Joulu lähestyy ja sen mukana stressi ja vastemielisyys. Itse Joulu on tärkeä juhla, mutta monet siihen liittyvät asiat tympäisevät vuosi vuodelta yhä enemmän. On keksittävä sitä sun tätä lahjoiksi ostettavaa. Kaupoissa on hirvittävä ryysis, Joulumusiikki soi jo marraskuussa ja ihmiset rynnivät hyllyltä toiselle. Minä olen hyvin huono shoppailija ja se on minulle vastenmielistä puuhaa. Tulee joka vuosi jonkinlainen paniikki, kun on pakko löytää jokaiselle jotain lahjaksi, vaikka he eivät mitään tarvitse. Enkä tarvitse minäkään...kaapit on ennestään täynnä roinaa, vaatteita on riittävästi, katto on pään päällä ja kaapissa ruokaa. Mikä vimma on saada yhä vain lisää ?
Minulle riittäisi vallan mainiosti muutama perinteinen Jouluruoka ja Joulusauna. Ehkä jotain lapsille, mutta ei aikuisille. Joulukirkossa pitää käydä. Mielelläni rakentaisin Joulutunnelmaa auttamalla muita, mutta miten ? Kaikenlaisia joulukeräyksiä järjestetään, mutta niiden toimivuuteen en luota eikä keräyksiin osallistumisella tunnelma löydy. Mieluummin veisin tarvitsevalle suoraan jotain; saajan aito iloinen ilme...se olisi jotain.
Olenkohan mietteissäni yksin, jos en, niin miten vastaanotatte Joulun ?
Joulun vieton vaihtoehtoja ?
5
426
Vastaukset
- ja vali vali
Jos kaupallisuus tympäisee, niin ei siihen ole pakko mennä mukaan. Ei joulunvietolle ole mitään direktiiviä (ohjeistusta) että miten se pitäisi viettää.
Itseänikin ketuttaa jouluvalot ja -laulut marraskuussa. Samoin tuo kulutus lahjoihin ym.
Lapset voisi opettaa ja totuttaa siihen, että jouluna ei tule kolmea säkillistä lahjoja vaan muutama vähän kalliimpi/halutumpi ja sitten sellaista peruskulutustavaraa (sukkia, paitoja, yöpukua jne).
Ystävien kesken voi sopia että puolin ja toisin annetaan vain joulukortti.- yks tuhannesta
niin se myös toimii. Meillä laitetaan vain lapsille muutama lahja,aikuiset keskenään ei mitään.Parasta joulussa on se yhteen kuuluvaisuus, ruoka,tuoksut, joululaulut ja tunnelma. Lapset on tärkeä osa jouluna. Kuin myös yksinäiset vanhukset,naapurissa yksin asuva mummeli, otamme hänet huomioon myöskin jouluna, annan hänelle 20 euroa rahaa niin hän ostaa sitten itse mitä tarvitsee.
- sehän sen hyvän mielen tuo
yks tuhannesta kirjoitti:
niin se myös toimii. Meillä laitetaan vain lapsille muutama lahja,aikuiset keskenään ei mitään.Parasta joulussa on se yhteen kuuluvaisuus, ruoka,tuoksut, joululaulut ja tunnelma. Lapset on tärkeä osa jouluna. Kuin myös yksinäiset vanhukset,naapurissa yksin asuva mummeli, otamme hänet huomioon myöskin jouluna, annan hänelle 20 euroa rahaa niin hän ostaa sitten itse mitä tarvitsee.
annat yksinäiselle naapurin mummolle 20€, onpa vaan! Kutsu se mummo teille jouluks, sais hänkin sitä hyvää mieltä, yhteenkuuluvuutta ja joulutunnelmaa. yksinäiselle vanhukselle se vois merkitä paljon enemmän kuin seteli!
- tylyä tekstiä
yks tuhannesta kirjoitti:
Onko joku oikeasti niin hirviö, että hankkii elämälleen tarkoitusta loukkaamalla ventovierasta?
Vaan onhan niitä, jotka haluavat teeskennellä joulumieltä ja yrittävät pakottaa tietämiään yksinasuvia perheensä joulunviettoon. Sen nojalla, että Jouluna Kukaan Ei Muka Saa Olla Yksin, voi kivasti noeta muiden naamaa ja kiillottaa omaansa. Näyttähän se perheidyli hetken aikaa kiiltokuvalta vaikka oikeasti oma ukko kulkee vieraissa minkä ehtii ja jälkikasvu ei ole tippunut kovin kauas perheomenapuusta :DDD
Älkää vaivautuko, kyllä osataan sanoa ei :DDD - että mummeli
sehän sen hyvän mielen tuo kirjoitti:
annat yksinäiselle naapurin mummolle 20€, onpa vaan! Kutsu se mummo teille jouluks, sais hänkin sitä hyvää mieltä, yhteenkuuluvuutta ja joulutunnelmaa. yksinäiselle vanhukselle se vois merkitä paljon enemmän kuin seteli!
käy meillä jouluruualla aattona. ja myös käytämme häntä asioilla kylällä, kuten tänäänkin kauppa-reissu, kirjastossa ja apteekissa.
raha sen takia että saa ostaa just mitä itse haluaa. Onhan kauppaankin kilometrejä 15:sta....että tämä ei todellakaan ole provo...ja mummeli ei ole meille mitään sukua.
Hyvää joulua kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3134213Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1352375Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822026- 1411521
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!401018Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein135980- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337901- 26897
Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877