harson kanssa nukkuminen...

yliherkkäkö?

meillä poika 6 vkoa ja olen huomannut että illalla nukkumaan käydessä tykkää touhuta harson kanssa ja usein nukahtaakin harso silmillä... jotenkin vain tuntuu että on harso otettava pois naamalta ettei vaan "tukehdu" sinne. mutta miten on.. voinko jättää harson vauvan naamalle ja saako sieltä ilmaa niin että selviää... tiedän paljon harso-vauvoja mutta en tiedä teidän käytäntöä...

21

6114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harso

      Meillä on nyt alettu nukkumaan tuo harso silmillä yöt, joskus kyllä otan pois, mutta päiväunilla huomasin että jos harso vaivaa tyttöä naamalla niin kyllä hän siitä itkemällä ilmoittaa :) Ja olen kuullut että kyllä muutkin pitää harson koko yön tai siis jättävät naamalle, on kuulemma niin ohut että ilma kyllä kulkee läpi. Sitä en tiedä mikä olisi ihan neuvoloiden suositus, mutta siis näin meillä. Ja tee ihan niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu parhaimmalta, jos se huolettaa kovasti niin oman mielenrauhasi kannalta on parempi että otat sen sitten yöksi pois.

      Hyvää joulun odotusta :)

    • vauvan äiti

      ei kannata antaa nukkua harson kanssa. Vaikka harso levitettynä ei aiheuta tukehtumista, niin vauva voi saada harson vedettyä suuhunsa, jolloin hän voi harsoon tukehtua. Yleensäkään alle 1-vuotiaan sängyssä ei saisi olla mitään ylimääräisiä juttuja, leluja tms. ainoastaan petivaatteet.

      • harso rocks

        Meillä tyttö 8 kk nukkuu harson kanssa. Pienempänä ei nukahtanut millään, ellei harsoa laittanut naaman eteen.

        En ole koskaan ottanut pois, koska se on hänelle niin tärkeä. En ole koskaan kuullut, että kukaan siihen olisi tukehtunut.


      • lkjsfgölf

        vauvat hengittävät pääasiassa nenän kautta. Ja kyllä jos vauva osaa sen jo työntää suuhun, silloin se osaa sen myös ottaa pois. Pystyisitkö itse nukahtamaan suu täynnä kangasta? Tuskin silloin vauvakaan ei siihen reagoisi. Ja vauvalla on itsesuojeluvaisto, sehän (ainakin meillä) testataan jo sairaalassa.

        Meillä nukutaan harso kainalossa, ei naamalla. Pari kertaa kuitenkin nukahtanut harso kasvoilla, mutta olen ottanut pois. En kuitenkaan tukehtumisen pelossa, koska harso todellakin on niin ohut, ettei sen alle voi tukehtua.


      • oikeasti äiti
        lkjsfgölf kirjoitti:

        vauvat hengittävät pääasiassa nenän kautta. Ja kyllä jos vauva osaa sen jo työntää suuhun, silloin se osaa sen myös ottaa pois. Pystyisitkö itse nukahtamaan suu täynnä kangasta? Tuskin silloin vauvakaan ei siihen reagoisi. Ja vauvalla on itsesuojeluvaisto, sehän (ainakin meillä) testataan jo sairaalassa.

        Meillä nukutaan harso kainalossa, ei naamalla. Pari kertaa kuitenkin nukahtanut harso kasvoilla, mutta olen ottanut pois. En kuitenkaan tukehtumisen pelossa, koska harso todellakin on niin ohut, ettei sen alle voi tukehtua.

        Huomaa, ettei sinulla ole mitään kokemusta vauvoista, kun väität että vauva osaa ottaa suustaan esineen pois, jos sellaisen sinne työntää. Hanki ensin vauva ja tule sitten kertomaan juttujasi.


      • kljfdlsk
        oikeasti äiti kirjoitti:

        Huomaa, ettei sinulla ole mitään kokemusta vauvoista, kun väität että vauva osaa ottaa suustaan esineen pois, jos sellaisen sinne työntää. Hanki ensin vauva ja tule sitten kertomaan juttujasi.

        puhuinko mä jotain ihan vastasyntyneestä? Voit kuule ihan asiallisesti puhua, eikä tarvii heti rupee vittuilee. Kyllä meillä osasi ottaa harson suulta pois, en puhunutkaan jos olisi jonkun pallon sinne tunkenu.


      • oikeasti äiti
        kljfdlsk kirjoitti:

        puhuinko mä jotain ihan vastasyntyneestä? Voit kuule ihan asiallisesti puhua, eikä tarvii heti rupee vittuilee. Kyllä meillä osasi ottaa harson suulta pois, en puhunutkaan jos olisi jonkun pallon sinne tunkenu.

        Aloittajalla on 6vk vanha vauva, sen ikäinen ei kyllä aivan varmasti osaa ottaa harsoa naamansa edestä pois tietoisesti. Erityisesti, jos on vetäissyt harsoa suuhunsa. Ja vauva voi tukehtua ihan mihin tahansa sopivan kokoiseen esineeseen suussaan, vaikka hengittääkin pääasiassa nenän kautta. Mutta jokainen toki punnitsee itse riskit joita ottaa.


    • meillä

      Vastasyntynytkään ei ole aivan avuton - osaa esim. työntää esteen pois kasvojen päältä, mikäli hengitys estyy.

      Itse lähinnä pelkäsin siinä vaiheessa, kun alkoi kääntyilemään, että kiertää harson jotenkin kaulansa ympärille. Meillä harso kuitenkin on osoittautunut käytännössä maailman parhaaksi nukuttajaksi - sen avulla vauva on turvallisin mielin nukkunut lentokentillä, laivassa, purjehtiessa, kaupungin metelissä....

      Harson kanssa nukkuvaa ihan pientä tuli ehkä käytyä tarkistelemassa useammin, kuin muuten (ehkä, en tiedä, kun esikoislapsi), mutta ei liene haitallista.

      Teet niin kuin itsestäsi hyvälle tuntuu, eipä se harso välttämätön ole. Meillä tyttö 11kk ja vielä eilenkin liina silmillä nukahti.

      • siirtää esinettä

        Ei todellakaan vastasyntynyt osaa työntää esinettä pois naamansa edestä, jos hengitys estyy. Itselläni on siitä kokemusta, onneksi kyseinen vauva rupesi itkemään ennenkuin tukehtui peittonsa alle. Vauva oli flunssan takia kohoasennossa sängyssään, valui alaspäin ja joutui pahasti sängyn reunaan peiton alle, ei saanut kunnolla henkeä. Ei todellakana tämä vauva osannut siirtää peittoa naamansa päältä.


      • sdkljflsöfjk
        siirtää esinettä kirjoitti:

        Ei todellakaan vastasyntynyt osaa työntää esinettä pois naamansa edestä, jos hengitys estyy. Itselläni on siitä kokemusta, onneksi kyseinen vauva rupesi itkemään ennenkuin tukehtui peittonsa alle. Vauva oli flunssan takia kohoasennossa sängyssään, valui alaspäin ja joutui pahasti sängyn reunaan peiton alle, ei saanut kunnolla henkeä. Ei todellakana tämä vauva osannut siirtää peittoa naamansa päältä.

        meillä kyllä testattiin sairaalassa vastasyntyneenä, että osaako itse siirtämään itseään, että pystyy hengittämään, ja kyllä osasi.


      • kjsdflksj
        siirtää esinettä kirjoitti:

        Ei todellakaan vastasyntynyt osaa työntää esinettä pois naamansa edestä, jos hengitys estyy. Itselläni on siitä kokemusta, onneksi kyseinen vauva rupesi itkemään ennenkuin tukehtui peittonsa alle. Vauva oli flunssan takia kohoasennossa sängyssään, valui alaspäin ja joutui pahasti sängyn reunaan peiton alle, ei saanut kunnolla henkeä. Ei todellakana tämä vauva osannut siirtää peittoa naamansa päältä.

        ja siinähän se onkin, kyseinen vauva rupesi itkemään. Se on myös sitä itsesuojeluvaistoa.


    • äiskä-82-

      silloin pienenmpänä käytettiin tuota harsoa Ja mä otin sen aina pois,mulla vaan oli se paniikki että saattaa tukehtua =( Silloin kun poika nukkui sikeästi niin otin varovasti pois...Yöllä sitä meillä ei kuitenkaan niinkään tarvittu,päivisin se oli tärkeämpi! Kun poika oli tossa 2 kk iässä niin jätin kyllä sitten jo rätin!Nyt poika 11kk ja rättiä ei olla tarvittu 7kk mutta täkki sen sijaan hoitaa homman,eli täkki aina kainalossa=)

    • itse hengittää

      harson läpi. Laita se kasvoillesi yksinkertaisena tai vaikka kaksinkertaisena. Hyvin kulkee ilma. Tällaisen neuvon minä sain, kun pähkäilin muutama kuukausi sitten samaa asiaa. Yllätyin, kun ei ollut pienintäkään vaikeutta hengittää harson läpi. Kyllä se vauvakin hengittää.
      Itse tein niin, että jos vauva ruttasi harson mytyksi naamalleen niin kävin sitten oikomassa tai ottamassa harson pois, kun vauva oli sikeässä unessa.
      Mutta sinulle alkuperäinen kysyjä sanoisin, että mikäli harso helpottaa nukkumaan käymistä ja vauvasi siitä tykkää, niin älä turhaan luovu tavasta. Mukavan rauhallinen tapahan se on käydä unille. Ja helppo ottaa aina mukaan reissuun jne.

    • Kokemusta harsoista

      Joo, mulla on molemmat lapset olleet harso-silmillä-nukkujia. Jo ensimmäisen kohdalla tein niin, että pienensin ton harson neljään osaan. Näin ollen ei tarvinnut pelätä, että harso voisi kiristyä kaulan ympärille tai jotain. Ja kun harsojakin saattoi mennä monta päivässä, niin puhtaita riitti, koska harsoja oli niin paljon. Ja tälle kuopukselle olen tehnyt saman jyutun, kylläkin harsot ovat tällä kertaa niitä aivan ihania kuvioituja. Joten ei muuta kuin sakset käteen ja saksimaan. Ja tietysti ompelukoneella saa tehtyä loppusilauksen...

    • vastauksia

      kyllä on jotkut säälittävät ihmiset kirjottaneet tänne.."et ole oikea äiti...et osaa ja plaa plaa".
      nojoo mutta kysymykseesi...
      meillä on poika nukkunut aina harson kanssa niin että halaa sitä,hänelle se harso on jopa niin tärkeä,että se pysyy kainalossa päivisinkin.
      miksi niin rakasta esinettä rupeisin pois ottamaan?

      • ikävää

        Toisaalta on myös ikävää, että täällä annetaan ymmärtää, että harson kanssa nukkumiseen ei liity riskejä. Kuitenkin lääkärit ym. asiantuntijat, jotka ovat perehtyneet kätkytkuolemiin, antavat ohjeeksi, ettei sängyssä todellakaan saa olla mitään ylimääräistä. Kannattaa tutustua kätkytkuolema sivustoihin.


      • syitä
        ikävää kirjoitti:

        Toisaalta on myös ikävää, että täällä annetaan ymmärtää, että harson kanssa nukkumiseen ei liity riskejä. Kuitenkin lääkärit ym. asiantuntijat, jotka ovat perehtyneet kätkytkuolemiin, antavat ohjeeksi, ettei sängyssä todellakaan saa olla mitään ylimääräistä. Kannattaa tutustua kätkytkuolema sivustoihin.

        kukaan ei tiedä mistä kätkytkuolema johtuu.jos tukehtuu rättiin (mikä on kovin epätodennäköistä) ei se silloin ole kätkyt kuolema,vaan tukehtuminen!!!
        lääkärit ja hoitajat ovat taas meille sanoneet,että harson kanssa on turvallista nukkua.sillä nimenomaa turvaa vauvat siitä saa.
        tosiaan kun vastasyntynyt ei osaa sitä suustaan pois ottaa,ei se myöskään osaa sitä rutistaa yhdeksi paksuksi palleroksi,jotta siihen voisi tukehtua.voihan sitä kattoa ettei harso ole täysin naamaa peittämässä,mutta en minä sitä kokonaan pois ottaisi vauvalta joka pitääs itä tärkeänä "nukahtamisapuna"...
        toivottavasti ei tähän viestiin vastata hyökkäävästi,niinkuin joskus on tapana....


      • syistä on
        syitä kirjoitti:

        kukaan ei tiedä mistä kätkytkuolema johtuu.jos tukehtuu rättiin (mikä on kovin epätodennäköistä) ei se silloin ole kätkyt kuolema,vaan tukehtuminen!!!
        lääkärit ja hoitajat ovat taas meille sanoneet,että harson kanssa on turvallista nukkua.sillä nimenomaa turvaa vauvat siitä saa.
        tosiaan kun vastasyntynyt ei osaa sitä suustaan pois ottaa,ei se myöskään osaa sitä rutistaa yhdeksi paksuksi palleroksi,jotta siihen voisi tukehtua.voihan sitä kattoa ettei harso ole täysin naamaa peittämässä,mutta en minä sitä kokonaan pois ottaisi vauvalta joka pitääs itä tärkeänä "nukahtamisapuna"...
        toivottavasti ei tähän viestiin vastata hyökkäävästi,niinkuin joskus on tapana....

        Tuossa alapuolella on asiaa kätkytkuolemasta ja tosiaan siitä löytyy paljon tietoa, tutkimuksia ja päätelmiä asioista, jotka vaikuttavat kätkytkuolemiin. Tietyt asiat on yhdistetty kätkytkuolemiin eli niitä on esiintynyt usein kätkytkuolemien yhteydessä. Mielestäni kätkytkuolemista kerättyä tutkimusaineistoa ja tietoa ei pidä sivuttaa vain koska kätkytkuolemaa ei tiedetä varmuudella. Kannattaa tutustua kätkytkuolemasta tehtyihin uusimpiin tutkimuksiin.

        En kyllä väittänytkään, että rättiin tukehtuminen on kätkytkuolema, mutta yhdeksi syyksi kätkytkuolemaan on epäilty sitä, ettei vauva ole saanut hengitetyksi normaalia ilmaa, vaan ilma on suodattunut jonkin läpi, jolloin ei normaali määrä hiilidioksidia ei ole päässyt läpi ja näissä tapauksissa kyse ei ole tukehtumisesta vaan kuolinsyytä ei ole tiedetty (kätkytkuolemassahan kuolinsyy on tuntematon). Asiasta löytyy kyllä tietoa netistäkin.


      • valistuksesta
        syistä on kirjoitti:

        Tuossa alapuolella on asiaa kätkytkuolemasta ja tosiaan siitä löytyy paljon tietoa, tutkimuksia ja päätelmiä asioista, jotka vaikuttavat kätkytkuolemiin. Tietyt asiat on yhdistetty kätkytkuolemiin eli niitä on esiintynyt usein kätkytkuolemien yhteydessä. Mielestäni kätkytkuolemista kerättyä tutkimusaineistoa ja tietoa ei pidä sivuttaa vain koska kätkytkuolemaa ei tiedetä varmuudella. Kannattaa tutustua kätkytkuolemasta tehtyihin uusimpiin tutkimuksiin.

        En kyllä väittänytkään, että rättiin tukehtuminen on kätkytkuolema, mutta yhdeksi syyksi kätkytkuolemaan on epäilty sitä, ettei vauva ole saanut hengitetyksi normaalia ilmaa, vaan ilma on suodattunut jonkin läpi, jolloin ei normaali määrä hiilidioksidia ei ole päässyt läpi ja näissä tapauksissa kyse ei ole tukehtumisesta vaan kuolinsyytä ei ole tiedetty (kätkytkuolemassahan kuolinsyy on tuntematon). Asiasta löytyy kyllä tietoa netistäkin.

        en tosin tiennyt että tuollaisia tutkimuksia on tehty..joten en asiasta rupea väittelemään,koska uskon tosiaan että olet oikeassa=)
        mukavaa joulun odotusta ja turvallisiä unituokioita lapsillemme=)


    • uskon asiantuntijoihin

      Kannattaa laittaa googleen hakusanaksi kätkytkuolema ja lukea aiheesta. Täällä näkyy olevan paljon tällaista vastausta, että kun lapseni on edellen hengissä vaikka nukkuu harson kanssa, niin on ok nukkua harson kanssa. Kuitenkin harson läpi ei esim. hiilidioksidi kulje samalla tavalla ja harso vaikeuttaa hengittämistä vaikka sen läpi toki voi hengittää ja yhtenä syynä kätkytkuolemiin on pidetty juuri tällaista asiaa (petivaatteissa) eli vaikka lapsi ei ole kuollut tukehtumalla niin on epäilty, ettei hän ole pystynyt hengittämään normaalisti (esim. joutunut peiton alle tai nukkunut mahallaan lakanaa vasten). Eli vaikkei lapsi suoranaisesti ole tukehtunut harsoon (mikä sekin kyllä on mahdollista, joskin erittäin epätodennäköistä), niin harso voisi aiheuttaa kuoleman juuri siten, ettei hiilidioksidi ym. kulje normaalisti harson läpi.

      Kannattaa aina suhtautua varauksella näihin vastauksiin mitä täältä saa ja etsiä tietoa virallisilta palstoilta, joissa on oikeiden asiantuntijoiden kirjoituksia.

    • ParempiKatsoaKuinKatua

      Meillä vauva 6kk. Olen ottanut harson pois, kun vauva nukahtaa. Kerran havahduin siihen, kun vauva oli päiväunilla meidän sängyssämme. Kerkesi kaksi kertaa rääkäistä ja sen jälkeen kuului sellainen "huu...huu..huu.." -ääntely, jota ei ole koskaan aiemmin tehnyt! Juoksin katsomaan ja vauvahan oli saanut vedettyä paksun peittoni päänsä yli!!! Repäisin peiton pois vauvan päältä ja nappasin syliin, itki kovasti ja haukkoi henkeä!!! Silloin olin TODELLA onnellinen omasta herkkyydestäni ja peloistani, joka minua ajaa vauvaa tarkistamaan, jos itkee (aina sanotaan, ettei vauvan unta kannattaisi häiritä eikä kannata mennä katsomaan, jos vähän itkeskelee, antaa nukahtaa itsekseen - ei kannata opettaa siihen, että jos vähän älähtää, niin heti mennään katsomaan ym..)!
      Kerran vauva nukkui harson kanssa, oli unissaan kääntänyt päätä puolelta toiselle, jolloin harso oli kiristynyt tiukaksi kasvojen eteen! Ja vasta pari päivää sitten vauva nukahti harson kanssa ja menin hetken hiljaisuuden jälkeen ottamaan tapani mukaan harsoa pois. Vauva oli tiputtanut tutin suustaan ja vetänyt tilalle harsoa suuhunsa reilusti ja se oli aivan litimärkä! Vauva nukkui suu auki ja otin häneltä harson pois ja tarkistin, että hengittää. Kyllä sellaiseen märkään harsomyttyyn voi tukehtua, ja harso voi todellakin kiertyä kireälle naaman eteen jne; siksipä en anna vauvan nukkua harson kanssa IKINÄ, vaan huolehdin sen aina pois sitten, kun on nukahtanut. Muutenkaan tuo tarkistelu vauvan yrittäessä nukahtaa ja samalla hieman itkeskellessä ei ole ollut turhaa: pinnasängyn reunapehmusteesta huolimatta vauva on jo useamman kerran potkaissut jalkansa pinnan väliin jumiin ja sitä sitten kitissyt sekä pari kertaa kääntynyt poikittain pinnasängyssä niin, että on jäänyt päästä ja jaloista jumiin. :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe