Yks

Avantisti

Mahtaako Avantin 220 kaivurilla pystyä tekemään pieniä kaivuuhommia, kuten ojia salaojille, vesijohdolle yms.

6

1637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedot--

Laitteen teknisistä tiedoista voit tutkia kaivuusyvyyden, kuormauskorkeuden, ulottuvuudet ja jos kiirettä ei ole, niin sulaan maahan kuoppa tulee.

• laskelma

Tuolle koneelle pitäisi olla joka vuosi muutama sata tuntia töitä. Siis semmosia joista pääsee laskuttamaan. Jos laskutat itseesi, niin homma ei kyllä kannata. Aika moista nysväämistä on jos meinaa routarajan alapuolelle koloa tehdä. Eli helposti saat menemään aikaa päivän siihen minkä joku pyöräkaivuri tekee 2 tunnissa.

Varsinainen ongelma tulee siinä jos kohdalle sattuu kivi. Ei tarvii olla kummoinen kun se onkin sitten pakko kiertää tai kaivaa toiselta puolelta auki ja tiputtaa alas. Jos vaan sattuu olemaan iso kivi...Ei riitä se päivä.

Itse on ottaisi koko vehjettä kuin mullan tasoitteluun puistotöihin. Harvassa on paikat jonne ei pieni pyöräkone mahdu tai yletä. Niin tuntivelotukset on halpoja kun siinä on kaikki. Itse voi tehdä sitten niitä muita apuhommia. Jolloin työ etenee vauhdilla. Ammattimies kaivaa ja appari potkii putkea monttuun. Välillä voi vähän mittaillakin.

• Avantisti

Itse kauhakuormaaja 520 on jo olemassa ja olisi kaivelemista silloin tällöin, ensikeväänä pehmeään savimaahan sadevesiviemäriojia, salaojia yms. pientä. Pienkauhakuormaaja on siitä hyvä, että sillä maan takaisin latominen ja sorastukset saa tehtyä samalla koneella, vaikka ajomatkaa olisi pitemmästikkin, tavallisella pienkaivinkoneella täytöt ovat hankalampia tehdä. Kannattavuudesta en osaa mitään sanoa, mutta sinänsä aika kätevä kone on linkkumallinen kone, johon saa erinäköisiä työlaitteita, kaivuri puuttuu, joten siksi vähän kyselen kokemuksia niiltä, jotka ovat käyttäneen Avantin kaivuria.

• toinen Avantisti
        Avantisti kirjoitti:

Itse kauhakuormaaja 520 on jo olemassa ja olisi kaivelemista silloin tällöin, ensikeväänä pehmeään savimaahan sadevesiviemäriojia, salaojia yms. pientä. Pienkauhakuormaaja on siitä hyvä, että sillä maan takaisin latominen ja sorastukset saa tehtyä samalla koneella, vaikka ajomatkaa olisi pitemmästikkin, tavallisella pienkaivinkoneella täytöt ovat hankalampia tehdä. Kannattavuudesta en osaa mitään sanoa, mutta sinänsä aika kätevä kone on linkkumallinen kone, johon saa erinäköisiä työlaitteita, kaivuri puuttuu, joten siksi vähän kyselen kokemuksia niiltä, jotka ovat käyttäneen Avantin kaivuria.

220 kaivuri on aika painava 502 :n nokalla. 205 kaivuri voisi sopia paremmin, koska on itsessään 70 kg kevyempi. Eli nostokykyä on sitten se sama määrä enemmän. Avantissa ei nostokykyä rajoita hydrauliikan tuotto, se riittää, vaan koneen perän keveys (nousee ilmaan). Tuo painoero on merkittävä, koska se on kokonaan etupyörien etupuolella. Nostokykyä tarvitaan sekä kaivupaikalle ajettaessa: ei ole kivaa ajaa maastossa, jos kone on ihan tasapainon rajoilla, ja jos haluaa vaikka siirtää jonkun ison kiven saman tien kauemmas kaivuukasasta.

Kaivurikäytössä puskulevy vakauttaa, mutta varsinkin maata sivulle siirtäessä on kuormaajan nostoaisat aika kovalla väännöllä. Ei kannata rysäytellä pitkällä puomilla, hitsisaumat murtuu ajan oloon. Avantin alihankintahitsauksissa on aina välillä vähän toivomisen varaa laadun suhteen, mutta ryskyttämistä äärirajoilla ei kyllä mikään värkki kestä. Nätillä pehmeällä käytöllä värkit kyllä kestää.

Kaivurin käyttö on helppo oppia ja kaivutekniikan oppii kaivamalla.

Kaivuri on kallis ostaa itselle. Pitää tulla tunteja paljon ja jatkuvasti, että kannattaa.

• kannattaako?

Pystyy tekemään ja aika isoja kiviäkin se nostaa. Kaivurin kauhaa ei saa painettua puskulevyä vasten, joten ihan helpolla ei kivet aina kauhaan tule. Puomin sivuttaiskäännön korvake murtui ainakin minulla käytössä, vaikken edes ryskinyt sivusuunnassa tai painanut kauhalla sivuttain. Kun kuopat on saanut auki, niin niiden täyttämisellä ei ole niin hoppu, ne saa täyteen ilman kaivuriakin (jos esim. vuokrakaivuri), vaikka etukauhalla.

Kannattavuus on itse arvioitava. Aikaa menee mutta kaikkiin paikkoihin ei voi aina tuoda oikeaa kaivuria. Itse otan Avant-kaivurin vuokralle muutamaksi päiväksi kerrallaan, kunhan olen ensin rauhassa suunnitellut ja valmistellut kaivuuhommat. Avant on itsellä, mutta kaivuria vuokrailen.

• avant mies

Moro
        Lueskelin tuossa kaivurin käyttö tuntemuksia.
        Itse olen kaivellut koko kesän 205 kaivurilla ja 520 koneella ja pois en vaihtaisi ainakaan pikku rahalla on niin toimiva paketti.Tuossa joku sanoi että menee helposti päivä kun tulee kivi eteen.Itse olen siirrellyt montusta pois pyörittämällä tuollaisia yli puolen kuution kiviä ja ei olen mennyt kuin hetki kun homma n oppii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      312
      6098
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3596
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      146
      2780
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      224
      2151
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      100
      1728
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      67
      1172
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      81
      1045
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      143
      951
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      928
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      874
    Aihe