Meidän firmassa ulkoistettiin yksi ohjelmointoitehtävä yhdelle toiselle firmalle. Ihan hyvin alkuun hommat vaikuttivatkin sujuvan. Itse ehdotin alkuun että annetaan niin paljon tietoa kuin mahdollista ohjelmoijille mitä halutaan niin että tietäisivät tehdä asiat oikein.
"Ei" sanoi pomo joka myös omistaa firman. "Annetaan vain yleiskuvaus siitä mitä halutaan, yksityiskohdat kerrotaan sitten myöhemmin". No niin sitten tehtiin ja annettiin ohjelmoijille vain yleiskuvaus siitä mitä halutaan.
Sen perusteella myös annettiin hinta-arvio ohjelmointiprojektille ja ruvettiin tekemään hommaa. Yksityiskohdat joita sitten ruvettiin antamaan lisää sopimuksen allekirjoituksen jälkeen nostivat hintaa aika paljon koska ne eivät olleet mitenkään yksinkertaisia.
Nyt pomo taitaa pitää minua syyllisenä asiaan koska itse halusi tehdä niin vaikka ehdotin alussa että annetaan kaikki tiedot yksityiskohtia myöten ulos. Tulee mukamas liian kalliiksi yritykselle kun ei alusta alkaen voitu tehdä niin kuin olin ehdottanut.
Projektin ulkoistamisesta
4
713
Vastaukset
- Tuota...
Ettekö te todellakaan älynneet laittaa hinta-arvioon vakiokerrointa päälle?
Hinta-arvioon ylimalkaisilla tiedoilla täytyy kertoa aina 1,3-1,7*arvio. Näin, vaikka periaatteessa tämä tehtävä kuuluisi ohjelmistofirmalle, mutta niillä ei käytännössä ole varaa tehdä niin kilpailutilanteessa.
Että silleen. Omat ostamani eivät mene pitkäksi, vaan melko lailla juuri tarkalleen suunnitellusti tai voi tulla reilua alitustakin -KUN TOIMII JUURI SITEN KUIN SINÄ EHDOTIT!
Kerro pomollesi tämä peukalosääntö:
2 tuntia lisää suunnitteluun & speksaamiseen alkuvaiheessa säästää 10 tuntia loppupäästä. - Pro Mestari
Siis hommahan pitää tehdä heti työsopimuksen allekirjoituksen jälkeen selväksi pomolle koeajan jälkeen.
Samantien vaan latoo faktat pomolle et
1. Sä pidät turpas kii
2. Sä et tie mistään mitään
3. Sulla on asennevamma
4. pomojen homma on juoda kahvia jossain väsyneissä palavereissa ja vaikka pelata pasianssia, kuhan ei vaan oikeiden töiden tekoon puutu
Näillä neuvoilla firmalla menee hyvin ja kaikki ovat iloisia. - Puskakoodaaja
Olen ollut itse monesti samankaltaisessa tilanteessa tosin siellä toteutuspäässä. Eli olen joutunut antamaan työmäärä-arvoita hyvin heikoin perustein asiakkaan ylimalkaisen määrittelyn pohjalta. Monesta 3kk projektista on sitten syntynyt neljä kertaa arvioitua enemmän työtä.
Sitten sitä tietenkin tullaan valittamaan sekä asiakkaan, että johtajien taholta kun on annettu harhaanjohtavia arvioita. Näin tapahtuu vaikka olisi ihan ensimmäisistä palavereista ja laskemista lähtien maininnut että työmäärä on vain arvio, joka pohjautuu hyvin pintapuoliseen toimintakuvaukseen.
Tästä syystä olen itse vaihtamassa maisemaa toisiin tehtäviin. Ei ole kivaa siellä toisessakaan päässä. - Gurutus
Samoja idiootteja on näköjään kaikkialla.
No onneksi en siis ole ainoa...
... työskentelen toteutuspäässä ...
Tarjous täysin naurettavien leväperäisten speksien pohjalta ja sitten itkua kun ei muka ole tehty "sitä" mistä ei ole koskaan puhuttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770