tarvitsen apuanne

tärinä

minulle erittäin läheinen ihminen ilmoitti että, selkärankareuma ja fibro johtuvat siitä että on ylipainoinen.ja kun laihduttaa niin nämä taudit paranevat.ja miksi ei sitten kaikille joilla on reumatekijä veressä niin tule reuma.laihoilla ei kuulemma ole näitä tauteja".kaiken tämän ihana kivun keskellä tunnen että ole itse aiheuttanut nämä.itkenyt olen jo silmäni turvoksiin ja ajatellut ettei olisi koskaan pitänyt puhua näistä kivuista ja tuntemuksista kenellekkään.eihän tässä saa kuin pahanmielen.tai onko hän oikeassa? tiedän että liikunta ja ruokavalio auttavat ehkä,mutta parantaako 4kg,6kg tai 10kg painonpudotus reuman?

9

1159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miiiina

Eipä tunnu kovin mukavalta ihmiseltä tuo läheisesi, mistähän on mahtanut saada tuollaista informaatioita, kuulostaa siltä että omasta päästään ja sinua loukatakseen. Itse normaalipainoisena nuorena naisena sairastan selkärankareumaa, joten tuolla teorialla voi jo heti alkuun pyyhkiä *******...Ikävä kyllä tuollaisia empatiaan kykenemättmiä ihmisiä löytyy paljon, itsekin tunnen, joilla ei ole hajuakaan sairauden todellisesta luonteesta saatika sitten sen kanssa elämisestä. Toki sen verran täytyy sanoa, tietätättä sitä minkä verran sinulla tuota ylipainoa on, että reilu liikalihavuus lisää ongelmia, jonka varmaan jo tiesitkin. Pienempi massaisena siis nivelet rasittuvat vähemmän mikä omalta osaltaan ehkäisee kipuja. Se liikuntahan tämän sairauden kanssa on se ykkösasia, jota olisi ihan pakko harrastaa jopa enemmänkin kuin terveenä pitäisi...Myös kovin suolainen ruoka tekee minulle kipuja. Painonpudotus ei siis paranna reumaa, mutta toki täytyy ottaa huomioon, että helpottaa sen kanssa elämistä, liikunta ja ruokavalio siis auttavat (ilman sitä ehkää)...Mutta tiedän kyllä itsekin millaista on yrittää sitä liikuntaa harrastaa väkipakolla kun paikkoja jomottaa, pakko silti yrittää..Tsemppiä ja jaksamisia sinulle!

• sinun puolestasi

Tollaset mielipiteet ja kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ja ehkä koko ihminen, koska ei kerran osaa tukea silloin kun toinen sitä eniten tarvitsee. Älä anna sen masentaa, etsi tukea muualta; on tärkeää voida purkautua ja kertoa kivuistaan ja sairaudestaan.

• ...

Niin tosiaan tuossa ei ole MITÄÄN perää... Minäkin olen ollut varmaan koko elämäni alipainoinen ja kyllä minulla vaan reuma on. Ei ehkä selkärankareuma, mutta reuma joka tapauksessa ja saattaa olla SR-reuma..

• Reumarempula

Minä tunnen yhden nuoren naisen joka sairasti anoreksiaa ja silti hänelle tuli selkäreuma, joten tässä on todiste siitä liikalihavuuden vaikutuksesta reimasairauden syntyyn.
      Kyllä se on perintötekijöistä kiinni kuka sattuu sairastumaan ja monestihan reuma voi alkaa esimerkiksi jonkun virustaudin jälkitautina.
      Tarkkaa syytähän reuman syntyyn ei ole vielä pystytty näyttämään, joten jos läheisesi pystyy tuon väitteensä todistamaan, niin hänellä olisi mahdollisuus saada vaikka nobelin palkinto.

• aiheuta

tulehdusta SI-niveliin.

• reumaa laukaise

hei. täältä ilmoittautuu myös normaalipainoinen, koko ikäni melkeinpä alipainoinen olen ollut, ja silti sairastuin selkärankareumaan. sanoivat, että liikkuminen on hyväksi ja painonpudotuskin helpottaisi oireita, muttei liikapaino sitä laukaise. todellakin harmittaa, että joku ajattelee noin, ja vielä kehtaa sen sanoakin. mutta tietämättömät ja ajattelemattomat ihmiset voivat laukoa loukkaavia kommentteja... voimia sinulle! äläkä turhaan enää murehdi tuollaista kommenttia, käytä voimiasi ennemmin sairautesi kanssa taisteluun kuin perättömien kommenttien miettimiseen.

• 156 cm ja 46 kg

Et kai ole niin hassu, että menit uskomaan "läheisesi" puheita ja olet itkenyt tuollaisen naurettavuuden vuoksi? Pyydä läheistäsi menemän esim. Heinolan reumasairaalan lastenosastolle ja katsomaan, kuinka moni näistäkin lapsista on ylipainoinen, jotka ovat reumaan juuri sairastuneet. Itse olin ainakin pieni pirpana, kuten edelleenkin.

Toivottavasti tämä "läheisesi" ei ole oikeasti kovin läheinen, kun on tuollainen taukki. Tottahan se on, että älyttömän liikalihavat voivat vanhoina saada nivelrikon polviin ym., mutta nivelrikko on eri asia kuin varsinainen reuma

• tärinä

teille ja kiitos.sitä ei vaan ymmärrä miksi ihminen johon on tukeutunut ja uskonut toisen ymmärtävän miltä tuntuu,yhtäkkiä puhuu tuollaista.ainakin tiedän se nyt kenelle en kerro enää miltä tuntuu. hyvää joulua teille kaikille ja koittakaa jaksella.

• laiheliini

Ystävä hyvä....Olen sairastanut fibroa kauan ja nivelreumaakin suvussa on,joten altistuminen on suuri sairastua siihenkin.
      Kuka lieneekin sinulle "höpöttänyt" että vain ylipainoiset sairastuu reumaan,Höpö.höpö....
      Itse olen ja myös suvun reumaa sairastavat ERITTÄIN laihoja ihmisiä,harrastan kovasti liikuntaa,uimista hiihtoa,jumppaa,punttisalia voinnin mukaan ym.ym...
      Siitä huolimatta sairaus EI katoa mihinkään.Liikunta vain helpotaa hieman kipuja.On toki sellaisiakin päiviä,ettei sängystä ylös pääse.Älä sure.Joutavia puheita tollaset.Kateellisten ihmisten puheita.
      Voimia ja jaksamista sinulle.Fibro on sairaus ja pysyy,teki mitä teki....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5100
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      115
      1616
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1319
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      12
      1314
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1153
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      990
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      783
    Aihe