sumuvaloista

sen verran

että tieliikennelain mukaan niitä EI saa käyttää taajama alueella, aika moni tätä ei näköjään tiedä, eikä niistä ole mitään hötyä esim. kehä 1:n ruuhkissa, vaikkei taajama alueella ollakkaan.

17

1150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoh

Kuka jaksaa vielä sumuvaloista jauhaa.Niistä on varmaan 50 keskustelua jo.Säälittävää touhua.

• tosi säälittävää

touhua tuo sumuvalojen polttamien aina ja jokapaikassa.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...

Näimpä tässä muutama päivä sitten senkin ihmeen,että sumarimiehet saivat muistutuksen valojen käytöstä kaupunkialueella.suuri hatun nosto virkavallalle,että oli aikaa pysäytellä koko jono ja karsia laittomat sumarien käyttäjät pois.aikani seurailin koiran talutus reissulla toimintaa ja jotkut eivät edes tajunneet sammuttaa sumareita vaikka poliisi pysäytti,siitä sitten takapenkille saamaan pieni muistutus,matka jatkui sumarit pimeinä.laskeskelin,että 15-minuutin aikana ainakin 30 pelleä sakotettiin.sai ainakin minut tyytyväiseksi oli nimittäin eka kerta kun omin silmin näin,että valojen väärästä käytöstä sakotetaan.

• hyvä provo

Hyvän aiheen keksit provoilla taas.

• hyötyä?

Ne on pelkät hintaa nostavat koristevalot keskenkasvuisille autoilijoille.
      Minun kokemukseni on että ne vaan häikäisee vastaantulijoita ja sumussa ja lumisateessa myös itseä. Siksi niiden käytöstä on laissa säädetty erikseen.

Minkäänlaista 2 metriä pidemmälle ulottuvaa valonlisää niistä ei saa. Olen sen kokeillut monta kertaa ja todennut ettei niitä tosiaankaan kannata käyttää. Vastedes hankin vain autoja joita saa ilman sumuvaloja.

• Ajeltaessa mutkaisilla, kuoppaisilla ja
        kivisillä sivuteillä sekä tuntemattomilla
        pihoilla (=kannokoissa) pimeällä.

Eivätkä oikein asennettuna varmasti häikäise,
        mitattu on.

• auttaa huonolla kelillä

"Minun kokemukseni on että ne vaan häikäisee vastaantulijoita ja sumussa ja lumisateessa myös itseä."

Menee taas musta tuntuu linjalle.Ilmeisesti sulla ei ole edes ajokorttia.Ne sumuvalot häiritsee vaan niitä joilla niitä ei ole. ;)

• itse häikäistynyt
        auttaa huonolla kelillä kirjoitti:

"Minun kokemukseni on että ne vaan häikäisee vastaantulijoita ja sumussa ja lumisateessa myös itseä."

Menee taas musta tuntuu linjalle.Ilmeisesti sulla ei ole edes ajokorttia.Ne sumuvalot häiritsee vaan niitä joilla niitä ei ole. ;)

omista valoistasi ja typeryydestäsi.Sumuvaloilla autettavia tilanteita on äärimmäisen harvoin, ja silloikin sumuvalopellet ajavat aivan liian suuria tilannenopeuksia.

• kylsap
        auttaa huonolla kelillä kirjoitti:

> sumuvalot häiritsee vaan niitä joilla niitä ei ole

Vaikka huumorilla heititkin (hymiöstä päätellen) niin vastaanpa silti. Itselläni ei sumuvaloja ole, mutta en koe myöskään minkäänlaista haittaa muiden sumuvalojen käytöstä.

Jos mulla olisi sellaiset niin saattaisinpa käyttääkin, mutta eipä ole ja tyydyn siihen, mutta en myöskään valita muiden sumareiden käytöstä. Antaa niiden palaa vaan kun ne kerran on autoon laitettu.

Toista asiaa sivuten: joitakin ihmisiä tuntuu häiritsevän eräissä autoissa olevat xenon-valot, mikä on täysin käsittämätön asia. "Häikäsevät" muka liikaa.

• Kulkija_vain
        Täpinä kirjoitti:

Ajeltaessa mutkaisilla, kuoppaisilla ja
        kivisillä sivuteillä sekä tuntemattomilla
        pihoilla (=kannokoissa) pimeällä.

Eivätkä oikein asennettuna varmasti häikäise,
        mitattu on.

Autosuunnistus on sitten oma lajinsa ja sen suorituksen aikana toi väittämäsi pitää paikkansa muttei missään yleisen liikenteen joukossa -- vai onko autosuunnistus nykyään niin suosittua että sitä harrastaa kaikki? Siis virallisissa autourheiluseuroissa, jäseninä, lisensseillä???
        Hyvä että jollain muullakin lajilla kuin vain pipourheilulla menee hyvin... Noista dopinghiihtäjistä kun on taas tänä syksynä jo väännetty juttua ihan kylliksi...

• Kulkija_vain kirjoitti:

Autosuunnistus on sitten oma lajinsa ja sen suorituksen aikana toi väittämäsi pitää paikkansa muttei missään yleisen liikenteen joukossa -- vai onko autosuunnistus nykyään niin suosittua että sitä harrastaa kaikki? Siis virallisissa autourheiluseuroissa, jäseninä, lisensseillä???
        Hyvä että jollain muullakin lajilla kuin vain pipourheilulla menee hyvin... Noista dopinghiihtäjistä kun on taas tänä syksynä jo väännetty juttua ihan kylliksi...

En yleensä osallistu tämän tason keskusteluihin,
        mutta kun tuli mitattua ne valot.

Lueppas uudelleen kirjoitukseni, ilman mieliku-
        vituksen tuomaa adrealiinin vaikutusta. Meidän
        mökkitie ei ole mikään yleinen tie. Esim. kunta
        ei tue sen kunnostamista. En ole väittänyt, että
        ajaisin yleisillä teillä rikkoen järjetöntä
        sumuvalosääntöä. Mökille kuitenkin ajan lähes
        joka viikonloppu kerät talvet.

Kerran vielä, rauhoitu niine suunnistusjuttuinesi
        ja lue ajatuksella näkemäsi teksti ja yritä ym-
        märtää mitä olet lukenut.

• Täpinä kirjoitti:

En yleensä osallistu tämän tason keskusteluihin,
        mutta kun tuli mitattua ne valot.

Lueppas uudelleen kirjoitukseni, ilman mieliku-
        vituksen tuomaa adrealiinin vaikutusta. Meidän
        mökkitie ei ole mikään yleinen tie. Esim. kunta
        ei tue sen kunnostamista. En ole väittänyt, että
        ajaisin yleisillä teillä rikkoen järjetöntä
        sumuvalosääntöä. Mökille kuitenkin ajan lähes
        joka viikonloppu kerät talvet.

Kerran vielä, rauhoitu niine suunnistusjuttuinesi
        ja lue ajatuksella näkemäsi teksti ja yritä ym-
        märtää mitä olet lukenut.

Taisin itse sortua luetun ymmärtämättömyyteen.
        Ethän Sinä näköjään väittänytkään, että minä
        ajan tarpeettomasti sumareilla yleisellä tiellä, että samalla puolella pöytää olemme.

• jeeppppp
        kylsap kirjoitti:

> sumuvalot häiritsee vaan niitä joilla niitä ei ole

Vaikka huumorilla heititkin (hymiöstä päätellen) niin vastaanpa silti. Itselläni ei sumuvaloja ole, mutta en koe myöskään minkäänlaista haittaa muiden sumuvalojen käytöstä.

Jos mulla olisi sellaiset niin saattaisinpa käyttääkin, mutta eipä ole ja tyydyn siihen, mutta en myöskään valita muiden sumareiden käytöstä. Antaa niiden palaa vaan kun ne kerran on autoon laitettu.

Toista asiaa sivuten: joitakin ihmisiä tuntuu häiritsevän eräissä autoissa olevat xenon-valot, mikä on täysin käsittämätön asia. "Häikäsevät" muka liikaa.

"Antaa niiden palaa vaan kun ne kerran on autoon laitettu."

Joo näillä pimeillä keleillä ei ole valoja koskaan liikaa. ;)

• Tyhmä on tyhmä, vaikka mikä...
        jeeppppp kirjoitti:

"Antaa niiden palaa vaan kun ne kerran on autoon laitettu."

Joo näillä pimeillä keleillä ei ole valoja koskaan liikaa. ;)

MITÄ IHMEELLISEN KUMMALLISTA JA VAIKEASTI YMMÄRRETTÄVÄÄ ON KOTIMAISESSA TIELIIKENNEASETUKSESSA?

Katkelma:

36 §

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen (ELI "LYHYIDEN" AJOVALOJEN) asemesta, jos etuvalot (ELI PARKIT) ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin

...

38 §
        Valojen virheellisen käytön kielto

Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat VOIVAT häikäistyä.

KÄSI YLÖS TE, JOTKA ETTE YMMÄRRÄ, MILLOIN SUMUVALOJA TULEE KÄYTTÄÄ, JA MILLOIN EI!

• valot

Uusissa laatuautoissa on dynaamiset kaarrevalot mitkä käyttävät sumuvaloja kun rattia kääntää. Täysin lailliset.

• moni...

...ei myöskään tiedä että vilkkua pitää käyttää ja suojatien eteen pysähtyä.

• J

Tottahan se häikäisee mitä enemmän lukseja sieltä keulalta irtoaa niin kyllä nuo sumuvalottajat keskustassa aina hiukan hymyilyttää. Ei ne kuitenkaan niin paljoa haittaa että päiväni niitä käyttäviä vahtimalla pilaisin.

Mutta kyllä niistä sumareista on hyötyä tositilanteessa, esimerkiksi lumimyrskyssä jolloin edes penkkaa ei tavallisilla näe. Aika harvassa vaan nykyään nämä kelit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe