ja kyliä täysin oman onnensa nojalla.Niistä EI ole tilasto tieto !!!!!!!

• kanssasi.
        eikä välittämistä kirjoitti:

Tutkimukset eivät yllä maaseudun takakyliin.
        Eivät käytä eläinlääkäri ,eivät kissoistaan /koiristaan mitään piittaa!Juoksevat pitkin metsää ja kyliä täysin oman onnensa nojalla.Niistä EI ole tilasto tieto !!!!!!!

Hyvin suuri joukko sekarotuisista elää maaseudulla. Ja useimmilla ei ole varmaan edes rokotukset kunnossa. Niitä ei viedä eläinlääkäriin jos jotain tulee vaan navetan taakse ja kuula kalloon. Niitä ei todellakaan ole tilastoitu!

• kanssasi,
        kanssasi. kirjoitti:

Hyvin suuri joukko sekarotuisista elää maaseudulla. Ja useimmilla ei ole varmaan edes rokotukset kunnossa. Niitä ei viedä eläinlääkäriin jos jotain tulee vaan navetan taakse ja kuula kalloon. Niitä ei todellakaan ole tilastoitu!

Maalla on myös paljon rotukoiria, joita ei rokoteta, madituksista puhumattakaan. Häkeissään saavat koiraparat elää elämänsä ja kun sairastuvat, niin kuula kalloon vaan.

• itse maalla niin
        kanssasi, kirjoitti:

Maalla on myös paljon rotukoiria, joita ei rokoteta, madituksista puhumattakaan. Häkeissään saavat koiraparat elää elämänsä ja kun sairastuvat, niin kuula kalloon vaan.

rakentaisitko tarhan vai pitäisitkö koiraasi kaupunkilaistyyliin sisällä ja käyttäisit pisulla välillä?

Se on niin, että se näyttää ohikulkijan silmissä karulta, kun koirat on tarhassa. Mutta jos kerrostalojen seinien läpi näkisi, niin koirien pito kiellettäisiin lailla. Kymmenen tuntia kerrostalohuoneistossa ja sitten tulee emäntä töistä kotiin ja lähdetään pikku pissalenkille ja sitten taas sisälle. Jihuu!!!
        Se on vankila koiralle. Koira ei ole ihminen.
        Kyllä se on pelle niin, että koira kuin koira on onnellisempi maalla. Mistä olet saanut sen käsityksen, että maalla ei koirat saisi liikuntaa?? Maalla koirat saa olla suurimman osan elämästään irrallaan. Niitä ei pidetä kokoajan tarhassa. Sitä paitsi maalla koirat ei ole yleensä mitään puudeleita. Ne on enemmän ulkoilmaan sopeutuneita rotuja, jotka suorastaan kärsivät sisällä.
        Olet sairas ihminen ajatusmaailmaltasi. Et ymmärrä koirista ja maalaiselämästä mitään. Tuo on todella paksua paskaa mitä suollat suustasi. Sanon kaikkien maalaisten suulla että: Häpeä kaupunkilaismoukka!!
        Ei tartte tulla valittaa maalaiselämästä. Luuletko tosiaan, että koirat ovat kehittyneet ja syntyneet alunperin jossain suurkaupungissa? Ei ne ovat enemmän susien sukulaisia. Susi on taas luonnon alkuperäisiä eläimiä, jotka eivät ole vielä keksineet kerrostaloa. Siksi niillä on turkki. Suurimmalla osalla koirista on se turkki vielä olemassa.

• Jack-in-the-box
        itse maalla niin kirjoitti:

rakentaisitko tarhan vai pitäisitkö koiraasi kaupunkilaistyyliin sisällä ja käyttäisit pisulla välillä?

Se on niin, että se näyttää ohikulkijan silmissä karulta, kun koirat on tarhassa. Mutta jos kerrostalojen seinien läpi näkisi, niin koirien pito kiellettäisiin lailla. Kymmenen tuntia kerrostalohuoneistossa ja sitten tulee emäntä töistä kotiin ja lähdetään pikku pissalenkille ja sitten taas sisälle. Jihuu!!!
        Kyllä se on pelle niin, että koira kuin koira on onnellisempi maalla. Mistä olet saanut sen käsityksen, että maalla ei koirat saisi liikuntaa?? Maalla koirat saa olla suurimman osan elämästään irrallaan. Niitä ei pidetä kokoajan tarhassa. Sitä paitsi maalla koirat ei ole yleensä mitään puudeleita. Ne on enemmän ulkoilmaan sopeutuneita rotuja, jotka suorastaan kärsivät sisällä.
        Olet sairas ihminen ajatusmaailmaltasi. Et ymmärrä koirista ja maalaiselämästä mitään. Tuo on todella paksua paskaa mitä suollat suustasi. Sanon kaikkien maalaisten suulla että: Häpeä kaupunkilaismoukka!!
        Ei tartte tulla valittaa maalaiselämästä. Luuletko tosiaan, että koirat ovat kehittyneet ja syntyneet alunperin jossain suurkaupungissa? Ei ne ovat enemmän susien sukulaisia. Susi on taas luonnon alkuperäisiä eläimiä, jotka eivät ole vielä keksineet kerrostaloa. Siksi niillä on turkki. Suurimmalla osalla koirista on se turkki vielä olemassa.

maalla niin pitäisin koirani tietenkin sisällä, koska omat rotuni eivät sovi tarhaelämään.
        Mitä tuohon kymmenen tunnin yksinoloon tulee,eikö maalla sitten käydä töissä? Koiran kannalta on ihan sama onko se yksin ollessaan tarhassa vai sisällä.

Etpä tunnu sinäkään paljoa koirista ja koiran pidosta tietävän jos oikeasti kuvittelet että kaikki kaupunkikoirat saavat 10 min lenkkejä ja kärsivät ja vastaavasti maalaiskoirat saavat paljon liikuntaa ja ovat onnellisia. Maalta löytyy koiria jotka eivät turkkinsa/luonteensa puolesta pärjäisi ulkona ja jotka elävät tarhassa 24/7 ilmam lenkkejä ja hoitoa, kaupungista löytyy toki myös samanlailla laiminlyötyjä koiria. Kumpaakaan ei voi yleistää.

Turkki ei tee koirasta sutta eikä automaattisesti ulkoelämään sopivaa. Ja tämä koskee monia muitakin rotuja kuin puudeleita.

Koiran paikka on ihmisen luona joka sitä rakastaa ja hoitaa hyvin,asumispaikasta ja -muodosta riippumatta.

• koira parat
        itse maalla niin kirjoitti:

Häpeän niiden maalaistollojen puolesta jotka
        pitävät koiriaan vapaana ja ei väliä mikä astuu minkäkin =sekarotuisia =sairaita koiria !!!
        Emäraukat surkeessa kunnossa ,häpeäisivät !!

• aika natsia
        koira parat kirjoitti:

pitävät koiriaan vapaana ja ei väliä mikä astuu minkäkin =sekarotuisia =sairaita koiria !!!

tekstiä!!
        Vitun yleistäjä!

• on kivitalossa ja sisällä!
        Jack-in-the-box kirjoitti:

maalla niin pitäisin koirani tietenkin sisällä, koska omat rotuni eivät sovi tarhaelämään.
        Mitä tuohon kymmenen tunnin yksinoloon tulee,eikö maalla sitten käydä töissä? Koiran kannalta on ihan sama onko se yksin ollessaan tarhassa vai sisällä.

Etpä tunnu sinäkään paljoa koirista ja koiran pidosta tietävän jos oikeasti kuvittelet että kaikki kaupunkikoirat saavat 10 min lenkkejä ja kärsivät ja vastaavasti maalaiskoirat saavat paljon liikuntaa ja ovat onnellisia. Maalta löytyy koiria jotka eivät turkkinsa/luonteensa puolesta pärjäisi ulkona ja jotka elävät tarhassa 24/7 ilmam lenkkejä ja hoitoa, kaupungista löytyy toki myös samanlailla laiminlyötyjä koiria. Kumpaakaan ei voi yleistää.

Turkki ei tee koirasta sutta eikä automaattisesti ulkoelämään sopivaa. Ja tämä koskee monia muitakin rotuja kuin puudeleita.

Koiran paikka on ihmisen luona joka sitä rakastaa ja hoitaa hyvin,asumispaikasta ja -muodosta riippumatta.

On aika tyhmää pitää koiria ulkona saatikka ulkoiluttaa niitä vielä erikseen.
        Nehän paleltuu. Ajajatelkaa nyt aivoilla eläinrääkkääjät!
        Koira on luotu ja kehitetty olohuoneen sohvalla makoiluun.
        Itse en käytä koiriani ulkona pissillä. Koira saattaa saada happimyrkytyksen.
        Kyllä sen on parempi olla sisällä. Itsekkään en käy ulkona. Koira on aina lähelläni.

• koiraihmisissä olevan
        koira parat kirjoitti:

noin typeriä!
        Sääliksi käy, jos tällä typeryksellä on hoidettavana ( lue kidutettavana ) koira.

Et todellakaan tiedä eläimistä mitään ja koirista varsinkaan.

• Jack-in-the-box
        on kivitalossa ja sisällä! kirjoitti:

On aika tyhmää pitää koiria ulkona saatikka ulkoiluttaa niitä vielä erikseen.
        Nehän paleltuu. Ajajatelkaa nyt aivoilla eläinrääkkääjät!
        Koira on luotu ja kehitetty olohuoneen sohvalla makoiluun.
        Itse en käytä koiriani ulkona pissillä. Koira saattaa saada happimyrkytyksen.
        Kyllä sen on parempi olla sisällä. Itsekkään en käy ulkona. Koira on aina lähelläni.

kannattaa varoa. Ethän vaan tuuleta kotiasi?

• Seuraan sinun
        Jack-in-the-box kirjoitti:

kannattaa varoa. Ethän vaan tuuleta kotiasi?

kasvatusohjeita.

• Jack-in-the-box
        Seuraan sinun kirjoitti:

kasvatusohjeita.

treenata luetun ymmärtämistä. Missä vaiheessa sanoin etten käy lenkillä?

• koiralla
        koiraihmisissä olevan kirjoitti:

noin typeriä!
        Sääliksi käy, jos tällä typeryksellä on hoidettavana ( lue kidutettavana ) koira.

Et todellakaan tiedä eläimistä mitään ja koirista varsinkaan.

Tiedätkö sinä vapaana juoksevista koirista
        maaseudulla ? et näköjään ! Et taida olla
        koiraihminen jos suosit koirista väliinpitämättömiä ihmisiä ????
        Pystytkö ajattelemaan narttun surkeita oloja
        kantavana ja olotiloja missä laiminlyöntynä
        SYNNYTTÄÄ !? HALOOOO !!!

• aloittaja
        Seropi myös kirjoitti:

lisäksi nämä sekarotuiset.
        Siinä rotukoiratouhussa on monenlaista sutenööritoimintaan viittaavaa juttua ja raha liikkuu. Yleensähän se on se siittäjä siinä rotukoira touhussa se, joka ottaa maksun seksipalveluistaan. Minkä pennuiksi kutsutaan poikasia sitten? Senhän voi vaan arvata. Mitä ihmeen hienoa koiralla on olla seksipalveluja avoimesti myyvän koiran poikanen?

Sekarotuiset ovat väkisinkin jalosukuisia noihin ns. rotukoiriin verrattuna.

Onpas vihamielistä porukkaa täällä. Täällähän suunnilleen haukutaan eläinrääkkääjäksi ja pentutehtailun puolustajaksi, jos erehtyy sohaisemaan ampiaispesään. Aikamoinen tabu taitaa olla tämä rotukoirien hinnoittelu. Kun siitä ei näköjään missään nimessä saa huomauttaa tai ihmetellä, että mikä maksaa.

Kuten sanoin, en ole edes harkinnut ostavani paperitonta tai edes "kunnollista" sekarotuista, sillä mielessäni on tietty rotu, jonka haluan. Mutta en voi sanoa olevani niin rahoissani, että täysin sokeasti maksan tonnin tietämättä edes mihin rahani menevät.

Kennelien toimintaa en tunne sen kummemmin, jos tuntisin niin tuskin täällä kyselisin. Kun kasvattaja sanoo että "hinta on tämä, ja se hinta on hyvä", niin minun sitten pitää ilmeisesti vain tyytyä siihen selitykseen, kun kerta sitä ei missään nimessä saa kyseenalaistaa, onhan kasvattaja "ammattilainen".

Juuri vähän aika sitten selailin läpi kennelien kotisivuja ja vastaan tuli eräskin omituisuus, kasvatti kahdeksaa eri koirarotua. Tällaisesta kennelistä en koiraa kyllä ikinä ottaisi, onko se nyt sitä "kasvatusta rakkaudesta koiriin", kun koiria haalitaan tuhoton määrä ja pentuja on jatkuvasti jaloissa pyörimässä. Joten en menisi luottamaan siihenkään, että kasvattajat ovat jtn "jumalia" joita täytyy kuunnella käyttämättä omia aivoja lainkaan.

Ja noista harrastuksista vielä.. Joku täällä sanoi, että rahaa menee myös koirien harrastuksiin, esim. näyttelyihin ja tokoon, agilityyn ym. Joo, niin menee. Mutta pitääkö ne kaikki maksattaa pennunostajalla, mikä velvollisuus hänellä on maksaa kaikki kustannukset? Koirathan ovat harrastus, eikös harrastuksiin kuulu olla valmis laittamaan rahaa? Kyllä monet tavallisetkin koiranomistajat (ei-kasvattajat) käyttävät koiriaan näyttelykehässä ja agissa, mutta ihan itse he kulut niistä maksavat. Eikä sitä jalostuskoiraakaan tarvitse joka ikiseen näyttelyyn repiä, jos se kerta tulee niin kamalan kalliiksi.

Tällaista. Ja nyt joku fiksu tietysti tulee sanomaan, että "No mikä pakko on ostaa koira?! Osta marsu, niin pääset halvemmalla!!"
        Pistän korvan taakse, joten ei tarvitse vaivautua...

• tuossa on totuuden jyvänenkin
        aloittaja kirjoitti:

Onpas vihamielistä porukkaa täällä. Täällähän suunnilleen haukutaan eläinrääkkääjäksi ja pentutehtailun puolustajaksi, jos erehtyy sohaisemaan ampiaispesään. Aikamoinen tabu taitaa olla tämä rotukoirien hinnoittelu. Kun siitä ei näköjään missään nimessä saa huomauttaa tai ihmetellä, että mikä maksaa.

Kuten sanoin, en ole edes harkinnut ostavani paperitonta tai edes "kunnollista" sekarotuista, sillä mielessäni on tietty rotu, jonka haluan. Mutta en voi sanoa olevani niin rahoissani, että täysin sokeasti maksan tonnin tietämättä edes mihin rahani menevät.

Kennelien toimintaa en tunne sen kummemmin, jos tuntisin niin tuskin täällä kyselisin. Kun kasvattaja sanoo että "hinta on tämä, ja se hinta on hyvä", niin minun sitten pitää ilmeisesti vain tyytyä siihen selitykseen, kun kerta sitä ei missään nimessä saa kyseenalaistaa, onhan kasvattaja "ammattilainen".

Juuri vähän aika sitten selailin läpi kennelien kotisivuja ja vastaan tuli eräskin omituisuus, kasvatti kahdeksaa eri koirarotua. Tällaisesta kennelistä en koiraa kyllä ikinä ottaisi, onko se nyt sitä "kasvatusta rakkaudesta koiriin", kun koiria haalitaan tuhoton määrä ja pentuja on jatkuvasti jaloissa pyörimässä. Joten en menisi luottamaan siihenkään, että kasvattajat ovat jtn "jumalia" joita täytyy kuunnella käyttämättä omia aivoja lainkaan.

Ja noista harrastuksista vielä.. Joku täällä sanoi, että rahaa menee myös koirien harrastuksiin, esim. näyttelyihin ja tokoon, agilityyn ym. Joo, niin menee. Mutta pitääkö ne kaikki maksattaa pennunostajalla, mikä velvollisuus hänellä on maksaa kaikki kustannukset? Koirathan ovat harrastus, eikös harrastuksiin kuulu olla valmis laittamaan rahaa? Kyllä monet tavallisetkin koiranomistajat (ei-kasvattajat) käyttävät koiriaan näyttelykehässä ja agissa, mutta ihan itse he kulut niistä maksavat. Eikä sitä jalostuskoiraakaan tarvitse joka ikiseen näyttelyyn repiä, jos se kerta tulee niin kamalan kalliiksi.

Tällaista. Ja nyt joku fiksu tietysti tulee sanomaan, että "No mikä pakko on ostaa koira?! Osta marsu, niin pääset halvemmalla!!"
        Pistän korvan taakse, joten ei tarvitse vaivautua...

Ihan totta, rotukoira maksaa sen tonnin paikkeilla. Pistät tonnin siihen ja huonolla tuurilla koira on montussa vuoden ikäisenä... Taas ostat uuden pennun ja sama rumba uudestaan. Pentujen hinnat ovat aivan liian korkeat riskeihin nähden, itsekin muutaman pennun kasvattaneena tiedän että jos ei isompia ongelmia tule, jää pentujen myyntihinnasta aika paljon käteen. Enkä menisi perustelemaan pennun korkeaa hintaa sillä, että onhan vanhemmista tullut kuluja. Ei ihme, että on näitä välipentujen ja paperittomien teettäjiä kun niistäkin saa jo 500 euroa pennusta. Kysyntää riittää. Tiedän useamman kasvattajan, jotka pyörittävät aikamoista pentubisnesstä ihan sen takia kun siitä saa rahaa laskujen maksamiseen. Ellen itse harrastaisi (koiran on oltava rotukoira ja paperillinen), hankkisin itselleni sopivasta sekarotuisesta yhdistelmästä pennun. On jo aika kyseenalaistaa rotukoirien hintoja.

• sinulle .......
        aika natsia kirjoitti:

tekstiä!!
        Vitun yleistäjä!

Osuiko omaan nilkkaan ?? HUH,HUH !!

• vastine
        koiralla kirjoitti:

Tiedätkö sinä vapaana juoksevista koirista
        maaseudulla ? et näköjään ! Et taida olla
        koiraihminen jos suosit koirista väliinpitämättömiä ihmisiä ????
        Pystytkö ajattelemaan narttun surkeita oloja
        kantavana ja olotiloja missä laiminlyöntynä
        SYNNYTTÄÄ !? HALOOOO !!!

SORRY ! tuo edellinen oli tarkoitettu "NATSILLE"!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen