Aloitanpa ihan oman, niin saan kaikki asiani kerralla sanotuksi.
1) Elatusmaksut
Itse maksan koko sos.toimen laskeman osuuden. Olin muutaman vuoden typeryyksissäni kuvitellut että lapsi todella tarvitsee minulta nuo rahat. Nyt kun lähi vie lasta kolme kertaa vuodessa etelänmatkoille ja ajattaa minulla kaikki tapaamismatkat (liki 2000km/kk) mietin jo että näinköhän tämän kuuluu mennä. Viimeinen niitti tuli viime kesänä. Lapsella särkyi kenkä luonani (kompastui kiveen) olisi minun pitänyt ostaa uudet kengät ja sen seurauksena uhkailtiin etten näe lasta pitkään aikaan...
2) Tapaamiset
Se normaali kuviohan minullakin on, joka toinen vkonloppu ja juhlapyhät kierroilla. Meni taas pitkään hienosti ja olin tyytyväinen koska lapsikin vaikutti tyytyväiseltä. Nyt kun viimeksi tänään itkun kanssa lähdin häntä lähille viemään ja kuuntelin vielä perillä etten taaskaan voi tavata jouluna (kuudes peräkkäin) koska ovat suunnitelleet muuta. Taas kasvoi sarvet, ja tulin siihen tulokseen että nyt riittää tämä äidin kukkoilu. Haluan runsaat tapaamisoikeudet täytäntöönpanolla(lasta kun en kuitenkaan luokseni asumaan saa), kohtuullisen elatusavun ja jatkuvan valittamisen loppumisen. Sovitteluteitse tämä ei onnistu, tiedän sen jo!
Kysymys siis kuuluu, vaadinko liikaa?!
Teenkö lapselle pahaa jos menemme oikeuteen ja saamme selvät pelisäännöt?!
Äideistä ja isistä
14
921
Vastaukset
- ......................
"olisi minun pitänyt ostaa uudet kengät"
Kai sinä nyt tytölle uudet kengät ostit vai olitko niin itsekäs että annoit kävellä risoilla?- moneen lähtöön...
Itse asiassa lapsi on poika ja en ostanut uusia kenkiä. Seuraavalla tapaamisella samat kengät olivat täysin ehjät, ja tulin siihen tulokseen että silloin minä en niitä osta. Johonkin raja täytyy vetää.
- moneen lähtöön...
moneen lähtöön... kirjoitti:
Itse asiassa lapsi on poika ja en ostanut uusia kenkiä. Seuraavalla tapaamisella samat kengät olivat täysin ehjät, ja tulin siihen tulokseen että silloin minä en niitä osta. Johonkin raja täytyy vetää.
lapsen lähille ei jää sos.toimen mukaan mitään osuutta lapsen elatukseen (tiedän kyllä että lapsen kasvatukseen helposti hupenee helposti tuo tämän hetkinen 420egee). Kuitenkin tuo summa tuntuu suurelta, koska monet vanhemmat kertovat täällä sitkuttelevan sillä minimisummalla.
- aamuvirkku, illan torkku
lapsen lähille ei jää sos.toimen mukaan mitään osuutta lapsen elatukseen (tiedän kyllä että lapsen kasvatukseen helposti hupenee helposti tuo tämän hetkinen 420egee). Kuitenkin tuo summa tuntuu suurelta, koska monet vanhemmat kertovat täällä sitkuttelevan sillä minimisummalla.
siis maksatko elatusmaksuja 420€ /kk ?
ja maksat lisäksi tapaamismatkat?
Sinun täytyy sitten kuitenkin olla huippuhyvässä duunissa.
Eikai sillä, että oma asunto on ja asumiskulut pienemmät kuitenkaan pidä tuollaisia summia maksaa.
Ja kyllä lähille kuuluu myös lapsen elatuksesta oma osuutensa.
Onko summa sovittu lastenvalvojalla?
siinä tapauksessa sinua on varmaankin hieman huiputettu.
Kokeile ensin lastenvalvojan kautta kohtuullistaa summaa tai sitten käräjöimään. - asiassa sinä:
kustannat enenmän, mitä "sossuntätien normit" edellyttävät. sillä se laskennallinen summa on 450:n euron tietämillä, mitä ensin VÄHENNETÄÄN LAPSILISÄ, jonka jälkeen jaetaan "loppupotti" suhteessa tuloihin. Eli raa`asti todettuna; maksat lapsen lähivanhemman menojakin jonkinmoisen osan.
Matkasi johtakoon ensin lastenvalvojan pakeille, jonka velvollisuus on sovitella, EI määritellä elatusmaksua. Jollei siellä sopua synny, seuraava instanssi on hoitaa asia tolalleen, on oikeus.
- moneen lähtöön
pakko kysyä: miksi et asu lapsesi kanssa, miksi ootte eronneet?
- moneen lähtöön...
Eromme syynä on ollut lähin uusi mies. Aikaa siitä on jo tosin kulunut viitisen vuotta. Lapsen kanssa en asu koska kuvittelin alunperin että lapsen paikka on äidin luona. Nyt enää ei tunnu olevan mitään keinoa saada asuinpaikkaa muutettua, varsinkaan kun toinen ei siihen suostu.
- yhteishuoltajuutta
ja silloinhan ongelmia varmasti syntyy, eli lapsen äit ikyykyttää.
Uskomatonta että isä voi edes suostua noihin joka toinen viikonloppu tapaamisiin ja muutamaan juhlapyhään ! Mietihän miten pieni siivu se on koko lapsen elämässä isän ja lapsen yhteistä aikaa.
Jos lapsi tahtoo ja itse tahdot niin vaadi enemmän !- moneen lähtöön...
Itse asiassa meillä on yhteishuoltajuus. Sillä vain ei tämän tapaamis asian suhteen ole merkitystä.
Ja en todellakaan ole ollut missään vaiheessa halukas suostumaan siihen joka toinen vkonloppu tapaamiseen. Juhlapyhien kierto ei vielä tähän päivään mennessä ole ikinä onnistunut. Nyt kuitenkin kun välimatkaa on näinkin paljon ajattelen sekä lasta että minua itseäni, olisi liian raskasta kulkea esim. arkitapaamisiin.
Ja olen yrittänyt saada ylimääräistä aikaa lapsen kanssa, esim niin että menisin tämän kotpaikkakunnalle. Kuitenkin jos menemme vaikka kylpylään yöksi otetaan tämä vrk heti minun norm.tapaamisista pois. Se kun tuntuu olevan jotenkin kauhean paha ajatus että lapsi kanssani viihtyy... - aika lastenvalvojalle
Itse asiassa meillä on yhteishuoltajuus. Sillä vain ei tämän tapaamis asian suhteen ole merkitystä.
Ja en todellakaan ole ollut missään vaiheessa halukas suostumaan siihen joka toinen vkonloppu tapaamiseen. Juhlapyhien kierto ei vielä tähän päivään mennessä ole ikinä onnistunut. Nyt kuitenkin kun välimatkaa on näinkin paljon ajattelen sekä lasta että minua itseäni, olisi liian raskasta kulkea esim. arkitapaamisiin.
Ja olen yrittänyt saada ylimääräistä aikaa lapsen kanssa, esim niin että menisin tämän kotpaikkakunnalle. Kuitenkin jos menemme vaikka kylpylään yöksi otetaan tämä vrk heti minun norm.tapaamisista pois. Se kun tuntuu olevan jotenkin kauhean paha ajatus että lapsi kanssani viihtyy...Jos tapaamissopimuksessa on että juhlapyhät kiertää, siellä varmaan lukee kummalla on parittomat ja kummalla parilliset.
Jos äiti alkaa urputtamaan, soitat ja sanot että tulet hakemaan lapsen esim jouluksi, aatonattona klo silloin ja silloin. Jos ei lapsi ole "saatavilla", tulet poliisien kanssa.
Jo elatusmaksujen takia sopimusta olisi parasta päivittää.
Ja koska teillä on paljon välimatkaa, voisi koittaa sopia niistä arkitapaamisista että voisi joskus olla yön yli, jos menette vaikka kylpylään.
Niin kauan kun lapsi ei ole koulussa, ei liene ongelmaa, paitsi äidin mielestä.
Laita pyörät pyörimään.
- kysymykseen;
Jos keskustelemalla ja vapaaehtoista sopimusta ei synny, silloin se sopimus tulee muutattaa oikeudessa; viimekädessä tuomarit sen tekevät.
Mitä tulee matkoihisi; mitä lukee alkuperäisessä huoltajuussopimuksessa ???? Toisaalta etelän matkat ym. eivät kuulu "paskan vertaa" ellei sopimuksessa ole siitä mainintaa, näemmä maksat sen verran "hyvin" että rahaa jää säästöön ja niillä sitten matkustetaan.
Periaatteessa ja käytännössä elatusmaksusi pitäisi sisältää se rikkoutunut kenkä, eikä lähin uhkailulle ole mitään pohjaa: kunhan retostelee, kumminkin häviää, jos vääntämään joudutte; tekeepähän itsensä naurunalaiseksi.
Ja lopuksi: Et tee lapselle yhtään pahaa, vaikka metet oikeuteen ja haluat lisää tapaamisia js/tai tarkentaa muutoinkin elatussopimusta. Sekä selvillä pelisäännöillä helpotat elämääsi, myöskään lähi ei voi soveltaa haluamallaan tavalla. - sijaisäiti
http://www.elatusvelvolliset.fi/?action=juttu&ID=106
"Viikonlopputapaamiset
Parillisina viikonloppuina perjantai-illasta klo 17.00 sunnuntai-iltaan klo 19.00.
Arkitapaamiset
Parittomien viikkojen tiistai-illasta seuraavaan aamuun. Isä noutaa lapsen päiväkodista ja palauttaa seuraavana aamuna päiväkotiin. Jatkossa, kun lapsi aloittaa koulun niin lapsi tulee suoraan koulusta isän luo ja menee seuraavana aamuna suoraan kouluun. ""
sinun tapauksessa siis kylpylään menon pitäisi olla sallittu, jos sinulla on arkitapaamisia.- kun nämä
eivät ole viranomaisten sivustot vaan elatusvelvollisten. eli määräysvaltaa NOLLA! kaikki on kiinni vanhempien välisestä sopimiksesta tai jos sellaiseen ei päästy käräjäoikeudenpäätöksestä. ei nää oo m itään valtakunnallisisa sääntöjä!
- ihanko itse tajusit?
kun nämä kirjoitti:
eivät ole viranomaisten sivustot vaan elatusvelvollisten. eli määräysvaltaa NOLLA! kaikki on kiinni vanhempien välisestä sopimiksesta tai jos sellaiseen ei päästy käräjäoikeudenpäätöksestä. ei nää oo m itään valtakunnallisisa sääntöjä!
HEI,
EI OLE OLEMASSA VIRANOMAISEN VALTAKUNNALLISIA SÄÄNTÖJÄ!!!!!!
Kaikki sovitaan lastenvalvojan luona.
tai sitten käräjillä.
Mutta tuolla on mallia MITEN sopimuksia voidaan tehdä.
Sieltä saadaan tietoa, Että tietää minkälaisia oikeuksia voisi olla.
Jos ei sovinnolla sovita, sitten käräjöimään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750