sumatriptaani ei auta?

onneton76

Sain viimein aikaiseksi hakea migreeniin täsmälääkityksen. Sain 12,5 mg sumatriptaania.

Ainakaan toissapäiväiseen migreenikohtaukseen se ei auttanut yhtään mitään. Luottaen täsmälääkkeeseen jätin käsikauppasärkylääkkeet pois (halusin täsmälääkityksen, koska maha ei kestä niin isoja särkylääkemääriä, kuin migreenin hoito vaatii ja lisäksi migreeni tahtoo jäädä "kytemään", eli se tulee harvoin, mutta silloin klustereittain, päivän-parin välein kolme-neljäkin kertaa peräkkäin) ja otin vain täsmälääkkeen varsin pian auran ilmaantumisen jälkeen. Ei mitään vaikutusta. Ei yhtään mitään. Siinä vaiheessa, kun kävi selväksi, että lääke ei vaikuta, oli myöhäistä ottaa käsikauppalääkkeitäkään, koska mikään ei pysynyt sisällä. Siitä on aikaa kun olen ollut niin kipeä. Olen nukkunut kohtauksen mentyä ohi melkein vuorokauden. Hirveää.

Mikä meni pieleen? Auttaako annoksen nosto? En kyllä tiedä, uskallanko heittäytyä sen varaan enää uudestaan.

4

3248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiinalta

Täsmälääkkeetkään ei auta kaikkia. Ja eri merkkiset ja tyyppiset täsmät auttaa eri ihmisiä eri tavalla. Mutta yleensä sanotaan, että täsmä pitää ottaa vasta kun särky alkaa, silloin se auttaa parhaimmin. Auraan se ei auta ja voi olla muutenkin turvallisempaa olla ottamatta auran aikana ja ottaa vasta säryn alettua.

• triptaanit

Triptaanit eivät minullakaan juuri auta. Parhaimmassakin tapauksessa migreeni jää "kytemään", vaikka lääke olisi annettu piikkinä. Lisäksi triptaanien aiheuttama puristava tunne ylävartalossa pahentaa oloa entisestään.

• määrälläkin on väliä

12,5mg on varsin vähäinen annos. Itselläni 50mg auttoi vuosia hyvin, kunnes jouduin vaihtamaan 100mg tablettiin. Nykyään jo 25mg auttaa lieviin kohtauksiin, mutta pahaan kohtaukseen minulla 12,5mg olisi sama kuin ei yrittäisikään tehdä asian hyväksi yhtään mitään. Nämä siis sumatriptaania kaikki. Täsmälääkkeitä on nykyään muitakin, kannattaa kokeilla jos joku muu auttaisi, jos sumatriptaani ei tehoakaan tai ei muuten sovi.

• tuula-neiti

On kyllä niin pieni annoskoko ettei kannata odottaakaan että apua tulisi. Vähintään 50 mg on otettava, mieluummin 100 mg sumatriptaania yhdistettynä johonkin muuhun esim. 200 mg Clotamiin. Ja sumatriptaani pitää ottaa heti kun vähänkin vihiä tulevasta migreenistä. Minulla saattaa mennä parikin tuntia lääkkeen otosta että vaikutus alkaa täydellä teholla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3701
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1503
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1371
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      1066
    5. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      248
      930
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      923
    7. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      918
    8. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      72
      916
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      859
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      744
    Aihe