Raskaus

ja solarium

Ensinnäkin, ei saarnoja kiitos... teidämme kaikki solariumin riskit, ihosyöpä.

Ihoni voi aina paremmin kun se on saanut aurinkoa. Näppyjä ja kuivaa ihottumaa tulee talvisin. Yleensä olen talvisin käynyt solkussa 1-3 kertaa, mutta nyt kun olen raskaana (27.rv) en ole uskaltanut mennä. Mutta onko pelko aiheellista? Saako raskaana mennä solariumiin -voiko siitä olla haittaa sikiölle?

Järjellä jos ajattelee, niin eihän siitä sen kummempaa haittaa ole kuin kesämasuilla jotka lököilevät rannalla.

Mitä mieltä olette? (asialliset vast. kiitos :)

5

458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

voi mennä, mutta itse en kyllä silti menisi. En tiedä miksi, ehkä siksi, että ajattelen sen olevan "turhaa" (tietysti jos esim. ihotautilääkäri sitä suosittelee niin silloin kai voidaan ajatella että hyödyt ovat suuremmat kuin haitat) ja jätän muitakin asioita tekemättä raskauden aikana varmuuden vuoksi. Kukin tavallaan.

• tuleva äippä

Mielestäni sinun kannattaisi soittaa äitiysneuvolaan ja kysyä lääkäriltä. Sieltä saat ainakin oikean vastauksen.

Kun loogisesti ajattelee niin solariumhan on sitä jotain uv-säteilyä, mitä tulee auringosta ja auringostakin saa ihosyöpää jos sitä "ottaa " liikaa.

Auringosta tullut ihosyöpäriski on nykyään viisikertaistunut verrattuna 80 lukuun. Solariumista tullut ihosyöpäriski ei ole heilahtanut suuntaan eikä toiseen.

Eli tuskinpa se on vaarallista vauvalle mutta kysäise nyt kuitenkin ensin siltä oikealta lääkäriltä.

• solarium

Kiitos! Just ton takia en ole itsekään (vielä) mennyt kun tiedän että on "turhaa". Iho tulee kyllä paremmaksi eikä mm. kutise jos käyn "auringossa". Ihotautilääkärit tuskin tälläiseen ihottumaan suosittelee valohoitoja, ja jos suosittelisivat, niin sitten se olisi sitä SUP-hoitoa.

Kiitos vastauksista. Soitan neuvolaan huomenna :)

• vaikuttaa mitenkään

Hei!

Luin jostain säteilyturvakeskuksen tms. vastaavan instituution sivuilta, että solariumilla ei ole mitään vaikutusta sikiöön, säteet jäävät vain äitiin. Muistaakseni löysin sen jutun googlettamalla sanat "raskaus ja solarium." Itse olen käynyt solariumissa luettuani sen jutun.

• emokas

Kuis tuo valohoito?Käly käy siinä ympäri vuoden sanoi että on kalliimpaa vähäsen mutta ihoystävällisempää,turvallisempaa.Nätin ruskee se ainakin on..=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      248
      5672
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      35
      3231
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      133
      2549
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      2013
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      64
      1542
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1007
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      937
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      123
      813
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      781
    10. Miellyttääkö eniten

Kaivattusi persoona vai ulkonäkö?
      Ikävä
      39
      728
    Aihe