Mitä maksaa n.100neliön

peltikatto?

Suurinpiirtein.

18

3381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halvimmillaan

      2000 - 2500 e.

    • juuri tuossa tuli meille

      Tarkoitatko sellaista vanhanakantaista rullapellistä tehtyä takomalla tehtyä kattoa, vaiko pinnoitetusta aaltopellistä tarkoitettua kattoa? -Pitäisi näihinkin kysymyksiin laittaa jotkin viitteet, mitä kysymys oikeasti koskee.

      -Sama kuin kysyisi mitä autonosto maksaa!!

      • ap.

        tuo pinnoitettu aaltopelti.


      • katon saanut
        ap. kirjoitti:

        tuo pinnoitettu aaltopelti.

        Laitettiin halvin vihreä kulmikas pinnoitettu profiilipelti kun sen sai 3 päivässä.
        -aaltomallinen olisi ollut kallimmpaa ja toimitusaika 2 viikkoa. -Oli kiire!

        Urakoitsijan kanssa oli sovittu että hinta sisältää: Hän suorittaa peltien hankinnat mittojen mukaan joka sisälsi katon reuna-ja harjapellit kahteen suuntaan ja n.500 ruuvia, kuljetuksen omalla peräkärryllä,
        savupiipun juuripeltien teettäminen peltiliikkessä mittojen mukaan ja asennuksen.
        Samalla jouduttiin uusimaan katon toinen lape osittain kannattajineen,ja siihen puutavarat,sekä koko katon asennukseen tarvittavat puutavarat ja aluskatteet jotka hän haki itse paikalle. Peltikatto nimittäin asennettiin entisen tervapahvikaton päälle.

        Kahdelta mieheltä työ kesti viikon.

        Hinnat tuosta:
        Kattoneliötä kohti(55m2)= 74€/m2
        Asuinnelötä kohti (35m2)= 117€/m2
        kattopellin nimellishinta oli 8€/m2

        Koko homma tuli maksamaan "avaimet käteen" periaatteella vähän yli 4000€.

        Paikka on merenrannikko Suomenlahden rannalla.

        En tiedä, onko tästä mitään hyötyä kenellekään, koska sen valitun kattopellin hinta ja siihen liittyvät tarvikkeet ja miten saisi työmiehet töihin jollakin palkalla vaikuttaa kaikkeen.


      • huomioon
        katon saanut kirjoitti:

        Laitettiin halvin vihreä kulmikas pinnoitettu profiilipelti kun sen sai 3 päivässä.
        -aaltomallinen olisi ollut kallimmpaa ja toimitusaika 2 viikkoa. -Oli kiire!

        Urakoitsijan kanssa oli sovittu että hinta sisältää: Hän suorittaa peltien hankinnat mittojen mukaan joka sisälsi katon reuna-ja harjapellit kahteen suuntaan ja n.500 ruuvia, kuljetuksen omalla peräkärryllä,
        savupiipun juuripeltien teettäminen peltiliikkessä mittojen mukaan ja asennuksen.
        Samalla jouduttiin uusimaan katon toinen lape osittain kannattajineen,ja siihen puutavarat,sekä koko katon asennukseen tarvittavat puutavarat ja aluskatteet jotka hän haki itse paikalle. Peltikatto nimittäin asennettiin entisen tervapahvikaton päälle.

        Kahdelta mieheltä työ kesti viikon.

        Hinnat tuosta:
        Kattoneliötä kohti(55m2)= 74€/m2
        Asuinnelötä kohti (35m2)= 117€/m2
        kattopellin nimellishinta oli 8€/m2

        Koko homma tuli maksamaan "avaimet käteen" periaatteella vähän yli 4000€.

        Paikka on merenrannikko Suomenlahden rannalla.

        En tiedä, onko tästä mitään hyötyä kenellekään, koska sen valitun kattopellin hinta ja siihen liittyvät tarvikkeet ja miten saisi työmiehet töihin jollakin palkalla vaikuttaa kaikkeen.

        Oliko alkuperäinen kirjoittaja ottanut huomioon, että jos mökki on 100 kokoinen, niin kattopintala on huomattavasti suurempi.
        Yleensä kesämökissäkin katto on jotenkin "tötteröllä" ellei ole tasakattoinen rakennus ja se lisää kattopintaa huomattavasti.


      • ap.
        huomioon kirjoitti:

        Oliko alkuperäinen kirjoittaja ottanut huomioon, että jos mökki on 100 kokoinen, niin kattopintala on huomattavasti suurempi.
        Yleensä kesämökissäkin katto on jotenkin "tötteröllä" ellei ole tasakattoinen rakennus ja se lisää kattopintaa huomattavasti.

        Eli katon pinta-ala on muutaman neliön yli sata.


      • seurannut mökkiläinen
        ap. kirjoitti:

        Eli katon pinta-ala on muutaman neliön yli sata.

        Pitäisi ottaa huomioon lopullisessa hinnassa mahdollinen oman työn "ilmainen" osuus, jos siihen pystyy, omat kuljetukset ja jos ammattitaitoa riittää, niin koko vierastyövoiman palkkaus jää kokonaan pois.

        Hernekeittopalkalla suosittelisin kuitenkin kattamaan vain puuliitereitä tai entisiä heinäsuovia.

        Asuinrakennusten osalta, jotka ovat pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettuja ja myöhemmin ehkä perikunnan taholta myyntiin tulevia, kehoittaisin kuitenkin käyttämään ammattimiehiä, jos niitä enään nykyään saa töihin.

        Itsekeksitty remonttireiska ilman ammattitaitoa tai kokemusta tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä.


      • tumpelo
        seurannut mökkiläinen kirjoitti:

        Pitäisi ottaa huomioon lopullisessa hinnassa mahdollinen oman työn "ilmainen" osuus, jos siihen pystyy, omat kuljetukset ja jos ammattitaitoa riittää, niin koko vierastyövoiman palkkaus jää kokonaan pois.

        Hernekeittopalkalla suosittelisin kuitenkin kattamaan vain puuliitereitä tai entisiä heinäsuovia.

        Asuinrakennusten osalta, jotka ovat pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettuja ja myöhemmin ehkä perikunnan taholta myyntiin tulevia, kehoittaisin kuitenkin käyttämään ammattimiehiä, jos niitä enään nykyään saa töihin.

        Itsekeksitty remonttireiska ilman ammattitaitoa tai kokemusta tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä.

        On nimeltään konesaumakatto. Paras = ei reikiä tekovaiheessa.

        Kannattaa muistaa että läpiviennit, piiput, ilmanvaihdot yms lisäävät hintaa. Lisäksi hukkaakin tulee (valitettavasti).


      • takosaumakatto
        tumpelo kirjoitti:

        On nimeltään konesaumakatto. Paras = ei reikiä tekovaiheessa.

        Kannattaa muistaa että läpiviennit, piiput, ilmanvaihdot yms lisäävät hintaa. Lisäksi hukkaakin tulee (valitettavasti).

        Seurasin aikoinani pikkupoikana, kun kunnan miehet kattoivat galvanoidusta takopellistä koulun kattoa 50 luvulla.
        Siinä oli varmaan viisimetrinen työpötä, jossa oli kulmikkaalla rautakiskolla varustettu reuna
        Pelti vedettiin rullalta pöydälle ja leikattiin peltisaksilla tarvittavaan mittaan katon kohdan mukaan.
        Senjälkeen puisilla nuijilla tehtiin pellin reunaan pitkä vekki.
        Sitten vekkiä muotoiltiin naapuripeltiin sopivaksi, oikea- vasen ja sitten vielä pitkällä vääntövarrella varustetulla työkalulla kännetiin pellin reunaan se viimeinen avovekki, joskus noilla leveäreunaisilla lattapihdeillä hitaasti edeten.
        Katolle nostettuna nuo saumat pelleistä hakattiin kiinni naapuripellin reunaan toisen miehen pitämän painavan vastakappaleen avustuksella ja niin työ luultavasti eteni.
        Olenko oikeassa vai väärässä!?


      • rullalle menevä.
        tumpelo kirjoitti:

        On nimeltään konesaumakatto. Paras = ei reikiä tekovaiheessa.

        Kannattaa muistaa että läpiviennit, piiput, ilmanvaihdot yms lisäävät hintaa. Lisäksi hukkaakin tulee (valitettavasti).

        En kyllä ainakaan tänne rannikolle laitataisi, enkä laitattanut uudelleen. Lähti edellisessä myrskyssä peltikatto kiitään, vaihdettiin tiilet tilalle. Tuntuvat olevan myrskykestävämpiä.


      • tumpelo
        takosaumakatto kirjoitti:

        Seurasin aikoinani pikkupoikana, kun kunnan miehet kattoivat galvanoidusta takopellistä koulun kattoa 50 luvulla.
        Siinä oli varmaan viisimetrinen työpötä, jossa oli kulmikkaalla rautakiskolla varustettu reuna
        Pelti vedettiin rullalta pöydälle ja leikattiin peltisaksilla tarvittavaan mittaan katon kohdan mukaan.
        Senjälkeen puisilla nuijilla tehtiin pellin reunaan pitkä vekki.
        Sitten vekkiä muotoiltiin naapuripeltiin sopivaksi, oikea- vasen ja sitten vielä pitkällä vääntövarrella varustetulla työkalulla kännetiin pellin reunaan se viimeinen avovekki, joskus noilla leveäreunaisilla lattapihdeillä hitaasti edeten.
        Katolle nostettuna nuo saumat pelleistä hakattiin kiinni naapuripellin reunaan toisen miehen pitämän painavan vastakappaleen avustuksella ja niin työ luultavasti eteni.
        Olenko oikeassa vai väärässä!?

        Ne on englat ja rissat, jotka hoitavat pajavasaran työn. Myös sähkökäyttöisiä puristimiakin on. Päät joutuu tekeen käsityönä.

        Osathan saa myös valmiina.

        Mutta kuten sanoin, ei tarvii tehä kattoon reikiä heti uutena ja väreissä löytyy.


      • piti laittaa
        rullalle menevä. kirjoitti:

        En kyllä ainakaan tänne rannikolle laitataisi, enkä laitattanut uudelleen. Lähti edellisessä myrskyssä peltikatto kiitään, vaihdettiin tiilet tilalle. Tuntuvat olevan myrskykestävämpiä.

        Pitihän siihen takopeltikatoon laittaa kiinnitteetkin pitkin katon lapetta, ettei se koko peltikate ole kiinni vain reunoistaan ja se hoidettiin aina pitkin asennettavan pellin reunaa asennuspohjaan naulatuilla peltiliuskoilla, jotka sitten taivutettiin sauman muotoon ja hakattiin sinne sauman sisään kiinni vasararoimalla sauman teon yhteydessä.
        Ylimääräinen liuskan pää poistettiin peltisaksilla.


      • tumpelo
        piti laittaa kirjoitti:

        Pitihän siihen takopeltikatoon laittaa kiinnitteetkin pitkin katon lapetta, ettei se koko peltikate ole kiinni vain reunoistaan ja se hoidettiin aina pitkin asennettavan pellin reunaa asennuspohjaan naulatuilla peltiliuskoilla, jotka sitten taivutettiin sauman muotoon ja hakattiin sinne sauman sisään kiinni vasararoimalla sauman teon yhteydessä.
        Ylimääräinen liuskan pää poistettiin peltisaksilla.

        Ja saumat pitää tiivisää
        Mutta ei itse peltiin tehä reikää

        Kiinnike tulee saumaan ja toisesta päästä ruuvilla ruoteeseen.


      • tuleekin
        tumpelo kirjoitti:

        Ja saumat pitää tiivisää
        Mutta ei itse peltiin tehä reikää

        Kiinnike tulee saumaan ja toisesta päästä ruuvilla ruoteeseen.

        mutta väittäisin että nuo suuret kerrostalojen myrskytuhot peltikatoille esim Helsingissä ovat aiheutuneet väärästä lappeiden kiinnitysmenetelmästä.
        siihen aikaan ei olut nykyisiä poraruuveja eikä sähköisiä vääntimiä.
        Dyckert naulat tai ms oli ainoita vaihtoehtoja.
        Itse olen puunuijalla itse toisella kädellä vastakappaletetta pidellen hakannut satoja tuhansia neliöitä kouvolalaisia ja sitten helsinkiläisiä peltikattoja paikoilleen ja olen työstäni vieläkin ylpeä.
        Mutta sitä tehtiin mitä työnjohto määräsi!
        Olen ollut jo pitkään eläkkeellä.

        Niin että tässä tumpelo kanssa!


      • voin kävellä
        tuleekin kirjoitti:

        mutta väittäisin että nuo suuret kerrostalojen myrskytuhot peltikatoille esim Helsingissä ovat aiheutuneet väärästä lappeiden kiinnitysmenetelmästä.
        siihen aikaan ei olut nykyisiä poraruuveja eikä sähköisiä vääntimiä.
        Dyckert naulat tai ms oli ainoita vaihtoehtoja.
        Itse olen puunuijalla itse toisella kädellä vastakappaletetta pidellen hakannut satoja tuhansia neliöitä kouvolalaisia ja sitten helsinkiläisiä peltikattoja paikoilleen ja olen työstäni vieläkin ylpeä.
        Mutta sitä tehtiin mitä työnjohto määräsi!
        Olen ollut jo pitkään eläkkeellä.

        Niin että tässä tumpelo kanssa!

        voin kävellä Helsingin keskustasssa Bulevardilla tai Mannerheimintiellä, puhumattakaan Aleksaterinkadusta, ; kaikista löydän oman käteni jäljen myös Katajanokalta Luotsi- ja Vyökadulta.
        Niissä joissakin on minun takomani peltikatto.
        Heps vaan. Pyrkikää samaan!

        T.Peltiseppä


      • tumpelo
        voin kävellä kirjoitti:

        voin kävellä Helsingin keskustasssa Bulevardilla tai Mannerheimintiellä, puhumattakaan Aleksaterinkadusta, ; kaikista löydän oman käteni jäljen myös Katajanokalta Luotsi- ja Vyökadulta.
        Niissä joissakin on minun takomani peltikatto.
        Heps vaan. Pyrkikää samaan!

        T.Peltiseppä

        Oma katto, 200m2. Mutta konesaumakatto, itse tehtiin osat ja asennettiin (kun suvussa oli katontekijä kaverina). Hyvin on pysynyt ja pitänyt vettä, ja ylpeä olen tästäkin vähästä.
        (osien hinta 2000eur , muu talkoilla, välineet saatiin firmasta lainaan)


      • tumpelo
        tumpelo kirjoitti:

        Oma katto, 200m2. Mutta konesaumakatto, itse tehtiin osat ja asennettiin (kun suvussa oli katontekijä kaverina). Hyvin on pysynyt ja pitänyt vettä, ja ylpeä olen tästäkin vähästä.
        (osien hinta 2000eur , muu talkoilla, välineet saatiin firmasta lainaan)

        Olin kys. kaverin kanssa kerran Moskovassa /kesä 95/ tekemässä Japanin Diplomaattitalon katon. Niin että onhan mulla meriittejä :-)


    • kortisto

      eli mene rakentajan kirjaukauppaan, osta ratu kirja.
      Sieltä katsot työmenekit ja lasket tunnit niillä. Sitten kerrot tunnit tuntipalkalla ja näin on työkustannukset laskettu.
      Sitten vaan piirustukset käteen ja lasket tavaran menekit jotka kerrot niitten hinnalla. Työ tavarat on loppu hinta! Ja rakentajat laittaa prosenttinsa päälle!
      Ei se niin vaikeaa ole, kun me insinööritkin se osataan tehdä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe