Essee apua mulle

peukalo

Seuraavasta listasta pitäs valita kaksi tilastollista menetelmää: 1) Khiin neliötesti, 2) korrelaatio, 3) regressioanalyysi, 4) t-testi tai vastaava ei-parametrinen testi

Valituista kahdesta menetelmästä pitäis tehdä kustakin lyhyt kuvaus ja etsiä kunkin menetelmän käytöstä 2 edustavaa ja 2 vähemmän edustavaa tieteellistä artikkelia (voi olla netistä tai mistä vaan kunhan viittaus pelittää). Ja vielä kommentoida niiden tilastollista ja mielellään myös tieteellisestä uskottavuutta. Löytyskö esimerkkejä lukijoilta tutkimuksista joita voisin käyttää??

1

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos vielä ehtii

En tiedä, onko sun dedikset jo menneet (mulla ainakin opiskeludeadlinet tulee niin nopeasti, ettei kauaa ehdi asioita ajattelemaan). Mutta siis asiaan.

Ihan perusmatemaattisilta välineiltähän nuo vaikutti. Pistele vaikka googleen: menetelmän nimi tutkimus, tai in English "regressio analysis research".

Jos jaksat plärätä englanninkielisiä tutkimuksia, etsimällä pelkästään omaa hakusanaa sivun sisältä pääsee nopeammin, niin ei tarvitse lukea kokonaan pitkiä artikkeleita. Mutta tämä English -versio kestää aina enemmän, toisaalta siitä voi olla enemmän hyötyä, jos jaksaa kunnolla perehtyä ja lukea ne artikkelit oikeasti, niin on helpompi kommentoida niiden uskottavuutta. Mutta kai riippuu nyt vähän siitä, kuinka paljon sulla on aikaa ja energiaa. Ehkä kannattaa aloittaa tää juttu suomenkielisenä.

Jos sulla ei ole kunnollista lähdemateriaalia (kuuluuko tää nyt jonnekin tilastomatematiikan kurssiin tai tilastollisiin menetelmiin), niin netistäkin googlaamalla voi löytää ihan hyviä. Kirjojakin löytyy kirjastoista, jos et omista, mutta itse yleensä käytän nettiä, kun se on aika nopea ja kätevä.

Teknillisiltä aloilta löytää yleensä selkeästi ja matemaattisesti esiteltyjä: http://www.it.lut.fi/kurssit/06-07/Ti5413500/Linkkej%E4.html
      Tuon linkin ensimmäinen materiaali on TTY:n legendaarisen Aimo Pohjavirran käsialaa osaksi, joka oli suosittu luennoitsija, koska hän osasi olla sekä hauska, että hyvä.
      Wikipediastakin löytää jotain, jos tykkää niiden esitystavoista, esim. tuossa siihen regressioanalyysiin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Regressioanalyysi
      Mutta luultavasti sun pitää vähän "sanakoristella" noita kuvauksia, kun sun pitää tehdä essee, eikä vain laskea. Eli omin sanoin se, mitä ymmärrät.

Mä kävin itse tästä aiheesta kurssin ja toimin sen jälkeen kurssilla vielä assistenttina ja kyllä ne asiat tuli siinä opittua. Tosin meidän pruju ei taida olla nettiversiona ollenkaan. Enää en kyllä muista suurempia yksityiskohtia noista enää, kun tuosta on jo useampi vuosi.

Mutta tuossa kommentointiosuudessa varmaan pyritään siihen, että onko käytetty oikeaa menetelmää tutkimusaineistoon nähden. Muistaakseni erityyppisille aineistoille suositellaan erilaisia tilastomenetelmiä. Eli jos löydät jostain aineistoista, että tätä tilastomenetelmää suositellaan käytettäväksi siihen ja tuohon, niin sillä perusteella saat helpommin rajattua 2 edustavaa ja vähemmän edustavaa tutkimusta, vaan sen mukaan, kuuluuko ne suositusten mukaan oikeisiin lokeroihin. Ja voiko olla vielä joku ylimääräinen tekijä, mikä vaikuttaa tulosten ja tilaston suuruuteen, jota tämä tilastomenetelmä ei ota huomioon, sekin vaikuttaa onko se edustava tilasto (eli siis totuudellinen) aiheesta/ilmiöstä.

Koita kysyä joltain opiskelukaverilta tai luennoitsijalta lisää, jos tulee joku yksityiskohtainen ongelma. Tai ehdota, että ne perustais sille kurssille jonkun keskustelupalstan, jota opettaja vois sitten kommentoida, kun muillakin on aina kuitenkin samoja ongemia. Mun mielestä opiskeluissa on kuitenkin yleensä ongelmana se, että eri kursseilla on eri ihmisiä, eikä kommunikointi ja tyhmien kysymysten kysyminen ole aina ihan helppoa, tai sitten vaan alottaa ne hommat vasta, kun dedis lähestyy, eikä kysymismahdollisuutta kunnolla enää ole.

No joo, toivottavasti näistä oli jotain apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe