Mökkirantojen käyttö sallittu

Jokamies..

Eikö jokamiehenoikeuksiin kuulu että yksityisiä rantoja ja laitureita saa käyttää jos isäntäväki ei ole paikalla tai jos on niin saa jos ei mene 50 metriä lähemmäksi asuttua mökkiä?

32

11956

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omankädenoikeusmies

Jos mökillä ei ole ketään niin silloin on lupa lämmittää sauna ja polttaa motti halkoja nuotiossa.
      Jos isäntäväki sattuu olemaan mökillä niin silloin karautetaan vene laituriin, juotetaan isäntä humalaan ja käytetään emäntää hyväksi.

• tämä uusinta

tulee turhan pian. Juurihan tästä puhuttiin potaskaa

• Sommarstuga

Erityisesti omavalmisteisilla puoliliukuvilla moottoriveneillä saapuvat runsaslukuise seurueet saavat vapaasti kiinnittyä laituriin kuin laituriin. Lisäksi saaristossa vihreä poiju tarjoittaa moottoriveneelle tarkoitettua ilmaista rantautumispaikkaa, jonka läheltä yleensä löytyy ilmainen sauna!

• JRxxx

...tässä keskustelussa ruvettiin näköjään heti sotkemaan asioita. Mökkirannat, yksityisten omistamat alueet ja laiturit sotketaan mössöksi ja ainakin osin ilmeisesti provoilumielessä. Mutta yritetään nyt tiivistää se oikea tieto:
      -rannan omistuksella (yksityinen/muu) ei ole juuri mitään merkitystä rantautumisoikeuden kannalta, ts. "yksityisalue/maihinnousu kielletty" kyltistä ei tarvitse välittää, jos näkyvissä ei ole mökkiä tai muita rakennuksia
      -jokamiehen oikeus sallii lähtökohtaisesti rantautumisen
      -kotirauhaa ei saa loukata, mikä käytännössä tarkoittaa, että yksityisalueella ei saa mennä pihapiiriin. Pihapiirin määritelmä ei ole täysin selvä, mutta aika yleisenä nyrkkisääntönä on mainittu, että 50 m lähimmästä rakennuksesta, laituri mukaanluettuna, ainakin kuuluu pihapiiriin. Rajauksena tosiaan se alueen hallinta eli kotirauha ei ylitä tontinrajaa.
      -laiturit, poijut yms. kuuluvat luonnollisesti kotirauhan piiriin, jos ne kuuluvat esim. mökkitonttiin

Eli jos esimerkiksi eteesi sattuu puoli kilometriä leveä lahdelma, jonka toisessa reunassa on kesämökki, niin voit aivan tyynesti rantautua lahden toiselle reunalla. Vaikka se mökinomistaja sattuisi omistamaankin rantaviivan sinne asti, niin se ei enää kuulu mökin kotipiiriin. Sitäpaitsi erittäin suurella todennäköisyydellä ei edes omista, koska kesämökkitontit harvoin ovat niin isoja. Viimeksi tästä keskusteltaessa joku mielenterveyspotilas (tekstin ulkoasusta päätellen) yritti väittää minun julistavan mökkirannat vapaasti käytettäviksi, mitä en ole koskaan sanonut. Mutta mökkiranta ei ylety tontinrajan yli eikä tontin puitteissakaan satojen metrien päähän, ellei sitä tosiaan ole rakentamalla levitetty (voihan sitä jollain olla monen hehtaarin nurmikenttä kesämökillä...)

Kotirauha ei oikeastaan riipu siitä, onko isäntäväki paikalla vai ei (mistäs sitä edes voisi tietää, nukkuuko joku vintillä...) eli laituriin ei ole kiinnittymistä, vaikka paikka näyttäisikin tyhjältä. Poikkeuksena tietysti pakkotila eli suojasataman tarve, mutta siihen pitää sitten olla todellinen tarve, pelkkä pissa- tai kahvitauko ei kelpaa.

• mainsaill

ei kenenkään mökkirantaan mihinkään suojasatamaan mennä.minä ainakin ajasin hus hiiteen tuollaiset amatööriveneilijät! jos jollakin olisi sydänkohtaus, antaisin seistä laiturissa medihelin tuloon saakka. ja älä yhtään 50 metristä puhu. se on vähintään se 250 metriä laiturista. ja mainittakoon, että olen veneillyt 70-luvulta ja edelleen veneilen.

• JRxxx
        mainsaill kirjoitti:

ei kenenkään mökkirantaan mihinkään suojasatamaan mennä.minä ainakin ajasin hus hiiteen tuollaiset amatööriveneilijät! jos jollakin olisi sydänkohtaus, antaisin seistä laiturissa medihelin tuloon saakka. ja älä yhtään 50 metristä puhu. se on vähintään se 250 metriä laiturista. ja mainittakoon, että olen veneillyt 70-luvulta ja edelleen veneilen.

...tuollaiset 250 metrit. Tarkkaa yleispätevää metrimäärää ei mikään lähde anna, mutta 250 on reilusti yli sen, mitä oikeudessa vaadittaisiin. Jos haluat muuta väittää, esitä linkki oikeustapaukseen, jossa esim. 200 m päässä laiturista olevaan kohtaan rantautuminen olisi katsottu kotirauhan loukkaukseksi!

Lisäksi kotirauhakäsitteeseen kuuluu ehdottomasti se hallintaoikeus eli se ei ylety tontin ulkopuolelle missään tapauksessa. Melko harvalla kesämökillä on 250 m rantaviivaa (jos jätetään laskuista pienet saaret, tokihan tuon 250 saa kasaan, jos mökkitontti on yhtäkuin kahden hehtaarin saari) ja silloinkin pitäisi laiturin olla aivan tonttiin kuuluvan rannan laidassa, että tulisi tuo 250 metriä täyteen tonttiin kuuluvalla alueella. Eli koitetaanpa pysyä a) realismissa b) muutenkin totuudessa.

Kummallista, miten näissä kesämökkitonteissa jotkut näyttävät luulevan, että ostaessasi puolen hehtaarin mökkitontin saat samalla hallintaasi ja omaan yksityisreviiriisi kaiken satojen metrien säteellä. Ihan käsitteiden ja mittasuhteiden selvittämiseksi: hehtaari on 100 m kanttiinsa. Useimmat kesämökkitontit ovat luokkaa puoli hehtaaria tai jopa vähemmän, joten rantaviivaa ei tonttiin kuulu kuin 50-100 m yhteensä.

• mainsaill
        JRxxx kirjoitti:

...tuollaiset 250 metrit. Tarkkaa yleispätevää metrimäärää ei mikään lähde anna, mutta 250 on reilusti yli sen, mitä oikeudessa vaadittaisiin. Jos haluat muuta väittää, esitä linkki oikeustapaukseen, jossa esim. 200 m päässä laiturista olevaan kohtaan rantautuminen olisi katsottu kotirauhan loukkaukseksi!

Lisäksi kotirauhakäsitteeseen kuuluu ehdottomasti se hallintaoikeus eli se ei ylety tontin ulkopuolelle missään tapauksessa. Melko harvalla kesämökillä on 250 m rantaviivaa (jos jätetään laskuista pienet saaret, tokihan tuon 250 saa kasaan, jos mökkitontti on yhtäkuin kahden hehtaarin saari) ja silloinkin pitäisi laiturin olla aivan tonttiin kuuluvan rannan laidassa, että tulisi tuo 250 metriä täyteen tonttiin kuuluvalla alueella. Eli koitetaanpa pysyä a) realismissa b) muutenkin totuudessa.

Kummallista, miten näissä kesämökkitonteissa jotkut näyttävät luulevan, että ostaessasi puolen hehtaarin mökkitontin saat samalla hallintaasi ja omaan yksityisreviiriisi kaiken satojen metrien säteellä. Ihan käsitteiden ja mittasuhteiden selvittämiseksi: hehtaari on 100 m kanttiinsa. Useimmat kesämökkitontit ovat luokkaa puoli hehtaaria tai jopa vähemmän, joten rantaviivaa ei tonttiin kuulu kuin 50-100 m yhteensä.

näitäpä ei ratkota oikeudessa.jos joku tulee minun mökkirantaa 250 m lähemmäs, minä ajan ne hus hiiteen. kukaan ei ole jäänyt muuten rätkyttämään, vaan ovat kyllä poistuneet. itsekään en mene veneellä toisen mökkirannan viereen,vaan autioon luonnonsatamaan, vierasvenesatamaan, merikarhusatamaan, purseseuran saaripaikkoihin tms. miksi ihmeessä tunkea toisen mökkitontille ja pilata muiden lomarauha? oi aikoja oi tapoja.

• asdasda

Kyllä sinne pihapiiriin ja vaikka emännän kukkapenkkiin saa mennä ottamaan kaivoslaissa mainittuja maaperänäytteitä mahdollista kaivoksen perustamista silmälläpitäen. Jos lompakossa riittää paksuutta niin mikään ei estä rekisteröimästä valtausta ja kaivamasta vaikka satametrisen avokoelouhoksen. Mahdollisiin isäntäväen häiriköintitapauksiin kannattaa kutsua suoraan virkavalta paikalle tai palkata yksityinen vartiointifirma pitämään sivulliset häirikköainekset sivussa louhokselta. Ja HUOM! näytteenottoon VOI saapua veneellä!

• voi voi
        mainsaill kirjoitti:

nämä rantoihin tulijat ovat pers`aukisia pask....

• Velus potissimus
        mainsaill kirjoitti:

näitäpä ei ratkota oikeudessa.jos joku tulee minun mökkirantaa 250 m lähemmäs, minä ajan ne hus hiiteen. kukaan ei ole jäänyt muuten rätkyttämään, vaan ovat kyllä poistuneet. itsekään en mene veneellä toisen mökkirannan viereen,vaan autioon luonnonsatamaan, vierasvenesatamaan, merikarhusatamaan, purseseuran saaripaikkoihin tms. miksi ihmeessä tunkea toisen mökkitontille ja pilata muiden lomarauha? oi aikoja oi tapoja.

Ei ole kohtuutonta odottaa saavansa nauttia lepoa ja rauhaa loma-asunnollaan. Kohtuutonta on väittää, että 250m päähän ankkuroitunut vene häiritsisi sitä.

250 meterin päästä veneen vierelle metelöimään saapunut mökkiläinen sen sijaan on jotain, mitä kenekään ei tarvitse sietää. Tällaisessa tilanteessa tulisi helposti mieleen lähteä pois, ja jälkeenpäin testata mitä lainlaatijat tarkoittivat määritellessään Rikoslain 24 luvun 11§, että kotirauhan suojaamia paikkoja ovat mm. "asuttavat alukset".

Mutta tähänhän ei tarvitse mennä, sillä kukaan ei oikeassa elämässä lähtisi neljänneskilometrin päähän valittamaan, että "veneenne näkyy kuistilleni" ...

• JRxxx
        mainsaill kirjoitti:

...teilläpäin, jos noin nöyrästi tottelevat jonkun tuntemattoman komentoja. Voit olla ihan satavarma, että jos tulet häätämään minua paikasta, jonka olen arvioinut lailliseksi rantautumiskohdaksi, niin sinusta ei piitata tuon taivaallista vaan pannaan ojennukseen, jos et lopeta häiriköintiäsi.

• sinulla
        JRxxx kirjoitti:

...teilläpäin, jos noin nöyrästi tottelevat jonkun tuntemattoman komentoja. Voit olla ihan satavarma, että jos tulet häätämään minua paikasta, jonka olen arvioinut lailliseksi rantautumiskohdaksi, niin sinusta ei piitata tuon taivaallista vaan pannaan ojennukseen, jos et lopeta häiriköintiäsi.

mitään millä rantautua

• Etelä-Stadilainen
        JRxxx kirjoitti:

Kuinka sä kehtaat uhata jengiä väkivalla tällä palstalla kun kerran kaikki tietävät fyysisen olemuksesi - ja toiseksi sun kannattais muutenkin pysyä lesissäsi, eikä tulla tänne täysin ilman koulutusta neuvomaan ihmisiä laintulkinnassa.

• on se ...
        sinulla kirjoitti:

mitään millä rantautua

pikku moottoriveneellä (kokoisekseen tilava, koska 20 cm leveämpi kuin nykyveneet) ajeleva verkkarihousut ja T-paita päällä viihtyvä (ilman sukkia) plösö joka pelkää sadetta yli kaiken. Sateella kannattaa rantautua sen viereen ja tunkea siten, että sen on pakko tulla ulos, siirtää vaikka sen keulaa jos muu ei auta...

• Skönär1
        on se ... kirjoitti:

pikku moottoriveneellä (kokoisekseen tilava, koska 20 cm leveämpi kuin nykyveneet) ajeleva verkkarihousut ja T-paita päällä viihtyvä (ilman sukkia) plösö joka pelkää sadetta yli kaiken. Sateella kannattaa rantautua sen viereen ja tunkea siten, että sen on pakko tulla ulos, siirtää vaikka sen keulaa jos muu ei auta...

Eikös sillä ole joku 70-luvun Coronet tai vastaava. Oikea kuivan maan kippari. Ja veneseurakin vastaa ainakin nimensä puolesta miehen aatemaailmaa:-)

• asioita hoitanut

Tästä aiheesta voin sanoa että olen joutunut selvittelemään saaristossa näitä asioita yli 20 vuoden ajan työni vuoksi.

Vuosia sitten koulutuksessa kokenut eräpoliisi selvitti pihapiiriä ja se on 150 metriä rakenuksen nurkasta.
        Jos on useita rakennuksia niin uloimpien rakennusten nurkasta 150 metriä ja siitä muodostuva kehä on pihapiiri. Tontin raja rajoittaa tuota 150 metriä. Laituri kuuluu pihapiiriin. Eli, ei siihen noin vaan kiinnitetä. Hätätapaukset ovat erikseen.

Näin tuota asiaa on käsitelty jo 20 vuotta saaristossa ja näin sitä jatketaan.

• Velus potissimus
        asioita hoitanut kirjoitti:

Tästä aiheesta voin sanoa että olen joutunut selvittelemään saaristossa näitä asioita yli 20 vuoden ajan työni vuoksi.

Vuosia sitten koulutuksessa kokenut eräpoliisi selvitti pihapiiriä ja se on 150 metriä rakenuksen nurkasta.
        Jos on useita rakennuksia niin uloimpien rakennusten nurkasta 150 metriä ja siitä muodostuva kehä on pihapiiri. Tontin raja rajoittaa tuota 150 metriä. Laituri kuuluu pihapiiriin. Eli, ei siihen noin vaan kiinnitetä. Hätätapaukset ovat erikseen.

Näin tuota asiaa on käsitelty jo 20 vuotta saaristossa ja näin sitä jatketaan.

Muistatko, mistä tuo 150 metriä on tullut? Ainakin kotirauhaa märittelevässä laissa viitataan vain häiriön tuottamiseen, ei etäisyyteen.

Jokamiehen oikeus on ”yleisesti hyväksytty maan tapa”, johon löytyy perusteet siitä mitä useissa eri lainkohdissa on kielletty, erikseen sallittu, tai ei ole erikseen kielletty.

"Yleisesti hyväksytty maan tapa" viittaa myös järjen käyttöön ja toisen kunnioittamiseen. Reviirien koko lienee erilainen eri osissa maatamme, ja ruuhkasuomen täyteen rakennetuilla rannoilla varmasti pienempi kuin saaristossamme.

• Asioita hoitanut
        Velus potissimus kirjoitti:

Muistatko, mistä tuo 150 metriä on tullut? Ainakin kotirauhaa märittelevässä laissa viitataan vain häiriön tuottamiseen, ei etäisyyteen.

Jokamiehen oikeus on ”yleisesti hyväksytty maan tapa”, johon löytyy perusteet siitä mitä useissa eri lainkohdissa on kielletty, erikseen sallittu, tai ei ole erikseen kielletty.

"Yleisesti hyväksytty maan tapa" viittaa myös järjen käyttöön ja toisen kunnioittamiseen. Reviirien koko lienee erilainen eri osissa maatamme, ja ruuhkasuomen täyteen rakennetuilla rannoilla varmasti pienempi kuin saaristossamme.

En muista mistä se on tullut, mutta vuonna -83 olin kurssilla, jossa tämä eräpoliisi kertoi määritelmiä. Siinä yhteydessä tuli toi 150 metriä.

Tätä määritelmää on käytetty sitten ja pätee edelleen. Olen joutunut työni vuoksi selvitellä rantaa nousemisia.

Eräässä tapauksessa rouva tuohtuneena käski että olisin häätänyt veneiljiän pois hänen saarestaan, kun se oli kiinnittänyt veneensä rantaan ja perästä oli ankkuri. Vene oli toisella puolella saarta ja tiuha metsä välissä. Ja matkaa oli reippaasti, joten emme voineet mitään. Rouva alkoi heti uhoamaan että tuntee paikallisen nimismiehen ja että hän soittaa sinne ja valittaa meistä. Myöhemmin nimismies soitti ja oli hieman ärtynyt ja pyyteli tuttunsa puolesta anteeksi. Oli kai tullut kiivas väittely. Nimismies sanoi että olimme toimineet aivan oikein siellä saaressa.

Joka tapauksessahan on kuitenkin käytettävä maalaisjärkeä tuon jokamiehen oikeuden kanssa. Se on hieno asia, mutta ei se nyt kuitenkaan oikeuta pihalle menoa.

Järki käteen ja kohtuutta.

• JRxxx
        Asioita hoitanut kirjoitti:

En muista mistä se on tullut, mutta vuonna -83 olin kurssilla, jossa tämä eräpoliisi kertoi määritelmiä. Siinä yhteydessä tuli toi 150 metriä.

Tätä määritelmää on käytetty sitten ja pätee edelleen. Olen joutunut työni vuoksi selvitellä rantaa nousemisia.

Eräässä tapauksessa rouva tuohtuneena käski että olisin häätänyt veneiljiän pois hänen saarestaan, kun se oli kiinnittänyt veneensä rantaan ja perästä oli ankkuri. Vene oli toisella puolella saarta ja tiuha metsä välissä. Ja matkaa oli reippaasti, joten emme voineet mitään. Rouva alkoi heti uhoamaan että tuntee paikallisen nimismiehen ja että hän soittaa sinne ja valittaa meistä. Myöhemmin nimismies soitti ja oli hieman ärtynyt ja pyyteli tuttunsa puolesta anteeksi. Oli kai tullut kiivas väittely. Nimismies sanoi että olimme toimineet aivan oikein siellä saaressa.

Joka tapauksessahan on kuitenkin käytettävä maalaisjärkeä tuon jokamiehen oikeuden kanssa. Se on hieno asia, mutta ei se nyt kuitenkaan oikeuta pihalle menoa.

Järki käteen ja kohtuutta.

...näihin on www.ymparisto.fi, sieltä "oikotiet paljon kysytyille sivuille" ja sitten löytyykin jo "jokamiehenoikeudet". Sieltä löytyy mm. tieto siitä, että mitään metrirajaa ei ole missään lainsäädännössä määritelty. Kiertotienä on sovellettu Vesilaista löytyvää pyydysten suojaetäisyyttä, joka on 50 m. Samalla on todettu, että joskus kotirauhaetäisyys voi olla suurempikin.
        Juuri tähän lähteeseen muuten perustuu mm. se sanomani, että kotirauha ei ylitä tontinrajaa.

• mainsaill
        JRxxx kirjoitti:

...näihin on www.ymparisto.fi, sieltä "oikotiet paljon kysytyille sivuille" ja sitten löytyykin jo "jokamiehenoikeudet". Sieltä löytyy mm. tieto siitä, että mitään metrirajaa ei ole missään lainsäädännössä määritelty. Kiertotienä on sovellettu Vesilaista löytyvää pyydysten suojaetäisyyttä, joka on 50 m. Samalla on todettu, että joskus kotirauhaetäisyys voi olla suurempikin.
        Juuri tähän lähteeseen muuten perustuu mm. se sanomani, että kotirauha ei ylitä tontinrajaa.

se on 250 metriä ja sillä sipuli.ja pysykää vielä kauempana.mikä ihmeen hinku teillä on tunkea toisten tonttien viereen,kun siellä on noita rakentamattomia rantoja,saaria,luotoja lukuisa joukko vieras- ja palvelusatamia.helvetinmoisia häiriköitä vesillä liikkuukin.ja 50 metrin kalanpyydys mitat höpö höpö.

• on..

että laitureita, jopa yksityisiä saa käyttää vapaasti jokamiehenoikeudella, kunhan vaan ei häiritse oleellisesti asukkaita. Saaristo- ja rantamökkejä voi vapaasti käyttää yöpymiseen jos kukaan ei ole paikalla, edellyttäen että vie isoimmat roskat mennessään ja katsoo että ikkunat ei jää auki. Polttopuita voi käyttää vapaasti.

• mainsaill

eikös tämä tällainen ole jo lähellä vastoin palstan sääntöjä? nimittäin suomi 24:lla ei voi yllyttää toisia rikoksiin. joku pöljä ei ehkä erota tätä huumoriksi.

• laituroidut saaret

Viime vuosina on saaristossa usein tullut vastaan ilmiö, että aution saaren rantaan on maanomistaja rakentanut pienen laiturin tai pudottanut poijun veteen - omia huviretkiään varten tai ylimääräisiä veneilijöitä karkoittaakseen. Mitenkäs olette menetelleet tämmöisessä tapauksessa? Sopiiko siihen mennä lähelle vai etsiä toinen paikka.

• mainsaill

jos saaressa ei ole rakennuksia ja ketään ei ole ns. tiluksillaan, voi ajaa vaikka laiturin viereen. toisen omaisuuden käyttö (laituri ja poiju) on aina kyseenalaista eli niihin ei pidä kajota.
        näissä on vielä sellainen huvittava yksityiskohta, että jotkut vaan ihan oikeasti hinaavat laiturinpätkän sekä asentavat poijun, vaikka eivät omista/vuokraa ko. maata. jopa ihan pääkaupunkiseudun lähistöllä ole tavannut näitä tutkimusmatkailijoita,jotka löytävät mielestään uusia mantereita ja lisäilevät niitä tiluksiinsa kuuluviksi.huvittavaa röyhkeyttä.

• JRxxx

...että kotirauhan voinee katsoa pätevän tuossakin ihan samalla tavoin kuin mökinkin suhteen. Ainakin, jos siinä laiturissa/poijussa on edes jonkinlainen merkintä, vaikkapa kyltti "yksityinen" tai "varattu". Eli ei niihin eikä ihan viereen ole menemistä.
        Asia on epäselvempi, jos mitään merkintöjä ei ole, koska silloin ei voi tietää, ettei kyseessä ole yleiseen käyttöön tarkoitettu laituri. Mökkilaitureistahan sen nyt yleensä voi päätellä ihan siitä, että se mökki on vieressä. Mutta ei myöskään ole järkevää kiinnittyä tuntemattomaan poijuun, kun ei tiedä, mitä siellä on painona, jos oikein mitään.

• että...........
        JRxxx kirjoitti:

...että kotirauhan voinee katsoa pätevän tuossakin ihan samalla tavoin kuin mökinkin suhteen. Ainakin, jos siinä laiturissa/poijussa on edes jonkinlainen merkintä, vaikkapa kyltti "yksityinen" tai "varattu". Eli ei niihin eikä ihan viereen ole menemistä.
        Asia on epäselvempi, jos mitään merkintöjä ei ole, koska silloin ei voi tietää, ettei kyseessä ole yleiseen käyttöön tarkoitettu laituri. Mökkilaitureistahan sen nyt yleensä voi päätellä ihan siitä, että se mökki on vieressä. Mutta ei myöskään ole järkevää kiinnittyä tuntemattomaan poijuun, kun ei tiedä, mitä siellä on painona, jos oikein mitään.

mikään ei ole "yleistä" ellei sitä ole erikseen jossain mainittu. Esim. kyltti, että kiinnittyminen tilapäisesti sallittu.... tms.

• JRxxx
        että........... kirjoitti:

mikään ei ole "yleistä" ellei sitä ole erikseen jossain mainittu. Esim. kyltti, että kiinnittyminen tilapäisesti sallittu.... tms.

...itse asiassa ihan noin mene. Jokamiehenoikeudesta seuraa, että liikkumisen, leiriytymisen jne. kohdalla pääsääntöisesti KAIKKI on yleistä, ellei toisin ole määrätty. Eli siis kotirauha rajoittaa jokamiehenoikeutta eikä päinvastoin. Tässä pitää huomata selvä ero esim. maankäytön ja irtaimen omaisuuden välillä: jälkimmäisellä on oletusarvoisesti aina omistaja, eli jos et tiedä olevasi irtaimen esineen omistaja, on sinun oletettava, että se on jonkun toisen ja suhtauduttava siihen "jonkun muun yksityisomaisuutena". Maa sinänsä on oletusarvoisesti kaikkien käytettävissä, ellei jokin poikkeus (kotirauha, viljelysmaa jne.) päde. Laiturit ovat vähän siinä välimaastossa, kyllä ne lähinnä ovat samankaltaista julkista tilaa kuin tietkin, ellei nimenomaan ole aihetta muuta päätellä. Tietysti tätä asiaa vähän mutkistaa sekin, että jokamiehenoikeus on ihmisten, ei kulkuneuvojen oikeus (eli se, että saat kävellä yksityiseksikin merkittyä tietä pitkin ei tarkoita automaattisesti, että saat ajaa sitä pitkin autolla).

Ympäristökeskukset ja Ympäristöministeriö ovat muuten hyvä tiedonlähde näihin.

Virossa on muuten toisenlainen käytäntö kuin Suomessa, siellä jokamiehenoikeuden saa "mitätöityä" aitaamalla tai "yksityisalue" -kyltillä. Suomessahan tuollaisella kyltillä ei ole merkitystä, ellei ole perustetta katsoa, että ollaan kotirauhan piirissä on voimassa (jolloin kylttiä taas ei tarvittaisikaan).

• Rippe2

Lähin etäisyys voisi olla haulikon kantama kuistilta tai laiturilta.???

• Sir BB

saaristossamme katoaa jäljettömiin sankareita, joiden viimeiset sanat olivat "aion käyttää jokamiehenoikeuttani ja rantautua tähän"

• kesä..

..katoaa paljon enemmän jäljettömiin mökinomistajia jotka menevät häiritsemään jokamiehenoikeudella rantautuvia veneilijöitä.

• Mitta se on tämäkin
        kesä.. kirjoitti:

..katoaa paljon enemmän jäljettömiin mökinomistajia jotka menevät häiritsemään jokamiehenoikeudella rantautuvia veneilijöitä.

Olen kuullut semmoisenkin mitan kun nänninnäkemä.
        Eli selvemmin.Jos olet niin lähellä että nännit näkyvät, olet liian lähellä mökkilaituria.

• onpi..
        Mitta se on tämäkin kirjoitti:

Olen kuullut semmoisenkin mitan kun nänninnäkemä.
        Eli selvemmin.Jos olet niin lähellä että nännit näkyvät, olet liian lähellä mökkilaituria.

oikein isot nännit, silloin suojattu alue on siis isompi, eli sitten kun poikas alkaa miniää valitsemaan tai sinä itelles uutta akkaa niin muistakaa tarkistaa että nänninkoko on minimi 6 cm halkaisijalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe