Mitä teen ?!

Apua

Olen eronnut noin viisi vuotta sitten ja meillä on exän kanssa lasten yhteishuoltajuus. Erosin, koska exällä oli aika paha persoonallisuushäiriö ja käyttäytyi aika ajoin väkivaltaisesti sekä minua että vanhempaa lasta kohtaan.
Nyt nuorimmainen (9 v.) kieltäytyy menemästä isänsä luo (joka toinen viikonloppu), koska ilmapiiri on niin ahdistava ja ymmärrän häntä täysin! Vanhimmainen (15v) on jo ajat sitten lopettanut isänsä luona käynnin, mutta ehti valitettavasti saada huonon käytösmallin.
Tunnen että teen lapselle hallaa, jos nyt pakotan hänet isänsä luo. Mutta laki kai tulee tässä isän avuksi vai voiko jo tuon ikäinen päättää mitä tekee?

6

655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkita....

pakottavansa lasta isänsä luo ???
      Eikö se ole niin, että lapsella on oikeus isään mutta ei velvollisuutta tavata häntä vasten tahtoaan. Eihän se voi olla lapsen etu !!
      On olemassa tapaamisoikeudet ei tapaamisvelvollisuutta kummankaan puolelta !

• Apua

Toivottavasti olet oikeassa, se olisi kyllä aika helpottava asia meidän kohdalta!
        Exä aikanaan vanhemman lapsen kohdalla yritti väittää, että minun on velvollisuus toimittaa lapsi hänelle sovittuna aikana sovittuun paikkaan.
        Varmaan kuvitteli minun toimittavan lapsen käsiraudoissa perille.

• Jossu¤

Kun isä tulee hakemaan lasta, sinulla pitää olla tilanteelle ulkopuolinen, aikuinen todistaja, ja lapsen tulee itse sanoa isälle ettei lähde tämän luokse.

Hankaluuksiin joudut enivei, jos isä ei hyväksy lapsen tahtoa.

Moni etävanhempi käyttäää häikälemättömästi hyväkseen lähivanhemman velvollisuutta edistää myönteistä suhdetta lapsen ja etän välillä eron jälkeen. Etävanhempi voi hakea vastentahtoisen lapsen tapaamisiin - myös omien henkisten häiriöidensä takia vedoten lapsenhuoltolain 1. pykälään kostonhalusta, vaikka todellisuudessa potisi etävanhemman kyvyttömyyttä vanhemmuuteen.

Sinuna minä en pakottaisi lasta tapaamisiin, ja kirjaisin kaiken mahdollisen faktatiedon kirjoihin ja kansiin, koska oikeuteen exäsi asian vie, mikäli olen yhtään hajulla noista jutuista ;)

• jotenkin tietoinen

Jos lapsesi ei todella omasta tahdostaan halua tapaamisiin, silloin sinuna ottaisin yhteyttä esimerkiksi perheneuvolaan.
        Tällä vältät sen, ettei sinua voida niin paljon mahdollisessa oikeustaistelussa syyttää lähivanhemman velvollisuuksien laiminlyönnistä.
        Asiantuntevat ihmiset tulevat haastattelemaan (ainakin pitäisi) sinua, lasten isää ja myös lasta itseään. Mikäli keskusteluissa nimen omaan lapsen suusta kuultuna käy ilmi että hän kokee tapaamiset ahdistavina jne. todennäköisesti vaikka asia menisi oikeuteen olet vahvoilla. Jos taas keskusteluissa käy ilmi että sinulla on osuutta lapsen tapaamishaluttomuuteen olet heikoilla. Äitinä sinulla on kuitenkin se etu puolellasi että voit vain jättää tapaamiset toteuttamatta, todennäköisesti ilman kummempia seuraamuksia.
        Pohdi tarkkaan miksei lapsesi halua tapaamisiin, älä vertaa vanhempaan lapseen; miehesikin on vonut muuttua niistä ajoista. Kun saat itsellesi vastauksen sen jälkeen vasta sinuna miettisin jatkoa. Vielä vinkiksi; harva isä tai äiti ottaa lapsen väkisin mukaansa. Ehdota isälle että hän tulee noutamaan lasta sinun luotasi jotta voi itse nähdä "haluamattomuustilanteen".

• ...tavata vanhempaansa

Omakohtaisena kokemuksena... Älä ihmeessä pakota lasta menemään isänsä luokse. Persoonallisuushäiriöisen aikuisen käytös ei ole lapsen katsottavaa. Tiedät varmasti itsekin, että isänsä voi vahingoittaa jos ei fyysisesti niin henkisesti lastaankin.

Eikös tapaamisista sanota, että se on LAPSEN OIKEUS. Jos lapsi pelkää vanhempaansa ja ahdistuu hänen luonaan (kuten itsekin totesit, se on täysin ymmärrettävää pelkoa!), niin sinun olisi otettava lastenvalvojaan yhteyttä ja kertoa aivan avoimesti isän sairaudesta ja lapsen ahdistuksesta.

Itse aikoinaan en tajunnut toimia tuolla tavoin vaan päästin pienet lapseni isälleen,jolla oli itsetuhoisia ajatuksia ja vaikeita masennuskausia, persoonallisuushäiriö jne. Nyt näillä tiedoilla ja kokemuksillani en päästäisi lapsia isälleen kuin ehkä päiväksi ja mieluummin niin, että mukana olisi vaikka joku hänen sukulaisensa.

Tee lapsellesi hyvin ja varmistu, ettei hänen tarvitse pelätä isänsä tapaamisia. Isällään on lääkärin lausuntoja, jotka kyllä puoltavat sitä, ettei lapsen ole välttämättä ollenkaan hyvä tavata isäänsä. Tiedäthän, että lapset kantavat myös suunnatonta huolta vanhempiensa voinnista ja kantavat näin aivan liian painavaa taakkaa pienillä harteillaan.

Voimia teille ja kuuntele lastasi!! Ottaisin sinuna todella yhteyttä sos.toimeen.

• Jossu¤

Vastaavassa tilanteessa meidän lastensuojeluviranomaiset "halusivat tukea isän kasvamista isyyteen". hah.

Ennen päti sanonta Lapsen oikeudesta tavata isäänsä, nykyään se on isän oikeus, halusipa lapsi tai ei. Ja jos äitinä yrität pitää lapsesi puolia, ottaa vastapuoli aseekseen vieroittamissyndrooman (PAS ja Hannunniitty) ja sille kumartaa nykyään jokainen taho.

Lasta ajatellaan vasta silloin, kun tarvitaan psykiatrista hoitoa korjaamaan psykon aiheuttamat vahingot. Mutta onko äideistä silloin (lähivanhemmasta) lällättämään kenellekään "Mitä minä sanoin" tai vetämään viranomaisia vastuuseen teoistaan? Ai niin, hehän eivät joudu vastuuseen tekemistään virheistä, helppoa.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6936
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      103
      4638
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      47
      3918
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      13
      3314
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      665
      1958
    6. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      1308
    7. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      210
      1301
    8. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      1289
    9. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      1273
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      48
      1250
    Aihe