Mitä maksaa n.100neliön

peltikatto?

Suurinpiirtein.

18

3338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halvimmillaan

2000 - 2500 e.

• juuri tuossa tuli meille

Tarkoitatko sellaista vanhanakantaista rullapellistä tehtyä takomalla tehtyä kattoa, vaiko pinnoitetusta aaltopellistä tarkoitettua kattoa? -Pitäisi näihinkin kysymyksiin laittaa jotkin viitteet, mitä kysymys oikeasti koskee.

-Sama kuin kysyisi mitä autonosto maksaa!!

• ap.

tuo pinnoitettu aaltopelti.

• katon saanut
        ap. kirjoitti:

tuo pinnoitettu aaltopelti.

Laitettiin halvin vihreä kulmikas pinnoitettu profiilipelti kun sen sai 3 päivässä.
        -aaltomallinen olisi ollut kallimmpaa ja toimitusaika 2 viikkoa. -Oli kiire!

Urakoitsijan kanssa oli sovittu että hinta sisältää: Hän suorittaa peltien hankinnat mittojen mukaan joka sisälsi katon reuna-ja harjapellit kahteen suuntaan ja n.500 ruuvia, kuljetuksen omalla peräkärryllä,
        savupiipun juuripeltien teettäminen peltiliikkessä mittojen mukaan ja asennuksen.
        Samalla jouduttiin uusimaan katon toinen lape osittain kannattajineen,ja siihen puutavarat,sekä koko katon asennukseen tarvittavat puutavarat ja aluskatteet jotka hän haki itse paikalle. Peltikatto nimittäin asennettiin entisen tervapahvikaton päälle.

Kahdelta mieheltä työ kesti viikon.

Hinnat tuosta:
        Kattoneliötä kohti(55m2)= 74€/m2
        Asuinnelötä kohti (35m2)= 117€/m2
        kattopellin nimellishinta oli 8€/m2

Koko homma tuli maksamaan "avaimet käteen" periaatteella vähän yli 4000€.

Paikka on merenrannikko Suomenlahden rannalla.

En tiedä, onko tästä mitään hyötyä kenellekään, koska sen valitun kattopellin hinta ja siihen liittyvät tarvikkeet ja miten saisi työmiehet töihin jollakin palkalla vaikuttaa kaikkeen.

• huomioon
        katon saanut kirjoitti:

Laitettiin halvin vihreä kulmikas pinnoitettu profiilipelti kun sen sai 3 päivässä.
        -aaltomallinen olisi ollut kallimmpaa ja toimitusaika 2 viikkoa. -Oli kiire!

Urakoitsijan kanssa oli sovittu että hinta sisältää: Hän suorittaa peltien hankinnat mittojen mukaan joka sisälsi katon reuna-ja harjapellit kahteen suuntaan ja n.500 ruuvia, kuljetuksen omalla peräkärryllä,
        savupiipun juuripeltien teettäminen peltiliikkessä mittojen mukaan ja asennuksen.
        Samalla jouduttiin uusimaan katon toinen lape osittain kannattajineen,ja siihen puutavarat,sekä koko katon asennukseen tarvittavat puutavarat ja aluskatteet jotka hän haki itse paikalle. Peltikatto nimittäin asennettiin entisen tervapahvikaton päälle.

Kahdelta mieheltä työ kesti viikon.

Hinnat tuosta:
        Kattoneliötä kohti(55m2)= 74€/m2
        Asuinnelötä kohti (35m2)= 117€/m2
        kattopellin nimellishinta oli 8€/m2

Koko homma tuli maksamaan "avaimet käteen" periaatteella vähän yli 4000€.

Paikka on merenrannikko Suomenlahden rannalla.

En tiedä, onko tästä mitään hyötyä kenellekään, koska sen valitun kattopellin hinta ja siihen liittyvät tarvikkeet ja miten saisi työmiehet töihin jollakin palkalla vaikuttaa kaikkeen.

Oliko alkuperäinen kirjoittaja ottanut huomioon, että jos mökki on 100 kokoinen, niin kattopintala on huomattavasti suurempi.
        Yleensä kesämökissäkin katto on jotenkin "tötteröllä" ellei ole tasakattoinen rakennus ja se lisää kattopintaa huomattavasti.

• ap.
        huomioon kirjoitti:

Oliko alkuperäinen kirjoittaja ottanut huomioon, että jos mökki on 100 kokoinen, niin kattopintala on huomattavasti suurempi.
        Yleensä kesämökissäkin katto on jotenkin "tötteröllä" ellei ole tasakattoinen rakennus ja se lisää kattopintaa huomattavasti.

Eli katon pinta-ala on muutaman neliön yli sata.

• seurannut mökkiläinen
        ap. kirjoitti:

Eli katon pinta-ala on muutaman neliön yli sata.

Pitäisi ottaa huomioon lopullisessa hinnassa mahdollinen oman työn "ilmainen" osuus, jos siihen pystyy, omat kuljetukset ja jos ammattitaitoa riittää, niin koko vierastyövoiman palkkaus jää kokonaan pois.

Hernekeittopalkalla suosittelisin kuitenkin kattamaan vain puuliitereitä tai entisiä heinäsuovia.

Asuinrakennusten osalta, jotka ovat pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettuja ja myöhemmin ehkä perikunnan taholta myyntiin tulevia, kehoittaisin kuitenkin käyttämään ammattimiehiä, jos niitä enään nykyään saa töihin.

Itsekeksitty remonttireiska ilman ammattitaitoa tai kokemusta tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä.

• tumpelo
        seurannut mökkiläinen kirjoitti:

Pitäisi ottaa huomioon lopullisessa hinnassa mahdollinen oman työn "ilmainen" osuus, jos siihen pystyy, omat kuljetukset ja jos ammattitaitoa riittää, niin koko vierastyövoiman palkkaus jää kokonaan pois.

Hernekeittopalkalla suosittelisin kuitenkin kattamaan vain puuliitereitä tai entisiä heinäsuovia.

Asuinrakennusten osalta, jotka ovat pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettuja ja myöhemmin ehkä perikunnan taholta myyntiin tulevia, kehoittaisin kuitenkin käyttämään ammattimiehiä, jos niitä enään nykyään saa töihin.

Itsekeksitty remonttireiska ilman ammattitaitoa tai kokemusta tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä.

On nimeltään konesaumakatto. Paras = ei reikiä tekovaiheessa.

Kannattaa muistaa että läpiviennit, piiput, ilmanvaihdot yms lisäävät hintaa. Lisäksi hukkaakin tulee (valitettavasti).

• takosaumakatto
        tumpelo kirjoitti:

Kannattaa muistaa että läpiviennit, piiput, ilmanvaihdot yms lisäävät hintaa. Lisäksi hukkaakin tulee (valitettavasti).

Seurasin aikoinani pikkupoikana, kun kunnan miehet kattoivat galvanoidusta takopellistä koulun kattoa 50 luvulla.
        Siinä oli varmaan viisimetrinen työpötä, jossa oli kulmikkaalla rautakiskolla varustettu reuna
        Pelti vedettiin rullalta pöydälle ja leikattiin peltisaksilla tarvittavaan mittaan katon kohdan mukaan.
        Senjälkeen puisilla nuijilla tehtiin pellin reunaan pitkä vekki.
        Sitten vekkiä muotoiltiin naapuripeltiin sopivaksi, oikea- vasen ja sitten vielä pitkällä vääntövarrella varustetulla työkalulla kännetiin pellin reunaan se viimeinen avovekki, joskus noilla leveäreunaisilla lattapihdeillä hitaasti edeten.
        Katolle nostettuna nuo saumat pelleistä hakattiin kiinni naapuripellin reunaan toisen miehen pitämän painavan vastakappaleen avustuksella ja niin työ luultavasti eteni.
        Olenko oikeassa vai väärässä!?

• rullalle menevä.
        tumpelo kirjoitti:

En kyllä ainakaan tänne rannikolle laitataisi, enkä laitattanut uudelleen. Lähti edellisessä myrskyssä peltikatto kiitään, vaihdettiin tiilet tilalle. Tuntuvat olevan myrskykestävämpiä.

• tumpelo
        takosaumakatto kirjoitti:

Seurasin aikoinani pikkupoikana, kun kunnan miehet kattoivat galvanoidusta takopellistä koulun kattoa 50 luvulla.
        Siinä oli varmaan viisimetrinen työpötä, jossa oli kulmikkaalla rautakiskolla varustettu reuna
        Pelti vedettiin rullalta pöydälle ja leikattiin peltisaksilla tarvittavaan mittaan katon kohdan mukaan.
        Senjälkeen puisilla nuijilla tehtiin pellin reunaan pitkä vekki.
        Sitten vekkiä muotoiltiin naapuripeltiin sopivaksi, oikea- vasen ja sitten vielä pitkällä vääntövarrella varustetulla työkalulla kännetiin pellin reunaan se viimeinen avovekki, joskus noilla leveäreunaisilla lattapihdeillä hitaasti edeten.
        Katolle nostettuna nuo saumat pelleistä hakattiin kiinni naapuripellin reunaan toisen miehen pitämän painavan vastakappaleen avustuksella ja niin työ luultavasti eteni.
        Olenko oikeassa vai väärässä!?

Ne on englat ja rissat, jotka hoitavat pajavasaran työn. Myös sähkökäyttöisiä puristimiakin on. Päät joutuu tekeen käsityönä.

Osathan saa myös valmiina.

Mutta kuten sanoin, ei tarvii tehä kattoon reikiä heti uutena ja väreissä löytyy.

• piti laittaa
        rullalle menevä. kirjoitti:

En kyllä ainakaan tänne rannikolle laitataisi, enkä laitattanut uudelleen. Lähti edellisessä myrskyssä peltikatto kiitään, vaihdettiin tiilet tilalle. Tuntuvat olevan myrskykestävämpiä.

Pitihän siihen takopeltikatoon laittaa kiinnitteetkin pitkin katon lapetta, ettei se koko peltikate ole kiinni vain reunoistaan ja se hoidettiin aina pitkin asennettavan pellin reunaa asennuspohjaan naulatuilla peltiliuskoilla, jotka sitten taivutettiin sauman muotoon ja hakattiin sinne sauman sisään kiinni vasararoimalla sauman teon yhteydessä.
        Ylimääräinen liuskan pää poistettiin peltisaksilla.

• tumpelo
        piti laittaa kirjoitti:

Pitihän siihen takopeltikatoon laittaa kiinnitteetkin pitkin katon lapetta, ettei se koko peltikate ole kiinni vain reunoistaan ja se hoidettiin aina pitkin asennettavan pellin reunaa asennuspohjaan naulatuilla peltiliuskoilla, jotka sitten taivutettiin sauman muotoon ja hakattiin sinne sauman sisään kiinni vasararoimalla sauman teon yhteydessä.
        Ylimääräinen liuskan pää poistettiin peltisaksilla.

Ja saumat pitää tiivisää
        Mutta ei itse peltiin tehä reikää

Kiinnike tulee saumaan ja toisesta päästä ruuvilla ruoteeseen.

• tuleekin
        tumpelo kirjoitti:

Ja saumat pitää tiivisää
        Mutta ei itse peltiin tehä reikää

Kiinnike tulee saumaan ja toisesta päästä ruuvilla ruoteeseen.

mutta väittäisin että nuo suuret kerrostalojen myrskytuhot peltikatoille esim Helsingissä ovat aiheutuneet väärästä lappeiden kiinnitysmenetelmästä.
        siihen aikaan ei olut nykyisiä poraruuveja eikä sähköisiä vääntimiä.
        Dyckert naulat tai ms oli ainoita vaihtoehtoja.
        Itse olen puunuijalla itse toisella kädellä vastakappaletetta pidellen hakannut satoja tuhansia neliöitä kouvolalaisia ja sitten helsinkiläisiä peltikattoja paikoilleen ja olen työstäni vieläkin ylpeä.
        Mutta sitä tehtiin mitä työnjohto määräsi!
        Olen ollut jo pitkään eläkkeellä.

Niin että tässä tumpelo kanssa!

• voin kävellä
        tuleekin kirjoitti:

mutta väittäisin että nuo suuret kerrostalojen myrskytuhot peltikatoille esim Helsingissä ovat aiheutuneet väärästä lappeiden kiinnitysmenetelmästä.
        siihen aikaan ei olut nykyisiä poraruuveja eikä sähköisiä vääntimiä.
        Dyckert naulat tai ms oli ainoita vaihtoehtoja.
        Itse olen puunuijalla itse toisella kädellä vastakappaletetta pidellen hakannut satoja tuhansia neliöitä kouvolalaisia ja sitten helsinkiläisiä peltikattoja paikoilleen ja olen työstäni vieläkin ylpeä.
        Mutta sitä tehtiin mitä työnjohto määräsi!
        Olen ollut jo pitkään eläkkeellä.

Niin että tässä tumpelo kanssa!

voin kävellä Helsingin keskustasssa Bulevardilla tai Mannerheimintiellä, puhumattakaan Aleksaterinkadusta, ; kaikista löydän oman käteni jäljen myös Katajanokalta Luotsi- ja Vyökadulta.
        Niissä joissakin on minun takomani peltikatto.
        Heps vaan. Pyrkikää samaan!

T.Peltiseppä

• tumpelo
        voin kävellä kirjoitti:

voin kävellä Helsingin keskustasssa Bulevardilla tai Mannerheimintiellä, puhumattakaan Aleksaterinkadusta, ; kaikista löydän oman käteni jäljen myös Katajanokalta Luotsi- ja Vyökadulta.
        Niissä joissakin on minun takomani peltikatto.
        Heps vaan. Pyrkikää samaan!

T.Peltiseppä

Oma katto, 200m2. Mutta konesaumakatto, itse tehtiin osat ja asennettiin (kun suvussa oli katontekijä kaverina). Hyvin on pysynyt ja pitänyt vettä, ja ylpeä olen tästäkin vähästä.
        (osien hinta 2000eur , muu talkoilla, välineet saatiin firmasta lainaan)

• tumpelo
        tumpelo kirjoitti:

Oma katto, 200m2. Mutta konesaumakatto, itse tehtiin osat ja asennettiin (kun suvussa oli katontekijä kaverina). Hyvin on pysynyt ja pitänyt vettä, ja ylpeä olen tästäkin vähästä.
        (osien hinta 2000eur , muu talkoilla, välineet saatiin firmasta lainaan)

Olin kys. kaverin kanssa kerran Moskovassa /kesä 95/ tekemässä Japanin Diplomaattitalon katon. Niin että onhan mulla meriittejä :-)

• kortisto

eli mene rakentajan kirjaukauppaan, osta ratu kirja.
      Sieltä katsot työmenekit ja lasket tunnit niillä. Sitten kerrot tunnit tuntipalkalla ja näin on työkustannukset laskettu.
      Sitten vaan piirustukset käteen ja lasket tavaran menekit jotka kerrot niitten hinnalla. Työ tavarat on loppu hinta! Ja rakentajat laittaa prosenttinsa päälle!
      Ei se niin vaikeaa ole, kun me insinööritkin se osataan tehdä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5130
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      116
      1618
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1449
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1349
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1173
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1060
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      807
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      793
    Aihe